Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 12:51 #1368699

Iemand je het verschil tussen een zakker en een druiper wel eens uitgelegd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 13:02 #1368701

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
boarderbas schreef :
Iemand je het verschil tussen een zakker en een druiper wel eens uitgelegd?

Nee, maar dankzij jouw leerzame opmerking heb ik het even gegooglet.

Ik was niet tevreden met deze methode van spuiten, misschien heb ik toch de bus te dichtbij gehouden? Er kwam te snel te veel lak op. Dit klusje zal ik denk ik over moeten doen. Al ziet het er op zich mooi egaal uit, en heeft de overvloed zich verspreid, zo lijkt het.

Of zeg jij, zet die spuitbus uit je hoofd en pak een kwast of een rollertje? Hoe zou jij dit dan doen?

Ik probeer en probeer daarvan te leren ik ik kan niks, he?
Laatst bewerkt: 14 feb 2022 13:03 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 13:05 #1368702

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
AndreAzuree schreef :
Fantastisch Thijs! Als ik je verslag zo lees, is dit een eclatant succes! Komen er nog foto's/filmpjes van je zoemende bootje, glijdend over de het water?

Vanzelfsprekend! (Een van de vele nadelen van je iPhone als centraal multifunctioneel navigatie, entertainment en communicatiesysteem, is dat experimenteren met de snelheid op Navionics en dat tegelijkertijd filmen lastig is. Daar wordt met "de oude iPad van Oma Truus" aan een oplossing voor gewerkt!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 13:33 #1368710

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 604
Fijn dat het allemaal werkt Thijs!

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 14:24 #1368718

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1259
Thijs1971 schreef :
...En ja hoor, als een zonnetje blies ze warmte, zo uit mijn accu's, de kajuit in. 2500W staat er op, maar of ze dat ook continu trekt? (Ik geloof dat ik daarvoor op een app op mijn iPhone kan kijken :lol: )
Dag Webasto. En welkom elektrificatie. Dat vind ik dan toch wel heel leuk. En misschien een tosti ijzer of klein tafelgrilletje. ...

T.

En dan de gaspit vervangen door een inductieplaat, dan krijg je een zee van ruimte in de bakskisten :)
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 14 feb 2022 14:24 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 14:41 #1368719

Thijs1971 schreef :
... en toen... de banden van de kraan los, gashendeltje in stationairstandje naar voren en... er gebeurt niks? Doet-ie het niet? Toch wel... daar gaat ze! Tandje "gas" erbij. Ja hoor, ze wordt echt aangedreven!

Ja die eerste keer wegvaren: je hoort helemaal niks! Draait ie wel????
Ja blijkbaar wel...
Ik herken het gevoel erg goed.

Mooi dat ie zulke mooie getallen geeft, later nog maar eens de toerentallen er bij opzoeken en het vermogen dat ie daarbij gebruikt. Is best wel leerzaam :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 14:55 #1368720

en dat je ineens een "tok" hoort...
Wat dus na enig nadenken de klapschroef moet zijn :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 16:03 #1368739

roozeboos schreef :
en dat je ineens een "tok" hoort...
Wat dus na enig nadenken de klapschroef moet zijn :)

Daar zitten rubberen dempertjes op, die hoor ik niet. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 16:10 #1368740

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Soms hoor je zoiets als er een kwartje valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 feb 2022 16:40 #1368747

Mooie resultaten, een geslaagde proefvaart dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 15 feb 2022 08:04 #1368841

Thijs1971 schreef :
boarderbas schreef :
Iemand je het verschil tussen een zakker en een druiper wel eens uitgelegd?

Nee, maar dankzij jouw leerzame opmerking heb ik het even gegooglet.

Ik was niet tevreden met deze methode van spuiten, misschien heb ik toch de bus te dichtbij gehouden? Er kwam te snel te veel lak op. Dit klusje zal ik denk ik over moeten doen. Al ziet het er op zich mooi egaal uit, en heeft de overvloed zich verspreid, zo lijkt het.

Of zeg jij, zet die spuitbus uit je hoofd en pak een kwast of een rollertje? Hoe zou jij dit dan doen?

Ik probeer en probeer daarvan te leren ik ik kan niks, he?

Een zakker zit in slecht lakwerk, een druiper is een soa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 feb 2022 05:50 #1370379

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nou even een ode aan dat andere forum, dat van de UK Westerly Owners Association, paying members only.

Mijn achterklamp was gebroken in de storm Eunice. Door de afwaai hing ze in haar lijnen en de vijftig jaar oude klamp was kennelijk de zwakste schakel.










Dus maar meteen gezocht naar een nieuwe. Google, geen resultaat, George Kniest had hem niet.

Dan maar een vraag op het WOA Tech chat forum. En ja, binnen een paar uur: www.norfolkmarine.co.uk/bollard-cleat-chrome-6

Gisteren de boot omgedraaid met de punt in de komende winden en op een extra lange lijn van de mast naar voren in de wat korte box.

En in die positie, eindelijk, toegekomen aan de deklaag van de kajuit. Dat ziet er schoon en gezellig uit en voelt als weer een mijlpaal in dit project: het is nu “afbouw” en de spulletjes kunnen zo zoetjes aan weer aan boord gebracht.









Vandaag verder prutsen md elektra en gordijntjes ophangen (nou ja, plannetje voor maken, ik denk blokjes hout plakken voor draadogen en daar waslijndraad tussen spannen)
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 05:52 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 20 feb 2022 08:07 #1370395

Goed bezig, wat een heerlijk scheepje! Mooi dat er (nog) origineel beslag beschikbaar is! Wel een stevige prijs, dat dan weer wel.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 11:26 #1370787

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Dekorganisatie

Een zwakte in het ontwerp (sorry, Sir Rayner) van mijn Nomad vind ik de organisatie op het voordek.

Het anker zit in de weg, en zowel de ankerlijn/borg als beide voorlandvasten worden op dezelfde voorbolder, bij mij een zwakke bezemsteel want het oude hardhouten plankje is weg, belegd:







Eigenlijk zou ik:
- een lichter anker willen, je hebt nu toch van die moderne? Welke zou ik moeten hebben? Is het OK om een anker in de kuip/bakskist te borgen, en naar voren te halen bij calamiteiten (?) of als je al weet dat je gaat ankeren? (Dit anker zou ik erg zwaar vinden om bij zwaar weer over mijn gangboordloze scheepje naar de voorplecht te brengen)
- óf dit anker over de voorplecht laten hangen, is een borglijn dan voldoende, hoe voorkom ik dat het tegen de boeg klapt?

- kan ik de (vuren/grenen?) bezemsteel vervangen door een hardhouten stok rondhout, welke houtsoort kan ik dan het beste nemen? Of staal (op staal?) beter?

Ik zou wel twee kikkers willen bijplaatsen om de landvasten op de beleggen. En als ik dan toch bezig ben, ook wel twee middenboldertjes/kikkers, trouwens.

Ik dacht aan de plek op de foto aangegeven, dat is op zich wel handig qua bewegingsruimte aan dek, maar gaat dan ook goed met de krachtverdeling?

Ik hoop op de plek in rood aangegeven, dat lijkt mij het handigst en mooist?

En dan dacht ik aan dit soort kikkers, met een borgplaat en sikaflex door nieuwe gaten (huilt) in het dek te bevestigen? (geen sandwich dus gewoon op maat boren, dan?) (Een beetje in lijn met de kikkers op de spiegel die ook een beetje afgerond/RVS zijn)

www.dekkerwatersport.nl/p/kikker-rvs-150mm-4-gats

Is mijn idee voor dekorganisatie een verbetering?
(Heb ik wellicht het concept van "gedeelde bolder op het voordek" niet goed begrepen? Ik vind het onhandig, alles klemt elkaar vast)

Klopt mijn aanname dat ik veilig de volgende procedure volg:
- passende bouten en borgplaat erbij (taps toelopend dat ze echt precies passen, zitten er wel bij denk ik? Borgplaat ook?)
- gaten boren die precies de diameter van die bouten zijn
- van boven de schroefgaten kitten (?), de borgplaat kitten, sikaflex
- aandraaien tot er een luciferhoutje tussenpast
- uur wachten en dan zo strak aandraaien als je net-niet kunt (zodat ze los te krijgen zijn, wel kracht maar niet extreem en geen grote hefboom gebruiken oid)

Zijn de kikkers voldoende stevig voor dit doel? (En ook een handige plek voor een sleepspruit zeker als ze wat breder zitten?)

Is de plek van de rode stippen dan ongeveer de goede? (Aan de achterkant van het voordek en naar de buitenkant, niet te dicht maar zo dicht mogelijk tegen het randje aan? Of beter in het midden een stukje naast de middenbolder?)

Ik ga weer verder met de elektra en mijn keukente/het interieur, maar ergens over een paar weken zou dit wel aan de beurt kunnen komen, ik vind het belangrijk en het is nu onhandig en met die bezemsteel ook niet superstevig/goede materiaal.

Dank alvast voor jullie hulp/tips :-)
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 11:33 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 11:47 #1370791

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
zeilersforum.nl/index.php/foru...kstoel-boeg-ophangen trouwens met veel goede ideeën over hoe ik mijn anker beter zou kunnen ophangen. (Het is op de foto niet goed te zien, maar via de ankerlijn op de middenbolder "klemt" het zichzelf vast in stalen punten op houten plankjes aan het dek bevestigd, zoals het origineel bedoeld is neem ik aan, met een borglijntje tegen evt schuiven en ik leg er ankerlijn onder omdat de punten toch het dek kapotschuiven (het schuift, klemvast, een centimeter heen en weer ofzo).

Ik denk dat ik eerst maar eens ga kijken wat er ueberhaupt gebeurt als ik mijn anker overboord laat hangen, hoe het hangt, en dan bedenk of en waar ik evt een beugel oid aan mijn preekstoel zou kunnen bevestigen.

Het zeilersforum weet weer eens alles.

Nu de plek/bevestigingswijze van de nieuwe kikkers nog :-)

(O en de landvasten lijken slechter belegd op deze detail foto dan ze in werkelijkheid waren, met een dubbel belegd voorspringetje, een enkel belegde lange lijn naar voren, die, zie ik, over zwanenhals hangt en ik had de lijnen wat wat mooier mogen opschorten misschien na de foto alsnog gedaan :-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 12:31 #1370802

De Fortress ankers zijn heel licht en handzaam, met enorme houdkracht. Dat gewicht is een nadeel bij het zetten. Zeker op stroom blijven ze een beetje zweven, ik zie ze niet snel door een laag waterplanten heenzakken bv. (geen ervaring mee)

Ik zou geen Fortress als primair anker willen, maar als je veel met mooi weer vaart op bekende ankergrond dan kom je waarschijnlijk 9 van de 10 keer toe met je Fortress. Een 2e (1e) anker met veel gewicht, dat je fire and forget overboord kunt mikken in geval van nood lijkt me altijd wenselijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 12:47 #1370806

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1392
Ik haak even aan, maar heb ook een antwoord.

Ik deel je probleem qua voorkikker:


Ik vind dit een heel onhandig ding. Je kunt er goed een oog van een lijn om slaan, maar een lijn op vastbinden is niet makkelijk.



Over het anker:
Op mijn V22 had ik ook geen ankerkuil. Daar hing het Talamex M-Anker (zie foto) met de "M" over de preekstoel aan bakboord. Over de preekstoel zat een stuk 6mm lijn geslagen: 20 keer er-om-heen gerold en vastgebonden. Over de "M" deed ik een elastiek of lijn.
Het oog van het anker, daar waar de lijn er aan zit, hing tegen de bankirai stootlijst aan en zat daar met een elastiek vastgebonden.

Het anker zat altijd goed vast, rammelde niet, en was handig opgeborgen. Helaas ik het anker wel verloren gegaan bij ophalen in oktober '21. (ik had er een snelkoppeling aanzitten die losging)

Het anker was 7kg en ik heb daar altijd heel goed op gelegen, ook op stroom tegen windkracht 5 op de Waddenzee voor de haven van Vlieland.

Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 12:48 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 13:05 #1370811

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
Je ligplaats is Naarden, begrijp ik? In die omgeving ontkom je
niet aan ankeren in fonteinkruid. Al was het maar voor de veiligheid
(noodstop, motorpech etc).
Heb zelf jaren aan de Gouwzee gelegen, ook zo'n notoire plek met veel
fontijnkruid. Op mijn Etap22 diverse ankers geprobeerd, een Bruce van 7,5kg komt
niet door het kruid heen en wil niet houden. De Fortress ankers zijn te licht en
geven hetzelfde resultaat, ze komen niet door het fontijnkruid heen.
Een Kobra 2 hield perfect maar gaat niet passen op jouw voordek.
Het andere anker wat het wel hield op fonteinkruid (en eigenlijk overal) was
een Danforth anker van 8 kilo. Deze past ook op je voordek. Nu zijn er hier
heel veel meningen over de Danforth, maar gezien het feit dat een "modern" anker
niet past op jouw voordek zou ik voor een 8- of 10 kilo Danforth gaan.
Het door daan1508 genoemde Talamex anker is een afgeleide van Bruce en niet
geschikt voor Fontijnkruid, wel op zand en modder.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 13:11 #1370814

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1392
AdB schreef :
Het door daan1508 genoemde Talamex anker is een afgeleide van Bruce en niet geschikt voor Fontijnkruid, wel op zand en modder.

Inderdaad nooit op fonteinkruid geprobeerd.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 13:17 #1370816

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nou dan is mijn huidige anker, net als al het andere aan boord "wat" zwaar uitgevoerd volgens mij :-), wel geschikt, ik schat dat dat ding zo 20/25 kg weegt, dat dondert met een rotgang overboord.

Dus idd een zwaar anker aanhouden.

Misschien een licht anker op (aan) het voordek, en een zwaar anker in de bakskist, dat ik op een achterbolder beleg, overboord gooi, de resterende lijn buitenom op de ankerbolder voor beleg en dan de ankerlijn achter losmaakt zodat het schip kan draaien? (En de lijn wat op spanning/bovenwater houden)? Ik haalde het schip tegen 2 knopen stroom en 10 knopen wind zo op het handje naar voren, trouwens, dat ging me verbazend makkelijk af.

Interessant dat ik niet de enige ben die een middenbolder op het voordek voor drie landvasten onhandig vind, en ik zie het idd vaker bij kleine jachtjes?
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 13:20 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 13:39 #1370821

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
2 ankers op 22voet lijkt me wat overdreven, je moet al goochelen
met ruimte in die maat.
Met een 8 kilo Danforth op je voordek heb je al behoorlijk wat
gewicht bespaard, voeg daar 10mtr ketting voorloop(6mm) en 30mtr nylon
lijn aan toe en je kan goed ankeren tot 8mtr diepte.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 13:39 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 19:20 #1370899

Ik lig in Edam en anker vrij regelmatig voor de deur en ik heb met mijn Bruce (M-anker) geen problemen met het fontijnkruid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 21 feb 2022 21:43 #1370930

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
Busje komt zo schreef :
Ik lig in Edam en anker vrij regelmatig voor de deur en ik heb met mijn Bruce (M-anker) geen problemen met het fontijnkruid.

Een Bruce M anker is minstens 20Kg. Dat gaat wel door het fonteinkruid
heen. Had deze discussie ook al met Erik de Jong, op grotere boten is
een Bruce prima.
Thijs en ik hebben kleine bootjes, 22voet, de kleinere Bruce ankers
blijven slepen door het kruid, ze zijn gewoon te licht.
Een puntig Danforth anker van 8 of 10 kilo (een maatje te groot volgens de tabel)
gaat wel door het fonteinkruid en houden ook op zand en modder.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 21:48 door AdB. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 feb 2022 05:07 #1370944

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
AdB schreef :
2 ankers op 22voet lijkt me wat overdreven, je moet al goochelen
met ruimte in die maat.
Met een 8 kilo Danforth op je voordek heb je al behoorlijk wat
gewicht bespaard, voeg daar 10mtr ketting voorloop(6mm) en 30mtr nylon
lijn aan toe en je kan goed ankeren tot 8mtr diepte.

A

Nou ja, een klein hulpankertje past er nog wel ergens bij? (En dan zou ik dat als hoofdanker gebruiken en mijn zware anker borgen in een bakskist --> bij zwaar weer wissel ik voor vertrek of als de ankerplek dat vraagt)

Maar misschien kan ik beter mijn huidige hoofdanker vervangen door wat lichters, het mijne is echt veel zwaarder dan 8kg, en dat beter bevestigen aan bv preekstoel.

Dank voor alle hulp! Maar ik ga vooral eens nadenken/googlen etc op extra kikkers. IK heb geen plaatjes gezien van Nomads die dat hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 feb 2022 05:13 #1370945

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Ik zie dat Centaurs soms wel soms niet extra kikkers op het voordek hebben: is dat een populaire refit van een niet standaard zo uitgevoerd jacht?








Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl