Daten is weten - eerste indrukken
"In alle opzichten een verbetering", "wow" en een dolenthousiaste monteur aan boord over hoe gaaf dit elektrisch varen wel niet is.
Jan Koeman uit Huizen (de monteur, dus) en ik hadden om 9:00 bij de Raccoon afgesproken. Om 10:15 lagen we, nog in de hangbanden in het water. Eerst alle nieuwe afsluiters gecontroleerd, die waren allemaal goed en toen... de banden van de kraan los, gashendeltje in stationairstandje naar voren en... er gebeurt niks? Doet-ie het niet? Toch wel... daar gaat ze! Tandje "gas" erbij. Ja hoor, ze wordt echt aangedreven!
Met een stevig, vlagerig briesje in de rug de haven uit. 500W. iPhone aan (het log moet nog aangesloten op de 12V). 2.5 knp, dat is al echt erg goed. Tegen de wind in 2 knopen, nou dat is inderdaad echt een efficiëntere opstelling dan met de Torqueedo. (Ik zou zeggen, met deze wind mee, op 500W 2knp, tegen de wind in 1.5).
En dan... roerdruk... whoppie ik kan om mijn as draaien. Beide kanten op! Wat een verschil en wat een gevoel van controle tov de Torqueedo. Je "voelt" gewoon hoe motor en schip elkaar weer "begrijpen" en het roerblad reageert op de schroef zoals bedoeld.
We voeren het gas eens op. 1KW, 25% vermogen. 4.5 knoop (Torqueedo: 2.7). Vol ongeloof staar ik naar mijn iPhone en het display. Ik ben vergeten naar het toerental te kijken, dat lag ergens rond de 500/600?
Het motortje begint nu hoorbaar, aangenaam en zachtjes, te zoemen. De druk op het roer naar bakboord neemt licht toe. Er is een hele lichte trilling te voelen onder de voetjes, maar dan moet je opletten. Eigenlijk maakt het geluid van de schroef in het water het meeste geluid.
Het voelt alsof je op een "efteling bootje" vaart en zo voelt het consolehandletje ook.
We gooien er, voor de test, maar eens wat meer vermogen op, tot aan vol gas. Eigenlijk gaat ze nauwelijks sneller, ik heb haar rompsnelheid 5.5knts (net) niet gehaald. Het is net (it Paradyske?) alsof de schroef dan wild/loos door het water heendraait, niet goed pakt en geen extra voortstuwing meer geeft?
De Torqueedo heb ik altijd wat onderpowered gevonden. Toch altijd een beetje zorgen op zee, wat nou als ik met harde wind en stroom tegen *moet* (op zich ging dat, soms kruipend, altijd wel goed). Dit voelt het tegenovergestelde, en dat is lekker. "Ik ga snel genoeg en als het zou moeten heb ik nog extra power over". Even los van misschien een andere schroef voor hogere snelheden (geen behoefte aan nu hoor).
En de gevolgen voor de actieradius zijn echt fantastisch. 1KW hou ik, Deep Cycle echt waar, 10 uur vol. Dat is ook wat de motordisplay zegt. Toch een actieradius van 45 mijl. Ontsluit ook veel moeilijk bezeilde binnenwateren (rivieren, kanalen)... Een mooi thuiskomertje, met mast overboord (noodtuig) of windstilte. En met dit volledig onhoorbaar en onvoelbaar motortje onder de 500W heb ik veel vertrouwen in motorzeilen en bij echte blakte kom ik dus echt wel van Waddeneiland naar Waddeneiland.
Dan achteruit. Hier is de motor een stuk minder efficient (ik heb het niet nauwkeurig getest). Er zit een koppelbeveiliging op het systeem (elektronisch?). Ik lag snel stil. Maar het viel niet mee tegen de wind in te deinzen, bij 500W lag ik min of meer surplace, nou ja, dit deel nog niet heel goed uitgetest. Later in de havenkom nog wat rondjes voor en achteruit gevaren. Het manouvreert in ieder geval stukken, stukken beter dan met de Torqueedo wat a) niet achteruit te branden was en b) als het dan eindelijk ging (tegen die tijd lag je wel halve wind te driften) nou dat, dan kon je een beetje met een schuine hoek op de wind scheef naar achteren driften, en daar hield de manouvreerbaarheid wel op. Dit voelde net als een tienvoudige verbetering.
En toen we het motortje even uitzetten om de watersmering te ontluchten bedacht ik me dat de overgang van zeil naar motorstand nu toch ook echt wel een factor tien makkelijker is (en sneller dus veiliger) bij de Torqueedo moest ik soms naar de spiegel om het motortje te ontgrendelen en te laten zakken, vervolgens de kajuit induiken om de kabels door het patrijspoortje te geleiden en aan te sluiten en het motortje aan te zetten op het console-kastje.
Nu steek je je arm de kajuit in en draai je de sleutel een kwartslag. De motor (en het display) staan net zo snel aan als de iPad. Dat is lekker!
Als de motor uit staat, is de schroef geblokkeerd. Als ie aanstaat draait ie, natuurlijk, vrij in zijn vrij.
Nou, een mooiere start van mijn vaarseizoen, met nog heel veel klusjes te doen, had ik mij niet kunnen wensen. Ik ben echt een blij ei. Dit is een ontzettend goede verbetering aan de basis van een schip. Een zeilschip, ja zeker, met een thuiskomer, een motorzeilmogelijkheid, en echt best handig in sluizen, onder bruggen, door lange, saaie kanelen of in van die havens waar ik dan af en toe moet liggen om de accu's te laden.
Over dat laatste: de Victron kan 70Ax48V laden, zei Jan, dat is de "bulk stand". Je kan het allemaal inprogrammeren maar Victron kan het zelf nog beter aanschatten aan het laadgedrag van je accu's, zo begrijp ik. En kiest dan ergens rond de 70% voor omschakelen naar "absorption" en dit duurt lang. Vervolgens gaat ie naar "float" maar itt goedkopere laders staat de Victron dan uit (die wacht wat langer en laadt dan wat langer bij ("absorption") ipv continu "druppelen").
Nou, het grote leren en expirimenteren kan gaan beginnen. Eerst maar eens mijn logje aansluiten en, ik neem aan, callibreren en dan op een mooie windstille dag eens wat tabelletjes gaan vullen.
En de rest van mijn vrije dag vandaag eens verder met de elektra (dat doen, o.a., nou ja, ik wil mijn schakelpaneeltje nog een laagje geven) en dan aan het einde van de middag nog wel een proefvaartje met vriendin, schat ik zo
Fijn dat er zeilersforum is, waar je dit soort dingen al is het maar voor jezelf vast kan leggen, en helemaal mooi als jullie er ook wat aan hebben, al is het maar plezier met het lezen!
Met nog even een woord van dank aan Jan Koeman, die in alle aspecten deze opdracht echt zeer naar tevredenheid en met heel veel creatieve inbreng met een soms best lastige opdrachtgever heeft afgerond, met veel oog voor kwaliteit en detail, veel kennis van zaken en een heel hoog arbeidsethos en professionaliteitsniveau. Het zal je maar gezegd worden, en nee, ik krijg daar niet voor betaald en heb daar geen belang bij. Geen idee of ie dit leest, zo ja: Jan, bedankt man!