Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: te schone diesel

Re:te schone diesel 06 juni 2010 20:43 #131401

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Allemaal onzin verhalen dat er meer water in brandstof zit dan vroeger enzo

Een tank vervangen vanwege bacteriën is onzinnig omdat bacteriën maar 2 borrelglaasje water nodig hebben om te gedijen.

Water kom in de tank door meerderen redenen; er zit een minimale hoeveelheid water in brandstof en condens in een halve volle tak doe de rest (bij winterstalling ALTIJD tank vol gooien)

Verder om water en bacteriën te voorkomen zou elke tank een waterzak moeten hebben en minsten eens inde 5 jaar schoongemaakt worden door middel van een mansgat in de tank te maken.

Nog een zeer waardevol tip zorg dat er een waterafscheider in het brandstof systeem zit dit voorkomt zeer prijzige reparaties

Ga niet rommel met middeltjes dat werk meestal niet en zorg vaak voor dat de filters vol met rotstooi komen te zitten waar door de brandstof toevoer staakt.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 juni 2010 20:46 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 06 juni 2010 20:45 #131403

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Is al heel wat over geschreven ook hier.
Bacteriegroei is er altijd al geweest in de brandstof.
Tegenwoordig verergerd het, komt door de verplichte toevoeging van biodiesel, in combinatie met een beetje condens in de tank.

Het hele biobrandstof verhaal is het paard achter de wagen spannen, qua co2 terugdringen, het is gewoon een politiek verhaal.

Nu moeten we ook nog bestrijdings middelen gaan toevoegen aan de brandstof, er zijn diverse soorten, ik denk dat we al in de 3e generatie zitten of zo, de bacjes worden steeds weer resistent.

Maar goed, in de naam van het milieu zijn we lekker bezig :bonk: :angry: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 06 juni 2010 20:46 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 06 juni 2010 21:48 #131415

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Laten we ook niet vergeten een slecht sluitende brandstof dop die in het dek zit ook daar door kan water naar binnen komen
Dat er kleine hoeveelheden water in brandstof zit is omdat bij raffinaderij oververhit stoom word gebruikt.

Dit is overigens geen probleem een waterafscheider doet wonder wat wel een probleem is tanken bij een tankstation bij een haven waar de brandstof omloop laag is en waar de installatie niet periodiek goed word onderhouden.

De kans dat er in Nederland nog zulke slecht pompstation zijn word steeds kleiner maar is wel iet om in de gaten te houden.


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 juni 2010 22:05 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 06 juni 2010 22:20 #131417

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik heb me inderdaad laten vertellen dat mensen die jerrycannetjes sjouwen vanaf auto-pompen waar elke paar dagen de vrachtwagen staat zelden last hebben. Mensen die de oude roestige pomp in de haven gebruiken daarentegen... (waar misschien twee keer per dag iemand tankt)

Ik ben zo'n jerrycan-sjouwert... geen pomp in de haven, dus met mijn minimale verbruik is het gewoon makkelijker zo.

Biodiesel is niet per se een betere voedingsbodem dan 'gewone' diesel, want biodiesel is gekraakt en gezuiverd. Het is geen bederfelijke slaolie ofzo, en vergeet niet dat aardolie net zo goed plantaardig is als slaolie, alleen wat langer geleden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 07:10 #131440

Biodiesel is op moleculair niveau precies hetzelfde als fosiele diesel. En komt zelfs uit hetzelfde proces (distillatie).
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 07:14 #131442

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik sjouw al 25 jaar met die jerrycans, schone diesel van de pomp langs de weg.
Nog nooit ook maar 1 druppel water in de afscheider gehad, en ook nog nooit problemen met filters en beestjes.
Wel altijd (zomer en winter) tank tot de strot vol, tegen lucht (= condens=water)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 07:23 #131446

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Dit weekend de volkerak afgemoterd, en af en toe hield de motor in. Leek wel af te slaan..Volgende ochtend wat water uit de waterafscheider getapt en daarna nog 4 uur gemoterd en pruttel deed niet meer vreemd.
Is dat typisch voor vocht in je filter dat naarmate je meer gas geeft dat de motor vaker lijkt af te slaan. (zodra ik gas terug gaf tot 2 knopen bleef ie mooi lopen..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 08:01 #131457

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lijkt me normaal dat na aftappen en 4 uur draaien de laatste spatjes vocht uit je systeem zijn en de motor weer draait zoals het hoort. Vraag blijft, zit er meer water in de tank wat met ander vuil op woelig water voor problemen kan zorgen?.
Wat betreft het rustig draaien bij stationair en het willen afslaan bij toeren mogelijk het volgende. Wanneer dieselolie langzaam door het filter gaat en het water kan afgescheiden wordt netjes de dieselolie aangezogen maar is er veel vraag naar dieselolie en zit er nog water in je systeem dan zal naast de dieselolie ook weer vocht kunnen komen in je leiding naar de brandstofpomp.
Dit is even een aanzetje voor duidelijkere verklaringen van motormannen.

Met de jerrycan altijd aan de gewone pomp dieselolie getankt heeft de motor van Proost nog nooit gehikt. Wel gooi ik er altijd Diecyl Plus van ELF in. Maar misschien is dat het geheim van goed lopen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 08:16 #131461

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schrijft:
Met de jerrycan altijd aan de gewone pomp dieselolie getankt heeft de motor van Proost nog nooit gehikt. Wel gooi ik er altijd Diecyl Plus van ELF in. Maar misschien is dat het geheim van goed lopen.

ik gooi er al die jaren nooit iets bij, en nooit een drupje water.
Aan de waterkant tanken, dat is pas vragen om problemen.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 08:45 #131470

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Eenmaal overkomen dat een tank langs het water bijna leeg was in het voorjaar. Die mededeling kreeg ik van de eigenaar tijdens het tanken. Ja, hij moest gauw bestellen want er was veel getankt toen de bootjes de kant op gingen. Inmiddels was het begin april!.
Dat is nu de reden om maar wat met jerrycans te sjouwen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 12:32 #131507

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Proost schrijft:
Wat betreft het rustig draaien bij stationair en het willen afslaan bij toeren mogelijk het volgende. Wanneer dieselolie langzaam door het filter gaat en het water kan afgescheiden wordt netjes de dieselolie aangezogen maar is er veel vraag naar dieselolie en zit er nog water in je systeem dan zal naast de dieselolie ook weer vocht kunnen komen in je leiding naar de brandstofpomp.

Laten we het hopen. Ik ben geen monteur maar je theorie klinkt wel aannemelijk. Hoe harder de diesel doorstroomt hoe makkelijker het water meekan liften.

Ik las op markplaats dat er een boot rondvaart met een instalatie aan boord, die gaat naast je liggen en reinigt je tank. Deze wordt helemaal gereinigd met een speciale vloestof. Kost je bijna 100 euro. Ik heb geen mangat in m`n rvs tank, dus wellicht is dit mijn einige optie.
Laatst bewerkt: 07 juni 2010 12:36 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 13:20 #131515

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Beste watersporters een waterscheider moet echt in het systeem zitten en niet zo’, CAV dingetje van 35 euro maar een Racor deze is 5 keer duurder dan een CAV Delphi

Een brandstofpomp maken of vervangen kost veel meer en dan heb ik het nog niet over de sleep kosten of schade die aan de boot word veroorzaak door een motor die het laat afweten

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 07 juni 2010 13:52 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 13:36 #131522

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je zelf de tank niet goed leeg kan krijgen met aftappen zal dat met schoonspoelen ook niet lukken. Lijkt mij weggegooid geld. Ga naar de sloop en haal een filter met afscheider van een diesel, bv Citroen heeft mooie filters. Kost niet 5 x de kop en overal nieuwe filters te koop.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 13:54 #131528

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een auto filter is iets heel ander dan die voor een diesel motor voor een boot.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 14:10 #131531

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ja, vandaar dat de meeste monteurs er dan ook een FAM filter inzetten. We gebruiken ook speciale waterdieselolie he. ;) Als er een waterafscheider en een aftap opzit en ook nog een ontluchtingsknop is er niets verkeerd aan. De grofheid van het filter is geen punt, dieselolie is dieselolie. Maar watersporthandel moet zeker veilig gesteld worden.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 07 juni 2010 14:17 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 14:48 #131540

Water kan op verschillend manier in de diesel terecht komen, of gekomen zijn. Dit kan al gebeuren vanaf de opslagtank en zo uiteindelijk ook bij de pomp belanden. Te den ken valt hier aan zogenaamd gebonden water. (het vrije water is vaak al wel afgelaten uit de opslagtank, ook voorzien van een waterzak).
Bij stilstand zakt dit waternaar beneden.
De meest voorkomende oorzaak van water in tank aan boord is overigens de ontluchting of de dekdop.

Bacteriën, tja als je pech hebt gehad heb je ze ooit eens in je tank gekregen en blijven daar. Ze voelen zich lekker met water en vooral stijgende temperatuur. Dan vermeerderen ze zich razendsnel, er ontstaat een slijmerige substantie in de tank.
Daarnaast tillen ze ook allemaal hun pootje geregeld op en scheiden dan hun afvalstoffen af (het zijn per slot van rekening beestjes) die erg agressief van samenstelling is en metaal kan aantasten. Het slijm zal als je pech hebt aangezogen worden en het brandstof filter ineens verstoppen (vergelijkbaar met een stevig je neus snuiten in een zakdoek, dit voor de visualisatie van het effect)
Een klein plukje bacterien wil nog wel langs, door het filter glippen en zo in je brandstofpomp terechtkomen. Begint daar dan wederom vrolijk de achterpootjes op te tillen met alle gevolgen voor de palletjes, klepjes en veertjes van fijnmetaal.
(oudere motoren kunnen er iets beter tegen, maar vinden het ook niet fijn)

De antibacterie toevoegingen doden de bacerien en breken het slijm af, in de vorm van een vastere substantie. Dit komt dat tzt in je filter, maar zal het niet snel ineens verstoppen.
Preventief gebruik is eenvoudig, goedkoop en kan je een hoop narigheid besparen.
Filter met waterafscheider is natuurlijk een must.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 19:02 #131604

Water bindt niet aan diesel en het lost er ook niet in op. Helaas zijn de natuurwetten niet zwart wit dus lost er toch een heel klein beetje water op in de diesel, maar dat vind je dus nooit terug in je waterafscheider. Als je het hebt over water in diesel gaat het om "bolletjes" water in de diesel en die kunnen wel voor problemen zorgen.

Als water en diesel door schudden gemengd worden krijg je een melkachtige substantie bestaande uit waterbolletjes in diesel of diesel bolletjes in water (afhankelijk van de verhouding diesel water), als je dat tot rust laat komen zullen er weer twee lagen ontstaan. Dat schudden is dan ook de manier waarop water uit de tank in je pomp etc kan komen en dat is ook de reden waarom een filter een relatief groot volume heeft, dan stroomt (lees schudt) het minder en kan de afscheiding plaatsvinden.
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 20:32 #131637

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja en zo zijn er wel meer misvattingen in dit topic.
1. Gekraakte biodiesel geeft dieselolie ?? als je diesel kraakt dan krijg je etheen,ethaan,propaan,propeen etc maar nooit geen diesel meer . Diesel zijn C6 - C8. ;)
Iedere stof kan tot zijn verzadigingspunt water opnemen en verschilt per product en is ook zeer temperatuur gevoelig. Dus anders gesteld, opgelost water in diesel ( zomer diesel) kan dus condenseren en overgaan tot vrij water in de winter bij redelijke vorst en zo kun je dus (vrij) water in je tank krijgen o.a. :unsure:
2. Dat er oververhitte stoom aan diesel toegevoegd zou worden is een kompleet ... verhaal :woohoo: . Wat zou hier de reden vor kunnen zijn en waarom zou je dan zulke dure stoom gebruiken. Feit is wel dat raffinaderijen niet beter produceren qua kwaliteit dan strikt noodzakelijk is. Immers 10 ppm minder water in b.v diesel geeft een behoorlijk kosten plaatje en wordt dus ook niet gedaan. :blush:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 07 juni 2010 21:01 #131646

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Biodiesel is gekraakte plantaardige olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 06:40 #131679

svalk schrijft:
Iedere stof kan tot zijn verzadigingspunt water opnemen en verschilt per product en is ook zeer temperatuur gevoelig. ....

En dat verzadigingspunt ligt bij diesel dus heel erg laag, bij diesel van 25 °C is dat 60 ppm (dat is 60 mg/kg of wel 50 mg/l) en dit zal geen problemen opleveren voor motoren en pompen.
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 06:41 door Schipper W.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 07:10 #131685

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
fer schrijft:
Beste watersporters een waterscheider moet echt in het systeem zitten en niet zo’, CAV dingetje van 35 euro maar een Racor deze is 5 keer duurder dan een CAV Delphi

Een brandstofpomp maken of vervangen kost veel meer en dan heb ik het nog niet over de sleep kosten of schade die aan de boot word veroorzaak door een motor die het laat afweten

Mvg Fer


Fer, Ik heb wel gelezen over de kwaliteiten van goedkopere (cellulose)filters. Geeft idd wel te denken. Maar als je je aan het volgende houd kan er toch weinig meer fout gaan ?

Wat ik niet wist en wel gaat doen nu :

-1x per maand de waterafscheider even door laten lopen.
-1x per jaar brandstof filter vervangen
-1x per jaar het fijnfilter (zit in de meeste nwe motoren)vervangen
-1x per maand je wateraftappunt onderaan je tank even door laten lopen.

Hier zeer goede info : www.toerzeilers.nl/techniek/diesel2.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 10:56 #131730

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat jij opnoemt is inderdaad goed en zal het probleem van vervuilde brandstof verminderen maar helaas zijn er maar te veel watersport die hun motor verwaarlozen en de mentaliteit hebben van “het is toch een diesel die doet het toch altijd”

Kom dit soort probleem vaak tegen terwijl als met een goed waterafscheider had gekocht en eens in de paar jaar de tank had geïnspecteerd waren duren vervangen waar onder de brandstofpomp niet nodig geweest.

We kunnen lag en kort praten (typen) zorg dat je brandstof systeem in orden

Tips

Waterafscheider
Vervang elk jaar de filters
Maak het filtertje in de opvoerpomp een in het jaar schoon
Bij sommige motoren zit er nog en zeefje in de persleiding van de brandstof pomp
Maak eens in de 5 jaar de brandstoftank schoon
Zorg voor een waterzak in de tank als dit mogelijk is
Maak een mansgat in de tank voor inspectie van de tank
Zorg dat brandstof slangen die in en goede staat zijn
Zorg er voor dat alle slangenklemmen op de brandstofslangen dubbel zijn uitgevoerd

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 11:27 #131736

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6638
fer schrijft:
Zorg er voor dat alle slangenklemmen op de brandstofslangen dubbel zijn uitgevoerd
Dat advies heb ik nooit begrepen. Is in de autowereld ook neit van toepassing, en het lijkt me dat zowel de brandstofdruk als de bewegingen aan boord niet hoger zullen zijn dan in een auto.
Bij brandstofleidingen in het hogedruk-gedeelte van een diesel zou ik overigens liever helemaal geen slangklemmen maar aangeperste koppelingen zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 11:32 #131737

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Apae schrijft:
fer schrijft:
Zorg er voor dat alle slangenklemmen op de brandstofslangen dubbel zijn uitgevoerd
Dat advies heb ik nooit begrepen. Is in de autowereld ook neit van toepassing, en het lijkt me dat zowel de brandstofdruk als de bewegingen aan boord niet hoger zullen zijn dan in een auto.
Bij brandstofleidingen in het hogedruk-gedeelte van een diesel zou ik overigens liever helemaal geen slangklemmen maar aangeperste koppelingen zien.

voor brandstof misschien niet, maar wel voor alles wat onder water zit op een aan/afvoerleiding naar de afsluiters, toch?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 11:47 #131742

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Apae schrijft:
fer schrijft:
Zorg er voor dat alle slangenklemmen op de brandstofslangen dubbel zijn uitgevoerd
Dat advies heb ik nooit begrepen. Is in de autowereld ook neit van toepassing, en het lijkt me dat zowel de brandstofdruk als de bewegingen aan boord niet hoger zullen zijn dan in een auto.
Bij brandstofleidingen in het hogedruk-gedeelte van een diesel zou ik overigens liever helemaal geen slangklemmen maar aangeperste koppelingen zien.

Geperste koppeling zijn natuurlijk het beste maar als je die niet heb dan dubbele slangenklemmen zijn er voor om als de en niet goed klemt dat de ander dit weldoet ivm lucht in de leidingen

Let op lucht is veeldunner dan diesel dus een koppeling kan lucht lekken maar hoeft niet diesel te lekken dat geld natuurlijk allen voor de slangen voor de opvoerpomp.

En nog iets een auto die er mee stop kan je nog nar de kant steuren of duwen, een boot op het IJzelmeer of Amsterdam-Rijnkanaal kan dit niet en ik wil toch echt niet op die plekken ziiten met een motor die niet werkt op betrouwbaar is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl