Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tips voor DD-lakken

Tips voor DD-lakken 19 mrt 2012 19:48 #270946

Zoals in een ander topic te lezen is, ben ik bezig met het opknappen van het dek incl. kuip van mijn Victoire 822.

Nu zit de primer erop, nog even netjes schuren en dan...DD-lak erop.

Nou is er veel info te vinden over dat mooie spul, maar ik zit met 2 vraagjes waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden:

Mijn dek heeft 2 kleuren: het grootste deel is grijs, en op iets van 7 cm hoogte van het dek af is de rest wit. Kan ik nou het beste eerst alles grijs lakken en dan 1 (of 2) laagjes wit er overheen rollen (natuurlijk na netjes afplakken)? Of zou het ook lukken om eerst af te plakken tot waar de boel grijs moet, dat schilderen, en dan 'andersom' afplakken en dat het wit doen?

En dan de 2e:
Mijn dek en kuip hebben nogal wat vervelende randjes e.d. die moeilijk te lakken zijn, roller past er niet in, en met een gewone kwast kom ik er ook niet bij. De oplossing tijdens het primeren was zo`n radiator-kwast, nog ietsje verder ombuigen, en dan ging het wel...echter: dat gaat niet zo snel.

Ik vraag me dus af of het me gaat lukken om alles netjes te lakken voordat de lak niet meer vloeit. De hele kuip rond is best wel even werk. Met de primer zie je elke 'naad' die je maakt, de lak schijnt dat gelukkig wel minder te hebben :huh:

Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat je niet meer met de kwast aan de lak moet komen bij 15 graden? Is er nog een manier om dat evt te verlengen? (ik heb de bakskistdeksels en luiken thuis op zolder gespoten, dan heb je het probleem met het vloeien veel minder, vandaar...) Of is de truc om eerst de hele kuip zo snel mogelijk met de roller van lak te voorzien, en dan in 1 keer met de kwast rond om het na te strijken?

Alle tips zijn van harte welkom!

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 19 mrt 2012 20:16 #270954

Beste Reinier,

Belangerijk is om de juiste verdunning te gebruiken als functie van de temperatuur. Hoe warmer, hoe minder verdunning je nodig hebt. Ook heeft (tenminste bij DD) de witte lak een andere (kleinere) verdunning nodig dan bv marine blauwe. Voor mijn Loper (27 ft) heb ik destijds een DIN cup bij een autospuiterij gekocht na een aantal mislukte proefjes van "op het gevoel". Dan weet je dat je goed zit en je hebt een reproduceerbaar resultaat.
Mijn Loper is op het dek en in de kuip gebroken wit gelakt. Nat-in-nat zoveel als mogelijk. Het dek heb ik van SB naar BB gelakt in plm 30 cm brede stroken; zigzag heen en weer. Dit lukt nét. En NOOIT in de verleiding komen om verder in de voorgaande strook te rollen dan 1/2 keer je rolbreedte!
In de kuip lukt deze methode inderdaad niet, omdat je teveel tijd kwijt bent met lastige hoeken, randjes etc. De truc is dan om de aansluiting met een (te ver gedroogde vorige baan) te maken op een plek die niet opvalt. Bijvoorbeeld bij haakse overgang tussen kajuitschot en bank, afwateringsrand bakskisten of whatever bij jouw boot gebruikt kan worden. (Strijk)licht geeft op elk vlak een andere indruk, dus als je overgang tussen verschillende vlakken zit kun je een erg strak resultaat krijgen!

En nogmaals: AFBLIJVEN van reeds gelakte gedeelten, ook niet als poging stofje weg te pikken of een eventuele zakker uit te smeren. Die kun je later beter wegpolijsten!

Succes!
Maarten
Laatst bewerkt: 19 mrt 2012 20:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 19 mrt 2012 20:18 #270955

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Mijn ervaring met dd lak is dat je er best lang mee kunt werken. Je moet het na mengen al een half uur laten staan voor je ermee mag schilderen. Als je te grote oppervlaktes moet doen zul je twee keer moeten mengen, alleen zul je moeten inschatten wanneer je de teeede batch aanmaakt.
Het vloeit overigens wel mooi uit en is bij een goede ondergrond en juiste verwerkingstemperatuur en vochtigheid erg sterk.
Voor wat betreft de lastige plekjes zou je een spuit kunnen overwegen (dan wel verdunnen)
Of met twee man/vrouw werken en beginnen met de lastige stukjes terwijl de ander achter je aanwerkt (iets later beginnen) met batch twee.
Succes!

Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 19 mrt 2012 20:31 #270961

Oja, nav de ervaringen van Jeroen nog een tip: maak voor je begint met het eigenlijke schilderwerk alvast wat bekers lak en harder aan in de juiste hoeveelheden (lak meteen verdunnen maar harder nog niet bijmengen). Als je de ladder dan afloopt om de tweede pot in een (nieuw mengbakje met nieuwe roller!) mee naar boven te nemen meng je direct de volgende, zodat die kan voorreageren. Je hebt dan geen problemen met pot-life en de verf die je mee naar boven neemt is telkens vrij van luchtbellen.
Meer kan ik me ook niet voorstellen bij wat De IJssel "voorreageren" noemt, want de chemische reactie start echt niet na 30 minuten; die start meteen!

Nog een tip: zorg voor een schone omgeving, werk gestructureerd, bereid alles voor, vooral je loop- en verfplan in de kuip. Ik heb destijds zo'n witte verf-overall, haarnetje en zweetband gebruikt om zo min mogelijk stof of zweetdruppels te hebben. Ook heb ik het schilderwerk met kleefdoekjes (na stofzuigen met borstel, ontvetten etc) stofvrij gemaakt. De voorbereiding kost de meeste tijd. Schilderen zelf is doorwerken, na 90 minuten was ik klaar met "1x dek". Dan loods op slot doen en niet gaan rondlopen of ladder op en af klimmen om te kijken hoe mooi het wordt ;) De volgende dag wordt die DD zo strak alsof het een vel om je boot heeft gevormd!

Maarten
Laatst bewerkt: 19 mrt 2012 20:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 05:46 #270995

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
En om nog 2 korte antwoorden te geven:

Na ca. 1-2 minuten moet je ECHT van de lak afblijven, anders heb je overgangen. In het Engels: maintain your wet edge.

Een tweede: IJssel heeft een tragere verdunner voor rolwerk, maar daarmee lopen ze niet te koop. Ik kan er wel eens naar vragen als je wilt.

Het is overigens handig om een helper te hebben, al was het maar voor de kleine klusjes, aangeven doekje, verf mengen, ladder verplaatsen, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 06:04 #270996

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Wat bij mij erg goed beviel was meer verdunnen dan aanbevolen. Echt tot waterdun. Dan moet je misschien een extra laag zetten, maar het vloeit ook nog veel mooier (DD-lak vloeit al erg goed hoor)

Verder indd per vlak werken en na het rollen niet meer aanraken! Bij mij was het absolutt niet nodig om na te strijken!

En qua wekomgeving, ik werkte midden in de nacht. Rond een uur of 2-3 's nachts ging ik van start met de stofkleefdoekjes en voormengen. Na een half uurtje aan de slag en in 1 keer door werken.
Het voordeel hiervan is dat alle stof van de dag neergedaald is en dat, tegen de tijd dat er 's ochtends weer begonnen wordt je lak stofdroog is!

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 06:16 #270998

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15803
Ik kan eigenlijk alleen maar bevestigen wat de anderen al schreven.

Een goede voorbereiding is het halve werk, ALTIJD schoonmaken met een kleefdoek (het meeste stof in de verf ligt al op de boot), zelfs na ontvetten.

Besteed extra aandacht aan handigheidjes (zoals je speciale radiatorkwast en zorg dat je reserve gereedschap hebt liggen, voor als je bijvoorbeeld je kwast laat vallen. Primer vloeit inderdaad een stuk slechter.
Ik neem aan dat je een koolstofmasker hebt? (En dan een echte, niet zo'n papieren mondkapje)!

Ik heb vorig jaar geschildert en daarbij binnen gestaan. Als je het mij vraagt is dat echt een must.
De "open" tijd van de verf is overigens voldoende, je smeert zo'n pot makkelijk op je boot binnen die tijd.

Ik zou eerst grijs doen en later het wit er overheen zetten. Dat gaat prima over grijs en wordt mooier.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 06:18 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 07:16 #271015

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
En zorg voor genoeg rollertjes, DD lak vreet die dingen langzaam op, dus na een half uurtje ongeveer een vers rollertje pakken.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 08:10 #271021

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Ik heb nog geen ervaring met DD- lakken, vandaar dat ik dit onderwerp met de meeste aandacht volg, maar toch dit: een beroepsschilder vertelde mij dat hij altijd schilderde bij een temp van 6 (zes) graden omdat dan de verf beter vloeide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 08:29 #271024

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Tist schreef :
Ik heb nog geen ervaring met DD- lakken, vandaar dat ik dit onderwerp met de meeste aandacht volg, maar toch dit: een beroepsschilder vertelde mij dat hij altijd schilderde bij een temp van 6 (zes) graden omdat dan de verf beter vloeide.

Hoe werkt dat dan? zet hij in de zomer in een koelcel?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 09:02 #271032

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
trotti schreef :
Tist schreef :
Ik heb nog geen ervaring met DD- lakken, vandaar dat ik dit onderwerp met de meeste aandacht volg, maar toch dit: een beroepsschilder vertelde mij dat hij altijd schilderde bij een temp van 6 (zes) graden omdat dan de verf beter vloeide.

Hoe werkt dat dan? zet hij in de zomer in een koelcel?

Groeten,
Johnnie
Sorry Johnnie 'altijd' moest zijn bij voorkeur. Hij schilderde 's winters in een loods. Bij hogere temp. zal ook wel naar de verfverdunner gegrepen worden. Punt is echter dat volgens de spec's van de meeste verven een minimum temp. van ongeveer 15° wordt aangeraden. Blijkt dat kouder dus ook kan en volgens betreffende persoon beter resultaat geeft omdat de verf minder snel droogt en dus een betere vloei heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 15:28 #271124

Kijk, dat zijn een boel reacties in een dag :)

@Maarten: het belang van precies goed verdunnen is bekend, ik werk met een vrij nauwkeurige weegschaal, en dat ging (met spuiten van de DD-lak) in ieder geval prima. Naadjes maken dus op een plek waar je het het minste ziet, ga ik doen!
Over je 'klaarzetten' tactiek: volgens de IJssel moet je eerst de lak en harder mengen, dan 30 min wachten en dan pas verdunnen. Ik denk dat ik dat maar aanhoud...

@Jeroen: spuiten ga ik niet aan beginnen in de loods, moet ik veel te goed afplakken en opletten op de nevel, anders is de 'buurboot' ook grijs ;) Met 2 man zou kunnen, even kijken of dat gaat lukken

@Herman: okee, 1-2 minuten dus, dan worden het zoals Maarten als voorstelt toch 'naden' op minder zichtbare plaatsen
De trage verdunner ken ik alleen voor spuitwerk, voor rollen kon ik hem (inderdaad) niet vinden... ;)

@Johnnie: hoeveel verdunner deed je er bij dan (in %)?
`s Nachts lakken gaat hem niet worden, dan is de loods dicht, en kom je er ook niet in. Ik snap wel waarom je het doet, maar dat gaat mij dus niet lukken. Kleefdoeken heb ik voldoende ;)

@koko: natuurlijk heb ik een echt goed koolstoffiltermasker. Inmiddels zo aan gewend dat ik het ding met lakken EN schuren eigenlijk de hele dag op heb, en het niet eens echt meer merk (alleen drupt er soms ineens condens uit de 'neus' van het masker :angry: ) Met de primer nog niet zo`n probleem, met lakken ga ik daar goed op letten...
Grijs eerst en dan wit erover, was eigenlijk ook mijn idee, dus dat zal het dan moeten gaan worden

@Stan: lossen de DD-lak rollers van De IJssel zelf ook op? Die heb ik er speciaal voor gekocht (wel een hele lading, dus ook dat zou niet echt een probleem zijn)

Bedankt allemaal! Ik ga het gewoon maar proberen (eerst nog ff schuren :unsure: )

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 15:44 #271125

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Reinier, je hebt thuis gespoten, waarom doe je dat niet op je boot?

Geen mogelijkheid haar 1 dag in een loods te plaatsen?
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 15:45 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 16:37 #271133

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Voor het verdunnen zou ik een DIN-cup adviseren. Een erg goedkoop hulpmiddeltje om eenvoudig de viscositeit van de lak te meten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 19:17 #271168

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik stond ook in een loods die 's avonds afgesloten werd, maar met goed overleg heb ik het toch kunnen regelen...

En qua verdunning wordt volgens mij 5-10% aanbevolen, maar ik deed zo'n beetje het dubbele.

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 19:37 #271174

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Nog een tip:
let ook op de luchtvochtheid. Als deze te hoog is (of veranderd, kan goed gebeuren in het voorjaar als s'avonds de temperatuur snel zakt) wordt alles mat. Kun je weer schuren en polijsten :-(
In een loods zul je daar iets minder last van hebben, maar toch.
Oh en nog een:
Geen schuimrollertjes pakken maar vachtrollertjes (goede kwaliteit!). Die lossen niet op en blazen geen bellen in je verf!

Succes!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 19:58 #271180

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
doe dan maar eerst een testje met vachtrollertjes. Ik heb er nooit beste ervaring mee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 20:01 #271183

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Ik heb net mijn dek, opbouw en kuip in de DD lak staan. gebroken wit met papyrus-wit antislip vlakken. Helemaal tevreden ben ik niet, vooral over de zijkanten van de kajuit. Want wat trotti zegt kan wel kloppen, het wordt misschien strakker met flink verdunde verf maar dat gaat wel sneller druipen. Zeker met veel randjes, hoekjes en andere dingen die je op een romp niet zo snel tegen komt. Terug gaan naar een geverfd gedeelte is sowieso al niet een goed plan zoals je eerder al kon lezen maar op een dek nog wat rampzaliger omdat je er simpelweg niet meer bij komt. Eventuele druipers zijn dus moeilijk weer recht te zetten en hebben mijn kajuit zijkant een beetje verziekt. Ik zou dus de verf niet heel erg veel verdunnen als je ook verticale delen gaat doen.

Andere tip: ga niet zomaar verven maar zorg voor een goede route zodat je altijd de rand nat kan houden. Ik begon achterop, via stuurboord gangboord naar voren waarbij ik ook de kajuitzijkant meenam, op het voordek flink doorwerken om de hele lijn (bij mij 3 meter..) nat te houden en dan via bakboord weer terug. Een kleine overgang bleef tussen luik en opbouw maar die had ik gepland op ene plek waar toch later antislip zou komen.

Vachtrollers lossen inderdaad niet op (althans niet binnen het tijdsbestek waarin ik in m'n eentje het dek van een 34 voeter rol). Maar met schuim kan het ook prima, meteen wisselen als je het oplossen begint te merken. Bij mijn kolibri kon ik net 1 keer de romp helemaal doen voordat het zover was.

Zorg dat de zon er niet op kan komen! Ik had mijn mast geverfd, zon kwam uren later op een deel toch nog op de mast en dat deel is zo mat als schoolbord geworden.

Verder dekt wit niet meteen itt de donkere kleuren. Dus plan meerdere lagen over dat grijs heen.

Anyway, met circa 5% verdunning bij 14 a 15 graden en vachtroller werd mijn dek een mooie spiegel. Helaas met wat stof er in ondanks goed onstoffen de dag voor en de dag van het verven zelf, in mijn loods bleef toch stof hangen en rondwaaien en dat komt toch een keer neer.
Alleen jammer dat het meeste van het mooie dek toch weer verdween achter de antislip :) De opbouw rond de ramen en de kuip is helaas iets minder mooi geworden en net daar kwam nou juist geen anti-slip... Over die antislip ben ik trouwens ook helemaal niet tevreden, ik kreeg die korrels niet helemaal mooi verdeeld en in strijklicht zie je ongeveer hoe ik geverfd heb. Wat ga jij daar mee doen?
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 20:22 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 20:34 #271191

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27747
MoonRiver schreef :
Nog een tip:
let ook op de luchtvochtheid. Als deze te hoog is (of veranderd, kan goed gebeuren in het voorjaar als s'avonds de temperatuur snel zakt) wordt alles mat.
Dat risico loop je alleen in de open lucht op plekken waar dauw op kan neerslaan. Delen die naar de blote hemel gericht zijn, in de praktijk
In een loods zul je daar iets minder last van hebben, maar toch.
In een loods heb je er, om bovengenoemde reden, helemaal geen last van.
Geen schuimrollertjes pakken maar vachtrollertjes (goede kwaliteit!). Die lossen niet op en blazen geen bellen in je verf!
Volgens mij juist wèl schuimrollers gebruiken en géén vachtrollers. Veel vachtrollers laten pluizen achter. Eigenlijk alleen geschikt voor antifouling opzetten.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 21:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 20:42 #271198

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Dat laatste is zeker niet waar, kijk maar naar Hen3's bootje. Oa. Copenhagen heeft mooie vachtrollers in hun assortiment waar ik na enkele honderden vierkante meters lakken nog geen enkel pluisje heb zien afkomen. Hetzelfde met de goedkopere Stanza rollers en zelfs bij de Action rollers (die ik gebruik voor epoxy) heb ik eigenlijk nog geen pluisjes zien afkomen. Al durf ik die nog niet te gebruiken voor mijn dure DD lak. Maar dat geld net zo goed voor goedkope schuimrollers die al oplossen als ze in de buurt van de DD lak komen :)

Met zowel goede schuim als vacht rollers kun je prachtige resultaten behalen. Wat je fijner vind, ligt meer aan de gebruiker dan aan de roller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 20:56 #271205

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik moet even wat rechtzetten: ik heb geen vachtrollers gebruikt maar viltrollers! Dat is wel iets anders. Daarmee heb ik inderdaad betere ervaringen dan met schuimrollers.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 20 mrt 2012 21:09 #271208

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27747
Hen3 schreef :
Ik moet even wat rechtzetten: ik heb geen vachtrollers gebruikt maar viltrollers! Dat is wel iets anders. Daarmee heb ik inderdaad betere ervaringen dan met schuimrollers.
Wat viltrollers zijn, weet ik eigenlijk niet. Wel ken ik zogenaamde mohairrollers, met fijne min of meer rechtop staande haartjes. Hoewel ik ze nooit heb gebruikt voor lakwerk, kan ik me voorstellen dat die goed werken bij lakken.
Zelf heb ik alle keren dat ik met DD-lak heb gewerkt dat gedaan met schuimrollers. Vooral omdat die me bij Poly-Service voor dit doel werden aanbevolen. Maar het werkte ook tot volle tevredenheid en ik heb nooitreden gezien om op iets anders over te gaan.
In schuimrollers zit overigens wel verschil. Die van Polyservice lossen minder snel op dan die van de bouwmarkt.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 21:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 06:28 #271232

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7075
Tist schreef :
Ik heb nog geen ervaring met DD- lakken, vandaar dat ik dit onderwerp met de meeste aandacht volg, maar toch dit: een beroepsschilder vertelde mij dat hij altijd schilderde bij een temp van 6 (zes) graden omdat dan de verf beter vloeide.

Hebben meer mensen deze ervaring? Ik moet binnenkort ook de DD lak gaan opbrengen maar de temperatuur is nog te laag. Als het ook onder de 15 graden zou kunnen kan ik al heel snel aan de gang. Ben alleen bang dat het mis gaat en dan heb je veel werk voor niets (en kosten...).
Of zou het kunnen dat de ene DD lak wel met lagere temperaturen kan en de andere niet? Ik ken de IJssel en Polyservice lak, en die zitten beiden op 15 graden.

Hoor het graag,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 06:42 #271234

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Philip schreef :
Ik heb net mijn dek, opbouw en kuip in de DD lak staan. gebroken wit met papyrus-wit antislip vlakken. Helemaal tevreden ben ik niet, vooral over de zijkanten van de kajuit. Want wat trotti zegt kan wel kloppen, het wordt misschien strakker met flink verdunde verf maar dat gaat wel sneller druipen. Zeker met veel randjes, hoekjes en andere dingen die je op een romp niet zo snel tegen komt. Terug gaan naar een geverfd gedeelte is sowieso al niet een goed plan zoals je eerder al kon lezen maar op een dek nog wat rampzaliger omdat je er simpelweg niet meer bij komt. Eventuele druipers zijn dus moeilijk weer recht te zetten en hebben mijn kajuit zijkant een beetje verziekt. Ik zou dus de verf niet heel erg veel verdunnen als je ook verticale delen gaat doen.

<knip>

Philip, daar heb je indd wel een punt. Voor de romp werkte het iig prima, voor vlakken met veel randen, hoeken, etc zal minder verdunnen indd waarschijnlijk beter werken.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor DD-lakken 21 mrt 2012 06:54 #271236

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
In een loods zul je daar iets minder last van hebben, maar toch.
In een loods heb je er, om bovengenoemde reden, helemaal geen last van.

Niet helemaal waar stegman, mijn boot stond vlak bij de enorme ingang van de loods die pas laat dicht ging na t schilderen en door tocht was mijn hele spiegel mat de volgende dag, de rest gelukkig niet.
Als je in je eentje in de loods staat kun je goede afspraken maken met de loods eigenaar en gelijk na t schilderen de deur dicht gooien, maar die luxe heb je niet altijd...
Volgens mij juist wèl schuimrollers gebruiken en géén vachtrollers. Veel vachtrollers laten pluizen achter. Eigenlijk alleen geschikt voor antifouling opzetten.

Ik bedoelde eigenlijk die rollertjes met hele fijne vacht. Ik weet niet of dat mohair of vilt of vachtroller heet. Ik heb daar hele mooie resultaten mee behaald.
Een jachtschilder gaf me ook de tip om met twee man te werken: een zet het op met de roller en verdeelt, de tweede strijkt na met een zachte brede platte kwast. Ik weet alleen niet of dat ook voor DD geldt. Denk eigenlijk van niet, voor 1 comp. lak wel in ieder geval.


Hen3: quote hersteld.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 mrt 2012 07:07 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl