Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De ZF motorontkalkings/ontroestingstest!!!

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 17:43 #600632

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
In aansluiting op het topic "motor ontkalken" heeft forumlid RP1 aangeboden zijn produkt te testen.

We zoeken daartoe een forumlid, wiens motor daarvoor in aanmerking komt. Liefst in Noord- of Zuid Holland.
Datum & plaats wordt nader besproken.

Van de test zal een filmpje gemaakt worden. Tevens wordt een artikel op de homepage geplaatst.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 17:51 #600635

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Wil je een direct of indirect gekoelde motor hiervoor gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 17:53 #600636

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Volgens mij hebben direct gekoelde motoren veel meer last en schade van kalk en roest.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 18:01 #600638

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Lijkt me leuk, maar mijn schip ligt in Harderwijk.
Wel een direct gekoelde Volvo Penta 2001, geeft koelalarm bij langdurig zware belasting op zee.
Motor is van 1985, altijd op zout gelegen, tot 2 jaar geleden. Nu in de zomer altijd 5 weken op zout.
Nog nooit iets aan gedaan voor wat betreft roest of kalk.
Gib Sea 76
Laatst bewerkt: 26 feb 2015 19:31 door Mike87.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 18:04 #600640

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Mijn direct gekoelde Bukh dv20 uit 1978 mag als test monster gebruikt worden. Is zeker al 15 jaar niets aan gedaan (wat ontkalking betreft) en wordt vrij warm bij meer toeren. Ideale testcase lijkt me :)
Boot ligt in het water in muiden
Bijlagen:
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 26 feb 2015 18:11 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 18:24 #600649

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14511
Mooi aanbod, maar hoe moet de test er uit zien? Waar wordt op gelet, hoe wordt het resultaat beoordeelt?

Nou ja, van dat soort praktische vragen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 18:30 #600650

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5981
Tja, net de VP 2002 omgebouwd naar indirecte koeling dus er zit nog 26 jaar prut in. lelystad geen noordholland dus. ben er wel voor te porren, aftapplug zit in ieder gaval potdicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 18:31 #600651

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6565
Heb nog een boot in Huizen liggen met een Peugeot Indinator motor.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 18:37 #600652

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Mijn motor mag ook wel mee worden getest hoor.
kunnen we direct combineren met de workshop motoronderhoud van Fer.
Motor opnmaken na de ontkalking om te zien wat het eindresultaat is en daar na weer vakkundig dichtmaken onder begeleiding van Fer.
Twee vliegen in 1 klap of riekt dit naar eigenbelang?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 18:59 #600667

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Beste ZFers,

Prachtig initiatief.

Voordat we een beslissing kunnen nemen omtrent het voor de test aanbieden van onze torretjes is het wel goed om te weten hoe de test eruit gaat zien.

Is er een test protocol met duidelijke detail omschrijving? Onder welke omstandigheden wordt de test uitgevoerd. Welke (chemische) middelen zullen gebruikt worden. Dit is mede van belang om te kunnen bepalen of er componenten in het koelsysteem zitten die niet tegen die bepaalde middelen kunnen. Welke zijn de factoren waarop gelet wordt en waarop het resultaat van de test gebaseerd wordt? Wat wordt er gemeten en hoe? Etc.

Misschien ook interessant om te weten of het om een direct gekoelde motor gaat die op zoet water of op zout water gebruikt wordt dit i.v.m de verschillende afzettingen.

Als er een goede omschrijving is kunnen we ook kijken of het protocol nog aanpassingen behoeft om de test dan zo optimaal mogelijk te kunnen uitvoeren en daarna met goede resultaten en onderbouwde conclusies te kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:00 #600668

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3850
Inderdaad hartstikke mooi om het in het echie te checken maar zou toch aanbevelen om eerst eens wat losse roest en vuiligheid met het goedje in aanraking brengen en kijken wat er gebeurd en in hoeverre ALLES oplost. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:10 #600671

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik denk dat RP1 wel wat demo filmpjes heeft om te laten zien wat zijn produkt met kalk en roest doet.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:14 #600673

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:21 #600678

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12204
Is een Farymann A30 uit 1975 die nog nooit ontkalkt is iets?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:26 #600680

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ja ik meld mij ook aan, mijn MD17C (direct gekoeld) en uit 1981 met 7000 motor uren. Heeft altijd zout water gedronken. En heeft het bij een verhoogd toerental een beetje warm. En de boot ligt in zuid-holland.
Laatst bewerkt: 26 feb 2015 19:27 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:33 #600682

