zeekraal schreef :
Dat waag ik te betwijfelen want als hij werkelijk aan zijn eigen veiligheid denkt schakelt hij de spanning af bovendien staat hij dan nog altijd met zijn voetjes op de vloer en dat is de nul.
Ja storing zoeken zonder de spanning erop is onbegonnen werk, is zoiets als een lek zoeken zonder de waterdruk erop.
Maar voor een beetje inzicht wat nu een startmotor doet een tekening van een Bosch, je zult wel een Hitachi startmotor hebben maar het principe is hetzelfde
-1 je accu plus pool is aangesloten op de bovenste schroefconnector
-2 op het schuif lipje sluit je een draad met schakelaar aan, deze is weer op de plus van de accu aangesloten.
-3 de onderste connector zit op je stator aangesloten, en in serie via de commutator met de rotor wikkeling.
-4 het chassis van je startmotor is je min dus op het motor blok sluit je de min pool aan.
-5 je drukt de schakelaar in en de spoel wordt bekrachtigd, magnetisch
deze trek tegen de veer druk in de solenoid naar achteren.
-6 door deze beweging wordt via een hefboom het rondsel over een helix naar buiten gedrukt.
Door de helix zal het ronsel een draaiende beweging maken en makkelijk in het tandkrans grijpen. (het klikken wat je hoort)
-7 als dit gebeurt is komt de solenoid met zijn kontakt brug tegen de twee kontakt punten aan en verbind de accu met de startmotor.
-8 deze zal gaan draaien en neemt zo het tandkrans mee.
-9 laat je de schakelaar los, moment kontakt, dan zal de spoel niet meer magnetisch zijn en de veer zal alles weer terug schuiven en het rondsel komt weer terug uit de krans.
Als je start zal bij een diesel de spanning zakken tot ongeveer 9 volt, kun je controleren met een multimeter.
Als de spanning nog verder zakt zal de magnetische kracht van de startmotor te zwak zijn om deze nog rond te krijgen. Je moet dan wel oppassen want dan heb je alleen de ohmse weerstand van je wikkeling en dat gaat aardig op kortsluiting lijken. Dus niet niet de knop ingedrukt houden als je motor niet rond komt!