Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe kan dit?

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:12 #363445

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Oke, dan zal ik dat wel verkeerd hebben. In ieder geval ontzettend bedankt voor de hulp weer!
Ik denk dat het me nu wel lukt. Ik moet toch even de accu helemaal goed opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:13 #363446

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Plus en min aansluiting goed vastzetten op de accu, niet los er tegenaan houden.
Als de accu vol is even een schroevedraaier ertussen zoals eerder beschreven.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:19 #363448

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4019
Op de pluspool van de startmotor en de kleine aansluiting maak je een zware schakelaar met 2 aders vast en dan kan je goed starten.
Zorg dat je aansluitingen op de accu goed vast zitten.
Kijk ook eens of je een stop hand matig heb , dus met een kabel en handel.
Zorg dat de stop handel goed staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:19 #363449

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Idd zoals ik ook al eerder aangaf goed de contacten schoonmaken en vast zetten, er gaat na,lij veel stroom Ampère door draad en contacten en dot word niet goed doorgegeven woede draden niet goed vast zitten.

Succes


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:25 #363451

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Hoe stopt een motor eigenlijk (met stroom)? Word de boel dan afgeremd door de startmotor? Ik kan deze motor stoppen door het gas weg te nemen.
De gashendel kan ongeveer 120 graden bewegen. Maar 50 graden reageert maar.. Dus als ik hem op 70 graden hou dan blijft hij net draaien..

En kan je eigenlijk ook stoppen met de decompressie hendel? Of komt dan de zuiger tegen de kleppen aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:28 #363453

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er zit dan een magneetspoel op de brandstofpomp die de regelstang in de nul stand trekt en dus de brandstof toevoer naar de pompplunjers stopt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:29 #363454

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De compressie handel kan je bedienen , de zuiger zal niet de kleppen raken


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:30 #363455

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Oke, weer een boel geleerd.:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:35 #363457

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7509
Ja met 230v is het al snel dodelijk. Met 12v is dat véél minder snel het geval, het wordt niet voor niks gebruikt op onze bootjes ;)
Maar met 12v heb je daarintegen weer snel sast van brand (lagere spanning maar hogere stroom) en kan nog steeds gevaarlijk zijn. Toch oppassen dus.

Per slot van rekening is het niet de spanning maar de stroom die dodelijk is. En aangezien de stroom afhankelijk is van de spanning .....
Een stroompje van 10mA dat door je hartspier gaat legt dat ding stil en dan is het meestal gedaan, tenzij je die stroom afzet en het hart terug een duw ( hartmassage of een speciale electrische schok ) krijgt.
Ik heb al verschillende keren aan de 230 gehangen, en zelfs een keer 440 (pft dat was heftig )
Gelukkig altijd op een manier dat de stroom niet door mijn hart liep. ( Of heb ik misschien geen hart ? )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 17:53 #363470

Als je met hogere spanningen werkt hou dan als het kan een hand in je zak. Dan loopt de stroom via je arm naar je benen en zo verder naar de grond.

Als je ooit een electricien met een hand in zijn zak ziet werken dan is die niet nonchalant bezig maar denkt hij aan zijn eigen veiligheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 18:11 #363478

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja kan zo niet werken als ik voor een schakelbord van een diesel sta , het gebeurd altijd onverwacht ik had beter moeten weten maar weet ook vast dat nog wel eens gast geburen :(


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 18:33 #363487

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Leplomp,
de stroom die moet gaan lopen om je startmotor in staat te stellen de motor rond te laten draaien is enorm. Als ik het voorzichtig inschat, zeg ongeveer 70amp. Dat is vergelijkbaar met ongeveer 33 bouwlampen van 500 watt. In een keer, BAM, aan.

Om die schakeling goed te laten verlopen zit er een relais, meestal IN de startmotor. De aansluiting waar jij de accu op hebt aangesloten zit aan de relais, dus niet rechtstreeks aan je startmotor. Met je contactslot zet je spaning op het relais, die daardoor inschakelt en zo de stroom laat lopen.

Gezien de enorme hoeveelheid stroom die nodig is, moet jij alle aansluitingen van accu naar startmotor goed en deugdelijk vastzetten, anders is er veel te veel weerstand om je startmotor voldoende te laten ronddraaien.
Ook moet je er voor zorgen dat je de relais weer makkelijk en goed uit kan schakelen, anders blijft de startmotor ronddraaien. Dat wil je ook niet.

Dus, even niet klooien met schroevedraaiers maar een echte testopstelling maken. Met die schroevedraaier veroorzaak je ook vonken, die niet alleen brand (poetslapje oid)kunnen veroorzaken, maar ook het contactpunt zelf beschadigen en je relais heel snel aan/uit zetten. En ook dat is slecht voor je relais en startmotor.

Aangezien je aan het werk bent aan je motor zul je wel vaker dan een of twee keer willen starten. Succes met je klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 18:33 #363488

Het is altijd nog een hand voor jezelf en een hand voor het schip, die regel geldt nog altijd ;)

Nee tuurlijk is het vaak lastig werken met een hand maar ik sta ook regelmatig voor diesel schakelkasten en hang mijn metertje op aan een magneet en een schroeverdraaier lukt me ook nog wel met een hand.

Elektriciteit en olie lijken op elkaar, als je het ziet of het gaat roken dan is er iets niet goed :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 19:18 #363501

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Je hebt gelijk Koko. Ik heb dit: Hiermee heb ik de motor dus gestart toen hij nog in de boot stond. Ook met de +draad tegen de pool aan te houden.
Dus deze moet op het relais hebben gezeten toch?
Als ik deze morgen wil aansluiten? Hoe moet ik dat dan doen?

Draad van +pool naar contactslot?
draad van Contactslot+ naar startmotor?
Dun draadje van contactslot+ naar relais?

In de handleiding van Fer staat wel een schema. Maar dat is zo uitgebreid waardoor ik het te lastig vind.
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 19:18 door Leplomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 19:21 #363504

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Draad van pluspool accu naar startmotor plus
Draad van pluspool accu of pluspool startmotor naar contactslot
Dunne draad van contactslot op relais
Minpool accu op minpool startmotor
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 20:08 door wybeslot. Reden: mnpool toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 19:24 #363505

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
en moet de min gewoon op de bout? En dat dunne draadje moet ik dan op die andere bout van het contactslot doen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 19:35 #363513

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je word hier goed geholpen maar moge je nog een handleiding over startmotoren willen hebben dan kan ik die wel even opsturen.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 20:11 #363521

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Leplomp schreef :
en moet de min gewoon op de bout? En dat dunne draadje moet ik dan op die andere bout van het contactslot doen toch?

Klopt, dikke draad van plus naar ene pool contactslot
Dunne draad van andere pool contactslot naar relais.

Ps. Handleiding van Fer is zeker aan te raden.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 20:12 #363523

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
happybuccaneer schreef :

Als je ooit een electricien met een hand in zijn zak ziet werken dan is die niet nonchalant bezig maar denkt hij aan zijn eigen veiligheid

Dat waag ik te betwijfelen want als hij werkelijk aan zijn eigen veiligheid denkt schakelt hij de spanning af bovendien staat hij dan nog altijd met zijn voetjes op de vloer en dat is de nul.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 31 jan 2013 20:17 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 20:13 #363524

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat is niet altijd mogelijk :(


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 20:46 #363540

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Oh ja, nog even een aandachtspuntje:
Zorg dat de contacten van je schakelaar niet in contact komen met de nul (motor)
Mooiste is aftapen met zelfvulcaniserende tape
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 31 jan 2013 23:28 #363584

zeekraal schreef :

Dat waag ik te betwijfelen want als hij werkelijk aan zijn eigen veiligheid denkt schakelt hij de spanning af bovendien staat hij dan nog altijd met zijn voetjes op de vloer en dat is de nul.

Ja storing zoeken zonder de spanning erop is onbegonnen werk, is zoiets als een lek zoeken zonder de waterdruk erop.

Maar voor een beetje inzicht wat nu een startmotor doet een tekening van een Bosch, je zult wel een Hitachi startmotor hebben maar het principe is hetzelfde





-1 je accu plus pool is aangesloten op de bovenste schroefconnector
-2 op het schuif lipje sluit je een draad met schakelaar aan, deze is weer op de plus van de accu aangesloten.
-3 de onderste connector zit op je stator aangesloten, en in serie via de commutator met de rotor wikkeling.
-4 het chassis van je startmotor is je min dus op het motor blok sluit je de min pool aan.
-5 je drukt de schakelaar in en de spoel wordt bekrachtigd, magnetisch
deze trek tegen de veer druk in de solenoid naar achteren.
-6 door deze beweging wordt via een hefboom het rondsel over een helix naar buiten gedrukt.
Door de helix zal het ronsel een draaiende beweging maken en makkelijk in het tandkrans grijpen. (het klikken wat je hoort)
-7 als dit gebeurt is komt de solenoid met zijn kontakt brug tegen de twee kontakt punten aan en verbind de accu met de startmotor.
-8 deze zal gaan draaien en neemt zo het tandkrans mee.
-9 laat je de schakelaar los, moment kontakt, dan zal de spoel niet meer magnetisch zijn en de veer zal alles weer terug schuiven en het rondsel komt weer terug uit de krans.

Als je start zal bij een diesel de spanning zakken tot ongeveer 9 volt, kun je controleren met een multimeter.

Als de spanning nog verder zakt zal de magnetische kracht van de startmotor te zwak zijn om deze nog rond te krijgen. Je moet dan wel oppassen want dan heb je alleen de ohmse weerstand van je wikkeling en dat gaat aardig op kortsluiting lijken. Dus niet niet de knop ingedrukt houden als je motor niet rond komt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 01 feb 2013 08:38 #363641

12 Volt is absoluut niet dodelijk en je voelt het normaliter niet eens!
12 volt is gewoon veel te weinig om een stroom door je lichaam te laten lopen die gevaarlijk of zelfs dodelijk is.
De grapjes die je wel eens in films ziet waar iemand met een accu wordt vermoordt zijn echt broodjes aap hoor.

230 Volt kan je wel doden maar hoeft dat ook niet. Dat hangt af van de geleidbaarheid (electrische weerstand)van je lichaam op dat moment. Vandaar dat het veel gevaarlijker is als je nat bent.
Bovendien moet je lichaam dan met de aarde verbonden zijn ( ben je meestal via je voeten) of moet je beide draden tegelijk vasthouden.
Zelfs bij veel hogere spanningen kun je een stroomdraad vast houden zonder gevaar zolang je niet met de aarde bent verbonden.
Vandaar dat er vogels op hoogspanningsdraden kunnen gaan zitten.

Het einige wat bij 12 Volt van een accu gevaarlijk kan zijn is de enorme hitte ontwikkeling bij een kortsluiting.

Misschien een aardige anecdote; lang geleden gebruikten automonteurs weleens een schroevendraaier tussen de accupolen om een sigaret aan te steken ( :evil: ) . Tegenwoordig niet meer hoor , ze zouden meteen worden ontslagen! Die schroevendraaier wordt binenn enkele seconden rood goeiend en een dunne kan zelfs doorsmelten.
Dus "dont do this at home!" :laugh:

Nog een aardig sprookje is het vermeende verschil tussen 230 Volt en 380Volt (tegenwoordig 410Volt) "krachtstroom".
Het is nl. gewoon precies hetzelfde en zit zelfs vaak in de aansluiting van je meterkast.
Elke 410 Volt fase is niks anders dan één 230 Volt draad.
Alleen als je er twee tegelijk zou vasthouden is de schok 1,71 ( wortel 3 door de faseverschuiving)) keer zo sterk als bij 230 Volt.
Ad
Laatst bewerkt: 01 feb 2013 08:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 01 feb 2013 09:00 #363652

zeekraal schreef :
happybuccaneer schreef :

Als je ooit een electricien met een hand in zijn zak ziet werken dan is die niet nonchalant bezig maar denkt hij aan zijn eigen veiligheid

Dat waag ik te betwijfelen want als hij werkelijk aan zijn eigen veiligheid denkt schakelt hij de spanning af bovendien staat hij dan nog altijd met zijn voetjes op de vloer en dat is de nul.

Nou ik denk toch echt wel dat een (echte) electricien speciale isolerende werkschoenen aan heeft hoor. :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe kan dit? 01 feb 2013 09:06 #363658

wybeslot schreef :
Leplomp schreef :
en moet de min gewoon op de bout? En dat dunne draadje moet ik dan op die andere bout van het contactslot doen toch?

Klopt, dikke draad van plus naar ene pool contactslot
Dunne draad van andere pool contactslot naar relais.

Ps. Handleiding van Fer is zeker aan te raden.

Hoho , op de bouten nooit de min aansluiten alsjeblieft want dan krijg je boem! :evil:
De massa /min pool moet je aansluiten aan het huis van de startmotor( bijv. waar normaliter een van de bevestigingsbouten zit) en de pluspool aan de bout waar niet de aansluiting zit naar binnenin de startmotor
( meestal een dikke blanke koperen draad ).
Als je daarna beide aansluitbouten of de plus met het lipje van het startrelais doorverbind draait de startmotor .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl