Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch varen; interessant voor een zeilboot?

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 17:03 #1435502

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27554
Knoet schreef :
Tegen het gebruik van je motor op een beetje serieus vermogen kan een zonnepaneeltje niet zo snel op inderdaad, maar nutteloos is het zeker niet. Als je voornamelijk overdag vaart, kun je er meestal wel de energie die je zeilend nodig hebt (koelkast reken ik daar niet toe..) mee dekken. Daarmee voorkom je dat je bij het aanlopen van een haven de problemen krijgt die je eerder beschreef. Eenmaal in een haven kun je wel weer een grotere portie verse elektronen halen om je accu goed te vullen. En in een ander scenario, een grote windstilte op zee, kun je er nog wel net genoeg uit halen om een klein beetje vaart te houden zodat je niet stuurloos ronddobbert. Dus als je een zonnepaneel goed kunt plaatsen dan zou ik het niet laten, je gaat daar echt wel wat aan hebben.

Pcies. Ik benut midden in het seizoen mijn zonnepalen maar zeer gedeeltelijk. Zelfs met het koelboxje permanent aan (inderdaad: niet al te groot, ruim 40 liter) ben ik op een zonnige dag halverwege de ochtend alweer helemaal 'vol'; de rest van de dag staat de MPPt-regelaar dus te clippen. Met nog meer accu's voor elektrische aandrijving laadt ie keurig verder tot pakweg 19.00 u. Dat is waarschijnlijk niet genoeg om uren aan een stuk op een laag vermogen op de electromotor te varen.

Maar alle beetjes helpen. Het is allicht goed voor een uurtje, of desnoods een half uurtje..
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 18:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 17:04 #1435503

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Die 8 kw accu voor die 6 kw pod kost ongeveer 5000 euro hier kun je als je heel handig bent naar DIY alternatieven zoeken zoals dus door bijv paradyske gedaan. Kijk of bel watt4ever…

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 17:30 #1435509

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
een paar dubbeltjes voor een gallon als de oliestaten hun olie tegen dumpprijzen op de markt gooien.
Daar ben ik helemaal niet bang voor. De kosten om olie uit de grond te halen stijgen dagelijks. In Alaska laten ze de olie in de grond zitten als de prijs boven de 60 dollar per vat zit, anders kost het meer om op te pompen en te verpompen dan dat het opbrengt. 20 jaar terug lag dat balans punt nog bij de $40 per vat.
In Saudi Arabie is dat niet anders. De olie waar ze makkelijk bij kunnen word nu opgepompt want daar is de winst het grootst, die olie raakt ook het eerst op. Zitten ze straks met olie die heel duur uit de grond te halen is, dan gaan ze die echt niet voor dubbeltjes verkopen want dat kost ze geld.

Olie produceren in Iran kost bijna niks. Ik weet niet hoe betrouwbaar de info Hier is, maar de getallen die jij noemt gelden zeker niet voor het MiddenOosten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 17:36 #1435512

Uiteraard gelden die getallen niet voor het Midden Oosten, daar is het inderdaad veel goedkoper. Hier moet het over duizenden kilometers door pijpleidingen verpompt worden en de olie moet verwarmt zijn om het in dit koude klimaat nog vloeibaar te houden. Daarnaast hebben de boor en pomp installties te maken met zeeijs, veel sneeuw en zeer lage temperaturen in de winter. Daarnaast zijn de bronnen hier relatief klein en moeten ze de installaties vaak verplaatsen wat veel tijd en geld kost. Het kost hier dus makkelijk 5 tot wel 10 keer zoveel.

Ik bedoelde aan te geven dat de arabieren olie echt niet voor dubbeltjes per gallon gaan verkopen zoals gesuggereerd werd, voor dubbeltjes per gallon gaan zij het niet boven de grond en geraffineerd krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 17:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 17:58 #1435516

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
freek1970 schreef :
Die 8 kw accu voor die 6 kw pod kost ongeveer 5000 euro hier kun je als je heel handig bent naar DIY alternatieven zoeken zoals dus door bijv paradyske gedaan. Kijk of bel watt4ever…

Freek
Idd zelf een accu bouwen of voor 4k 10kwh aan server rack accus kopen dan word het iets goed koper. Wel jammer dat volgens mij dan de regeneratie niet beschikbaar is enkel met eigen accus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 19:46 #1435540

Wordt het tijd voor een “E-drive voor leken” draadje? Ik ben wel benieuwd naar zelfbouw op basis van zover mogelijk klaar/modulaire oplossingen. Waaraan moet accu en lader voldoen; hoe bouw je een frame; lagering; hoe zorg je je bestaande schroef te kunnen blijven gebruiken; hoe selecteer je controller en bediening etc…
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 19:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 20:27 #1435543

Mijn punt was veel meer: de echte conversie en innovatie zit/zou moeten zitten in de nieuwe boten.

Het voorbeeld van Erik met de Leaf is tekenend: op basis van een nieuwe (schroot) auto.

Meer volume, meer mogelijkheden.

Overigens is mijn beeld dat, als je de beperkingen qua duur niet helemaal wilt compenseren, een electromotor goedkoper is op een zeilboot.
En aangezien de bulk alleen korte afstand motort, zou ik een mooie kans zien voor werven op de nieuwe boten.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 20:50 #1435547

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Voor de zelfbouwers heb ik nog wel een dringende tip. Koop je tweedehands of b-kwaliteit heb je erg veel kans dat bij een 16s configuratie er vrijwel zeker een zg. zakker tussen zit. Daarmee heb je geen 15kWh vermogen maar mogelijk de helft..of zelfs maar 10% omdat je nooit eerder de pack heb getest op vol vermogen. Meeste bovengenoemde packs blijven redelijk stabiel en merk je de zakkers niet omdat je alleen de koelkast en stuurautomaat op heb staan. Een motor aandrijven is hele andere koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 21:23 #1435562

Erikdejong schreef :
[…]Ik heb een commonrail diesel in mijn boot en die heeft uiteraard elektrische inspuiting. De hoeveelheid brandstof die gebruikt word is digitaal uit te lezen in liters per uur. Ik heb ooit ens een staatje gemaakt met snelheid vs brandstof verbruik en dus in liters per mijl. De conclusie daaruit was dat langzamer varen als 3 knopen op de diesel geen zin had met og op brandstof verbruik en dat daarna het brandstof verbruik met ongeveer het kwadraad toeneemt tov de afgelegde afstand. Ik heb dat ook eens gedaan met vieze bodem en daarbij was het laagste brandstof verbruik per mijl rond de 2.2 knopen snelheid.

Normaal motorend op zee door een windstilte of door de fjorden vaar ik met en schoon onderwaterschip ongeveer 6.2 tot 6.6 knopen en gebruik dan 0.75 tot 0.8 liter per afgelegde mijl. Als de boot vies is dan loopt dat al op tot 1 liter per mijl bij een snelheid van 5 knopen.
Bedankt Erik. Dat is dan toch met lage snelheid nog rendabeler dan ik in eerste instantie dacht. Nu heb jij natuurlijk wel een andere categorie motor en boot dan de gemiddelde ZFer. Maar verhelderend!

Als je nieuwschierig bent zal ik eens door mijn paperassen op de boot zoeken om te zien of ik die staatjes nog heb liggen.
Exacte cijfers zijn niet zo relevant gezien die alleen iets zeggen over de combinatie van jouw boot en aandrijfinstallatie (toch?). Het delen van bovenstaande lijkt mij voldoende.
Berghout-2 schreef :
Roozeblij schreef :
Ik heb 3 keer zonder diesel gezeten. Dus dat kan ook nog......

En wat ook nog kan: stilvallende dieselmotor door verstopte filter (is mij overkomen onder zéér precaire omstandigheden) (dat filter was dubbel-verstopt, want ik had 'm nog nooit eerder ontdekt)
of gescheurde toevoerleiding (is mij ook overkomen),
of toch nog een beetje water in de brandstofpomp (ja hoor, ook bij mij)
of een lege tank omdat de brandstofretourleiding gebroken was waardoor er 700 liter brandstof onder de tank lag ipv erin (is mij ook overkomen)
of een brandstof-opvoerpomp die een dagje vrij nam (jep, ook gebeurd).
Of bijna brand omdat 1 van de 6 hogedrukleidingen gescheurd was waarbij een fijne brandstofnevel precies op dat korte ongekoelde stukje uitlaat tussen cilinderkop en watergekoeld spruitstuk spoot (ook dat is mij overkomen)
of een elektronische toerenregeling die opeens alleen nog maar volgas wil (ja, ook)
of een lege startaccu, onwillig startrelais, verbrande stopmagneet, kapotte gloeispiraal, leeggelopen startluchtfles enz enz. (ook allemaal zelf ervaren)
[…]

Tijd voor een cursus preventief onderhoud? ;)
nardus schreef :
Voor de zelfbouwers heb ik nog wel een dringende tip. Koop je tweedehands of b-kwaliteit heb je erg veel kans dat bij een 16s configuratie er vrijwel zeker een zg. zakker tussen zit. Daarmee heb je geen 15kWh vermogen maar mogelijk de helft..of zelfs maar 10% omdat je nooit eerder de pack heb getest op vol vermogen. Meeste bovengenoemde packs blijven redelijk stabiel en merk je de zakkers niet omdat je alleen de koelkast en stuurautomaat op heb staan. Een motor aandrijven is hele andere koek.

15kWh vermogen bestaat niet, maar ik denk dat je praat over capaciteit? Maar dat probleem is op te lossen door de rotte cell uit te wisselen door een beter exemplaar. Deze tactiek wordt ook vaak gedaan bij hergebruiken van tweedehands lithium-ion accu’s gebaseerd op veel gebruikte lithium-ion 18650 cellen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 07 nov 2022 09:20 #1435620

Is mijn ervaring overigens niet. Ik heb een set uit één mitsubushi outlander. Die cellen die zijn echt allemaal identiek. Ook logisch, die zijn altijd samen geweest.

Daarnaast, ik pleit er steeds voor, meet de spanningen. Je kan het zo slim of zo dom maken als jw wil. In de basis moet je de spanningen weten. Het is geen rocket science.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 nov 2022 09:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 07 nov 2022 18:38 #1435755

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
freek1970 schreef :
Die 8 kw accu voor die 6 kw pod kost ongeveer 5000 euro hier kun je als je heel handig bent naar DIY alternatieven zoeken zoals dus door bijv paradyske gedaan. Kijk of bel watt4ever…

Freek

Dan zit je alleen wel met het probleem dat de regeneratie alleen met de eigen accu werkt vooralsnog. Zal toch wel iets van Vendor lock-in zijn ;-)

Wat misschien een wopk-aroud zou kunnen zijn is voor de kleinste accu kiezen, en van daaruit bij regeneratie een tweede accuset laden, maar of, en hoe dat gaat werken durf ik niet te zeggen, daar heb ik te weinig kijk op electro voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 10:36 #1435902

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
ik ben er ook en beetje naar aan het kijken, ik wil wel alleen de haven in en uit, meestal zeil ik gewoon om dat ik nergens heen ga, de meeste tochten is haven in en uit en meestal trek ik de zeilen al vrij snel in de havenkom, ik dacht eerst aan een licht 2,5 pk bb motortje, want dat is voldoende voor 3 kts en meer heb ik niet echt nodig.

ik denk zelfs met 1-2 pk al genoeg te hebben, mocht het zware en ongunstige wind tegen zijn dan kan ik altijd de diesel aan zetten, op toertochten zonder wind heb ik de diesel gewoon aan..ook prima

maar een beetje doelloos rondjes zeilen dat pak ik dan even op electra, dat dekt 70 % procent van mijn tochtjes, totaal max 15 minuten motorloop op 3 kts.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 nov 2022 10:40 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 11:31 #1435918

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Is zo'n 1.0kW ePropulsion pod dan niks voor jou? www.boot4.nl/epropulsion-pod-drive-evo.html
Laatst bewerkt: 08 nov 2022 11:32 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 11:41 #1435919

Let op dat regeneratie grafiekje. En zie dat het eigenlijk pas iets doet bij 6 knoop en meer.
Reken jezelf niet rijk, wil ik maar zeggen. Of je moet een cat varen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 11:43 #1435921

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Roozeblij schreef :
Let op dat regeneratie grafiekje. En zie dat het eigenlijk pas iets doet bij 6 knoop en meer.
Reken jezelf niet rijk, wil ik maar zeggen. Of je moet een cat varen.
De Westerly Nomad schipper kan het idee van hydroregeneratie rustig laten varen.

Waarom eigenlijk? Zijn er niet betere (sleep)generatoren te bedenken die bij lagere snelheid toch wat opwekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 11:48 #1435922

Was meer in het algemeen, omdat ik dat hier wel vaker lees. Je moet echt snelheid varen om het wat op te laten leveren.
Ook met die andere systemen die je op je spiegel kan hangen. En die zijn ook nog best duur.

Een oplossing voor de tapas is haar te laten slepen door de knrm.
Dan doe ik zo 10 knoop:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 nov 2022 11:52 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 14:21 #1435975

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Roozeblij schreef :
Let op dat regeneratie grafiekje. En zie dat het eigenlijk pas iets doet bij 6 knoop en meer.
Reken jezelf niet rijk, wil ik maar zeggen. Of je moet een cat varen.

Voor regeneratie kan je het beste de grootste motor instaleren ;-) Jij doelt op onderstaande grafiekje:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 16:05 #1436033

FKZ schreef :
Roozeblij schreef :
Let op dat regeneratie grafiekje. En zie dat het eigenlijk pas iets doet bij 6 knoop en meer.
Reken jezelf niet rijk, wil ik maar zeggen. Of je moet een cat varen.

Voor regeneratie kan je het beste de grootste motor instaleren ;-) Jij doelt op onderstaande grafiekje:


Zelfs met grootste motor is de opbrengst peanuts, tenminste... 125W@5knopen... kom nou, dat is echt geen serieuze keuze tenzij je boot tussen de 8 en 10knopen vaart. Reden dat ze reclame maken met dit soort onzin is omdat de regeneratie toevallig 'gratis' bij de eigenschappen van de gebruikte elektromotor horen. De gebruikte propeller is extreem inefficiënt voor regeneratie op onze kleine zeilbootjes en bedoelt voor voortstuwing.

Als de propeller geoptimaliseerd zou worden voor regeneratie dan krijg je naar alle waarschijnlijkheid wel een noemenswaardige opbrengst eruit bij lagere snelheden, echter vaart de POD dan weer enorm bagger.

Investeer dan het prijsverschil in een echte sleepgenerator of een oplossing zoals Ocean-Volt heeft met een actief verstelbare propeller.

Of koop een paar PV panelen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 nov 2022 16:09 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 16:22 #1436042

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Stroom pakken van de bovenleiding boven de vaart :laugh:
Kon m ff niet laten. Bij de e-aandrijving krijg je de accu x leeg aan de andere kant denk ik dat het wel de meest betrouwbare aandrijving is.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 16:32 #1436046

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Bijna net zo goed als een watt en sea 600 watt speciaal ontwikkelde hydro generator. En panelen zie ik nog geen 250 watt opleveren onder helling met alle zeiltjes omhoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 17:34 #1436060

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Orange Sunset schreef :
Zelfs met grootste motor is de opbrengst peanuts, tenminste... 125W@5knopen... kom nou, dat is echt geen serieuze keuze tenzij je boot tussen de 8 en 10knopen vaart.

Lijkt me zelf helemaal niet onaardig qua opbrengst. Onderweg houd het de accu makkelijk op hetzelfde ladingsniveau bij gebruik van navigatie instrumenten en evt. autopilot. Daarnaast qua laden voor electrisch varen, We hebben meestal maar tussen de 5 en 10 minuten de motor aan, dan heb je na een paar uurtjes varen de accu weer redelijk bijgevuld voor een volgende motor actie. Ligt natuurlijk aan de wind bij uitvaren, maar ik denk niet dat we meer dan 1kW draaien bij uitvaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 18:27 #1436082

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
freek1970 schreef :
Stroom pakken van de bovenleiding boven de vaart :laugh:
Kon m ff niet laten. Bij de e-aandrijving krijg je de accu x leeg aan de andere kant denk ik dat het wel de meest betrouwbare aandrijving is.

Freek

Heb gehoord dat er inductie spoelen in de sluizen en tussen wind molen parken komen tbv het elektisch varen. Direct stroom uit wind als je ankerd tussen de wind molens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 18:35 #1436086

Electrisch varen lijkt mij zeker interessant. Veelal wordt er nu al gezegd dat de aanschaf van een nieuwe electrische motor vergelijkbaar is als een nieuwe diesel. Echter lees ik heel weinig over hoelang de accu nu echt meegaat. De motor geloof ik wel, die heeft weinig tot geen onderhoud nodig en blijft het wel doen.

In mijn geval met een 50 jaar oude boot en evenzo oude diesel zou ik voor zo'n 3500-5000 een gebruikte diesel motor kunnen kopen. Elk jaar ben je dan 120-150 euro kwijt aan filters/impeller/olie en af en toe een v snaar.

Bij een Electro motor ben je die kosten niet kwijt per jaar voor onderhoud.
Echter de Accu voor een ePropulsion E175 kost zo'n 4500. Als je daar dan 10 jaar mee doet kost dat 450 per jaar... Als je een langere vaartijd wenst en 2 accus wilt is het dubbel zoveel.

Het is uiteraard niet heel makkelijk vergelijken want de diesel motor moet je uiteraard ook afschrijven.

Uiteraard kan je de accu's ook goedkoper zelf maken met LifePo4 cellen of de gebruikte cellen van een electrische auto. Maar weet iemand ook wat je hier van kan verwachten kwa levensduur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 19:25 #1436104

Tja, een paar duizend cycli zeggen ze.
Vier weken Engeland was alles bij elkaar ongeveer 1 cyclus, laten dat er voor de rest van t seizoen er ook nog 2 zijn, kom ik op 3 cycli per jaar.
Even rekenen.....
Da's 300 - 1000 jaar toch?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 08 nov 2022 19:33 #1436106

It Paradyske schreef :
Tja, een paar duizend cycli zeggen ze.
Vier weken Engeland was alles bij elkaar ongeveer 1 cyclus, laten dat er voor de rest van t seizoen er ook nog 2 zijn, kom ik op 3 cycli per jaar.
Even rekenen.....
Da's 300 - 1000 jaar toch?

Hmm, maar veroudert een accu niet? Chemisch dan? Is de levensduur echt alleen de cycles?

(Overigens kunnen accu’s best lang meegaan, de accu in onze toyota hybride gaat al 17 jaar mee… natuurlijk wordt ie vast vertroeteld door de laadsoftware van de toyota…)

Weet iemand of LifePo4 ook veroudert door alleen levensduur? (Buiten cycles om)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl