Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 11 feb 2022 19:38 #1367913

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Eigenlijk had ik misschien eerder een projectenpagina voor mijn scheepje moeten maken. De in 1968 opgeleverde Westerly Nomad Raccoon, met door Lloyds gecertificeerde gegoten polyester romp. Een 22.5' kimkieler. Nu is de informatie een beetje verspreid op het forum terecht gekomen, wat misschien jammer is.

In juni 2021 heb ik de Raccoon in Vreeland opgehaald, toen was ze uitgerust met een Torqueedo 2.0kW buitenboordmotor en een oversized accubank van 4x205Ah 12V AGM DeepCycle gel accu's. Die accu's heb ik gehouden, maar de motor beviel niet, om redenen die ik hier elders wel vermeld heb. Die heb ik verkocht via marktplaats. En de aanschafwaarde van het schip iets meer dan verdubbeld, door er door een professional een Waterworld 4.0kW elektrische binnenboordmotor in te laten leggen.

Van Jan, zo heet de professional, mag ik zelf "niks structureels al het cosmetisch" doen en dat is een advies waar ik mij graag aan houd, al hoop ik wel snel te leren en ooit "alles zelf te kunnen". Mijn oude motto was "beter huren dan schuren", maar daar ben ik op teruggekomen. Het is een fijn proces om liefde aan een object te geven, een object waarmee je een activiteit beoefent waar je van houdt, zeilen, en tevens een (vakantie)huis. Positief en constructief. En misschien een betere besteding van mijn geld dan waar ik tijdens de klustijd anders geld aan zou hebben uitgegeven.

Nou, een heel verhaal. Maar het is zover! 8 oktober ging ze de kant op, en aanstaande maandag 14-2 is D-day en gaat ze in het water.

Een aantal foto's:


Hier zie je een deel van de opstelling voorin het laadruim: de acculader(/omvormer) en BB (rechts op foto) hangt nog de 48/12 converter en een aantal zekeringen/schakelkastje van de motor en een hoofdschakelaar. Ik moet zeggen dat ik zelf, als relatieve leek, erg onder de indruk ben van hoe professioneel Jan de accu's op met oa epoxyklei vastgezette plaatjes heeft vastgesjord en alle (dikke) kabels zoveel mogelijk door bestaande gaten door het schip heeft geleid en vastgezet. Dat had ik zelf van zijn levensdagen niet gekund. Laat staan de nieuwe schroefas monteren en de motor daarop uitlijnen:




Bovenaanzicht door het motorluik. Hier wil ik zelf een plankje/kist/opbergsysteem maken voor een reddingsvlot-in-tas dat ik op marktplaats gekocht heb en dan past er volgens mij ook nog wel een (leeggelaten, grapjassen) rubberbootje naast. "Dinghy storage" staat er tenslotte in de oude owners' manual.





In plaats van 4 accu's liggen er nu 2 in het motorruim. De andere 2 zijn naar de bakskisten verschoven. Daarmee hoop ik met name de achteroverhelling die ik vorig jaar waarnam te verbeteren en het schip beter op de ontworpen waterlijn te krijgen, ook voor de masthelling/zeilbalans.



Motorruim in wording.



De accu's pasten niet.




Dit klusje (terugplaatsen van door Jan uitgezaagde stukken polyester) heb ik dan vanmiddag (mocht van Jan) zelf gedaan en viel mij, onhandigerd, nog niet mee ook. Al zullen alle kritische lezers het hier beter gedaan hebben :-) Toch maar gelukt, misschien niet heel mooi, maar stevig zat en onder de kussens.

Ondertussen zit de snelheidsmeter/log op zijn plaats onder het motorpaneeltje (wil ik nog een frame/kapje voor maken):



En zijn er dus, in enkel bestaande huiddoorlatingen, een bilgepomp, dieptemeter, log, watersmeringinlaat en 2 nieuwe afsluiters voor de dolgedraaide/stukke in de WC geplaatst.

Verder heb ik de rotte vensterbankjes vervangen, een aantal kleine lekkages verholpen door zaken los te schroeven, schoon te maken en met sikaflex (ik word er zowaar handig in! lucifertje er tussen!) vast te kitten. 1 patrijspoortje lekt nog een beetje en ik zag al dat die kit wat poreus is. 2-man job, komt nog wel.

Ik heb nieuwe kussens laten maken voor de kajuitbanken. Een origo toestelletje op marktplaats gekocht. Gordijntjes laten maken van gordijnstof die ik nog over had en thuis ook heb hangen. De headlining eraf, het vooronder al in de dekverf de kajuit alleen nog in de grondverf. Het motorruim geverfd. Stukjes tapijt gelegd. Zo'n veel te dure impulsaankoop van een toch wel geinig cardanisch olielampje opgehangen. Een supergoedkoop stevig kapstokje bij het hangbalkje in de wet locker geplaatst. Oude elektra (meerdere generaties door elkaar?) eruit. En we zijn er nog lang niet :-)

Een grote klus is, nog steeds, het vastzetten van het kajuitluik. Dan kan ik daar ook handgrepen op maken.

En morgen ga ik verder met de 12V elektra.





Schakelpaneeltje op scharnierplankje monteren, doortrekken van van alles met montagedraad (navigatielichten (die het doen!) en lasklemmen/lasdoosjes, vooronderlampjes (hangen al), kajuitlampjes (moet ik nog kopen), dat NASA Clipper Duet ding) draadjes doortrekken/aansluiten. En daarna wil ik het keukentje verder gaan aanpakken. Nog meer dan genoeg te doen.

Maar... eerst.... maandag... is ze overpowered, onderpowered, hoe reageert ze op haar roer, op het gashandletje, hoeveel vermogen trekt ze stationair, hoeveel knopen loopt ze op vol vermogen, hoe ligt ze in het water... start de motor ueberhaupt? (En ze is niet eens zeilklaar, zodra ze dat wel is: hoe gaat het motorzeilen? Dat beviel vorig seizoen heel goed met minimaal vermogen bij weinig wind)

Ik heb maandag vrij genomen, ik probeer niet te veel te verwachten, maar hoop op een zacht zoemend motortje dat mij op niet al te gek vermogen naar mijn 4.5 knoopjes kruissnelheid kan brengen. En dan te bedenken dat het maar een hulpmotortje met een beperkte actieradius is; een motor op een zeiljacht(je) is toch wel meer dan prettig als goed geregeld natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 12 feb 2022 09:51 #1368007

Mooi initiatief, ben benieuwd naar de proefvaart! Ik herinner mij een Westerlo Nomad Raccoon die ik in de jaren zeventig in het Delfland zag liggen. Eigenzinnig, maar het sprak mij wel aan. Leuk!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 12 feb 2022 12:39 #1368054

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 12 feb 2022 15:11 #1368078

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Ik ben ook zeer benieuwd hoe het uitpakt! Aan de installatie kan het niet liggen, dat ziet er goed uit!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 12 feb 2022 15:59 #1368086

Leuk dat je je oude dame dit soort upgrades gunt! Spannend moment straks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 09:15 #1368235

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Overengineered ?

Man, man, ik heb gisteren eens met die Victron MultiPlus 2 zitten spelen, gekocht oa obv informatie hier op het forum. Want geschikt voor toekomstige LifePO. Een interessante aanbieding van Jan. En een zware lader (bv 48V 30A, er zat 24V 30A op die vond Jan eigenlijk te licht) is op zichzelf duur. Door de aanbieding was het verschil 200 euro, en toen dacht ik: beter goed dan goedkoop en heb wat dieper in de buidel getast (voor de oude Zenith 24V30A druppellader een mooi bedrag op marktplaats gekregen, hielp ook).

Er zit zowaar ook een omvormer bij, geloof me dat ik dat niet eens goed gerealiseerd heb. Ik zit, nu pas na aanschaf newbee die ik er ben, de specs van dat apparaat goed te bestuderen: www.victronenergy.nl/upload/do...erter-charger-NL.pdf

wat ik me nu afvraag is laadtijd. Ik heb, dus, 4x205Ah deepcycle 12V accu's aan boord, in serie levert dat 48x205 is rond 'm af 10KWh aan accucapaciteit.

Bij die Vectron zie ik een maximale (temperatuurbeveiligde) laadstroom van een whopping 100A, dat is dan 4800W. Dan zou ik 50% per uur kunnen laden?

Maar trekt een gemiddelde walaansluiting dat?
Stelt het eisen aan de walstroomkabel? (Wat zit daar een prijsverschil in, en ja, ik heb wat draadjes hier gelezen over het belang daarvan)

Eerst dacht ik, mwah, dat is overengineered. Toen fantaseerde ik over versterkte gitaarconcerten van mijn zoon aan boord op maanverlichte waddenplaten (ik zal het de zeehonden en jullie medezeilers niet echt aandoen, hoor).
Maar toen ik gisteren mijn bouwmarktkacheltje/blower routinematig bij binnenkomst in de kajuit in de haspel deed, dacht ik, laat ik het schakelaartje in de "inverter" stand zetten en de stekker in een van de drie volgens Jan aangesloten stopcontact steken?
En ja hoor, als een zonnetje blies ze warmte, zo uit mijn accu's, de kajuit in. 2500W staat er op, maar of ze dat ook continu trekt? (Ik geloof dat ik daarvoor op een app op mijn iPhone kan kijken :lol: )
Dag Webasto. En welkom elektrificatie. Dat vind ik dan toch wel heel leuk. En misschien een tosti ijzer of klein tafelgrilletje. En een aggregaat om een en ander bij te vullen :-)

Nou, nog iets om benieuwd naar te zijn. Ik koop voor nu maar een "goedkoop" verloopstuk voor bij mijn haspel, voor bij dat andere goedkope verloopstuk aan de herenzijde. Dan weten we in ieder geval of het werkt (walstromcontact naar boordelektra is wel aangelegd maar nog niet getest, en dan ik in ieder geval weer eens bijladen, mijn (afgekoppelde) accu's hebben nu wel wat lang geen lader gezien. En kan ik via de bekende kanalen mij eens gaan verdiepen in de (tweedehands?) markt van prijzige walstroomkabels.

Ik ga aan boord. Nu ze op de kant staat heb ik, met pijn in het hart want dit soort klusjes maakt me bloednerveus dat ik schade aanricht, snel nog de letters van de plaatsaanduiding afgeschuurd. Ik heb een spuitbus vol laten maken van een restant van de zelfde verf die werd meegeleverd met het schip. Ik ga een soort mal knippen uit karton (het karton van de MultiPlus :-) ) en, eerst een proefstukje op een polyester plankje dat ik heb, terwijl die op afstand van een paar cm wordt gehouden, daar overheen spuiten.

Een eerder plekje dat ik had afgeplakt en opgeschuurd zie je toch een soort "vierkantje" alsof er een lapje geplakt is (als je heel goed kijkt, hoor), van een soort verfrandje wat, lijkt het, 'tegen' het afplakplastic is opgedroogd. En je ziet ook wel kwaststrepen in het stukje.

De meneer in de verfwinkel raadde deze methode aan.

De nieuwe plakletters met de naam van de stad waar ik mij een beetje trots op voel me tot haar inwoners te mogen rekenen, en tevens de aanduiding de nieuwe thuishaven van mijn schip zijn, zorgvuldig uitgekozen door mijn dochter, al besteld. En de geel-zwarte stikker met "ons" wapen die iedereen hier achterop zijn auto heeft komt natuurlijk ook op haar spiegeltje prijken!

Als ik het verflkusje gedaan heb ga ik verder met de elektra, eerst mijn paneeltje met scharniertjes vastzetten en dan wil ik een klein plankje met kroonsteentjes erop maken dat ik in een lasdoosje kan klemmen, dit voor de kabelverbinding van schakelpaneel naar de draden die door de kajuit lopen. In mijn "wet locker" heb ik een ander lasdoosje waar ik een en ander met lasklemmetjes of ook "losse" kroonsteentjes vastzet (moet ik van die krimpkousen gebruiken? het zijn verschillende draadsoorten). Ik heb er zo veel mogelijk over gelezen, maar blijf het gevoel te hebben steeds maar te moeten "gokken" wat ik doe. Het boek "Stroom aan Boord" vind ik erg theoretisch (die kennis had ik nou net wel) maar gaat juist voorbij aan wat ik niet weet: hoe monteer ik een kabelschoentje/draadverbiner, welke draad moet ik kopen, hoe maak ik een aftakking en dat soort eenvoudige info mist er een beetje, vond ik. Gelukkig is daar de internets.

Veel plezier met jullie scheepjes allemaal, vandaag en straks als het weer echt vaarseizoen is, ik ga lekker klussen, zoooooo veel te doen!

T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 10:03 #1368262

Thijs1971 schreef :
Overengineered ?

Bij die Vectron zie ik een maximale (temperatuurbeveiligde) laadstroom van een whopping 100A, dat is dan 4800W. Dan zou ik 50% per uur kunnen laden?


T.

Nee, dat trekt je 16A walstroomaansluiting niet, en ik denk dat je accu's dat ook niet trekken...


Als je gaat proefvaren: probeer een grafiekje te maken van de rpm, de stroom, spanning en de snelheid. Dan kan je zien of de schroef matcht met de motor. Of dat je nog een iets zwaardere of lichtere schroef nodig hebt.
Het is een 3 fasen-permanente-magneet-synchroonmotor neem ik aan? Dan is dat belangrijk. Is je schroef te zwaar dan haal je het Max toerental niet, en daarmee ook niet het Max vermogen. Je loopt dan het risico dat je de motor/regelaar continu op maximale stroom moet zetten, wat weer leidt tot opgeblazen regelaars.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 10:04 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 12:37 #1368341

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Thijs1971 schreef :
Overengineered ?

Bij die Vectron zie ik een maximale (temperatuurbeveiligde) laadstroom van een whopping 100A, dat is dan 4800W. Dan zou ik 50% per uur kunnen laden?


T.

Nee, dat trekt je 16A walstroomaansluiting niet, en ik denk dat je accu's dat ook niet trekken...


Als je gaat proefvaren: probeer een grafiekje te maken van de rpm, de stroom, spanning en de snelheid. Dan kan je zien of de schroef matcht met de motor. Of dat je nog een iets zwaardere of lichtere schroef nodig hebt.
Het is een 3 fasen-permanente-magneet-synchroonmotor neem ik aan? Dan is dat belangrijk. Is je schroef te zwaar dan haal je het Max toerental niet, en daarmee ook niet het Max vermogen. Je loopt dan het risico dat je de motor/regelaar continu op maximale stroom moet zetten, wat weer leidt tot opgeblazen regelaars.

Thx en trouwens met plezier weer eens je verhaal over E-Day gelezen!

Zo’n grafiekje ga ik zeker maken. Er zit een schroef op die ad specs vd fabrikant voldoet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 12:41 #1368343

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859

Dit is alles wat ik vd motor weet, naast zeer veel vertrouwen in de mensen erachter en het concept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 12:41 #1368345

Bij mij?
Nee, heb geen specs:-).
Heb een ander type motor, eentje die zijn karakteristiek aanpast op de schroef.
(Seriegewonden dc-motor)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 13:19 #1368360

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Bij mij?
Nee, heb geen specs:-).
Heb een ander type motor, eentje die zijn karakteristiek aanpast op de schroef.
(Seriegewonden dc-motor)

Ja, nou, toen ik dat project van "Sailing Umma" met die heftruckmotor zag vond ik dat eigenlijk ook wel heel gaaf. Ik heb uiteindelijk voor een duurdere en radicaal andere oplossing gekozen, misschien wel meer in lijn met de (veel mooiere/zwaardere maar ook "standaard") Volvo die ze nu aan boord hebben?

Ik bedoelde mijn eigen schroef, volgens de fabrikant hoort er een bepaalde schroef op en die is het geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 13:22 #1368365

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859

zo een

Laatst bewerkt: 13 feb 2022 13:22 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 13:53 #1368383

Prima om mee te beginnen, maar met precies meten kan je het ook verifiëren of het klopt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 17:59 #1368473

W.b. krimpkousen en verbindingen: gister voor het eerst van die soldeer verbindingen gebruikt (soldeer en krimpkous in één). Dat ging zo goed, met een soort mini crème brulee brande, ik ben meteen fan.
Ook draden van (iets)verschillende dikte. De krimpkous is doorzichtig, dus je kunt voor het solderen/krimpen zien of alles goed zit.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 19:01 #1368492

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
RobertWalter1 schreef :
W.b. krimpkousen en verbindingen: gister voor het eerst van die soldeer verbindingen gebruikt (soldeer en krimpkous in één). Dat ging zo goed, met een soort mini crème brulee brande, ik ben meteen fan.
Ook draden van (iets)verschillende dikte. De krimpkous is doorzichtig, dus je kunt voor het solderen/krimpen zien of alles goed zit.

Deze soort? Ziet er goed uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 19:04 #1368494

Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 19:22 #1368507

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Het dagboek van een onhandige jachteigenaar deel zoveel

Vandaag stond in het teken van de letters met plaatsaanduiding op het achterschip. Ik was gisteren al begonnen met schuren. Eerst met P100. Toen bedacht dat ik een "afgebakend werkvlak" had moeten maken met tape, dat gedaan, vandaag het schuren afgemaakt. Ik dacht niets meer van de letters te zien of voelen. Daarna nog met P180 afgeschuurd en met wasbenzine vetvrij gemaakt.

Proefstukje gespoten op een zwart plankje, dat ging goed, maar als je te langzaam/dik gaat krijg je toch druipers. Uit het karton van mijn MultiPlus (komt dat ding gelijk van pas!) dezelfde vorm getekent als het afgeplakte vlak (met een A4-tje overgetrokken en uitgeknipt). Sponsjes erop geplakt, zodat het een paar centimeter van het spuitvlak af zou zweven. Dit alles volgens instructie van de verfwinkel, die mijn restant blik daartoe (bijwerkplekjes) in een spuitbus had geheveld.

Op zich ging het best goed, maar inderdaad toch een paar druipers. Wel mooi dekkend en geen kwaststrepen zoals bij de andere schadeplekjes die ik had opgeschuurd en bijgewerkt. Al doende leert men.









Ook heb ik de zware balk met verroeste (hoezo, geen RVS?) schroeven waar de Torqueedo aan bevestigd kon worden er af geschroefd, toch ook een hele workout!



Tot mijn verbazing zag je onder een bepaalde hoek lichtinval toch nog steeds "Vreeland" waar straks de plakletters "Naarden" komen te staan. Ik zal het morgen als het opgedroogd is nog eens bekijken, en anders doe ik het nog een keer.

Een ander, "klein" klusje waar ik wel heel blij van word is mijn schakelpaneelplankje:




Het paneeltje past er precies in, en vandaag in de bouwmarkt, waar ik voor 6,85 een euro-verloopstekker kocht, scharniertjes en een sluitinkje gekocht:



Ik merk nu met monteren al dat het handig gaat zijn om zo de draadjes te kunnen verlengen en te monteren. En ach, ik vind het er wel geinig uitzien :-)

Een klein tegenvallende stap zijn de dikke snoeren (samengesteld koperdraad) van de omvormer naar de plek van de schakelkast: daar kan ik geen schoentje op monteren oid? Ik heb een plannetje om 4 of 5mm boutjes op een plankje te bevestigen, waar ik een ongestript deel van de draad tussen twee ringen en een schroef kan vastklemmen (of Jan vragen kabelschoenen te monteren), en daar dan de verbindingsdraad naar het paneeltje aan vast te maken. Ik heb vandaag gezocht naar een groter-dan-standaard kroonsteentje of iets anders om "ongelijke draden" te verbinden maar niet echt iets gevonden? (Een lasdop lijkt me ook helemaal niet geschikt?)

Een leuke meevaller was met de Euro stekker vaststellen dat het walstroomgedeelte "first time right" werkt: het paneeltje van de lader ging naar "absorption" en vrij snel naar "float" en zonder inverter had ik walstroom, die ik met de hoofdschakelaar kon afschakelen. Het werkt stil en super gebruiksvriendelijk. Nou ja, ik heb de app geprobeerd te installeren, maar die begon over het apparaat op internet aansluiten (niet zo eenvoudig, hub mee aan boord, laptop als bridge en iphone hotspot?) of een "GX installatiebestand" (heb ik eigenlijk wel GX, hebben alle multiplus dat (nodig voor app?)) hoe kom ik daar dan aan? Komen we wel achter.

Morgen D-day. Ik ga nog het laatste stukje van "Inventing Anna" kijken, aanrader op Netflix, over een échte drama queen, met een verdiend biertje, en vroeg naar bed...
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 19:23 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 20:36 #1368528

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
RobertWalter1 schreef :
W.b. krimpkousen en verbindingen: gister voor het eerst van die soldeer verbindingen gebruikt (soldeer en krimpkous in één).
Ik lees "overal" het advies om aan boord geen gesoldeerde verbindingen te maken wegens een verhoogde kans op kabelbreuk door trillingen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 20:45 #1368534

ik ben heel benieuwd naar de proefvaart!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 feb 2022 20:46 #1368536

Dat is een goede. Ik vermoed dat dat hier iets anders ligt, omdat het geheel, draad plus soldeer samengehouden wordt door de krimpkous. Maar misschien is er iemand die er meer verstand van heeft, het al eens getest heeft of alsnog wilt testen?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 09:02 #1368613

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
voor ongelijke draden zijn wago klemmen perfect klemmen b.v wago 221-613. deze klemt van van 0.5 naar 6mm2 kabel. vanwaar wil je aftakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 11:27 #1368678

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
FKZ schreef :
voor ongelijke draden zijn wago klemmen perfect klemmen b.v wago 221-613. deze klemt van van 0.5 naar 6mm2 kabel. vanwaar wil je aftakken?

Nou die heb ik gewoon aan boord liggen, dat ik daar zelf niet aan denk?
Jan raadde mij de gele kabelverbindertjes aan, die had ik niet, en om dan het dunnere draadje dubbel te vouwen.

Vertakkingen: bv SB/BB navigatielicht bij elkaar brengen in lasdoosje in mijn wet locker (ook dit soort clips of toch bv kroonsteentjes en hoe klem ik de kabeltjes in een lasdoosje, niet toch een plankje met beugels maken oid?)

Ik ga er straks wel mee verder. Eerst wat ander opschrijven:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 11:56 #1368688

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Daten is weten - eerste indrukken

"In alle opzichten een verbetering", "wow" en een dolenthousiaste monteur aan boord over hoe gaaf dit elektrisch varen wel niet is.

Jan Koeman uit Huizen (de monteur, dus) en ik hadden om 9:00 bij de Raccoon afgesproken. Om 10:15 lagen we, nog in de hangbanden in het water. Eerst alle nieuwe afsluiters gecontroleerd, die waren allemaal goed en toen... de banden van de kraan los, gashendeltje in stationairstandje naar voren en... er gebeurt niks? Doet-ie het niet? Toch wel... daar gaat ze! Tandje "gas" erbij. Ja hoor, ze wordt echt aangedreven!

Met een stevig, vlagerig briesje in de rug de haven uit. 500W. iPhone aan (het log moet nog aangesloten op de 12V). 2.5 knp, dat is al echt erg goed. Tegen de wind in 2 knopen, nou dat is inderdaad echt een efficiëntere opstelling dan met de Torqueedo. (Ik zou zeggen, met deze wind mee, op 500W 2knp, tegen de wind in 1.5).

En dan... roerdruk... whoppie ik kan om mijn as draaien. Beide kanten op! Wat een verschil en wat een gevoel van controle tov de Torqueedo. Je "voelt" gewoon hoe motor en schip elkaar weer "begrijpen" en het roerblad reageert op de schroef zoals bedoeld.

We voeren het gas eens op. 1KW, 25% vermogen. 4.5 knoop (Torqueedo: 2.7). Vol ongeloof staar ik naar mijn iPhone en het display. Ik ben vergeten naar het toerental te kijken, dat lag ergens rond de 500/600?
Het motortje begint nu hoorbaar, aangenaam en zachtjes, te zoemen. De druk op het roer naar bakboord neemt licht toe. Er is een hele lichte trilling te voelen onder de voetjes, maar dan moet je opletten. Eigenlijk maakt het geluid van de schroef in het water het meeste geluid.
Het voelt alsof je op een "efteling bootje" vaart en zo voelt het consolehandletje ook.

We gooien er, voor de test, maar eens wat meer vermogen op, tot aan vol gas. Eigenlijk gaat ze nauwelijks sneller, ik heb haar rompsnelheid 5.5knts (net) niet gehaald. Het is net (it Paradyske?) alsof de schroef dan wild/loos door het water heendraait, niet goed pakt en geen extra voortstuwing meer geeft?

De Torqueedo heb ik altijd wat onderpowered gevonden. Toch altijd een beetje zorgen op zee, wat nou als ik met harde wind en stroom tegen *moet* (op zich ging dat, soms kruipend, altijd wel goed). Dit voelt het tegenovergestelde, en dat is lekker. "Ik ga snel genoeg en als het zou moeten heb ik nog extra power over". Even los van misschien een andere schroef voor hogere snelheden (geen behoefte aan nu hoor).

En de gevolgen voor de actieradius zijn echt fantastisch. 1KW hou ik, Deep Cycle echt waar, 10 uur vol. Dat is ook wat de motordisplay zegt. Toch een actieradius van 45 mijl. Ontsluit ook veel moeilijk bezeilde binnenwateren (rivieren, kanalen)... Een mooi thuiskomertje, met mast overboord (noodtuig) of windstilte. En met dit volledig onhoorbaar en onvoelbaar motortje onder de 500W heb ik veel vertrouwen in motorzeilen en bij echte blakte kom ik dus echt wel van Waddeneiland naar Waddeneiland.

Dan achteruit. Hier is de motor een stuk minder efficient (ik heb het niet nauwkeurig getest). Er zit een koppelbeveiliging op het systeem (elektronisch?). Ik lag snel stil. Maar het viel niet mee tegen de wind in te deinzen, bij 500W lag ik min of meer surplace, nou ja, dit deel nog niet heel goed uitgetest. Later in de havenkom nog wat rondjes voor en achteruit gevaren. Het manouvreert in ieder geval stukken, stukken beter dan met de Torqueedo wat a) niet achteruit te branden was en b) als het dan eindelijk ging (tegen die tijd lag je wel halve wind te driften) nou dat, dan kon je een beetje met een schuine hoek op de wind scheef naar achteren driften, en daar hield de manouvreerbaarheid wel op. Dit voelde net als een tienvoudige verbetering.

En toen we het motortje even uitzetten om de watersmering te ontluchten bedacht ik me dat de overgang van zeil naar motorstand nu toch ook echt wel een factor tien makkelijker is (en sneller dus veiliger) bij de Torqueedo moest ik soms naar de spiegel om het motortje te ontgrendelen en te laten zakken, vervolgens de kajuit induiken om de kabels door het patrijspoortje te geleiden en aan te sluiten en het motortje aan te zetten op het console-kastje.
Nu steek je je arm de kajuit in en draai je de sleutel een kwartslag. De motor (en het display) staan net zo snel aan als de iPad. Dat is lekker!
Als de motor uit staat, is de schroef geblokkeerd. Als ie aanstaat draait ie, natuurlijk, vrij in zijn vrij.

Nou, een mooiere start van mijn vaarseizoen, met nog heel veel klusjes te doen, had ik mij niet kunnen wensen. Ik ben echt een blij ei. Dit is een ontzettend goede verbetering aan de basis van een schip. Een zeilschip, ja zeker, met een thuiskomer, een motorzeilmogelijkheid, en echt best handig in sluizen, onder bruggen, door lange, saaie kanelen of in van die havens waar ik dan af en toe moet liggen om de accu's te laden.

Over dat laatste: de Victron kan 70Ax48V laden, zei Jan, dat is de "bulk stand". Je kan het allemaal inprogrammeren maar Victron kan het zelf nog beter aanschatten aan het laadgedrag van je accu's, zo begrijp ik. En kiest dan ergens rond de 70% voor omschakelen naar "absorption" en dit duurt lang. Vervolgens gaat ie naar "float" maar itt goedkopere laders staat de Victron dan uit (die wacht wat langer en laadt dan wat langer bij ("absorption") ipv continu "druppelen").

Nou, het grote leren en expirimenteren kan gaan beginnen. Eerst maar eens mijn logje aansluiten en, ik neem aan, callibreren en dan op een mooie windstille dag eens wat tabelletjes gaan vullen.

En de rest van mijn vrije dag vandaag eens verder met de elektra (dat doen, o.a., nou ja, ik wil mijn schakelpaneeltje nog een laagje geven) en dan aan het einde van de middag nog wel een proefvaartje met vriendin, schat ik zo :-)

Fijn dat er zeilersforum is, waar je dit soort dingen al is het maar voor jezelf vast kan leggen, en helemaal mooi als jullie er ook wat aan hebben, al is het maar plezier met het lezen!

Met nog even een woord van dank aan Jan Koeman, die in alle aspecten deze opdracht echt zeer naar tevredenheid en met heel veel creatieve inbreng met een soms best lastige opdrachtgever heeft afgerond, met veel oog voor kwaliteit en detail, veel kennis van zaken en een heel hoog arbeidsethos en professionaliteitsniveau. Het zal je maar gezegd worden, en nee, ik krijg daar niet voor betaald en heb daar geen belang bij. Geen idee of ie dit leest, zo ja: Jan, bedankt man!
Laatst bewerkt: 14 feb 2022 12:27 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 12:29 #1368694

Fantastisch Thijs! Als ik je verslag zo lees, is dit een eclatant succes! Komen er nog foto's/filmpjes van je zoemende bootje, glijdend over de het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 12:43 #1368698

Leuk verhaal! Matige efficiëncy achteruit ligt eerder aan je schroef dan aan het motortje denk ik? Of is er een speciale reden dat deze motor beter één kant op draait dan de ander?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl