Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch varen; interessant voor een zeilboot?

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:49 #1435408

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27554
Nachtvlinder schreef :
Het verbruik van wat apparatuur en koelkast bijhouden is soms al een uitdaging.

Ga nou eerst zelf eens wat doen met zonnepanelen voor je dat soort uitspraken doet. In de praktijk valt het èrg mee. Maar je moet niet vervallen in overloopbare paneeltjes op het kajuitdak. Dat is weggegooid geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:57 #1435410

Wadloper schreef :
Berghout-2 schreef :
Het motorenmuseum is geen gewoon museum waar je op elke tijd naar binnen kunt lopen.

Nee, dat was al duidelijk!
Maar volgende maand hebben ze de jaarlijkse open dag, waar ze een fantastisch evenement van maken. Dan worden de motoren (voor zover mogelijk) ook gestart.
Het is een echte aanrader om er naartoe te gaan, je bent er úren zoet. Koffie en broodjes krijg je gratis.
Voorwaarde is wel dat je donateur bent (of dat ter plekke wordt, het is de 25 euro dik waard!).

De open dag is op de eerste zaterdag van de kerstvakantie.
shvp.nl/

Goeie tip! Bedankt!

Inderdaad een goede tip! Vind die langzaamlopers echt supermooi, pure mechanische werktuigbouw… (filmpjes op youtube van de “loflied op de langzaamloper” zijn echt prachtig…)
Ik ga gelijk donateur worden, en zeker ook naar de open dag!

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:58 #1435411

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27554
Tony2920 schreef :
Jumpinjack schreef :
Hoeveel mensen bouwen hun auto om van een diesel naar elektrisch?

Voor boten zou ik verwachten dat het begint met de nieuwe boten.

De Winner 900 wordt nu standaard met pod geleverd...

Zo lang de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gas en olieprijs is dit gedoemd te mislukken.

Die koppeling zal ongetwijfeld verdwijnen op het moment dat onze electriciteit grotendeels of geheel op duurzame wijze wordt opgewekt. Op een mooie dag in de zomer met een béétje wind zorgen duurzame bronnen nu al voor meer dan de helft van onze energiebehoefte.
Dat feit heeft nog niet zo lang geleden in alle kranten gestaan. Ik vond het een geweldige opsteker. Nog maar een paar jaar geleden beweerden de klimaatontkenners dat het allemaal nooit zou gaan lukken met zonnepanelen en Windmolens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 13:36 #1435420

Berghout-2 schreef :

Het motorenmuseum is geen gewoon museum waar je op elke tijd naar binnen kunt lopen.
Maar volgende maand hebben ze de jaarlijkse open dag, waar ze een fantastisch evenement van maken. Dan worden de motoren (voor zover mogelijk) ook gestart.
Het is een echte aanrader om er naartoe te gaan, je bent er úren zoet. Koffie en broodjes krijg je gratis.
Voorwaarde is wel dat je donateur bent (of dat ter plekke wordt, het is de 25 euro dik waard!).

De open dag is op de eerste zaterdag van de kerstvakantie.
shvp.nl/

Nog een opwarmertje
www.schuttevaer.nl/nieuws/tech...asolie-in-hun-bloed/
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 13:41 #1435424

Stel een uur motoren op een zomerdag: haven in, haven uit en nog een brug of sluis. Geen Noordzeekanalen oid. Gemiddeld vermogen zeg anderhalf pk: weinig wind en geen wild gemanoeuvreer…

Da’s bij 100% rendement 1200 Wh. Als je dat in 10 zonuren bij wilt laden, moeten je panelen 10 A gemiddeld leveren.

Uitgaande van mei, jun en jul, levert een paneel in die 3 maanden geen 33 maar 40% van de jaaropbrengst, 20% meer dan gemiddeld op jaarbasis.

Voor die 1200 Wh gemiddelde oobrengst heb je dus meer dan 400 Wp aan panelen nodig. Als je deze kunt richten. Zonder al te veel schaduw. Voor een uur voorzichtig motoren per dag dus. Benieuwd hoe je dat qua oppervlak kwijt kunt, op een boot die aan die anderhalve pk voldoende heeft.

Wat praktisch wél haalbaar is, is mooi meegenomen maar meer een doekje voor het bloeden.

Koelkast, apparatuur en wat lampjes gaat prima inderdaad, maar serieus bijladen om “gratis en autonoom” te varen geeft wat grotere uitdagingen.
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 13:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 13:58 #1435432

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nachtvlinder schreef :
Stel een uur motoren op een zomerdag: haven in, haven uit en nog een brug of sluis. Geen Noordzeekanalen oid. Gemiddeld vermogen zeg anderhalf pk: weinig wind en geen wild gemanoeuvreer…

Da’s bij 100% rendement 1200 Wh. Als je dat in 10 zonuren bij wilt laden, moeten je panelen 10 A gemiddeld leveren.

Uitgaande van mei, jun en jul, levert een paneel in die 3 maanden geen 33 maar 40% van de jaaropbrengst, 20% meer dan gemiddeld op jaarbasis.

Voor die 1200 Wh gemiddelde oobrengst heb je dus meer dan 400 Wp aan panelen nodig. Als je deze kunt richten. Zonder al te veel schaduw. Voor een uur voorzichtig motoren per dag dus. Benieuwd hoe je dat qua oppervlak kwijt kunt, op een boot die aan die anderhalve pk voldoende heeft.

Wat praktisch wél haalbaar is, is mooi meegenomen maar meer een doekje voor het bloeden.

Koelkast, apparatuur en wat lampjes gaat prima inderdaad, maar serieus bijladen om “gratis en autonoom” te varen geeft wat grotere uitdagingen.

Hmm ik had gehoopt op meer, maar er zit kennelijk verschil in geadverteerde en daddwerkelijke vermogens van zonnepanelen. Inderdaad, gehoopt bij dit gebruik wat langer dan 2,3 vaardagen zonder bijprikken. Dat verandert idd missch de zaak en kan ik beter voor een handig gestouwd/gemonteerd aggregaatje gaan in 1e instantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 14:04 #1435434

Volleggen zoveel je kunt dus. Teveel heb je niet snel.

Voor installatie thuis, op een schuin dak, gaat men er vanuit dat 1000 Wp een jaaropbrengst geeft van 880 kWh. Op onze boot in de zomerperiode ligt dat die 20% gunstiger. De plaatsing is wel weer lastiger en zal in het algemeen weer minder gunstig zijn.
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 14:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 14:08 #1435436

of een windmolen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 14:11 #1435437

Erikdejong schreef :
En dat klopt inderdaad helemaal. En toch moeten we er vroeger of later allemaal aan. Ik geef het nog een jaar of 40 tot olie zodnig schaars word dat het niet langer betaalbaar is.

Een van de meest verfrissende inzichten die ik ooit hoorde; "Denk je nou écht dat die Saudis een liter in de grond laten omdat jij verduurzaamd?". Er zijn voldoende analisten die er juist voor vrezen dat als duurzaam concurrerend word, we Amerikaanse praktijken uit de jaren 70 krijgen, een paar dubbeltjes voor een gallon als de oliestaten hun olie tegen dumpprijzen op de markt gooien.
Misschien nemen wij dan niet zo veel meer af, maar dan dumpen ze het wel in Afrika op de markt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 14:14 #1435439

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
In mei juni juli is de instraling bij zon 1000w per m2 zonnepanelen zijn ongeveer 28%efficient dus per m2 zonnepaneel 280watt. Als je je uurtje motoren goed wilt maken zal je idd behoorlijk wat m2 aan panelen moeten neer leggen. gemiddelde zon uren is 5 a 6 in deze drie maanden.

Stel je wekt met je zonnepanelen genoeg op om je dag verbruik naast je aandrijving goed te maken. En je instaleerd 10kw aan accu kan je dus 8 dagen autonoom varen. Dan is je vakantie redelijk over en heb je nergens aan de wal stroom gelegen. Als ik een zeilboot tot 3.5 ton had die een nieuwe motor moest 2cyl 16 pktje werk zou ik voor electrische podmotor gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 14:30 #1435444

Als je zelf kunt en durft te bouwen zeker interessant en het overwegen waard. Leuk ook om mee bezig te zijn. Zeker vier mooie voorbeelden hier op ZF ook!

Als je dat niet kunt of durft… Kant-en-klaar en zelf inbouwen? Lichtste systeem met kleinste batterij bij Ocean Volt:


Met variprop en regeneratie ga je richting 30 k. Dat heeft Uma goed geregeld ;)

Ik ben wel benieuwd hoe Erik zijn 20 k systeem voor zijn boot eruit zou zien.
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 14:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 14:58 #1435453

15kWh Winstons
10kW seriemotor
Regelaar MOS90
Victron 25A lader.
Alles tweedehands.
Dieselmotor was nog goed, dus die weer verkocht.
Hijswerk motor en in en uit voor proefvaart.
Totaal ongeveer EUR 3000
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 15:06 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 15:05 #1435454

Da’s de zelfbouw variant :)

Fundatie, reductie en schroef pastte allemaal of kon je zelf aanpassen?
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 15:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 15:06 #1435456

Precies.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 15:42 #1435471

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Mooie bedragen ook, als je toch een oude versleten diesel in je boot hebt
Doet me ineens aan die Grinde de bluf denken van Freek.

It Paradyske schreef :
15kWh Winstons
10kW seriemotor
Regelaar MOS90
Victron 25A lader.
Alles tweedehands.
Dieselmotor was nog goed, dus die weer verkocht.
Hijswerk motor en in en uit voor proefvaart.
Totaal ongeveer EUR 3000
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 15:42 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 15:46 #1435472

ik was zo'n 5k kwijt. Tweedehands lithium, maar wel nieuwe controller en lader en 5kW goldenmotor.

reken ook op frame erbij en stuwdruklager. poelies, snaar, zekeringen + houder, schakelaar , etc.

De vraag is wel of iemand ooit mijn boot nog wil kopen. Meesten zullen toch met diesel zoeken.
Maar ik ben blij met de tapas, dus voorlopig nog geen issue.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 15:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:04 #1435480

Roozeblij schreef :
ik was zo'n 5k kwijt. Tweedehands lithium, maar wel nieuwe controller en lader en 5kW goldenmotor.

reken ook op frame erbij en stuwdruklager. poelies, snaar, zekeringen + houder, schakelaar , etc.

De vraag is wel of iemand ooit mijn boot nog wil kopen. Meesten zullen toch met diesel zoeken.
Maar ik ben blij met de tapas, dus voorlopig nog geen issue.

Ja, in al die kleine dingen ging bij mij ook heel veel geld. En 2 acculaders van 10A van die jongens uit Praag, die hebben nooit langer dan een jaar gewerkt... In totaal 5 stuks opgestookt. 3 x onder garantie vervangen, toen waren ze mij zat, en ik hen. Gelukkig een Victron 25A tweedehands op de kop kunnen tikken, die doet het nog.
En het in- en uithijsen voor een proefvaart, en de motor in- en uithijsen, niet te vergeten.


Had jij niet een controller opgestookt?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:14 #1435483

Zelfbouw kan zeker interessant zijn. Ik denk dat “electra” wel je intetesse moet hebben en twee rechter handen bijna noodzakelijk zijn om zoiets robuust en veilig samen te stellen en aan te leggen.

Wil je dit laten doen met een “pin and forget” insteek, waar kun je dan je boot voor de kant leggen? Ocean Volt profileert zich als de Rolls Royce - kan vast goedkoper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:36 #1435488

Jumpinjack schreef :
Hoeveel mensen bouwen hun auto om van een diesel naar elektrisch?
Dat zijn er veel meer als je denkt, vooral in de klassiekers. Een van de hoofdredenen om niet in een klassieker rond te rijden is dat het veelal naar benzine stinkende brandstofslurpers zijn. Met Elktrisch is dat obstakel verdwenen. Een in de prak gereden Leaf is haast meer geld waard als een nog goede rijdende, mits de aandrijf unit en de accu nog maar heel zijn.

Overigens zijn auto's veel meer een wegwerp product als een boot, helemaal eerlijk is het vergelijk dus niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:40 #1435489

boarderbas schreef :
een paar dubbeltjes voor een gallon als de oliestaten hun olie tegen dumpprijzen op de markt gooien.
Daar ben ik helemaal niet bang voor. De kosten om olie uit de grond te halen stijgen dagelijks. In Alaska laten ze de olie in de grond zitten als de prijs boven de 60 dollar per vat zit, anders kost het meer om op te pompen en te verpompen dan dat het opbrengt. 20 jaar terug lag dat balans punt nog bij de $40 per vat.
In Saudi Arabie is dat niet anders. De olie waar ze makkelijk bij kunnen word nu opgepompt want daar is de winst het grootst, die olie raakt ook het eerst op. Zitten ze straks met olie die heel duur uit de grond te halen is, dan gaan ze die echt niet voor dubbeltjes verkopen want dat kost ze geld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:40 #1435490

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Als ik een gebruikte boot zou kopen en ik zou de keuze hebben tussen diesel en elektrische aandrijving, dan ga ik zeker voor elektrisch.
Wel zou ik altijd voor voldoende oplaad capaciteit zorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:41 #1435491

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Thijs1971 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Koelkast, apparatuur en wat lampjes gaat prima inderdaad, maar serieus bijladen om “gratis en autonoom” te varen geeft wat grotere uitdagingen.

Hmm ik had gehoopt op meer, maar er zit kennelijk verschil in geadverteerde en daddwerkelijke vermogens van zonnepanelen. Inderdaad, gehoopt bij dit gebruik wat langer dan 2,3 vaardagen zonder bijprikken. Dat verandert idd missch de zaak en kan ik beter voor een handig gestouwd/gemonteerd aggregaatje gaan in 1e instantie.

Tegen het gebruik van je motor op een beetje serieus vermogen kan een zonnepaneeltje niet zo snel op inderdaad, maar nutteloos is het zeker niet. Als je voornamelijk overdag vaart, kun je er meestal wel de energie die je zeilend nodig hebt (koelkast reken ik daar niet toe..) mee dekken. Daarmee voorkom je dat je bij het aanlopen van een haven de problemen krijgt die je eerder beschreef. Eenmaal in een haven kun je wel weer een grotere portie verse elektronen halen om je accu goed te vullen. En in een ander scenario, een grote windstilte op zee, kun je er nog wel net genoeg uit halen om een klein beetje vaart te houden zodat je niet stuurloos ronddobbert. Dus als je een zonnepaneel goed kunt plaatsen dan zou ik het niet laten, je gaat daar echt wel wat aan hebben.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 16:43 door Knoet. Reden: quote gerepareerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:50 #1435497

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik de Jong schreef
Dat zijn er veel meer als je denkt, vooral in de klassiekers. Een van de hoofdredenen om niet in een klassieker rond te rijden is dat het veelal naar benzine stinkende brandstofslurpers zijn. Met Elktrisch is dat obstakel verdwenen. Een in de prak gereden Leaf is haast meer geld waard als een nog goede rijdende, mits de aandrijf unit en de accu nog maar heel zijn.

Komt inderdaad wel voor dat oude jaguars en degerlijke omgebouwd worden als in het oog springende zakenauto (en die oude dikke auto’s zuipen in vergelijking met nieuwe dikke auto’s maar ook in vergelijking met een oud fiatje 850) net als dat er ook wel jaren zestig fietsen worden omgebouwd naar opvallende e-bike.

Met “abnormaal gebruik” (wat misschien wel normaal gebruik zou moeten zijn) zul je een hoge actieradius scoren. Net ook terug gereden van vader merkte flinke tegenwind. Stukje achter een paardentrailer gehangen super zuinig tegen de wind in komen. Werd me toch wat te gek maar wel rest netjes 100kmh aangehouden zodat er nog meer in deze tank benzine zit qua ritten. Zo omgaan met een accu pakket trek je er natuurlijk wel meer mijlen uit. Ik zag dat Paradyske ook een accu uit tweedehands cellen gebruikt maakt het natuurlijk aantrekkelijker over te gaan!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:51 #1435498

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Nachtvlinder schreef :
Als je zelf kunt en durft te bouwen zeker interessant en het overwegen waard. Leuk ook om mee bezig te zijn. Zeker vier mooie voorbeelden hier op ZF ook!

Als je dat niet kunt of durft… Kant-en-klaar en zelf inbouwen? Lichtste systeem met kleinste batterij bij Ocean Volt:


Met variprop en regeneratie ga je richting 30 k. Dat heeft Uma goed geregeld ;)

Ik ben wel benieuwd hoe Erik zijn 20 k systeem voor zijn boot eruit zou zien.

Epropulsion 6kw pod met 8kw accu en 30 amp lader plug an play, 1 linker en 1 rechterhand voor instalatie met regeneratie zonder korting net geen 8k

Torqeedo pod 10k ongeveer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 16:57 #1435500

Netjes, dat valt mij mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl