Eric,
Ben het helemaal met je eens dat, wanneer uit alternatieve gehaald liggen de verhoudingen geheel anders.
Maar kun je voldoende alternatieve energie opwekken ter vervanging van die handige kleine dieselmotor?
Het is ook een heel verschil welke maatlat je gebruikt om te meten en de afweging die je maken wil.
In het waterwereldje lijk ik de enige te zijn die wat probeert, en wat geld uitgeven wil voor een experimentje.
Dat ligt in de beroepswereld anders, daar wordt veel verder vooruit gekeken en zijn de mogelijkheden er veel meer om wat uit te proberen.
En iedereen moet voor zichzelf de beslissing nemen natuurlijk.
Met eigen belangen afweging.
Gisteravond nog vlug even een sommetje gemaakt.
Met de rendementen kom ik aardig overeen met de natte vinger inschatting.
Ik rondde het af op zo´n 20 % rendement, nu kom ik op 23 %, met de diverse rendementen soms wat te hoog of te laag ingeschat.
Hier volgt waar ik gisteravond op uitkwam.
Even vlug een sommetje gemaakt voor electra varen.
Een paar stellingen:
Diesel gaat in één stap van brandstof naar prop. (Ik stel dit voor moderne motoren op 45 %)
Elektra via dieselmotor(centrale, wind molen zonpanelen accus en regelaars) en dan de electra motor.
Stel in 1 kg brandstof zit ongeveer 10Kwh elektra.
Hoe groter de machine hoe beter het rendement, maar we hebben een zeilscheepje waar we de diesel motor willen vervangen door een electra motor.
Stel we hebben 12 pk (9 KW) nodig voor de rompsnelheid. Die 9 Kw moeten dus aan de schroefas worden afgeleverd. Een diesel van 18 pk draait dan precies op maximum rendement, en heeft wat reserve voor slijtage en tegenwind.
De diesel gebruikt daar 2 kg brandstof voor.
Er gaat dus 20 Kw de diesel in en er komt 9 uit op de schroefas.
Electra is lastig om op te slaan, dus direct verbruik, zoals bij de trein is beter dan via accus.
Maar om te varen moet het wel via accus.
Die 9 Kw van de oorspronkelijke diesel gaat een generator in, daar komt 85% uit dir is 7,65 Kw
Die 7,65 gaat de accu in, maar ook met verlies, 85% blijft over 6,5 Kw.
Wanneer het uit de accu gaat ook weer met verlies, 85% 5,5 Kw
Die 5,5 gaat naar de elektro motor, daar komt uit 85%% 4,7 Kw
Maar aan de as is nodig 9 Kw. Dat is ongeveer het dubbele.
Met de diesel, die 150 kg weegt en nog eens 150 kg brandstof, die ik in 10 minuten tank, kan ik 75 uur varen. Ergens in de buurt van 450 mijlen.
Om dezelfde te blijven moet ik dus 75 uur accu capaciteit opslaan.
Dus 75 maal 9 Kwh maakt 675 Kwh opslagruimte voor elektra. De accus mogen maar voor de helft ontladen worden, er is dus 1350 Kwh nodig aan accu!!!
1350 gedeeld door 12 is 112,5 KAH= 112500 Ah. Dit zijn 750 accus van 150 Ah a 20 (?) kg, maakt 15 ton aan accu gewicht!!! Aan volume een 5 kubieke meter!!
De ruimte en gewicht van elektromotor en de regelingen verwaarlozen we maar.
Hier moet haast wel een foutje in zitten, de komma een plaats verkeerd of zo, maar ik zie het even niet.
Dit is bij gelijke afstanden als met een diesel en brandstof van 300 kg en ongeveer 1 kubieke meter.
Zeilen zal het scheepje dan niet meer doen.
Nu kun je natuurlijk in gaan leveren op af te leggen afstanden, maar dan haal je nèt weer die haven niet, waar je een week havengeld moet betalen om je accus op te laden.
Voor zeer grote schepen, zoals Eric noemt, liggen de verhoudingen wat anders.
Wij willen die herrie motor kwijt, dus moet er opslag zijn voor electra.
Op de pont gebruiken ze de opgewekte elektra direct, geen opslag, dat alleen al is een verbetering van ongever 15 %.
Een ander voordeel is dat ze de generatoren overal plaatsen kunnen en de (Schottel) aandrijvingen van elektromotoren kunnen voorzien. Wat het geheel daar veel handiger maakt, makkelijk te leggen kabels ipv aandrijfassen.
Iets dergelijks geldt ook voor de grote cruise schepen, die moeten toch al een enorme hoeveelheid electra produceren, dan liggen de verhoudingen heel anders, en ook weer; direct verbruiken.
Scherpslijpers zullen zeker wat kunnen afdingen of toevoegen aan de rendementen die ik noem, maar die zitten aardig in de buurt van de werkelijkheid, ook nu nog.
M´n kennis kan best wat gedateerd zijn, maar het gaat niet om tienden van procenten.
Een olie of gas gestookte centrale zit zeker hoger in rendement dan een ouderwetse diesel. Maar zo´dieseltje reageert zo lekker snel, een centrale heeft een week nodig om op te starten of af te koelen.
Daarom is er goedkope nacht stroom en branden de straatlantaarns zo ´overbodig´
Een moderne windmolen schijnt zichzelf binnen 3 seconden te kunnen aanpassen.
Ik kan maar tot één conclusie komen; Elektra is nog niet rijp voor jachten die wat langere afstanden afleggen.
Te duur en onmogelijk om voldoende op te slaan.
Maar in Giethoorn is het een prachtige oplossing.
Over enige tijd, wanneer de brandstofcellen voldoende uitontwikkled zijn kan dit heel anders er uit zien.