Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 sept 2020 22:08 #1207843

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5561
pieter2 schreef :
brambo schreef :
Gisteren met de auto nog GTL getankt in Zeewolde.

Tankstation Shell en een van Greenpoint, direct langs de weg waar de vele transportbedrijven gevestigd zijn. Is relatief dicht bij de watersport gebieden. Prijs per liter € 1,41 (Shell)

Bram

Gisteren langs geweest. Alle GTL tankpunten zijn high speed (130 l / min). Blijkbaar veranderd de laatste tijd?

Dat is onjuist. Vandaag daar nog getankt. Voor vrachtwagens zit er een knop op voor snellere werking.

Er zijn daar veel transportbedrijven. Maar je kunt er gewoon met een personen auto of met jerrycans gewoon tanken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 okt 2020 21:59 #1217877

Misschien heb ik het gemist in dit draadje.

Ik tank meestal GTL bij Joontjes. Ik kom er geregeld langs en het scheelt een hooop centjes tov. tanken aan het water. Het gedoe met jerrycans heb ik er voor over.

Laatst bij Joontjes in Steenwijk zag ik dat ze sinds 15-7-2020 geen GTL meer hebben, maar iets wat ze als spectaculair aanduiden.
in de aanprijzing veel minder Co2 (-89%) en natuurlijk geweldig;) BTL/HVO

Iemand al ervaring met deze brandstof?

joontjesbv.nl/co2fuel/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 okt 2020 23:04 #1217886

hummm.

Zit zelf ook met tanken en vraag me af waar ik dat kan gaan doen .
En nee even emmertje water halen werkt niet .
De tanks zijn een beetje te groot om dat te vullen.
Ben nu ook aan het kijken of mijn twee 150l tanks van staal te gaan vervangen voor plastic met meer inhoud . (ben aan het kijken om totaal 500l mee te kunnen nemen .

De boot heeft ook een spoel systeem tegen antivlok .
1x per maand even de pompen aan gooien zorgt er voor dat de diesel niet kapot gaat .

Boot ligt bij het water zandmeren
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 08:49 #1217993

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1295
suijkerbuijk schreef :
hummm.

Zit zelf ook met tanken en vraag me af waar ik dat kan gaan doen .
En nee even emmertje water halen werkt niet .
De tanks zijn een beetje te groot om dat te vullen.
Ben nu ook aan het kijken of mijn twee 150l tanks van staal te gaan vervangen voor plastic met meer inhoud . (ben aan het kijken om totaal 500l mee te kunnen nemen .

De boot heeft ook een spoel systeem tegen antivlok .
1x per maand even de pompen aan gooien zorgt er voor dat de diesel niet kapot gaat .

Boot ligt bij het water zandmeren

Grote boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 09:04 #1218001

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20903
madoc schreef :
suijkerbuijk schreef :
hummm.

Zit zelf ook met tanken en vraag me af waar ik dat kan gaan doen .
En nee even emmertje water halen werkt niet .
De tanks zijn een beetje te groot om dat te vullen.
Ben nu ook aan het kijken of mijn twee 150l tanks van staal te gaan vervangen voor plastic met meer inhoud . (ben aan het kijken om totaal 500l mee te kunnen nemen .

De boot heeft ook een spoel systeem tegen antivlok .
1x per maand even de pompen aan gooien zorgt er voor dat de diesel niet kapot gaat .

Boot ligt bij het water zandmeren

Grote boot?

Een motorboot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 09:13 #1218006

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2351
erik van poppel schreef :
Misschien heb ik het gemist in dit draadje.

Ik tank meestal GTL bij Joontjes. Ik kom er geregeld langs en het scheelt een hooop centjes tov. tanken aan het water. Het gedoe met jerrycans heb ik er voor over.

Laatst bij Joontjes in Steenwijk zag ik dat ze sinds 15-7-2020 geen GTL meer hebben, maar iets wat ze als spectaculair aanduiden.
in de aanprijzing veel minder Co2 (-89%) en natuurlijk geweldig;) BTL/HVO

Iemand al ervaring met deze brandstof?

joontjesbv.nl/co2fuel/

BTL/HVO is nagenoeg gelijk aan GTL en valt bij de pomp allemaal onder de noemer XTL. Als je geen lekkage/andere mogelijke problemen ervoer bij GTL, is HVO of BTL ook geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 09:52 #1218024

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 496
Geen idee of het hier al eerder is gemeld, maar in Marina Den Oever wordt tegenwoordig GTL verkocht aan de pomp. Op dit moment 1,38 per liter.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 10:27 #1218036

  • har.vogel
  • har.vogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2211
Oei, dat is bijna een dubbeltje te duur....
Almere: 129,9 per liter.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 10:55 #1218057

har.vogel schreef :
Oei, dat is bijna een dubbeltje te duur....
Almere: 129,9 per liter.

H

Da's een hele nette prijs! Bij wie is dat Harry?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 11:57 #1218089

  • har.vogel
  • har.vogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2211
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 12:05 #1218093

Dank je wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 12:10 #1218098

Daar tank ik ook GTL en dan gelijk twee jerrycans van 20 en 10 liter. Met deze 60 liter heb ik voorlopig weer genoeg. :)
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 12:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 13:25 #1218129

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5878
heeft dus een heleboel interessante locaties met GTL
ook Lelystad gildenhof
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 13:27 #1218130

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Ik heb recentelijk toch een dingetje dat ik neig aan GTL te wijten. Op het peilglas van de dieseltank hebben we zo'n messing zelfsluitende peilglaskraan.
Het hele circus is nu zo'n vier jaar oud en dit seizoen begint plotseling zowel de rubber afdichting naar het peilglas als de afdichting van de kraan/knop te lekken. Aandraaien van de pakkingdrukker heeft heel even geholpen maar die is nu alleen nog maar dicht als ik hem zo vast aandraai dat de kraan niet meer te bedienen is.

We varen nu twee seizoenen op GTL en ik kan niet anders concluderen dat de rubberen afdichtingen de oorzaak zijn.
Mijn eerdere ervaringen met deze peilglaskranen zijn eigenlijk altijd probleemloos.

Herkenbaar voor iemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 okt 2020 20:11 #1218304

swblom schreef :
Ik heb recentelijk toch een dingetje dat ik neig aan GTL te wijten. Op het peilglas van de dieseltank hebben we zo'n messing zelfsluitende peilglaskraan.
Het hele circus is nu zo'n vier jaar oud en dit seizoen begint plotseling zowel de rubber afdichting naar het peilglas als de afdichting van de kraan/knop te lekken. Aandraaien van de pakkingdrukker heeft heel even geholpen maar die is nu alleen nog maar dicht als ik hem zo vast aandraai dat de kraan niet meer te bedienen is.

We varen nu twee seizoenen op GTL en ik kan niet anders concluderen dat de rubberen afdichtingen de oorzaak zijn.
Mijn eerdere ervaringen met deze peilglaskranen zijn eigenlijk altijd probleemloos.

Herkenbaar voor iemand?

Gtl bevat geen (giftige) aromatische verbindingen. Dat is fijn voor het milieu, maar daar zit nu net het naar mijn inzicht grootste nadeel. Aromatische verbindingen doen de rubber afdichtingen zwellen (seal swell). Bij het ontbreken daarvan kunnen deze weer gaan krimpen en lekkage veroorzaken. Dieselolie naar buiten lekken is vervelend


www.baardagrundel.nl/gtl-de-nieuwe-diesel/

Hier is je verklaring.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 okt 2020 04:34 #1218390

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3799
Om iedere lekkage te wijten aan GTL is wel heel kort door de bocht. Het lijkt me eerder een zaak van een verkeerde rubber keuze. De 'klassieke' minerale diesel bestaat niet meer. Sinds een flink aantal jaren wordt wettelijk verplicht biodiesel bijgemengd, op dit moment volgens de EN590 standaard is dat 7%. Klassieke rubbers voor slangen en afdichtingen kunnen daar niet tegen, lekkage van slangen en afdichtingen bij een niet biodiesel bestendige kwaliteit is een kwestie van tijd. Dan praten we over een onomkeerbare chemische aantasting van het rubber.
De lekkage die aan GTL wordt toegeschreven, is van een andere orde. Als in een brandstofsysteem minerale diesel gebruikt geweest is, kunnen bepaalde rubbersoorten licht zwellen. Moderne motoren hebben daar geen last van, door een juiste materiaalkeuze. Die kunnen wat dat betreft zonder problemen omschakelen op GTL of vergelijkbare synthetische diesels.
Mocht je bij onverhoopte lekkage toch GTL verdenken, dan zou je de test kunnen doen door EN590 diesel te gaan tanken, en kijken of de lekkage verdwijnt.
Bij een juiste rubberkeuze zou je dit soort problemen niet mogen hebben.
Laatst bewerkt: 16 okt 2020 04:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 okt 2020 04:53 #1218392

swblom schreef :
Ik heb recentelijk toch een dingetje dat ik neig aan GTL te wijten. Op het peilglas van de dieseltank hebben we zo'n messing zelfsluitende peilglaskraan.
Het hele circus is nu zo'n vier jaar oud en dit seizoen begint plotseling zowel de rubber afdichting naar het peilglas als de afdichting van de kraan/knop te lekken. Aandraaien van de pakkingdrukker heeft heel even geholpen maar die is nu alleen nog maar dicht als ik hem zo vast aandraai dat de kraan niet meer te bedienen is.

We varen nu twee seizoenen op GTL en ik kan niet anders concluderen dat de rubberen afdichtingen de oorzaak zijn.
Mijn eerdere ervaringen met deze peilglaskranen zijn eigenlijk altijd probleemloos.

Herkenbaar voor iemand?

Kan dat het verkeerde rubber is gebruikt.

Ik zou het kraantje open halen, en er een goede afdichting in doen (anders krijg je wellicht ook issues met biodiesel, zoals Cees al aangaf).
Door het harde aandraaien is de afdichting waarschijnlijk toch al kapot...

Tip: hier koop ik al mijn o-ringetjes: per stuk te bestellen, heel goedkoop:
www.technirub.nl/webshop

(Heb verder geen connectie of aandelen met die winkel, alleen goede ervaringen..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 okt 2020 06:23 #1218402

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Het verhaal van opzwellend rubber bij "gewone" diesel dat later weer krimpt onder het genot van GTL ken ik. In dit geval lijkt me dat niet de oorzaak. We hebben hooguit twee seizoenen met diesel gevaren. Die kraan wordt misschien 20 keer per seizoen gebruikt en de afdichting van het peilglas is al helemaal statisch. Als dan het rubber na eerst opzwellen weer wat krimpt kan dat voor mij niet de huidige lekkage verklaren.

Verkeerde rubberkeus is waarschijnlijker. Weet niet of dat dan voor zowel diesel als GTL geldt of een exclusiviteit voor GTL is.

Het wordt een winterklus, tank leeghalen en peilglaskraan er af. Ben benieuwd of er O-ring afdichtingen inzitten. Misschien bij de bedieningsknop. Die van het peilglas is een ring van vlak rubber.

Denk er aan om het hele ding door een RVS veersluitende afsluiter te vervangen. Dan heb ik alles van RVS en ben ik ook zekerder dat de ellende echt weg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 okt 2020 07:11 #1218423

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3799
Bij sommige aanbieders van peilglasrubbers staat vermeld 'vervaardigd van nitrilerubber'. Dan heb je een probleem met EN590 diesel. Even zoeken op internet levert onder andere een onderzoeksresultaat uit 2014, waariut blijkt dat biodiesel en nitrilerubber geen goede combibatie zijn :

'Nitrile rubber is a typical material used in automotive systems, e.g. gaskets, seals and fuel hoses that remain in constant contact with the fuel. Its compatibility with fossil fuels has been assessed and proven, but its compatibility with biodiesel was investigated and reported herein. Biodiesel is an alternative and eco-friendly biofuel that substitutes diesel and is obtained from renewable resources such as vegetable oils and animal fats. Its properties are similar to those of diesel, but it is more hygroscopic and prone to be oxidized, characteristics that increase its corrosive and degradation effects on elastomers. Hence, the main objective of this work was to assess the effect of different diesel-biodiesel blends on the resistance of nitrile rubber at different temperatures and operation conditions. The methodology applied consisted of gravimetric tests, tensile strength measurements, FTIR analysis, acid number measurement as an indicator of fuel degradation, scanning electron microscopy for morphology surface change evaluation. The methodology implemented was based on ASTM standards in order to validate and obtain reliable results. The elastomer tested showed greater affinity for biodiesel than diesel, but experienced severe degradation directly related with the increased of biofuel concentration in the blends. Keywords: Nitrile Rubber, Biodiesel, Degradation.'

GTL heeft voor zover ik weet, niet die compatibilteitsproblemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 11:51 #1298017

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
Toch ook onze ervaringen er eens bijtikken in dit draadje. 2x probleemloos overgestapt en 1x niet.

Na met de vorige 2 bootjes dus probleemloos op GTL te zijn overgegaan (1x oud Yanmar 1 cylindertje, 1x VP MD11) dacht ik, toen ik online geen reden kon vinden om het niet te doen, ook met de Take 2 maar gewoon over te stappen. Het spul zit in de pomp op de thuishaven, da's wel praktisch.

De Take 2 is voorzien van een door Drinkwaard geïnstalleerde Mitsubishi 3SL van een jaartje of 10 oud. De overstap was mei/juni 2020. Eind augustus begon de motor bij het stabiel op 2500/3000 toeren draaien ineens af en toe in te houden en te sputteren. Toen het niet eenmalig bleek eens goed gekeken en gezien dat de brandstofslangen hun beste tijd na 10 jaar wel hadden gehad (met name waar er tamelijk scherpe bochten in zaten zag je de barsten zitten). Dat kon wel eens lucht betekenen en het stotteren verklaren. De gedachte schoot te binnen dat de switch naar GTL dit wellicht bespoedigd had. Maar de tank zat nog vol met het spul, dus voor nu bleef het even zo.

Afgelopen winter alle slangen en filters vernieuwd. Ontluchten na het te water gaan en motortje liep weer als een zonnetje onder alle omstandigheden. Tot afgelopen weekend en in het bijzonder gisteren toen we 43 NM binnendoor op de motor de boot naar de thuishaven hebben gejakkerd: weer gestotter. Maar nu niet bij constante hoge toeren maar bij het te abrupt gas geven. De hendel naar voren rossen om snel onder de brug door te gaan vond ie helemaal niet leuk en resulteerde meteen in gestotter, net niet uitvallen van de motor. Duwde ik de gashendel geleidelijk millimeter voor millimeter naar voren dan was er niks aan de hand en konden we lange tijd op 2500/3000 toeren doorjakkeren. Hoofdverdachte werd onderweg de brandstofpomp maar ook de GTL.

Gelukkig waren we in de omstandigheid dat we bij de stop voor het eten de tank zo goed als leeg hadden gevaren en hadden we 2 jerrycans gewone diesel bij ons. Die erin dus, en doorvaren. Na een tijdje eens gas eraf op breder water en weer abrupt gas geven wat eerder die dag gegarandeerd tot stotteren had geleid. Geen centje pijn meer, gewoon op toeren en doordraaien. Test paar keer herhaald: geen problemen meer. Ook bij manoeuvreren en achteruit inparkeren in de haven niet (best prettig). Enige verschil met ervoor was dus gewone diesel vs. GTL.

Wij tanken het nu dus maar niet meer. Wellicht zijn er technici hier die hun licht kunnen schijnen op het technische waarom, waar ik best nieuwsgierig naar ben. Moet ik nog specifieke dingen checken voor ik de aanname kan doen dat alles nu weer OK is bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 14:46 #1298071

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3782
Het laatste van je verhaal lijkt dat de ontluchting dieseltank niet goed is.
Ontluchting slang verkleeft of wat anders waar door er geen lucht in de tank kan komen.
Valse lucht is ook iets wat een oorzaak zou kunnen zijn.
IK kan mij niet voorstellen dat GTL de boosdoener is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 14:52 #1298074

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
OK, dat ga ik zeker eens nakijken, dank voor de tip! (want het blijft natuurlijk praktischer met die GTL pomp in de thuishaven om het niet in de ban te doen ;-))

Edit: wel vreemd dat het veranderde na het volgooien met gewone diesel. Maar ga het zeker checken!
Laatst bewerkt: 22 juni 2021 14:54 door TimS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 16:24 #1298098

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
TimS schreef :

Edit: wel vreemd dat het veranderde na het volgooien met gewone diesel. Maar ga het zeker checken!

Niet vreemd. Tank open, afgevuld. Vacuüm uit de tank of iets dergelijks.

Pas op met ‘jumping into conclusions’. Als er een reiger was overgevlogen in tussentijd (en misschien is dag wel gebeurd) trek je toch ook niet direct de conclusie dat dat de oplossing was. Dat het tanken van diesel een waarschijnlijkere oplossing is, betekent nog niet dat het dé oplossing is….
Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 16:51 #1298108

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3799
Je geeft zelf het antwoord : 'Afgelopen winter alle slangen en filters vernieuwd. Ontluchten na het te water gaan en motortje liep weer als een zonnetje onder alle omstandigheden.'
Waarom zou GTL dan plotseling nu problemen geven, die als bij toverslag verdwijnen na het tanken van gewone diesel ? De problemen die je beschrijft, duiden op te weinig brandstoftoevoer of lucht in je systeem. Check je slangaansluitingen. De juiste slangklemmen gebruikt ? Opvoerpomp OK ? Heb je al eens in je tank gekeken naar evemtuele vervuiling ?
Laatst bewerkt: 22 juni 2021 16:53 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 17:00 #1298114

Zowel ik als Wadloper varen met een Mitsubishi (basis) motor varend op GTL zonder problemen (ik een Drinkwaard Mitsubishi, Wadloper een Vetus volgens mij).

Dat wil niet zeggen dat het op de lange termijn geen verschil maakt (Drinkwaard zegt dat Mitsubishi het officieel niet ondersteunt), maar zo plotseling een verschil lijkt met onwaarschijnlijk door GTL...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.615 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl