Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 aug 2021 06:58 #1313969

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1957
CeesS schreef :
martinw schreef :
CeesS schreef :

De nu toegepaste moderne synthetische rubbersoorten worden niet door FAME aangetast, dus feitelijk is het lekkage verhaal al lang achterhaald.

CeesS, ik ben gebruiker van GTL diesel in mijn Vetus Mitsbishi M 4.10 al gedurende een jaar of 3. Toch ben ik geconfronteerd met lekkende keerringen in de hoge druk brandstofpomp. Kan natuurlijk slijtage zijn want de motor heeft inmiddels zo'n 2600 uur gelopen. Het defect is inmiddels gerepareerd waarbij de monteur aangaf dat de praktijk uitwijst dat dit euvel bij GTL gebruik vaker voorkomt dan bij de gewone diesel.
Maar hij gaf aan dat het ná de reparatie wel weer een jaar of 10 goed zal gaan. En dus blijf ik zeker GTL tanken want ik vind het niet hebben van die smerige diesellucht en een schone motor heel veel waard.

Martin, met ongedocumenteerde verhalen wordt de mythe in stand gehouden dat GTL de oorzaak is van lekkage. Laten we het verhaal van de monteur die zegt dat de praktijk 'het uitwijst' even analyseren. Hij beschikt kennelijk over harde cijfers.

- hoeveel jaren heeft je motor nodig gehad om 2880 draaiuren vol te maken
- hebben we het hier over keerringen (roterende afdichting) of O-ringen (statische afdichting)
- wat is de specificatie / rubbersoort van de gebruikte lekkende onderdelen
- hoeveel jaar heb je standaard diesel getankt?
- is je monteur op de hoogte van de aantasting van sommige rubbersoorten door FAME ?
- heb je gedurende de aangegeven 3 jaar GTL gebruik nooit tussendoor standaard diesel getankt ?
- hoeveel lekkages per jaar ziet je monteur bij puur GTL gebruik, en hoeveel bij standaard diesel ?
- heeft de monteur inzicht in het tankgedrag van de eigenaren van motoren die lekkage hebben ?
- als je stelt dat na 3 jaar GTL gebruik lekkage optreedt, waarom zou het nu 10 jaar goed gaan ?

Ook in de huidige handleidingen van Vetus Mitsubishi wordt gewezen op de verminderde houdbaarheid en mogelijke schadelijke gevolgen van FAME, en de uitsluiting daarvan voor de garantie


Cees, dank voor jouw reactie. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik zo onbedoeld de mythe in stand hou. Ik ben een leek op dit gebied en kan geen antwoord geven op veel van jou vragen. Ik heb op een bepaald moment toen de lekkage echt ging opvallen een inspectie laten doen bij een bedrijf in Stavoren en die constateerde lekkende o-ringen. Dat heb ik laten repareren bij een in diesel gespecialiseerd bedrijf in Sneek. En de opmerking over het vaker voorkomen van dit euvel bij GTL komt ook daarvandaan. Maar zoals ik al aangaf is voor mij een heel belangrijk voordeel het ontbreken van de typische diesellucht. Daar had ik in beperkte mate al heel lang last van. Dus ook al van voor de overgang naar GTL. En het kan dus zijn dat die ringen al veel langer wat gezweet hebben.
De motor is 20 jaar oud en draait gemiddeld dus zo'n 150 uur per jaar met wel grote verschillen per jaar afhankelijk van mijn reizen. Ik heb na de overgang naar GTL nooit meer gewone diesel getankt.
Op jouw overige vragen kan ik dus helaas geen antwoord geven. Simpelweg omdat ik er niet naar gevraagd heb en ik weet eerlijk gezegd ook niet of de monteur daar een antwoord op zou hebben gehad.
Hoe dan ook de totale reparatiekosten vielen mij erg mee en het rpobleem is over. Dus ik vind het prima zo. Nogmaals dank voor jouw reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 aug 2021 07:08 #1313975

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4219
Dank voor je reaktie. Gezien de leeftijd van de motor en de bedrijfsuren is een lekkende O-ring geen schande. Het monteren van zo'n ring van een een paar dubbeltjes is een kleinigheid. In dit geval is sprake van een statische afdichting, en om dan een link te leggen naar GTL getuigt niet van technisch inzicht van de betreffende monteur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 aug 2021 07:27 #1313981

Mooie interessante discussie om te lezen. Complimenten aan CeesS en martinw hoe netjes zij een inhoudelijke discussie voeren! Zo kan het dus ook op ZF!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 aug 2021 11:25 #1314098

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1957
sjoerd1981 schreef :
Mooie interessante discussie om te lezen. Complimenten aan CeesS en martinw hoe netjes zij een inhoudelijke discussie voeren! Zo kan het dus ook op ZF!

Dank je Sjoerd. Ik vind ook dat te veel draadjes ontsporen en niet meer over de inhoud gaan en dat is jammer. Maar hier past mij wel enige bescheidenheid hoor. Want ik gaf wat dingen aan maar Ceess is zo deskundig op dit vlak dat het altijd fijn is als je dus ook inhoudelijke reacties krijg. En Cees doet dat altijd geweldig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 aug 2021 11:37 #1314103

sjoerd1981 schreef :
Mooie interessante discussie om te lezen. Complimenten aan CeesS en martinw hoe netjes zij een inhoudelijke discussie voeren! Zo kan het dus ook op ZF!

+1
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 11:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 aug 2021 17:11 #1315076

silerberend schreef :
sjoerd1981 schreef :
Zowel ik als Wadloper varen met een Mitsubishi (basis) motor varend op GTL zonder problemen (ik een Drinkwaard Mitsubishi, Wadloper een Vetus volgens mij).

Dat wil niet zeggen dat het op de lange termijn geen verschil maakt (Drinkwaard zegt dat Mitsubishi het officieel niet ondersteunt), maar zo plotseling een verschil lijkt met onwaarschijnlijk door GTL...

Ik vaar met een Solé en dat is ook Mitsubishi. Solé gemaild en die reageren terug dat er geen enkele belemmering is om GTL te gebruiken.

Vandaag heb ik de sloep met een Solé Mini dieselmotor ook maar eens met GTL afgevuld(bij Bunkertation van Leersum). Er zat nog 1/3 biodiesel in; mengen zal neem ik aan geen probleem zijn? Het bunkerstation gaf in ieder geval aan dat bij twijfel over impact van GTL op de motor het nooit kwaad kan om zo nu en dan weer biodiesel te tanken.

Vooralsnog heeft de motor prima gelopen en inderdaad weinig walm/geur te bespeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 01 nov 2021 22:21 #1336908

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 901
Geeft fabrikant sole eigenlijk een formeel advies mbt het gebruik van gtl of andere synthetische diesel?
.. Ik kan 't zo niet ergens vinden via Google.




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 nov 2021 13:13 #1337019

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4219
dolder schreef :
Geeft fabrikant sole eigenlijk een formeel advies mbt het gebruik van gtl of andere synthetische diesel?
.. Ik kan 't zo niet ergens vinden via Google.

Deze vraag is eigenlijk alleen maar interessant als je in de garantieperiode zit, dan zou ik het checken met de leverancier. Volgens mij gebruikt Sole voor de meeste types basismotoren van Mitsubishi. GTL /XTL leeft niet in Japan, motorleveranciers zoals Mitsubishi en Yanmar staan niet vooraan om in de exportmarkten het gebruik van synthetische dieselsoorten officieel te accepteren. De enige specificatie van XTL die afwijkt van de standaard Europese norm EN590 is de dichtheid, die ligt van XTL net onder die van EN590.
Pikant detail is dat de Japanse en Amerikaanse dieselnormen helemaal geen grenswaarde voor de dichtheid kennen. Formeel voldoet XTL dus volledig aan de Amerikaanse en Japanse dieselnormen.

Terugkoppeling van Yanmar en Mitsubishi eigenaren over GTL hier op het zeilersforum is overwegend positief. In dit draadje is voldoende info daarover terug te vinden.


Specs :

EN590 dichtheid 820..845 kg/m3

GTL dichtheid 765..800 kg/m3

Shell GTL Fuel meets all the specifications in the ASTM D975 diesel standard, the Japanese JIS K 2204 diesel standard, the EU’s Fuels Quality Directive
98/70/EC and the ISO 8217 marine fuel standard.
It also meets all requirements of EN 590 diesel except density.
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 22:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 nov 2021 18:33 #1337081

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 901
Check,
dank ceesS voor je uitgebreide antwoord.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 dec 2021 18:10 #1348716

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5861
de pomp in jachthaven noordergat in lauwersoog kun je voorlopig schrappen van de gtl lijst, pomp is al sinds de zomer out of order.
heeft iets met regels en vergunningen te maken, communicatie vanuit de jachthaven is nul :(
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Laatst bewerkt: 09 dec 2021 18:11 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 dec 2021 19:09 #1348728

Wij hebben er j.l. september nog GTL getankt. Even de havenmeester gevraagd en dat was geen probleem. :)
Laatst bewerkt: 09 dec 2021 19:37 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 dec 2021 19:29 #1348736

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5861
Jollenbaas schreef :
Wij hebben er j.l. september nog getankt. Even de havenmeester gevraagd en dat was geen probleem. :)
wij probeerden in juli te tanken maar toen hing er al een bordje op dat ie leeg was en het pin apparaat stond uit.
bord hangt er nog maar en zoals ik al aangaf is de communicatie vanuit de jachthaven gewoon nul.
ik hoorde in de wandelgangen dat het niet meer toegestaan is om een onbemande pomp aan het water te exploiteren.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 dec 2021 20:32 #1348762

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22649
b100 schreef :
ik hoorde in de wandelgangen dat het niet meer toegestaan is om een onbemande pomp aan het water te exploiteren.

Dan kan die toko die net buiten Harlingen aan het van Harinxmakanaal zit (we kwamen elkaar daar nog tegen, afgelopen zomer) ook wel opdoeken..
Ik moet toegeven dat als je daar flink wil knoeien, dit ook geen enkel probleem is..
Laatst bewerkt: 10 dec 2021 07:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 dec 2021 07:35 #1348831

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5521
Volgens het tankstation in stavoren, binnenhaven, is onbemand tanken niet toegestaan.
Je krijgt echt niet de kans zelf het vulpistool in het vulgat te steken
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 dec 2021 08:05 #1348836

Bedoel je soms het tankstation bij het eiland?
Ook daar was GTL tanken geen probleem en zelfs met betaalautomaat. Erg praktisch!
Laatst bewerkt: 10 dec 2021 08:05 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 dec 2021 08:26 #1348847

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5521
Jawel, die bij het eiland
Ze hebben idd ook gtl, ik tank normale diesel
Dit op aanraden van Middelzee, vp dealer sneek
De laatste 2x dat ik er tankte, was de betaalautomaat geblokkerd, en moest ik bellen
Maar vaak ligt er iemand al te tanken en kan je aanschuiven
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 dec 2021 10:02 #1349169

Dat onbemand tanken een probleem zou zijn is toch vreemd, er zijn toch ook zat onbemande stations voor wagens. Is er weer eens een overijverige ambtenaar bezich geweest. Die mogelijk niet begrijpt wat ie veroorzaakt.



Grt. Mark





Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 dec 2021 12:03 #1349194

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Doe nou eerst eens behoorlijk onderzoek naar de werkelijke oorzaak. Uit de praktijk weet ik dat vaak “de milieueisen” als oorzaak wordt gebruikt terwijl ze aan gebruikelijke eisen moeten voldoen en dat de doorzet van een tankstation te laag is om de kosten te dragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 dec 2021 15:18 #1349220

Er is qua milieu wel verschil. Bij de weg staat het tankgebeuren op een vloeistof dichte vloer. Op het water is dat niet te realiseren en ligt, zonder toezicht, vervuiling meer op de loer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 dec 2021 08:12 #1349851

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 389
Ton Mitz schreef :
Jawel, die bij het eiland
Ze hebben idd ook gtl, ik tank normale diesel
Dit op aanraden van Middelzee, vp dealer sneek
De laatste 2x dat ik er tankte, was de betaalautomaat geblokkerd, en moest ik bellen
Maar vaak ligt er iemand al te tanken en kan je aanschuiven

Interessant, normale diesel op advies van een VP dealer. Weet je wat de argumenten van Middelzee zijn?
Groeten, Aike
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 08:12 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 dec 2021 09:34 #1349893

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5973
met bijvullen middels jerrycans wordt er denk ik meer gemorst dan uit de slang dus moeten we straks de boot uit het water tillen om brandstof te tanken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 dec 2021 15:32 #1354556

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5861
volgens de laatste nieuwsbrief van jachthaven noordergat zit het probleem in de pinautomaat en zodra die vervangen is kunnen we daar weer tanken :)
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2022 08:28 #1395668

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 389
De gemeentelijke jachthaven in Kamperland (Veerse Meer, tegenover Veere) is gestopt met het verkopen van GTL. Ik heb de havenmeester kort gesproken. Monteurs meldden lekkage en ongebruikelijke slijtage. Ik vraag me af of het klopt, maar dat is niet gemakkelijk na te gaan. De havenmeester gaf wel aan dat hij geen deskundige is. Men verkoopt daar nu B0, diesel zonder toegevoegde biodiesel.
Het pdf bestand is aangepast.
Overigens is ook het kaartje van Watersportcentrum de Twirre in Langweer aangepast. De pomp staat daar blijkbaar op een wat ongewone plek, een zeiler die er tankte verstrekte de informatie.
Groeten, Aike
Laatst bewerkt: 31 mei 2022 08:38 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2022 08:55 #1395680

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Ook Jachthaven Friese Hoek in Lemmer (waar wij liggen) is gestopt met GTL, omdat dit toch minder goed voor de motor zou zijn, aldus de havenmeester.

Wij hebben recent HVO getankt in Hoorn, bij de bunkerboot. Ik heb daar ook meer vertrouwen in dan GTL.
Opvallend is dat je ook vrijwel geen uitlaat gassen ruikt en ook geen/minder diesel lucht in de boot. De motor loopt er ook netjes op.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2022 09:02 #1395682

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 389
mmaassen schreef :
Ook Jachthaven Friese Hoek in Lemmer (waar wij liggen) is gestopt met GTL, omdat dit toch minder goed voor de motor zou zijn, aldus de havenmeester.

Wij hebben recent HVO getankt in Hoorn, bij de bunkerboot. Ik heb daar ook meer vertrouwen in dan GTL.
Opvallend is dat je ook vrijwel geen uitlaat gassen ruikt en ook geen/minder diesel lucht in de boot. De motor loopt er ook netjes op.

Ah, in Hoorn dus HVO. Die staat nog niet in de lijst. Ik zal het toevoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.701 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl