Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geforceerde beluchting van motorkamer

Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 16:16 #250923

Vanwege het geluidsniveau en beperking van brandgevaar aan boord hebben we onze motor in een luchtdichte stalenkast zitten die van binnen en van buiten geisoleerd en ontdreund is.
De benodigde verbrandingslucht komt via een 125mm "regenpijp" die onder de vloer ligt en vervolgens voor de mast op een afsluitbare ventilatie schelp aangeslotren zit, een tweede pijp komt bij de achterstag uit en is eveneens afsluitbaar.

In den beginne hadden we gewoon de natuurlijke aanzuiging van de motor het werk laten doen, maar de temperatuur in de motorkamer loopt behoorlijk op en dat doet de efficientie van de motor geen goed. Vorig jaar heb ik dus twee ventilatoren ingebouwd die de motor helpen om de lucht naar binnen te blazen. Dit zijn twee computer ventilatoren van een grote diameter, maar ze doen niet zo veel als ik graag zou zien.

Ik ben dus nu opzoek naar een ventilator die ingebouwd kan worden in een 125mm ronde (regen)pijp met een zo groot mogelijk debiet en bij voorkeur op 24 volt. Ik kan ze alleen niet vinden en navragen bij diverse groothandelaren levert me ook nog niets op. Iemand een suggestie (merk/type/leverancier)

bedankt,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 dec 2011 16:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 16:50 #250924

erik ik denk dat je er met een "in line" ventilator niet mee komt, het zal een centrifugaal ventilator moeten worden, worden ook gebruikt voor kachels in bussen(24v) of vracht wagens, hebben een grotere opbrengst en de motor zit niet in de weg. kun je niet iets verzinnen wat aangedreven wordt door de motor zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 17:30 #250928

Zoeken voor een kachel lucht pomp levert me nu ook nog niet zo veel op. Wellicht moet ik eens bij een busmaatschappij/leverancier informeren. Bedankt voor de tip in ieder geval, daar had ik zelf nog niet aangedacht.

de ruimte om een dergelijk pomp in te bouwen is met wat passen en meten wel te creeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 17:37 #250929

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Axiaal ventilatoren van het merk Papst zijn niet duur en gaan jaren mee bij 24 uur gebruik. Wij hadden meerdere in de ombouw van rontgendiffractie apparatuur en deze draaiden gewoon volcontinu. Ze zijn in 12V en 24V te koop.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 17:43 #250930

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
kachelblowers 24v zijn er wel genoeg te krijgen

www.busservice.nl

even kijken bij artikelen.
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 26 dec 2011 17:44 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 18:26 #250934

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Naast het inblazen van koele lucht moet je ook voldoende afzuig van warme lucht hebben. Alleen inblazen naast de consumptie van de motor voor de verbranding is niet genoeg om te koelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 18:43 #250938

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Erik

Onze Jeanneau heeft twee schulpen op de kont. Eén laat lucht in, laag in de machine kamer. De ander heeft een Axiaal Jabsco in-line ventilator en zuigd de warme lucht af. Natuurlijk lopen deze slangen met een zwanehals onderdeks zoveel mogelijk eerst omhoog zodat een achteropkomende golf niet in de slangen kan komen. Een temperatuur sensor stuurt de ventilator aan. Pas als het warm wordt gaat ie aan. Voordeel is dat de ventilator ook blijft afzuigen als de motor uit staat, helemaal tot deze is afgekoeld. Scheelt warme en geur van motor aan boord. Bij dekker zag ik er één te koop:http://www.dekkerwatersport.nl/catalogus/Rondom+de+motor/Ventilatie/Motorventilatie/In-line+blowers+-+axiale+ventilatoren/product.aspx?link=2 In de maand december gratis verzenden! Doe je voordeel er mee!

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 19:22 #250942

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Om enig idee te geven hoeveel lucht er nodig is voor de motor, zonder dan maar te denken aan enige lucht om te koelen, een verbrandingsmotor verbruikt ca 4,5m3/PK lucht per uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 19:42 #250946

Proost schreef :
Naast het inblazen van koele lucht moet je ook voldoende afzuig van warme lucht hebben. Alleen inblazen naast de consumptie van de motor voor de verbranding is niet genoeg om te koelen.
De motor liep opzich goed, en de temeratuur stabiliseerde zich zo om en nabij de 65-70 graden in de motorruimte (vond ik veel te hoog). Om die reden heb ik in het eerste jaar de 30cm van de uitlaat die niet water gekoeld word goed geisoleerd, dat scheelde al bijna 10 graden, daarna heb ik twee ventilatortjes in de pijp gemaakt en die brachten de temperatuur nog weer eens 5 graden naar beneden. Ik heb het vermoeden dat het brandstofverbuik iets terug gelopen is, maar zeker weten doe ik het niet.

Na wat rekenwerk kom ik theoretisch gezien op een luchtverversing in de motorruimte van 95 tot 100 keer keer per uur plus wat de motor zelf verbruikt. De inhoud van de motorruimte minus alles dat is ingebouwd is ongeveer 1.4m3 dus dan zou de pomp een debiet moeten hebben van 140m3 per uur, wat verliezen en weerstand in de pijp erbij en we maken dat 150m3 per uur. De motor zelf zou theoretisch een mengverhouding van diesel en lucht hebben van 1:17. Gebaseerd op een gemeten brandstof verbuik van 6.5 liter per uur zou de motor dus 110 liter lucht per uur nodig hebben. Dat is dus verwaarloosbaar op de al berekende 150m3/h

Bij een pijpdiameter van 125mm zou de stroomsnelheid van de lucht op ongeveer 3.4 m/s uitkomen bij een lucht toevoer van 150m3/h. De pijp die dan vervolgens naar het voordek loopt blaast de overtollige lucht uit.
De zoektocht gaat dus verder naar een pomp met een in en uitlaat van +/-125mm of 5" met een minimum debiet van 150m3/h en bij voorkeur op 24 volt.

Ik heb inmiddels wat websites van bus onderhoudsbedrijven bekeken en helaas zie ik even geen verplaatste volumes staan, maar wel heb ik een bvedrijf gevonden dat hier vlakbij de boot zit dat in bus onderdelen handeld dus ik ga daar woensdag even op bezoek.

Allen bedankt voor het meedenken, die bus tip was ik zelf niet opgekomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 19:56 #250948

henkvd schreef :
Om enig idee te geven hoeveel lucht er nodig is voor de motor, zonder dan maar te denken aan enige lucht om te koelen, een verbrandingsmotor verbruikt ca 4,5m3/PK lucht per uur.
Henk, waar komt deze waarde vandaan? De rekenmodellen van Ford, Caterpillar en John Deere die ik hier heb liggen geven heel wat lagere waardes.

Voor onze 100PK motor zou ik volgens jou dus 450m3 lucht per uur nodig hebben voor de verbranding alleen, als dat waar is dan zou de motor niet hebben kunnen lopen in de oude situatie, toen kreeg de motor maximaal 3 tot 5m3/h.

4,5m3 terugrekenend naar de mengverhoudingen diesel en lucht lijkt geeft me het volgende: de motor gebruikt bij ongeveer 35% van zijn vermogen 6.5 liter diesel per uur (komt neer op 220gr/kWh en dat klopt dus wel aardig).
Die 6.5 l/hr komt overeen met 0.186l/hr/pk tegen over 4500 liter per uur lucht per pk, dat is een mengverhouding van 1:24300. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Verder doorrekenend vermoed ik dat je een typfout gemaakt hebt en dat 4.5 liter/hr per PK bedoeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 dec 2011 19:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 20:18 #250954

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
@ erik

Je berekening gaat alleen uit van de brandstofluchtverhouding, om dit te ver fijnen dat is grof weg alleen de de hoeveelheidlucht benodigd voor de verbranding.

Als we dat vereenvoudigd weer geven is dat alleen het stukje met de zuiger in het bovenste dode punt.
Echter er moet ook nog gespoeld worden, dat is het volume van bovenste dode punt van de zuiger tot aan onderste dode punt van de zuiger.

Dat volume is duidelijk groter, vandaar totaal verschillende waarde.


zomaar wat standaard vuistregels:

voor het verbranden van 1 ltr brandstof is ca 10m3 lucht nodig.

De hoeveelheid verbrandingslucht per minuut is ca:

cilinderinhoud x toerental x ( 1 bij 2 takt of 0,5 bij 4 takt )

voor koeling is net zoveel lucht nodig als voor verbrandingslucht:
benodigde hoeveelheid lucht = verbrandingslucht x 2
Laatst bewerkt: 26 dec 2011 20:33 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 20:35 #250955

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heb ook ff wat zitten zoeken.
voor 100pk diesel is ca 50 gram lucht per seconde zo'n beetje een reëele waarde.
Dat is 180m3/uur. Ietsje minder dan henkvd geeft, maar wel veel meer dan Erik opgeeft. Dat is natuurlijk wel bij vol vermogen (100pk).
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 21:00 #250957

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
je kunt ook de cylinderinhoud maal aantal toeren per minuut of per uur berekenen
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 21:16 #250958

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wellicht is aanbrengen van een extra 'regenpijp' aanvoer en afvoer een optie. Scheelt een storingsgevoelig apparaat + niet afhankelijk van stroom. Als je dan één toevoerslang aansluit op je luchtinlaat voor de motor en de ander onderin de motoruimte laat inkomen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 26 dec 2011 21:26 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 21:19 #250959

Is het niet een idee om de turbo (als die erop zit) rechtstreeks op de de lichtinlaat van de geluidsdichte kast aan te sluiten? Dan haal je sowieso het meeste lucht de motor in. Dat de kist zelf dan nog warm blijft heeft de motor geen last van.

Zo doen ze dat wel op kleinere zeeschepen met vaak een Caterpillar. Nadeel is dat je rechtstreeks zeelucht de motor in zuigt, dus een filter ertussen is wel aan te bevelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 21:49 #250962

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 22:13 #250965

Een turbo hebben we niet, die aansluiten is dus geen optie.
En als je de motor alleen maar laat aanzuigen dan zal er geen grotere luchtstroom zijn dan wat de motor aanzuigd en heb je dus geen ventilatie en dat is dus wat we hadden voordat ik twee kleinere ventilatortjes had toegevoegd.

Dan nogmaals naar de berekening van Henkvd en de link van Wiack.
4,5m3/pk/h en dat maal twee zou voor ons 900m3/pk/h zijn.
ik heb net de huidige "windsnelheid" in de pijp gemeten met een lopende motor en een hand windmetertje in de pijp en ik kom op een luchttoevoer van slechts 15m3/hr dat is fors minder dan 900.

Maar dan de hamvraag:
momenteel hebben we een specifiek brandstof verbruik van 225-228 gr/kWh en dat is niet abnormaal veel voor een dieselmotor uit 1979. De temperatuur die we nu hebben na een paar uur stomen is na de verbeteringen van vorig jaar meestal niet meer dan 60graden. Ook dat komt in de beroepsvaart wel voor en is dus niet abnormaal.

De capaciteit vergroten zal wellicht een paar procent verbetering brengen in het brandstofverbruik en de temperatuur zal dalen, maar ik betwijfel of vergroten van 15m3/h naar 900m3/h wel zin heeft, dat zou betekenen dat we met de huidige ventilatie pijpminimaal windkracht 9 de machinekamer in moeten blazen. Een derde buis toevoegen kan wel, maar ook daar weer de vraag hoe veel beter zal de motor er van gaan lopen?

Even bedenkend hoeveel zeilboten ik ken die de mogelijkheid hebben om de motor van koellucht te voorzien, dan kom ik op bijna geen enkele, zeiljachten doen het in de praktijk dus goed zonder de motor extra te koelen.

Ik denk dat ik opzoek ga naar de grootste pomp die ik kan vinden voor een 125mm pijp, die installeer en het resultaat voor lief neem, in de huidige opstelling functioneerd het goed en om er 900m3/h in te krijgen moet ik wel aardig wat gaan verbouwen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 22:25 #250967

Iets fabriceren (een flinke waaier) op een eventuele poelie vooraan de motor? Krijg je toch een soort onderdruk en overdruk gedeelte in die motorkist. Ik weet niet waar de huidige luchtaansluitingen zitten? Misschien wel in beide drukvelden een.

Zo maar wat gedachtengangen hoor... zal wel te weinig plaats voor zijn trouwens
Laatst bewerkt: 26 dec 2011 22:29 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 26 dec 2011 23:04 #250968

Noorderzon,
Dat is opzich wel een goed idee, alleen niet echt uitvoerbaar, de inblaas zit aan de kant van de schroefas en de uitblaas zit aan de vorkant, maar zit min of meer verscholen achter de 30cm hoge motorfundatie en maakt een hoek van 90 graden tenopzichte van de motor en er zit een dynamo precies tussen de krukas en de pijp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 27 dec 2011 07:58 #250981

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
De proost had een flexibele toevoerslang en een vonkvrije afzuigventilator. Waarschijnlijk ooit aangelegd door iemand die de klok had horen luiden...
Het slangeinde lag in de zelfde ruimte waar de de lucht van de afzuig ook in kwam, de motorruimte is aan de achterkant open en staat in verbinding met de bakskist waar de ventilator in blies en geen van beiden stond in directe verbinding met de buitenlucht. Om het verbruik van 4,5 Ah en het weinige effect heb ik maar de slang en ventilator weggehaald. Recirculatie kan, gooi er dan een koeler tussen maar stroomvreters kan je beter weglaten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 27 dec 2011 08:10 #250984

b100 schreef :
je kunt ook de cylinderinhoud maal aantal toeren per minuut of per uur berekenen

Maar wel even door twee delen want een viertakt motor zuigt maar een keer per twee omwenelingen lucht aan tijdens de inlaatslag ( gevolgd door de compressieslag).De andere keer is de arbeids en uitlaatslag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 27 dec 2011 12:02 #251036

YELLOW BOAT schreef :
b100 schreef :
je kunt ook de cylinderinhoud maal aantal toeren per minuut of per uur berekenen

Maar wel even door twee delen want een viertakt motor zuigt maar een keer per twee omwenelingen lucht aan tijdens de inlaatslag ( gevolgd door de compressieslag).De andere keer is de arbeids en uitlaatslag.
Ad
Onze motor is een 5.95 liter 6 cylinder die op ongeveer 1800 toeren draaid.
Dat zou dus: 5.95 x 1800 x 0.5 = 5355 l/min = 321.3 m3/h zijn.

Bij onze 125mm pijp zou dat een "windsnelheid" van 7.3 m/s (+/-windkracht 4)zijn en dus goed "voelbaar". Ik voel echter maar heel weinig wind naar binnen gaan met lopende motor en mijn experimentje van gister leverde ook niet veel "wind" op. Wellicht heb ik teveel in een dodehoek van de pijp gemeten dan, ik blijf het wel erg veel vinden, maar logisch is het wel :unsure:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 27 dec 2011 17:42 #251095

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
@ Erik, hoe dicht is de kist om de motor ????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 27 dec 2011 18:23 #251101

Behalve de twee pijpen die naar voor en naar achter lopen is de motorkamer praktisch luchtdicht. De uitlaat, schroefas, bedieningskabels, electrische bedrading en brandstof leidingen lopen allemaal door waterdichte en brandbestendige doorvoeren, waterdicht betekend niet luchtdicht uiteraard, maar de doorlaat is verwaarloosbaar.
Leklucht via andere openingen lijkt me erg onwaarschijnlijk, als we de twee onluchtingsschelpen op de pijpen vergeten open te zetten zie je de aluminium deuren naar de machinekamer en de eveneens aluminium kuipvloer naar binnen buigen door het vacuum dat er gecreerd word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 dec 2011 18:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 27 dec 2011 20:05 #251116

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Bestaat het gevaar niet dat de ventilator motor verbrandt omdat de motor meer lucht aanzuigt dan de ventilator kan leveren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl