tonsr schreef :
maar ik kan mij niet voorstellen dat bij een vaste schroef die tijdens het zeilen dus mee kan draaien en dan bij de weerstand van as in galan daarbij de weerstand van de electromotor deze dan nog genoeg toeren maakt om de accu,s op teladen.
Wij hebben een 23" vaste schroef met 4 bladen (0.45 voor de bladoppervlakte verhouding) en momenteel hebben we er een 110A 24V dynamo op zitten. Tijdens het zeilen met 6 knopen laad deze met 10A, tijdens het motoren draait de as (een stuk) sneller en laad de dynamo met 90A.
Christiaan 676 schreef :
Stel dat we 75% motor vermogen nodig hebben om de rompsnelheid te halen. Om nu 8 8 uur te kunnen varen is er 15*0.75*8=90kWh aan energie nodig voor alleen de motor en dan vergeten we de verliezen in de motor en de aansturing (zullen wel ergens in de 90% rendement zitten).
Om in vlak water je romp snelheid te halen (OK, 95% daarvan, voor die laatste 5% heb je aanziendelijk meer nodig) heb je niet meer dan 1 pk per ton nodig met een optimale schroef en 1,5pk per ton voor een klapschroef uitvoering. Je berekening veranderd dus naar "slechts" 5 kW om de romp snelheid te halen. 8 uurtjes op de motor is dus "maar" 40kWh. Dan is er nog een voordeel voor de electrische variant: een electro motor heeft een maximaal koppel bij 0 rpm en blijft vrijwel op maximaal koppel over zijn rotatie snelheid bereik. Een diesel motor daar en tegen heeft nauwelijks koppel in het lagere toeren gebied (daar waar we bijna altijd varen). Het benodigde vermogen van de diesel motor is dus meer dan voor een electro motor. Bij het lagere bereik, eerste helft van het geinstalleerd vermogen. kan dat tot wel 20% schelen in gevraagd vermogen van de voortstuwings bron.
Mede hierom worden de meeste electro motoren ook niet verkocht onder vermelding van het vermogen uitgedrukt in kWh. Mensen gaan die onwillekeurig toch vergelijken met diesel motoren waardoor de electro motor er altijd bescheten afkomt.
Ronaldl schreef :
Hybride: iedereen z'n meug, maar mij veels te komplex. Kan ik niet meer repareren. En die motor die overleeft mij wel, dus ben ik niet zo bang voor een beetje slijtage.
Er is niets complex aan een hybride installatie. De electro motor is simpeler dan een dynamo die je ongetwijfeld op je motor hebt en bij een hybride installatie eraf kunt halen. Veel meer dan 5 extra stekkertjes is een hybride niet tov een normale diesel motor. Niets om bang voor te zijn.
De verwachte levensduur van onze diesel staat op 5000 uur (voordat deze weer gereviseerd moet worden), dat gaan we in 12 tot 15 jaar halen. Duurt mijn tijd niet uit