Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 17:38 #1298130

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Dank allen, heldere punten. Wellicht was ik inderdaad te snel met het oordeel over het goedje. ;-)

Ik ga de ontluchting eens goed bekijken de volgende keer dat ik in de haven ben!

PS: ik zag die dag wel een reiger overvliegen, Kendu, dat zal het inderdaad geweest zijn! :-D

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 17:51 #1298138

TimS schreef :
OK, dat ga ik zeker eens nakijken, dank voor de tip! (want het blijft natuurlijk praktischer met die GTL pomp in de thuishaven om het niet in de ban te doen ;-))

Edit: wel vreemd dat het veranderde na het volgooien met gewone diesel. Maar ga het zeker checken!

Als het de beluchtingsslang was is het niet zo vreemd want dan is de dop er af geweest en het vacuüm opgeheven.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 17:53 #1298140

sjoerd1981 schreef :
Zowel ik als Wadloper varen met een Mitsubishi (basis) motor varend op GTL zonder problemen (ik een Drinkwaard Mitsubishi, Wadloper een Vetus volgens mij).

Dat wil niet zeggen dat het op de lange termijn geen verschil maakt (Drinkwaard zegt dat Mitsubishi het officieel niet ondersteunt), maar zo plotseling een verschil lijkt met onwaarschijnlijk door GTL...

Ik vaar met een Solé en dat is ook Mitsubishi. Solé gemaild en die reageren terug dat er geen enkele belemmering is om GTL te gebruiken.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 17:56 #1298143

TimS schreef :
Dank allen, heldere punten. Wellicht was ik inderdaad te snel met het oordeel over het goedje. ;-)

Zo zie je maar weer: zowel de perceptie van de voor- als nadelen van GTL zitten tussen de oren :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 17:57 #1298144

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
TimS schreef :

PS: ik zag die dag wel een reiger overvliegen, Kendu, dat zal het inderdaad geweest zijn! :-D

:cheer:
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 17:59 #1298145

Nachtvlinder schreef :
TimS schreef :
Dank allen, heldere punten. Wellicht was ik inderdaad te snel met het oordeel over het goedje. ;-)

Zo zie je maar weer: zowel de perceptie van de voor- als nadelen van GTL zitten tussen de oren :woohoo:

Nou, niet helemaal... de totale afwezigheid van die dieselstank zit niet tussen de oren.
(Nouja, je neus zit wel tussen je oren, dat dan weer wel ;) )

Ook de lange(re) houdbaarheid is een feit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 18:32 #1298151

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Jachthaven de Friese Hoek in Lemmer is op hun verzoek verwijderd uit de lijst met locaties waar je aan het water GTL of HVO-100 kunt tanken.
Verder heb ik de titel van het document weer teruggezet naar "GTL tanken aan het water". De term XTL wordt naar mijn idee nog nauwelijks gebruikt, door pompbeheerders. De uitleg over XTL als verzamelnaam en wat daaronder valt is gewoon blijven staan.
avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...en-aan-het-water.pdf

Groet, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 19:17 #1298167

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ad. Dank voor het verzorgde overzicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 19:28 #1298172

Stotteren kan ook komen door het lagere kookpunt van GTL. Je had flink doorgevaren, alles goed doorgewarmd maar nog net geen dampbellen. Stoot gas erbij is iets meer aanzuig, lagere druk na het filter en dan wel dampbellen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2021 20:09 #1298195

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Het vlampunt (ver onder het kookpunt van ca 160 °C) is van belang voor de dampvorming. Van GTL ligt het vlampunt boven dat van minerale diesel. Onderdruk in de brandstof toevoer vind je bij een lager liggende brandstoftank tot aan de opvoerpomp, daarna heb je overdruk in het systeem. Overdruk werkt kookpunt verhogend.
Als er temperaturen rond de tank aanwezig zijn die rond het vlampunt liggen, heb je in de motorruimte een serieus veiligheidsprobleem.

Het drukverschil over een schoon brandstoffilter bij een verbruik van een paar liter per uur is op een vacuummeter niet zichtbaar (zie bijgaande foto van mijn groffilter).

De dampbeltheorie als reden van de problemen van TS lijkt hier niet erg waarschijnlijk. Bovendien is GTL qua risico van dampvorming zeker niet slechter dan EN590 standaard diesel.





Bijlage:

Bestandsnaam: dieselolie.pdf
Bestandsgrootte:30 KB
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 08:46 door CeesS. Reden: Datablad diesel toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 juli 2021 08:22 #1305216

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Wel passend om na mijn verhaal over "GTL IS HET KWAAD IN MIJN MOTOR" en overvliegende reigers die de schuld ook nog kregen, even te laten weten dat de motor inmiddels niet meer stottert.

Het scheelde een hoop toen ik het blijkbaar op sterven na dode elektrische opvoerpompje heb vervangen. Dank voor de Dieseldokter in deze context voor het leveren en meedenken. Daarna was het ontluchten en motortje loopt als nooit tevoren.

Dank nogmaals voor de reagerende mensen die mij erop wezen dat de hoofdverdachte van genoemde problematiek wellicht niet GTL was. Jullie hadden dus gelijk :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 juli 2021 08:31 #1305222

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
TimS schreef :
…overvliegende reigers die de schuld ook nog kregen…

:cheer:

Mooi dat je het probleem gevonden hebt TimS!
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 juli 2021 09:00 #1305235

En bedankt voor de eerlijke terugkoppeling! Wordt erg gewaardeerd.

En de dieseldokter is inderdaad ok, dat is ook mijn ervaring!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 juli 2021 18:19 #1310177

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Aalsmeer, Ringvaart Haalemmermeer, Jachthaven Stenhuis. Ze verkopen HVO-100, en noemen het Blauwe Diesel. Uitgebreide informatie over HVO-100, met ook informatie over HVO-20 en HVO-50.
avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...en-aan-het-water.pdf
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 18:20 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 aug 2021 16:51 #1313080

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yanmar lijkt langzaam te beseffen wat de impact van biocomponenten in de huidige EN590 diesel kan zijn. Onderstaand de opmerkingen in de NL versie van het 2YM15 handboek :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 11:28 #1313315

Eindelijk wordt Yanmar wakker!
@CeesS: heb je mijn PB gelezen?
Laatst bewerkt: 10 aug 2021 11:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 11:35 #1313319

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
maar Yanmar geeft toch nog steeds niet aan dat GTL mag worden gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 12:23 #1313329

Dat zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren.
Helaas...
Laatst bewerkt: 10 aug 2021 12:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 13:39 #1313356

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
HPV schreef :
maar Yanmar geeft toch nog steeds niet aan dat GTL mag worden gebruikt?

Formeel is er, ondanks veel positieve ervaringen, geen toestemming van Yanmar voor het gebruik van GTL. Als je naar de EN590 norm kijkt, is het enige waar GTL niet aan voldoet, het bijmengen van FAME en de dichtheidsnorm (massa per volume-eenheid).

De US en Japanse normen die Yanmar accepteert voor z'n motoren, kennen geen dichtheidseis, daaraan zou GTL dus voldoen, en door Yanmar geaccepteerd moeten worden. Yanmar beweert met Shell in gesprek te zijn, Shell beweert dat Yanmar doof is voor argumenten. Is in dit draadje allemaal aan de orde geweest. Maar ik zie op dit punt geen vooruitgang. Ik hoop dat het zien en toegeven van de problemen met FAME in de diesel, de discussie verder helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 18:41 #1313476

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Specs :

EN590 dichtheid 820..845 kg/m3

GTL dichtheid 765..800 kg/m3


Shell GTL Fuel meets all the specifications in the ASTM D975 diesel standard,
the Japanese JIS K 2204 diesel standard, the EU’s Fuels Quality Directive
98/70/EC and the ISO 8217 marine fuel standard. It also meets all
requirements of EN 590 diesel except density.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 19:15 #1313494

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Ligt het probleem voor Yanmar niet in de gebruikte rubbersoorten, die mogelijk veranderen bij de toepassing van GTL ?

Het verschil van de fysieke eigenschappen lijkt mij niet echt een probleem.

Echter het krimpen van rubber delen kan wel de hoofdreden zijn. Ik heb al eens over de probleem gesproken met medewerkers van Yanmar. Zien het probleem ook niet zo. Ze zijn echter volledig afhankelijk van wat Japan beslist.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 19:53 #1313514

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Na 650 uur en dtie jaar met een nieuwe yanmar op GTL valt er in ieder geval niets negatiefs van te merken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 aug 2021 19:55 #1313515

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
brambo schreef :
Ligt het probleem voor Yanmar niet in de gebruikte rubbersoorten, die mogelijk veranderen bij de toepassing van GTL ?

Het verschil van de fysieke eigenschappen lijkt mij niet echt een probleem.

Echter het krimpen van rubber delen kan wel de hoofdreden zijn. Ik heb al eens over de probleem gesproken met medewerkers van Yanmar. Zien het probleem ook niet zo. Ze zijn echter volledig afhankelijk van wat Japan beslist.

Bram

Dit lekkage verhaal is een hardnekkige misvatting over oorzaak en gevolg. Oudere synthetische rubbersoorten zoals NBR, zwellen op door de FAME in de huidige diesel (dat zegt Yanmar ook met zoveel woorden in de nieuwe waarschuwing in de handboeken). Slangen kunnen gaan lekken. Bij draaiende delen kan die zwelling extra slijtage veroorzaken. Als je daarna overschakelt op GTL (dat rubber niet laat zwellen), keert het rubber terug naar de oorspronkelijke vorm, en de door zwelling veroorzaakte slijtage kan dan lekkage tot gevolg hebben.

De nu toegepaste moderne synthetische rubbersoorten worden niet door FAME aangetast, dus feitelijk is het lekkage verhaal al lang achterhaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 aug 2021 14:05 #1313774

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
CeesS schreef :

De nu toegepaste moderne synthetische rubbersoorten worden niet door FAME aangetast, dus feitelijk is het lekkage verhaal al lang achterhaald.

CeesS, ik ben gebruiker van GTL diesel in mijn Vetus Mitsbishi M 4.10 al gedurende een jaar of 3. Toch ben ik geconfronteerd met lekkende keerringen in de hoge druk brandstofpomp. Kan natuurlijk slijtage zijn want de motor heeft inmiddels zo'n 2600 uur gelopen. Het defect is inmiddels gerepareerd waarbij de monteur aangaf dat de praktijk uitwijst dat dit euvel bij GTL gebruik vaker voorkomt dan bij de gewone diesel.
Maar hij gaf aan dat het ná de reparatie wel weer een jaar of 10 goed zal gaan. En dus blijf ik zeker GTL tanken want ik vind het niet hebben van die smerige diesellucht en een schone motor heel veel waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 aug 2021 21:58 #1313935

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
martinw schreef :
CeesS schreef :

De nu toegepaste moderne synthetische rubbersoorten worden niet door FAME aangetast, dus feitelijk is het lekkage verhaal al lang achterhaald.

CeesS, ik ben gebruiker van GTL diesel in mijn Vetus Mitsbishi M 4.10 al gedurende een jaar of 3. Toch ben ik geconfronteerd met lekkende keerringen in de hoge druk brandstofpomp. Kan natuurlijk slijtage zijn want de motor heeft inmiddels zo'n 2600 uur gelopen. Het defect is inmiddels gerepareerd waarbij de monteur aangaf dat de praktijk uitwijst dat dit euvel bij GTL gebruik vaker voorkomt dan bij de gewone diesel.
Maar hij gaf aan dat het ná de reparatie wel weer een jaar of 10 goed zal gaan. En dus blijf ik zeker GTL tanken want ik vind het niet hebben van die smerige diesellucht en een schone motor heel veel waard.

Martin, met ongedocumenteerde verhalen wordt de mythe in stand gehouden dat GTL de oorzaak is van lekkage. Laten we het verhaal van de monteur die zegt dat de praktijk 'het uitwijst' even analyseren. Hij beschikt kennelijk over harde cijfers.

- hoeveel jaren heeft je motor nodig gehad om 2880 draaiuren vol te maken
- hebben we het hier over keerringen (roterende afdichting) of O-ringen (statische afdichting)
- wat is de specificatie / rubbersoort van de gebruikte lekkende onderdelen
- hoeveel jaar heb je standaard diesel getankt?
- is je monteur op de hoogte van de aantasting van sommige rubbersoorten door FAME ?
- heb je gedurende de aangegeven 3 jaar GTL gebruik nooit tussendoor standaard diesel getankt ?
- hoeveel lekkages per jaar ziet je monteur bij puur GTL gebruik, en hoeveel bij standaard diesel ?
- heeft de monteur inzicht in het tankgedrag van de eigenaren van motoren die lekkage hebben ?
- als je stelt dat na 3 jaar GTL gebruik lekkage optreedt, waarom zou het nu 10 jaar goed gaan ?

Ook in de huidige handleidingen van Vetus Mitsubishi wordt gewezen op de verminderde houdbaarheid en mogelijke schadelijke gevolgen van FAME, en de uitsluiting daarvan voor de garantie

Laatst bewerkt: 12 aug 2021 06:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.781 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl