Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 06:16 #1394248

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Zo. Vandaag is de eerste dag van een voor mij lange zeilvakantie: ik heb tot en met 12 juni vrij.

Donderdag 2 juni vertrek naar Engeland. Nog veel te veel klusjes te doen!

- ik moet nog een reddingsvlot regelen, de laatste was vijf minuten voor mijn neus uitverkocht, grrrrr (SeaGo Pro 4P tas -2 cert) Iemand die nog een watersportwinkel weet waar er een te koop staat of er een te leen/huur heeft ik hou mij aanbevolen! (Heb al een backup in Den Helder dat moet ik zaterdag laten weten) DOM

- mijn genua is een beetje uitgescheurd bij een zoom in het achterlijk: dit wil ik vandaag zelf met mijn reparatieset, die ik nog nooit gebruikt heb, en mbv youtube filmpjes gaan repareren, omdat ik vind dat ik dat moet kunnen. Al kost het me de hele dag en is het enige dat ik doe.

- anker: gisteren met ankers die beter over de roller passen in mijn hand gestaan, en besloten het anker dat ik heb (te verzwaren met stuk ketting/voorloop, dat was nog niet, gisteren stukkie galv 6mm (ankertabel George Kniest) gekocht in bouwmarkt) te bergen/vast te binden op de grond in het vooronder, het kan plat tegen de bakskist gebonden en door het luikdeksel kan ik het makkelijk op het voordek hijsen, borgen, en daar met een grote harp (gekocht) aan de ankerlijn uit de zwanenhals vastmaken. Dat moet binnen enkele minuten lukken (en op ankerdagen leg ik het weer gebruiksklaar op het voordek).

- handgrepen: ik maak 1 dubbele handgreep midden op mijn kajuitluik. Ik twijfel nog over twee (heb er maar 2 gekocht dat was nou ook het geld niet op de hele grote hoop van gisteren) aan de zijkanten: m.i. is dat op mijn schip te diep bukken en heb je dan meer steun aan handgreep in het midden, ik heb ook foto's van andere W22's/Nomads bestudeert, er zijn er meer die dat zo hebben. Binnen geen handgrepen (naar mijn mening voldoende houvast op allerlei punten)

- de geweldige Roozeblij heeft mij uit de brand geholopen met mijn niet geleverde Yakbitz en een kastje gemaakt voor NMEA2Wifi waarmee ik hoop AIS op mijn iPhone/Navionics te kunnen plotten... (alternatief op mijn oude laptop die ik in de kajuit op het cardanische fornuisje op een antislipmatje heb staan, maar dan dus niet in de kuip)

- ik moet mijn scepters nog in de potten vastschroeven die zitten los dat is eigenlijk gevaarlijk (lange RVS schroefjes voor gekocht die zouden moeten passen)

- lifeline bevestiging: dit vind ik een worsteling. Ik clip nu aan mijn scepterpot (daar zit een groot, stevig oog) en aan het oog voor de spinakerboom aan de mast. Maar ben dus niet voortdurend aangeclipt als ik naar de mast loop. Ik heb maar zo'n "lifeline bevestigingsband" gekocht, kijken of en hoe ik die midscheeps kan bevestigen.

- ik heb nog een heklicht dat ik eindelijk wil vastzetten (echt geen heel groot klusje maar nog steeds niet aan toegekomen, overigens "hoef" ik alleen een mastlicht, en mijn boordlichten/mastlicht doen het)
- ik moet nog een sleepspruit maken (plaatje van gevonden)
- mijn radarreflector in de achterstag of aan de zaling ophangen; clubvlaggetjes meteen ook maar eens aan de goede, bakboord (schaam), zaling hangen en de Toerzeilers bovenop (hangt nog niet)
- ik wil op de computer nog een aantal dingen in een handig overzichtje zetten vwb route, marifoonkanalen, MOB procedure voor de bemanning, getijdetabel Lowestoft (stroom en tov LAT) en ff lamineren en in de kuip plakken
- gordijntje in de kajuit is losgegaan, moet ik beter vastplakken (houtje waarin oogje van trekdraad/"gordijnrails")
- gangboordkastjes in de kajuit uitmesten en netjes indelen (zeilgerei, kacheltje, waterkaarten, verrekijker, dat soort dingen)
- boodschappen doen en eten/drinken stourwen
- grabbag (alle spulletjes heb ik) vullen

Het lijkt meer dan het is. Hoop ik. En ook daar liggen grenzen aan deelname of uitstel voor de overtocht, al hoop ik niet dat 1 van bovenstaande punten niet meer gaat lukken of een showstopper zou zijn, behalve het reddingsvlot. Die beslissing is toch echt ook een optelsom van allerlei delen, waaronder onze gezondheid/fitness en die van het schip net zo goed een rol spelen als het weerbericht.

En dan... het schip ligt in Den Oever. Ik vertrek zo voor drie dagen met zoon. Vandaag klussen. Morgen naar Den Helder en daar klussen. Zaterdag ziet het weerbericht er zeer gunstig uit om van Den Helder naar IJMuiden te gaan. Daar met OV naar de auto en zoon terug naar huis.
Zondag klussen. Maandag klussen. Dinsdag klussen en naar huis.
Hopelijk ligt mijn nieuwe zeil dan bij de buren en zijn die thuis of bij de Albert Heijn om op te halen.
Hopelijk liggen wat andere laat bestelde spullen er dan ook.
Lekker een dag thuis in eigen bed slapen.
Woensdag met vriendin vroeg aan boord, boodschappen opruimen, uitrusten, socializen en palaver.

Het zijn strak geplande dagen. Volgens mij is het allemaal best haalbaar. Hopelijk is er nog meer tijd om te zeilen, maar bovenstaande lijst heeft nu mijn prioriteit. En heel misschien is er af en toe 's-avonds laat of 's-ochtends vroeg ook nog wel even tijd voor wat ventilerende recaputilatie hier, op dit gezellige forum waar zeilers dat in hun eigen lange draadjes mogen, en ik u weer dank voor alle aandacht, hulp en gedeelde ervaringen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 06:36 #1394255

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
En mijn volgens mij volledig overbodige ICP zegt dat ik een 4KWPK motor heb!



(Overbodig, want ik heb de aankoopfactuur van de motor ook aan boord en mijn schip is economisch gezien een dure elektromotor die drijft in een goedkoop, oud jachtje)
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 06:38 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 06:39 #1394257

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Ik ben dinsdag even op en neer geweest, het was zo'n mooie avond! (Het kan best dat de AIS nu uitstaat)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 08:11 #1394279

Veel plezier Thijs!

Leuke verhalen!

Wat voor anker heb je?
Als je wilt mag je voor je tripje ook wel m’n Rocna 6kg lenen... Daarmee lig je altijd vast :)

Aan de andere kant, en krabbend anker zorgt wel voor spannende reisverhalen op ZF... :whistle:

Succes!
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 08:37 #1394289

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
sjoerd1981 schreef :
Veel plezier Thijs!

Leuke verhalen!

Wat voor anker heb je?
Als je wilt mag je voor je tripje ook wel m’n Rocna 6kg lenen... Daarmee lig je altijd vast :)

Aan de andere kant, en krabbend anker zorgt wel voor spannende reisverhalen op ZF... :whistle:

Succes!
Sjoerd

Dank!

Ik heb een “Fortress” 8kg. Het nadeel van overboord hangen lijkt mij een klepperend/roterend blad! En ik vind die dwarsbalk/staaf enorm uitsteken.
Gisteren keek ik op de ankertabel en heb mij zeer uitgebreid laten informeren ook icm de ankerroller die ik heb en foto’s van mijn voordek.
Mij lijkt het Delta anker of de Chinese DC (“Delta Copy”, serieus!) geschikt, dan zou ik ook 8kg moeten hebben, mijn ankergetl is 20, gewicht keek ik bij 2.1t.

Mijn anker bergen is voor nu een goede oplossing. Je hebt niet toevallig een reddingsvlot over? :-)

Groet

Thijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 21:30 #1394440

succes, aan je voorbereiding zal het niet liggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 mei 2022 05:21 #1394459

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Vrijdag, 27 mei, 6:30. COLLISSION ALARM op de Raccoon!

Terwijl de eerste zonnestralen door de patrijspoortjes binnenvallen en de eerste koffie zorgde voor een zacht ontwaken, ben ik met draadjes aan het prutsen. Daar was gisteren, na kroegentocht en diner bij Bruisend (tip!!) met zoon niet het juiste moment voor.

Dat vond ook mijnheer Roozeblij, die zich zorgen maakte dat ik in die toestand met mijn incompetente vingers zou zitten aan zijn geweldige, speciaal voor mij gemaakte, zwarte toverdoosje, met 4 draadjes eruit.

Rood en zwart gisteren al op 12V en verrek: ik had een boord WiFi netwerk! Maar nog geen AIS…

De werkelijk sneller dan het licht reagerende heer Roozeblij, Wifi Wizard, Maritime Magician, hoe kan ik de man het beste noemen?, hielp mij uit de configuratiebrand. Poortnummers en IP adressen verlieten trefzeker zijn toetsenbord, en toen ik vanochtend met mijn slaapoogjes de twee NMEA HI out minidraadjes omwisselde:



JA, lieve mensen, het begon te stromen met nautische informatie in mijn NMEA debug windowtje, het werkte en ik had beeld!

En geluid: het aanvaringsalarm van Navionics begon in de haven van Den Oever een passend vrolijk liedje te zingen om mee te vieren dat we weer een stap dichterbij zijn bij een veilige oversteek, met een mooie, grote plotter mét AIS in de kuip.

Job done. Roozeblij, voor mij ben jij een held, bedankt man!

Laatst bewerkt: 27 mei 2022 05:51 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 mei 2022 09:21 #1394514

Dank voor de veren, graag gedaan hoor. we moeten je toch een beetje veilig op weg sturen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 mei 2022 17:21 #1394625

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Verwaaid op Den Oever.

Het waait hard, naar mijn beleving en die van de buren hun windmeter (42 knp net) harder dan 2 weken geleden en harder dan Windfinder stelt. Het valt me op dat de eb nauwelijks wegtrekt en de vloed naar binnen kolkt; tijdens die vloed lijkt ze begaanbaar maar loopt meer dan 4 knopen, weet ik nu, en bij eb zal je weinig mee hebben: het water voor de havenmond laat zich het beste als branding beschrijven, een soort staande tijgolf waar het schuim horizontaal vanaf waait. Aluminium 40 voeters die er uit zien of je er zo mee naar Taelavåg kan varen (de Ovni club, wat een stoere boten!) met dus hele goede windmeters houden mij wat uit de wind en wachten tevens op gunstiger omstandigheden.

De klusjes schieten echt lekker op. En het is gewoon heerlijk rustig aan boord, zoon in vooronder op Netflix, en ik lees “Ganzen trekken in troepen” van mijnheer Henk de Velde. Klusspulletjes uitgestald. En eens echt lekker de tijd om alles weer eens te bekijken en te herordenen en her en der eens wat aandraaien en checken. En dan weer wat lezen. Gewoon een heerlijke vakantiedag. Mooi tot rust komen.

Zeilen gaat niet om spullen, echt niet. Dat vind die meneer op de geweldig mooie houten volksboot aan de andere kant ook. Hij tipte mij over Maurice Griffith, kende ik niet, heb ik gegooglet, wat gaaf… ook zij vinden het te hard waaien. En ik luister dankbaar naar hun verhalen en laaf me aan hun kennis. Zeilen gaat niet om spullen, en bezeild niet om het orakel van het metereologisch kengetal, maar om een complexe combinatie van factoren die je misschien beter intuïtief kan benaderen omdat ze modelleren de grenzen van het modelleerbare verre overstijgt.

Verwaaid in een haven is veel te overdenken, veel te zien, en je hoort er ook nog eens wat.

De vissers kwamen na een kwartiertje terug, met hun 2x90pk hobbybootbakvaartuig met hoge gangboorden en stuurkajuitje. “Hoe waren de golfjes?”, vroeg ik bezorgd, en ze konden met hun platte bodem niet langzaam varen en het had hun te hard geklapt, dus ja, ook zij vonden het er heftig aan toe gaan. Al keken ze met goedkeurende blikken naar mijn schip. “Met zo’n jaggie ken alles, natuurlijk”. (“Jaja,” dacht ik, en gaf ze vriendelijk bedankend voor het advies een handje tie wraps ipv de twee die ze vroegen).

Het is goed toeven, op Den Oever, en ik ken de plaatselijke omstandigheden nu goed genoeg om wel te durven stellen: we liggen er hardstikke verwaaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 mei 2022 10:19 #1394847

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Logistieke waldag

Zoon maar naar huis gebracht, we keken met zulke lange tanden naar het plan om achter het Nesserzand halve wind in te slingeren en dan op te loeven het Marsdiep in. En de weersverwachting voor morgen en overmorgen ziet er gewoon stukken beter uit. En ik moest toch nog een keer met het OV van IJMuiden naar Den Oever, dat ga ik vandaag maar doen.

En gelijk een belrondje reddingsvlot gedaan, en zo waar wat kunnen huren bij Schröder Watersport. Nu nog even via George Kniest (echt allerlaatste kleine spulletjes, mammie!!).

En dan via IJMuiden naar Den Oever. Dat is nog een logistieke uitdaging. Ik kan denk ik het beste een veerpont naar het Forteiland (vertrekt 15:25 of 17:25) kan nemen, en vandaar proberen Wijk aan Zee (lopen of rijdt daar ook een bus oid?) te bereiken volgens mij en dan kan ik met bus naar Beverwijk Central Station, Den Helder en daar de bus naar Den Oever? Tips anyone?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 mei 2022 11:52 #1394868

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Toen ik laatst met dezelfde logistieke puzzel zat (boot in IJmuiden, auto in Den Oever, huis in Hoorn etc.) heb ik tussen de Marina IJmuiden en Amsterdam Sloterdijk de bus genomen, tussen Sloterdijk en Hoorn de trein, en tussen Hoorn en Den Oever weer de bus. Dat is alles bij elkaar een redelijk goede verbinding.

Via Beverwijk en Den Helder is langer denk ik, en het Forteiland lijkt me ook geen handige tussenstop, tenzij uit toeristische overwegingen.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 28 mei 2022 11:53 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 mei 2022 13:40 #1394891

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Knoet schreef :
Toen ik laatst met dezelfde logistieke puzzel zat (boot in IJmuiden, auto in Den Oever, huis in Hoorn etc.) heb ik tussen de Marina IJmuiden en Amsterdam Sloterdijk de bus genomen, tussen Sloterdijk en Hoorn de trein, en tussen Hoorn en Den Oever weer de bus. Dat is alles bij elkaar een redelijk goede verbinding.

Via Beverwijk en Den Helder is langer denk ik, en het Forteiland lijkt me ook geen handige tussenstop, tenzij uit toeristische overwegingen.

Dat laatste speelde zeker mee, maar die v 15:25 zou ik missen dus nu op advies van lieftallige chauffeuse idd in de bus, maar via Beverwijk-Alkmaar. We’ll see!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 mei 2022 21:33 #1395061

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
I has a gezellig scheepje.



Morgen dan eindelijk Den Helder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 29 mei 2022 07:30 #1395084

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Thijs1971 schreef :
Morgen dan eindelijk Den Helder?

Dat moet lukken! Wind 18 knopen NNW en afnemend, zometeen afgaand water, zonodig nog even een rifje erin en gaan. Het Visjagersgaatje is voor een groot deel bezeild, en als je een paar slagen moet maken is dat ook geen straf met stroom mee. Vanaf GvS is het bezeild tot en met IJmuiden.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 29 mei 2022 16:15 #1395218

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Om een ander topic niet te storen waarin je een voorstel deed, weet niet of dat nou wel zo goed uit zal pakken. Op Marine Traffic:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 29 mei 2022 19:46 #1395298

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
JeePee schreef :
Om een ander topic niet te storen waarin je een voorstel deed, weet niet of dat nou wel zo goed uit zal pakken. Op Marine Traffic:


Met zo’n profielfoto jaag ik die fregatten hier makkelijk de haven uit. De ontwerper van mijn bootje deed dat met zijn koopvaarder regelmatig met U-boten van de Kriegsmarine, dussss….


Het laatste wat ik wil is nr1 topic waar ik smullend van zit mee te genieten verstoren, he, dus goeie keuze: gooi het maar lekker in “mijn” draadje hoor!

