De Mi Dushi is een Hallberg Rassy 312 Mk I, gebouwd in 1983 (nr. 257). Dit is het 4e seizoen dat we ermee varen. Al telt dit jaar nauwelijks mee vanwege de lock-down en de gesloten grenzen. We wonen in België. Dit type was al jaren een soort droomboot voor mij: telkens als ik de 2e-hands markt verkende kwam ik op deze boot uit.
Ik ben dus geen klusser. Dus we hebben vrolijk met de boot rondgedobberd over de Delta zonder dat ik er veel aan heb gedaan, behalve poetsen. Er zit een nieuw grootzeil op van Elvstrom en nieuwe navigatie-apparatuur. Maar aan een boot van 37 jaar oud mankeert natuurlijk van alles, ook al is hij met veel liefde onderhouden door de vorige eigenaars. En ik wil ermee op zee en daarvoor zal hij in betere staat moeten zijn dan hij nu is. Gelukkig is het dek al vervangen (Flexiteek), evenals de motor (in 2002).
Dus ga ik regelmatig raad moet vragen om de klussen tot een goed einde te brengen. Er zal dus nu en dan een topic verschijnen met wat hulpgeroep. Een van de grootste pijnpunten is de elektrische installatie: nogal rommelig.
Maar goed, eerst over de gasfles. Deze zit in de ankerbak en wordt daar voortdurend blootgesteld aan zoet en zout water. De gevolgen zijn duidelijk te zien. De Truma magneetklep had bij aankoop van de boot de geest al gegeven. De fles zal dus beschermd moeten worden tegen weer en wind. Ik denk aan een houten bekisting die fles, drukregelaar en magneetklep droog houdt. Met eventueel een plek voor een reserve fles.
Nu heb ik 3 vragen:
1. Hoe hebben andere HR 312 bezitters dit opgelost? Foto's?
2. Welke Truma magneetklep is het handigst voor een zo compact mogelijke opstelling: GS8 of GSE. De huidige is een GSE. De manometer mag er voor mij tussenuit.
3. Waar kan ik het best een nieuwe mangeetklep kopen. Alleen de klep, niet het bedieningspaneel. Je vindt ze overal, maar steeds de combinatie en nergens de documentatie. Op de website van Truma is er niets over te vinden.
Jan
Edit: gebruiksaanwijzing gevonden in
dit draadje.