Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Saildrive manchet en type

Re: Saildrive manchet en type 20 jan 2014 08:04 #478117

Botervis schreef :
Joop66 schreef :
Wat misschien nog wel erger is dan niet lineair zijn, is slechte reproduceerbaarheid.

Maar nogmaals voor wat wij er in dit forum mee doen, komt het niet zo spits. Echt niet.

Zelf heb ik een vrij dure facom. Reden? Voor de lieren test in Zeilen, moest ik in 2 richtingen kunnen "momenten". Deze kun je de vierkante pen door drukken voor de andere richting. Was de enige.

Bijlage momentsleutel-20-120nm.jpg niet gevonden


Dat twee richtingen kan die van mij ook, kan dus ook de vierkante pen door drukken. En kost 80 euro.

En die van mij ook en die kostte ooit (25 jaar geleden of zo gekocht toen ik een lekke cilinderkop op mijn auto had) bij de kijkshp iets van 35 gulden.
Enneeeh die auto heb ik daarna nog 4 jaar gehad (iets van 75000 km) tot hij van de roest uit elkaar begon te vallen. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 20 jan 2014 08:33 #478128

Dit gaat intussen niet meer over saildrive en type.
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 20 jan 2014 08:43 #478132

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Volgende week weer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 20 jan 2014 11:28 #478179

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Spirit of Mary schreef :
Dit gaat intussen niet meer over saildrive en type.
gr,

Ger

Je hebt helemaal gelijk maar het gaat nu over het hoe en waarmee je een saildrive demonteert en weer monteert. Is wel zo handig om dat ook te weten als je hier aan begint. :dry: :dry:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 20 jan 2014 11:41 #478183

Precies , en een membraan vervangen zonder te demonteren en weer te monteren wordt wat lastig.... :huh: :laugh:
En dat moet je toch echt wel bij voorkeur op de voorgeschreven manier doen.
Dus echt wel "on topic" :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 20 jan 2014 11:45 #478184

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Heb hier de GEDORE TORCOFIX-K 20-200 Nm.
Ooit gekocht voor de VP van de vorige boot en daarna nooit meer gebruikt. Toch nog maar even bewaren voor evt. vervanging van de Saildrivemanchet
Zo, zijn we toch weer on topic. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 24 jan 2014 08:46 #479393

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Net even de ring opgehaald. Wat is dat poedercoaten tegenwoordig toch mooi. Ik kan mij herinneren dat poedercoat er altijd gemoffeld uitzag maar het glimt gewoon. Zitten wel wat kraters her en der waar het metaal flink aangetast was.

Nieuw

Bijlage WP_20140124_10_28_59_Pro.jpg niet gevonden



oud:

Bijlage WP_20140111_14_52_13_Pro.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 24 jan 2014 10:31 #479424

Wow :woohoo: , en dan te bedenken dat een nieuwe bij VP maar liefst €322 kost. :ohmy: :evil:
www.marinepartseurope.com/nl/v...1-clamping-ring.aspx
Ad
Laatst bewerkt: 24 jan 2014 10:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 24 jan 2014 12:00 #479435

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ja en dit 25 euro incl. btw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 24 jan 2014 12:08 #479440

Waarom begin je geen inruilservice ..... :unsure:
Voor €100 een "nieuwe"... :woohoo:
Ad
Laatst bewerkt: 24 jan 2014 12:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 27 jan 2014 15:04 #480330

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Na wat onsuccesvolle pogingen de zeskant los te maken. Begin ik de hoop op te gegeven.... Steeksleutel 63 kan ik zo vinden. Ik kom uit op zweedse tang/moordernaar. Maar durf er geen kracht op te zetten voor ik het sloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 27 jan 2014 16:43 #480359

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Die sluitel heb ik wel maar daar heb jij nu niets aan, ben je op de meeting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 27 jan 2014 18:27 #480440

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Botervis,

Ik heb het andersom opgelost: lagerhuis gemonteerd op een plank en de zeskant in de bankschroef. Dat ging vrij makkelijk.

Zie foto plank.

Bijlage IMAG0211.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 27 jan 2014 22:00 #480507

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
@Fer, nee ik ben niet op de meeting wel top aangeboden.

@Joop, ziet er uit als een optie. Mijn probleem is dan alleen een bankschroef regelen ;) Vandaag kon ik toevallig bij een buurman z'n bedrijf terecht, om een bankschroef te gebruiken. Ik ga even kijken wat ik kan regelen.

Anders neem ik dat ding gewoon mee naar Mulder Motoren waar ik toch de onderdelen moet ophalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 27 jan 2014 22:10 #480508

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Die helpen je prima hoor, het is echter wel fijn even een afspraak te maken als ze iets voor je moeten doen. :ohmy: :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 27 jan 2014 22:20 #480514

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
svalk schreef :
Die helpen je prima hoor, het is echter wel fijn even een afspraak te maken als ze iets voor je moeten doen. :ohmy: :ohmy:

Kinkt geruststellend, die afspraak zal ik zeker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 28 jan 2014 07:37 #480542

Toen ik die zeskant moer los moest halen lukte dat ook niet simpel.
Dat soort problemen ga ik vaak te lijf met een drevel waarmee ik aan het eind van een van de sleutelvlakken een flinke tik met met een hamer geef.
Goed, er komt wel een behoorlijke put in maar voor de functie van de moer maakt dat niks uit.Wel eerst met een zachtere tik met een centerpons een beginput tikken anders schiet je uit.
Werkte bij mij prima in ieder geval.
Iets dergelijks werkt ook prima met de moer die op het tandwiel zit en wordt daar zelfs door VP zelf in het handboek zo gedaan. ;)
Ad


Bijlage Naamloos_2014-01-28.jpg niet gevonden



Bijlage Naamloos2_2014-01-28.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 28 jan 2014 07:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 28 feb 2014 10:01 #491183

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Schiet niet op, maar ben bij mulder langs geweest. Ze hebben er een uur over gedaan om de moer los te maken. Ze hebben gelijk de keerringen en o ringen geplaatst. De as was niet uitgesleten dus dat valt weer mee. Wel een uur arbeid betaald wat natuurlijk logisch is. Maar altijd zuur als je de onderdelen rekening ziet van a 25 euro.

Maar goed, het zou overigens zo gekund hebben dat de keerring niet lek was maar de aftapplug. Hier zat nml de verkeerde pakking op van rubber, en die was helemaal vergaan/gescheurd. Maar daar denken we niet meer aan.

Helaas is de manchet uitverkocht ook bij hun leverancier, ze waren er zelf een beetje verbolgen over. Dat volvo de voorraden niet op orde hebben zeker wanneer iedereen het water in wil. Ze verwachten de manchet pas de 19e...

Maar weer een stukje verder.

Bijlage image_2014-02-28.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 28 feb 2014 10:02 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 28 feb 2014 11:08 #491207

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Botervis schreef :
Maar daar denken we niet meer aan.

Helaas is de manchet uitverkocht ook bij hun leverancier.

Erg verstanding. Zo gaan dingen nou eenmaal.

VP spullen haal ik hier.

www.marinepartseurope.com/en/default.aspx

Zeer goede service. De 110S saildrive staat bij de Md11C motor.

De membraanset bevat een membraan, O-ring voor tussen het boven en onderhuis en nog wat pakkingsets voor andere types.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 28 feb 2014 11:33 #491215

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Joop, ik geef hen ook wel even een belletje. Dit kits zijn overal even duur, mulder is alleen handig voor mij zit nml 10min van mij vandaan. Scheelt weer dat beetje verzendkosten (diesel betaal ik niet ;) ). Ben blij als alles er weer onder zit. Kunnen we weer met leuke dingen bezighouden. Zoals zeilen en blokjes vervangen voor mooiere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 28 feb 2014 11:59 #491225

Botervis schreef :
Joop, ik geef hen ook wel even een belletje. Dit kits zijn overal even duur, mulder is alleen handig voor mij zit nml 10min van mij vandaan.

Volgens mij is Keypart toch echt wat goedkoper:
www.keypart.com/volvo-penta/saildrive/110s
Ad
Laatst bewerkt: 28 feb 2014 12:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 18 mrt 2014 13:11 #496756

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Zo nu gaat het toch echt gebeuren. Eindelijk is het stukje rubber weer te koop bij Mulder.

En heb ik a.s. zondag de tijd gevonden om de saildrive terug te plaatsen.
Als het zondag niet zou lukken dan is de eerste mogelijkheid weer 3 weken later.

Rest mij nog een aantal zaken te halen:
- olie (15w40) voor de saildrive
- twee bouten voor het thermostaathuis (staan nog in bestelling)
- lijm voor de flap.

En dan kom ik op twee vragen:
- Welke lijm voor de flap?
- En op de installatie handleiding stond iets van permatex wat is dat een waarom/is het nodig?

Overigens wat mij opviel is dat de manchet alweer 2 jaar oud is. Ik zal het bonnetje maar bewaren.

Bijlage WP_20140318_14_57_50_Pro.jpg niet gevonden




Bijlage WP_20140318_14_57_09_Pro.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 13:19 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 18 mrt 2014 13:28 #496757

De flap aan de buitenkant heb ik gelijmd met Sikaflex.
Let wel op, er zit een voor en een achterzijde op,...als je de flap monteerd,...niet te strak, eigenlijk spanningsloos aan de saildrive en romp lijmen. Anders zal de flap loslaten als gevolg van het geschud van de saildrive bij lage toeren.
Voor een nette afwerking heb ik een behangrol gebruikt om de flap strak tegen de romp aan te walsen. De eerste keer had ik hem dus te strak uitgesmeerd en liet het los als gevolg van de voorspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 18 mrt 2014 13:35 #496760

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Bedankt welke sika?

Permatex is dus Loctite 5922 maar dan waar haal ik dat goedje.

Of is dit ook goed?
www.conrad.nl/ce/nl/product/82...mpaign=www.conrad.nl
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 13:37 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 18 mrt 2014 15:00 #496805

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Botervis schreef :
Bedankt welke sika?

Permatex is dus Loctite 5922 maar dan waar haal ik dat goedje.

Of is dit ook goed?
www.conrad.nl/ce/nl/product/82...mpaign=www.conrad.nl

Gewoon normale Sikaflex is voldoende. Wel beide oppervlakken goed ontvetten en niet over je antifauling heen. :ohmy:

Voor Permatex of Locktite 5922 is het gewoon even Googlen. als je er niet direct om verlegen zit dan gewoon bestellen via Amazon als dat kan. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl