Erikdejong schreef :
[…]Ik heb een commonrail diesel in mijn boot en die heeft uiteraard elektrische inspuiting. De hoeveelheid brandstof die gebruikt word is digitaal uit te lezen in liters per uur. Ik heb ooit ens een staatje gemaakt met snelheid vs brandstof verbruik en dus in liters per mijl. De conclusie daaruit was dat langzamer varen als 3 knopen op de diesel geen zin had met og op brandstof verbruik en dat daarna het brandstof verbruik met ongeveer het kwadraad toeneemt tov de afgelegde afstand. Ik heb dat ook eens gedaan met vieze bodem en daarbij was het laagste brandstof verbruik per mijl rond de 2.2 knopen snelheid.
Normaal motorend op zee door een windstilte of door de fjorden vaar ik met en schoon onderwaterschip ongeveer 6.2 tot 6.6 knopen en gebruik dan 0.75 tot 0.8 liter per afgelegde mijl. Als de boot vies is dan loopt dat al op tot 1 liter per mijl bij een snelheid van 5 knopen.
Bedankt Erik. Dat is dan toch met lage snelheid nog rendabeler dan ik in eerste instantie dacht. Nu heb jij natuurlijk wel een andere categorie motor en boot dan de gemiddelde ZFer. Maar verhelderend!
Als je nieuwschierig bent zal ik eens door mijn paperassen op de boot zoeken om te zien of ik die staatjes nog heb liggen.
Exacte cijfers zijn niet zo relevant gezien die alleen iets zeggen over de combinatie van jouw boot en aandrijfinstallatie (toch?). Het delen van bovenstaande lijkt mij voldoende.
Berghout-2 schreef :
Roozeblij schreef :
Ik heb 3 keer zonder diesel gezeten. Dus dat kan ook nog......
En wat ook nog kan: stilvallende dieselmotor door verstopte filter (is mij overkomen onder zéér precaire omstandigheden) (dat filter was dubbel-verstopt, want ik had 'm nog nooit eerder ontdekt)
of gescheurde toevoerleiding (is mij ook overkomen),
of toch nog een beetje water in de brandstofpomp (ja hoor, ook bij mij)
of een lege tank omdat de brandstofretourleiding gebroken was waardoor er 700 liter brandstof onder de tank lag ipv erin (is mij ook overkomen)
of een brandstof-opvoerpomp die een dagje vrij nam (jep, ook gebeurd).
Of bijna brand omdat 1 van de 6 hogedrukleidingen gescheurd was waarbij een fijne brandstofnevel precies op dat korte ongekoelde stukje uitlaat tussen cilinderkop en watergekoeld spruitstuk spoot (ook dat is mij overkomen)
of een elektronische toerenregeling die opeens alleen nog maar volgas wil (ja, ook)
of een lege startaccu, onwillig startrelais, verbrande stopmagneet, kapotte gloeispiraal, leeggelopen startluchtfles enz enz. (ook allemaal zelf ervaren)
[…]
Tijd voor een cursus preventief onderhoud?
nardus schreef :
Voor de zelfbouwers heb ik nog wel een dringende tip. Koop je tweedehands of b-kwaliteit heb je erg veel kans dat bij een 16s configuratie er vrijwel zeker een zg. zakker tussen zit. Daarmee heb je geen 15kWh vermogen maar mogelijk de helft..of zelfs maar 10% omdat je nooit eerder de pack heb getest op vol vermogen. Meeste bovengenoemde packs blijven redelijk stabiel en merk je de zakkers niet omdat je alleen de koelkast en stuurautomaat op heb staan. Een motor aandrijven is hele andere koek.
15kWh vermogen bestaat niet, maar ik denk dat je praat over capaciteit? Maar dat probleem is op te lossen door de rotte cell uit te wisselen door een beter exemplaar. Deze tactiek wordt ook vaak gedaan bij hergebruiken van tweedehands lithium-ion accu’s gebaseerd op veel gebruikte lithium-ion 18650 cellen.