Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervang je brandstofleidingen tijdig

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 10 apr 2011 05:36 #188141

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27649
mailman schreef :
Een paar dingen hiervan geleerd:
1. Vervang de leidingen tijdig
2. Ontluchten bij een MD5A, moet ook bij de brandstofpomp, maar daar zitten 2 ringen die je los moet draaien (de laatste met sleutel 19) anders lukt ontluchten niet
3. Een opvoerpompje/balgje was zeker handig geweest voor het groffilter. Die ga ik dus nog monteren.
Goed ontluchten is één van de belangrijkste acties om problemen bij een diesel te voorkomen. Helaas is er veel vaagheid over het onderwerp. Je komt het probleem in allerlei fora vaak tegen. De handleidingen van de motorfabrikanten spreken alleen maar over de ontluchtingspunten op de motor zelf (meestal bij de brandstofpomp en het fijnfilter). Als er een groffiler is gemonteerd (zoals de Delphi waar jij over spreekt) dan moet ook daar ontlucht worden (boutje bovenop de filterhouder). Als de tank hoger ligt dan het groffilter kan dat zonder verdere hulpmiddelen. Ligt de tank lager dan is een extra opvoerpompje nodig, vanaf de tank gezien vóór het filter.
Zaken als lekke leidingen kunnen ook luchtbellen in het circuit brengen, maar dat is inderdaad een kwestie van tijdig vervangen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 05:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 10 apr 2011 06:19 #188152

Omdat inderdaad in e manual niet alles staat heb ik een keer een handleiding gemaakt voor de Engelse Leisureclub . Is wel in het Engels:
]Ontluchten MD5A



Ad
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 06:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 10 apr 2011 14:48 #188190

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
YELLOW BOAT schreef :
Omdat inderdaad in e manual niet alles staat heb ik een keer een handleiding gemaakt voor de Engelse Leisureclub . Is wel in het Engels:
]Ontluchten MD5A



Ad

Dat is een hele goede beschrijving Ad. Als mijn monteurs die eerder hadden gehad, hadden ze niet bleedingpoint 5 over het hoofd gezien. Dat was meerdere malen de boosdoener van vele uren onderzoek....

Deze gaat uitgeprint mee voor volgende keer dat dit weer een probleem is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 10 apr 2011 16:01 #188209

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een monteur die niet weet hoe hij een rotatie pomp moet ontluchten is geen monteur maar en beunhaas

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 10 apr 2011 16:36 #188218

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27649
Fer schreef :
Een monteur die niet weet hoe hij een rotatie pomp moet ontluchten is geen monteur maar en beunhaas
Je neemt me de woorden uit de mond. Ik heb ook even de vorige escapades van Mailman met zijn VP-monteurs doorgenomen; als je het van dat soort zogenaamde deskundigheid moet hebben, dan ben je wel mooi in de aap gelogeerd. Eerst is dat kapot; later toch weer niet. Er is iets met een veertje, maar uiteindelijk blijkt er niets aan de hand; is het gewoon een kwestie van goed ontluchten. Ook dat spelen ze niet klaar.
Ik heb maar één advies voor mailman: ga een cursus motortechniek volgen en doe je reguliere onderhoud verder zelf. Kost wel wat tijd, maar die zogenaamde monteurs aan je motor laten prutsen is weggegooid geld.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 10 apr 2011 16:38 #188219

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Fer schreef :
Een monteur die niet weet hoe hij een rotatie pomp moet ontluchten is geen monteur maar en beunhaas

Mvg Fer

OK, dan ben ik 4 beunhazen tegengekomen. VP gaf mij aan, dat ze dit redelijk geheim hielden, van dat extra ventieltje wat de boel dicht houdt. Vraag me niet waarom...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 10 apr 2011 16:39 #188221

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Eens met stegman maar er zijn wel vakkundig monteurs hoor

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 16:41 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 11 apr 2011 04:33 #188323

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
lodewijk stegman schreef :
Ik heb maar één advies voor mailman: ga een cursus motortechniek volgen en doe je reguliere onderhoud verder zelf. Kost wel wat tijd, maar die zogenaamde monteurs aan je motor laten prutsen is weggegooid geld.

--
stegman

Die cursus heb ik dus onlangs gevolgd en was zeer interessant, maar geen woord over dat ene ventieltje na de brandstofpomp. Dus ben blij dat ik zaterdag dat nog bij VP losgepeuterd heb weten te krijgen.
Overigens heeft de laatste beunhaas mij niet alle kosten in rekening gebracht, omdat hij erg dankbaar was voor die tip over ontluchting van dit bijzondere ventieltje op de MD5A. Hij werkte voornamelijk met de VP 2003
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 11 apr 2011 06:06 #188345

Waarschijnlijk is het probleem dat de meeste monteurs de originele handboeken gebruiken en daar staat het ontluchtingsschroefje van de inspuitpomp en het ontluchtn daarvan niet in!
In een latere Duitse revisie staat e.e.a echter wel beschreven.
nf.broach.se/motorer/volvo-pen...MD5%20-%20Deutch.pdf

Of dat door VP zelf is gedaan of door de Duitse importeur weet ik niet. Ik heb echter nooit een engelse versie kunnen vinden.
daarnaast bestaat er een heel ardig boekwerkje genaamd "MD5A for Dummies" maar heelaas in het Zweeds en allen te lezen met het woordenboek op schoot!
Misschien iets om te vertalen door iekand van ZF die goe is in Zweeds!
nf.broach.se/motorer/volvo-pen.../md5/md5-for-dummies

Al deze info komt van een Zweedse website van aan enhousiasteling die daar een schat aan info op heeft gezet.
nf.broach.se/motorer/volvo-penta

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 11 apr 2011 07:05 #188357

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat de man allen maar met 2003 motor werkt vind k geen excuus, een monteur krijgt een meerjarige op leiding waar bij dit type pomp uitvoerig word behandeld.
Deze pomp is namelijk een van de meest gebruiken rotatiepomp op jachtmotoren.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 11 apr 2011 21:27 #188560

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hmm, hebben we het over hetzelfde?

Nr.6 is in mijn ogen een normaal ontluchtpunt voor een rotatiepomp, maar nr.5 niet hoor. Een wartel onder de leiding nog eens...?

Dat gezegd hebbende, kon ik een leeggelopen MD5 eigenlijk moeiteloos ontluchten via slechts twee punten. Op het fijnfilter (ik heb nog geen groffilter) en op de drukleiding - gelost aan de kant van de injector, niet eens op de pomp. Misschien geluk, maar het ging zo makkelijk allemaal (toen het opvoerpompje het eenmaal weer deed...), dat ik echt het idee had dat het zo hoorde. Waarom het bij mailman dan zo moeilijk gaat...? Misschien waren de slangen al langer wat brak en zat er permanent veel lucht in het systeem.

Wel ontluchtte ik het filter met het handpompje, en de injectorleiding door de motor even rond te laten gaan op de startmotor tot er daar diesel uit kwam. Dichtdraaien, lopen. Zoals bij automobiele rotatiepomp-diesels gewend. Dient nr.5 misschien om dat deel ook via het handpompje te kunnen doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 12 apr 2011 03:20 #188576

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
web schreef :
Nr.6 is in mijn ogen een normaal ontluchtpunt voor een rotatiepomp, maar nr.5 niet hoor. Een wartel onder de leiding nog eens...?

Precies, die nummer 5 bedoel ik. Ontluchten na drooglopen en langdurig doorstarten is mij nooit gelukt zonder deze los te draaien. VP gaf aan dat dit echt bij niemand bekend is en alleen zij dit weten. Het lijkt erop, alsof ze dit zo willen houden. Met veel aandringen kreeg ik deze informatie nu wel, waardoor ik eindelijk zelf mijn motor kan ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 12 apr 2011 06:05 #188592

web schreef :
Hmm, hebben we het over hetzelfde?

Nr.6 is in mijn ogen een normaal ontluchtpunt voor een rotatiepomp, maar nr.5 niet hoor. Een wartel onder de leiding nog eens...?

Dat gezegd hebbende, kon ik een leeggelopen MD5 eigenlijk moeiteloos ontluchten via slechts twee punten. Op het fijnfilter (ik heb nog geen groffilter) en op de drukleiding - gelost aan de kant van de injector, niet eens op de pomp. Misschien geluk, maar het ging zo makkelijk allemaal (toen het opvoerpompje het eenmaal weer deed...), dat ik echt het idee had dat het zo hoorde. Waarom het bij mailman dan zo moeilijk gaat...? Misschien waren de slangen al langer wat brak en zat er permanent veel lucht in het systeem.

Wel ontluchtte ik het filter met het handpompje, en de injectorleiding door de motor even rond te laten gaan op de startmotor tot er daar diesel uit kwam. Dichtdraaien, lopen. Zoals bij automobiele rotatiepomp-diesels gewend. Dient nr.5 misschien om dat deel ook via het handpompje te kunnen doen?

Het ontluchten door nr 5 (nr.5 op mijn engelse beschrijving) een beetje los te draaien heb ikzelf niet bedacht maar een ervaren monteur me verteld die mij, na een zondag vruchteloos geklooi in de haven van Hornum(Sylt), in 10 minuten van het probleem afielp!Wat je met 5 ontlucht is het terugslagklepje op de injectiepomp . Daar kan wel eens een luchtbel in blijven zitten waardoor hij niet goed afdicht, aldus die monteur. Of hij gelijk heeft weet ik niet maar daarna heb ik het probleem nooit meer gehad!

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 12 apr 2011 07:00 #188603

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mailman schreef :
web schreef :
Nr.6 is in mijn ogen een normaal ontluchtpunt voor een rotatiepomp, maar nr.5 niet hoor. Een wartel onder de leiding nog eens...?

Precies, die nummer 5 bedoel ik. Ontluchten na drooglopen en langdurig doorstarten is mij nooit gelukt zonder deze los te draaien. VP gaf aan dat dit echt bij niemand bekend is en alleen zij dit weten. Het lijkt erop, alsof ze dit zo willen houden. Met veel aandringen kreeg ik deze informatie nu wel, waardoor ik eindelijk zelf mijn motor kan ontluchten.

Het is wel bij meerdere monteurs bekend hoor het is wel zo dat het niet altijd nodig is om alle ontluchtingsnippel te gebruiken.

Een rotatiepomp is een mooi ding maar heeft alleen het nadeel dat deze goed ontlucht moet worden dit geld zeker voor een aantal type en of merken, bv Simmes brandstofpompen die je op oa Perkins motoren tegen komt kan zelf de beste monteur tot wanhoop brengen.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 12 apr 2011 13:22 #188690

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
mailman schreef :
VP gaf aan dat dit echt bij niemand bekend is en alleen zij dit weten.
Dit vind ik ook HEEL vreemd... bewust problemen veroorzaken door een essentieel ontluchtpunt geheim te houden?? Ja, daar krijg je als merk een goeie reputatie van... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 12 apr 2011 13:33 #188694

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Inderdaad, erg vreemd. Maar goed, nu weten we het en ga ik het iedereen vertellen die het maar wil horen :)

Overigens had de monteur tijdens het demonteren van het opvoerpompje nog iets vreemds gevonden. In de aansluiting aan de uitgang van de pompje, zat in de aansluiting van de slang, een soort van sproeikopje (weet even niet hoe ik dit anders moet noemen). Dit zat erin geschroefd en vernauwde de brandstofleiding aanzienlijk. We hebben dit verwijderd, aangezien we nog niet de oorzaak hadden gevonden. Dit maakte geen verschil ovigens, toen de motor wel weer werkte na het vervangen van de brandstofslangen.

Weet iemand wat dit kan zijn en of ik het terug moet plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 12 apr 2011 19:11 #188775

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Extra filtertje of terugslagklepje misschien ? Moeilijk te zeggen zonder het dingetje te kunnen zien....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 05:03 #188814

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ja, die dieselleiding he !!!
Wie vervangt die nu preventief , daar kan toch niets aan miskomen als je ze niet beschadigd of knelt ?
Of wel ?

Vorig jaar was het me tijdens een kleine controle van de motor opgevallen dat sommige plaatsen vettig aanvoelden , ik zag zowaar een klein druppeltje diesel bengelen.
Bwa , kan bij een diesel voorkomen , en het blokje pruttelt lekker aan , je kan je voor/over alles zorgen maken.
Een week later vertrokken we vanuit de haven van Trapani (Sicilie) met pas aangekomen familie die enkele weken mee gingen zeilen.
Wat me nog nooit was overkomen gebeurde , de motor wou bij vertrek niet starten. Daar waar hij voordien steeds van de eerste tik aansloeg , deed die dat nu niet.
Dat brengt je even uit balans ,een trouwe bondgenoot die je nog nooit in de steek heeft gelaten weigert plotseling dienst.
Tja wat doet een mens in eerste instantie anders dan blijven doorstarten.
En zowaar , de motor sloeg aan en het stabiele geronk ervan bracht terug rust in de gelederen.


Een uurtje verder en een eind buiten de kust van Sicilie - wegens gebrek aan wind - lekker tuffend richting Eolische archipel , en dan plots een ijskoude douche.
De motor viel stil ???
Hé , wat nu ??
Zeer ontnuchterende en confronterende (om niet te zeggen bedreigende) situatie , op enkele mijlen van de kust , naar de vooravond toe , met enkele kleine kindjes aan boord en geen zuchtje wind om de zeilen in te schakelen hulpeloos overgeleverd aan de stroming en een deining die tot overmaat van ramp de boot deed schommelen zodat één van de kindjes al meteen een acute aanval kreeg van zeeziekte met het gekende gevolg.
Das wat men noemt een stressituatie , als schipper gingen mijn eerste gedachten uit naar het welzijn van het gezelschap (vooral de kinderen) aan boord , je kan je voor minder zéééér ellendig beginnen gaan voelen.
Door je hoofd flitsen dan alle scenarios gaande van hulp inroepen via marifoon , uitzetten van bijbootje maar vooral wat is er loos met de motor.

Een diesel die uitvalt kan verschillende oorzaken hebben , één ervan is vastlopen door gebrek aan smering , hoge temperatuur in combinatie met falend hoogtemp alarm.
Allemaal dingen die vrij snel te constateren/controleren zijn .
Peilstok eruit ,.....ok
Controlelampje oliedruk,....ok
Motortemp met de hand aanvoelen,... ok
Even een korte start om te zien of de motor nog ronddraaid ,....ok.

Dan blijft er bij een simpele diesel zonder al te veel elektronica niet veel meer over dan ,...jawel de brandstof.
Dan maar even de dieselfilter op het blok er af draaien en ja hoor, halfvol of beter , halfleeg.
Er was dus iets mis met het dieselaanzuig systeem.
Even wat dingen demonteren om aan het voorfilter en waterafscheidingspot te geraken. Geen water en de pot vol diesel.
De dieseltank stond half , was er misschien een foutieve indicatie van het peil.
Of was het voorfilter zo verstopt (heb ooit al dergelijke verhalen gelezen) dat een halve tank te weinig vloeistofkolom in zich had om diesel door een verstopt filter (?) te laten aanzuigen ?
Eerst dan maar de tank vullen door een deel van mijn tweede tank over te pompen.
En proberen maar , starten , een vleugje startpilot erbij (ik weet het Fer , zeer slecht) en hopla , de motor was weer bij de les , en ik zat in gedachten al een eindje verder in de haven Palermo op zoek naar een nieuwe voorfilter.

Niets van dat alles dus , de motor viel weer stil , zoveel voor de filter-theorie.
Weer die filter op het blok eraf , en ja hoor , weer halfleeg.
Dan maar verder op zoek , misschien een aanzuigleiding op het blok losgetrild ?
Alles aangetrokken , er stond zowaar een leiding ietsje te los.
Fingers crossed en starten maar weer .
Hopla , de motor in zijn oude vertrouwde werkmode en na 10 minuten varen begon ik een tevreden (en fier) man te worden. Jaja , je ziet wat een beetje mechanische basiskennis kan doen nietwaar. Stralende gezichten alom ,laat ons er maar een glasje champagne op drinken , op de goede afloop.
De vreugde was echter niet van lange duur , en alvorens de fles was ontkurkt viel die inmiddels lastige VP terug stil.
Dju , nog maar even de connecties wat vaster aandraaien en plots zag ik het licht.
Terwijl ik aan die dieselleiding op het motorblok zat te klooien kreeg ik diesel aan de vingers , hé hoe kan dat nu ?!
In lostte de slangenklemmen die de leiding op het voorpompje vastzetten , schoof de metalen beschermingsmantel van de rubberleiding achteruit en her en der zag ik scheurtjes in de leiding.
Ik traceerde die scheurtjes tot zo'n 10 cm verderop de leiding richting dieseltank , knipte dat slechte stuk eraf en trok alles wat verder door. Dat lukte nog net , zette de leiding terug vast en mijn motor was van dat moment terug mijn beste vriend.
Tot ik 2 maanden verder weer hetzelfde probleem kreeg.
Ik heb toen 50 cm leiding afgesneden en vervangen met een stuk dat ik van mijn eberspacher verwarming afnam.

Eens thuisgekomen heb ik de ganse dieselleiding tot aan het voorfilter vervangen.
Door de motorwarmte (de dieselleiding loopt voor ongeveer een kleine meter over het blok) is wellicht de rubber of neopreen in verval geraakt met scheuren en aanzuig van lucht als gevolg.

Moraal van het verhaal , denk niet dat een onderdeel waarvan je denkt dat er niets kan aan miskomen je niet in de steek kan laten.
Tenzij je een metalen dieselleiding al the way hebt kan het probleem dat ik voorhad iedereen overkomen.
De combinatie rubber dieselleidingen en motorwarmte vind je overal.
Wat mij in retrospectief het meeste zorgen baart is dat de motor het - door die vergane dieselleiding - had kunnen laten afweten tijdens een delicaat havenmaneuver waar geen ruimte is/was om een op hol geslagen boot ergens veilig te laten uitbollen.
8 ton bij 2 of 3 knopen ergens tegenaan laten lopen geeft gegarandeerd substantiele kosten.
Je kan niet alles voorzien , maar ik houd voortaan rekening met het feit dat rubber dieselleidingen hun houdbaarheidsdatum hebben.
Ik kan het jullie maar meegeven.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 13 apr 2011 05:09 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 05:13 #188818

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mailman schrijft:"In de aansluiting aan de uitgang van de pompje, zat in de aansluiting van de slang, een soort van sproeikopje (weet even niet hoe ik dit anders moet noemen). Dit zat erin geschroefd en vernauwde de brandstofleiding aanzienlijk."

Dit zal een doorstroombegrenzer zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 05:37 #188821

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Mooi verhaal sailblue en erg herkenbaar...
Proost schreef :
Mailman schrijft:"In de aansluiting aan de uitgang van de pompje, zat in de aansluiting van de slang, een soort van sproeikopje (weet even niet hoe ik dit anders moet noemen). Dit zat erin geschroefd en vernauwde de brandstofleiding aanzienlijk."

Dit zal een doorstroombegrenzer zijn.

Zo ziet het er wel uit, maar is deze nodig of niet? Wat kan er gebeuren zonder dit nippeltje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 05:41 #188824

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mogelijk een te grote doorstroom naar de retourleiding voorkomen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 05:44 #188826

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Proost schreef :
Mogelijk een te grote doorstroom naar de retourleiding voorkomen.

Ik heb alleen geen retourleiding. Heb ik dan ook geen potentieel probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 06:27 #188836

mailman schreef :
Proost schreef :
Mogelijk een te grote doorstroom naar de retourleiding voorkomen.

Ik heb alleen geen retourleiding. Heb ik dan ook geen potentieel probleem?

Er is wel degelijk een soort retourleiding. Die loopt vanaf de verstuiver terug naar de persaansluiting vande opvoerpomp ( zie schema). De restrictie is waarschijnlijk beoelt om de druk in de persleiding te begrenzen omdat anders deze retourleiding zijn spul niet kwijtraakt.Ikzelf heb trouwens op een vorige boot een echte retourleiding aanglegd omdat het originele systeem erg lastig luchtvrij te krijgen is. Kijk maar eens op het brandstofschema onder de volgende link:
Scema brandstof MD5A

Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2011 06:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 06:31 #188839

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De moraal van het verhaal van sailbleu: als je ergens scheurtjes in een slang ziet... vernieuw dan de gehele slang, niet inkorten en maanden doorvaren. Dan begeeft-ie het snel opnieuw, want de gehele slang is even oud...

Leek me eigenlijk wel voor zich spreken, maar misschien moet het toch even uitgespeld worden :dry:
Laatst bewerkt: 13 apr 2011 06:32 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 13 apr 2011 08:13 #188866

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mee eens web het is zelf zo dat ook al zie je geen druppel brandstofhangen dan kan je nog steeds een lucht lekke hebben dit omdat lucht vele malen dunner is dan diesel.

Dus bij de winteronderhoud alle slangen en leidingen na kijken en meten even voelen of de koppelingen en slangenklemmen nog goed vast zitten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl