"Kleine schepen, grote schippers" - Raccoon sailed the Small Ships Race 2022!
Dinsdagochtend was de spanning lastig te hanteren. Zijn alle klusjes gedaan? Ben ik niks vergeten mee te nemen? Paspoorten, scheepspapieren, kleding, voedsel?
Een tochtje naar Naarden voor een goede nacht in eigen bed. 's-Ochtends met Renée naar Schröder in Volendam, waar we gelukkig nog een vlot hadden kunnen huren. 4 persoons in een tas, jazeker, maar wat een onmogelijk groot ding, het lijkt wel of er twee vlotten in die tas zitten? We hebben het uiteindelijk grijpklaar in het vooronder gelegd, en inmiddels voor het slapengaan al een paar keer geoefend hoe dat in de kuip te krijgen en dat zou ook bij wilde zee heus gaan. Tijdens ons verblijf in de UK leggen we het in een hondekooi, maar die willen we tijdens de overtocht vrij houden als slaapplekken aan beide boorden.
Overdag de zeilen laten repareren en daar ook nog even een tweedehands spinaker “gescoord" en bij Hermans Marina ontzettend veel uitleg gekregen hoe zo’n ding te voeren van een oud SSR deelnemer terwijl hij twee musketonhaakjes in 13m schoten voor mij insplitste.
De overtocht... bijna was het zover. T minus less than 24 hours. Om 13:00 arriveren we in IJmuiden en stouwen de boot vol met kleding, voer en drank.
De andere deelnemers druppelden in verschillende toestanden (op de trawler) de haven binnen. Wat ontzettend leuk om al die scheepjes nu eens in het echt te zien! De meeste bemanning hadden we nu al wel op de twee voorbereidingsavonden en tijdens het drukke verkeer in de appsgroep leren kennen.
's-avonds Palaver. Er was te weinig wind in de ochtend, en we zouden daarom later vertrekken, 10:00 ipv 6:00. 's-avonds gezellig met een groep gegeten, 's-ochtends lekker rustig aan gedaan. Om 9:00 een laatste palaver met windverwachting, die was toenemend tot 15 knopen en draaiend naar pal uit het Oosten: eigenlijk een droomvoorspelling!
De zon scheen en de hemel was blauw en zo zoemden wij op het elektromotortje tegen de 2BFt NW wind de Noordzeehaven in, hesen de zeilen en dobberden zo met een knoopje of 1.5 langs de pier. De excitement voor het vertrek maakten al gauw plaats voor een soort verveling, terwijl wij langs de strand door voornamelijk het tij naar het zuidoosten dreven, recht het windmolen park Hollandse Kust Noord in.
Druk marifoonverkeer, en sommige deelnemers werden meermaals met toenemende irritatie gesommeerd een andere koers te varen.
"Raccoon for Dutch Coastguard" schalde er met 25W op het zeestandje op kanaaltje 16 door de lucht. "Can I kindly ask you for some proactive maritime advice on channel 67, over?"
"Ja, kustwacht, hier Raccoon, ik hoor u nou die andere scheepjes wegsturen, maar mag ik u van te voren advies vragen over de beste koers om met een zeilwedstrijd langs dit windmolenpark te varen zonder uw terechtwijzingen te riskeren?"
"Jazeker, Raccoon, wat leuk, momentje, ik zoek het voor je op!" en even later kregen we wat tekst en uitleg en posities.
Wij voeren met twee kaarten, Navionics was een leuke weergave van een grijs verleden maar strookte weinig met realiteit van boei en verbodsgebied. NV Verlag deed het iets beter, maar was met enkele tonnen ook niet up-to-date!
Op een virtueel punt afvaren zagen we inderdaad een kardinale boeienrij die je dus ten Westen moet laten liggen. Van de beweerdelijke “corridor” tussen windmolenarken Noord en Zuid was geen sprake meer.
Toch klonk het even later: "Raccoon this is Guard Vessel Arie please switch to channel 67" met een zwaar Russisch (?) accent. "Are you aware you are almost sailing in the forbidden area?"
Met een licht Russisch accent (rapport opbouwen, mensen, spiegelen!) antwoorde ik: "It is my pleasure to follow the advice of the Dutch Coast Guard. We are a sailing contest so if it's almost than it's good for us! But if you have a better advice for us, we are happy to follow?"
Na een leuk kort gesprek kreeg ik het verzoek om 201 te gaan varen, wat ik netjes heb gedaan, nou ja, heel eventjes, want toen loefde mijn bootje gedachteloos toch een beetje langs het puntje het gebied in en heb mooi vijf mijltjes kunnen afsnijden: Van Guard Vessel of Coastguard niks meer gehoord
Van de zuidpunt van het Windmolenpark nog 78 mijl naar Lowestoft. Om 20:00 kregen we de wind van achter en passeerden het Traffic Seperation System met zo'n 4.5 knopen op het log bij een ruime wind, die was aangetrokken naar zo'n 12 knopen en ging inderdaad steeds meer uit het Noordoosten en later Oosten waaien.
De zeegang nam ook flink toe, we rolden en stampten over de golven, en Renée werd helaas behoorlijk zeeziek. Het kan een volgende keer zomaar andersom zijn, en ik wil me hier nergens op laten voorstaan, maar ik had nergens last van.
Van 01-04 heeft Renee zo goed en kwaad als het ging gestuurd (dat was niet per se de minst oncomfortabele positie, naast met ogen dicht plat op een bankje in de kajuit) en ik kon wat rust pakken. Ik heb van 4 tot 8 de boot door de nacht gestuurd, dat was een schiterende ervaring, met ruime/voor de wind, een sterrenhemel en zonsopkomst. Om 7:30 kwam Renee in de kuip en kregen we bezoek van een hele school dolfijnen, die uren met ons mee heeft gezwommen, en die spelend dwarsscheeps onder onze kimkieltjes doorzwommen. Echt een feest!
Renee heeft 's-ochtends enkele uren doorgevlinderd en ik heb geslapen, ik was kapot van moeheid om 8:00 en kon nauwelijks meer nadenken of wakker blijven. So much for my toughness. Om 10:00 wakker geworden en dan voelde ik me wel weer echt opgefrist van zo'n power nappie. We waren flink naar het zuiden afgedreven, inmiddels meer ter hoogte van Lowestoft.
Toen heb ik een flinke navigatiefout gemaakt. Het zou tot 16:15 van Noord naar Zuid stromen voor Lowestoft. "Ik wil niet tegen die stroom opkruisen", dacht ik, en ben halve/bij de wind noordelijker gaan varen, tegen de stroom op zee in. Dat ging langzaam, 3/3.5 over de grond, bij een prachtige 5 op het log, stampend tegen de golven was dat niet per se een comfortabele koers. De wind begon aan te trekken naar 20 knopen en in vlagen meer. Een paar keer een flinke breker tegen het schip. Mensen wat is de Westerly 22/Nomad een zeewaardig ontworpen romp, het is prachtig nou eens lange tijd op verschillende koersen te hebben ervaren hoe ze zich op de Noordzeedeining gedraagt en ik ben er gewoon onder de indruk van. Het is schudden en stampen maar geen buiswater of brekers in de kuip, eigenlijk hoefde ik mijn zeilbroek niet aan!
Navigatiefout, want uiteindelijk kwamen zo rond de kentering aan, dus precies op de verkeerde kant tov Lowestoft. We hebben twee uur met ruime wind op best wel steile golfjes tegen het tij opgebokst. De wind stond recht op de havenmond. Ik gijpte toch nog iets te vroeg, en die gijp ging ook met al weer een tijdje gereefd grootzeil nog best hard, en de genua stond ook nog op die had ik op deze koers ook beter kunnen vervangen door wat kleiners, want ik liep een paar keer goed uit mijn roer, terwijl ik paralel zo'n 10 meter van de kademuur zeilde en er door het opkomend tij tegen werd weggezet richting indrukwekkend exploderende branding op de basaltblokken van de havenpier. We made it, maar 's-ochtends kwamen twee havenmeesters naar ons schip met een mengeling van bezorgdheid en ontzag informeren of alles goed was gegaan, dat ze ons op de radar gevolgd hadden en dat er gisteren zelfs RIBs waren omgekeerd omdat ze het te hard vonden tekeer gegaan. "And to come in on this..." werd er naar ik meen met enige bewondering het scheepje inschattend aan toegevoegd...
We made it. We voeren 18:30 door de havenlichten, het diner was om 19:00 dus we waren mooi op tijd!