  • RP1
  • RP1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Lieve dames, beste heren,

In mijn enthousiasme heb ik jullie forum "misbruikt" met commerciele input. Om verdere vervuiling te voorkomen verzoek ik eenieder die meer info wil, aan mij een email bericht te sturen.
Informatie materiaal genoeg voorhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:39 #600683

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12204
Is t aanbod voor een test opeens van de baan?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:44 #600685

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Het aanbod voor de test is helemaal niet van de baan. We zoeken alleen een geschikte motor. Met aantoonbare vervuiling dus.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:44 #600686

  • RP1
  • RP1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Eaglemis schreef :
Beste ZFers,

Prachtig initiatief.

Voordat we een beslissing kunnen nemen omtrent het voor de test aanbieden van onze torretjes is het wel goed om te weten hoe de test eruit gaat zien.

Is er een test protocol met duidelijke detail omschrijving? Onder welke omstandigheden wordt de test uitgevoerd. Welke (chemische) middelen zullen gebruikt worden. Dit is mede van belang om te kunnen bepalen of er componenten in het koelsysteem zitten die niet tegen die bepaalde middelen kunnen. Welke zijn de factoren waarop gelet wordt en waarop het resultaat van de test gebaseerd wordt? Wat wordt er gemeten en hoe? Etc.

Misschien ook interessant om te weten of het om een direct gekoelde motor gaat die op zoet water of op zout water gebruikt wordt dit i.v.m de verschillende afzettingen.

Als er een goede omschrijving is kunnen we ook kijken of het protocol nog aanpassingen behoeft om de test dan zo optimaal mogelijk te kunnen uitvoeren en daarna met goede resultaten en onderbouwde conclusies te kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.

MVG
Arend

Beste Arend en medelezers,

Dit zijn de berichten waar ik warm van word. Wij letten op temperatuur voor en na behandeling. Dit betekent dat we een motor op normale toeren op temperatuur laten komen (thermostaat open). Tijd van starten tot normale operatie-temperatuur (thermostaat open) wordt geregistreerd.
Dan gaan we spoelen. Motor laten we afkoelen (minimaal 4 uur).
Dan starten we wederom en operatietemperatuur wordt weer gemeten en de tijd totdat de themostaat weer open springt.
Ter info: de vloeistof bestaat meer dan 70 jaar en wordt oa door Britse en USA Marine gebruikt voor de reiniging van warmtewisselaars en condensors. Mijn klanten in NL zet ik liever niet op dit forum maar zijn bij mij op te vragen.
Corrosie rapporten zijn beschikbaar.
Laatst bewerkt: 26 feb 2015 19:54 door RP1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 19:50 #600687

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Ik heb een mail gestuurd en ben benieuwd naar je rapporten en documentatie.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 21:08 #600699

  • RP1
  • RP1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Mike,

E&Y blokkeren mijn berichten. Graag alternatief email adres
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 21:11 #600701

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Zie PB.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 21:40 #600710

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
RP1, je kunt hier in het topic documentatie zetten. Dat ondersteunt de test en hoef je niet iedereen afzonderlijk te gaan mailen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 22:05 #600721

  • RP1
  • RP1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7

Bijlage:

Bestandsnaam: QFLUSHRYDL...SION.pdf
Bestandsgrootte:41 KB




Bijlage:

Bestandsnaam: RydlymeMar...LNL.docx
Bestandsgrootte:18 KB




Bijlage:

Bestandsnaam: PMP-Flushi...ines.pdf
Bestandsgrootte:247 KB
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 10:50 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 26 feb 2015 22:18 #600726

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Het middel is in Europa bij de kleine verbruiker niet bekend.

Motor warm varen totdat de thermostaat opent, dan 4 uur spoelen, dan opnieuw warm varen kost natuurlijk een dag. Goed te doen voor iemand in zijn vrije tijd. We zijn echter op zoek naar iemand met een echt probleem aan zijn motor.
Ik zou Mike87, Moonriver en HPV graag willen uitnodigen om hun probleem met de motor nader te omschrijven.
Of een andere gegadigde met een nijpend probleem.

We willen met deze test aantonen, dat het product werkt. Dus serieus probleem, serieuze oplossing. Daar hebben we allemaal wat aan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl