Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 17 mei 2022 22:11 #1391870

Vanaf 28 knoop (constant) heb je het over 7 Bft, da’s toch wel stevig te noemen. Waaide het echt zo hard?

Thijs had het over vlagen van 7bft. Wat technisch niet kan, want die zou je in knopen of m/s moeten aanduiden, en niet met de schaal van beaufort. Maar ik neem aan dat Thijs windkracht 6 bedoelt met wat hardere vlagen, die daar bij horen.
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 22:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 17 mei 2022 22:35 #1391875

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
ReinierZeilt schreef :
Klinkt als een onprettige ervaring, maar als je er iets van leert is het mogelijk toch nuttig geweest!

Onprettig is een groot woord, hoor. Het voelde zeker veilig en het was ook wel leuk om met wat buiswater het een en ander uit te proberen. Heb nog geprobeerd de andere geul te pakken (minder diep, minder sterke stroming) en echt wel wat tijd genomen om dingen op de motor te proberen. Maar ook vastgesteld dat ik geen energie meer had om op open water nog een poging te doen zeil te zetten.
Waarom rolt je voorzeil om je voorstag dan? Wij hebben 12 jaar met leuvers gevaren, maar dat heb ik nog nooit gehad… :blush:
Bij gijpen moet je echt de fok zelf binnen halen anders gaat ie "buitenom". En ik zal wat binnen de wind hebben gevaren (hield mijn giek in de gaten en kon zonder te gijpen net de haven uitvaren). Ik heb het 1 of 2 keer eerder gehad, als je een beetje binnen de wind vaart en daarna oploeft klapt de fok soms om de voorstag, is dat uniek?

(Ik probeerde mijn giek over te halen voor een gecontroleerde gijp maar dat ging net niet en toen dacht ik nou ik haal het zo ook wel)
Waarom zou je je zeilen halvewind varend willen hijsen? De fok/genua kan mogelijk nog (afhankelijk van hoe groot die is) maar een grootzeil hijsen gaat vaak niet erg best als je niet in de wind stuurt (zeil blijft achter de zalingen steken enz)
Nou, het gaat wel. De Raccoon zal met haar punt net wat scherper dan halve wind wijzen als je haar roer loslaat en laat uitdrijven (dwarsligger). Het zeil gaat dan nog net langs de zaling omhoog (en omdat het achterlijk misschien al wat wind vangt zal ze iets scherper gaan liggen en gaat het hijsen nog makkelijker).

Het verbaast mij ook, al hoef je met bv platbodems ook echt niet eerst in de wind te sturen voordat je zeil gaat hijsen.
Ik denk dat zo'n kimkieler een draaipunt heel erg in het midden heeft, en daardoor goed dwars gaat liggen en daardoor op deze manier wel op te tuigen is. Het zeil blijft namelijk (net) niet achter de zaling hangen. En mocht dat wel zo zijn en geef je het zeil aan de bolle kant een klein beetje begeleiding/druk loeft ze al op, geloof ik.
Met 25-30 knopen wind tegen EN stroom tegen moet je ook wel aardig wat vermogen leveren om nog voortgang te maken. Vanaf 28 knoop (constant) heb je het over 7 Bft, da’s toch wel stevig te noemen. Waaide het echt zo hard?
It is not I, who says so:


Zeker als je solo vaart, is goede voorbereiding belangrijk (zei hij doe alleen solo vaart als de boot in of uit het water gaat, en da’s in onze eigen haven :P ). Van de andere kant is het met 6/7 Bft wel prettig om niet ook nog de stroom tegen te krijgen.
Die loopt dan namelijk een knoop of 2 harder, kwam ik achter.
Ik vind het overigens wel grappig dat je vaak zegt dat ‘het bootje best wel wat wind kan hebben’. Is dat zo bijzonder dan? Worden andere boten dan omver geblazen ofzo bij dezelfde wind? :huh:
Als je bedoelt dat je boot wat meer wind nodig heeft om lekker te varen (want enigszins ondertuigd), dat snap ik het wel. Dat is bij onze HR ook zo (zware boot met niet heel erg veel zeil erop). Al moet ik zeggen dat het ons totaal niet tegenvalt hoe ze met wat minder wind nog loopt, gelukkig!

Nou, ondertuigd en bijzonder stabiel. 2x250kg ballast op de kimmen, en als ze helt tot 20-25% helt ze niet verder en zuigt ze zich vast op koers. Waait het te hard voor het zeil, loopt ze uit het roer en valt stil.
Zie je het niet meer zitten, dan draai je haar door de wind en laat je de fok staan. "Heaving to". Kan je even rustig met de kinderen overleggen dat het wel erg hard waait. Of ze het nog leuk vinden. Wat te eten pakken. Geeft een gevoel van controle en rust. De fok los/over, aan de wind snelheid maken, overstag en door.
Heaving-to is een rustpunt waar je op terug kan vallen. Ook daarom kan ze wel wat wind hebben. We hadden eerder vlagen tot 30 knopen op het Markermeer en dat viel gewoon mee, ook hoe (hoog) ze op de golven ligt, hoe weinig buiswater er bij scherpe koersen binnenkomt. Of haar mast en tuig het houden? Tsja, kennelijk wel, stap voor stap uitgetest rondom de thuishaven.

Licht weer. Onder de 3 knopen gaat de motor bij, tot nu toe. Ergens bij 5,6,7 knopen wind (afhankelijk van koers) loopt ze dat wel. Met de genua zit ze met halve wind bij 12 knopen wel op haar rompsnelheid (5+) en bij tegen-de-twintig had ik wel gereefd moeten hebben.

In overleg met zeilinstructeur neef is het beter eerst het grootzeil wat op te rollen en daarna pas de genua (15m2) te vervangen door de werkfok (8m2) dat vond ik een goede tip, ook om de loefgierigheid er beter uit te krijgen en de stap wat minder groot te maken (<10-12 knopen wind, werkfok: <3 knopen snelheid en spijt).

En ja, ik ken zeker heel veel schepen die minder goed tegen harde wind en golven kunnen en bij 6BFt op het Wad echt niks te zoeken hebben, maar daar zeg ik denk ik niks nieuws?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 06:00 #1391890

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
AndreAzuree schreef :
Vanaf 28 knoop (constant) heb je het over 7 Bft, da’s toch wel stevig te noemen. Waaide het echt zo hard?

Thijs had het over vlagen van 7bft. Wat technisch niet kan, want die zou je in knopen of m/s moeten aanduiden, en niet met de schaal van beaufort. Maar ik neem aan dat Thijs windkracht 6 bedoelt met wat hardere vlagen, die daar bij horen.

17-27 knopen, gaf windfinder aan.

10 minuten onafgebroken een bepaalde windkracht, dan gaat de Beaufort meter daarop staan, dacht ik?

Het was vooral heel erg vlagerig. Tij en wind in dezelfde richting, dus met de golven viel het nou ook nog wel mee, maar de stroomversterking was indrukwekkend te noemen: 3.5-4 knopen stroom tegen is geen kattepis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 07:29 #1391913

Misschien een strijklijntje aan je voorzeil? Dat wil ik ook nog steeds doen. Dan blijft de fok netjes op het dek en waait ie niet omhoog.
Het om de stag rollen slap ik ook niet, je hebt toch schoten eraan zitten? Je kan er eentje strak trekken en vastzetten.

Voor de rest, een slechte ervaring is ook een ervaring. En dat gaat de volgende keer vast beter. Zou er niet te moeilijk over doen.
We doen allemaal domme dingen soms. Het gaat erom dat je er positief en blij mee omgaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 08:38 #1391934

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Roozeblij schreef :
Misschien een strijklijntje aan je voorzeil? Dat wil ik ook nog steeds doen. Dan blijft de fok netjes op het dek en waait ie niet omhoog.
Het om de stag rollen slap ik ook niet, je hebt toch schoten eraan zitten? Je kan er eentje strak trekken en vastzetten.

Voor de rest, een slechte ervaring is ook een ervaring. En dat gaat de volgende keer vast beter. Zou er niet te moeilijk over doen.
We doen allemaal domme dingen soms. Het gaat erom dat je er positief en blij mee omgaat.

Het gebeurt volgens niet als je de lijschoot een beetje vast zet bv uiteinde los op de klamp, wel als die achteloos tot de achtknoop in het oog klappert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 08:41 #1391937

Of dat je schoot om de kikker op t voordek schuift. Dan moet je als nog naar voren.. :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 08:51 #1391943

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Roozeblij schreef :
Of dat je schoot om de kikker op t voordek schuift. Dan moet je als nog naar voren.. :(

Die zit laag, dat heb ik nog niet gehad. De hak van de vaarboom en en het luikdeksel zijn daarvoor echt favoriet. Ik kruip wat af naar voren, het is dan ook een sportief bootje voor minder lange en meer buigzame mensen :-)

Een vd openstaande klusjes is nog “handgrepen”, meest voor de hand ligt kajuitluik. Maar dan moet je diep bukken om vast te pakken!
Bill Churchouse heeft een prachtig, hoog hekwerk op zijn customized dog house (with a cuppa I’ld call this the Churchouse storm position). Maar dat is dan weer duur en ingrijpend.

Eigenlijk heb ik meer aan washboards om mijn voeten tegen aan te zetten. Ik vind dat “lijst technisch” zelf dan wel een handgreep :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 09:04 #1391945

sja, ik heb ook al eens op zee, solo, om de voorstag gedraaid gezeten, "hanging on the dear life" omdat de halfwinder naar binnen moest vanwege veel te veel wind. De boot ging platter en platter.

Dat ik dacht, ik had beter een lifeline kunnen meenemen en inhaken. :blink:

Uiteindelijk kwam het allemaal weer goed, en zat ik weer blij in de kuip.
En blij met de raymarine die de boot ondertussen goed op koers hield.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 09:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 09:14 #1391948

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Roozeblij schreef :
sja, ik heb ook al eens op zee, solo, om de voorstag gedraaid gezeten, "hanging on the dear life" omdat de halfwinder naar binnen moest vanwege veel te veel wind. De boot ging platter en platter.

Dat ik dacht, ik had beter een lifeline kunnen meenemen en inhaken. :blink:

Uiteindelijk kwam het allemaal weer goed, en zat ik weer blij in de kuip.
En blij met de raymarine die de boot ondertussen goed op koers hield.

Prachtverhaal. Ja voor mij is 15m2 ook fors om met veel wind binnen te halen en mijn vriendin stuurde deze foto terug met een lifeline erop getekend, wat ze daar toch mee bedoelde? (Oops)
Moet dat nou echt zo’n ST-ding en hoe deden ze dat vroegah dan?

Een windvane is misschien niet eens heeeel veel duurder en zou ik dan liever hebben, heb ik meteen een reserveroer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 09:22 #1391951

ja die heb ik ook aan boord . Maar gebruik m niet vaak. Alhoewel het wel erg fijn zeilen is.
Toch maar weer eens doen.
maar de AP heb je wel nodig bij hijsen/strijken/reven en sluizen enzo. Dwz als solo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 09:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 09:58 #1391972

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Roozeblij schreef :
ja die heb ik ook aan boord . Maar gebruik m niet vaak. Alhoewel het wel erg fijn zeilen is.
Toch maar weer eens doen.
maar de AP heb je wel nodig bij hijsen/strijken/reven en sluizen enzo. Dwz als solo.

Volgens mij is dat op een klein scheepje minder noodzakelijk: ik ben die Drascombe gewend, die roeide je de sluis in. En daar heb ik ook geleerd om de landvasten op het voordek buitenom naar de kuip of tot vlak bij de kuip te leggen, zodat je ze zo kan pakken om ergens aan te haken.

Bij dit soort bootjes geldt, tot nog toe, ook met stroming en harde wind: heb je de kant vast dan ben je er.

Ik vaar veel solo en hijs/strijk, tot nu toe, door de boot te laten lopen/bijliggen en eigenlijk gaat dat dus prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 10:07 #1391975

Oh prima. ik schrijf uit ervaring met mijn Loper. die is 27 voet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 10:28 #1391979

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Thijs1971 schreef :
Ik vaar veel solo en hijs/strijk, tot nu toe, door de boot te laten lopen/bijliggen en eigenlijk gaat dat dus prima!

Iedere boot reageert zonder zeil anders op stilliggen zonder aandrijving. De mijne draait ook inderdaad één zijde naar de wind sen verlijert dan heel langzaam. Mijn vorige boot, een Victoire 22 draaide zijn kont in de wind en begon dan serieus vaart te lopen. Ik denk dat de meest vinkielers dat doen.

Je constatering dat juist op een kleine boot een stuurautomaat meestal onnodig is bij het hijsen van het grootzeil is onjuist. Het tegendeel is waar. Als een kleine boot op een rechte koers vaart loopt, met de helmstok vastgezet en je loopt naar voren door het gangboord, om bij de mast het zeil te hijsen, dan gaat de boot hellen en loopt ie snel uit de koers.
Zelfs als je vanuit de kuip hijst, moet je goed in het midden blijven staan om dat te voorkomen. Dat zijn de momenten waarop een stuurautomaat zijn nut bewijst.

Ik heb in mijn varende leven meer mijlen gemaakt in m'n uppie dan met bemanning en ik vind een stuurautomaat qua dure gadgets de beste investering die je kunt doen.
Ook al lukt het zetten van het grootzeil je singlehanded zonder stuurautomaat; ik zou er toch eens serieus over nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 10:46 #1391982

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wadloper schreef :
Thijs1971 schreef :
Ik vaar veel solo en hijs/strijk, tot nu toe, door de boot te laten lopen/bijliggen en eigenlijk gaat dat dus prima!

Je constatering dat juist op een kleine boot een stuurautomaat meestal onnodig is bij het hijsen van het grootzeil is onjuist.

...

Ook al lukt het zetten van het grootzeil je singlehanded zonder stuurautomaat; ik zou er toch eens serieus over nadenken.

Nou ik kan er komende weken vast wel eens een lenen en eens kijken of dat niet toch bevalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 11:04 #1391991

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Thijs1971 schreef :
Nou ik kan er komende weken vast wel eens een lenen en eens kijken of dat niet toch bevalt.

Als er nog geen voorzieningen op de boot zijn voor een stuurautomaat (busje waar de steun van de automaat inpast op de goede plek, pen op de helmstok, stroomvoorziening) dan wordt het wel héél erg improviseren.

Je kan beter een keer meevaren met iemand die er één heeft, op een vergelijkbare boot. Dan zien je hoe het werkt en hoe fijn zo'n derde handje is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 11:16 #1391996

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wadloper schreef :
Thijs1971 schreef :
Nou ik kan er komende weken vast wel eens een lenen en eens kijken of dat niet toch bevalt.

Als er nog geen voorzieningen op de boot zijn voor een stuurautomaat (busje waar de steun van de automaat inpast op de goede plek, pen op de helmstok, stroomvoorziening) dan wordt het wel héél erg improviseren.

Je kan beter een keer meevaren met iemand die er één heeft, op een vergelijkbare boot. Dan zien je hoe het werkt en hoe fijn zo'n derde handje is.

Dat is natuurlijk zo. Er zit al wel een pen daarvoor op mijn helmstok maar idd geen aanhechting op de kuipbank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 11:25 #1392000

Daar hoef je niet voor mee te varen?

Het idee van een autopilot is dat je hem inklikt op je helmstok en vervolgens op het auto knopje drukt.
Daarna houdt de AP die koers, zolang je snelheid hebt. punt.

Dus bij het reven boot op aan de windse koers zetten, en je kan rustig gaan reven.
Als je klaar bent druk je op standby.

Maar volgens mij is Thijs mans genoeg om dat ook zonder AP te doen.

Het maakt het makkelijker, maar er zijn meer wegen naar Rome, afhankelijk van de bootlengte/type
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 11:26 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 11:31 #1392003

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Roozeblij schreef :
Daar hoef je niet voor mee te varen?

Het idee van een autopilot is dat je hem inklikt op je helmstok en vervolgens op het auto knopje drukt.
Daarna houdt de AP die koers, zolang je snelheid hebt. punt.

Je vergeet m.i. een belangrijke feature: terwijl hij dat doet zegt hij voortdurend "klikkerdeklik" onderwijl je accu's met het servomotortje leegtrekkend :-) Ik heb wel-eens-een-keer zo'n ding in handen gehad, kweenie, ik ben zo bang dat je er te snel aan went en in de kajuit blijft pitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 12:04 #1392019

Thijs1971 schreef :
AndreAzuree schreef :
Vanaf 28 knoop (constant) heb je het over 7 Bft, da’s toch wel stevig te noemen. Waaide het echt zo hard?

Thijs had het over vlagen van 7bft. Wat technisch niet kan, want die zou je in knopen of m/s moeten aanduiden, en niet met de schaal van beaufort. Maar ik neem aan dat Thijs windkracht 6 bedoelt met wat hardere vlagen, die daar bij horen.

17-27 knopen, gaf windfinder aan.

10 minuten onafgebroken een bepaalde windkracht, dan gaat de Beaufort meter daarop staan, dacht ik?

Het was vooral heel erg vlagerig. Tij en wind in dezelfde richting, dus met de golven viel het nou ook nog wel mee, maar de stroomversterking was indrukwekkend te noemen: 3.5-4 knopen stroom tegen is geen kattepis!


De screenprint van windfinder die je deelde geeft 19 knoop aan, dat is 5 bft. Daar horen gewoon vlagen bij van 27 knoop. Het was dus windkracht 5. Een volle windkracht 7 is echt heel anders (steady 10 min tussen 28-33 knoop), en daar zou je vlagen verwachten van 38-40 knoop.

4 knoop stroom is zeker veel! Waar voor je precies?
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 12:07 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 12:08 #1392020

Thijs1971 schreef :
Roozeblij schreef :
Daar hoef je niet voor mee te varen?

Het idee van een autopilot is dat je hem inklikt op je helmstok en vervolgens op het auto knopje drukt.
Daarna houdt de AP die koers, zolang je snelheid hebt. punt.

Je vergeet m.i. een belangrijke feature: terwijl hij dat doet zegt hij voortdurend "klikkerdeklik" onderwijl je accu's met het servomotortje leegtrekkend :-) Ik heb wel-eens-een-keer zo'n ding in handen gehad, kweenie, ik ben zo bang dat je er te snel aan went en in de kajuit blijft pitten.
ja, maar het ging hier om sturen tijdens handelingen. Die duren maar een paar minuten. Langdurig zonder veel accu aan boord is een windvaan beter uiteraard.
alleen als dan tijdens je slaapjes de wind draait lig je zo weer terug in je thuishaven... (grapje)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 12:13 #1392023

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
AndreAzuree schreef :
Thijs1971 schreef :
AndreAzuree schreef :
Vanaf 28 knoop (constant) heb je het over 7 Bft, da’s toch wel stevig te noemen. Waaide het echt zo hard?

Thijs had het over vlagen van 7bft. Wat technisch niet kan, want die zou je in knopen of m/s moeten aanduiden, en niet met de schaal van beaufort. Maar ik neem aan dat Thijs windkracht 6 bedoelt met wat hardere vlagen, die daar bij horen.

17-27 knopen, gaf windfinder aan.

10 minuten onafgebroken een bepaalde windkracht, dan gaat de Beaufort meter daarop staan, dacht ik?

Het was vooral heel erg vlagerig. Tij en wind in dezelfde richting, dus met de golven viel het nou ook nog wel mee, maar de stroomversterking was indrukwekkend te noemen: 3.5-4 knopen stroom tegen is geen kattepis!


De screenprint van windfinder die je deelde geeft 19 knoop aan, dat is 5 bft. Daar horen gewoon vlagen bij van 27 knoop. Het was dus windkracht 5. Een volle windkracht 7 is echt heel anders (steady 10 min tussen 28-33 knoop), en daar zou je vlagen verwachten van 38-40 knoop.

4 knoop stroom is zeker veel! Waar voor je precies?

Je bent erg streng, hoor. Als iemand zegt "In vlagen 7 BFt" mag je dat als een afkorting lezen van: "In vlagen de windsnelheid die hoort bij 7BFt als het dat langer dan tien minuten zou waaien", maar dat klinkt erg lang :-)'

Als ik dan nog strenger mag zijn, dan heb ik zelfs geleerd dat "Beaufort" eigenlijk geen schaal van windsnelheid, maar van "Sea State" is, die natuurlijk vaak gelijkt loopt met een bepaalde (steeds ruimere) range in windsnelheden (maar ook afhankelijk is van bv tij tegen stroom). De ene windkracht vier is de andere niet, zeggen minder slimme schippers dan, terwijl ze bedoelen: dezelfde windsnelheid leidt soms tot 4 Beaufort en soms tot 5. Of ijl ik nu?

Ik voer midtij van Den Oever naar Den Helder, in eerste instantie via het Visjagersgaatje en in tweede geprobeerd via de Wierbalg, maar overal stond evenveel stroom, die ik vrij nauwkeurig kon meten op mijn log en kijkende naar de stilstaande boei naast mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 12:19 #1392026

Je bent erg streng, hoor. Als iemand zegt "In vlagen 7 BFt" mag je dat als een afkorting lezen van: "In vlagen de windsnelheid die hoort bij 7BFt als het dat langer dan tien minuten zou waaien", maar dat klinkt erg lang :-)'

klopt, ik ben streng ;) Vaak praten mensen daarom ook liever over knopen windsnelheid, ipv Beaufort. Bijv. "Vlagen tot 27 knoop"

Als ik dan nog strenger mag zijn, dan heb ik zelfs geleerd dat "Beaufort" eigenlijk geen schaal van windsnelheid, maar van "Sea State" is, die natuurlijk vaak gelijkt loopt met een bepaalde (steeds ruimere) range in windsnelheden (maar ook afhankelijk is van bv tij tegen stroom). De ene windkracht vier is de andere niet, zeggen minder slimme schippers dan, terwijl ze bedoelen: dezelfde windsnelheid leidt soms tot 4 Beaufort en soms tot 5. Of ijl ik nu?

ik wist niet dat het een schaal van "sea state" is, ik dacht dat de sea state beschrijven er gewoon bij hoorden, maar dat de definitie afhangt van de windsnelheid. Je laatste statement klopt niet. Een zelfde windsnelheid leidt altijd tot het zelfde getal op de schaal van beaufort, per definitie. Anders zou de schaal niet werken....
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 12:19 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 12:36 #1392031

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
AndreAzuree schreef :
Je bent erg streng, hoor. Als iemand zegt "In vlagen 7 BFt" mag je dat als een afkorting lezen van: "In vlagen de windsnelheid die hoort bij 7BFt als het dat langer dan tien minuten zou waaien", maar dat klinkt erg lang :-)'

klopt, ik ben streng ;) Vaak praten mensen daarom ook liever over knopen windsnelheid, ipv Beaufort. Bijv. "Vlagen tot 27 knoop"

Als ik dan nog strenger mag zijn, dan heb ik zelfs geleerd dat "Beaufort" eigenlijk geen schaal van windsnelheid, maar van "Sea State" is, die natuurlijk vaak gelijkt loopt met een bepaalde (steeds ruimere) range in windsnelheden (maar ook afhankelijk is van bv tij tegen stroom). De ene windkracht vier is de andere niet, zeggen minder slimme schippers dan, terwijl ze bedoelen: dezelfde windsnelheid leidt soms tot 4 Beaufort en soms tot 5. Of ijl ik nu?

ik wist niet dat het een schaal van "sea state" is, ik dacht dat de sea state beschrijven er gewoon bij hoorden, maar dat de definitie afhangt van de windsnelheid. Je laatste statement klopt niet. Een zelfde windsnelheid leidt altijd tot het zelfde getal op de schaal van beaufort, per definitie. Anders zou de schaal niet werken....

Het is, nu ik het nog eens goed lees, zelfs een schaal van zeildruk, niet van sea-state, dus van hoe de wind de zeilen beroert. De definitie in termen van windsnelheden zijn pas later (1921) toegevoegd en zijn nog steeds een beetje controversieel, lees ik, en de definitie "gedurende tien minuten" stamt uit 1946, de schaal zelf uit 1805.
nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort
www.knmi.nl/kennis-en-datacent...dschaal-van-beaufort
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 12:36 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 15:55 #1392088

Nu je het zegt, dat heb ik ook wel eens gehoord (zeildruk).....en zeildruk is een functie van windsnelheid.
Waarom zou windsnelheid als definitie van de Schaal van Beaufort controversieel zijn? Als winddruk niet controversieel is, dan is windsnelheid dat ook niet. Die zijn 1 op 1 (zij het non-lineair) gerelateerd.

Het enige dat nog roet in het eten kan gooien is de temperatuur, koude lucht is wat "dikker" en zou misschien wat meer zeildruk kunnen geven.

Windkracht 5 is dus gewoon altijd windkracht 5. ;)
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 16:17 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 16:31 #1392093

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Windkracht 5 is het (10 minuten op 10m etc) 21 knopen. Dus bij 21.5 knp: 5Bft.

21.5 zeemijl is 39.8 km.

Maar vanaf 39 km/u zitten we op windkracht 6.

If language only was easy!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl