Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: starten Yanmar 2 GM 20

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 05:07 #402598

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Als je aan de bakboord kant van je motor kijkt (er van uitgaande dat je motor niet achterstevoren staat) kom je dit ding tegen:

Dat is je startmotor (grote cilinder) met daarop het relais (kleine cilinder).

Aan het relais zie je drie aansluitingen, twee grote en één kleine:

- Verbinding 1 staat in verbinding met het de startmotor, afblijven.
- Op verbinding 2, de andere grote, zit een dikke kabel die naar je accu gaat
- De kleine verbinding nummer 3 met dat schroefje en een dunnere draad is voor de stuurstroom.

Als je op je startknop drukt, zet je dus spanning op nummer 3 waardoor het relais omschakelt en je start motor gaat draaien. Dat klikken wat je hoort is het omschakelen van het relais, wat mij doet vermoeden dat het probleem elders ligt.

Als je nu een draadje pakt en daarmee die grote dikke kabel met de aansluiting van je stuurstroom verbind, doe je eigenlijk hetzelfde als het drukken op je startknop. Waarmee je dus kijken of er iets met het circuit van de startknop mis is of dat het probleem tussen accu en relais in zit.

Pas wel op, de rest van het blok is massa (min). Als je dus je kabeltje verbonden hebt met aansluiting 2 en dan per ongeluk elders het blok aanraakt heb je kortsluiting en een paar vonkjes. En denk er aan dat vlak naast je je motor gaat lopen ;)
Laatst bewerkt: 02 juni 2013 05:08 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 05:13 #402599

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Eventueel kun je met een dikke (!) startkabel tussen aansluiting 2 en je accu nog testen of er ergens met de accu-relais verbinding wat mis is.

Het kan nog steeds je accu zelf zijn, met een slechte accu heb je precies dezelfde symptomen als je nu hebt: wel klikken, niet rond komen. En daar helpt walstroom echt niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 08:00 #402623

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Philip schreef :
Het kan net zo goed een slechte verbinding tussen accu en startmotor zijn. Accupool, te dunne kabel, ergens corrosie of een slechte accu. Ook dan zal het relais gewoon klikken (dus doet het) maar gebeurd er verder niks omdat de startmotor niet genoeg stroom kan trekken om de motor rond te krijgen.

Ik wil een slechte verbinding of accu ook niet uitsluiten, maar een slechte verbinding met de startknop wel. Het relais schakelt, dus de startknop werkt. Een slechte accu of verbinding daarmee zou inderdaad kunnen, maar dan zou hij altijd moeilijk of niet starten. Juist het verschijnsel wat de ts beschrijft, namelijk dat de startmotor niet gaat draaien, maar bij een volgende poging ineens wel, doet mij niet veel twijfelen aan de oorzaak: startrelais defect.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 12:49 #402672

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
op de pooh hebben we dezelfde motor al generator staan
dezelfde problemen heel herkenbaar. Doet die het wel, doet het niet. (8 jaar)
Hoofdmotor ook Yanmar, sleutel om start net als in de auto
maar die kleine ;-) Yanmar patent, ellende zonder end. :evil:
Laatst bewerkt: 02 juni 2013 12:51 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 14:06 #402683

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Fer schreef :
Kom dit regelmatig tegen en alleen mar bij Yanmar :pinch: en de enig niet zo mooie oplossing is zoals. Zeekraal al aan gaf een extra relais

Wil er nog wel bij zeggen dat dit probleem vooral bij Yanmars is die met een startknop worden gestart, en helaas zijn dat de meeste :(

Mvg Fer

Nog even een aanvulling.
Ook op mijn vorige boot heb ik het een keer gehad. Betrof een Petter AC1W en reeds na 3 jaar. Na demontage en open maken van het relais (dat kon bij dat relais wel) bleken de contacten verbrand. Na schoonmaken was het probleem over. Het merkwaardige was vervolgens dat de storing zich nooit meer heeft voorgedaan terwijl ik er toch nog 20 jaar mee heb gevaren.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 14:36 #402688

Zoiets komt vaker voor.
Vermoedelijke oorzaak :
Vettige kontakten ( vette vingers?) bij de assemblage of , nog erger , vergeten de corrosiebescherming van de contacten te halen vóór het monteren.
Heb ik lang geleden ook wel een met contactpunten van brommers gehad.
Jammergenoeg kun je veel van die dingen niet demonteren om de contactpunten schoon te maken.
Je zou bijna iets heel gemeens gaan denken...... :evil:

Ik heb trouwens een paar aardige handleidingen gevonden hoe je ingebrande contacten van het relais kunt repareren.
Hangt er een beetje vanaf hoe het betreffende relai eruit ziet maar wie weet. Kan wel een hoop geld schelen!
www.aircooledtech.com/solenoid_repair/
www.thisoldtractor.com/gtbende...d_repair_-bosch-.htm
Ad
Laatst bewerkt: 02 juni 2013 15:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 15:19 #402696

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ad

Ik denk niet dat het met de assemblage heeft te maken maar met de te kleine startmotor in combinatie met te gekozen startmanier , startknop of sleutel.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 15:27 #402697

Fer schreef :
Ad

Ik denk niet dat het met de assemblage heeft te maken maar met de te kleine startmotor in combinatie met te gekozen startmanier , startknop of sleutel.

Mvg Fer

Dat snap ik niet goed.
Al de startmotor de motor moeilijk of te langzaam rondkrijgt , o.k. maar als de startmotor helemaal niet draait en je wel de klik van de solenoid hoort kan het eigenlijk alleen aan de contacten in de solenoid liggen.
Vandaar die linkjes.
Waar moet trouwens het verschil tussen een drukknop en een sleutelschakelaar in zitten? Beide sluiten in de startstand een contact . Daar zie ik niet zo veel verschil in.
Maar misschien heb jij er een verklaring voor?
Overigens heb ik er ook regelmatoig last van dat mijn Vetus wel klikt maar niet start.
Als ik dan een paar keer de sleutel heen en weer draai gaat het na een keer of 3-4 wel.
Bij verbinden op de startmotor idem.
Ik denk dat ik ook maar een ga sleutelen want weliswaar gaat het nog steeds goed maar het is wel eens vervelend , vooral als ik weer moet starten om een sluis uit te varen.
Ad
Hopelijk wordt het nu niet te technisch.... :ohmy:
Laatst bewerkt: 02 juni 2013 15:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 16:33 #402722

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Toch wel merkwaardig dat het bij scheepsmotoren zo vaak voorkomt terwijl je er bij auto's nooit van hoort. Of luister ik niet goed? ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 16:41 #402725

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De startmotor doe zijn werk wel maar heeft weinig reserve, als je bv een VP startmotor ziet is deze bijna twee keer zo groot en de contacten in de startmotor zijn veel goffer uitgevoerde net zoals de rest van de startmotor.

De ervaring leert dat mens met een drukknop starter deze net iets langer indrukken houden dan als je een contactslot heb die vanzelf terug springt in de juiste stand , dus met een startknop word het relais net iets langer bekrachtig en zorg voor extra slijtage in het relais.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 02 juni 2013 16:41 #402726

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
ooit woonde ik op de boulevard van Noordwijk. Altijd startproblemen zowel met Duitse, Italiaanse als met Britse auto's. Die laatste waren wel het ergst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 03:30 #402832

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
CeesS schreef :
Als je het definitief wilt oplossen , trek je een nieuwe + draad van de hoofdschakelaar naar het contactslot (verbreek de 'oude' draad). De schakeldraad vanaf het contactslot trek je ook nieuw, rechtstreeks naar het startrelais.

Voor dat ik in het wilde weg draden ga knippen en trekken, begrijp ik het goed:

Nieuwe draad van hoofdschakelaar naar contactslot, dan naar startknop, dan van daar naar startrelais zoals Philip op de foto aanwijst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 05:23 #402843

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Ja dat zou kunnen. Standaard wordt de plus voor alles voor de motor afgenomen op punt 2 op de startmotor en gaat via een zwevende zekering naar het paneeltje.

Als je dus een nieuwe kabel trekt vanaf hoofdschakelaar of accu denk wel aan afzekeren!
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 05:24 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 05:26 #402844

Fer schreef :
De startmotor doe zijn werk wel maar heeft weinig reserve, als je bv een VP startmotor ziet is deze bijna twee keer zo groot en de contacten in de startmotor zijn veel goffer uitgevoerde net zoals de rest van de startmotor.

De ervaring leert dat mens met een drukknop starter deze net iets langer indrukken houden dan als je een contactslot heb die vanzelf terug springt in de juiste stand , dus met een startknop word het relais net iets langer bekrachtig en zorg voor extra slijtage in het relais.

Mvg Fer

Nou , of de startmotor van de VP's tegenwoordig groter i dan van andere boten weet ik zo niet maat die van de MD5A was 1,1 pk en die van mijn 11pk Vetus 1,6 pk.
Lijkt me dus sterk zat . Die laatste draait de motor ook vlot rond bij het starten. Alleen gaat hij af en toe , net als in dit topic , gewoon niet draaien.
Het zou wel kunnen dat de contacten van de startmotoren tegenwoordig minder goed zijn uitgevoerd .Maar dat ze nou meer slijten doordat er langer gestart wordt betwijfel ik.
Tenslotte start ik ook met de sleutel en hapert hij zo af en toe. Dat inbranden gebeurt uiteraard op het moment van inschakelen en niet als er al contact is.
( Kijk maar een wat er in hoogspannings stations gebeurt als er geschakeld wordt :woohoo: ).
Ik kan me trouwens eerder indenken dat een zwaardere startmotor ( meer Ampère) juist eerder inbrand dan een kleinere.
Het blijft vrees ik een beetje "koffiedik kijken" met het zoeken naar de oorzaken.
Ik ga toch eens kijken of ik de boel uit elkaar kan krijgen en zet dan het resultaat wel in het forum.

ps. Misschien moeten ze eens een electronische schakelaar bedenken i.p.v. een mechanische? Maar ja , zal wel weer te duur zijn. :unsure:

Enneehh @ Zeekraal,
Ik heb jaren geleden een Ford gehad waar ik altijd een plastic hamer achter de stoel had liggen.
Gaf wel eens wat hilariteit als ik die na wachten op een brugopening pakte en onder de motorkap dook als hij niet starten wilde... :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 05:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 08:38 #402894

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Tralala
gebruik een extra relais bij de bendix.
Dan hoor je geen klik meer, maar werkt het gewoon.
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 12:19 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 08:54 #402902

Dat helpt heelaas niet als de bendix wel schakelt ( te horen aan de klik) maar inwendig geen contact maakt.
Alleen als je af en toe géén duidelijke klik hoort maakt zo'n extra relais m.i. zin.
Als het probleem ook speelt als je bij de startmotor spanning direct vanaf de accu op de startaansluiting zet helpt een relais dus echt niet.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 10:19 #402919

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Er spelen hier steeds twee verschillende problemen door elkaar :

- De contacten van het startrelais zijn ingebrand. Duidelijk : hier helpt alleen vervanging van het startrelais.

- In de lange stuurleiding (in mijn geval b.v. een kabelboom van meer dan 6 meter, met een aantal connectors onderweg) treedt na verloop van tijd door overgangsweerstanden zoveel spanningsverlies op dat het startrelais niet meer goed kan functioneren. Dit kan zelfs het inbranden van de relaiscontacten tot gevolg hebben.

In het laatste geval praten we over het plaatsen van een hulprelais vlakbij het eigenlijke startrelais, waardoor de volle boordspanning op het startrelais beschikbaar is en de goede werking gewaarborgd blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 10:32 #402925

CeesS schreef :
Dit kan zelfs het inbranden van de relaiscontacten tot gevolg hebben.

Leg me eens uit waarom dat zo is?
Er staat tenslotte ook maar 12 Volt over die contacten zelfs over een tiende mm slaat geen vonk meer over .
De doorslagspanning is iets van 1000 Volt per mm dus....
Tenzij er vuil (kooltof bijv) op zit.
Ad
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 10:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 11:02 #402937

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Yellow Boat schreef :
Leg me eens uit waarom dat zo is?
Er staat tenslotte ook maar 12 Volt over die contacten zelfs over een tiende mm slaat geen vonk meer over. De doorslagspanning is iets van 1000 Volt per mm dus....Tenzij er vuil (kooltof bijv) op zit.
Ad
Het Yanmar startrelais heeft twee functies (zie bijgaande afbeelding) : het relais anker moet in de eerste plaats het rondsel van de startmotor in de tandkrans van het vliegwiel trekken, tegen de voorspanning van een veer in. Pas als die beweging helemaal op z'n eind is, worden de contacten gesloten die de startmotor in beweging moet brengen. De trekkracht van het relais anker is direct afhankelijk van de stuurstroom die via de startknop komt. Als daar onderweg spanningsverlies optreedt, beweegt het anker wel maar zal in ongunstige condities niet z'n slag afmaken en de contacten niet sluiten. Als de contacten wel sluiten, is voor een goede geleiding van de startmotor stroom een minimale aandrukkracht nodig. Zodra de startmotor aanslaat, zal de accuspanning licht dalen en zal de aantrekkracht van het relaisanker afnemen. Als dat leidt tot verlies van contact, zal je door inductiespanning een flinke vonk krijgen. Als dat proces zich snel herhaalt, branden je contacten in.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 11:21 #402942

Ja , zo werkt elke startmotor hoor.
Die worden tenslotte niet door de motorenfabrikant gemaakt maar door Bosch of Nippon Denso.(om twee grote maar een te noemen).Net als veel andere onderdelen zoals brandstofinspuitpompen en verstuivers.
Maar als de contacten elkaar raken is dat echt voldoende hoor.
Aandrukken verlaagt echt niet de weerstand ( je kunt koper immers niet samendrukken) tenzij er vuil op de contacten zit.
En dat dat een oorzaak van ingebrande contacten kan zijn heb ik al eerder geschreven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 11:26 #402944

nee ad, dat is dus niet waar. er zijn ook start motoren waar de rondsel door de draaiende motor (start) in de krans gedrukt wordt via een gedraaide worm vormige as. is niet ideaal, wil nog wel eens een starterkrans kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 11:30 #402945

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Yellow Boat schreef :
Ja , zo werkt elke startmotor hoor.
Ad
De startmotoren met een Bendix werken principieel anders : zie en.wikipedia.org/wiki/Bendix_drive

www.google.com/patents?id=eSNK...#v=onepage&q&f=false
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 11:31 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 11:48 #402948

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Yellow Boat schreef :
Maar als de contacten elkaar raken is dat echt voldoende hoor.Ad
Hier sla je toch echt de plank mis, als je Googelt op 'contactdruk relais' dan zul je bij meerdere specialisten deze opmerking vinden :
'- Slechte contactdruk van relais (inbranden van contacten)' (deze komt van de site van Beerepoot).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 12:22 #402955

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
@ AD
Cees heeft helemaal gelijk in zijn uitvoerige uitleg.
Het klopt helemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: starten Yanmar 2 GM 20 03 juni 2013 15:21 #403052

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Yellow Boat schreef :
Enneehh @ Zeekraal,
Ik heb jaren geleden een Ford gehad waar ik altijd een plastic hamer achter de stoel had liggen.
Gaf wel eens wat hilariteit als ik die na wachten op een brugopening pakte en onder de motorkap dook als hij niet starten wilde... :laugh:
Ad

Die truc ken ik ook maar zoals je zegt was dat jaaaaren geleden. Tegenwoordig zie je toch betrekkelijk weinig mensen met een hamer onder de motorkap duiken als het stoplicht op groen springt. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 15:22 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl