Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 08 @ 8:00AM - 05:00PM
ZF Onderlinge Zuid 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geforceerde beluchting van motorkamer

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 06:05 #396668

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik heb alles even snel doorgelezen.
een diesel heeft zo koud mogenlijke verbrandingslucht nodig.

onze motorruimte wordt ook behoorlijk warm.
motor zoog hier de verbrandingslucht uit.
ik heb de 3 "aanzuigbuizen" van de MD17C d.m.v. slangen in een header geplaatst.
deze zit aangesloten op een luchtfilterkast met filter.
de kast zuigt via een slang buitenlucht door een nieuwe goed spatwaterdichte hooggeplaatste beluchting in de kuipwand.
omdat mijn motorruimte niet 100% luchtdicht is kan ik d.m.v. zo'n slakkenhuis ventilator de warme lucht afzuigen.
bij 100% luchtdicht, zal je beluchting/afzuig moeten plaatsen.

bij mij werkt dit alles naar volle tevredenheid
ook loop de motor mede door de geplaatste warmtewisselaar voor indirekte koeling veel beter.
van 58 gr. naar 72gr. thermostaat.
het bekende roken van deze motoren is over en rendament is aanzienlijk beter door veel betere verbranding
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 17:03 #396851

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
Jullie realiseren je, dat dit draadje al ruim anderhalf jaar niet actief was?
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 17:10 #396857

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6768
ach, niet minder boeiend nu ik mijn motorkist met bijbehorende ventilatie aan het ontwerpen en bouwen ben :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 17:28 #396874

berichtje van de TS: Als je nog info nodig hebt, ik weet nu hoe je een kleine motorkast kan bouwen alsof het een serieuze machinekamer is ;)
it works like a charm!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 17:37 #396877

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3826
2linkerhanden schreef :
ik heb alles even snel doorgelezen.
een diesel heeft zo koud mogelijke verbrandingslucht nodig.



Hanno

Logisch, koude lucht bevat meer zuurstof dan warme lucht. Vandaar het fenomeen intercooler bij een turbo. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 17:43 #396886

Toch kan het ook TE koud.

Ik heb inmiddels voorzieningen aan gelegd om de motor en de brandstof voor te verwarmen voordat ik deze start als het (erg) koud is buiten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 18:40 #396918

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3826
Je hebt helemaal gelijk Erik, een koude motor starten is het slechtste wat er is. Tenminste dat hebben ze mij verteld. Wat verwarm je in je motor ? De koelvloeistof of je charterolie ? Ik heb weliswaar een motorverwarming in mijn auto zitten die ik altijd bij temperaturen minder dan 10 gr. gebruik. Deze verwarmd de koelvloeistof en door de thermosyphon werking wordt de gehele motor wel lekker warm maar niet de smeerolie. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 15 mei 2013 18:52 #396924

Omdat ik in een koud klimaat vaar, laat ik een tank met drinkwater opwarmen door de motor, die warmte gebruik ik weer om de kajuit te verwarmen via een radiator.
Omgekeerd gebruik ik het warme water ook weer om de motor (via de koelvloeistof) weer voor te verwarmen tot een graad of 40-50.

Ik doe dit alleen als het kouder is dan een graad of 12-15, anders rookt dat ding zo en dat vinden de buren niet leuk :)

Bij -15 krijg ik ook start problemen als ik het niet doe, het is een direct ingespoten diesel zonder gloeipluggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 01 aug 2020 17:27 #1190556

Erikdejong schreef :
berichtje van de TS: Als je nog info nodig hebt, ik weet nu hoe je een kleine motorkast kan bouwen alsof het een serieuze machinekamer is ;)
it works like a charm!

Hallo Erik, hoewel dit draadje jaren oud is, heb ik een vergelijkbaar probleem. 2 Perkins motoren van 175 pk, die de ruimte lekker opwarmen. Zou graag willen weten hoe ik eea moet aanpakken.
Als je nog info kunt verstrekken, dan graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 01 aug 2020 17:39 #1190563

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 408
svalk schreef :
Je hebt helemaal gelijk Erik, een koude motor starten is het slechtste wat er is. Tenminste dat hebben ze mij verteld. Wat verwarm je in je motor ? De koelvloeistof of je charterolie ? Ik heb weliswaar een motorverwarming in mijn auto zitten die ik altijd bij temperaturen minder dan 10 gr. gebruik. Deze verwarmd de koelvloeistof en door de thermosyphon werking wordt de gehele motor wel lekker warm maar niet de smeerolie. B)

Als de hele motor warm wordt, wordt de smeerolie die in de motor zit uiteraard ook warm.
Laatst bewerkt: 01 aug 2020 17:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 01 aug 2020 17:42 #1190566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9053
Werkt als een frietpan met koele zones ;)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 01 aug 2020 17:47 #1190567

hjvanessen schreef :
Erikdejong schreef :
berichtje van de TS: Als je nog info nodig hebt, ik weet nu hoe je een kleine motorkast kan bouwen alsof het een serieuze machinekamer is ;)
it works like a charm!

Hallo Erik, hoewel dit draadje jaren oud is, heb ik een vergelijkbaar probleem. 2 Perkins motoren van 175 pk, die de ruimte lekker opwarmen. Zou graag willen weten hoe ik eea moet aanpakken.
Als je nog info kunt verstrekken, dan graag.

Meer zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 01 aug 2020 18:45 #1190588

hjvanessen schreef :
Hallo Erik, hoewel dit draadje jaren oud is, heb ik een vergelijkbaar probleem. 2 Perkins motoren van 175 pk, die de ruimte lekker opwarmen. Zou graag willen weten hoe ik eea moet aanpakken.
Als je nog info kunt verstrekken, dan graag.
Je moet er voor zorgen dat je geforceerd gaat ventileren als je dat nog niet doet. De ventilator(en) moeten een capaciteit hebben van het maximale verbruik van de motor(en) en dan minimaal 12 luchtverversingen per uur, maar waarschijnlijk wat meer. Lucht verversingen worden gezien als de totale netto inhoud van je machinekamer aan verplaatste lucht.

Zoals je schreef is dit draadje alweer heel wat jaartjes oud en heb ik er inmiddels al een stuk meer over geleerd en ook toegepast op een behoorlijk aantal nieuwbouw schepen. Je kunt er wat meer aan gaan rekenen, waarbij je er vanuit kunt gaan dat voor de hitte afgifte van motor met een natte uitlaat ongeveer 15% van het motorvermogen in stralingswarmte omgezet word. Voor een droge uitlaat motor is dat heel wat meer, maar dan hangt het sterk af van de isolatie van de uitlaat en de lengte van de uitlaat in de machinekamer.

Een niet al te wetenschappelijke uitleg over ventilatie berekeningen heb je hier:
marinengcalc.blogspot.com/2018...oom-ventilation.html

Zoals daarin ook uitgelegd word helpt het natuurlijk ook als je pijpen en leidingen die warmte afgeven goed isoleert, op die manier hoef je minder koellucht naar binnen te brengen.

De maximale temperatuur in je motorruimte is 55 graden of 15 graden hoger als de buiten temperatuur, net wat het minste van de twee is. Als je je daaraan kunt houden zul je zien dat je motor ook gelijk ook een hoger rendement heeft en dus minder brandstof zal gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 01 aug 2020 22:17 #1190639

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1463
madoc schreef :
Als de hele motor warm wordt, wordt de smeerolie die in de motor zit uiteraard ook warm.
Klopt, maar misschien heeft hij een aparte olietank en dan zit in het carter bijna geen olie. Heb ik in de auto ook zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl