Wadloper schreef :
Wat betreft de opstelling van Drinkwaard: ook Yanmar wil nog steeds geen fiat geven aan het gebruik van GTL in hun motoren. Forumlid CeesS heeft een Yanmar en heeft óók al jaren op GTL gevaren. Wat hij nu tankt weet ik niet; ondertussen zijn er alternatieven voor GTL.
Veel concrete gevallen van problemen met afdichtingen hebben zich hier in de afgelopen jaren niet gemeld.
Hoe serieus we de verhalen van Drinkwaard en Yanmar moeten nemen is me nog steeds niet duidelijk.
In mijn nieuwe Yanmar van 2007 stook ik zo mogelijk altijd GTL, maar tussendoor noodgedwongen ook wel eens EN590 diesel. Van doorzweten of zelfs brandstoflekkages heb ik nog nooit iets gemerkt. GTL is ook absoluut niet agressief voor rubber. Dat is de 'ouderwetse' diesel, die voor een groot deel uit aromaten bestaat, en zeker voor biodiesel of mengsels daarvan, soms wel het geval.
Door gezwollen rubber van een soort die daarvoor gevoelig is, op plaatsen in afdichtingen, waar die zwelling extra slijtage veroorzaakt, kan bij het weer verdwijnen van die zwelling (zoals bij GTL gebruik), eventueel doorzweten of lekkage optreden. Bij moderne diesels hoef je daar niet bang voor te zijn, die zijn aangepast op biodiesel componenten in de brandstof. Het is dus een kromme redenering om GTL gebruik verantwoordelijk te houden voor eventuele lekkages. De materiaalkeuze in de betreffende motor is de onderliggende oorzaak.
Yanmar (tegenwoordig ook eigenaar van Vetus, die veel Mitsubishi basismotoren gebruikt) wil nog steeds geen officieel groen licht geven voor GTL. Ook daar een merkwaardige tweeslachtigheid in de redenering. De belangrijkste reden die wordt gegeven is de dichtheid (soortelijk gewicht) van GTL, die valt een klein beetje buiten de EN590 spec. Het vreemde is dat de US standaards, die wel door Yanmar worden geaccepteerd, helemaal geen dichtheidseisen kennen ('
Diesel fuel specifications in the European Union are similar, but not identical, to those in the U.S. For example, the minimum cetane number in Europe is higher and there is a density range requirement.'). In feite is de samenstelling van GTL en aanverwante XTL dieselvarianten superieur aan de minerale diesel met biocomponenten. Zoals het ontbreken van schadelijke aromaten, en zoals vaak door gebruikers teruggekoppeld, het stinkt niet, laat nauwelijks vlekken achter, de motor start beter, rookt minder, loopt rustiger. Er is tegenwoordig een eigen standaard voor XTL : CEN CWA 15940:2009
Ik ben ooit bezig geweest (samen met een watersporttijdschrift) een aantal hoofdrolspelers aan tafel te krijgen, om duidelijk te laten maken waar nu precies de schoen wringt. Dat gesprek zit nog in het vat, hopelijk levert dat iets op.