koalave schreef :
Met veel interesse deze draad in z'n geheel gelezen. Gezien alle aanwezige kennis nog twee aanvullende vragen:
Het onderwaterschip van mijn net aangeschafte boot lijkt als volgt opgebouwd:
- Gelcoat (geen osmose)
- zwartgekleurde dampdichte laag (geen idee wat, zou pantsercoat kunnen zijn)
- ongeveer drie lagen primocon
- zachte AF
Nu was mijn plan om de AF verwijderen, een paar lagen primocon erop te zetten en dan weer AF. Maar in dit draadje lees ik veel kritische geluiden over primocon.
De vragen:
- Zou het beter zijn om over de kale primocon eerst weer een laag pantsercoat te zetten? Of moet eerst alle primocon eraf?
- Of moet ik gewoon "tevreden" zijn met de onderste laag, eventueel het primocon op de kiel bijwerken en dan direct weer AF erop?
Dank bij voorbaat voor evt. reacties!
Tja, blijft lastig he...! Ik ben er ook nog steeds niet over uit. Zoals je mss hebt gelezen had/heeft onze boot ook een preventieve osmosebehandeling. Ik denk dat er wel 8 lagen op zitten met een rode en gele verf. Helaas door verkeerd schuren tot aan de gelcoat gekomen (niet er door heen) en sta ook in dubio wat ik er op moet smeren.
7/8e is nu gekrabt en 1/3e geschuurd. Alles is zo super glad dat ik denk dat ik er gewoon 4 lagen VCtar2 op ga zetten. Volgens technisch blad van International zijn 3 tot 5 lagen al voldoende voor preventieve behandeling. Er zit immer nog 99% 2K systeem op.
Of ik werk de gelcoat-plekjes bij met 2 x gelshield, schuren, en dan 3 of 4 lagen VCtar2.
Betreft Primocon: ik had International gemaild met foto's van ons OWS en gevraagd wat een goed plan van aanpak was. International gaf de optie 6 lagen gelshield. VCtar2 adviseerde ze niet omdat de VC17 of VCoffshore niet gebruikt mag worden. Ook hebben ze er ingezet dat 8 lagen Primocon nagenoeg dampdicht is.
De IJssel had ik ook gemaild: die adviseerde 4 lagen HB coating. Schijnt alleen zwaar te rollen zijn.
De havenmeester bij ons -die zo'n 250 boten per jaar uit het water haalt- adviseert ook Primocon. Reden volgens hem is dat het veel makkelijk bij te werken is en dat hij veel boten ziet met een slecht 2K systeem. Hij beweerd niet dat het dampdicht is, maar beter te onderhouden en makkelijker bij te houden dan een duur 2K systeem.
Ik was van de week in Brouwershaven om nieuwe zeilen te bestellen (dat terzijde) en liep langs alle droogstaande boten. En idd, als je ziet hoe sommige schepen er uit zien... Dan ben ik ook echt super trots op het mooie gladde OWS wat wij nu hebben en dat de preventieve osmosebehandeling bij ons wel goed zat.
Dus ja, als ik jouw verhaal lees en je hebt al een dampdichte laag die intact is, dan zou ik er nog wat lagen Primocon over doen en dan AF. Als ik niet door de 2K geschuurd was had ik er alleen nieuwe AF over gedaan.
PS: ik vond ook nog een stukje op internet wat ik aannemelijk vond over komen