Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tips voor DD-lakken

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 07:16 #271238

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
MoonRiver schreef :
Een jachtschilder gaf me ook de tip om met twee man te werken: een zet het op met de roller en verdeelt, de tweede strijkt na met een zachte brede platte kwast. Ik weet alleen niet of dat ook voor DD geldt. Denk eigenlijk van niet, voor 1 comp. lak wel in ieder geval.
Ik heb vaker gelezen dat nastrijken met een kwast mooi wordt, maar ook dat dat vooral geldt als je die techniek goed beheerst (lees: als je jachtschilder bent...). Voor de hobbyist is alleen rollen makkelijker en ik heb - zoals eerder aangehaald - hele fraaie resultaten behaald met het rollen van DD-lak (of eigenlijk DC-lak, wat feitelijk hetzelfde is) met viltrollers. Zie ook het verslag in mijn project-topic.

Wel ben ik het helemaal eens met de tip om met z'n tweeën te werken, maar dan vooral om ineens door te kunnen rollen, zodat voorkomen wordt dat de lak te droog wordt (dat gaat echt snel!) en je de aanzet gaat zien. De tweede persoon kan dan de steiger verzetten, verlichting verplaatsen, vlak ervoor nog even met een stofdoekje rond e.d.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2012 07:20 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 07:46 #271241

Bij Polyservice is mij aangeraden om vilt rollers te gebruiken, ze verkochten daar per stuks verpakte exemplaren speciaal voor lak werk. Wel staat er op de verpakking van deze rollers dat je ze eerst af moet spoelen onder de kraan om eventueel pluisjes te verwijderen. Ik heb daarna nog nooit last gehad van pluisjes in de lak. Later ook wel vilt rollers gebruikt van de gamma die geschikt zijn voor terpentine verven, ook deze gaven geen pluisjes al heb ik daar nog geen grote oppervlaktes mee geschilderd.

Wat betreft de temperatuur, je houden aan de aanbevolen 15 graden is natuurlijk beter, maar ik heb al een paar keer met 12-13 graden wat geschilderd en dit is tot nu toe goed gegaan. Het voor reageren probeer ik wel in een verwarmde ruimte te doen(even bovenkant afsluiten tegen stof en stank) en het drogen zal wel wat langer duren wat dus betekend dat je meer kans op stof in je lak hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 07:56 #271244

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Die 6 graden zal best werken voor 1K lakken, die uitharden door verdampen van de oplosmiddelen, maar voor 2K lakken, die het moeten hebben van EN verdampen, EN reageren van de basis en de verharder, en eventueel een deel oplosmiddel, zou ik die gok niet wagen.

Ook het nastrijken met de kwast, zal je met DD lak minder goed lukken. Lak opzetten, 1x narollen, en AFBLIJVEN. 1K lak kan je eindeloos nastrijken, maar DD lak is zo snel aangetrokken, dat dit tot ellende leidt.

Overigens: Polyservice = De IJssel. De een noemt het DD lak, de ander Double Coat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 08:07 #271246

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Ik heb de tip gehad, dubbel afgeronde, superfijne schuimrollers van de Gamma. Ik heb nu de officiële van Double Coat, en die zijn op het oog gelijk.
Die dubbele afronding (beide kanten) helpt enorm in het voorkomen van randen in het verfwerk. Voor de rest, eens met de voorgangers, snel werken, niet terug gaan naar eerdere banen en overschilderen in de gestelde tijden.
Oh ja, span folie over de boot (valt er geen troep van het dak/plafond) en bevochtig de grond tegen opwaaiend stof.
Evt polijsten van foutjes kan wel, maar geef de verf goed de tijd om door te harden.
Viltrollers vond ik niet fijn werken. Daarmee had ik alleen maar druipers. Gewoon een schuimrollertje en dun aanbrengen. Ik verdunde ca. 5% (gewicht). En heel belangrijk, een half uur voor reageren.

Let op dat boot en omgeving de juiste temperatuur hebben. Een koude boot in een net opgewarmde loods, geeft soms condensvorming.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 08:21 #271248

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Christiaan 676 schreef :
Wel staat er op de verpakking van deze rollers dat je ze eerst af moet spoelen onder de kraan om eventueel pluisjes te verwijderen.
Dan zit er wel meteen water in je roller en moet je ze goed droogmaken voor je gaat lakken. Wat bij mij goed werkte was het inwikkelen met afplaktape en dat er dan weer aftrekken. de pluisjes blijven aan de tape plakken.

Grond natmaken werkt inderdaad ook goed om opwaaiend stof te voorkomen en - als je binnen werkt - deuren dichthouden!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 22 mrt 2012 19:40 #271612

Anjo schreef :
Reinier, je hebt thuis gespoten, waarom doe je dat niet op je boot?

Geen mogelijkheid haar 1 dag in een loods te plaatsen?

Nou, ik DACHT dat ik alles op m`n zolder wel goed genoeg af had geplakt, maar die nevel komt echt overal (en dan spuit ik nog een een HVLP-spuit, die al veel minder nevel geeft dan een klassieke...) en ik heb dus nu wat meer grijs gereedschap dan voor het spuiten ;) Daarnaast weet ik zeker dat ik ook met een spuit niet overal bij kan komen.
En ik sta al in de loods, maar de buren staan op 30 cm afstand ;)

Gezien de ervaring van Philip ga ik dus maar gewoon volgens de specs verdunnen, en niet meer. Geen zin in druipers, want zeker op de opbouw kan je er inderdaad niks meer aan doen omdat je er niet meer bij kan...

Bedankt voor de andere tips, rollers (schuim) heb ik van De IJssel zelf, speciaal voor DD-lak, dus die zullen dan wel goed zijn, neem ik aan. (wel bijzonder dat ze in hun eigen documentatie andere soorten rollers aanraden :laugh: )

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 22 mrt 2012 20:32 #271631

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Het duurde even voor ik weer op de naam kwam, maar nu weet ik het weer

Voor mijn boot heb ik uiteindelijk Vilt rollers van het merk Anza gebruikt. Die kun je in een grotere diameter krijgen, waardoor je een groter oppervlak per keer kunt schilderen. Ze zijn wel wat duurder, maar deden het prima. Schuimrollertjes en speciaal voor 2K lak rollertjes (beetje wollig zagen die er uit) lukte het mij niet zo goed mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 22 mrt 2012 20:43 #271639

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Ik heb precies dezelfde rollers gebruikt als koko, alleen dan de gewone diameter. In mijn beleving is 'grote stappen snel thuis' een verkeerde aanpak bij het lakken met 2C verf. Voorbereiding en aandacht zijn veel belangrijker. Het rollen zelf is echt zo gebeurd, ook met een kleine roller! Het kostte mij ongeveer een half uur per kant dacht ik.

Schuimrollers zijn mij ook slechter bevallen dan die Anza viltrollers. Ze zijn iets duurder, maar in tegenstelling tot schuimrollers gaan ze gewoon de hele boot mee. Schuimrollers moet je regelmatig vervangen omdat ze niet tegen het oplosmiddel in 2C lak kunnen. Tijdens dat vervangen is er dan weer kans dat de verf te ver droogt en je bij de volgende baan de aanzet van je verse schuimrollertje gaat zien.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 23 mrt 2012 13:24 #271744

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
hier ook de anza roller.
Deze gaat idd een hele romp mee zonder uit elkaar te vallen.
verdeelt goed en kan ook met goed verdunde dd lak overweg.
ik heb de kleine diameter gebruikt.
Beviel stukken beter dan de speciale 2k roller die toch na een tijdje uit elkaar viel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 23 mrt 2012 19:25 #271821

Ik heb ook die anzo rollers gebruikt, zowel de normale als de grotere diameter.

Wat mij opvalt is dat er op het blik DD lak van epifanes wat ik vorig jaar gekocht heb staat dat de verwekings temperatuur moet zijn tussen de 12 en 27 graden. Maar op het blik van twee jaar geleden staat 15 tot 27 graden. Blijkbaar is de nieuw verf tolerante met lage temperaturen. Nog een paar jaar wachten en we kunnen ook met 5gr schilderen??

Weet iemand wat de gevolgen zijn als je DD lak met een te lage temperatuur verwerkt? Betekend dit dat de lak niet uithardt, of hard deze wel uit maar zijn de eigenschappen minder goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 01 apr 2012 16:19 #273774

Even een heel andere vraag. Hoe behandel je de net geverfde DD laag als je er overheen gaat schilderen? Moet dit geschuurd worden, ontvet en dan weer verven of volsraat stofvrij maken en de tweede laag 24 uur later erop zetten? Ik weet dat bij sommige lakken een chemische binding ontstaat als je maar binnen een bepaalde termijn een tweede laag erop zet. Geldt dat ook voor DD lakken?

Ik heb vandaag het dek in de DD lak gezet. De schuimrolletjes vallen mij erg tegen. Die breken snel af en ze verlizen soms schuim in de lak. Voor het dek heb ik wel 6 rolletjes gebruikt en dat is zonde want je gooit dan ook een boel verf weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 01 apr 2012 17:38 #273804

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Probeer eens een andere roller. De superfijne dubbel afgeronde rollers van de Gamma bevielen mij goed. De ene of de andere scheelt enorm, ik deed mijn romp rondom met 1 roller(open bootje) Een vriend doet 1 kant (10m s spant) per roller. Kijk wel uit bij obstakels. Een scheurtje is funest. Zodra de roller begint op te zwellen vervangen.


Overschildertijden staan duidelijk in het productblad. Hou die aan en je hoeft niet te ontvetten en schuren tussendoor. Als het interval overschreden is, helemaal door laten harden en lucht opschuren met korrel 320 of fijner.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 01 apr 2012 18:58 #273813

Dat is juist het punt. ik heb het productblad van De Ijssel maar daar staat eigenlijk alleen in dat het overschilderbaar is na 24 uur, dus niet binnen hoeveel tijd je zonder schuren mag schilderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 04:55 #273847

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Mijn ervaring is dat je binnen 24 uur zonder schuren eroverheen kunt. En als ik je bericht lees, is dat nu al te laat geloof ik...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 05:44 #273854

De IJssel DD met een viltroller (eerst pluisjes met plakband verwijderen) verwerken is ook mij prima bevallen. Het resultaat ziet er professioneel uit volgens anderen. Het schuimrolletje beviel mij dus helemaal niet. En inderdaad, overschilderen zonder schuren binnen de daarvoor gestelde tijd. Nu nog een oplosssing voor het stof probleem vinden, want ondanks alles in plastic afgeplakt en een natte vloer toch niet helemaal stofvrij.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 06:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 05:53 #273857

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Laat de lampen aan na het schilderen Noballast. TL Buizen trekken stof aan (statisch). Als je die uitzet dwarrelt het weer omlaag....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 05:56 #273859

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Een stuk plastic boven je boot spannen scheelt ook al erg veel stof.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 05:58 #273860

wybeslot schreef :
Een stuk plastic boven je boot spannen scheelt ook al erg veel stof.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 06:14 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 08:50 #273881

@Johnnie; nog niet, bedankt voor je antwoord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 11:33 #273901

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Overschilderen zonder schuren kan bij Double Coat; ik meen binnen 24 uur. Ik heb daar echter slechte ervaringen mee; mijn tweede laag kun je mislukt noemen. Dat kan natuurlijk aan mij hebben gelegen, maar na het schuren van de tweede laag en opbrengen van een derde was het weer prima. Zie ook de link naar mijn project ergens hierboven.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 14:24 #273917

Je kan van de site van De IJssel een TIB (Technisch Informatie Blad) voor DD-lak downloaden, daar staat dit in:

Temperatuur: minimaal max (zonder schuren)
15 C 32 u 3 dagen
20 C 24 u 2 dagen
25 C 16 u 1 dag

Ik weet niet of je boot in een verwarmde ruimte staat, maar anders is het nu echt veel te koud om DD-lak te smeren... (minimaal 15 graden tijdens aanbrengen EN uitharden)
Ik zit ook te wachten op warmer weer ;)

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 02 apr 2012 18:13 #274019

Vandaag de tweede laag aangebracht, binnen 24 uur. Ik sta in een loods die prettig warm is door de zon. De glans is prima, dus vooralsnog gaat alles goed!

Nu gerold met ansa rollers. De grote roller was perfect; het hele dek (1kg verf) met 1 roller! De kleine roller een drama. Ondanks dat ik de pluizen eruit gehaald had bleef hij afgeven. Erg balen. Ik hoop dat ik dat nog kan bijpolijsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 10 apr 2012 18:35 #275826

  • jacob j
  • jacob j's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Herman schreef :
doe dan maar eerst een testje met vachtrollertjes. Ik heb er nooit beste ervaring mee gehad.
Ik lees hier allerlei beschouwingen over het gebruik van rollers.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een gewone verfkwast?
Afgelopen weekend heb ik AF aangebracht, eerst een stuk met roller daarna, bij wijze van proef met kwast. De kwast gaf een aanzienlijk strakker resultaat. Waarom zou dat met 2C (DD) lak ook niet het geval zijn. Ergo, zijn er ook nadelen aan het gebruik van een kwast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 10 apr 2012 18:42 #275829

Ik heb in mijn pre-DD lak tijdperk altijd met de kwast geschilderd omdat ik daar de beste resultaten mee kreeg (andere verven dan DD lak)
De IJssel DD ook even geprobeerd met de kwast maar dat beviel helemaal niet, vandaar uiteindelijk alles met de vilt roller.

N.a.v. een andere post in dit draadje overweeg ik in de nabije toekomst ook eens zo'n Wagner spuit te proberen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 18:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 10 apr 2012 18:57 #275833

  • jacob j
  • jacob j's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik zie in de plaatjes boven dat je binnen staat (die romp ziet er trouwens strak uit!!) Ik sta vooralsnog buiten dus lijkt spuiten me geen optie. Bovendien zal dat ook wat oefening vergen om de techniek onder de knie te krijgen. Toch nog even ten aanzien van het gebruik van de kwast beviel dit niet vanwege het feit dat de verf te snel aantrok en het derhalve moeite kost om nat in nat te werken of wat was precies het probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl