Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 09:48 #151917

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2494
Bindrif schrijft:
Toch eigenlijk gewoon een kwestie van een stuk motorvaren en direct na aanleggen de act met de AV door de wierpot opvoeren ?

Je bent er dan nooit zeker van dat hij open is .
Ik doe hem er altijd even uit, is een klusje van 10 min.
dan weet je zeker dat er antivries in je motor zit.
En als het helemaal klaar is tap ik de zaak ook even af.
Ook simpel, er zit een stop op de onderst plaats aan de motor.
Eigenlijk is de antivries alleen maar voor de uitlaat.
Maar er kan natuurlijk in wat slangen ook water staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 11:46 #151951

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Waarom olie verversen?
Het verversen van de olie is een handeling die van essentieel belang is om het voertuig in goede staat te houden:

omdat de olie deeltjes opneemt van inwendige en uitwendige vervuiling (roetdeeltjes, metaaldeeltjes als gevolg van slijtage, enz.)
omdat de kwaliteit van de olie o.a. terugloopt als gevolg van:
verdunning met water en brandstof,
oxidatie,
verbruik van de additieven.

nou daarom :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 12:37 #151965

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
tondini schrijft:
Bindrif schrijft:
Toch eigenlijk gewoon een kwestie van een stuk motorvaren en direct na aanleggen de act met de AV door de wierpot opvoeren ?

Je bent er dan nooit zeker van dat hij open is .
Ik doe hem er altijd even uit, is een klusje van 10 min.
dan weet je zeker dat er antivries in je motor zit.
En als het helemaal klaar is tap ik de zaak ook even af.
Ook simpel, er zit een stop op de onderst plaats aan de motor.
Eigenlijk is de antivries alleen maar voor de uitlaat.
Maar er kan natuurlijk in wat slangen ook water staan.

Hmm, ik dacht dat je de opgelopen thermometer kunt beschouwen als goede indicatie dat die wel open staat.

Ik heb nog nooit de thermostaat uit mijn blok gehaald. (zie er ook tegenop)

Aftappen aan onderkant tot antivries eruit loopt doe ik wel.

Anyway, te hopen dat het niet weer zo'n achterlijke winter wordt als afgelopen keer
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 13:03 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 12:41 #151968

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
dehler schrijft:
Waarom olie verversen?
Het verversen van de olie is een handeling die van essentieel belang is om het voertuig in goede staat te houden:

omdat de olie deeltjes opneemt van inwendige en uitwendige vervuiling (roetdeeltjes, metaaldeeltjes als gevolg van slijtage, enz.)
omdat de kwaliteit van de olie o.a. terugloopt als gevolg van:
verdunning met water en brandstof,
oxidatie,
verbruik van de additieven.

nou daarom :lol:

...sprak een olieman ?

ik herinner me een artikel over een ex- hoge baas van Castrol (als ik het goed heb) die als een ware klokkenluider (maar na werkzaam leven lang scheve schaats) meldde dat frequente olieverversing zuivere volksverlakkerij is.

EDIT: inderdaad, een linkje: autotelegraaf.nl/autonieuws/37...-verversen-onnodig!/

ter zijde: Ik dacht 2 jaren geleden mijn VP te verwennen met rel. superdure VP-olie. Krijg ik het jaar daarop van zo'n bijdehande monteur te horen dat die olie JUIST niet goed is voor mijn VP blok...

Iedereen lult in eigen straatje lijkt het. Wat is ECHT 'the right thing' ?
:blink:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 12:51 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 13:05 #151969

dehler schrijft:
Waarom olie verversen?
omdat de olie deeltjes opneemt van inwendige en uitwendige vervuiling (roetdeeltjes, metaaldeeltjes als gevolg van slijtage, enz.)
Die reden is niet valide, wordt allemaal opgevangen en gefilterd
(bij auto's iig) m.b.v. zeven en een magneet.

Ik ken geen scheepsmotoren maar verdunning met water en brandstof lijkt me ernstig? Is dat normaal?
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 13:06 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 14:41 #151985

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Water in de olie lijkt me ook erg sterk maar er zitten wel een aantal nadere stofjes zoals zuren in gebruikte dieselmotorolie en dus is het verstandig om in het najaar motorolie te verversen en b.v. de zure componenten te verwijderen.
Ik weet niet beter dan dit en heb dit altijd zo ook uitgevoerd en lijkt me sterk dat door de kwaliteitsverbetering van de motorolie van de laatste jaren dit ineens achterhaald is.
Tevens denk ik niet dat de meeste huidige scheepsmotoren niet echt te vergelijken zijn met de moderne automotoren.
B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 15:50 #151997

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Water in de olie is een foute mix en zie je. Het goedje wordt grijzig. Maar we checken toch tijdens het seizoen de olie met de peilstok nietwaar ?

Zolang er niet door een motorblok-gebrek water in de olie komt en geen andere ongerechtigheden van buiten, wil ik wel vertrouwen op een langduriger conserverende werking van motorolie dan slechts een paar jaren.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 16:44 #152001

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Water in het carter komt door heel even de motor laten draaien en weer stoppen.
We zijn immers de haven of box uit.
Die sludge komt meestal voor met het niet volledig op bedrijfstempratuur laat komen. (Constant even op de motor) Die sludge (of blacksludge) ziet er boter/bruinig achtig uit.
puur condens.


En Nee Bindrif, puur interesse en geen enkel commercieel belang :P .

Techniek is altijd leuk.


Betreft een Yanmar 2GM20
direct in en uit koelwater zonder warmte wisselaar.

Hier word aan het einde van het seizoen oliefilter en olie vervangen.
Lucht filter schoon gemaakt.
Het allerlaatse meng ik wat olie door het brandstof filter om het brandstof systeem zo als pomp en verstuivers wat vettig te laten worden.
Zodat de miniscule restjes water in het systeem verwijderd zijn.
De thermostaat demonteer ik en zet het huis weer terug en start de motor en laat via een grote emmer de koelvloeistof of antivries de motor in pompen.
Zo hoeft de motor niet warm te draaien.
Wie zegt dat de thermostaat open staat.
De kleur die bij de uitlaat naar buiten komt kan wel direct buiten het blok om gegaan zijn.
Vandaar deze actie.
Op de wal afsluiters goed open zetten vorr restant water weg te laten lopen.
groet jaap
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 21:00 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 17:55 #152011

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ok :)

Ik heb er een gewoonte van gemaakt altijd minstens 20 minuten (als minimum) op de motor te beginnen vanaf de wal en terug minstens 15, dus enige afstand tot haven. Zal wel wat helpen.

En tja die thermostaat eruit: helemaal perfect natuurlijk. Echt nodig ? Helaas weet je dat na de vorsttijd pas zeker.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 17:55 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 29 sept 2010 20:49 #152050

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
tondini schrijft:
Bindrif schrijft:
Toch eigenlijk gewoon een kwestie van een stuk motorvaren en direct na aanleggen de act met de AV door de wierpot opvoeren ?

Je bent er dan nooit zeker van dat hij open is .
Ik doe hem er altijd even uit, is een klusje van 10 min.
dan weet je zeker dat er antivries in je motor zit.
En als het helemaal klaar is tap ik de zaak ook even af.
Ook simpel, er zit een stop op de onderst plaats aan de motor.
Eigenlijk is de antivries alleen maar voor de uitlaat.
Maar er kan natuurlijk in wat slangen ook water staan.

Gaat niet werken zodra de thermostaat het koude antivries binnen krijgt slaat deze dicht en gaat de rest via de bypass weer de uitlaat uit.

Gewoon even de thermostaat verwijderen zoals tondini doet :)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 20:50 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 08:46 #152104

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
OK, zal ik het ook maar eens gaan doen als het zo easy is.

De thermostaat haal je dus gewoon uit de koude motor (de behuizing ervan monteer je uiteraard weer), en daarna doe je de gebruikelijke antivries routine ?

De themostaat (die ik nog nooit gezien heb) bewaar je thuis waarin precies ? (water, antivries, olie ?)

bedankt.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 08:55 #152106

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17790
Gewoon weer terugzetten? De thermostaat zit als het goed is ergens bovenaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 09:10 #152108

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Maar als je het motorblok vult met de antivries komt dat spul toch ook in het thermostaat-huis ?
Als je dat dan openmaakt om de verwijderde thermostaat terug te zetten, spoelt de antivries er toch uit ?

Of staat de thermostaat altijd gewoon droog en kleun ik hier compleet mis ? ;)
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 09:24 #152115

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17790
Ik geloof niet dat ik het blok tot het randje vul met antivries. Als er een beetje aan de bovenkant uit zou komen is dat geen ramp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 09:33 #152119

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Eeehh.... blok vullen..?? We hebben het over antivries in het koelsysteem en toch niet over olie...:huh:... Bij een indirect gekoelde motor gebruik je koelvloeistof in het interne systeem en moet het extrene systeem afgetapt of gevuld met antivries worden. Zin loopt niet lekker maar de essentie lijkt me duidelijk... :P Ik begrijp de kreet 'tot de rand vullen' niet helemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 10:17 #152135

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik heb een MD6A met directe koeling.

Ik herhaal vanwege de ruis die ondanks de beste bedoelingen vaak van links en rechts ontstaat (het lijkt wel de politiek) mijn vraag:

Als je het motorblok vult met de antivries komt dat spul toch ook in het thermostaat-huis ?
Als je dat dan openmaakt om de verwijderde thermostaat terug te zetten, spoelt de antivries er toch uit ?
Of staat de thermostaat altijd gewoon droog en kleun ik hier compleet mis ?
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 10:43 #152139

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bindrif schrijft:
OK, zal ik het ook maar eens gaan doen als het zo easy is.

De thermostaat haal je dus gewoon uit de koude motor (de behuizing ervan monteer je uiteraard weer), en daarna doe je de gebruikelijke antivries routine ?

De themostaat (die ik nog nooit gezien heb) bewaar je thuis waarin precies ? (water, antivries, olie ?)

bedankt.

Bindrif je kan koelwater gebruiken (lekker makkelijk is al gedoseerd) of antivries dit moet je wel aan maken omdat klinkklaar antivries te agressief is.

De thermostaat kan je aan een touwtje hangen aan je motor of aan je contactslot

Niet mee naar huis nemen dit dan ben je hen naar een half jaar kwijt.

Ik weet niet wat voor motor je heb maar ge er maar even van uit dat het een MD motor is dan zit de thermostaat in het uitlaatspruitstuk tegen over je injectiepunt.
Het is een deksletje die met twee bouten vast zit.

Het kan zijn dat als je dit dekseltje los haalt de pakking stuk gaat je kan deze vervangen door een van VP als je geld over heb of gewoon op internet even naar pakking papier Googelen

Nu je toch met het koelsysteem bezig ben even de impeller nakijken de heeft maar een levens verwachting van 3 jaar maar kom je ook wel van ouder tegen maar dan wel met afgebroken stukjes die klem zitten ik het blok, dit wil je echt niet hebben of in geschuurd dit is ook niet goed.

Succes met de klus

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 10:52 #152140

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké een MD6 dan heb ik goed gegokt :laugh:

Het maakt niet uit dan er wat koelmiddel weg loopt als je de thermostaat terugwil plaatsen, het is natuurlijk wel zo waar geen antivries middel zit kan roest ontstaan maar ook dit is niet zo eng als het klinkt de keus is aan jou wat je doet.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 10:52 #152141

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
De thermostaat kan je aan een touwtje hangen aan je motor of aan je contactslot

Berg hem op zo'n plek op, dat je hem automatisch tegenkomt voordat je je motor start, dan kan je hem ook niet vergeten terug te schroeven.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 10:59 #152145

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wybeslot schrijft:
De thermostaat kan je aan een touwtje hangen aan je motor of aan je contactslot

Berg hem op zo'n plek op, dat je hem automatisch tegenkomt voordat je je motor start, dan kan je hem ook niet vergeten terug te schroeven.

ik legde hem altijd op de kaartentafel, de hele winter. Kom je m vanzelf tegen.... elke keer weer.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 11:40 #152159

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
fer schrijft:
Oké een MD6 dan heb ik goed gegokt :laugh:

Het maakt niet uit dan er wat koelmiddel weg loopt als je de thermostaat terugwil plaatsen, het is natuurlijk wel zo waar geen antivries middel zit kan roest ontstaan maar ook dit is niet zo eng als het klinkt de keus is aan jou wat je doet.

Mvg Fer

Zeer bedankt voor alle uitleg.
Dus er zit koelmiddel in de behuizing. Dat wilde ik inderdaad even weten. Ben ik daarop voorberei.

Jouw laatste zin roept echter toch weer een vraag op, want we zijn nu heel 'pietje precies' geworden: Al het uitwendige kan toch i.p. tegen roest beschermd worden ? Vandaar de vraag: stel dat het thermohuis zou leeglopen en droog komt te staan, moet er dan nergens wat olie oid op ?

Voor de thermostaat zelf bestaat dus geen roest- of vorstrisico en kan gewoon na verwijdering zonder conserveringskuurtje in de koude boot worden gelaten ?
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 11:41 #152160

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
wybeslot schrijft:
De thermostaat kan je aan een touwtje hangen aan je motor of aan je contactslot

Berg hem op zo'n plek op, dat je hem automatisch tegenkomt voordat je je motor start, dan kan je hem ook niet vergeten terug te schroeven.

Bedankt ook. Dan hang ik hem in in de bakskist in een zakje aan de motoraccuschakelaar denk ik.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 11:50 #152162

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Nieuwe vraag nu we toch bezig zijn:

na voorheen goedkope milieuonvriendelijke (men morst toch altijd wat bij opvangen) groene antivries, had ik mij vorig jaar uit gemakszucht en ook milieubewustzijn bediend van een vat ROZE starbrite, geadverteerd voor drinkwatersystemen en wc. Geen probleem na de afgelopen winter te water.

Meningen daarover ? De vorst valt ietwat meer te vrezen op de wal dan te water m.i., maar is dat roze spul gebruiken even goed als (of misschien wat beter dan) het cheape groene motorspul, of is het voor het motorblok minder geschikt en is het dan te beschouwen als puur geld in het water gooien ?
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 11:51 #152163

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
En schrijf met grote letters op papier wat je weer terug moet zetten voor je weer gaat varen!
Plak of leg het op een plek waar je niet omheen kan.
Weet je zeker dat je het niet vergeet
groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winter klaar maken zeilboot met dieselmotor 30 sept 2010 11:56 #152164

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Bindrif schrijft:
Nieuwe vraag nu we toch bezig zijn:

groene antivries,
ROZE starbrite,

groen valt veel minder op als je het in het water blaast via de uitlaat! ;-)

antivries is H-O-C-H2-C-H2-OH ofwel ethyleenglycol.
veel meer dan water zit er niet in, 2 koolstofjes.
zal vast wel redelijk snel afgebroken worden in water.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl