Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 07:14 #1001753

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Goeie info, Martijn!

Valt me op dat jouw printplaatje net iets anders is als de mijne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 07:52 #1001755

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
kan je wat over het geluid aangeven Martijn ?
voor weinig geld blijkbaar een best redelijke kachel met weinig brandstofverbruik, alleen het stroomverbruik is wat aan de hoge kant .

ik ben benieuwd naar het geluid ! er is nu iemand die aangaf dat zijn diesel hoofdmotor minder herrie maakt
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 07:59 #1001756

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
peter1 schreef :
……..alleen het stroomverbruik is wat aan de hoge kant .

ik ben benieuwd naar het geluid ! er is nu iemand die aangaf dat zijn diesel hoofdmotor minder herrie maakt

1,2 ah na opstartfase. Is dat veel? Komt op mij als zeer redelijk over eerlijk gezegd.

Geluid boven de dieselmotor uit, waar heb je dat gelezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 08:11 #1001759

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
koko schreef :
peter1 schreef :
……..alleen het stroomverbruik is wat aan de hoge kant .

ik ben benieuwd naar het geluid ! er is nu iemand die aangaf dat zijn diesel hoofdmotor minder herrie maakt

1,2 ah na opstartfase. Is dat veel? Komt op mij als zeer redelijk over eerlijk gezegd.

Geluid boven de dieselmotor uit, waar heb je dat gelezen?
Dat was het geluid van de extractor fans in de werplaats, tijdens het proefdraaien Zie een paar posten terug (1001741).
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 08:13 #1001760

mrtnm schreef :

Martijn :)

Geweldig , erg bedankt voor je verslag .
Maar als je toch bezig bent :whistle: , kun je dan een copie maken van de gebruiksaanwijzing(en) die erbij zaten?
Die lees ik altijd graag van tevoren en die wil of kan de verkoper op mijn verzoek om de een of andere reden heleaas niet mailen. Heb er twee geprobeerd maar steeds nul op get request.
Is trouwens dat A4tje de enige gebruiksaanwijzing ? Daar kan anders nooit alle info in staan want op andere videootjes zie ik echte boekjes.
En dan nog een vraagje; heb je ergens de naam van een fabrikant kunnen vinden of alleen de Chinese ? Maar ook van die chinese zou ik wel een zo scherp mogelijk fotootje willen hebben om eens te proberen zo achter de fabrikant te komen. Er bestaan nl kennelijk apps die chinese tekens direct van een scan kunnen vertalen .
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 08:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 08:28 #1001762

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Dat zo'n kachel net zoveel geluid maakt als een dieselmotor is natuurlijk grote onzin.
Hert geluid is exact gelijk aan een Eberspacher of een webasto.

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 08:46 #1001765

koko schreef :

1,2 ah na opstartfase. Is dat veel? Komt op mij als zeer redelijk over eerlijk gezegd.

Geluid boven de dieselmotor uit, waar heb je dat gelezen?

Dat verbruik als de kachel eenmaal brand en de gloeibougie uit is hangt uiteraard ook af van het toerental van de kachel. In een ander videootje ( dat met die chinese dame die engels probeert te spreken als ik me goed herinner, zie video vanaf 0:55) heb ik al gezien dat je dat toerental kunt begrenzen . Dat kun je echter alleen instellen en ook zien met de extra LCD display en die schijnt die man niet te hebben.
V.w.b. het geluid moet je wel beseffen dat die man nog helemaal geen hete of koude luchtslangen of de verbrandingslucht aanzuig inclusief filter/demper heeft geinstalleerd . Er zijn andere videootjes waar je het verschil met en zonder wel kunt zien en dat is toch best fors . Op een gegeven moment zie je ook dat hij maar liefst 95dB meet bij de hetelucht uitlaat en dat wordt met slang ecjt wel veel minder.Zeker als je geluiddempende slag of isolatie om de hetelucht slang gebruikt zal het geluid zeker beduidend minder worden.
Overigens zet hij op ongeveer 14:30 zijn afzuiging uit zodat de geluidsproductie daarna niet meer verstoord wordt .

En zo zijn er nog een paar aardige conclusies uit dat filmpje te trekken als je het helemaal aandachtig bekijkt.
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 09:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 09:09 #1001767

37south schreef :
Martijn, prima dat je dit grondig onderzocht hebt. Dat is nog eens goede informatie waar andere kopers van deze kacheltjes wat aan hebben!!

Misschien ten overvloede hier nog een video waar iemand zo'n ding ( dit keer van Banggood overigens) helemaal uit elkaar haalt.

Mij valt trouwens ook hier op dat de omkasting eigenlijk alleen door die stukjes siliconenrubber(?) op zijn plaats wordt gehouden. Gezien mogelijke vervorming zou ik er persoonlijk wat meer en kleinere inplakken . Weliswaar geleidt siliconenrubber maar weinig maar toch wel 3 keer zoveel als echte isolatieproducten en altijd natuurlijk in verhouding tot het oppervlak. En kleine stukjes houden de kast net zo goed op afstand.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 10:26 #1001780

[i]Het geluid is exact gelijk aan een Eberspacher of een webasto.[/i]

Ik heb in een Hollandse winter wel eens in de buurt van een boot gelegen met een herrie kachel brandend.
´s Winters is het gelukkig niet druk, dus ik kon op afstand gaan liggen.
Welk fabrikaat het was weet ik niet, maar wèl dat mijn diesel stiller was dan zijn kachel.

Het zijn mooie compacte kachels, misschien is dat de reden van herrie en hoog verbruik van brandstof en stroom.

Wallas gebruikt de helft van de stroom 0,6 tegen 1,2 en brandstof 0,1 ltr tegen 0,25 ltr per uur.
Dat vind ik nog al een verschil.
Een Wallas uitlaat (in ieder geval de mijne) kun je gewoon met de hand even aanraken zonder te verbranden, zo´n 50ºC.
Dat verklaart wel het meer dan dubbele brandstofverbruik.
Kwaliteit heeft nu eenmaal z´n prijs.

Ik heb wel eens een landvast gezien dat 30 cm voor een kacheluitlaat hing en smolt.
Je zal een beetje ongelukkig langszij liggen bij iemand die zo´n kachel heeft.

Wie controleren wil is welkom, even via PB laten weten, dan zorg ik dat er koffie is.



Edith.
Het filmpje van ST5 nog even teruggekeken, de herrie komt, zover ik kan nagaan, niet van de werkplaats ventilatoren, die zijn uitgezet evenals de kachel, muisstil, daarna wordt de kachel weer gestart en decibels gemeten.
De man moet met enige stemverheffing praten om er overheen te komen.
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 11:02 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 11:05 #1001786

Saeftinghe schreef :
[i]

Wallas gebruikt de helft van de stroom 0,6 tegen 1,2 en brandstof 0,1 ltr tegen 0,25 ltr per uur.
Dat vind ik nog al een verschil.
Een Wallas uitlaat (in ieder geval de mijne) kun je gewoon met de hand even aanraken zonder te verbranden, zo´n 50ºC.
Dat verklaart wel het meer dan dubbele brandstofverbruik.
Kwaliteit heeft nu eenmaal z´n prijs.


De reden dat je dat soort verschillen ziet ligt inderdaad aan de uitlaattemperatuur. Daarom maak ik er , net als de Wallas heeft, een dubbelwandige uitlaat als warmtewisselaar voor waarin de verse verbrandingslucht wordt opgewarmd door de uitlaatgassen en zo daar veel efficientie mee kan winnen.
Ik heb er al wat aan gerekend maar kan e.e.a. pas definitief berekenen als ik de hoeveelheden verbrandingslucht heb gemeten want die staan vrijwel zeker niet in de handleiding.
Het theoretisch verbruik bij 100% efficientie kun je overigens heel makkelijk uitrekenen m.b.v. de verbrandingswaarde van diesel ( 36 10^9 J/m3) en de maximale opgegeven capaciteit , bijv. 2 KW .
Immers kW = kJ / s . heel simpel eigenlijk.
Samen met het echte verbruik aan diesel kun je dan de efficientie uitrekenen die ik bij zo'n Chinees niet hoger schat dan zo'n 70% , misschien nog wat minder.
Bij 100% efficientie zou het verbruik bij 2KW inderdaad ( zojuist uitgerekend) precies de opgegeven 0,2 liter/uur zijn en dat kan dus niet kloppen .Kennelijk gebruiken zij het theoretisceh verbruik bij de onderwaarde en niet het werkelijk gemeten verbruik :angry: wat nogal misleidend is.
En die o,1 liter/uur van jouw Wallas kan dus eenvoudig ook nooit bij 2 KW vermogen zijn maar hooguit bij 1 KW en vrijwel zeker nog een beetje lager ( 90% zefficientie zou al er goed zijn)
Meer dan 100% kan uiteraard niet , althans niet voor de bovenwaarde en ik weet even niet of die 36 d e boven of de onderwaarde is maar waarschijnlijk de onderwaarde.

Maar dat alles wist ik al eerder. niet voor niets hebben de huidige CV ketels ook een warmtewisselaar in de uitlaatgassen en hebben daardoor een efficientie van dicht bij de 100% en zelfs hoger t.o.v. de onderwaarde . Die hebben ook een afgastemperatuur van slechts zo'n 35-40 graden ( in ieder geval die bij mij thuis) .Daar kun je je hand rustig tegen de ongeisoleerde schoorsteenbuis houden.
De verschillen die je daarmee kunt bereiken houden rechtstreeks verband met het verschil van de bovenwaarde en de onderwaarde van de verbrandingswarmte ( nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte) en bedragen al gauw 10%. .
Overigens winnen die ook veel warmte terug omdat heel veel van het water wat bij de verbranding ontstaat condenseren en de warmte die daarbij vrij komt is behoorlijk veel . Alleen zal ik daaarom niet zover gaan bij die Alikachel ( ik denk van 300 naar 100 graden of zoiets maar ook daar moet ik nog eens aan rekenen :whistle: ) en er in ieder geval voor zorgen dat condensaat niet terug kan lopen in de kachel.
Hoe doen ze dat trouwens bij die Wallas ?
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 11:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 11:25 #1001798

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Saeftinghe schreef :

Ik word steeds gelukkiger met m´n wallas, met z´n hoge prijs.
totaal geruisloos, zuinig met stroom en brandstof.
een paar minuten gloeien met 5A en daarna 0,6A maakt 175 Wh en 3 ltr brandsof per dag.
Alleen al het verschil in stroomverbruik maakt het prijsverschil goed.

Als je zomer en winter op je boot verblijft is zo'n Wallas natuurlijk geen investering van betekenis. Maar ik heb mijn kacheltje alleen in april en oktober nodig. Dan is zelfs een Planar al een forse aankoop. Dus ik ben heel blij met deze bodemprijzen voor Chinese kacheltjes. Warmte zonder walstroom. :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 11:50 #1001804

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Deze sticker was overgeplant met een blanco sticker. Kon hem niet helemaal lekker verwijderen, maar met wat pulken de Chinese tekens vrij gekregen. Go Ad :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 12:12 #1001813

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Yellow Boat schreef :
scope schreef :
Overigens zijn alle onderdelen behalve de printplaat in de unit zelf, die ik niet heb kunnen vinden,

Dan heb je niet goed gezocht hoor.
Die staan ergens helemaal achteraan als je naar de heaters zelf zoekt: nl.aliexpress.com/wholesale?in...ge=2&CatId=200000267
Maar als je er een gevonden hebt zie je dat het zo nog makkelijker gaat:
nl.aliexpress.com/wholesale?ca...eater+Control+board+


Opvallend is trouwens ook de gelijkenis van de plaatjes als je naar een van hun kachels kijkt met de info bij Ali. www.auto-parkingheater.com/par...ng-heater-china.html
/quote]

Nah, inderdaad Ad. Dat is dan helemaal super!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 12:26 #1001815

koko schreef :
Deze sticker was overgeplant met een blanco sticker. Kon hem niet helemaal lekker verwijderen, maar met wat pulken de Chinese tekens vrij gekregen. Go Ad :)

Hé , hardstikke bedankt. Lijkt in ieder geval te lukken, althans de eerste poging. :woohoo:
Heelaas ziet het er tot nu toe alleen uit als de groothandel , niet als de fabrikant maar ik ga de rest ook nog proberen.
wat wel interessant is dat het adres verdacht veel lijkt op dat van die fabrikant die ik eerder heb geplaatst en die ook bij zijn producten klopt met de typebenaming van de Aliheater. Dus toch van hun ondanks dat zij in hun antwoord op een mail beweren dat die Ali dingen dat niet zijn?
www.auto-parkingheater.com/parking-heater/
Leuuuk

ps, Als ik alles vertaal lijkt het er sterk op dat die sticker alleen de verzendopdracht is . De Chinese tekens bij die "93"betekenen bijv. niks anders dan "stuks"of "exemplaren".

Misschien zitten er nog op andere plekken stickers want je zou toch mogen verwachten dat een fabrikant ergens zijn vingerafdruk achterlaat ?
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 13:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 12:43 #1001821

Eclips,
Ieder maakt voor zichzelf de kosten/baten afweging natuurlijk.
En die lage prijs moet ergens vandaan komen.
Maar het is niet verkeerd om alle eigenschappen goed met elkaar te vergelijken.
Ik vind ze te riscant met zo´n hete uitlaat open in de boot.
Dat kun je zelf natuurlijk ook oplossen, maar kan/wil men dat? Het werk eraan komt ook aan de kostenkant.


Yellow,
De stelling van 1Kw energy in 1Kg fosiel is niet helemaal exact, maar voor het gebruik in dit draadje nauwkeurig genoeg.
Warmte die uit de uitlaat komt is verloren, warmt dus niet de boot.
Om die reden kan mijn Wallas op minimum staan waar besproken modellen meer fosiel moeten verbranden om het gestelde doel, een warme boot, te halen.
Het aanzuigen van branderlucht langs de uitlaat dient twee doelen, het terugwinnen van warmte is een flinke hoeveelheid. En geen brandgevaarlijk hete uitlaat in de boot.
Mijn branderlucht komt van buiten, die uitlaat is er nu eenmaal. Het zou nog wat zuiniger kunnen op de manier van Koezt, de inzuigslang op een ander soort uitlaat en binnen uit de boot zuigen.
Niet te grote circulatielucht snelheden zodat er tijd is om de warmte over te dragen, geeft een veel beter rendement en veel minder herrie.
De circulatieucht niet van buiten halen, maar recirculeren IN de boot.
De luchtverversing op een aangepaste manier regelen.
Afsluitbare ventilatie openingen op goed gekozen plaatsen en ergens een regelbare inlaat met een ventilatortje.
Dat alles is bij Etap goed doordacht in het ontwerp, dus achteraf weinig werk te doen.
Dat zorgde dat ik in 1996 bij 20ºvorst de boot met 3Kw kachel makkelijk warm kon houden, hij brandde 8 maanden per jaar, natuurlijk zoveel mogelijk op minimaal.
Hier en nu bij 5º tot 15º is minimaal overdag wat hoog en om 06:00 uur net wat aan de lage kant. Hij brandt hier normaal 3 maanden per jaar, dit jaar waarschijnlijk wat meer.

In de kosten/baten verhouding weegt stilte, zuinig branden, weinig stroom en vooral COMFORT ruimschoots op tegen de echt wel hoge prijs.

In die compacte kachels zie ik een rendement dan amper de 50% overstijgt, forse stroom om de noodzakelijke snelle luchtstroom te bereiken, wat weer veel geluid produceert.
Waar Wallas hoog in de 90% brandstof rendement heeft en door een groter volume met lagere snelheden kan werken, minder Amperes, en stil is.

Condens in de uitlaat heb ik nog nooit kunnen ontdekken, lijkt me ook heel onlogisch.
Uitlaat is brandend altijd ver boven het dauwpunt, bij uitschakelen blijft het ruim lang genoeg warm om geen condes in de uitlaat te vormen. mogelijk dat bij het starten even wat condens vormt, maar dat verdamt binnen enkele minuten.
Daar hoeft echt geen gaatje voor in de uitlaat, zoals ie bij benzine auto´s wel ziet.
Ik vind ook dat een uitlaat BOVEN hoort te zitten, niet tegen de natuurlijke stromingsrichting in, een klein stukje omhoog en dan aflopend om geen regen- of golfslag water binnen te krijgen.
Een compacte Webasto zou op mijn boot dezelfde ruimte in nemen dan de grotere Wallas om het slangen gedoe er omheen.


Heel vroeger met de ouderrwetse CV ketel, die ik zelf elke maand een beetje bijstelde, stookte ik maar de helft van het gas dat de buurman verstookte.
Nu kookte ik ook niet erg veel.

Antivries ipv water in de CV voor mogelijke stroomuitval wanneer niet thuis.
Die stroomuitval kwam een keer, een 1Kw generatortje van boord gehaald en daarop de verwarmingspomp laten draaien.
De buren kwamen met drank, hapjes en kaarsen bij mij de avond doorbrengen en zich warmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 12:48 #1001824

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4169
Yellow Boat schreef :
Maar als je toch bezig bent :whistle: , kun je dan een copie maken van de gebruiksaanwijzing(en) die erbij zaten?
Die lees ik altijd graag van tevoren en die wil of kan de verkoper op mijn verzoek om de een of andere reden heleaas niet mailen. Heb er twee geprobeerd maar steeds nul op get request.
Is trouwens dat A4tje de enige gebruiksaanwijzing ? Daar kan anders nooit alle info in staan want op andere videootjes zie ik echte boekjes.
Ad

Ad,
heb ook het even het filmpje bekeken van de testopstelling in de werkplaats.
Dat is precies de kachel die ik heb gekocht, echter ik heb de 3Kw versie.
De kartonnen doos, stickers op de doos en kachel zijn allemaal precies
hetzelfde.
Bij deze kwam slechts een A4 tje welke enige tijd geleden gepost heb.
Welke ook nog eens een slechte vertaling uit het chinees is.
Blij met het filmpje, weet weer wat meer.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 13:19 #1001840

AdB schreef :
Yellow Boat schreef :
Maar als je toch bezig bent :whistle: , kun je dan een copie maken van de gebruiksaanwijzing(en) die erbij zaten?
Die lees ik altijd graag van tevoren en die wil of kan de verkoper op mijn verzoek om de een of andere reden heleaas niet mailen. Heb er twee geprobeerd maar steeds nul op get request.
Is trouwens dat A4tje de enige gebruiksaanwijzing ? Daar kan anders nooit alle info in staan want op andere videootjes zie ik echte boekjes.
Ad

Ad,
heb ook het even het filmpje bekeken van de testopstelling in de werkplaats.
Dat is precies de kachel die ik heb gekocht, echter ik heb de 3Kw versie.
De kartonnen doos, stickers op de doos en kachel zijn allemaal precies
hetzelfde.
Bij deze kwam slechts een A4 tje welke enige tijd geleden gepost heb.
Welke ook nog eens een slechte vertaling uit het chinees is.
Blij met het filmpje, weet weer wat meer.

A

Hier nog een handleiding die hoort bij de kachels van een fabrikant ( www.auto-parkingheater.com/par.../air-parking-heater/ )waarvan ik denk dat die ze produceert en die er wel heel erg hetzelfde uitzien en de prijzen ook niet erg daarvan afwijken..
In ieder geval zien veel zaken en plaatjes er net zo uit als bij de ALI kachels en ook de typebenaming
is hetzelfde ( althans van de 2KW) nl. www.auto-parkingheater.com/upl...ing-Heater-China.pdf
Ook op die website staan meer zeer vergelijkbare plaatjes: www.auto-parkingheater.com/par...ng-heater-china.html en zelfs de ( tjechische dus CE) CE .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 13:59 #1001847

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4169
Dankjewel Ad,

de pdf is heel bruikbaar, heb hem opgeslagen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 14:03 #1001848

AdB schreef :
Dankjewel Ad,

de pdf is heel bruikbaar, heb hem opgeslagen.

A

Kun je later ook vertellen of hij klopt met jouw apparaat?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 14:13 #1001850

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4169
Ga ik zeker doen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 14:23 #1001853

Saeftinghe schreef :
Eclips,


Yellow,

Warmte die uit de uitlaat komt is verloren, warmt dus niet de boot.
Om die reden kan mijn Wallas op minimum staan waar besproken modellen meer fosiel moeten verbranden om het gestelde doel, een warme boot, te halen.
Het aanzuigen van branderlucht langs de uitlaat dient twee doelen, het terugwinnen van warmte is een flinke hoeveelheid. En geen brandgevaarlijk hete uitlaat in de boot.
Dat snap ik en daarom maak ik ook zelf dezelfde uitlaat als bij de Wallas ( www.bootshop4u.nl/Wallas-uitla...-RVS,-%C3%9828/45-mm ) maar dan van 2 meter met standaard slang van Ali voor iets van €10 voor 2 meter en deze slang die Wallas zo te zien ook gebruikt: www.carbuildersolutions.com/uk...le-exhaust-pipe-45mm
Samen heel wat goedkoper dan Wallas en die is per meter.

Mijn branderlucht komt van buiten, die uitlaat is er nu eenmaal. Het zou nog wat zuiniger kunnen op de manier van Koezt, de inzuigslang op een ander soort uitlaat en binnen uit de boot zuigen.

Niet te grote circulatielucht snelheden zodat er tijd is om de warmte over te dragen, geeft een veel beter rendement en veel minder herrie.
De circulatieucht niet van buiten halen, maar recirculeren IN de boot.
De luchtverversing op een aangepaste manier regelen.
Ik laat die verbrandingslucht van buiten komen maar de verwarmingslucht inderdaad ook van binnen. Dat scheelt als het koud is echt enorm in het verbruik. Zo heb ik toch een beetje ventilatie hoewel de verbrandingslucht niet veel meer zal zijn dan 5m3/uur p--p.
Afsluitbare ventilatie openingen op goed gekozen plaatsen en ergens een regelbare inlaat met een ventilatortje.
Dat alles is bij Etap goed doordacht in het ontwerp, dus achteraf weinig werk te doen.
Dat zorgde dat ik in 1996 bij 20ºvorst de boot met 3Kw kachel makkelijk warm kon houden, hij brandde 8 maanden per jaar, natuurlijk zoveel mogelijk op minimaal.
Hier en nu bij 5º tot 15º is minimaal overdag wat hoog en om 06:00 uur net wat aan de lage kant. Hij brandt hier normaal 3 maanden per jaar, dit jaar waarschijnlijk wat meer.

In de kosten/baten verhouding weegt stilte, zuinig branden, weinig stroom en vooral COMFORT ruimschoots op tegen de echt wel hoge prijs.

In die compacte kachels zie ik een rendement dan amper de 50% overstijgt, forse stroom om de noodzakelijke snelle luchtstroom te bereiken, wat weer veel geluid produceert.
Waar Wallas hoog in de 90% brandstof rendement heeft en door een groter volume met lagere snelheden kan werken, minder Amperes, en stil is.
Rendement is enkel maar een kwestie van wel of niet recirculeren en warmteterugwinning van de uitlaatgassen . De hoeveelheden lucht doen daar niets aan. KW is en blijft gewoon KW en komt alleen uit de verbrandingswarmte van de diesel.

Condens in de uitlaat heb ik nog nooit kunnen ontdekken, lijkt me ook heel onlogisch.
Uitlaat is brandend altijd ver boven het dauwpunt, bij uitschakelen blijft het ruim lang genoeg warm om geen condes in de uitlaat te vormen. mogelijk dat bij het starten even wat condens vormt, maar dat verdamt binnen enkele minuten.
Of en waar het dauwpunt van de verbrandingsgassen ligt weet jij natuurlijk niet . Daarvoor is een berekening nodig , rekenend met de hoeveelheid uitlaatgas, het water in de verbrandingslucht en het bij de verbranding gevormde water.Kan en ga ik uitrekenen zodra ik de hoeveelheid verbrandingslucht gemeten heb.Maar boven de 100 graden krijg je uiteraard geen condensatie omdat dat boven het kookpunt van water ligt bij atmosferische druk
Daar hoeft echt geen gaatje voor in de uitlaat, zoals ie bij benzine auto´s wel ziet.
Ik vind ook dat een uitlaat BOVEN hoort te zitten, niet tegen de natuurlijke stromingsrichting in, een klein stukje omhoog en dan aflopend om geen regen- of golfslag water binnen te krijgen.
Een compacte Webasto zou op mijn boot dezelfde ruimte in nemen dan de grotere Wallas om het slangen gedoe er omheen.


Heel vroeger met de ouderrwetse CV ketel, die ik zelf elke maand een beetje bijstelde, stookte ik maar de helft van het gas dat de buurman verstookte.
Nu kookte ik ook niet erg veel.

Antivries ipv water in de CV voor mogelijke stroomuitval wanneer niet thuis.
Die stroomuitval kwam een keer, een 1Kw generatortje van boord gehaald en daarop de verwarmingspomp laten draaien.
De buren kwamen met drank, hapjes en kaarsen bij mij de avond doorbrengen en zich warmen.

Hier vast een paar reacties.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 14:31 #1001856

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
In deze dagen, landen er heel veelvliegtuigen met honderdduizenden pakketten, zakelijk en particulier. Deze gaan door de loods. De douane loopt daar rond met een snuffelhond en andere meet apparatuur en neemt visuele steekproeven. De aandacht ligt met name op illegale producten. Pakketvluchten uit risicolanden snoepen dan ook veel douaneaandacht weg.
Als de douane een pakket eruit pikt is het officieel uit de poststroom genomen. Zijn die moet om het weer in de poststroom te voegen door post.nl weer ingeklaard worden. Ook post.nl kan pakketten eruit halen. Dan volgt een inschatting door post.nl of de opgegeven waarde op het label. Standaard zetten Aliverkopers deze al veel lager. De kosten van inklaren en import aan douane die post.nl maakt schiet het voor en moet je retour betalen.
Met 11-11, black-friday, magic monday, Sint en wereldwijde kerst is de pakkettenstroom zó gigantisch dat de kans dat je pakket, er uitgepikt wordt veel kleiner dan in overige maanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 16:02 #1001881

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Eigenlijk off topic, maar waar ik beetje “bang” voor ben is dat Post NL met 13 euro afhandelngskosten nog een beetje kunnen verdienen aan al die pakketjes. Dus waar het kan door het invoerkanaal halen en wat extra inkomsten genereren. Bedrijfsmatig geef ik ze geen ongelijk, maar ja......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 16:25 #1001893

koko schreef :
Eigenlijk off topic, maar waar ik beetje “bang” voor ben is dat Post NL met 13 euro afhandelngskosten nog een beetje kunnen verdienen aan al die pakketjes. Dus waar het kan door het invoerkanaal halen en wat extra inkomsten genereren. Bedrijfsmatig geef ik ze geen ongelijk, maar ja......

Als ze daarmee de bezorgers wat beter betalen, dan heb ik daar geen bezwaar tegen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alibaba "Webasto" en Planar standkachel ervaringen 02 dec 2018 17:29 #1001907

It Paradyske schreef :
koko schreef :
Eigenlijk off topic, maar waar ik beetje “bang” voor ben is dat Post NL met 13 euro afhandelngskosten nog een beetje kunnen verdienen aan al die pakketjes. Dus waar het kan door het invoerkanaal halen en wat extra inkomsten genereren. Bedrijfsmatig geef ik ze geen ongelijk, maar ja......

Als ze daarmee de bezorgers wat beter betalen, dan heb ik daar geen bezwaar tegen.

Bijna alle pakket bezorgers zijn ZPPérs, je wil niet weten hoe ZZPér nr2 nr1 weer het werk afpikt om weer wat goedkoper te zijn dan nr1.

dat heet marktwerking, en post nl zorgt al jaren goed voor zich zelf en de shareholders, wat minder voor de koeriers.

vooral zichtbaar bij post nl , ik doe veel met UPS, das betrouwbaar, maar dat terzijde, hier komt op de winkel al 10 jaar dezelfde bezorger, ik ken zlefs zijn naam, heb zijn mob nummer als ik ooit echt om een pakketje verlegen zit voor de toko, brengt hij hem eerder.

bij post nl , ik weet het niet als we ze net begin te kennen, komt er weer een ander busje met nieuwe bezorger..........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.614 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl