Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 feb 2022 06:41 #1372092

mrtnm schreef :
Thijs1971 schreef :
mrtnm schreef :
Ik zag je varen gisteren,ik had zelf een beetje haast. Hele mooie boot! En 4 knoop bij 1500 watt (48 volt?) is volgens mij niet slecht. Mijn boot is ook 22ft en ongeveer even zwaar, ik zit ook wel aan electrisch te denken. Maar dan wel een soort saildrive. Ik zit te denken om hiervoor de saildrive van een Penta mb50 te gebruiken, en hier een electromotor op te zetten.

Martijn :)

Hee wat leuk! Ja we zwaaiden, toch? Dank je voor het compliment. Wij vonden jouw boot ook prachtig, zag er zeer zeewaardig uit allemaal!

Mooi om ook te electrificeren. Sail Drive, ja ik weet het niet, als ik Sailing Uma kijk vind ik hun ervaringen met re-generatie maar zo-zo, qua minimum-snelheid/opbrengst. Geven onze bootjes wel voldoende "zeilvermogen" om zo'n ding aan te drijven, dan?

Maar dat hangt misschien ook wel van je plannen af en van hoe lange oversteken je van plan bent te maken. Mij lijkt 10KWh voor, zeg maar, Europese oversteken dus van hooguit enkele dagen voldoende, met een actieradius van zo'n 40 mijl schat ik, en eventueel wat arabische windreserve in de vorm van een klein aggregaatje en een jerrycannetje brandstof in het motorruim/bakskist?

Waterstof. Wat we nodigen hebben zijn veilige, kleine waterstofgeneratortjes aan boord. Dat zal wel de toekomst worden.

regeneratie via die saildrive zal niet veel opleveren, ben ik bang. Een extra zonnepaneel levert meer. Op de saildrive die ik wil gebruiken zit normaal een 7,5 pk honda motortje, daar wil ik een 3kw motor (zoiets) monteren. Dan wel de vloeistof gekoelde versie, en daarvoor gebruik maken van het pompje in het staartstuk. Misschien via een warmte wisselaar, want of deze motortjes tegen zout water kunnen betwijfel ik. Ik heb ook wel zitten denken om een bestaande buitenboordmotor van zo´n electromotor te voorzien, alleen ik vermoed dat je dan wel met een niet zo efficient werkende schroef zit.
Maar goed, voorlopig red ik mij nog prima met mijn 6pk 4takt bbm, is te tillen, zuinig, en doet het prima. Voor mijn volgende grote reis wil ik hem wel wat ¨zeewaardiger¨ maken, dat hij bij een korte onderdompeling niet meteen afslaat. Eerst ook nog wat andere projectjes, een windvaan stuurinrichting bijvoorbeeld. En nog een hele lange lijst met klusjes..
Maar dit weekend eerst maar weer eens de zeilen hijsen, het wordt erg mooi weer! B)

Martijn :)

FF off topic, maar wel belangrijk!

Martijn,

De motor die je voor ogen hebt ga ik ook gebruiken op een vergelijkbare manier. Echter heb ik 2 luchtgekoelde motoren liggen. De Impeller pomp van je saildrive gebruiken kan uiteraard, maar zorg dan wel dat je electromotor altijd rechtsom draait. Je impeller gaat het niet leuk vinden als je die plots de andere kant op gaat draaien ( als het al lukt ).
Daarnaast vraagt zo'n impeller pomp best wat vermogen, en dat is vermogen wat uit je accu's moet komen.
Ik ga mijn motoren met een temperatuur geregelde ventilator koelen, maakt alles veel simpeler en efficiënter.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 feb 2022 13:34 #1372175

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nightline schreef :
Thijs1971 schreef :
500W --> 650 rpm --> 2.5 knt
1000W --> 950 rpm --> 3.5 knt
1500W --> 1100 rpm --> 4.0 knt
2000W --> 1150 rpm --> 4.5 knt

Thijs1971, ik vraag me af wat je in komende spanning op de motor controller is bij de opgegeven vermogens. Gezien je lood accu pakket en je lange kabels tussen de accu's vermoed ik dat je erg veel spanningsverlies hebt.
De inwendige weerstand van een tractie batterij is erg hoog t.o.v. een startaccu op een lithium accu.
Uit eindelijk is het een simpel rekensommetje: P=UxI oftewel Vermogen=Spanning x Stroom.
Als je inkomende spanning 52 Vdc is bij 2 Kw geeft dit een stroom van 38,5 A, bij een inkomende spanning van bijv. 42 Vdc wordt deze stroom al 47,6 A. En deze hogere stroom zorgt voor nog meer spanningsverlies over je kabels en accu's. Het is een neerwaartse spiraal!

Het kan ook zijn dat je zoveel spoed op je prop hebt dat de motor het qua koppel niet aankan..

Je geeft aan dat meer "gas" geven geen effect heeft, maar wat gebeurt er exact?
Gaat je motor wel naar de 4Kw?
Wat gebeurt er met het toerental?
Welke stroom / spanning ?

Zou bijna met m'n multimeter in de auto springen om te komen meten... ;)

Grt. Jack

Dat zijn goede vragen!

Allereerst, dat tabelletje hierboven was wel erg onnauwkeurig. Gisteren heb ik met zeer weinig wind op een vlak Gooimeer de volgende procedure gehanteerd:
- vermogen installen op X watt (eigenlijk stel je nauwkeuriger het toerental in dan het vermogen, dus hier maakte ik een fout: je moet dus naar de "ingestelde toerentallen" kijken en dan zien hoeveel vermogen de motor daarbij gebruikt, dat is variabel, RPM is constant.
- even laten uitlopen (1 minuut) en de nieuwe snelheid van de ongecallibreerde (factor 1.25 vermenigvuldigen) snelheidsmeter opschrijven

En dat tabelletje staat ook in dat draadje in hier:
docs.google.com/spreadsheets/d...kQE/edit?usp=sharing




Dus: sneller roteren --> lineair sneller gaan (rompsnelheid niet gehaald)
sneller roteren --> exponentieel meer vermogen vragen (--> zie boven --> grotere stuwkracht / meer wrijving compenseren / grotere snelheid)

Is dit meer in lijn met wat je verwacht had? Het eerdere tabelletje was incorrect.

Je geeft aan dat meer "gas" geven geen effect heeft, maar wat gebeurt er exact?
Wat ik eigenlijk zag, is dat een kleine toename in toeren wel tot erg veel grotere vermogensvraag leidt. Het controllertje, dat ik onterecht "op vermogen" stuurde maar eigenlijk meer "op toerental" moet zien, is dan ook heel gevoelig, want je geeft 50 toeren meer gas (+/- 5%) maar gaat dan al een paar honderd wat in vermogen omhoog.
De vermogensindicator van het display werkt ook bijzonder: Of die geeft het vermogen in Watt, maar dat fluctueert dan voortdurend, vb tussen de 490 en 520 (terwijl het toerental strak gelijk blijft). Logisch, achteraf. Vanaf 700W (niet vanaf 1000?) gaat het in een keer twee significantieniveau's omhoog, en staat er 0.7kW ... 4.0Kw in het display. En daar ver overheen, je schiet zomaar naar 4.4 / 4.5 als je veel gas geeft.

Dus hoe moet je die zin interpreteren: ik gaf niet meer gas, want ik bediende het hendeltje nauwelijks ,maar ik gaf wel veel meer vermogen voor maar een heel klein beetje meer RPM/snelheid, dat bedoelde ik, en ik snap dat dat tot verwarring leidde, want niet goed geformuleerd. Met dit relaas is het vast veel duidelijker?

Ja de motor gaat vlot naar 4kW en daar dus zelfs overheen: dat durf ik niet goed maar ik zag 4.4 staan en dan schakel ik snel een beetje terug. Geen idee hoe dat werkt/wat dat betekent (tijdelijke piekbelasting, zit er een begrenzing op, raakt dat ding niet oververhit of worden bepaalde krachten niet te groot?)

Een paar opmerkingen over de installatie:
Het zijn vier 12V accu's in serie geschakeld, verspreid over het schip. Daar zitten drie evenlange, zeer dikke kabels op maat gemaakt tussen gemonteerd. Die zijn qua dikte (ruim) berekend op het vermogen van motor (of lader?), ik zou schatten meer dan duimsdik meer staven dan kabels. Ze zijn alle drie even lang gemaakt om de accu's "gebalanceerd" te houden zo heb ik begrepen.
De kabels worden na minutenlang 2.0KW te hebben getrokken niet merkbaar warm.

Als ik naar het lineaire verband tussen schroef en snelheid kijk, dan denk ik niet dat de schroef slipt oid?

Als ik naar het exponentieel verband tussen toerental en gevraagd vermogen kijk, dan vermoed ik dat daar de hydrodynamiek van mijn ondiepe, makkelijk driftende scheepje met spaderoer in combinatie met een merkbaar sterker wordend wieleffect/roerdruk een rol speelt?

Overigens ben ik ontzettend blij met het resultaat en denk ik dat economy drive ergens op 750RPM/drie knopen ligt, dat zie je ook mooi terug als "kantelpunt" in de RPM:Power ratio en is een zeer comfortabele koers qua roerdruk, onhoorbaar (echt) motorbeleving en een prima e-snelheidje van drie zoemende knoopjes met een actieradius van misschien 40 mijl, prima allemaal, kan ik een hele dag motoren.
Maar vooral ben ik straks benieuwd naar de ervaringen met een tandje motor erbij tijdens het zeilen, zowel op ruime als scherpe koersen, bij weinig wind. Onze ervaring met de Torqueedo was dat je vrijwel gratis (150W) je snelheid verdubbelde van bv 1.5 naar 3 knopen en dat was erg lollig (ook omdat het dus volkomen geruisloos is).

Dank voor je vragen, die mij weer helpen met reflecteren op vaargedrag van mij nieuwe motor. Je bent altijd welkom hoor, met of zonder multimeter, een keertje mee te varen als je de opstelling interessant vindt. Ik ga maar weer eens naar de haven, gedoe met mijn dekdoorlaatstekker die, kom ik achter nadat ik de gaatjes had voorgeboord, waarschijnlijk te hoog uitsteekt op deze plek (oude stekker) bij de mast omdat die dan mijn neerhaler in de weg zit. Het is telkens 2 stapjes naar voren en 1 terug, en veel klusjes moet ik 2 keer doen, maar dit vind ik wel erg want gaatjes in mijn dek. Ben ik maar even naar huis gegaan om mentaal te herstellen met warme patatten (of frietjes) bij de lunch.

Fijne dag!
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 13:56 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 feb 2022 13:59 #1372190

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Zoveel werk wat als resultaat heeft dat je de schade kan repareren is frustrerend, al kan ik erom lachen hoor.







Dat oogje op de mastvoet is waar mijn neerhaler aan vastzit. Geen idee waarom dat met de vorige dekdoorvoer (die veel lager is, zo'n Talamex crhomen stopcontactje) geen probleem was. Ik ga maar eens met de neerhaler aan boord (lag thuis in de winteropstalling, in de was gedaan) kijken dat het inderdaad niet past en beginnen met de herstelwerkzaamheden, grrrr....
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 14:01 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 feb 2022 14:52 #1372211

Thijs1971 schreef :
Nightline schreef :
Thijs1971 schreef :
500W --> 650 rpm --> 2.5 knt
1000W --> 950 rpm --> 3.5 knt
1500W --> 1100 rpm --> 4.0 knt
2000W --> 1150 rpm --> 4.5 knt

Thijs1971, ik vraag me af wat je in komende spanning op de motor controller is bij de opgegeven vermogens. Gezien je lood accu pakket en je lange kabels tussen de accu's vermoed ik dat je erg veel spanningsverlies hebt.
De inwendige weerstand van een tractie batterij is erg hoog t.o.v. een startaccu op een lithium accu.
Uit eindelijk is het een simpel rekensommetje: P=UxI oftewel Vermogen=Spanning x Stroom.
Als je inkomende spanning 52 Vdc is bij 2 Kw geeft dit een stroom van 38,5 A, bij een inkomende spanning van bijv. 42 Vdc wordt deze stroom al 47,6 A. En deze hogere stroom zorgt voor nog meer spanningsverlies over je kabels en accu's. Het is een neerwaartse spiraal!

Het kan ook zijn dat je zoveel spoed op je prop hebt dat de motor het qua koppel niet aankan..

Je geeft aan dat meer "gas" geven geen effect heeft, maar wat gebeurt er exact?
Gaat je motor wel naar de 4Kw?
Wat gebeurt er met het toerental?
Welke stroom / spanning ?

Zou bijna met m'n multimeter in de auto springen om te komen meten... ;)

Grt. Jack

Dat zijn goede vragen!

Allereerst, dat tabelletje hierboven was wel erg onnauwkeurig. Gisteren heb ik met zeer weinig wind op een vlak Gooimeer de volgende procedure gehanteerd:
- vermogen installen op X watt (eigenlijk stel je nauwkeuriger het toerental in dan het vermogen, dus hier maakte ik een fout: je moet dus naar de "ingestelde toerentallen" kijken en dan zien hoeveel vermogen de motor daarbij gebruikt, dat is variabel, RPM is constant.
- even laten uitlopen (1 minuut) en de nieuwe snelheid van de ongecallibreerde (factor 1.25 vermenigvuldigen) snelheidsmeter opschrijven

En dat tabelletje staat ook in dat draadje in hier:
docs.google.com/spreadsheets/d...kQE/edit?usp=sharing




Dus: sneller roteren --> lineair sneller gaan (rompsnelheid niet gehaald)
sneller roteren --> exponentieel meer vermogen vragen (--> zie boven --> grotere stuwkracht / meer wrijving compenseren / grotere snelheid)

Is dit meer in lijn met wat je verwacht had? Het eerdere tabelletje was incorrect.

Je geeft aan dat meer "gas" geven geen effect heeft, maar wat gebeurt er exact?
Wat ik eigenlijk zag, is dat een kleine toename in toeren wel tot erg veel grotere vermogensvraag leidt. Het controllertje, dat ik onterecht "op vermogen" stuurde maar eigenlijk meer "op toerental" moet zien, is dan ook heel gevoelig, want je geeft 50 toeren meer gas (+/- 5%) maar gaat dan al een paar honderd wat in vermogen omhoog.
De vermogensindicator van het display werkt ook bijzonder: Of die geeft het vermogen in Watt, maar dat fluctueert dan voortdurend, vb tussen de 490 en 520 (terwijl het toerental strak gelijk blijft). Logisch, achteraf. Vanaf 700W (niet vanaf 1000?) gaat het in een keer twee significantieniveau's omhoog, en staat er 0.7kW ... 4.0Kw in het display. En daar ver overheen, je schiet zomaar naar 4.4 / 4.5 als je veel gas geeft.

Dus hoe moet je die zin interpreteren: ik gaf niet meer gas, want ik bediende het hendeltje nauwelijks ,maar ik gaf wel veel meer vermogen voor maar een heel klein beetje meer RPM/snelheid, dat bedoelde ik, en ik snap dat dat tot verwarring leidde, want niet goed geformuleerd. Met dit relaas is het vast veel duidelijker?

Ja de motor gaat vlot naar 4kW en daar dus zelfs overheen: dat durf ik niet goed maar ik zag 4.4 staan en dan schakel ik snel een beetje terug. Geen idee hoe dat werkt/wat dat betekent (tijdelijke piekbelasting, zit er een begrenzing op, raakt dat ding niet oververhit of worden bepaalde krachten niet te groot?)

Een paar opmerkingen over de installatie:
Het zijn vier 12V accu's in serie geschakeld, verspreid over het schip. Daar zitten drie evenlange, zeer dikke kabels op maat gemaakt tussen gemonteerd. Die zijn qua dikte (ruim) berekend op het vermogen van motor (of lader?), ik zou schatten meer dan duimsdik meer staven dan kabels. Ze zijn alle drie even lang gemaakt om de accu's "gebalanceerd" te houden zo heb ik begrepen.
De kabels worden na minutenlang 2.0KW te hebben getrokken niet merkbaar warm.

Als ik naar het lineaire verband tussen schroef en snelheid kijk, dan denk ik niet dat de schroef slipt oid?

Als ik naar het exponentieel verband tussen toerental en gevraagd vermogen kijk, dan vermoed ik dat daar de hydrodynamiek van mijn ondiepe, makkelijk driftende scheepje met spaderoer in combinatie met een merkbaar sterker wordend wieleffect/roerdruk een rol speelt?

Overigens ben ik ontzettend blij met het resultaat en denk ik dat economy drive ergens op 750RPM/drie knopen ligt, dat zie je ook mooi terug als "kantelpunt" in de RPM:Power ratio en is een zeer comfortabele koers qua roerdruk, onhoorbaar (echt) motorbeleving en een prima e-snelheidje van drie zoemende knoopjes met een actieradius van misschien 40 mijl, prima allemaal, kan ik een hele dag motoren.
Maar vooral ben ik straks benieuwd naar de ervaringen met een tandje motor erbij tijdens het zeilen, zowel op ruime als scherpe koersen, bij weinig wind. Onze ervaring met de Torqueedo was dat je vrijwel gratis (150W) je snelheid verdubbelde van bv 1.5 naar 3 knopen en dat was erg lollig (ook omdat het dus volkomen geruisloos is).

Dank voor je vragen, die mij weer helpen met reflecteren op vaargedrag van mij nieuwe motor. Je bent altijd welkom hoor, met of zonder multimeter, een keertje mee te varen als je de opstelling interessant vindt. Ik ga maar weer eens naar de haven, gedoe met mijn dekdoorlaatstekker die, kom ik achter nadat ik de gaatjes had voorgeboord, waarschijnlijk te hoog uitsteekt op deze plek (oude stekker) bij de mast omdat die dan mijn neerhaler in de weg zit. Het is telkens 2 stapjes naar voren en 1 terug, en veel klusjes moet ik 2 keer doen, maar dit vind ik wel erg want gaatjes in mijn dek. Ben ik maar even naar huis gegaan om mentaal te herstellen met warme patatten (of frietjes) bij de lunch.

Fijne dag!

Misschien toch maar de gps-snelheid gebruiken... 1.25 x aangegeven logwaarde is wel heel onnauwkeurig, dan ga je er van uit dat de afwijking over het hele traject lineair is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 27 feb 2022 16:28 #1372234

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Thijs1971 schreef :
Nightline schreef :
Thijs1971 schreef :


Misschien toch maar de gps-snelheid gebruiken... 1.25 x aangegeven logwaarde is wel heel onnauwkeurig, dan ga je er van uit dat de afwijking over het hele traject lineair is.

Zo staat het wel in handleiding log en zo werkt het callibreren ook? Hij is default 100% afgesteld, maar er is een factor die bepaald de verhoyding “schoepafstand : gevaren afstand” en daarmee vermenigvuldig je.

Die “2.6 / 3.2” klopte aardig, en 1.25 x 2.6 = 3.25?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 09:35 #1372346

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Navigatieverlichting

Een stap vooruit en twee terug, het overkomt me best wel eens.

Het oude verroeste Talamex (?) dekstopcontact wilde ik dit weekend vervangen. De draad uit de mast had geen stekker en het ding was echt doorgeroest van binnen. Na lang studeren deze uitgezocht:
www.georgekniest.nl/artikel/44...-inbouw-4-polig.html

Dat klusje ging voorspoedig. Oude stekkertje verwijderd, alles schoongemaakt en heel licht een beetje opgeschuurd/schoongeschuurd, nieuwe positie nauwkeurig (jaja) bepaald, aftapen, boormal erop en, heel voorzichtig, na negen maanden mijn eerste gaatjes in het schip geboord. Niet te diep, voor de schroefjes, die 5mm uit de rubberen behuizing uitsteken.

Toen het klaar was nog eens goed gekeken. Dat gaat nooit passen, want de stekker moet er ook nog op en het blokkeert mijn neerhaler!






Wat nu?
- gaatjes repareren, met welk materiaal kan ik het beste gaatjes vullen? "Polyester reparatiekit", "2 componenten epoxy" of (mijn voorkeur/makkelijkst aan te brengen) kan het ook met polymax? (3mm boortje, 5mm diep)

A - huidige gat hergebruiken met ene kleiner Talamex stekkertje www.georgekniest.nl/artikel/30...t-3-polig-klein.html

B - huidige gat hergebruiken met zo'n scansrut en accepteren dat ik bij strijken mast kabeltjes moet demonteren (is dat erg? coax?)

C - huidige gat dichten en voor de mast een nieuw gat maken en daar 2 van die technautics (1 voor de lampen in de mast (nu nog 1) en 1 voor de coax/marifoon?

D - huidige gat dichten en voor de mast een kleine scansrut voor de lampenkabel (WAGO lasklem makkelijk te demonteren) en een stekker voor de coax?

E - ?

Wat zouden jullie doen?

Eerste doel: ankerlicht + marifoonantenne
Op termijn: dek/toplicht combinatie erbij


T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 09:39 #1372347

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Ik twijfel tussen B (scansrut op huidige gat), E (scansrut voor de mast) of C (2 technautics voor de mast).

B is eigenlijk slap, alleen maar om een gaatje van 1cm doorsnede te kunnen hergebruiken, moet ik nou echt zo voorzichtig zijn? Het idee is ook je een schip eigen te maken, helemaal met 100% hergebruik gaatjes lukt dat ook niet, maak ik het me dan niet te moeilijk?

T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 10:41 #1372353

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Navigatieverlichting 2

Mijn SB boordlicht deed het niet en ik snap nu ook wel waarom, er zat namelijk geen lampje in de volledig doorgeroeste fitting.




Dat zat op een zwart rubberen lapje, alles was erg vies en ik heb het maar eens goed schoongemaakt.




Hier het "werkend" BB exemplaar:



Ik zeg "werkend" omdat ik vermoed dat daar, en net zo goed in mijn anker/stoomlicht, het fittinkje ook doorgeroest en die kabel ziet er ook uit alsof ie zijn langste tijd gehad heeft en is behoorlijk diep/ver gecorrodeerd in de mantel.

Nu wil ik dit en toplicht wel vervangen door 12V LED lampjes.
Zou een BAY15D fitting passen? (Ik denk het niet? Misschien in de lengte?)
Kan ik nog bestaande buisfittingen krijgen en daar LED lampjes (bv nuled.nl/12-volt-led-verlichti...de-festoon-buislamp/ ) in plaatsen?

T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 10:57 #1372359

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
Thijs1971 schreef :
Ik twijfel tussen B (scansrut op huidige gat), E (scansrut voor de mast) of C (2 technautics voor de mast).

B is eigenlijk slap, alleen maar om een gaatje van 1cm doorsnede te kunnen hergebruiken, moet ik nou echt zo voorzichtig zijn? Het idee is ook je een schip eigen te maken, helemaal met 100% hergebruik gaatjes lukt dat ook niet, maak ik het me dan niet te moeilijk?

T.

Waarom niet een scanstrut op de plek waar de tecnautics niet past en
de technautics voor de mast? Gebruik dan de scanstrut voor je marifoon
coax. Zoals hier vaak vermeld is een connector in de coax erg slecht voor
de ontvangst, dus coax rechtstreeks van de antenne in de VHF of AIS splitter.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 11:07 #1372362

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
Thijs1971 schreef :


Nu wil ik dit en toplicht wel vervangen door 12V LED lampjes.
Zou een BAY15D fitting passen? (Ik denk het niet? Misschien in de lengte?)
Kan ik nog bestaande buisfittingen krijgen en daar LED lampjes (bv nuled.nl/12-volt-led-verlichti...de-festoon-buislamp/ ) in plaatsen?

T.

Op mijn Etap22 wilde ik de originele armaturen van de nagigatie verlichting
behouden. SB/BB zaten ook van die buislampjes. Eerst vervangen door witte led
lampjes in de rood en groene armaturen. Die gaven een vreemd effect, groen
werd blauw/wit op een afstand.
Toen deze er in geplaatst www.georgekniest.nl/artikel/62...dc-12w-10w-rood.html
Dat werkte erg goed.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 12:15 #1372371

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
AdB schreef :
Thijs1971 schreef :

T.
Toen deze er in geplaatst www.georgekniest.nl/artikel/62...dc-12w-10w-rood.html
Dat werkte erg goed.

A

Thx! Maar welk fittinkje past daarbij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 12:17 #1372372

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
AdB schreef :
Thijs1971 schreef :
Ik twijfel tussen B (scansrut op huidige gat), E (scansrut voor de mast) of C (2 technautics voor de mast).

B is eigenlijk slap, alleen maar om een gaatje van 1cm doorsnede te kunnen hergebruiken, moet ik nou echt zo voorzichtig zijn? Het idee is ook je een schip eigen te maken, helemaal met 100% hergebruik gaatjes lukt dat ook niet, maak ik het me dan niet te moeilijk?

T.

Waarom niet een scanstrut op de plek waar de tecnautics niet past en
de technautics voor de mast? Gebruik dan de scanstrut voor je marifoon
coax. Zoals hier vaak vermeld is een connector in de coax erg slecht voor
de ontvangst, dus coax rechtstreeks van de antenne in de VHF of AIS splitter.

A

En dan steeds loskoppelen vd splitter als ik de mast eens strijk?

Dat moet dan maar. Dan ga ik het zo doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 12:43 #1372379

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Thijs1971 schreef :
AdB schreef :
Thijs1971 schreef :

T.
Toen deze er in geplaatst www.georgekniest.nl/artikel/62...dc-12w-10w-rood.html
Dat werkte erg goed.

A

Thx! Maar welk fittinkje past daarbij?

En ik wil zeker deze (volgens mij originele?) armatuurtjes behouden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 13:54 #1372406

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
Zo'n fitting vind je wel in de automaterialen-zaak, of bij Conrad.
Let even op dat je een scanstrut aanschaft waar de stekker van de
antennekabel doorheen past.. ;)

En inderdaad afkoppelen van de splitter, deze dus zo inbouwen dat
je makkelijk bij de connector kan.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 14:00 #1372407

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
AdB schreef :
Zo'n fitting vind je wel in de automaterialen-zaak, of bij Conrad.
Let even op dat je een scanstrut aanschaft waar de stekker van de
antennekabel doorheen past.. ;)

En inderdaad afkoppelen van de splitter, deze dus zo inbouwen dat
je makkelijk bij de connector kan.

A

Ah, met stekkertje en al erdoor, wow, dat kan bv deze? www.bootschappen.nl/scanstrut-doorvoer-2-8mm.html

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 14:08 #1372408

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4191
Gewoon even de diameter van de stekker opmeten, dan weet je het.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 19:51 #1372498

  • Guus
  • Guus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 115
Zo hebben wij de doorvoer gedaan. Trudesign Thule met uitlaat slang. De connectors die ervoor zaten lekten en stonden vol water.
Ovni 32 | Calluna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 23:19 #1372535

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2074
Misschien zo oplossen? kan de stekker blijven zitten. En ik wil graag eens een keertje naar je installatie kijken!







Martijn :)


Thijs1971 schreef :
Navigatieverlichting

Een stap vooruit en twee terug, het overkomt me best wel eens.

Het oude verroeste Talamex (?) dekstopcontact wilde ik dit weekend vervangen. De draad uit de mast had geen stekker en het ding was echt doorgeroest van binnen. Na lang studeren deze uitgezocht:
www.georgekniest.nl/artikel/44...-inbouw-4-polig.html

Dat klusje ging voorspoedig. Oude stekkertje verwijderd, alles schoongemaakt en heel licht een beetje opgeschuurd/schoongeschuurd, nieuwe positie nauwkeurig (jaja) bepaald, aftapen, boormal erop en, heel voorzichtig, na negen maanden mijn eerste gaatjes in het schip geboord. Niet te diep, voor de schroefjes, die 5mm uit de rubberen behuizing uitsteken.

Toen het klaar was nog eens goed gekeken. Dat gaat nooit passen, want de stekker moet er ook nog op en het blokkeert mijn neerhaler!






Wat nu?
- gaatjes repareren, met welk materiaal kan ik het beste gaatjes vullen? "Polyester reparatiekit", "2 componenten epoxy" of (mijn voorkeur/makkelijkst aan te brengen) kan het ook met polymax? (3mm boortje, 5mm diep)

A - huidige gat hergebruiken met ene kleiner Talamex stekkertje www.georgekniest.nl/artikel/30...t-3-polig-klein.html

B - huidige gat hergebruiken met zo'n scansrut en accepteren dat ik bij strijken mast kabeltjes moet demonteren (is dat erg? coax?)

C - huidige gat dichten en voor de mast een nieuw gat maken en daar 2 van die technautics (1 voor de lampen in de mast (nu nog 1) en 1 voor de coax/marifoon?

D - huidige gat dichten en voor de mast een kleine scansrut voor de lampenkabel (WAGO lasklem makkelijk te demonteren) en een stekker voor de coax?

E - ?

Wat zouden jullie doen?

Eerste doel: ankerlicht + marifoonantenne
Op termijn: dek/toplicht combinatie erbij


T.
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 23:22 #1372536

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2074
Of deze gebruiken, oogboutje erdoor.





Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 28 feb 2022 23:29 #1372538

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2074
Nightline schreef :
mrtnm schreef :
Thijs1971 schreef :
mrtnm schreef :
Ik zag je varen gisteren,ik had zelf een beetje haast. Hele mooie boot! En 4 knoop bij 1500 watt (48 volt?) is volgens mij niet slecht. Mijn boot is ook 22ft en ongeveer even zwaar, ik zit ook wel aan electrisch te denken. Maar dan wel een soort saildrive. Ik zit te denken om hiervoor de saildrive van een Penta mb50 te gebruiken, en hier een electromotor op te zetten.

Martijn :)

Hee wat leuk! Ja we zwaaiden, toch? Dank je voor het compliment. Wij vonden jouw boot ook prachtig, zag er zeer zeewaardig uit allemaal!

Mooi om ook te electrificeren. Sail Drive, ja ik weet het niet, als ik Sailing Uma kijk vind ik hun ervaringen met re-generatie maar zo-zo, qua minimum-snelheid/opbrengst. Geven onze bootjes wel voldoende "zeilvermogen" om zo'n ding aan te drijven, dan?

Maar dat hangt misschien ook wel van je plannen af en van hoe lange oversteken je van plan bent te maken. Mij lijkt 10KWh voor, zeg maar, Europese oversteken dus van hooguit enkele dagen voldoende, met een actieradius van zo'n 40 mijl schat ik, en eventueel wat arabische windreserve in de vorm van een klein aggregaatje en een jerrycannetje brandstof in het motorruim/bakskist?

Waterstof. Wat we nodigen hebben zijn veilige, kleine waterstofgeneratortjes aan boord. Dat zal wel de toekomst worden.

regeneratie via die saildrive zal niet veel opleveren, ben ik bang. Een extra zonnepaneel levert meer. Op de saildrive die ik wil gebruiken zit normaal een 7,5 pk honda motortje, daar wil ik een 3kw motor (zoiets) monteren. Dan wel de vloeistof gekoelde versie, en daarvoor gebruik maken van het pompje in het staartstuk. Misschien via een warmte wisselaar, want of deze motortjes tegen zout water kunnen betwijfel ik. Ik heb ook wel zitten denken om een bestaande buitenboordmotor van zo´n electromotor te voorzien, alleen ik vermoed dat je dan wel met een niet zo efficient werkende schroef zit.
Maar goed, voorlopig red ik mij nog prima met mijn 6pk 4takt bbm, is te tillen, zuinig, en doet het prima. Voor mijn volgende grote reis wil ik hem wel wat ¨zeewaardiger¨ maken, dat hij bij een korte onderdompeling niet meteen afslaat. Eerst ook nog wat andere projectjes, een windvaan stuurinrichting bijvoorbeeld. En nog een hele lange lijst met klusjes..
Maar dit weekend eerst maar weer eens de zeilen hijsen, het wordt erg mooi weer! B)

Martijn :)

FF off topic, maar wel belangrijk!

Martijn,

De motor die je voor ogen hebt ga ik ook gebruiken op een vergelijkbare manier. Echter heb ik 2 luchtgekoelde motoren liggen. De Impeller pomp van je saildrive gebruiken kan uiteraard, maar zorg dan wel dat je electromotor altijd rechtsom draait. Je impeller gaat het niet leuk vinden als je die plots de andere kant op gaat draaien ( als het al lukt ).
Daarnaast vraagt zo'n impeller pomp best wat vermogen, en dat is vermogen wat uit je accu's moet komen.
Ik ga mijn motoren met een temperatuur geregelde ventilator koelen, maakt alles veel simpeler en efficiënter.

Grt. Jack


Ja, stom!! Niet aan gedacht! Maar... kan wel als ik de keerkoppeling in de staart blijf gebruiken. De ruimte onder mijn kuipvloer is nogal beperkt, met luchtkoeling zal het daar al snel ¨tropisch¨ worden, ben ik bang.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 08:57 #1372572

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :
Of deze gebruiken, oogboutje erdoor.





Martijn :)

Slim, ik ga dit eerst eens proberen. Iets met een ring of lus in het midden waar de neerhaler aan vast kan. Of misschien wel rechtstreeks met 1 van de harpen op een oog. Als ik heel eerlijk ben vind ik het ding enorm oversized en eigenlijk best loos, want als je om de giek gaat rolreven moet je hem loshalen. Bovendien vind ik de grootschoot heel steil naar beneden trekken, ik vraag me af hoeveel invloed op de zeiltrim dit ding nou eigenlijk ueberhaupt heeft en hoe de krachtverhouding/invloed zou zijn als ik die iets uit het lood beleg? De "neerhaler" lijkt vooral als bulletalie en takel geschikt?

T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 09:12 #1372576

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1392
Thijs1971 schreef :
Slim, ik ga dit eerst eens proberen. Iets met een ring of lus in het midden waar de neerhaler aan vast kan. Of misschien wel rechtstreeks met 1 van de harpen op een oog. Als ik heel eerlijk ben vind ik het ding enorm oversized en eigenlijk best loos, want als je om de giek gaat rolreven moet je hem loshalen. Bovendien vind ik de grootschoot heel steil naar beneden trekken, ik vraag me af hoeveel invloed op de zeiltrim dit ding nou eigenlijk ueberhaupt heeft en hoe de krachtverhouding/invloed zou zijn als ik die iets uit het lood beleg? De "neerhaler" lijkt vooral als bulletalie en takel geschikt?

T.

Ik neem toch aan dat bij voordewindse koersen de grootschoot niet meer steil naar beneden trekt? Dan heb je de neerhaler nodig.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 09:31 #1372585

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
daan1508 schreef :
Thijs1971 schreef :
Slim, ik ga dit eerst eens proberen. Iets met een ring of lus in het midden waar de neerhaler aan vast kan. Of misschien wel rechtstreeks met 1 van de harpen op een oog. Als ik heel eerlijk ben vind ik het ding enorm oversized en eigenlijk best loos, want als je om de giek gaat rolreven moet je hem loshalen. Bovendien vind ik de grootschoot heel steil naar beneden trekken, ik vraag me af hoeveel invloed op de zeiltrim dit ding nou eigenlijk ueberhaupt heeft en hoe de krachtverhouding/invloed zou zijn als ik die iets uit het lood beleg? De "neerhaler" lijkt vooral als bulletalie en takel geschikt?

T.

Ik neem toch aan dat bij voordewindse koersen de grootschoot niet meer steil naar beneden trekt? Dan heb je de neerhaler nodig.

Mijn giek is maar 3 meter lang en de mast zit vrij ver op het achterschip, dus ook dan is de hoek niet veel meer dan 45 graden zou ik schatten. En er is het gewicht van de giek. En als je dus gaat reven, bij windkracht 5, dan heeft de neerhaler misschien zin maar moet je hem weghalen? (En verklein je het zeiloppervlak waardoor de bolling ook weer kleiner wordt?

Wat ik ook niet helemaal snap aan mijn neerhaler is de overdreven lijkend zware uitvoering (er staat 15m grootzeil op, driedubbel verhaald?) er zit volgens mij een verkeerd blok op (1 schijf is loos, 2 blokken met 2 schijven?) en de lijn is veeeeel te lang (gebruikt om bv mast te strijken? gebruik ik grootschoot voor?)

Ik heb drie foto's gevonden en bij een zit er heel wat anders op en bij 2, waarvan een een officiele uit de verkoopbrochure en zeilend, is het ding weg?









Laatst bewerkt: 01 mrt 2022 09:32 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 09:37 #1372589

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
En, tot slot, was er een oude owner op het UK forum die aanraadde om "sail her like a dinghy" en daar doelde hij op een halstalie, van een oog in het voorlijk/masthoek naar onderaan de mastvoet, om meer spanning op het zeil te krijgen. Dat zou ook de bolling midden in het zeil kunnen verkleinen en de lift op de giek? (Dus "in plaats van" neerhaler én bij gereefde koersen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 01 mrt 2022 09:46 #1372591

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1392
Thijs1971 schreef :
Mijn giek is maar 3 meter lang en de mast zit vrij ver op het achterschip, dus ook dan is de hoek niet veel meer dan 45 graden zou ik schatten. En er is het gewicht van de giek. En als je dus gaat reven, bij windkracht 5, dan heeft de neerhaler misschien zin maar moet je hem weghalen? (En verklein je het zeiloppervlak waardoor de bolling ook weer kleiner wordt?

Wat ik ook niet helemaal snap aan mijn neerhaler is de overdreven lijkend zware uitvoering (er staat 15m grootzeil op, driedubbel verhaald?) er zit volgens mij een verkeerd blok op (1 schijf is loos, 2 blokken met 2 schijven?) en de lijn is veeeeel te lang (gebruikt om bv mast te strijken? gebruik ik grootschoot voor?)

Ik denk dat je gieklengte niet zo veel bepaald, maar veel meer waar de grootschoot aan de giek zit.
Op mijn V22, met 3 meter giek, kon ik zonder neerhaler echt niet voor de wind varen. De giek zwaait dan enorm op en neer.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 01 mrt 2022 09:46 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl