Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 19 apr 2022 20:21 #1384923

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
ReinierZeilt schreef :
Leuk verhaal, Thijs!
Het was inderdaad goed druk op de MarkerWadden. Wij kwamen er zondag begin van de middag aan, toen waren er nog een paar boxen vrij. Later in de middag kwamen er best veel boten binnen die maar weer omgedraaid zijn.
Ik moet ook wel zeggen dat het er heerlijk toeven was, wat een weertje, zeg! B)

Leuk, Reinier! Je/iedereen mag me altijd aanroepen als ik idiote dagtekens voer, he? :-)

Ja het was genieten, ik geniet nog een beetje na. Net maar weer nog een keer mijn zeil opgemeten om het allemaal zeker te weten. Vreemd. Er mist namelijk 40cm in "de loef" tov "what we have on file" en wat bv hier op Internet is gepubliceerd, maar mijn mast is origineel en het zeil ook en mijn giek zit ook op de goede hoogte in de mast. Het leven zit werkelijk vol mysteries.

www.sailrite.com/Westerly-22-Nomad-Sail-Data




Volgens mij is 21 foot 9 inch 6m62 en niet de 6m20 die ik toch echt meet, ook (met de val nagemeten) de ruimte tussen giek en top niet en de giek kan echt niet zomaar 40 cm lager hebben gezeten...

Mysterieus. (Ik denk dat het staatje op het internet niet klopt misschien van een andere Westerly)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 19 apr 2022 20:32 #1384927

Ik geloof niet dat ik je daar gezien heb, maar ik heb er ook niet bewust op gelet wie er allemaal lagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 05:51 #1384973

Thijs1971 schreef :
ReinierZeilt schreef :
Leuk verhaal, Thijs!
Het was inderdaad goed druk op de MarkerWadden. Wij kwamen er zondag begin van de middag aan, toen waren er nog een paar boxen vrij. Later in de middag kwamen er best veel boten binnen die maar weer omgedraaid zijn.
Ik moet ook wel zeggen dat het er heerlijk toeven was, wat een weertje, zeg! B)

Leuk, Reinier! Je/iedereen mag me altijd aanroepen als ik idiote dagtekens voer, he? :-)

Ja het was genieten, ik geniet nog een beetje na. Net maar weer nog een keer mijn zeil opgemeten om het allemaal zeker te weten. Vreemd. Er mist namelijk 40cm in "de loef" tov "what we have on file" en wat bv hier op Internet is gepubliceerd, maar mijn mast is origineel en het zeil ook en mijn giek zit ook op de goede hoogte in de mast. Het leven zit werkelijk vol mysteries.

www.sailrite.com/Westerly-22-Nomad-Sail-Data




Volgens mij is 21 foot 9 inch 6m62 en niet de 6m20 die ik toch echt meet, ook (met de val nagemeten) de ruimte tussen giek en top niet en de giek kan echt niet zomaar 40 cm lager hebben gezeten...

Mysterieus. (Ik denk dat het staatje op het internet niet klopt misschien van een andere Westerly)

Doe eens een foto van je gehesen grootzeil.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 06:12 #1384976

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
In verschillende toestanden.

De lengte van 'midden oog val' tot 'midden oog top grootzeil' is 13cm.
Ik hijs dat ijzerwerk strak tegen het valblok, dus echt spanning staat er niet op het voorlijk.
Er zitten gigantische plooien en kreuken in het zeil. Bij weinig wind hangen de zeillatjes op half zes. De zeillatzakjes zijn door en door versleten en sowieso kan je door het doek heenkijken (wat niet helemaal de bedoeling is) het is op plekken flinterdun.

Maar het rare is dus, dat er 40cm mist tov de boeken :-)








Laatst bewerkt: 20 apr 2022 06:15 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 06:41 #1384984

Wat mij betreft is het niet gek. Die giek zit akelig hoog! Wrs 40cm hoger dan het hoort. Dat verklaart ook waarom het voorlijk van je grootzeil niet op spanning komt en zulke plooien heeft. (Wees niet bang, het is ook volledig versleten..)

Ik zou kijken hoe je de giek weer naar beneden kan krijgen. Je bootje is niet overtuigt en zal wel extra zeil kunnen gebruiken.

Daarnaast is het geen goede manier om je huidige zeil als maat te nemen voor een nieuw zeil als het zo slecht past als nu… Dan krijg je weer een zeil met teveel voorlijk. :) De kans is iig groot.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 20 apr 2022 06:43 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 06:41 #1384986

Om te beginnen dat ijzerwerk er uit! Zet die lijn maar direct op het grootzeil vast.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 06:45 #1384990

Kan het zijn dat de mast is ingekort?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 07:05 #1384997

Mijn theorie is dat de giek omhoog is gezet. Dan hoef je niet te bukken bij een gijp.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 08:11 #1385018

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Om te beginnen dat ijzerwerk er uit! Zet die lijn maar direct op het grootzeil vast.

Ja daar kom ik steeds niet aan toe.

Dan zou een zeil v 6.20 een stuk strakker staan, maar 6.60 never nooit.

Mast ingekort of giek verhoogd? Zeil en mast zijn beiden origineel. De boot ligt goed op koers en is (een beetje) loefgierig.

Die data kan gewoon niet kloppen? Een handgeschreven tabelletje met wrijfletters gestencild…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 08:17 #1385025

Je giek staat te hoog. Je zeil staat als een dweil.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 08:29 #1385031

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Jouw giekbeslag zit zo te zien toch in je mastgroef ? Kun je die niet eenvoudig laten zakken? Ik kan het niet goed zien op jouw oudere foto's.
NB Het was toen helemaal niet ongebruikelijk om je voorlijk na te spannen, door je giek te laten zakken/naar beneden te trekken nadat je het grootzeil helemaal bovenin trok. Zat op mijn 1968 Victoire ook zo. Stoppertje onder de lummel voorkwam dat je giek helemaal op het dak zakt.

Een harpje bovenin aan de val dat past door het topplankje maakt het al een stuk korter.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 apr 2022 08:48 #1385034

Watermaat schreef :
Jouw giekbeslag zit zo te zien toch in je mastgroef ? Kun je die niet eenvoudig laten zakken? Ik kan het niet goed zien op jouw oudere foto's.
NB Het was toen helemaal niet ongebruikelijk om je voorlijk na te spannen, door je giek te laten zakken/naar beneden te trekken nadat je het grootzeil helemaal bovenin trok. Zat op mijn 1968 Victoire ook zo. Stoppertje onder de lummel voorkwam dat je giek helemaal op het dak zakt.

Precies.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 06:08 #1385251

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Goed inmiddels heb ik nieuwe informatie.

De meneer van Jeckells heeft in zijn database (die tot nét na mijn boot loopt: "Your sailnumber was a paper form and we just don't have that anymore") gekeken en alle Nomads die hij bekeken heeft hebben een Luff van 2.62, 42cm langer dan wat ik meet aan mijn zeil.

"Can be, you know, those things varied" (maar toen ging hij zoeken en kwam er tot zijn verbazing achter dat alle (steekproef N=5) van zijn Nomad klanten 6.62 hadden besteld).

Daarnaast heb ik een paar maanden terug vragen gesteld over mijn zwanehals. Ook met de vraag waarom ik mijn voorlijk niet goed gespannen krijg.

Ik zie drie gaten in de mastgroef, en in de onderste zit de zwanenhals vast(geroest). Eigenlijk moet ik die uitboren en de zwanenhals opnieuw glijdend maken en op die manier spanning op het voorlijk krijgen.

Maar... Hoe komt het dan dat mijn zeil korter is? Je kan een grootzeil toch nooit inkorten, er staat een WN zeilteken op en het lijkt echt een 50 jaar oud zeil (dat klopt ook met zeilnummer, "This is from the early seventies" wist de meneer van de zeilmaker wel te zeggen en zo ziet het er ook echt uit).

Want, om het complexer te maken, iemand anders op het Westerly forum zeilde een vergelijkbare Westerly (nou ja, een paar jaar nieuwere en 1 voet grotere, andere designer Laurent Giles, een Pageant) en daar zit een soort rail met slide stops.








(dit is niet hoe het bij mij zit!)


(hoe het bij mij zit)



Er zitten drie gaten in de mast en de giek zit op de laagste.

Ik twijfel echt of het de bedoeling is dat de giek veertig cm lager moet en mijn voorlijk 40cm groter...

Ga ook maar eens in de westerly club rondvragen, maar ik vind dit toch wel erg mysterieus en wil toch wel graag iets beter weten "hoe het hoort" voor ik iets definitiefs als een nieuw grootzeil laten maken onderneem. Als ik weer wat meer weet zal ik het hier weer neerzetten.

Het mysterie van de verdwenen 40cm. To be continued.
Laatst bewerkt: 21 apr 2022 06:09 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 07:06 #1385264

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Ik weet niet hoe je hebt gemeten? Onder spanning kun je een oud zeil best 30-40cm uitrekken?

Je zou eens naar de hoogte van het giekbeslag moeten kijken van oude Westerly foto's?

Zoals het er nu op staat klopt het in ieder geval niet, lijkt me (?) , dus je valsluiting moet korter en giek lager....of je zeil hoort niet bij de boot ?
Mast recent ingekort lijkt me sterk, want dan zou je verstaging ook moeten zijn ingekort of vervangen?

NB: bij een nieuw zeil moet je sowieso aan boord opmeten, maar dan is het wel fijn dat de giek en mast redelijk origineel geplaatst zijn.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 07:35 #1385269

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Watermaat schreef :
Ik weet niet hoe je hebt gemeten? Onder spanning kun je een oud zeil best 30-40cm uitrekken?
Dat kan ik bijna niet geloven.
Als ik het zeil hijs, kan ik geloven dat als ik 5-10cm uit dat valbeslag haal, dat het voorlijk op spanning staat. Als ik zeg maar aan het zeil ga hangen kan ik het zo'n stuk naar beneden trekken. Bij harde wind ontstaat er een lichte bolling tussen de onderste mast-glijder/leuver en de masthoek, waarvan ik ook zou inschatten dat die met 5-10 cm extra hoogte (en een minder uitgerekt, nog korter zeil?) behoorlijk strakker zou staan.

Ik denk eerder nl dat het zeil is uitgerekt/uitgelubberd, dan dat ik er met spanning nog heel veel uithaal en zeker geen 40cm?

Hoe zou ik dat kunnen meten?

Je zou eens naar de hoogte van het giekbeslag moeten kijken van oude Westerly foto's?
In deze brochure: wiki.westerly-owners.co.uk/ima..._brochure_1969_1.PDF
zie je twee foto's van een Nomad onder zeil. Ik zou zeggen dat op beiden een ongerolreefd zeil staat en dat de giek op ongeveer dezelfde hoogte als bij mij?
Zoals het er nu op staat klopt het in ieder geval niet, lijkt me (?) , dus je valsluiting moet korter en giek lager....of je zeil hoort niet bij de boot ?
Ja, het valbeslag kan zo'n 8cm korter en dat is veel (voor huidige 6.20m zeil).
Eigenlijk geloof ik niet dat mijn giek lager moet.
Mast recent ingekort lijkt me sterk, want dan zou je verstaging ook moeten zijn ingekort of vervangen?
Kan niet of het moet vlak na aanschaf gebeurd zijn, maar de mast is genummerd en hoort volgens mij bij het schip, even oud, van een werf waar Westerly Nomads idd mee zijn uitgerust.

Mijn voorstag is best kort, dwz, als ik de spanner op zijn kortst zet vind ik de mast nog steeds wel wat (masttop nog maar paar cm achter mastvoet) naar achteren hellen. Dat is niet zo erg, "zeggen ze"? 2cm kortere stag zou beter zijn, denk ik. Wat raar is.
NB: bij een nieuw zeil moet je sowieso aan boord opmeten, maar dan is het wel fijn dat de giek en mast redelijk origineel geplaatst zijn.

Ik heb dus ook gemeten "hoeveel val kan ik naar boven trekken" door de val eerst aan de giek vast te maken, af te tapen, en vervolgens (met zeil er aan) naar boven door te trekken. Ook daar kwam 6.2m uit, idd iets minder, zeg 6.15 (het is niet op de 10mm/cm nauwkeurig op te meten vanwege de rek in de val/'meetopstelling'). Het stuk val was even lang als een 6m lange landvast + ongeveer iets minder dan 20cm zeg maar (en geen 10 en geen 30 laat staan 60). Dit zou ik nauwkeuriger kunnen meten maar ik wilde het even 'ongeveer' weten en dat klopte (natuurlijk).

Ik zal de vraag via de Westerly Club Nederland ook maar bij andere Nomad eigenaren proberen uit te zetten, en bij de technische commissie aldaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 07:46 #1385273

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Het wordt nog gekker: als ik het aantal "zeilrepen" tel op de foto van de verkoopbrochure en van mezelf onder zeil, tel ik hetzelfde aantal?
Mijn zeilteken staat op een andere plek dan het zeilteken in de brochure.





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 07:51 #1385274

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Only Fools Rush in schreef :
Je zeil staat als een dweil.

Frans Liszt hield van valse piano's en volgens Ramsay heb je twee soorten chefs: degene die schreeuwen "hier kan ik niet mee werken" en degene die een pan en uien vinden en uiensoep maken, he?

Ik zie zelf natuurlijk ook wel dat mijn zeil als een dweil staat. Het is me ontzettend meegevallen hoe heerlijk je ook met een dweil kan zeilen, echt! En inderdaad, het is niet voor niets ernstig aan vervanging toe :-) (Kan ook niet alles tegelijk, he? En om deze reden heb ik er ook echt geen superhaast mee, voor de veiligheid heb ik ook nog een stevig reservegrootzeil dat min of meer past voor weinig gekocht, een vrij nieuwe/goede en zeer stevige "stormzeil bezaan")

En misschien kan ik alsnog beter met een NLse zeilmaker in zee gaan, ik heb me niet goed gerealiseerd welke complicaties dit toch heeft.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 21 apr 2022 08:02 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 07:52 #1385275

Je focust je wmb op de verkeerde dingen:
A meet de maten voor een nieuw zeil altijd op aan de mast en giek. Nooit mbv het zeil zelf.
B who cares wat origineel was. Dat is 50 jaar geleden ook maar in elkaar geknutseld. Als jij blij bent met de huidige zeilen tevreden bent met de zeiloppervlak. Dan laat je alles gewoon zo staan. Als je toch behoefte hebt in een m2 extra, dan kijk je of je je giek nog wat kan verlagen zonder dat je er last van hebt. In dat geval, zie opmerking A.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 21 apr 2022 07:53 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 08:02 #1385277

Er zit denk ik een lijn in het voorlijk, en die hebben de onhebbelijkheid om te krimpen, flink te krimpen!
Dus haal die lijn eens los, en kijk hoe lang het voorlijk dan is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 08:08 #1385279

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Only Fools Rush in schreef :
Je focust je wmb op de verkeerde dingen:
A meet de maten voor een nieuw zeil altijd op aan de mast en giek. Nooit mbv het zeil zelf.
B who cares wat origineel was. Dat is 50 jaar geleden ook maar in elkaar geknutseld. Als jij blij bent met de huidige zeilen tevreden bent met de zeiloppervlak. Dan laat je alles gewoon zo staan. Als je toch behoefte hebt in een m2 extra, dan kijk je of je je giek nog wat kan verlagen zonder dat je er last van hebt. In dat geval, zie opmerking A.

Dank je wel, aan deze opmerking heb ik echt heel veel!!

(Bij het posten van mijn eerdere bericht ging wat mis, maar aan de foto's probeerde ik te laten zien dat ik echt niet denk dat mijn giek veel te hoog staat. Ik denk eerder dat ik een soort speciale "zwaar weer" uitvoering van de Nomad heb of dat de conservatieve Rayner bij de latere versies misschien vond dat de eerdere toch overtuigd waren voor 8Bft noordzee ofzo?)

Ik heb die extra m2 eigenlijk helemaal niet nodig, ik ben al blij genoeg met mijn huidige zeil, qua snelheid, maar helemaal niet qua hoe het oogt/jachtetiquette en ik vermoed dat ik met een nieuwer, net zo klein, zeil toch sneller en scherper zal varen. En denk gewoon dat dit zeil elk moment kapot kan scheuren (is al twee keer gebeurd vorig jaar en door hoofdschuddende zeilmaakster nog kunnen laten maken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 10:15 #1385311

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
De giek staat inderdaad ook vrij hoog op de oude foto's, daar heb je gelijk in.
Evengoed zou je de giek iets kunnen laten zakken, nadat je de val zo kort mogelijk hebt gemonteerd met harpje ? Kost waarschijnlijk weinig moeite en met 10-20cm zakken heb je je huidige zeil wel zonder kosten beter staan, denk ik.

Oud voorlijktouw krimpt inderdaad, dat zie je ook aan je plooien, dus je doeklengte is waarschijnlijk groter, maar of dat 40cm scheelt ??? Kun je eigenlijk alleen maar zien als je je voorlijk goed onder spanning trekt aan de mast en dat gaat nu niet.

Stel dat het zeilplan 40cm lager is dan origineel, dan zou ik me er ook totaal niet druk om maken. Zeker als je er tzt een goed en beetje modern uitgebouwd toergrootzeil (doorlopende toplat) op zet, vaart ie minstens net zo goed. Giekhoogte zou ik dan tzt gewoon zelf bepalen op wat je mooi en/of handig vindt....of even hoog als nu ( origineel?), of evt wat lager maakt geen wereld van verschil in snelheid.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 apr 2022 10:27 #1385312

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Watermaat schreef :
De giek staat inderdaad ook vrij hoog op de oude foto's, daar heb je gelijk in.
Evengoed zou je de giek iets kunnen laten zakken, nadat je de val zo kort mogelijk hebt gemonteerd met harpje ? Kost waarschijnlijk weinig moeite en met 10-20cm zakken heb je je huidige zeil wel zonder kosten beter staan, denk ik.

Oud voorlijktouw krimpt inderdaad, dat zie je ook aan je plooien, dus je doeklengte is waarschijnlijk groter, maar of dat 40cm scheelt ??? Kun je eigenlijk alleen maar zien als je je voorlijk goed onder spanning trekt aan de mast en dat gaat nu niet.

Stel dat het zeilplan 40cm lager is dan origineel, dan zou ik me er ook totaal niet druk om maken. Zeker als je er tzt een goed en beetje modern uitgebouwd toergrootzeil (doorlopende toplat) op zet, vaart ie minstens net zo goed. Giekhoogte zou ik dan tzt gewoon zelf bepalen op wat je mooi en/of handig vindt....of even hoog als nu ( origineel?), of evt wat lager maakt geen wereld van verschil in snelheid.

Het scheelt minder dan 5% zeiloppervlakte volgens lengte x breedte x 0.55 .
De giek zit wel goed zo, vast is vast, en volgens mij is het bedoeld om met drie standjes te trimmen (zodat je met weinig wind wat hoger kan zetten?) zo ziet het er eigenlijk uit.

Gewoon "ueberhaupt" een nieuw en, zeg maar, winddicht doek zal al wel een wereld van verschil maken. Al stel ik me daar ook niet al te veel van voor: met de motor zie je duidelijk hoe ontzettend veel vermogen het kost om boven de vijf knopen uit te komen, dus dat zal de rompsnelheid zijn die je zeilend nu vanaf 15 knopen haalt (ad wind met genua), dat zal dan bv al bij 10-12 kopen wind kunnen?

Ook op het lijstje staat om te gaan oefenen met een oud ballonfokje, op zich zitten de ringen daarvoor op de mast en hoort bij het oorspronkelijke zeilplan. Zoiets zal dan voor lichter weer op de ruime koersen hopelijk lekker extra vermogen geven. Dat extra kwadraatje grootzeil zal dat verschil niet maken.

Met de zeilmaker afgesproken om heel precies de lengte van het mastblok tot de top van de giek te meten, in zijn woorden:
If you measure from the Halyard hoisted to the very top and measure to the top of the boom that will give a maximum Luff length of the sail.

We can then deduct for the Stretch and Shackles as we do this all the time.

Ik ga vanmiddag eens onderzoeken hoe ik de val (met of zonder splitsoog?) opnieuw om bv een precies passend harpje kan splitsen dat dan ook precies door het oogje in het zeil past, zoiets? En dan kan ik precies meten hoeveel "hijsruimte" er is. En dan geloof ik meteen dat zij weten hoe lang dan het voorlijk hoort te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 29 apr 2022 20:06 #1387400

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Afgelopen woensdag en vanmiddag veel klusjes gedaan, om de Raccoon voor te bereiden op een week zeilen met zijn vieren, hopelijk naar de Wadden. Ik neem een exemplaar mee van "Gezinsverhalen - tussen Pamper en Prieel", voor als het krap wordt, dan kan ik dat voorlezen onder het mom van "wij hebben nog iets van stahoogte en een plee, het had nog veel erger gekund".

Vooral heel veel kleine klusjes op gebied van boordcomfort afgemaakt en losse eindjes opgelost. Woensdag heb ik mijn kajuitluik provisorisch vastgezet, met een plankje, een L-profiel en een kunststof strip. Het zit, ik krijg het met kracht niet los en ik ben voor dit seizoen tevreden. Het inspireert misschien ook voor een betere oplossing (iets inlamineren en dan hele kajuitluik opnieuw schuren en in de verf?) als winterklus.

Het fornuisje eindelijk cardanisch opgehangen op twee hardhouten balkjes met een gat, twee 8mm RVS bouten en twee van die RVS zijpaneeltjes waardoor het mooi waterpas hangt. Daar durf ik wel zeilend iets op warm te maken of misschien een kopje thee te zetten (eng, kokend water op een zeilend schip).

Gordijntjes in het vooronder eindelijk opgehangen. Schuifluikjes in de bovenste kombuiskastje eindelijk opgehangen. Afgebroken bakskistluik vervangen en een losgetrokken en naar bleek ook niet erg goed gemonteerde marifoonkabel (AIS) vaster gedraaid, gesoldeerd en beter weggewerkt.

De afgelopen weken ben ik toch wel erg vaak gaan varen in plaats van klussen :-) Aan de andere kant was alles wel 'bijna af'. En ik profiteer nu duidelijk van de investering in tijd en geld in een handig setje gereedschap en onderdelen aan boord, de klusjes gaan me sneller en makkelijker af lijkt het. Nou ja. Ik mag echt zeggen: 'minder langzaam en minder moeilijk', het is bepaald nog geen vakwerk ofzo.

Nog steeds wel een paar dingen die eigenlijk niet kunnen aan boord. Ik heb een plankje mee wat half af is (vakantieklusje) waarmee ik mijn anker hoop vast te kunnen hangen aan mijn preekstoel. (Dat plankje wil ik gaten in boren waarmee ik het met een stevige lijn kan vastbinden, het anker leunt dan op het plankje en kan ik door een oog ook vastbinden. De steel kan ik nog extra met een stevig lijntje borgen, dan zit het volgens mij goed en niet meer in de weg te schuiven op mijn voordekje) Ik moet nog wat elektra draden beter vastzetten (tiewraps/paar stukjes kabelgoot). Mijn AIS/GPS antenne hangt nog los in het hangkastje. Het zijn allemaal klusjes van een kwartier (sure maak daar een half/heel uur van), maar alles bij elkaar is het toch veel. Van de week ook maar prioriteit voor prioriteit kijken wat ik kan aanpakken, als daar tijd voor is, hopelijk zal er geen noodzaak zijn.

Mijn boot vond ik al wel vaarklaar en nu vind ik dat zeker, ik keek net toch wel tevreden om me heen over de oneindige hoeveelheid verbeteringen die het afgelopen half jaar zijn doorgevoerd. Het weer lijkt best mee te gaan zitten, warme kleren en slaapspul mee. Als ze afgelopen weekend 6Bft Markermeer overleefd heeft, komt het volgende week op de Wadden wel goed.

Morgenochtend de klusspullen weer bergen, schoon schip maken en kleding en eten stouwen en dan hopen wij vroeg in de middag te vertrekken voor het eerste rak naar de Marker Wadden. Ik heb er veel zin in en ik hoop de rest van de bemensing ook. Dan gaan we een mooie week tegemoet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mei 2022 13:19 #1388142

Qua vaarklaar zijn: vergeet niet dat met zulke oude zeilen bij een beetje wind, ieder moment de boel aan flarden kan scheuren. In een situatie met veel wind kan dat lastig zijn, dan moet alles van het motorvermogen komen, bijv. in een lagerwal situatie. Qua volgorde zou ik eerst investeren in nieuwe zeilen, en dan pas de rest. Het is tenslotte een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mei 2022 17:08 #1388191

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
AndreAzuree schreef :
Qua vaarklaar zijn: vergeet niet dat met zulke oude zeilen bij een beetje wind, ieder moment de boel aan flarden kan scheuren. In een situatie met veel wind kan dat lastig zijn, dan moet alles van het motorvermogen komen, bijv. in een lagerwal situatie. Qua volgorde zou ik eerst investeren in nieuwe zeilen, en dan pas de rest. Het is tenslotte een zeilboot.

Zijn in de maak en mijn reservezeil scheurt niet: mijn oorspronkelijke zeil is idd flinterdun en een lichtweer paradezeiltje, dat bezaanzeil zit niet helemaal goed, maar is ont-zet-tend dik en stevig doek. Mijn stormfok is dat ook. Dus je hebt gelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl