Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geforceerde beluchting van motorkamer

Geforceerde beluchting van motorkamer 21 aug 2020 09:23 #1197763

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27101
Mogelijk komt dit in de buurt?:

470m3 per uur.

www.schukat.com/schukat/schuka...penDocument&wg=K7114

Ik neem aan dat als de motor loopt 230V geen probleem is?
Gatmaat rond de 230mm en 2 snelheden en vooral betaalbaar.

Of 1400m3 / uur, 250mm diam.

www.schukat.com/schukat/schuka...penDocument&wg=K6152

Ik zou er wel even een vingerrooster voor zetten..... :whistle:

www.schukat.com/schukat/schuka...penDocument&wg=K9112
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 09:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 21 aug 2020 09:48 #1197769

Nou weet ik even niet meer om hoeveel lucht het eigenlijk gaat dus mijn ventilatorvoorstel is te klein maar hiermee kun je de drukval over de leiding wel uitrekenen en daarmee met de curve dus ook wat dat ding zal doen bij welke diameter leiding.
kennisbank.isso.nl/docs/tool/r...ol-kanalenberekening
Beginnen met: Kanaaldiameters berekenen
Dan naar: Kanaalweerstand berekenen
En dan voor de invloed bochten en dergelijke: Plaatselijke weerstanden
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 02 sept 2020 11:24 #1202214

Yellow Boat schreef :
Nou , zo simpel is dat niet hoor.
Jouw gat is maar liefst rond bijna 30 cm en daarvoo een ventilator vinden zal niet meevallen.Dan kom je gauw in d eprofessionele toepassingen .
Maar hoeft ook niet hoor. Die 30 cm geldt alleen voor vrije ventilatie , dus zonder ventilator.
Met een ventilator wordt dat al gauw veel kleiner maar om dat te berekenen heb je wel de curve van die ventilator nodig zoals bijv. in de manual van deze staan die in veel watersportshops te koop is ( o.a. bij Kniest).www.xylem.com/siteassets/brand...al/inline-blower.pdf
Ik schat dat je dan hooguit op 15 cm uitkomt , afhankelijk van de lengte van leiding of slang.
Kan het wel eventueel voor je uitrekenen hoor als je lengte en aantal bochten en soort leiding opgeeft ( geribbelde slang of gladde buis).
Ad
Hallo Ad, dank je voor die URL.
Als ik de instructietekening in die PDF bekijk, dan verschilt die van mijn schip, want door het type Trawler, zit het ventilatiegat gewoon aan de zijkant (1,2m van de waterlijn).
Mijn uiteindelijk doel om dit draadje weer op te pakken was om van de geur van de machinekamer af te zijn. Zie bijlage. Zelfs met de deur gesloten ruikt het al snel naar warme olie. Daar wil ik vanaf, maar als ik naar de vetus afzuigventilatoren kijk, dan schrijft men: "Niet gebruiken met draaiende motor, want die zuig misschien wel zo hard,m dat deze ventilator 'droog loopt'." In zo'n geval weet ik inmiddels dat ik wel aanzuig/aanblaas ventilatoren kan plaatsen, die meer lucht van buiten naar binnen blazen dan dat de motoren (2x perkins 175pk) samen opslurpen. Dan ontstaat er overdruk.
Overigens kan ik de xylem bij Kniest niet vinden.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 02 sept 2020 11:41 #1202219

Die opmerking "Niet gebruiken met draaiende motor, want die zuig misschien wel zo hard,m dat deze ventilator 'droog loopt'." hoeft niet veel voor te stellen hoor. In feite vergelijkt Vetus het met een stofzuiger die er ook slecht tegenkan als je de aanzuig helemaal afsluit ( hoor je ook aan het sneller gaan draaien) . Maar daar zit hem juist de crux. Je moet uiteraard ook ergens een tweede rooster naar buiten hebben waardoor lucht inclusief de benodigde verbrandingslucht! kan worden aangevoerd en dat rooster ( inclusief eventuele leidingen ) moet dan een zo klein mogelijke weerstand hebben en dus groter zijn dan de afvoereiding met ventilator. Dan kan er van "drooglopen" absoluut geen sprake meer zijn en omdat die aanvoer altijd enige drukval heeft zal er dus in de motoruimte zo ook een klein beetje onderdruk ontstaan wat ervoor zorgt dat stank niet meer de kajuit in kan komen door kieren van de motoruimte.
Een echte inblaasventilator is dan echt niet nodig.
Ik denk dat Vetus ervan uitgaat dat men zo'n ventilator op een bestaand rooster aansluit waardoor , tijdens het draaien van de motor , de verbrandingslucht wordt aangezogen ( zoals dat in veel boten het geval is) en dat kan gaat dan fout als de ventilator draait. Maar met een extra aanzuigooster is dat echt geen probleem meer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 04 sept 2020 17:49 #1202998

Bedankt Ad. Zowel aan SB als aan BB zitten waterafscheidende-luchtkasten van 400x300mm. Daarnaast heb ik nog 1x rond 100mm naar buiten. Daar ga ik die afzuiger op zetten.
Laatst bewerkt: 04 sept 2020 17:49 door hjvanessen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 04 sept 2020 19:47 #1203038

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Rond 100 is niks.
2 × 400 × 300 = 2400 cm2
Rond 100 is 79 cm2
Maar goed, je moet iets en ik ben benieuwd of het werkt.
Succes!

Toevoeging: om te voorkomen dat motorische dampen de rest van je boot bereiken zul je altijd onderdruk in de motorruimte moeten hebben. Met twee joekels van inlaten en een klein uitlaatje is onderdruk moeilijk te maken, vooral als het hard waait.
Desalniettemin uitproberen kan altijd.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 04 sept 2020 19:56 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 05 sept 2020 07:27 #1203094

Gijper schreef :
Rond 100 is niks.
2 × 400 × 300 = 2400 cm2
Rond 100 is 79 cm2
Maar goed, je moet iets en ik ben benieuwd of het werkt.
Succes!

Toevoeging: om te voorkomen dat motorische dampen de rest van je boot bereiken zul je altijd onderdruk in de motorruimte moeten hebben. Met twee joekels van inlaten en een klein uitlaatje is onderdruk moeilijk te maken, vooral als het hard waait.
Desalniettemin uitproberen kan altijd.

Natuurlijk is rond 100 heel weinig t.o.v. die twee andere maar met een ventilator wordt dat uiteraard heel anders. Het gaat nl. om de opvoerhooge en capacietit van die ventilator en alleen die bepaalt dan wat er doro die 100 rond kan .
Het is allemaal een kwestie van rekenen wat er met een bepaalde ventilator ( die overigens met verloopstukken best groter dan 100 mag zijn, een van 200 rond is immers romdom maar 5cm groter) door dat gat van 100 rond kan. In dat linkje wat ik geplaatst heb ( kennisbank.isso.nl/docs/tool/r...ol-kanalenberekening ) kun je de drukval makkelijk uitrekenen en dan kijken waar je uitkomt op de curve van een ventilator .Het mooiste is om ook een curve van de leiding met het uitstroom gat te maken en die ook in de ventilatorcurve te zetten. Dan krijg je een dergelijk plaatje en het kruispunt geeft dan aan wat de capaciteit van die ventilator in die leiding zal zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 07:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl