Eclips,
Yellow,
Warmte die uit de uitlaat komt is verloren, warmt dus niet de boot.
Om die reden kan mijn Wallas op minimum staan waar besproken modellen meer fosiel moeten verbranden om het gestelde doel, een warme boot, te halen.
Het aanzuigen van branderlucht langs de uitlaat dient twee doelen, het terugwinnen van warmte is een flinke hoeveelheid. En geen brandgevaarlijk hete uitlaat in de boot.
Dat snap ik en daarom maak ik ook zelf dezelfde uitlaat als bij de Wallas ( www.bootshop4u.nl/Wallas-uitla...-RVS,-%C3%9828/45-mm ) maar dan van 2 meter met standaard slang van Ali voor iets van €10 voor 2 meter en deze slang die Wallas zo te zien ook gebruikt: www.carbuildersolutions.com/uk...le-exhaust-pipe-45mm
Samen heel wat goedkoper dan Wallas en die is per meter.
Mijn branderlucht komt van buiten, die uitlaat is er nu eenmaal. Het zou nog wat zuiniger kunnen op de manier van Koezt, de inzuigslang op een ander soort uitlaat en binnen uit de boot zuigen.
Niet te grote circulatielucht snelheden zodat er tijd is om de warmte over te dragen, geeft een veel beter rendement en veel minder herrie.
De circulatieucht niet van buiten halen, maar recirculeren IN de boot.
De luchtverversing op een aangepaste manier regelen.
Ik laat die verbrandingslucht van buiten komen maar de verwarmingslucht inderdaad ook van binnen. Dat scheelt als het koud is echt enorm in het verbruik. Zo heb ik toch een beetje ventilatie hoewel de verbrandingslucht niet veel meer zal zijn dan 5m3/uur p--p.
Afsluitbare ventilatie openingen op goed gekozen plaatsen en ergens een regelbare inlaat met een ventilatortje.
Dat alles is bij Etap goed doordacht in het ontwerp, dus achteraf weinig werk te doen.
Dat zorgde dat ik in 1996 bij 20ºvorst de boot met 3Kw kachel makkelijk warm kon houden, hij brandde 8 maanden per jaar, natuurlijk zoveel mogelijk op minimaal.
Hier en nu bij 5º tot 15º is minimaal overdag wat hoog en om 06:00 uur net wat aan de lage kant. Hij brandt hier normaal 3 maanden per jaar, dit jaar waarschijnlijk wat meer.
In de kosten/baten verhouding weegt stilte, zuinig branden, weinig stroom en vooral COMFORT ruimschoots op tegen de echt wel hoge prijs.
In die compacte kachels zie ik een rendement dan amper de 50% overstijgt, forse stroom om de noodzakelijke snelle luchtstroom te bereiken, wat weer veel geluid produceert.
Waar Wallas hoog in de 90% brandstof rendement heeft en door een groter volume met lagere snelheden kan werken, minder Amperes, en stil is.
Rendement is enkel maar een kwestie van wel of niet recirculeren en warmteterugwinning van de uitlaatgassen . De hoeveelheden lucht doen daar niets aan. KW is en blijft gewoon KW en komt alleen uit de verbrandingswarmte van de diesel.
Condens in de uitlaat heb ik nog nooit kunnen ontdekken, lijkt me ook heel onlogisch.
Uitlaat is brandend altijd ver boven het dauwpunt, bij uitschakelen blijft het ruim lang genoeg warm om geen condes in de uitlaat te vormen. mogelijk dat bij het starten even wat condens vormt, maar dat verdamt binnen enkele minuten.
O
f en waar het dauwpunt van de verbrandingsgassen ligt weet jij natuurlijk niet . Daarvoor is een berekening nodig , rekenend met de hoeveelheid uitlaatgas, het water in de verbrandingslucht en het bij de verbranding gevormde water.Kan en ga ik uitrekenen zodra ik de hoeveelheid verbrandingslucht gemeten heb.Maar boven de 100 graden krijg je uiteraard geen condensatie omdat dat boven het kookpunt van water ligt bij atmosferische druk
Daar hoeft echt geen gaatje voor in de uitlaat, zoals ie bij benzine auto´s wel ziet.
Ik vind ook dat een uitlaat BOVEN hoort te zitten, niet tegen de natuurlijke stromingsrichting in, een klein stukje omhoog en dan aflopend om geen regen- of golfslag water binnen te krijgen.
Een compacte Webasto zou op mijn boot dezelfde ruimte in nemen dan de grotere Wallas om het slangen gedoe er omheen.
Heel vroeger met de ouderrwetse CV ketel, die ik zelf elke maand een beetje bijstelde, stookte ik maar de helft van het gas dat de buurman verstookte.
Nu kookte ik ook niet erg veel.
Antivries ipv water in de CV voor mogelijke stroomuitval wanneer niet thuis.
Die stroomuitval kwam een keer, een 1Kw generatortje van boord gehaald en daarop de verwarmingspomp laten draaien.
De buren kwamen met drank, hapjes en kaarsen bij mij de avond doorbrengen en zich warmen.
.