Nightline schreef :
Thijs1971 schreef :
500W --> 650 rpm --> 2.5 knt
1000W --> 950 rpm --> 3.5 knt
1500W --> 1100 rpm --> 4.0 knt
2000W --> 1150 rpm --> 4.5 knt
Thijs1971, ik vraag me af wat je in komende spanning op de motor controller is bij de opgegeven vermogens. Gezien je lood accu pakket en je lange kabels tussen de accu's vermoed ik dat je erg veel spanningsverlies hebt.
De inwendige weerstand van een tractie batterij is erg hoog t.o.v. een startaccu op een lithium accu.
Uit eindelijk is het een simpel rekensommetje: P=UxI oftewel Vermogen=Spanning x Stroom.
Als je inkomende spanning 52 Vdc is bij 2 Kw geeft dit een stroom van 38,5 A, bij een inkomende spanning van bijv. 42 Vdc wordt deze stroom al 47,6 A. En deze hogere stroom zorgt voor nog meer spanningsverlies over je kabels en accu's. Het is een neerwaartse spiraal!
Het kan ook zijn dat je zoveel spoed op je prop hebt dat de motor het qua koppel niet aankan..
Je geeft aan dat meer "gas" geven geen effect heeft, maar wat gebeurt er exact?
Gaat je motor wel naar de 4Kw?
Wat gebeurt er met het toerental?
Welke stroom / spanning ?
Zou bijna met m'n multimeter in de auto springen om te komen meten...
Grt. Jack
Dat zijn goede vragen!
Allereerst, dat tabelletje hierboven was wel erg onnauwkeurig. Gisteren heb ik met zeer weinig wind op een vlak Gooimeer de volgende procedure gehanteerd:
- vermogen installen op X watt (eigenlijk stel je nauwkeuriger het toerental in dan het vermogen, dus hier maakte ik een fout: je moet dus naar de "ingestelde toerentallen" kijken en dan zien hoeveel vermogen de motor daarbij gebruikt, dat is variabel, RPM is constant.
- even laten uitlopen (1 minuut) en de nieuwe snelheid van de ongecallibreerde (factor 1.25 vermenigvuldigen) snelheidsmeter opschrijven
En dat tabelletje staat ook in dat draadje in hier:
docs.google.com/spreadsheets/d...kQE/edit?usp=sharing
Dus: sneller roteren --> lineair sneller gaan (rompsnelheid niet gehaald)
sneller roteren --> exponentieel meer vermogen vragen (--> zie boven --> grotere stuwkracht / meer wrijving compenseren / grotere snelheid)
Is dit meer in lijn met wat je verwacht had? Het eerdere tabelletje was incorrect.
Je geeft aan dat meer "gas" geven geen effect heeft, maar wat gebeurt er exact?
Wat ik eigenlijk zag, is dat een kleine toename in toeren wel tot erg veel grotere vermogensvraag leidt. Het controllertje, dat ik onterecht "op vermogen" stuurde maar eigenlijk meer "op toerental" moet zien, is dan ook heel gevoelig, want je geeft 50 toeren meer gas (+/- 5%) maar gaat dan al een paar honderd wat in vermogen omhoog.
De vermogensindicator van het display werkt ook bijzonder: Of die geeft het vermogen in Watt, maar dat fluctueert dan voortdurend, vb tussen de 490 en 520 (terwijl het toerental strak gelijk blijft). Logisch, achteraf. Vanaf 700W (niet vanaf 1000?) gaat het in een keer twee significantieniveau's omhoog, en staat er 0.7kW ... 4.0Kw in het display. En daar ver overheen, je schiet zomaar naar 4.4 / 4.5 als je veel gas geeft.
Dus hoe moet je die zin interpreteren: ik gaf niet meer gas, want ik bediende het hendeltje nauwelijks ,maar ik gaf wel veel meer vermogen voor maar een heel klein beetje meer RPM/snelheid, dat bedoelde ik, en ik snap dat dat tot verwarring leidde, want niet goed geformuleerd. Met dit relaas is het vast veel duidelijker?
Ja de motor gaat vlot naar 4kW en daar dus zelfs overheen: dat durf ik niet goed maar ik zag 4.4 staan en dan schakel ik snel een beetje terug. Geen idee hoe dat werkt/wat dat betekent (tijdelijke piekbelasting, zit er een begrenzing op, raakt dat ding niet oververhit of worden bepaalde krachten niet te groot?)
Een paar opmerkingen over de installatie:
Het zijn vier 12V accu's in serie geschakeld, verspreid over het schip. Daar zitten drie evenlange, zeer dikke kabels op maat gemaakt tussen gemonteerd. Die zijn qua dikte (ruim) berekend op het vermogen van motor (of lader?), ik zou schatten meer dan duimsdik meer staven dan kabels. Ze zijn alle drie even lang gemaakt om de accu's "gebalanceerd" te houden zo heb ik begrepen.
De kabels worden na minutenlang 2.0KW te hebben getrokken niet merkbaar warm.
Als ik naar het lineaire verband tussen schroef en snelheid kijk, dan denk ik niet dat de schroef slipt oid?
Als ik naar het exponentieel verband tussen toerental en gevraagd vermogen kijk, dan vermoed ik dat daar de hydrodynamiek van mijn ondiepe, makkelijk driftende scheepje met spaderoer in combinatie met een merkbaar sterker wordend wieleffect/roerdruk een rol speelt?
Overigens ben ik ontzettend blij met het resultaat en denk ik dat economy drive ergens op 750RPM/drie knopen ligt, dat zie je ook mooi terug als "kantelpunt" in de RPM:Power ratio en is een zeer comfortabele koers qua roerdruk, onhoorbaar (echt) motorbeleving en een prima e-snelheidje van drie zoemende knoopjes met een actieradius van misschien 40 mijl, prima allemaal, kan ik een hele dag motoren.
Maar vooral ben ik straks benieuwd naar de ervaringen met een tandje motor erbij tijdens het zeilen, zowel op ruime als scherpe koersen, bij weinig wind. Onze ervaring met de Torqueedo was dat je vrijwel gratis (150W) je snelheid verdubbelde van bv 1.5 naar 3 knopen en dat was erg lollig (ook omdat het dus volkomen geruisloos is).
Dank voor je vragen, die mij weer helpen met reflecteren op vaargedrag van mij nieuwe motor. Je bent altijd welkom hoor, met of zonder multimeter, een keertje mee te varen als je de opstelling interessant vindt. Ik ga maar weer eens naar de haven, gedoe met mijn dekdoorlaatstekker die, kom ik achter nadat ik de gaatjes had voorgeboord, waarschijnlijk te hoog uitsteekt op deze plek (oude stekker) bij de mast omdat die dan mijn neerhaler in de weg zit. Het is telkens 2 stapjes naar voren en 1 terug, en veel klusjes moet ik 2 keer doen, maar dit vind ik wel erg want gaatjes in mijn dek. Ben ik maar even naar huis gegaan om mentaal te herstellen met warme patatten (of frietjes) bij de lunch.
Fijne dag!