Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: uitlaat vragen/defect

Re: uitlaat vragen/defect 17 apr 2011 17:34 #189541

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik ken ze niet met aftakking. Je uitlaat wordt dan niet meer gekoeld. Ik zie zo geen meer waarde van de aftakking. Hoe lang heb je de boot al? en Had je deze ervaring dan niet al veel vaker. Daar waar het koelwater de uitlaat in gaat heet de mixing elbow. Maar heb jij nu een aftakking voor dit punt waardoor het water ook direct naar buiten kan?
Heb je foto's gemaakt. Mogelijk dat Fer enige duidelijkheid kan scheppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 17 apr 2011 17:52 #189543

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
je hebt het goed, ik heb idd een aftakking voor dit punt.
Die doorvoer op de romp zit bovenin dus een cm of 30 boven de uitlaatdoorvoer.
En inderdaad als het water er daar uitkomt dan is de uitlaat niet gekoeld.. wellicht ook de oorzaak van de gescheurde waterlock?
Misschien dat er een terugslagklepje in hoort te zitten? (in die ' ontluchter' en dat die nu niet meer werkt waardoor er ook water uit kan. (normaliter wel lucht erin, maar geen water eruit?)

Als ik e.e.a. op internet doorlees zou dit wel eens een eigenbouw ontluchter kunnen zijn.

Ik had het overigens nog niet eerder gezien, heb de boot nu 1 1/2 jaar en had nog niet eerder vol-gas gevaren. (enkel kleine stukjes, maar voornamelijk opgeknapt)

Foto's nog niet gemaakt, is ook niet echt te doen op die plek (wel van de aftakking, maar niet de hele pijp richting zijkant vd boot)

Denken jullie ook dat door het feit dat de uitlaat niet gekoeld was die waterlock kapot is gegaan?

Marcel
Laatst bewerkt: 17 apr 2011 17:53 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 17 apr 2011 18:23 #189552

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
korte toevoeging..

De boot is een H700 uit waarschijnlijk 1979.
De motor die er toen ingezet is is nog wat ouder. rond 1963.
Wellicht is er indertijd een gereviseerde/2e handse motor ingezet, je ziet namelijk vrijwel geen hurley 700/22's met een inboard. Meeste hebben hem in de bun en die is bij mij nog 'dicht' (oftewel, als ik er een BBM in wil hangen moet ik eerst de bodem nog uit de bun zagen)

en ik heb nog niet eerder water uit de ontluchter zien komen. Wel is de gelcoat daar iets verkleurd, zal dus bij de vorige eigenaar vaker voorgekomen zijn.

De straal vanmiddag was zeker 50 cm lang maar kort dichthouden met de vinger stopte de uitloop en er kwam weer water uit de uitlaat. (en ook met varen bleef er water uit de uitlaat komen en kwam er niets uit de ontluchter) 10min later sprong dus het waterlock

Wellicht is dit gebeurd doordat de uitlaat onder de waterlijn kwam en er daardoor meer tegendruk was. Vervolgens water uit de ontluchter met de beschreven gevolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 17 apr 2011 19:02 #189561

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Het waterslot dient ervoor dat wanneer je de motor uit zet het water wat in je uitlaatslang zit wat terug stroomt opvangt zodat het niet via de uitlaatklep als die open staat in de motor kan komen.
Dus de inhoud van het waterslot moet > of gelijk zijn aan de inhoud van de rest van de uitlaatslang.
Die dunne extra uitgang meestal aan de zijkant van de boot werd ook vaak als controlestraal aangebracht zodat je kan zien of de motor genoeg koelwater krijgt wanneer je de uitlaat niet kan zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 17 apr 2011 19:08 #189562

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Ronk,

Dank je voor dit antwoord!
Dus dit is 'by design' volgens jou? Oftewel, als de uitlaat net onderwater staat, zie je welleswaar veel gespetter doordat de uitlaatgassen onderwater ontsnappen, maar dit mag geen probleem zijn?

Het waterslot heeft WEL een tijdje zonder water gedraaid, wellicht hierdoor en natuurlijk de ouderdom (hij is waarschijnlijk ook al +30 jaar oud!) hebben ervoor gezorgd dat hij geknapt is?

De schade ziet eruit als een scheur (alsof hij open gesprongen is), hij lijkt niet gesmolten te zijn.

Zal hem van de week eens demonteren en een tennisbal in de uitlaat tikken en wat foto's maken.

Iemand nog een goedkoop adresje voor zo een vetus met 50mm aansluiting?

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 17 apr 2011 19:47 #189568

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
marcelm schreef :

Denken jullie ook dat door het feit dat de uitlaat niet gekoeld was die waterlock kapot is gegaan?

Marcel

Ja en daar durf ik wel een jonkie op te zetten. :laugh:

Een waterlock en dan met een aftakking er bij dat werk niet de waterlock moet wel gekoeld worden met water ander smelt deze.

De meeste Sabb motoren hebben helaas geen temperatuurmeter standaard gemonteerd overigens is deze wel al voorberijd bij de meest sabb motoren, meten is weten.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 17 apr 2011 19:47 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 17 apr 2011 19:56 #189574

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
de sabb van mij heeft wel een temp meter...
maar die is dus niet boven de 70 graden uit geweest..

Ik denk dat die het water vd motor meet en niet het water in het waterlock.. De motor is gewoon gekoeld gebleven alleen de uitlaat dus niet..

Fer, ik hecht veel waarde aan jouw oordelen.. Wat moet ik doen, die aftak eraf halen? En is een 'nieuwe' ontluchting dan aan te raden?

En die uitlaat onderwater bij hogere snelheden, is dit ernstig? (oftewel uitlaat hoger monteren) of kan ik dit laten zitten?

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 07:17 #189647

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
50 mm slang voor een kleine motor als uitlaat is groot. Kan je geen verloop krijgen van 50 naar 40 mm?. Zet dat er eerst aan. Dan kan je standaard slangen, dempers en wat meer nodig overal kopen en mocht je later een andere motor nodig hebben (is toch een oudje he) is alles bruikbaar.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 08:02 #189660

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
dat zou kunnen, maar dan moet ik ook mijn zwanenhals vervangen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 11:53 #189706

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In hoeverre zou het feit dat je uitlaat bij vol gas onder water komt, inderdaad voor zo veel tegendruk hebben gezorgd dat daardoor het waterslot het heeft begeven? Ik ben maar een leek op dat gebied, laat ik niet vergeten dat bijtijds te melden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 12:00 #189708

ik denk dat het waterlock ook niet daar van kapot kan gaan, wat is nu 10 cm waterkolom, de druk van de uitlaatgassen in de slang tussen het waterlock en de motor is stukken hoger. waarschijnlijk was het plastic van de lock erg oud en na de winter had het er geen zin meer in.

dat zij uitgangetje is waarschijnlijk net zo iets als het pis straaltje bij een buitenboord motor. niet echt nodig dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 12:06 #189709

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik bedoel ook meer dat de druk vóór het waterlock is verhoogd door de waterdruk ná het waterlock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 12:12 #189711

beewee, dat kan nooit zoveel geweest zijn, door de uitstromende gassen ontstaat er achter de uitlaat al een "luchtbel" die nooit meer druk kan bevatten dan de 10 cm waterkolom. 10 METER is een ato.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 12:46 #189721

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Maar je moet dat water wel steeds in beweging brengen, die impuls kost wat meer kracht/druk, het wil immers steeds weer de uitlaat in stromen. De normale 'waterkolom druk' is inderdaad nog niet genoeg om een vloeipapiertje te doen barsten. Maar het was maar een ingeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 14:08 #189731

Nou, dat zou ik maar niet te hard zeggen... je kan met een kleine druk al een enorme kracht opwekken als die druk op een aardig oppervlak staat.

Als jij een vloeipapiertje in die slang van 50 mm (binnenwerks) zou maken, dan komt er met een druk van 0.1 bar toch maar eventjes 19,6 N kracht op het vloeitje te staan B) Dat houdt `ie echt niet...

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 14:14 #189733

zet er even een nulletje bij achter de komma, maar je hebt gelijk dat het vloeitje ook dan nog gaat. maar mijn mening is dat het plastic zo n beetje aan zijn eind was en toen dat geroffel(pak slaag) niet meer aan kon.

edit 2 nulletjes.
Laatst bewerkt: 18 apr 2011 14:31 door sietse-ten overleden 2014. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 14:39 #189738

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Ik denk oorzaak en gevolg..

De motor was kapot gevroren, wellicht heeft het waterslot ook een opdonder gehad toen.
De uitlaat onderwater komt waarschijnlijk door het vol gas varen.. Met 5pk haal ik de rompsnelheid al.. 5pk extra graft alleen een dieper gat bij de spiegel waardoor de boot dieper komt te liggen.
Gevolg extra tegendruk en het wat kan makkelijker uit de ontluchter... Warmere uitlaat en de ttoch al slechte waterlock begeeft het.
Zoals gezegd is ie gescheurd en niet gesmolten en was ie wellicht al langer defect maar nu helemaal.. Had ook altijd een beetje water in de kiel na het varen en kon geen lek op de schroefas vinden.

Ga het waterlok vervangen en de ontluchting voorzien van een veel dunner buisje..

Goed idee ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 14:42 #189740

zet er ook een kraan tussen, zo dicht mogelijk bij de motor, voor het geval van.( in die bijpas, niet in de uitlaat)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 16:11 #189754

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Dat is natuurlijk ook een optie, kan ik meteen de doorvoer middels die kraan 'knijpen' zodat er maar een beetje water door kan!

Doen we!

Nu nog een adresje voor een nieuw/gebruikt vetus lp50 waterslot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 16:14 #189755

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik neem aan dat je een Sabb GG heb die indirect gekoeld is en deze motor had voor dat het een life style sloep werk een droge uitlaat, deze is nu omgebouwd tot natte uitlaad en er is dus een extra impeller pomp geplaatst. Klopt dit wat ik nu schrijf?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 16:16 #189757

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
beewee schreef :
In hoeverre zou het feit dat je uitlaat bij vol gas onder water komt, inderdaad voor zo veel tegendruk hebben gezorgd dat daardoor het waterslot het heeft begeven? Ik ben maar een leek op dat gebied, laat ik niet vergeten dat bijtijds te melden.


Wat dacht je er van dat de waterlock is stuk gevroren, deze druk op zou ding is geen probleem ;)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 16:48 #189770

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Fer schreef :
Ik neem aan dat je een Sabb GG heb die indirect gekoeld is en deze motor had voor dat het een life style sloep werk een droge uitlaat, deze is nu omgebouwd tot natte uitlaad en er is dus een extra impeller pomp geplaatst. Klopt dit wat ik nu schrijf?

Mvg Fer
Fer, het is een G type.. oftewel met natte uitlaat.
Er is geen impeller pomp maar een waterpomp die middels een zuiger/membraan werkt (aangedreven door een excenter op de krukas)

Geloof me, hij pomp voldoende water ;) die straal was zeker 50cm lang en 1cm in doorsnede. toen het waterlock kapot was kwam er flink wat water bij iedere slag uit het waterlock spuiten.

Denk dat stukvriezen net niet genoeg was... en een beetje hitte door 10min zonder water de doorslag was.

Als ik hem eruit heb gehaald zal ik een foto van de schade maken ;)
Laatst bewerkt: 18 apr 2011 16:49 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 17:11 #189783

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké duidelijk het is geen GG.

Dus direct gekoeld en dan 75 graden op de meter dit is dodelijk voor je motor

Ik zou de uitlaat toch dan maar boven de waterlijn plaatsen, en wat is nu dat gatje waar water uit komt dit hoor niet.



Sabb GG


Kan je even wat foto’s maken van je motor en zo, ik ben nu wel benieuwd wat voor motor je heb.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 17:18 #189786

fer, het is absoluut niet dodelijk voor de motor die 75 graden, in ieder geval niet op zoet water. op zout wordt het moeilijker. maar er zit niet zoveel kalk in het zoete water dat je kanalen dicht koeken. ik had een ruggerini generator, direct , als daar de temp wat te hoog ging oplopen op zout, zette ik er de walslang aan en na een uurtje flink belasten was de motor weer schoon, zakte de temp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 17:21 #189790

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sietse-ten schreef :
fer, het is absoluut niet dodelijk voor de motor die 75 graden, in ieder geval niet op zoet water. op zout wordt het moeilijker. maar er zit niet zoveel kalk in het zoete water dat je kanalen dicht koeken. ik had een ruggerini generator, direct , als daar de temp wat te hoog ging oplopen op zout, zette ik er de walslang aan en na een uurtje flink belasten was de motor weer schoon, zakte de temp.

:S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl