Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Double coat de IJssel

Re:Double coat de IJssel 06 mei 2014 11:19 #512458

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ach, dat verdunnen is mijn eigen voorschrift ;-)

Maar, scherp hoor!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 06 mei 2014 14:30 #512506

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Zal de volgende keer Jitse en de kwastenverdunner van de IJssel uitnodigen bij mijn volgende schilderbeurt.

Enne Steg....
Ik kan lezen wat ik wil....maar dat maakt me nog niet tot een kwastentovenaar. Kreeg het gewoon niet goed....
Waarom niet?....geen idee....En paniek....ach....sta daar op de kade en
dan probeer je eens wat....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 07 mei 2014 05:04 #512674

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Zonde Vincent!

Het is al gezegd, maar als je zo'n schilderbeurt aanpakt en kiest voor goede en toch best dure verf, dan moet je ook op de andere zaken niet gaan beknibbelen. Dus: goede primerlaag, goed met de juiste korrelstappen geschuurd, goede rollers en zeker ook exact het verwerkingsvoorschrift volgen, inclusief de geadviseerde verdunner. Ik zou er echt nooit voor kiezen om daar van af te wijken, je weet gewoon niet of een andere verdunner misschien slecht reageert en het vloeien van de verf (cruciaal voor een mooie laag) negatief beinvloed. Bovendien is die verdunner ook echt niet zo duur.

Als de verf niet goed vloeide, dan was hij waarchijnlijk te dik. Double Coat is uit de pot ook altijd te dik, dat moet je eigenlijk altijd verdunnen! Dat is ongetwijfeld bewust gedaan zodat je als gebruiker het op de juiste dikte kunt brengen door te verdunnen, want verdikken gaat namelijk nogal moeilijk... Als je zonder te verdunnen bent begonnen met rollen (en dat begrijp ik uit jouw verhaal), dan is het volstrekt verklaarbaar dat het niet mooi werd, het lag dan niet eens aan jouw roltechniek! Nogmaals: de voorschriften volgen, daar staat het gewoon in...

Als je onervaren bent is het echter inderdaad moeilijk te bepalen wat dan wel de juiste viscositeit is. Daarom is het verstandig om een zogenaamde DIN cup te kopen. Dat ding kost een paar euro, maar daarmee hoef je niet meer in te schatten of het dun genoeg is, maar kun je het gewoon meten! De geadviseerde DIN cup tijd staat zelfs in het voorschrift van De IJssel.

Als alles goed voorbereid is, dan is het rollen echt niet heel moeilijk meer. Maar zoals echt overal geschreven staat moet je het aanbrengen, 1x narollen en er dan vanaf blijven en lekker laten vloeien. Het is mij echt heel erg meegevallen destijds, en ik ben ook geen goede schilder (kijk maar eens bij mij thuis...).
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 11:30 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 07 mei 2014 12:39 #512852

Ik heb jaren geleden met Double Coat een boot geschilderd, romp en dek/opbouw. Ik schat bij zo'n 15-18 gr. Celsius.
Onverdund.
Dit ging vrijwel probleemloos. 1 x in de fout door toch na uitrollen er nog een keer overheen te rollen, dat moet je dus inderdaad niet doen.
Ik heb niet geschuurd tussen de lagen, dekking prima.
Na 5 jaar was de lak nog als nieuw, toen boot verkocht. Wat mij betreft super verf.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 12:41 door WillemvdV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 07 mei 2014 13:48 #512880

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
DIN cup....nooit van gehoord. :blush:

Zet ik ook weer op het lijstje.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 07 mei 2014 13:50 #512881

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224

Bijlage dincup.jpg niet gevonden


dat is een klein bekertje met een gaatje onder in.
Je gooit de verf er in en dat moet dan binnen een bepaalde tijd leeg zijn.
Is dit zo dan, is de verf goed verdund
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 13:52 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 08 mei 2014 06:04 #513043

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Klopt, zo'n ding is het.
En in het Technisch Informatie Blad van De IJssel staat dan dit:
Applicatie van Double Coat met kwast of roller
De gemengde lak (basis met verharder) na de inductietijd met Double Coat Kwastverdunner op een viscositeit van circa 50 tot 55 s DIN 4 brengen.

Dat betekent dus dat je de DIN-cup volschept vanuit de pot en dan met een stopwatch gaat klokken hoe lang het duurt tot hij leeg ik. Dat moet dan 50 tot 55 seconden duren. In het begin zal dat veel langer duren, dus moet je steeds een beetje verdunnen en opnieuw proberen.

Ik heb het nog iets dunner gemaakt (ca. 45s) omdat ik hier op het forum las dat veel mensen goede ervaring hadden met nog iets dunnere Double Coat. En het resultaat mag er zijn! (al zeg ik het zelf)

Zonder zo'n ding inschatten of het dun genoeg is is iets voor ervaren schilders, dat vertrouwde ik mijzelf niet toe...

De (kunststof) DIN cup zelf heb ik bij een leverancier van autospuiterijbenodigdheden gekocht. Kostte nog geen 5 euro volgens mij. Ze zijn er ook van metaal, maar dat lijkt me alleen nodig als je hem erg vaak gebruikt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 06:30 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 08 mei 2014 06:30 #513055

Hebben ze ook bij Polyservice:
www.polyservice.nl/Din-Cup-nr-4-p-16612.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 10 mei 2014 16:41 #513773

Ik heb altijd met 1componenten lak van Epifanes gewerkt maar ben overgestapt naar 2 componenten van Epifanes, prima spul, goed te verwerken en als je je aan de instructies uit "het boekje" houd geeft het een perfect resultaat! Gewoon met de kwast, zo strak als een snaar :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 04 juni 2014 11:59 #521239

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Na het lezen van dit topic heb ik nog een paar vragen,
Ik zelf ben een FA spanker aan het opknappen met mijn vader samen als het mee zit kan ik volgend weekend de 1e verflaag gaan aanbrengen :laugh: .
moet eerst klaar zijn met de polyesterreparatie.

de boot ligt op de kop onder de car poort, ik wil de volgende lagen gaan aanbrengen:
1 laag ZF primer en HB coating daarna 3 lagen DD lak wit.

de boot staat altijd op de trailer op het strandje aan het veerse meer, maar na het lezen dat als de boot langer in het water ligt dat je dan blazen kan gaan krijgen baart het mij zorgen omdat ik volgend jaar van het veerse meer naar het grevelingen meer wil zeilen om zo een weekend weg te gaan.

wat voor een syteem adviseren jullie aan te brengen?
ik zelf zie anti fauling niet zitten omdat hij normaal gesproken op de kant staat en niet constant in het water ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 04 juni 2014 13:27 #521263

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Setto schreef :
wat voor een syteem adviseren jullie aan te brengen?
ik zelf zie anti fauling niet zitten omdat hij normaal gesproken op de kant staat en niet constant in het water ligt.
Ik zou het onder de waterlijn gewoon bij een paar lagen HB-coating houden. Dat is een harde en tamelijk slijtvaste afwerking.
Op een tochtje van 3 dagen zul je niet zoveel aangroei hebben en als je het hebt dan is het er met de borstel makkelijk af te vegen, waarschijnlijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 13:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 04 juni 2014 13:50 #521272

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik wil voornamelijk geen antifauling omdat hij op een trailer staat en met het te water laten en ook weer opladen op de trailer het afgeeft.

de bodem heb ik compleet kaal moeten schuren tot het polyester omdat er hier en daar beschadegingen tevoorschijn kwamen, de grootste glas mat zal ook 1m breed worden en ongeveer 5,80m lang.

wat is het voornaamste verschil dan tussen de dd lak en HB coating?
ik dacht het goed uitgezocht te hebben zie door de bomen het bos niet meer :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 04 juni 2014 14:03 #521277

Als hij altijd het water uit gaat en (buiten) op een trailer staat moet je geen HB coating als laatste laag nemen.
HB coating is epoxy en dat kan nu eenmaal slecht tegen UV.
Beter is , in ieder geval als laatste laag 2 comp. PU want dat is zeer geod UV bestendig en ook slijtvast.
Ad
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 14:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 04 juni 2014 14:21 #521289

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Yellow Boat schreef :
Als hij altijd het water uit gaat en (buiten) op een trailer staat moet je geen HB coating als laatste laag nemen.
HB coating is epoxy en dat kan nu eenmaal slecht tegen UV.
Beter is , in ieder geval als laatste laag 2 comp. PU want dat is zeer geod UV bestendig en ook slijtvast.
Ad, heb je nu begrepen waarom TS twijfels heeft bij het gebruik van PU-verf op het onderwaterschip? Hij wil af en toe eens een paar dagen in het water blijven liggen.
HB-coating is weliswaar epoxy, maar de UV-bestendigheid is beter dan die van transparante lamineerhars. Bovendien zit het aan de onderkant van de boot, dus grotendeels uit de zon. Er zal densondanks best wat UV-inwerking zijn, maar heb jij wel eens epoxy gezien die een paar jaar aan direct zonlicht is blootgesteld. Het vergeelt en gaat langzaam verkrijten. Het valt er ècht niet na een jaar weer af. Desnoods smeert TS er na een paar jaar gewoon een nieuwe laag overheen.

Maar goed: hij kan ook het risico nemen en de boot van onderen wèl in de DD-lak zetten. Misschien moet ie zich even oriënteren bij de leverancier van de verf.

Een andere optie is harde antifouling (Interspeed o.i.d.) aanbrengen als laatste laag. Dat geeft niet af op de trailer èn beschermt de onderliggende HB-coating tegen UV..

--
stegman
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 14:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 04 juni 2014 15:23 #521311

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Een paar dagen in het water is voor pu-lak geen probleem. Wel zorgen voor voldoende laagdikte, min. 3 lagen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Double coat de IJssel 04 juni 2014 15:31 #521313

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
wybeslot schreef :
Een paar dagen in het water is voor pu-lak geen probleem. Wel zorgen voor voldoende laagdikte, min. 3 lagen.

Gelukkig dat scheelt een hoop zat aan 3 tot 4 lagen te denken, een andere optie vond mijn vader om er een nieuwe gelcoat op te gaan zetten :S dat zag ik niet zo zitten.

iedereen bedankt voor het snelle antworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 07:37 #610235

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Ik heb nog een aanvullende vraag over deze lakken:
Welke mengverhouding heeft de lak en verharder?
Ik heb de afgelopen dagen op het onderwaterschip 3 lagen HB coating gezet. Mengverhouding is volgens voorschrift 83 : 17 gewichtsdelen. Ik heb op een weegschaal telkens eerst de lak gewogen en vervolgens dit gewicht met 0.2048 vermenigvuldigd ( bv 250 g. lak aangevuld met 51 g harder). Ik kwam bij de eerste pot lak wat harder tekort. Reken ik fout, zit er te weinig in de pot of is m’n weegschaal niet goed?
De weegschaal heb ik gecontroleerd en werkt naar behoren. Ik heb ook 3 potten ZF primer gekocht. Deze heb ik nu ook gewogen: De primer heeft een inhoud van 850 g. De harder heeft een inhoud van 120 g. Hier moet dezelfde mengverhouding toegepast worden 83 : 17. Maar dat betekent toch dat er 850 x 0.2048 = 174 g harder erbij moet. Maak ik een rekenfout?
Laatst bewerkt: 29 mrt 2015 07:37 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 09:38 #610252

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Rekenen doe je goed.
Temperatuur is misschien het probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 09:58 #610257

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
De lak zit er prima op. Het rollen ging goed ( 10% verdund) en hard goed uit. Dat is niet het probleem. Ik vind het alleen gek dat ik verharder "te kort kom" en was bang dat ik ergens een fout maak in de mengverhouding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 10:58 #610284

paul cr schreef :
Ik heb nog een aanvullende vraag over deze lakken:
Welke mengverhouding heeft de lak en verharder?
Ik heb de afgelopen dagen op het onderwaterschip 3 lagen HB coating gezet. Mengverhouding is volgens voorschrift 83 : 17 gewichtsdelen. Ik heb op een weegschaal telkens eerst de lak gewogen en vervolgens dit gewicht met 0.2048 vermenigvuldigd ( bv 250 g. lak aangevuld met 51 g harder). Ik kwam bij de eerste pot lak wat harder tekort. Reken ik fout, zit er te weinig in de pot of is m’n weegschaal niet goed?
De weegschaal heb ik gecontroleerd en werkt naar behoren. Ik heb ook 3 potten ZF primer gekocht. Deze heb ik nu ook gewogen: De primer heeft een inhoud van 850 g. De harder heeft een inhoud van 120 g. Hier moet dezelfde mengverhouding toegepast worden 83 : 17. Maar dat betekent toch dat er 850 x 0.2048 = 174 g harder erbij moet. Maak ik een rekenfout?

Ik heb eerst eens wat gerekend m.b.v. de dichtheden die er in de veiligheidsdatablaen staan op de de Ijssel website.
Voor de ZF primer klopt alles als een bus .( ik heb nog een aangebroken bus staan)
Uitgaande van wat op de bussen staat ( 600 en 150 ml)
Maar voor de HB kom ik inderdaad , uitgaande van de 750ml mengsel, een verschil tegen.
Ik heb alle gegevens eens in een spreadsheet gezet en de gewichtsverhouding en de volumeverhouding van de HB blijken niet met elkaar te kloppen.
Ga ik uit van een juiste volumeverhouding van 75:15 dan kom ik uiteindelijk op een gew. verh van 15,33:84,66. Er klopt dus inderdaad iets niet en je komt inderdaad te kort als je HB 83:17 probeert te mengen.
Kun je eens op de bussen HB kijken hoeveel ml er in beide componenten zit? Dat zou 563 en 187 ml moeten zijn.
Gezien het feit dat jij dat gemerkt hebt doet de Ijssel kennelijk iets verkeerd. :ohmy:
Ik kan ze wel eens mailen hierover :unsure:
Maar dat kun jij natuurlijk ook doen.
Overigens denk ik dat , als je steeds de gehele blikken in een keer leeg maakt, het effect wel zal meevallen.
Tenslotte scheelt het maar 1,66% harder en dat lijkt me niet echt "dodelijk"voor het resultaat.
Alleen als je steeds 83:17 aanhoud en meerdere kleinere hoeveelheden uit de blikken haalt kom je dus aan het einde harder tekort .
Ad
Laatst bewerkt: 29 mrt 2015 11:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 11:25 #610290

Wat zijn de meningen over de double coat ontvetter?

Gewoon ordinaire thinner (gamma) voldoet ook of geeft de double coat ontvetter een significant verschil?

Ik ben met Pasen aan de beurt, lekker binnen met de kachel aan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 11:40 #610296

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Ik zou als ik jou was de double coat ontvetter gebruiken.
Heb ik destijds ook gebruikt en had een perfect resultaat.
De verf er weer af halen omdat het niet goed genoeg ontvet was kost meer tijd, geld en ergernis.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 11:43 #610299

Thinner is in ieer geval niet hetzelfde als Double Coat ontvetter als ik naar het veiligheidsdatablad kijk
(www.de-ijssel-coatings.nl/writ...s803-00000CNLLNL.pdf ).
Thinner heb je in verschillende samenstellingen die echter alle anders zijn dan dat spul van De Ijssel.
Zoek maar eens op "Thinner"en "MSDS"of "veiligheidsdatablad".
Maar ja , wat beter is?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 11:47 #610305

Had de ontvetter al gekocht ondanks dat ik het de vorige keer echter gewoon met ordinaire thinner gedaan heb en alles er vooralsnog prima op zit.

Maar lekker chemisch goedje wat dus toch iets anders is dan thinner, die veiligheidstabellen moet je maar niet te aandachtig doorlezen geloof ik...

We gaan het volgende week zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Double coat de IJssel 29 mrt 2015 12:11 #610314

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Yellow Boat schreef :
Kun je eens op de bussen HB kijken hoeveel ml er in beide componenten zit? Dat zou 563 en 187 ml moeten zijn.

Bedankt voor het meedenken.

Op de HB bus staat: 562 ml basis en 188 ml harder. Dat klopt dus.
Ik heb 3 bussen gekocht en maak telkens zo'n 300 g basis aan. Ik heb nu nog 1080 g basis en 140 g verharder over. Ik houd straks dus zo'n 400g basis over. Het gaat mij niet om het geld (als het los te koop is koop ik gewoon een busje verharder erbij) maar vind het vreemd dat het niet 1 op 1 klopt wat geleverd wordt.
Ik zal contact met de leverancier opnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl