AdB schreef :
Zo maar even om het iets duidelijker te houden
aluijten schreef;
Volgens mij bewijst Sailing ma dat puur zeilen op Elektrisch niet mogelijk is., Zonder aggregaat werkt het niet. Dan moet je er wel bij vermelden dat aal gismos en gadgets vin camera's computers, drones ook een flinke slok stroom lusten. Zonder het volgen zou het mogelijk wel kunnen
Ziezo is het natuurlijk mogelijk , als je maar tijd hebt. er zijn mensen die zonder motor de wereld rond zijn gegaan.
Sailing Uma heeft 7 jaar puur elektrisch gevaren zonder aggregaat, volgens mij bewijst dit dat het juist wel gaat. Dat aggregaat hebben ze in Noorwegen aangeschaft omdat ze steeds noordelijker naar Spitbergen gingen waardoor de opbrengst van de zon te min is en de hoeveelheid havens met elektra om bij te laden te beperkt. Ze hebben 15kWh aan accucapaciteit en die wordt vooral
niet voor de motor gebruikt (ze zeilen vrijwel alles en wachten het weer af), maar voor de elektronica aan boord. De motor gebruiken ze vooral als hulpmotor om de haven in te varen en soms met weinig wind.
De regeneratie die ingebouwd is in hun elektrische motor is enorm behoorlijk efficiënt. Al bij lagere snelheden wordt een noemenswaardig vermogen gegenereerd van een paar honderd watt, waardoor het dus voor een waterverplaatser van 36 voeter die zij hebben zeer interessant wordt. Echter hebben ze ook die regeneratie pas een jaar of 2? Daarvoor hadden ze een ouder tweedehands exemplaar van Oceanvolt die een stuk minder opbrengst had en nog verder terug die heftruckmotor zonder regeneratie.
Ze bewijzen dat je met logisch nadenken en gerbruik een heel eind kan komen
qua autonomie.
Roos geeft aan dat hij het noordzee kanaal niet aandurft met zijn volledige
electrische Loper.
Durgerdam naar IJmuiden op electrische voortstuwing zou voor mij een minimale
eis zijn.
Daar heb je dan die groooote (en dure) batterij voor nodig.
A
Uma is door het Noordzeekanaal gevaren een paar jaar geleden. Als de wind prima staat is er geen reden waarom je dat niet onder zeil zou kunnen doen toch? Elektromotor standby en klaar. Dat heeft Uma ook gedaan
Uma heeft het voordeel dat dit hun leven en werk is en niet echt gebonden zijn aan tijden, maar meer aan het weer en reiswensen en bepalen zelf hun ‘haast’. Dat gaat voor de meeste van ons hier niet op, dus een gunstig “weather window” afwachten om te reizen zit er bij de meeste van ons niet in. Wij zijn daar veel te gehaast voor.
Echter voor moet je je afvragen of je de accucapaciteit moet afstemmen op de maximale route die je zelf ooit wilt kunnen motoren die enkele keer als je die route niet kunt zeilen. Of dat je met veel minder capaciteit >95% van je trips prima voldoende snelheid en range biedt.
Probleem is hetzelfde als met elektrische auto’s. De accu kan niet groot genoeg zijn, maar in praktijk rij je gemiddeld minder dan 15000/365=41 km per dag voor je weer aan de lader zou kunnen. Als de elektrische auto een verbruik heeft van 250 Wh/km (= vrij onzuinig) is een accupack van 10,25kWh al genoeg (ex reserves). Maar in de zomervakantie wil je opeens >1000km per dag reizen om tot de vakantiebestemming te komen en dan schiet die capaciteit enorm te kort. Maar moet je de auto kopen op basis van sporadisch gebruik? Of kun je dan beter voor de vakantie een andere auto huren?
Ik zit ook te denken om de boot ooit om te bouwen naar elektrisch, maar mijn insteek is dat ik een beperkte accubank (tevens serviceaccu) neem 7,5-15kWh, icm een (DC) aggregaat om de accubank bij te staan op lange motortrajecten zoals boot van Limburg naar Zeeland over te varen (lage vaste bruggen
). Maar ik kan het ‘probleem’ ook oplossen door niet meer in Limburg te leggen.