Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 10:03 #1372599

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
daan1508 schreef :
Thijs1971 schreef :
Mijn giek is maar 3 meter lang en de mast zit vrij ver op het achterschip, dus ook dan is de hoek niet veel meer dan 45 graden zou ik schatten. En er is het gewicht van de giek. En als je dus gaat reven, bij windkracht 5, dan heeft de neerhaler misschien zin maar moet je hem weghalen? (En verklein je het zeiloppervlak waardoor de bolling ook weer kleiner wordt?

Wat ik ook niet helemaal snap aan mijn neerhaler is de overdreven lijkend zware uitvoering (er staat 15m grootzeil op, driedubbel verhaald?) er zit volgens mij een verkeerd blok op (1 schijf is loos, 2 blokken met 2 schijven?) en de lijn is veeeeel te lang (gebruikt om bv mast te strijken? gebruik ik grootschoot voor?)

Ik denk dat je gieklengte niet zo veel bepaald, maar veel meer waar de grootschoot aan de giek zit.
Op mijn V22, met 3 meter giek, kon ik zonder neerhaler echt niet voor de wind varen. De giek zwaait dan enorm op en neer.

Nee dat herken ik echt helemaal niet (en wel van andere schepen, nou, de Optimist had het nogal :-) . De schoot zit achteraan de giek, op een draaiend plaatje, want rolreef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 14:39 #1372665

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1869
Neerhouder ( of "kicking-strap" ivm "dansen" van je giek VW) zit er zeker niet voor niets, ook niet op een toerboot. Op dinghies zit ie ook meestal. Het bepaalt de twist van je grootzeil op alle ruimere koersen waarbij je overloop niet of nauwelijks nog neerwaarts aan je giek trekt en houdt ook voordewind met harde wind je grootzeil onder controle, zodat je stabieler kunt sturen.
Krachten zijn niet enorm in jouw geval, maar 1:3 of 1:4 is toch vrij normaal. Iets dunner lijntje misschien?
Assymetrisch voeren heeft niet veel zin, omdat je dan steeds over een andere boeg moet bijstellen. Simpel los lijntje dwars door beide gaten achterin mastvoet met knopen erachter kan goed werken. Harpje van voetblok eraan zit dan in het midden, kan symetrisch naar links of recht schuiven over het lijntje en je hebt ruimte voor de plug.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 01 mrt 2022 14:39 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 15:11 #1372681

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Watermaat schreef :
Neerhouder ( of "kicking-strap" ivm "dansen" van je giek VW) zit er zeker niet voor niets, ook niet op een toerboot. Op dinghies zit ie ook meestal. Het bepaalt de twist van je grootzeil op alle ruimere koersen waarbij je overloop niet of nauwelijks nog neerwaarts aan je giek trekt en houdt ook voordewind met harde wind je grootzeil onder controle, zodat je stabieler kunt sturen.
Krachten zijn niet enorm in jouw geval, maar 1:3 of 1:4 is toch vrij normaal. Iets dunner lijntje misschien?
Assymetrisch voeren heeft niet veel zin, omdat je dan steeds over een andere boeg moet bijstellen. Simpel los lijntje dwars door beide gaten achterin mastvoet met knopen erachter kan goed werken. Harpje van voetblok eraan zit dan in het midden, kan symetrisch naar links of recht schuiven over het lijntje en je hebt ruimte voor de plug.

Ja, dat is een goed idee, ik heb er net speciaal een meter (iets te veel :) ) dyneema voor gekocht.

Op zich snap ik de rol van een neerhaler en de werking van twist en de invloed van bolling op zeiloppervlak en voorwaartse druk bij ruime koersen maar, nogmaals, het ene schip is het andere niet en het ding voelt gewoon loos: of ik hem nou aantrek of losjes zet, ook bij ruime koersen, lijk ik geen verschil waar te nemen in zeilstand of gedrag of stand van de giek. Ik heb de indruk dat de neerwaartse kracht van mijn schoot op de giek door een relatief steile hoek groot is.

Bovendien vind ik het merkwaardig dat het ding afgeschakeld wordt bij reven, dat is ook op grotere schepen als Centaurs zo? Zit misschien een beetje in het ontwerp van het schip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 15:13 #1372682

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Ik zal zondag nog eens nauwkeurig observeren het gedrag van giek bij ruime koersen met/zonder strakke neerhaler.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2022 15:13 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 16:26 #1372709

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1869
Je merkt het vooral als het stevig waait, anders houdt het gewicht van schoot en giek hem wel naar beneden. Je kunt het ruimwinds ook al merken. Hoeft niet echt strak, als ie de twist maar een beetje beperkt.
Bij een rolrif om de giek zou er "volgens het boekje" een losse ring om het opgerolde zeil moeten zitten waaraan de giekneerhouder vastzit. Lijntje naar giekeinde om te zorgen dat het niet naar voren schuift. Erg old-school allemaal, zoek maar eens in oude druk "zeilsport" van Loeff. Het is niet voor niks dat een rolrif om de giek "ouderwets" is geworden en vervangen door een bindrif.
Lijntje hoeft geen dyneema te zijn hoor, gewoon stukje 6-8-10 polyester is sterk zat en rek speelt nauwelijk een rol bij deze toepassing en kort stukje.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 17:38 #1372721

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1392
Mijn Leisure rol-reef giek heeft de neerhaler ook vast aan de giek, zodanig dat je m moet loshalen bij rol-reven...

Ik heb wel eens met een polyvalk gezeild op de rivier, tijdens een wedstrijd. Iedere keer als we uit de luwte van een boom kwamen, ging het eind van de giek 60cm omhoog... Zonde van de wind natuurlijk.

Ik heb er uiteindelijk een puts met water onder gehangen, hahahaha. Het werkte wel.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 17:54 #1372726

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Ik zou een spruit aan die twee gaten in je mast beslag maken. Dan komt de klem van je neerhouder hoger en kan je de geïnstalleerde stekker laten zitte . Spruit hoeft maar iets van 20 cm de zijn oid als ik het goed inschat van de foto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 19:15 #1372747

Thijs, er is hier heel veel geschreven over zeiltrim. Dat geldt voor iedere boot, voor iedere zeiler. Met nieuwe of oude zeilen. Ik raad je aan eens door dit soort draadjes te lezen.

Ik zou niet je deklayout of trimmogelijkheden laten wijken voor een minder handig geplaatste connector!

zeilersforum.nl/index.php/foru...99709-grootzeil-trim

zeilersforum.nl/index.php/foru...rootzeiltrim-vraagje

zeilersforum.nl/index.php/foru...k-overloop-neerhaler
Laatst bewerkt: 01 mrt 2022 19:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 19:41 #1372751

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nachtvlinder schreef :
Thijs, er is hier heel veel geschreven over zeiltrim. Dat geldt voor iedere boot, voor iedere zeiler. Met nieuwe of oude zeilen. Ik raad je aan eens door dit soort draadjes te lezen.
Leuk, ga ik lezen want een mens kan niet genoeg over zeilen lezen.
De invloed van een neerhaler op zeiltrim is dacht ik niet op ieder schip hetzelfde of even groot?

Vorig jaar konden mijn (ook) al decennia veel zeilende broer ook niet helemaal achterhalen waarom die neerhaler zo stevig was en of ie nou veel deed.
Ik zou niet je deklayout of trimmogelijkheden laten wijken voor een minder handig geplaatste connector!

Ja, eens, toen ik net nog eens goed keek zag ik dat het geen goed idee is, zo’n lijntje, want het verandert de hoek neerhaler/giek aanzienlijk. Beter volg ik de oplossinmg om de coax kabel achter de mast te geleiden en dit contact ervoorcte plaatsen dat komt binnen ook wel goed uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 19:47 #1372753

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Watermaat schreef :
Je merkt het vooral als het stevig waait, anders houdt het gewicht van schoot en giek hem wel naar beneden. Je kunt het ruimwinds ook al merken. Hoeft niet echt strak, als ie de twist maar een beetje beperkt.
Bij een rolrif om de giek zou er "volgens het boekje" een losse ring om het opgerolde zeil moeten zitten waaraan de giekneerhouder vastzit. Lijntje naar giekeinde om te zorgen dat het niet naar voren schuift. Erg old-school allemaal, zoek maar eens in oude druk "zeilsport" van Loeff. Het is niet voor niks dat een rolrif om de giek "ouderwets" is geworden en vervangen door een bindrif.
Lijntje hoeft geen dyneema te zijn hoor, gewoon stukje 6-8-10 polyester is sterk zat en rek speelt nauwelijk een rol bij deze toepassing en kort stukje.

Wat een leuk antwoord!

Rolreven is achterhaald, zeker, al komt het net als hydrofoiling op een wat andere manier dan in de sixties helemaal terug :-)

Ja ik ken die ringen wel, soms zit de grootschoot ook met een dergelijk systeem?

Maar de Westerlies hebben die niet en die Denis Rayner was niet gek?

Misschien een inflexibele elleboog? (Een lummelbout door twee plaatjes, niks bijzonders?)

Het is mijn eerste stukje dyneema en ik wilde ook wat oefenen/spelen met splisen daarvan :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 20:53 #1372763

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Kan je niet een dubbel stuk kaal dynema gebruiken wat je door beide ogen laat lopen om daar de neerhouder aan te zetten?
Dubbel omdat je het dan met een softshackle knoop aan beide uiteinden kan bevestigen (knoop voor de plaat, lus achter de mast langs). Kaal dynema omdat dat er behoorlijk goed tegen kan dat er een Harp met blok over heen en weer glijd en lekker glas is waardoor het geheel ook onder spanning blijft bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 21:51 #1372777

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2074
Een neerhouder is ook op onze zware slome bootjes erg nuttig! Zeker op ruime koersen. Neerhaler, grootschoot en overloop, speel er maar eens mee. Zal je zien dat je af en toe zelfs een Bav voorbij zeilt :woohoo:

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 22:20 #1372782

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1869
Rolreven hebben/hadden een voordeel dat je heel gedoseerd zeil kunt minderen, geen extra reefogen en versterkingen nodig hebt en je zeildoek gelijk wegrolt. Grootste nadeel is het strakhouden van het onderlijk bij het reven, daardoor wordt je zeil boller ipv platter bij het reven. Kwestie van tijdgeest inderdaad, misschien dat in de giek rollen ooit nog eens de nieuwe "standaard" wordt?

Inderdaad werden die ringen ook wel bij een grootschoot gebruikt, als die niet op het giekuiteinde zat.
Ze waren zeker niet gek bij Westerly, maar het waren wel typische Engelse zeewaardige "cruisers" en niet perse de beste/snelste zeilers in die tijd.

Gewoon ruim touwtje met twee achtknoopjes achter de oogjes werkt als spruit echt goed genoeg. Wordt niet beter mer dyneema splits/soft-shackle. Dat de hoek iets anders wordt maakt niks uit.

Mijn tip: als je evt toch je kabel doorvoer weghaalt, zet dan ergens een rvs zwanehals doorvoertje en maak onderdekse verbinding. Stekkers aan dek, zelfs deze goede .....liever niet.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mrt 2022 10:19 #1372847

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Watermaat schreef :
Rolreven hebben/hadden een voordeel dat je heel gedoseerd zeil kunt minderen, geen extra reefogen en versterkingen nodig hebt en je zeildoek gelijk wegrolt. Grootste nadeel is het strakhouden van het onderlijk bij het reven, daardoor wordt je zeil boller ipv platter bij het reven. Kwestie van tijdgeest inderdaad, misschien dat in de giek rollen ooit nog eens de nieuwe "standaard" wordt?

Inderdaad werden die ringen ook wel bij een grootschoot gebruikt, als die niet op het giekuiteinde zat.
Ze waren zeker niet gek bij Westerly, maar het waren wel typische Engelse zeewaardige "cruisers" en niet perse de beste/snelste zeilers in die tijd.

Gewoon ruim touwtje met twee achtknoopjes achter de oogjes werkt als spruit echt goed genoeg. Wordt niet beter mer dyneema splits/soft-shackle. Dat de hoek iets anders wordt maakt niks uit.

Mijn tip: als je evt toch je kabel doorvoer weghaalt, zet dan ergens een rvs zwanehals doorvoertje en maak onderdekse verbinding. Stekkers aan dek, zelfs deze goede .....liever niet.

Mij valt op dat "in de mast rollen" meer in zwang leek, maar de allermodernste rolreefsystemen inderdaad ook wel eens in (en niet zoals bij mij: om) de giek rollen, ik heb dat wel eens gezien.

Ja, mijn schip is een typisch Engelse zeewaardige cruiser met 5 knopen top en een driftend op een ware dode hoek van, tot nu toe en kan vast wel beter, 110 graden vaart ze een beetje als een vollenhovense bol :-)

Ik zou dat geen goede of snelle zeiler willen noemen en daar heb ik haar niet voor gekocht :-) En in zekere zin vind ik zo'n achterhaald systeem ook wel weer "varend erfgoed", in de tijd geplaatst was het de elektrische lier van de jaren zestig, "comfort sailing", een in zijn tijd hypermodern, plastic en innovatief schip, in de huidige tijd een prachtig, klassiek, inderdaad zeer Engels scheepje om op getijdewater te dobberen en af en toe een langere oversteek, geen clubracer, daar hebben ze de Westerly Cirrus voor uitgevonden :-)

Je geeft weer twee goede tips. Laat die spruit maar zitten. Met een mooi gesplits Dyneema lijntje knoop ik wel wat anders vast aan boord :-)
Een RVS zwanenhals werd al aanbevolen door "mijn Jan". Die zal ik dan, mijn neerhaler indachtig, wel wat verder naar achteren moeten plaatsen dan het huidige gat. Als ik goed zoek kan ik dat het beste met 2 componenten epoxy, en ik denk dan de vloeibare met duct tape aan de onderkant?, vullen? (Ik heb verder geen sandwichdek, ongeveer 1cm dik plastic) Moet ik nog even bedenken hoe ik de lijnen netjes over dek het zwanenhalsje in geleid. Dan is voor, dicht bij de mast en de lijnen door een oogje op dek vlak voor de zwanenhals wellicht voldoende?
Ik ga het nog maar eens goed bekijken allemaal. Ik wilde dit (voor) zaterdag gaan realiseren, als de mast, hopelijk een dagje, omlaag gaat. Misschien koop ik straks voor twee tientjes een zwanenhalsje en plak die eerst eens vast en maak wat foto's: mij valt steeds op dat ik op foto's de dingen vaak beter kan zien dan in het echt.

Een zwanenhalsje voor de mast lijkt me ivm spatwater een minder goed idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mrt 2022 10:32 #1372848

Waarom niet naast de mast?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mrt 2022 10:36 #1372849

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :
Een neerhouder is ook op onze zware slome bootjes erg nuttig! Zeker op ruime koersen. Neerhaler, grootschoot en overloop, speel er maar eens mee. Zal je zien dat je af en toe zelfs een Bav voorbij zeilt :woohoo:

Martijn :)

Mijn overloop/traveller is ook een bijzonder ding, op het achterdek. Als je door de wind gaat, kan je hem stellen, meestal helemaal bak, en als er spanning op de schoot komt trekt ie zichzelf vast, dus geen draaiklemmetjes die je moet stellen.
Het bak zetten van de traveller op scherpe koersen heeft enorm effect, en ook het wat losser zetten om de boot wat minder loefgierig te maken tot halve wind. Vanaf daar is de spanning te laag of de hoek verkeerd om haar klem te houden en schuift ze altijd uit.

Maar, nogmaals, ik heb, met mijn broer, gekeken of wij maar iets konden zien veranderen aan de stand van de giek of de zeilen, of dat de giek minder ging zwaaien als we de neerhaler aantrokken of vierden, bij windkracht 3/4?, en naar onze indruk was dat gewoon niet zo, maar, nogmaals, ik zal nog eens goed kijken.
Punt van aandacht daarbij is misschien ook, dat ik tot de dag van vandaag nog niet in staat ben geweest om mijn voorlijk echt goed strak te zetten:
- de giek hangt hoog? (de giekhouder zit met vastgeroeste bouten, op de laagste stand, klem in de mast)
- er zit loos beslag aan de val, wat zeker een centimeter of vijf a tien (!) in hoogte scheelt (zo'n "handige" musketon haak en een harpje teveel omdat die niet door het oog in het zeil past, vorige eigenaar).
- nou, ik vond de tip van een halstalie niet gek, een lijntje meer verticaal op het onderste oog van het zeil om dat los naar beneden strak te trekken. (dan moet ik denk ik wel mijn smeerreep/schoothoek minder vast zetten zodat er een stukje voor uit de giek los zit of een oog (leuveroog?) iets hoger in het zeil pakken waaronder het onderste deel niet strak zou staan).

Best kans dat de bolling/liftende krachten daardoor meer werk doen om het voorlijk strak te zetten, of ruimte heeft voor plooivorming in een slap grootzeil, dan dat ze via bolkracht in het achterlijk de giek optillen?

Ik ga het allemaal eens nauwkeurig onderzoeken. Zodra het zeil/tuig er weer goed op staat en, vooral, alles goed geborgd en gestouwd is aan boord en ik me op zeiltrim kan gaan richten. Maar zover ben ik nog niet.

Ik ben ook heel benieuwd in deze, naar veranderingen in de zeileigenschappen doordat ik de gewichtsverdeling aan boord best radicaal meer naar voren heb gebracht. Elke graad hellingshoek staat bij een 7 meter hoge mast de masttop een paar inch verder naar achteren. En bovendien staan mijn kielen dan beter midscheeps en parralel aan de waterlijn ipv als een "wetting surface" verhogende, dieper stekende, ruit.

En ja. Nieuwe zeilen. Komt wel. Ik vind het echt niet mooi, zo ongekreukt en... nieuw. Ben heel erg gehecht aan mijn vijftig jaar oude paradezeil. En heb een best goed passend, zeer stevig, bezaanzeil dat qua voor- en onderlijk precies past. Het is sowieso nog even behelpen.
Misschien nog voor de zomer zal ik wel een rolgenua erop zetten en een nieuw grootzeil bestellen: de oorspronkelijke zeilmaker Jeckyls is in de UK nog steeds in bedrijf!
Laatst bewerkt: 02 mrt 2022 10:37 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mrt 2022 11:48 #1372873

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Waarom niet naast de mast?

Een zwanenhalsje? Is dat niet vreselijk asymmetrisch? (Het zou binnen wel ook beter uitkomen, scheelt een stukje kabel(s) over het plafond van het lage gangetje geleiden)

Ga het zeker bekijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mrt 2022 14:33 #1372912

Thijs1971 schreef :
It Paradyske schreef :
Waarom niet naast de mast?

Een zwanenhalsje? Is dat niet vreselijk asymmetrisch? (Het zou binnen wel ook beter uitkomen, scheelt een stukje kabel(s) over het plafond van het lage gangetje geleiden)

Ga het zeker bekijken!

Mwah, valt wel mee, zo zwaar zijn die dingen niet dat je boot scheef gaat liggen. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 05 mrt 2022 12:19 #1373602

Thijs, jij bent erg bang dat je motor te heet wordt, maar daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Volgens de specificaties mag je motor maximaal 185 grd worden, maar zal de temperatuur schakelaar bij 130 grd. je motor uitschakelen. Je motor is 4 kw continu, en kan makkelijk het dubbele aan gedurende een minuut.
Het feit dat het om een laag spanning draaistroom motor gaat verklaart wel waarom de motor enigszins traag reageert. Bij een draaistroom motor moet eerst een ankerstroom worden opgewekt, en zeker bij zo'n lage spanning motor duurt dat een paar tiende voordat deze voldoende is om de motor in beweging te zetten.

Maar de conclusie is: niet te bang zijn met "gas" geven!

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 06 mrt 2022 06:48 #1373730

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nightline schreef :

Maar de conclusie is: niet te bang zijn met "gas" geven!

Grt. Jack

Dank je wel, Jack, je weet er duidelijk veel van, leuk om te lezen!

Ik denk dat ik in het begin op het verkeerde been gezet werd doordat ik onterecht dat met het hendeltje vermogen te controleren, zoals bij de Torqueedo, dus ik zag het vermogen omhoog schieten maar er "gebeurde niks". Nu begrijp ik dat ik rechtstreeks toerental aanstuur en het vermogen daarop bijgeregeld wordt. Dat geeft een andere beleving bij hogere vermogens (dus niet te veel op letten, maar op het toerental).

Ik zie dus op mijn grafiekje wel, dat ergens bij 4.5/5 knopen, er kennelijk wel heel veel vermogen nodig is om de schroef een klein beetje sneller te laten draaien (en het schip sneller te laten gaan). Daar is mijn oude scheepje niet voor gebouwd. En het is niet zozeer de nieuwe en vast goed beveiligde motor waar ik zorgen over heb, maar meer de structurele integriteit van mijn scheepje bij die krachten: dat wil ik rustig uitproberen en niet gelijk bij het eerste proefvaartje overbelasten, zeg maar :-)

Maar je geeft goed advies, het is denk ik logisch dat je "in het begin" altijd wat overvoorzichtig bent met nieuw spul?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 06 mrt 2022 06:59 #1373733

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Mastbout verwijderen, hoe zat het ook alweer?

Wat een fantastische dag, gisteren! De achterstag aangedraaid en de anderen gecheckt, grootzeil erop en gaan. Naar George Kniest, helemaal vanuit Naarden :-) Om een marifoonantenne, coaxkabel en stekkertjes te kopen. Maar natuurlijk vooral om even te zeilen.

Mijn zoon was ook met twee vrienden op het water en maakte een foto van ons toen we terugkwamen in de haven, om een uur of vijf:



Daarna wilden we nog bij daglicht de mast strijken, maar dat is uiteindelijk niet gelukt. We krijgen de mastbout, die vrij draait en dus niet vastgeroest zit, er niet uit!




Hoe zat dat ook alweer, daar was een trucje voor. Iets met gewicht en dat ie zo door het gewicht van de mast vastgeklemd wordt. Ik probeer met schouder en X-frame het "middenpunt" van de mast te vinden in de kuip. Als de mast gaat "hevelen" staat er ook geen druk meer op de bout, is mijn redenering. Maar het werd donker, we werden moe, en misschien dat het daarom niet lukte?

's-avonds nog de altijd vriendelijke en behulpzame vorige eigenaar van het schip ge-appt:






Ik ga zo eens in oude manuals kijken en googlen, maar er was inderdaad "een truc" en ik kan er niet bij dat we die toen heruitgevonden hadden, elkaar aankeken: 'o, natuurlijk, zo werkt het!', en dat ik een jaar later niet meer weet wat die truc nou was.

O, groots Zeilersforum, jullie weten altijd alles, weten jullie hoe deze mastbout uit haar voet te verwijderen?

En nu ik toch uw aandacht heb: de vorige eigenaar zei, dat hem door iemand die het zou moeten weten nadrukkelijk was aangeraden om geen RVS, maar een ijzeren mastbout te nemen, omdat deze flexibeler zou zijn en minder snel breekt. Wat is uw mening over deze keuze? RVS of, uitzonderlijk aan boord toch?, ijzer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 06 mrt 2022 09:21 #1373756

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1869
Houten klos met kegje onder de mast in de mastvoet om iets op te tillen en gewoon hard slaan met hamer? Klosje ertussen ivm beschadiging draad?
NB: kun je vanuit onderkant binnen kijken of de bout niet zit vastgevreten of dat er bv een bus omheen zit?
Voldoende dikke rvs mastbout breekt niet. Zat vergelijkbaar op mijn vorige boot (Victoire 28) en heeft sinds 1968 zo gewerkt. Het werkt wel mooier als de bout een as is met alleen draad op uiteinden, zodat het deel dat draagt glad is.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 06 mrt 2022 09:41 #1373767

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Fotos
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 06 mrt 2022 10:40 #1373787

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Ik denk dat de rvs bout vastbgecorrodeerd zit in de aluminimum bus die in de mast zit.
Kon nog wel eens een klus worden die er weer uit te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 06 mrt 2022 11:44 #1373803

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Makkie schreef :
Ik denk dat de rvs bout vastbgecorrodeerd zit in de aluminimum bus die in de mast zit.
Kon nog wel eens een klus worden die er weer uit te krijgen.

Nee, dat denk ik niet, gelukkig, want de bout draait nog vrij in de koker. De koker draait niet mee.

Nou ik laat het zitten en ga dit later oplossen, heb de boot verlegd zodat ik nu vanaf de kant bij de masttop kan. Dan moet het maar even zo. Dit is dan voor later op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl