Fer schreef :
De startmotor doe zijn werk wel maar heeft weinig reserve, als je bv een VP startmotor ziet is deze bijna twee keer zo groot en de contacten in de startmotor zijn veel goffer uitgevoerde net zoals de rest van de startmotor.
De ervaring leert dat mens met een drukknop starter deze net iets langer indrukken houden dan als je een contactslot heb die vanzelf terug springt in de juiste stand , dus met een startknop word het relais net iets langer bekrachtig en zorg voor extra slijtage in het relais.
Mvg Fer
Nou , of de startmotor van de VP's tegenwoordig groter i dan van andere boten weet ik zo niet maat die van de MD5A was 1,1 pk en die van mijn 11pk Vetus 1,6 pk.
Lijkt me dus sterk zat . Die laatste draait de motor ook vlot rond bij het starten. Alleen gaat hij af en toe , net als in dit topic , gewoon niet draaien.
Het zou wel kunnen dat de contacten van de startmotoren tegenwoordig minder goed zijn uitgevoerd .Maar dat ze nou meer slijten doordat er langer gestart wordt betwijfel ik.
Tenslotte start ik ook met de sleutel en hapert hij zo af en toe. Dat inbranden gebeurt uiteraard op het moment van inschakelen en niet als er al contact is.
( Kijk maar een wat er in hoogspannings stations gebeurt als er geschakeld wordt
).
Ik kan me trouwens eerder indenken dat een zwaardere startmotor ( meer Ampère) juist eerder inbrand dan een kleinere.
Het blijft vrees ik een beetje "koffiedik kijken" met het zoeken naar de oorzaken.
Ik ga toch eens kijken of ik de boel uit elkaar kan krijgen en zet dan het resultaat wel in het forum.
ps. Misschien moeten ze eens een electronische schakelaar bedenken i.p.v. een mechanische? Maar ja , zal wel weer te duur zijn.
Enneehh @ Zeekraal,
Ik heb jaren geleden een Ford gehad waar ik altijd een plastic hamer achter de stoel had liggen.
Gaf wel eens wat hilariteit als ik die na wachten op een brugopening pakte en onder de motorkap dook als hij niet starten wilde...
Ad