Achteruit geboerd
Gisteren was een prachtige dag, maar de zaken liepen helemaal niet zo prachtig als ik had gehoopt. En dat zet me aan het denken, over de betekenis van het begrip "prachtig lopen", de bedoeling van mijn schip als instrumenteel aan mijn hobby, watersport, pleziervaart, en de rol van negatieve emoties als frustratie, boosheid, uitputting en een diep gevoelde onbekwaamheid om de taken uit te voeren die voor diezelfde hobby als voorwaardelijk gelden.
Voelt u even mee?
Gisterenochtend kwamen wij vroeg aan boord, om alsnog proberen de mast er af te halen. De dag begon lekker, mijn dikke mahonie X-frame kukelde overboord en ligt nu op de bodem bij box18 te wachten op een mooie lentedag met warmer water om opgevist te worden.
Daar kwam hulptroep 1. Als iets de negatieve emoties van gisteren nog wat overschaduwde, is het de fijne hulp die ik van twee hier op dit forum ook bekende schippers heb mogen ontvangen. Ze weten zelf wie ze zijn en ik weet niet of ik zo om privacy redenen hier in het zonnetje mag zetten: heren, bedankt, jullie hebben allebei gisteren veel voor mij betekend!
Goed. In overleg met schipper1 besloten dat de "mast weer strijkbaar maken" niet het agendapunt was op de kluslijst om op te focussen. Dat was het bevestigen en aansluiten van een marifoonantenne en mastinspectie. Hij kwam op het lumineuze idee de mast maar zo te laten, en naar een kade te varen waar ze mooi achteruit over de wal uitsteekt en dan kon ik wel bij mijn masttop.
En zo geschiedde.
Uitdaging 2: hoe krijgen we de kabel door de mast?
Hier hadden we research naar gedaan. Volgens het zeilersforum zouden alle trucjes die we eerst deden uiteindelijk eindigen met een gebogen ijzerdraadje, en verrek, tot onze stomme verbazing bleek dat te kloppen! Men weet hier echt alles.
Met een boortje aan een stevig zeildraad en een magneet ging eigenlijk hardstikke goed. Tot aan de klampen op ongeveer een meter boven het masteinde, want die werden ook magnetisch (?) en belemmerden in ieder geval "vrije doorloop" en daar ging het niet verder.
Schipper2 kwam te hulp. Een groter gat geboord (ik had een 6mm boortje gekocht voor de 5.4mm coax kabel maar hij maakte er een 10mm gat van: beter.
Maar dat lukte ook niet met het touwtje.
Dus besloten de oude toplichtdraad als trekkoord te gebruiken en de coaxkabel mét een zeildraad daaraan vast te maken met DUCT en door de mast te trekken.
Het lukte. Hoera.
De toplichtkabel was onderin de mast in elkaar gedraaid en met blauwe isolatietape afgedekt. En zag er eigenlijk voor de rest ook wel 50 jaar uit. Als ie er toch uit is, haal dan maar even een nieuwe.
Naar de bouwmarkt, de watersportwinkel op de haven was inmiddels dicht.
En de tijdsdruk begint dan toe te slaan en om te slaan in gewoon fysiek te voelen stress. Naar de auto lopen (best een eind) en daar er achter komen dat je de autosleutel aan boord hebt laten liggen. Want stress, dus foutjes en gehaastheid. Niet zo cool, niet zo'n coole spiegel ook om in naar jezelf te kijken...
Bij de bouwmarkt, te dikke grondkabel gekocht. Het is niet voor niks dat dingen bij de watersportwinkel altijd duur zijn, want je betaalt ook voor de kennis dat ze precies de goede materialen hebben liggen. En deze grondkabel was te dik. Weer een tientje verspeeld, wie weet, komt de kabel ooit nog elders van pas (iemand behoefte aan 10m 2-aderige grondkabel met dikke grijze mantel, let me know!)
Inmiddels was het vijf uur, en we besloten de operatie af te blazen (ik wilde zo graag nog de tweede kabel door de mast en stekkertjes monteren, gewoon niet meer gelukt).
Dus gingen we de mast weer zetten. Die ligt ook niet echt lekker, leunend op een stootwil op het kajuitdak, zo zonder X-frame.
en toen... ging de mast niet helemaal meer omhoog. Wat een ellende. We hebben het drie keer geprobeerd, maar komen maar tot 80-85 graden. Ik krijg de babystag net vast.
Schipper 1 suggereerde bij het weggaan nog de zijstagen losser zetten, dat ga ik zeker proberen, maar zou niet mogen hoeven? (Ging eerst ook zonder makkelijk op en neer).
Heb natuurlijk alles gecheckt dat alles vrij loopt en los zit en op de zijstagen zat wel al wat spanning maar echt op spanning stonden ze nog niet.
Wat ik gelukkig niet gedaan heb is kracht gebruiken. Ik heb het opgegeven. En het schip, weer in niet helemaal veilige toestand al is het nu niet zo erg als met Eunice, moeten achterlaten.
En hier eindigt het verslagje van een drukke, en inspannende dag met voor mijn gevoel een negatief eindresultaat.
En dat laatste is niet noodzakelijk zo. Want ik heb ontzettend veel geleerd. Misschien wel in de eerste plaats over mijn eigen beperkingen, in tijd, geld, vaardigheden en stress management. En misschien nog wel het meeste ten aanzien van mijn eigen torenhoge verwachtingen daaromtrent en de ditto verwachtingen rondom het eerste zeilseizoen op mijn oude bootje...
Ik denk dat het beter is dat ik die verwachtingen en de wereld in mijn hoofd wat meer in lijn krijg met de fysieke werkelijkheid van het schip en de tijd die het, mij, in al mijn onhandigheid, kost om mijn lieve Raccoon op te knappen en volledig uitgerust en toegerust voor zeereizen te krijgen.
Aan de andere kant, heb ik zaterdag weer mogen proeven aan het genot dat het scheepje mij in deze toestand al brengt. En hoe heerlijk het is om, zonder tijdsdruk, en zonder risico om door haast en jachtigheid schade aan schip te veroorzaken, haar stapje voor stapje te verbeteren.
Iets miste gisteren zijn doel, eigenlijk in mijn hart, in mijn lijf, dat mag genieten van dankbaarheid dat ik op dit aardbolletje in de gelegenheid ben, zeker ook kwa geld en tijd die ik me kennelijk kan veroorloven, om een deel van mijn leven te wijden aan iets waar ik dolenthousiast over ben: zeilen.
Zodra ik mijn mast heb staan, ga ik een kleine kluspauze inlassen, genieten van het varen en accepteren dat mijn vaarseizoen er wat anders uit gaat zien dan ik mij tot nu toe heb voorgenomen. En daar is eingelijk helemaal niks ergs aan, al voelt dat nu nog niet helemaal zo en ook wel een beetje als verslagenheid en opgeven.
Wat is de weg van de zeilende yogi, is dat een weg van verbetenheid en inspanning of is dat een weg van luisteren naar de omstandigheden en van daaruit een plan trekken?
Nou. Tegenslag. It doesn't matter if you fall, what matters is to get up again. Uiteindelijk hoeven we van het opknappen van een 22 voet bootje ook geen groter epos te maken dan het is, maar het gevoel dat dingen boven het hoofd groeien en onbeheersbaar kunnen worden zal, ook als ik sommige bootjes in de haven zie, wel meer schippers eens overvallen?
Hoe gaan jullie daarmee om, met verslagenheid en tegenslag bij het opknappen?
En nog even een woord van grote dank voor de hulp gisteren in de jachthaven Naarden, dat was qua voortgang fijn maar misschien nog wel veel meer in de morele ondersteuning. Bedankt voor jullie tijd en inzet, heren! (En maak je zelf gerust bekend, ik heb het maar niet gedaan geen idee of dat nl op prijs wordt gesteld