martinw schreef :
CeesS schreef :
De nu toegepaste moderne synthetische rubbersoorten worden niet door FAME aangetast, dus feitelijk is het lekkage verhaal al lang achterhaald.
CeesS, ik ben gebruiker van GTL diesel in mijn Vetus Mitsbishi M 4.10 al gedurende een jaar of 3. Toch ben ik geconfronteerd met lekkende keerringen in de hoge druk brandstofpomp. Kan natuurlijk slijtage zijn want de motor heeft inmiddels zo'n 2600 uur gelopen. Het defect is inmiddels gerepareerd waarbij de monteur aangaf dat de praktijk uitwijst dat dit euvel bij GTL gebruik vaker voorkomt dan bij de gewone diesel.
Maar hij gaf aan dat het ná de reparatie wel weer een jaar of 10 goed zal gaan. En dus blijf ik zeker GTL tanken want ik vind het niet hebben van die smerige diesellucht en een schone motor heel veel waard.
Martin, met ongedocumenteerde verhalen wordt de mythe in stand gehouden dat GTL de oorzaak is van lekkage. Laten we het verhaal van de monteur die zegt dat de praktijk 'het uitwijst' even analyseren. Hij beschikt kennelijk over harde cijfers.
- hoeveel jaren heeft je motor nodig gehad om 2880 draaiuren vol te maken
- hebben we het hier over keerringen (roterende afdichting) of O-ringen (statische afdichting)
- wat is de specificatie / rubbersoort van de gebruikte lekkende onderdelen
- hoeveel jaar heb je standaard diesel getankt?
- is je monteur op de hoogte van de aantasting van sommige rubbersoorten door FAME ?
- heb je gedurende de aangegeven 3 jaar GTL gebruik nooit tussendoor standaard diesel getankt ?
- hoeveel lekkages per jaar ziet je monteur bij puur GTL gebruik, en hoeveel bij standaard diesel ?
- heeft de monteur inzicht in het tankgedrag van de eigenaren van motoren die lekkage hebben ?
- als je stelt dat na 3 jaar GTL gebruik lekkage optreedt, waarom zou het nu 10 jaar goed gaan ?
Ook in de huidige handleidingen van Vetus Mitsubishi wordt gewezen op de verminderde houdbaarheid en mogelijke schadelijke gevolgen van FAME, en de uitsluiting daarvan voor de garantie
Cees, dank voor jouw reactie. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik zo onbedoeld de mythe in stand hou. Ik ben een leek op dit gebied en kan geen antwoord geven op veel van jou vragen. Ik heb op een bepaald moment toen de lekkage echt ging opvallen een inspectie laten doen bij een bedrijf in Stavoren en die constateerde lekkende o-ringen. Dat heb ik laten repareren bij een in diesel gespecialiseerd bedrijf in Sneek. En de opmerking over het vaker voorkomen van dit euvel bij GTL komt ook daarvandaan. Maar zoals ik al aangaf is voor mij een heel belangrijk voordeel het ontbreken van de typische diesellucht. Daar had ik in beperkte mate al heel lang last van. Dus ook al van voor de overgang naar GTL. En het kan dus zijn dat die ringen al veel langer wat gezweet hebben.
De motor is 20 jaar oud en draait gemiddeld dus zo'n 150 uur per jaar met wel grote verschillen per jaar afhankelijk van mijn reizen. Ik heb na de overgang naar GTL nooit meer gewone diesel getankt.
Op jouw overige vragen kan ik dus helaas geen antwoord geven. Simpelweg omdat ik er niet naar gevraagd heb en ik weet eerlijk gezegd ook niet of de monteur daar een antwoord op zou hebben gehad.
Hoe dan ook de totale reparatiekosten vielen mij erg mee en het rpobleem is over. Dus ik vind het prima zo. Nogmaals dank voor jouw reactie.