Ja, die dieselleiding he !!!
Wie vervangt die nu preventief , daar kan toch niets aan miskomen als je ze niet beschadigd of knelt ?
Of wel ?
Vorig jaar was het me tijdens een kleine controle van de motor opgevallen dat sommige plaatsen vettig aanvoelden , ik zag zowaar een klein druppeltje diesel bengelen.
Bwa , kan bij een diesel voorkomen , en het blokje pruttelt lekker aan , je kan je voor/over alles zorgen maken.
Een week later vertrokken we vanuit de haven van Trapani (Sicilie) met pas aangekomen familie die enkele weken mee gingen zeilen.
Wat me nog nooit was overkomen gebeurde , de motor wou bij vertrek niet starten. Daar waar hij voordien steeds van de eerste tik aansloeg , deed die dat nu niet.
Dat brengt je even uit balans ,een trouwe bondgenoot die je nog nooit in de steek heeft gelaten weigert plotseling dienst.
Tja wat doet een mens in eerste instantie anders dan blijven doorstarten.
En zowaar , de motor sloeg aan en het stabiele geronk ervan bracht terug rust in de gelederen.
Een uurtje verder en een eind buiten de kust van Sicilie - wegens gebrek aan wind - lekker tuffend richting Eolische archipel , en dan plots een ijskoude douche.
De motor viel stil ???
Hé , wat nu ??
Zeer ontnuchterende en confronterende (om niet te zeggen bedreigende) situatie , op enkele mijlen van de kust , naar de vooravond toe , met enkele kleine kindjes aan boord en geen zuchtje wind om de zeilen in te schakelen hulpeloos overgeleverd aan de stroming en een deining die tot overmaat van ramp de boot deed schommelen zodat één van de kindjes al meteen een acute aanval kreeg van zeeziekte met het gekende gevolg.
Das wat men noemt een stressituatie , als schipper gingen mijn eerste gedachten uit naar het welzijn van het gezelschap (vooral de kinderen) aan boord , je kan je voor minder zéééér ellendig beginnen gaan voelen.
Door je hoofd flitsen dan alle scenarios gaande van hulp inroepen via marifoon , uitzetten van bijbootje maar vooral wat is er loos met de motor.
Een diesel die uitvalt kan verschillende oorzaken hebben , één ervan is vastlopen door gebrek aan smering , hoge temperatuur in combinatie met falend hoogtemp alarm.
Allemaal dingen die vrij snel te constateren/controleren zijn .
Peilstok eruit ,.....ok
Controlelampje oliedruk,....ok
Motortemp met de hand aanvoelen,... ok
Even een korte start om te zien of de motor nog ronddraaid ,....ok.
Dan blijft er bij een simpele diesel zonder al te veel elektronica niet veel meer over dan ,...jawel de brandstof.
Dan maar even de dieselfilter op het blok er af draaien en ja hoor, halfvol of beter , halfleeg.
Er was dus iets mis met het dieselaanzuig systeem.
Even wat dingen demonteren om aan het voorfilter en waterafscheidingspot te geraken. Geen water en de pot vol diesel.
De dieseltank stond half , was er misschien een foutieve indicatie van het peil.
Of was het voorfilter zo verstopt (heb ooit al dergelijke verhalen gelezen) dat een halve tank te weinig vloeistofkolom in zich had om diesel door een verstopt filter (?) te laten aanzuigen ?
Eerst dan maar de tank vullen door een deel van mijn tweede tank over te pompen.
En proberen maar , starten , een vleugje startpilot erbij (ik weet het Fer , zeer slecht) en hopla , de motor was weer bij de les , en ik zat in gedachten al een eindje verder in de haven Palermo op zoek naar een nieuwe voorfilter.
Niets van dat alles dus , de motor viel weer stil , zoveel voor de filter-theorie.
Weer die filter op het blok eraf , en ja hoor , weer halfleeg.
Dan maar verder op zoek , misschien een aanzuigleiding op het blok losgetrild ?
Alles aangetrokken , er stond zowaar een leiding ietsje te los.
Fingers crossed en starten maar weer .
Hopla , de motor in zijn oude vertrouwde werkmode en na 10 minuten varen begon ik een tevreden (en fier) man te worden. Jaja , je ziet wat een beetje mechanische basiskennis kan doen nietwaar. Stralende gezichten alom ,laat ons er maar een glasje champagne op drinken , op de goede afloop.
De vreugde was echter niet van lange duur , en alvorens de fles was ontkurkt viel die inmiddels lastige VP terug stil.
Dju , nog maar even de connecties wat vaster aandraaien en plots zag ik het licht.
Terwijl ik aan die dieselleiding op het motorblok zat te klooien kreeg ik diesel aan de vingers , hé hoe kan dat nu ?!
In lostte de slangenklemmen die de leiding op het voorpompje vastzetten , schoof de metalen beschermingsmantel van de rubberleiding achteruit en her en der zag ik scheurtjes in de leiding.
Ik traceerde die scheurtjes tot zo'n 10 cm verderop de leiding richting dieseltank , knipte dat slechte stuk eraf en trok alles wat verder door. Dat lukte nog net , zette de leiding terug vast en mijn motor was van dat moment terug mijn beste vriend.
Tot ik 2 maanden verder weer hetzelfde probleem kreeg.
Ik heb toen 50 cm leiding afgesneden en vervangen met een stuk dat ik van mijn eberspacher verwarming afnam.
Eens thuisgekomen heb ik de ganse dieselleiding tot aan het voorfilter vervangen.
Door de motorwarmte (de dieselleiding loopt voor ongeveer een kleine meter over het blok) is wellicht de rubber of neopreen in verval geraakt met scheuren en aanzuig van lucht als gevolg.
Moraal van het verhaal , denk niet dat een onderdeel waarvan je denkt dat er niets kan aan miskomen je niet in de steek kan laten.
Tenzij je een metalen dieselleiding al the way hebt kan het probleem dat ik voorhad iedereen overkomen.
De combinatie rubber dieselleidingen en motorwarmte vind je overal.
Wat mij in retrospectief het meeste zorgen baart is dat de motor het - door die vergane dieselleiding - had kunnen laten afweten tijdens een delicaat havenmaneuver waar geen ruimte is/was om een op hol geslagen boot ergens veilig te laten uitbollen.
8 ton bij 2 of 3 knopen ergens tegenaan laten lopen geeft gegarandeerd substantiele kosten.
Je kan niet alles voorzien , maar ik houd voortaan rekening met het feit dat rubber dieselleidingen hun houdbaarheidsdatum hebben.
Ik kan het jullie maar meegeven.
Beste groeten