Is de Norna B alweer onderweg? Ik ga snel kijken, en wie weet type ik hier nog wat over de zeilavonturen van vandaag. Morgen Den Helder IJmuiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 31 mei 2022 05:10 #1395608

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Filmpje van gisteren in de Helsdeur:

Dat ging lekker! Maar toen viel bij Petten de wind weg. Op de KMJC, waar ik gewezen werd op de lekkere zelfgemaakte sambal, werd ik daar ook al op gewezen, daar bij die handtekening van Robert Knox-Johnston. “Hij is natuurlijk geen Moitessier, maar wel een van de grootste zeilers ever”, prevelde ik in het langslopen goed hoorbaar tegen mijn gezelschap. Dat volgens de steigerborrel op de KMJC onderweg naar IJmuiden altijd bij Petten de wind wegviel.

Het zal microclimatologisch wel met het tij samenhangen, want iedereen vertrekt om voor mij onduidelijke reden na de traditionele blauwe hap heel volgzaam 1 uur na HW, ja, dan valt ze weg, de wind, bij Petten.

“Gaat lekker hé,”, denk je dan, maar dan komt de Doldrum van de Hollandsche Kust Onder Petten en krijg je het tij tegen en dan ga je 4 knopen door het water, waar je heel blij mee bent, zonder die boven-Pettense winden, maar over het land kruip je langzamer dan wandelend langs strandtent en duinenrij.

Op de laatste dampen in mijn accu’s liep ik de haven binnen.

Dat was de dag ervoor wel anders. Kudo’s waren er voor mijn bemanning, Inge, die voor haar tweede zeiltochtje ooit geen ideale dag had uitgekozen. Stoten 5Bft op een nog onrustig nawoelend Wad, recht op de havenmond. “Het eerste stuk zal best tekeer gaan. Weet je het zeker?”, had ik nog bezorgd gevraagd, maar ze zei dat ze zin had in uitdaging en niet bang was.

Heeeel rustig vertrokken. Goed wennen op de motor. Even een paar slagen in de havenkom op het wat gereefde grootzeil. Werkfok erbij. Dat gaat goed. En toen met wind tegen en stroom mee een paar korte klappen. Inge stond in de roef, was bewust onbekwaam en liet mij rustig mijn werk doen. Ree. Ree. Ree. En we waren de ondieptes voorbij en toen begon het genieten. In vlaagjes nog steeds iets ondertuigd liepen we toch mooi over de golven langs de zeehondenkolonie op het Amsteldiep en iets na LW gelukkig en tevreden ‘s-Lands Marinehaven in.

T minus 47 uur. Er is nog zoveel te doen! Zoals even genieten. Van het uitzicht. En van het zijn, op dit mooie avontuur.
Laatst bewerkt: 31 mei 2022 05:18 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 04 juni 2022 10:06 #1396867

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
"Kleine schepen, grote schippers" - Raccoon sailed the Small Ships Race 2022!

Dinsdagochtend was de spanning lastig te hanteren. Zijn alle klusjes gedaan? Ben ik niks vergeten mee te nemen? Paspoorten, scheepspapieren, kleding, voedsel?

Een tochtje naar Naarden voor een goede nacht in eigen bed. 's-Ochtends met Renée naar Schröder in Volendam, waar we gelukkig nog een vlot hadden kunnen huren. 4 persoons in een tas, jazeker, maar wat een onmogelijk groot ding, het lijkt wel of er twee vlotten in die tas zitten? We hebben het uiteindelijk grijpklaar in het vooronder gelegd, en inmiddels voor het slapengaan al een paar keer geoefend hoe dat in de kuip te krijgen en dat zou ook bij wilde zee heus gaan. Tijdens ons verblijf in de UK leggen we het in een hondekooi, maar die willen we tijdens de overtocht vrij houden als slaapplekken aan beide boorden.

Overdag de zeilen laten repareren en daar ook nog even een tweedehands spinaker “gescoord" en bij Hermans Marina ontzettend veel uitleg gekregen hoe zo’n ding te voeren van een oud SSR deelnemer terwijl hij twee musketonhaakjes in 13m schoten voor mij insplitste.

De overtocht... bijna was het zover. T minus less than 24 hours. Om 13:00 arriveren we in IJmuiden en stouwen de boot vol met kleding, voer en drank.

De andere deelnemers druppelden in verschillende toestanden (op de trawler) de haven binnen. Wat ontzettend leuk om al die scheepjes nu eens in het echt te zien! De meeste bemanning hadden we nu al wel op de twee voorbereidingsavonden en tijdens het drukke verkeer in de appsgroep leren kennen.

's-avonds Palaver. Er was te weinig wind in de ochtend, en we zouden daarom later vertrekken, 10:00 ipv 6:00. 's-avonds gezellig met een groep gegeten, 's-ochtends lekker rustig aan gedaan. Om 9:00 een laatste palaver met windverwachting, die was toenemend tot 15 knopen en draaiend naar pal uit het Oosten: eigenlijk een droomvoorspelling!

De zon scheen en de hemel was blauw en zo zoemden wij op het elektromotortje tegen de 2BFt NW wind de Noordzeehaven in, hesen de zeilen en dobberden zo met een knoopje of 1.5 langs de pier. De excitement voor het vertrek maakten al gauw plaats voor een soort verveling, terwijl wij langs de strand door voornamelijk het tij naar het zuidoosten dreven, recht het windmolen park Hollandse Kust Noord in.

Druk marifoonverkeer, en sommige deelnemers werden meermaals met toenemende irritatie gesommeerd een andere koers te varen.
"Raccoon for Dutch Coastguard" schalde er met 25W op het zeestandje op kanaaltje 16 door de lucht. "Can I kindly ask you for some proactive maritime advice on channel 67, over?"
"Ja, kustwacht, hier Raccoon, ik hoor u nou die andere scheepjes wegsturen, maar mag ik u van te voren advies vragen over de beste koers om met een zeilwedstrijd langs dit windmolenpark te varen zonder uw terechtwijzingen te riskeren?"
"Jazeker, Raccoon, wat leuk, momentje, ik zoek het voor je op!" en even later kregen we wat tekst en uitleg en posities.
Wij voeren met twee kaarten, Navionics was een leuke weergave van een grijs verleden maar strookte weinig met realiteit van boei en verbodsgebied. NV Verlag deed het iets beter, maar was met enkele tonnen ook niet up-to-date!
Op een virtueel punt afvaren zagen we inderdaad een kardinale boeienrij die je dus ten Westen moet laten liggen. Van de beweerdelijke “corridor” tussen windmolenarken Noord en Zuid was geen sprake meer.
Toch klonk het even later: "Raccoon this is Guard Vessel Arie please switch to channel 67" met een zwaar Russisch (?) accent. "Are you aware you are almost sailing in the forbidden area?"
Met een licht Russisch accent (rapport opbouwen, mensen, spiegelen!) antwoorde ik: "It is my pleasure to follow the advice of the Dutch Coast Guard. We are a sailing contest so if it's almost than it's good for us! But if you have a better advice for us, we are happy to follow?"
Na een leuk kort gesprek kreeg ik het verzoek om 201 te gaan varen, wat ik netjes heb gedaan, nou ja, heel eventjes, want toen loefde mijn bootje gedachteloos toch een beetje langs het puntje het gebied in en heb mooi vijf mijltjes kunnen afsnijden: Van Guard Vessel of Coastguard niks meer gehoord :-)



Van de zuidpunt van het Windmolenpark nog 78 mijl naar Lowestoft. Om 20:00 kregen we de wind van achter en passeerden het Traffic Seperation System met zo'n 4.5 knopen op het log bij een ruime wind, die was aangetrokken naar zo'n 12 knopen en ging inderdaad steeds meer uit het Noordoosten en later Oosten waaien.

De zeegang nam ook flink toe, we rolden en stampten over de golven, en Renée werd helaas behoorlijk zeeziek. Het kan een volgende keer zomaar andersom zijn, en ik wil me hier nergens op laten voorstaan, maar ik had nergens last van.

Van 01-04 heeft Renee zo goed en kwaad als het ging gestuurd (dat was niet per se de minst oncomfortabele positie, naast met ogen dicht plat op een bankje in de kajuit) en ik kon wat rust pakken. Ik heb van 4 tot 8 de boot door de nacht gestuurd, dat was een schiterende ervaring, met ruime/voor de wind, een sterrenhemel en zonsopkomst. Om 7:30 kwam Renee in de kuip en kregen we bezoek van een hele school dolfijnen, die uren met ons mee heeft gezwommen, en die spelend dwarsscheeps onder onze kimkieltjes doorzwommen. Echt een feest!





Renee heeft 's-ochtends enkele uren doorgevlinderd en ik heb geslapen, ik was kapot van moeheid om 8:00 en kon nauwelijks meer nadenken of wakker blijven. So much for my toughness. Om 10:00 wakker geworden en dan voelde ik me wel weer echt opgefrist van zo'n power nappie. We waren flink naar het zuiden afgedreven, inmiddels meer ter hoogte van Lowestoft.

Toen heb ik een flinke navigatiefout gemaakt. Het zou tot 16:15 van Noord naar Zuid stromen voor Lowestoft. "Ik wil niet tegen die stroom opkruisen", dacht ik, en ben halve/bij de wind noordelijker gaan varen, tegen de stroom op zee in. Dat ging langzaam, 3/3.5 over de grond, bij een prachtige 5 op het log, stampend tegen de golven was dat niet per se een comfortabele koers. De wind begon aan te trekken naar 20 knopen en in vlagen meer. Een paar keer een flinke breker tegen het schip. Mensen wat is de Westerly 22/Nomad een zeewaardig ontworpen romp, het is prachtig nou eens lange tijd op verschillende koersen te hebben ervaren hoe ze zich op de Noordzeedeining gedraagt en ik ben er gewoon onder de indruk van. Het is schudden en stampen maar geen buiswater of brekers in de kuip, eigenlijk hoefde ik mijn zeilbroek niet aan!

Navigatiefout, want uiteindelijk kwamen zo rond de kentering aan, dus precies op de verkeerde kant tov Lowestoft. We hebben twee uur met ruime wind op best wel steile golfjes tegen het tij opgebokst. De wind stond recht op de havenmond. Ik gijpte toch nog iets te vroeg, en die gijp ging ook met al weer een tijdje gereefd grootzeil nog best hard, en de genua stond ook nog op die had ik op deze koers ook beter kunnen vervangen door wat kleiners, want ik liep een paar keer goed uit mijn roer, terwijl ik paralel zo'n 10 meter van de kademuur zeilde en er door het opkomend tij tegen werd weggezet richting indrukwekkend exploderende branding op de basaltblokken van de havenpier. We made it, maar 's-ochtends kwamen twee havenmeesters naar ons schip met een mengeling van bezorgdheid en ontzag informeren of alles goed was gegaan, dat ze ons op de radar gevolgd hadden en dat er gisteren zelfs RIBs waren omgekeerd omdat ze het te hard vonden tekeer gegaan. "And to come in on this..." werd er naar ik meen met enige bewondering het scheepje inschattend aan toegevoegd...





We made it. We voeren 18:30 door de havenlichten, het diner was om 19:00 dus we waren mooi op tijd!


Laatst bewerkt: 04 juni 2022 12:39 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 04 juni 2022 19:06 #1396998

Fantastisch!

Ik geniet echt van je verhalen en wat je doet met je boot.
Wel heb ik een kleine opmerking; wordt het niet tijd dat dit topic of een nieuwe word voortgezet buiten het projectenforum? Eigenlijk hoort het in deze vorm niet hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 04 juni 2022 19:23 #1397006

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
Always a gentleman!!
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 04 juni 2022 19:33 #1397011

Prachtig en humoristisch. Mooi!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 04 juni 2022 19:53 #1397016

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Van harte gefeliciteerd Thijs! Een mooie prestatie van jullie en Raccoon natuurlijk.

Goede terugreis gewenst, groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 04 juni 2022 19:56 #1397020

mooi verslag! goede tocht geweest, en leuk om te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 17 juni 2022 07:44 #1400081

1 van de leukste draadjes hier die SSR avonturen. Hoe bevalt de elektrische aandrijving nu? Genoeg vermogen en capaciteit? Dat stukje over 10m van basaltblokken was denk ik de ultieme test van je motor? Heb je destijds nog bbm overwogen met bv groot accupakket ?
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 17 juni 2022 07:45 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl