Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 feb 2022 10:36 #1371572

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Gisteren voor het eerst sinds de tewaterlating weer een stukje op de motor gevaren.

Nog steeds niet de rust om alles heel goed op te schrijven, maar eens wat beter op de toerenteller gelet:

500W --> 650 rpm --> 2.5 knt
1000W --> 950 rpm --> 3.5 knt
1500W --> 1100 rpm --> 4.0 knt
2000W --> 1150 rpm --> 4.5 knt

Daarboven heeft gasgeven geen effect.

Ga je tegen wind en golven in (gisteren 12 knt en een beetje vlagerig), dan merk je dat het meer vermogen kost om hetzelfde aantal toeren, en dus dezelfde snelheid te halen.
Kan die observatie/indruk kloppen?
Dat het bij tegenwerkende krachten meer vermogen kost om een voorwaarts voortstuwende propellor te laten roteren klinkt mij logisch in de oren?

Het is op een goede windstille dag en straks met mijn log en een keer de tijd allemaal nog veel nauwkeuriger te meten, maar even alvast een tweede indruk.

Een ander punt dat me opviel is de relatie gashandle en toerental: daar zit een flinke (elektronische) vertraging in, het duurt een seconde voor er goed vermogen wordt gegeven van stilstand naar hard vooruit. De (de)acceleratie van een boot is bij langzaam accelererende schroef waarschijnlijk alleen maar beter?)

Verder lag ik twee keer dwars tegen de (lege) steiger toen ik achteruit de box in probeerde te varen: het is echt wennen, een nieuwe motor, ik weet zeker dat ik aan het eind van mijn seizoen blind achteruit mijn eigen box in kan varen, maar ik merk dat het voor mij motormanouvrerend nu gewoon weer een nieuw schip is, met haar eigen kenmerken en achteruitvaar eigenschappen en aan haar ontwerp om lekker dwars op de wind te gaan liggen ("contrary to other ships of her size, she heaves-to very well", yeah, right) is natuurlijk met de nieuwe motor niks veranderd :-)

Dit weekend ga ik verder met de elektra (het begint te lukken!) en ook een grote schoonmaak, zodat we de boot zoetjes aan van "klusstand" in "zeilklaar" stand kunnen brengen en dus de klusspulletjes (op noodzakelijk gereedschap na) door zeilspulletjes te vervangen.

En ik ga aan de slag met het inslaan (marktplaats of nieuw) van een setje veiligheidsmiddelen die ik nog miste, zoals een gekeurd vlot: het ongekeurde exemplaar heb ik in bezit, ik ben benieuwd of dat ook een "too good to be true"-tje blijkt of juist een mazzeltje (het ziet er optisch goed uit).

Over de elektra heb ik erg lopen zoeken naar een oplossing om draden te kunnen groeperen en vandaar te verbinden naar het schakelpaneel. Wat zijn daar veel oplossingen voor, van eenvoudige "verdeelstrips" bij de watersportwinkel, tot WAGO lasklem installatieboxen tot 15mm mini DIN rails in PLC installatiekasten... Ik heb, zelfs op huurboten, wel exemplaren gezien met aluminiumfolie en veel plakband, maar dat is natuurlijk ook niet hoe het hoort. Ik zit er met mijn sigarenkistje dicht tegenaan, al heb ik in ieder geval alle installatiedraad ietsje ruim bemeten en netjes verlengd en van kabelschoentjes voorzien: dan kan ik mijn sigarenkistje tzt ook nog wel vervangen door bv dat WAGO installatiedoosje wat mij (met die "5 clips" van WAGO of doorgeluste exemplaren) best een creatieve oplossing lijkt? (Het hoeft niet gezekerd te zijn)?
www.wago.com/nl/installatieklemmen/lasdoos/p/207-4301
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 feb 2022 10:41 #1371574

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Ik heb er geen foto van, maar wat was het gisteren heerlijk om eindelijk weer eens op het water te zijn. Aan het einde van de middag, prachtige kleuren, de rust van de natuur. Even wat wezen spelevaren voor de Schelp en natuurlijk daarom- en doorheen.
Een groot verlangen om de wereld weer vanaf het water te kunnen beleven en een groot genot dat na al die maanden weer te kunnen doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 feb 2022 12:59 #1371589

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Dat van die dode band herken ik wel bij het gasgeven vooral in het schakelen voor en achteruit. Dit is deels waar en deels gevoelsmatig.

Normaal laat je je motor in toeren terug lopen tot stationair. Je schroef draait dan nog steeds in vooruit of achteruit met zeg een 450 toeren (stationair toerental/ KK reductie) Dan schakel je naar neutraal schroef stil en dan achter uit direct weer 450 toeren. Bij nood situaties is dat nog veel ergers. je vaar kruis snelheid bij 2800 toeren er gebeurt iets en je slaat achter uit. JE motor is niet eens terug naar 900 toeren voor dat je je kk van voor naar achteruit zet. en vol gas er op geeft direct achteruit met max toeren.

Bij een edrive bouwt de regelaar echt af naar 0 tot dat er omgeschakeld word dan gaat die achter uit en bouwt de toeren weer op.

het stuk tussen 0 en 500 toeren stuk kan je met een emotor altijd regelen bij een diesel is 450 toeren je start punt. met het stuk tussen 0 en 500 schroefas toeren kan je heel precies sturen en met heel weinig toeren enorm van je schroefwerking gebruik maken.

Ik had 5 nokjes op mijn gas handel in mijn E sloep. Neutraal 50% gas fwd/rev en 100% gas fwd en rev. Bij manouvreren zette ik hem direct op 50% en als die dan oppakt terug regelen naar wat je nodig hebt. Dus zeg maar dot gas en dan terug ipv weinig en dan steeds meer. althans bij snel manuvrern en schakelen tussen vooruit en achteruit.

Daarnaast is het het geluid of juist het gebrek eraan. Wat het lang laat lijken omdat pas als je schroef herrie begint te maken dat je het idee hebt dat er wat gebeurt.

fijne vaart en een mooi seisoen.


ps wellicht is er nog wat af te stellen in reactietijd, up down ramp tijd of controller karakterrestiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 feb 2022 13:23 #1371590

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Wow wat een nuttige en herkenbare reactie van een mede e-boater!
FKZ schreef :

het stuk tussen 0 en 500 toeren stuk kan je met een emotor altijd regelen bij een diesel is 450 toeren je start punt. met het stuk tussen 0 en 500 schroefas toeren kan je heel precies sturen en met heel weinig toeren enorm van je schroefwerking gebruik maken.
Ja, ik, stommerd, was dus "accelereren-manouvreren" gewend met mijn bbm en in dat gedrag verviel ik weer, maar dat (accelereren bv) is juist niet wat je moet doen en helemaal niet nodig.
Idd, de lage toerentallen zijn zeer nauwkeurig aan te sturen, en ze stuurt dan inderdaad, heel nauwkeurig sturend, met wat propellordruk op het roerblad, met bv 150 rpm en <1knp om haar as (voorwaarts, achterwaarts moet ik dit nog een beetje uitvogelen).
FKZ schreef :
fijne vaart en een mooi seisoen.

Jij ook en bedankt voor je reactie en tips! Ja ik sta nog aan het begin van configuratie/tuning maar ben echt al meer dan tevreden hoe ze nu vaart! (En het is ook een kwestie van beetje wennen en vaargedrag afstemmen op hoe het werkt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 feb 2022 23:43 #1371694

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2074
Ik zag je varen gisteren,ik had zelf een beetje haast. Hele mooie boot! En 4 knoop bij 1500 watt (48 volt?) is volgens mij niet slecht. Mijn boot is ook 22ft en ongeveer even zwaar, ik zit ook wel aan electrisch te denken. Maar dan wel een soort saildrive. Ik zit te denken om hiervoor de saildrive van een Penta mb50 te gebruiken, en hier een electromotor op te zetten.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 06:39 #1371707

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :
Ik zag je varen gisteren,ik had zelf een beetje haast. Hele mooie boot! En 4 knoop bij 1500 watt (48 volt?) is volgens mij niet slecht. Mijn boot is ook 22ft en ongeveer even zwaar, ik zit ook wel aan electrisch te denken. Maar dan wel een soort saildrive. Ik zit te denken om hiervoor de saildrive van een Penta mb50 te gebruiken, en hier een electromotor op te zetten.

Martijn :)

Hee wat leuk! Ja we zwaaiden, toch? Dank je voor het compliment. Wij vonden jouw boot ook prachtig, zag er zeer zeewaardig uit allemaal!

Mooi om ook te electrificeren. Sail Drive, ja ik weet het niet, als ik Sailing Uma kijk vind ik hun ervaringen met re-generatie maar zo-zo, qua minimum-snelheid/opbrengst. Geven onze bootjes wel voldoende "zeilvermogen" om zo'n ding aan te drijven, dan?

Maar dat hangt misschien ook wel van je plannen af en van hoe lange oversteken je van plan bent te maken. Mij lijkt 10KWh voor, zeg maar, Europese oversteken dus van hooguit enkele dagen voldoende, met een actieradius van zo'n 40 mijl schat ik, en eventueel wat arabische windreserve in de vorm van een klein aggregaatje en een jerrycannetje brandstof in het motorruim/bakskist?

Waterstof. Wat we nodigen hebben zijn veilige, kleine waterstofgeneratortjes aan boord. Dat zal wel de toekomst worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 06:45 #1371708

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :
...
Martijn :)

Dat jij met je bootje tussen de walvissen tussen Noorwegen en de Shetlands bent gevaren vind ik echt heel gaaf en heel, heel inspirerend, Martijn!

www.leisure17-22.nl/varen/2018.../noorwegen-shetlands wat een mooi verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 18:44 #1371887

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Klusmiddag

Soms zit het tegen en soms zit het mee en vandaag was zo'n middag. Stukjes beginnen in elkaar te vallen voor mij.

Allereerst de onderkant van de gebroken klamp (Eunice) verwijderd:







En een foto gemaakt van hoe het er aan de binnenkant uitziet. Sommige plastic is wel een beetje rottend, het voelt op sommige plekken nattig en vettig, maar dat komt ook door "hangend vocht" (condens, binnenlekkend regenwater, nou ja, binnen "zwetend" regenwater op sommige plekjes). Is dit nou iets om me zorgen over te maken?




Gisteravond had ik kortsluiting, na wat proberen bleek al snel niet in mijn brakke haspel-met-twee-verdeelstukken (ik moet nog wat anders) en, natuurlijk, ook niet in mijn gloednieuwe elektra installatie, niet in mijn kacheltje en niet in mijn bouwlamp maar in de 50 jaar oude (?) 220 elektra aansluiting van de lasdoos met nieuwe WAGO lasdoppen naar de 3 stopcontacten aan boord. Ik heb er 2 ontkoppeld en 1 vervangen en die doet het nu.








Daarna mijn eerste 12V lampje aangesloten, via mijn sigarenkistje (ik durf het bijna niet te laten zien haha), het schakelpaneeltje en het begin van een bescheiden "kabelboom" binnenboord om andere lampjes/USB contactje aan af te takken. Deze hangt in mijn voorondertje (2x):



En opgeruimd aan boord. Als je goed kijkt kan je het sigarenkistje zien. Zie het maar als proefopstelling ik vervang het denk ik door een WAGO installatiedoosje of een paar "verdeelklemmetjes" van de watersportwinkel of ik plak een DIN rail aan de achterkant van de hondskooi.




Het stekker deel van de nieuwe huiddoorlating voor het (geteste: werkte) ankerlicht gemonteerd (zat niks op):




En even gekeken of ik morgen deze "plakfolie.nl" keukenstrip op mijn wat viezige/beschadigde gelamineerde plankje ga plakken, hierboven komt dan mijn Origo 3000. Doen? Of stom en brandgevaarlijk (volgens mij niet) en weet-ik-wat?






Voor de bovenste kastjes heb ik ook nog dezelfde gele schuifplankjes als voor de onderste, die wil ik nog wel monteren zoiets zat er origineel ook op.

Het fornuisje zal wel wat hoger, op een metalen strip dacht ik zo, moeten, ik heb er cardanische beugels bij.

Ben wel benieuwd hoe ik zorg dat de montagedraad (ik wilde luidsprekersnoer gebruiken) van de contrastekker van de Aquanautic montagedraad niet aan die pielkleine schroefjes gaat hangen. Misschien moet ik dan een draadbeugeltje aan het plafonnetje maken, maar het is daar erg laag en ik vind dat geen prettig idee, een scherp metalen ding op hoofdschaafhoogte? Is het een idee dat ik dat gat dichtkit met (een beetje, halve cm ofzo) sikaflex, zit het dan vast genoeg en is het nog verwijderbaar?

Andere plannen morgen:
(- contrastekkertje monteren)
- ankerlicht doortrekken en op schakelpaneel monteren
- BB/SB boordlichten doortrekken en op schakelpaneel monteren (SB moet ik lampje vervangen of repareren, kan ik meteen reservelampjes kopen)
- log/dieptemeter ff aansluiten
- heklicht op een plankje monteren, plankje lakken, aan hekwerk met verkeersbordbeugels (RVS) en een huiddoorlating voor de kabel. Eventueel maak ik een geheim, apart schakelaartje om het heklicht los van "running lights" aan/uit te kunnen zetten, bereikbaar via het serviceluik aan de binnen-achterkant van de kuip. Dan kan ik motor(zeil)end de juiste verlichting voeren (heklicht mag uit op de motor want ankerlicht + boordlichten aan). Ik vind zo'n geheim knopje wel leuk onregelementair.
- nieuw toiletje kopen, oude ontkoppelen en nieuwe installeren (ik heb nieuwe afsluiters; ook slangen vervangen?)
- vandaag stof gezogen, morgen alles eens goed afnemen en nog wat huishoudspulletjes die ik aan boord had een keer van boord om zelf schoongemaakt/uitgezocht te worden
- keukentje afplakken
- plankje voor achterkant keukentje maken
- plankje voor onderkant of opvullen en afplakken met folie
(er staat een tekening op het hout, heel bijzonder, ik denk door een Westerly medewerker daarop gezet)
- de gordijntjes ophangen, dat wilde ik aan "waslijndraad" met een warteltje doen, 6x; 12x blokje hout vastplakken met polymax waar ik de haakoogjes op kan vastschroeven
- kajuitkussens aan boord
- origo aan boord
- meer spulletjes aan boord
- shoppen voor veiligheidsmiddelen (30m drijftouw in een zakje, werpmiddel (vorig jaar verloren), radarreflector (ditto o o o slordig), vuurpijlen
- shoppen voor wat 12V lampjes in de kajuit
- ik ben een beetje op zoek naar wat beugeltjes e.d. om in mijn gangboordkastjes een en ander aan spullen te organiseren: handmarifoon, handkompas (mijn enige kompas), reefhandle, zeillatten, waterkaarten en boekjes (volgens mij kan ik er een handig boekenkastje in of op maken)

Binnenkort (volgend weekend?) ook de mast er af voor alvast een marifoonantenne/coaxkabel, nieuw lampje in het toplicht en ik wil nog eens heel goed de popnagels/beslag van het want bekijken en hoe de valblokken vastzitten enzo.

Log/dieptemeter aansluiten: ik wilde morgen einde vd dag weer lekker het gereedschap inpakken, het wordt rustig weer, en eens met pen en papier in de aanslag en wat meer geduld wat met mijn motor gaan spelen, en op open water wat gaan pielen met achteruit varen enzo. Zin in, het wordt prachtig weer!

Nou een heel verhaal weer, zo ook mijn eigen gedachten ordenend. Ik hoop dat het jullie vermaakt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 19:56 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 19:08 #1371890

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2340
Leuk project en interessant om te volgen. Wat het koken betreft, ik snap je keuze voor Origo niet. Waarom ga je niet op inductie koken, zoals al eerder is geopperd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 19:36 #1371897

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Hoe heb je dat in gedachten als je voor anker ligt, als je per dag een uur een inductieplaat aan hebt staan zit je op grofweg 1.5kWh, dat is op 48V toch al weer 30Ah. Kan wel, maar dat gaat in dit geval wel van je motor range af.

Het lijkt mij op zich best mooi, maar ik denk op kleinere schepen zonder generator nog wat te ver gegrepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 19:51 #1371900

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Eens.
En ik ben ook geen fan van elektrisch koken in mijn eigen keuken.
Ik vind zo'n origo wel passen bij de leeftijd van de boot (ook al is ze 1968 meets 2022)
Ik wil geen gasinstallatie
Dus dit leek wel passen?

Overigens lijkt een waterkoker me evt wel handig. Een nespresso apparaat bv dan weer helemaal niet. Bij zeilen hoort 's-ochtends een kopje luxe percolator- en verder opgietkoffie uit de thermoskan, vind ik. Dat is gewoon zo.
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 19:51 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 20:32 #1371905

Thijs1971 schreef :
Gisteren voor het eerst sinds de tewaterlating weer een stukje op de motor gevaren.

Nog steeds niet de rust om alles heel goed op te schrijven, maar eens wat beter op de toerenteller gelet:

500W --> 650 rpm --> 2.5 knt
1000W --> 950 rpm --> 3.5 knt
1500W --> 1100 rpm --> 4.0 knt
2000W --> 1150 rpm --> 4.5 knt

Daarboven heeft gasgeven geen effect.

Ga je tegen wind en golven in (gisteren 12 knt en een beetje vlagerig), dan merk je dat het meer vermogen kost om hetzelfde aantal toeren, en dus dezelfde snelheid te halen.
Kan die observatie/indruk kloppen?
Dat het bij tegenwerkende krachten meer vermogen kost om een voorwaarts voortstuwende propellor te laten roteren klinkt mij logisch in de oren?

Hmm, die getallen moet je bij windstil nog maar eens iets preciezer meten,
toenemende snelheid en afnemende slip kan ik anders niet zo goed verklaren :-)


Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 23:18 #1371924

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
Je boot ziet er mooi opgeruimd uit Thijs. Waarom zou je die plankjes niet schuren en lakken? Dat plak folie…. Ik denk dat dit altijd weer gaat loslaten aan boord.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 25 feb 2022 23:33 #1371927

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2074
Thijs1971 schreef :
mrtnm schreef :
Ik zag je varen gisteren,ik had zelf een beetje haast. Hele mooie boot! En 4 knoop bij 1500 watt (48 volt?) is volgens mij niet slecht. Mijn boot is ook 22ft en ongeveer even zwaar, ik zit ook wel aan electrisch te denken. Maar dan wel een soort saildrive. Ik zit te denken om hiervoor de saildrive van een Penta mb50 te gebruiken, en hier een electromotor op te zetten.

Martijn :)

Hee wat leuk! Ja we zwaaiden, toch? Dank je voor het compliment. Wij vonden jouw boot ook prachtig, zag er zeer zeewaardig uit allemaal!

Mooi om ook te electrificeren. Sail Drive, ja ik weet het niet, als ik Sailing Uma kijk vind ik hun ervaringen met re-generatie maar zo-zo, qua minimum-snelheid/opbrengst. Geven onze bootjes wel voldoende "zeilvermogen" om zo'n ding aan te drijven, dan?

Maar dat hangt misschien ook wel van je plannen af en van hoe lange oversteken je van plan bent te maken. Mij lijkt 10KWh voor, zeg maar, Europese oversteken dus van hooguit enkele dagen voldoende, met een actieradius van zo'n 40 mijl schat ik, en eventueel wat arabische windreserve in de vorm van een klein aggregaatje en een jerrycannetje brandstof in het motorruim/bakskist?

Waterstof. Wat we nodigen hebben zijn veilige, kleine waterstofgeneratortjes aan boord. Dat zal wel de toekomst worden.

regeneratie via die saildrive zal niet veel opleveren, ben ik bang. Een extra zonnepaneel levert meer. Op de saildrive die ik wil gebruiken zit normaal een 7,5 pk honda motortje, daar wil ik een 3kw motor (zoiets) monteren. Dan wel de vloeistof gekoelde versie, en daarvoor gebruik maken van het pompje in het staartstuk. Misschien via een warmte wisselaar, want of deze motortjes tegen zout water kunnen betwijfel ik. Ik heb ook wel zitten denken om een bestaande buitenboordmotor van zo´n electromotor te voorzien, alleen ik vermoed dat je dan wel met een niet zo efficient werkende schroef zit.
Maar goed, voorlopig red ik mij nog prima met mijn 6pk 4takt bbm, is te tillen, zuinig, en doet het prima. Voor mijn volgende grote reis wil ik hem wel wat ¨zeewaardiger¨ maken, dat hij bij een korte onderdompeling niet meteen afslaat. Eerst ook nog wat andere projectjes, een windvaan stuurinrichting bijvoorbeeld. En nog een hele lange lijst met klusjes..
Maar dit weekend eerst maar weer eens de zeilen hijsen, het wordt erg mooi weer! B)

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 23:34 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 05:16 #1371935

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :
Thijs1971 schreef :
mrtnm schreef :
daar wil ik een 3kw motor (zoiets) monteren.

Interessant, daar wil ik wel eens met je over van gedachten wisselen en je bent welkom bij mij een keertje mee te zoemend-varen als je wil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 07:36 #1371942

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
OK 1 van de klusjes voor vandaag/weekend is de technautic dekdoorvoer monteren.

Daar zitten vier RVS schroefjes bij meegeleverd, ik kan van tevoren kijken dat ze niet te lang zijn.

Er zit een gat voor het huidige stopcontactje van precies 1 cm, en dat zit ook met schroefjes vast.
Misschien kan ik de begaande gaatjes hergebruiken, nog niet gekeken, en anders zal ik ze moeten dichten (epoxy) en nieuwe op diepte voorboren.

Ik neem aan dat je die vult met sikaflex voor je de schroefjes er in draait?
En ik neem aan dat ik ook sikaflex moet smeren onder het rubberen plateautje van het stopcontactje, zodat er geen water onderdoor het kabelgaatje in kan lopen? (afplakken, niet te ver aandraaien, laten drogen en vastdraaien)
En is het een goed idee om het gaatje van onderen te vullen met een heel klein beetje sikaflex (of polymax of iets anders?) om het binnenkomende kabeltje vast te zetten en de trekkracht op het stopcontact op te heffen?
Laatst bewerkt: 26 feb 2022 07:41 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 09:56 #1371951

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1259
Thijs1971 schreef :
...
En even gekeken of ik morgen deze "plakfolie.nl" keukenstrip op mijn wat viezige/beschadigde gelamineerde plankje ga plakken, hierboven komt dan mijn Origo 3000. Doen? Of stom en brandgevaarlijk (volgens mij niet) en weet-ik-wat?
...

Ik heb de Origo ook in zo'n nis geplaatst, na verloop van tijd merkte ik dat de zijkanten toch wel wat warm werden. Daarom heb ik koperplaat op die kanten aangebracht, dat werkt goed. Boven de Origo heb ik een opklapbare plank gemaakt,dat is handig als opruimplek als er niet gekookt wordt.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 10:11 #1371954

Zo zit het bij ons, het plateau een paar centimeter verhoogd, de wanden bekleed met aluminium
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 10:38 #1371957

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Thijs1971 schreef :
Gisteren voor het eerst sinds de tewaterlating weer een stukje op de motor gevaren.

Nog steeds niet de rust om alles heel goed op te schrijven, maar eens wat beter op de toerenteller gelet:

500W --> 650 rpm --> 2.5 knt
1000W --> 950 rpm --> 3.5 knt
1500W --> 1100 rpm --> 4.0 knt
2000W --> 1150 rpm --> 4.5 knt

Daarboven heeft gasgeven geen effect.

Ga je tegen wind en golven in (gisteren 12 knt en een beetje vlagerig), dan merk je dat het meer vermogen kost om hetzelfde aantal toeren, en dus dezelfde snelheid te halen.
Kan die observatie/indruk kloppen?
Dat het bij tegenwerkende krachten meer vermogen kost om een voorwaarts voortstuwende propellor te laten roteren klinkt mij logisch in de oren?

Hmm, die getallen moet je bij windstil nog maar eens iets preciezer meten,
toenemende snelheid en afnemende slip kan ik anders niet zo goed verklaren :-)



docs.google.com/spreadsheets/d...TUcvizDvwQN5kQE/edit





Groeten va Gooimeer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 10:42 #1371959

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Ik vaar 3.2 knp op GPS als mijn ongecallibreerd log 2.6 aangeeft trouwens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 11:07 #1371961

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Thijs1971 schreef :
Overigens lijkt een waterkoker me evt wel handig. Een nespresso apparaat bv dan weer helemaal niet. Bij zeilen hoort 's-ochtends een kopje luxe percolator- en verder opgietkoffie uit de thermoskan, vind ik. Dat is gewoon zo.

Herkenbaar B) … wij associëren Nescafe met vakantie / boot en hebben dat 40 jaar zo gedaan. In die mokka of espressostaafjes helemaal prima te doen. Sinds vorig jaar wel een Nespresso aan boord, kleinste variant, puur voor het gemak….
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 14:45 #1371996

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Er werd van alles gemansplained over boeien en aan welk boord die te houden maar mijn lieve meid kan het met haar ogen dicht.

Dat was echt leuk, even varen, het eerste rendement op de investering is binnen!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 16:35 #1372022

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
Alsjeblieft,




A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 feb 2022 17:46 #1372034

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
Ad... jij bent te goed voor deze wereld.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 feb 2022 06:33 #1372091

Thijs1971 schreef :
It Paradyske schreef :
Thijs1971 schreef :
Gisteren voor het eerst sinds de tewaterlating weer een stukje op de motor gevaren.

Nog steeds niet de rust om alles heel goed op te schrijven, maar eens wat beter op de toerenteller gelet:

500W --> 650 rpm --> 2.5 knt
1000W --> 950 rpm --> 3.5 knt
1500W --> 1100 rpm --> 4.0 knt
2000W --> 1150 rpm --> 4.5 knt

Daarboven heeft gasgeven geen effect.

Ga je tegen wind en golven in (gisteren 12 knt en een beetje vlagerig), dan merk je dat het meer vermogen kost om hetzelfde aantal toeren, en dus dezelfde snelheid te halen.
Kan die observatie/indruk kloppen?
Dat het bij tegenwerkende krachten meer vermogen kost om een voorwaarts voortstuwende propellor te laten roteren klinkt mij logisch in de oren?

Thijs1971, ik vraag me af wat je in komende spanning op de motor controller is bij de opgegeven vermogens. Gezien je lood accu pakket en je lange kabels tussen de accu's vermoed ik dat je erg veel spanningsverlies hebt.
De inwendige weerstand van een tractie batterij is erg hoog t.o.v. een startaccu op een lithium accu.
Uit eindelijk is het een simpel rekensommetje: P=UxI oftewel Vermogen=Spanning x Stroom.
Als je inkomende spanning 52 Vdc is bij 2 Kw geeft dit een stroom van 38,5 A, bij een inkomende spanning van bijv. 42 Vdc wordt deze stroom al 47,6 A. En deze hogere stroom zorgt voor nog meer spanningsverlies over je kabels en accu's. Het is een neerwaartse spiraal!

Het kan ook zijn dat je zoveel spoed op je prop hebt dat de motor het qua koppel niet aankan..

Je geeft aan dat meer "gas" geven geen effect heeft, maar wat gebeurt er exact?
Gaat je motor wel naar de 4Kw?
Wat gebeurt er met het toerental?
Welke stroom / spanning ?

Zou bijna met m'n multimeter in de auto springen om te komen meten... ;)

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl