mrtnm schreef :
Een neerhouder is ook op onze zware slome bootjes erg nuttig! Zeker op ruime koersen. Neerhaler, grootschoot en overloop, speel er maar eens mee. Zal je zien dat je af en toe zelfs een Bav voorbij zeilt
Martijn
Mijn overloop/traveller is ook een bijzonder ding, op het achterdek. Als je door de wind gaat, kan je hem stellen, meestal helemaal bak, en als er spanning op de schoot komt trekt ie zichzelf vast, dus geen draaiklemmetjes die je moet stellen.
Het bak zetten van de traveller op scherpe koersen heeft enorm effect, en ook het wat losser zetten om de boot wat minder loefgierig te maken tot halve wind. Vanaf daar is de spanning te laag of de hoek verkeerd om haar klem te houden en schuift ze altijd uit.
Maar, nogmaals, ik heb, met mijn broer, gekeken of wij maar iets konden zien veranderen aan de stand van de giek of de zeilen, of dat de giek minder ging zwaaien als we de neerhaler aantrokken of vierden, bij windkracht 3/4?, en naar onze indruk was dat gewoon niet zo, maar, nogmaals, ik zal nog eens goed kijken.
Punt van aandacht daarbij is misschien ook, dat ik tot de dag van vandaag nog niet in staat ben geweest om mijn voorlijk echt goed strak te zetten:
- de giek hangt hoog? (de giekhouder zit met vastgeroeste bouten, op de laagste stand, klem in de mast)
- er zit loos beslag aan de val, wat zeker een centimeter of vijf a tien (!) in hoogte scheelt (zo'n "handige" musketon haak en een harpje teveel omdat die niet door het oog in het zeil past, vorige eigenaar).
- nou, ik vond de tip van een halstalie niet gek, een lijntje meer verticaal op het onderste oog van het zeil om dat los naar beneden strak te trekken. (dan moet ik denk ik wel mijn smeerreep/schoothoek minder vast zetten zodat er een stukje voor uit de giek los zit of een oog (leuveroog?) iets hoger in het zeil pakken waaronder het onderste deel niet strak zou staan).
Best kans dat de bolling/liftende krachten daardoor meer werk doen om het voorlijk strak te zetten, of ruimte heeft voor plooivorming in een slap grootzeil, dan dat ze via bolkracht in het achterlijk de giek optillen?
Ik ga het allemaal eens nauwkeurig onderzoeken. Zodra het zeil/tuig er weer goed op staat en, vooral, alles goed geborgd en gestouwd is aan boord en ik me op zeiltrim kan gaan richten. Maar zover ben ik nog niet.
Ik ben ook heel benieuwd in deze, naar veranderingen in de zeileigenschappen doordat ik de gewichtsverdeling aan boord best radicaal meer naar voren heb gebracht. Elke graad hellingshoek staat bij een 7 meter hoge mast de masttop een paar inch verder naar achteren. En bovendien staan mijn kielen dan beter midscheeps en parralel aan de waterlijn ipv als een "wetting surface" verhogende, dieper stekende, ruit.
En ja. Nieuwe zeilen. Komt wel. Ik vind het echt niet mooi, zo ongekreukt en... nieuw. Ben heel erg gehecht aan mijn vijftig jaar oude paradezeil. En heb een best goed passend, zeer stevig, bezaanzeil dat qua voor- en onderlijk precies past. Het is sowieso nog even behelpen.
Misschien nog voor de zomer zal ik wel een rolgenua erop zetten en een nieuw grootzeil bestellen: de oorspronkelijke zeilmaker Jeckyls is in de UK nog steeds in bedrijf!