mrtnm schreef :
Ik zit ook even te rekenen, voor mijn boot (22ft, kimkielen met grote scheg, 1500kg leeg) zou een 3kw motor voldoende moeten zijn. Met een accupakket van 300AH-48volt, dat is dan 14,4 Kw, zou ik dan ongeveer 4 uur op vol vermogen moeten kunnen varen. Dat doe je natuurlijk nooit, maar 3kn wil ik toch wel als kruissnelheid kunnen varen. Ook wil ik toch wel het Noordzee kanaal kunnen doen. Af en toe moet ik toch echt op tijd op mijn werk verschijnen.
Misschien zou een kleiner pakket en motor ook kunnen, geen idee. Nu heb ik een 6pk 4takt BBM, en als ik met dit motortje 3kn vaar, is hij verschrikkelijk zuinig (hooguit 0,3 liter per uur)
En niet onbelangrijk, dit motortje weegt maar 26kg.
Op de site van OceanVolt kun je een generieke calculator invullen die je dan een grafiek toont met de te verwachten snelheid vs vermogen. Dit zal naar verwachting redelijk overeenkomen tussen de verschillende merken van elektrische bootmotoren.
Van daar uit kun je dan ook je accupack berekenen obv gewenste snelheid + actieradius.
Ik ben wel benieuwd naar daadwerkelijke praktijkervaringen, want onze boot met 8,2m LWL en 4800kg zou voor ~4,9 knopen 2kW nodig hebben aldus Oceanvolt. Als dat werkelijk haalbaar is, dan kan ik met een relatief kleine accu prima uit de voeten en voor die enkele keer lang stuk motoren een kleine generator inzetten.
Als ik dan even kijk naar de voordelen, geen benzine aan boord, kan minder stuk, minder onderhoud, stil, geen uitlaatgassen.
Nadelen zijn voor mij dan wel de prijs, en het gewicht. Vooral dat laatste, 200-300Ah aan accu´s voor een 48 volt installatie weegt wel wat.
DEZE accu bijvoorbeeld, is 88kg (wel errug goedkoop ook)
88kg lijkt mij voor een 200AH/9600Wh pakket wel erg zwaar. Mijn 608AH@12V=~7300Wh pakket weegt ~40kg. Voor 88kg zou ik dan 14kWh verwachten dus misschien is dat het 300AH pakket. Dat pakket van mij vervangt 2x180Ah AGM accu’s van samen ~120kg.
Vergeet niet dat je ook de brandstoftank eruit kunt rekenen en je met de accubank ook de (lood?) service accu flink kunt verkleinen of zelfs weglaten.
Niet helemaal relevant voor jouw, maar voor het gewicht van een diesel inbouw motor + brandstoftank, service- en startaccu’s, kun je behoorlijk wat accu plaatsen + elektroaandrijving.
Zou ik loodaccu´s nemen,bijvoorbeeld
DEZE dan kom ik bij een pakket van 48volt bij 225Ah op een gewicht van
112kg.
Die Trojan loodaccu weegt 28kg per stuk, maar zijn slechts 6v, je hebt er 8 van nodig ipv 4 en dat is
224kg, toch wat meer
Nog wat niet te vergeten verschillen bij die accu’s:
- Max ontlading is 80% tov ~95% LiFePo4
- Bij 80% ontladen haalt de accu maar zo’n 600-750 cycles tov 2500+ bij ~100% ontladen LiFePo4
- Die 225AH capaciteit is bij constante ontlading van 10 uur. Dat haal je bij motoren op 225*48/20=540W. Vaar je op hoger vermogen, dan gaat je capaciteit naar beneden. 184AH is de capaciteit met 5 uur ontladen: 184*48/5=1766,4W. Ga je nog sneller varen/ontladen dan zal het nog meer inzakken. LiFePo4 capaciteit specificaties zijn meestal gebaseerd op in 2 uur (0,5C) ontladen.
En de motor + schroef etc. (wil ik een oude Volvo Penta MB2a saildrive voor gebruiken, past net onder mijn kuip) weegt ook nog wel wat. Of een electrische BBM, maar die zijn gillend duur. (3kw Torqeedo 3300,- E-propulsion is iets goedkoper, maar kun je alleen hun accu´s gebruiken?)
Ik blijf voorlopig nog wel even met mijn 6pk motortje varen...
Martijn
Prijsverschil verdien je terug in besparing van kosten brandstof, onderhoud, service onderdelen etc. En dat ten koste van actieradius.