Eaglemis schreef :
Beste ZFers,
Prachtig initiatief.
Voordat we een beslissing kunnen nemen omtrent het voor de test aanbieden van onze torretjes is het wel goed om te weten hoe de test eruit gaat zien.
Is er een test protocol met duidelijke detail omschrijving? Onder welke omstandigheden wordt de test uitgevoerd. Welke (chemische) middelen zullen gebruikt worden. Dit is mede van belang om te kunnen bepalen of er componenten in het koelsysteem zitten die niet tegen die bepaalde middelen kunnen. Welke zijn de factoren waarop gelet wordt en waarop het resultaat van de test gebaseerd wordt? Wat wordt er gemeten en hoe? Etc.
Misschien ook interessant om te weten of het om een direct gekoelde motor gaat die op zoet water of op zout water gebruikt wordt dit i.v.m de verschillende afzettingen.
Als er een goede omschrijving is kunnen we ook kijken of het protocol nog aanpassingen behoeft om de test dan zo optimaal mogelijk te kunnen uitvoeren en daarna met goede resultaten en onderbouwde conclusies te kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.
MVG
Arend
Beste Arend en medelezers,
Dit zijn de berichten waar ik warm van word. Wij letten op temperatuur voor en na behandeling. Dit betekent dat we een motor op normale toeren op temperatuur laten komen (thermostaat open). Tijd van starten tot normale operatie-temperatuur (thermostaat open) wordt geregistreerd.
Dan gaan we spoelen. Motor laten we afkoelen (minimaal 4 uur).
Dan starten we wederom en operatietemperatuur wordt weer gemeten en de tijd totdat de themostaat weer open springt.
Ter info: de vloeistof bestaat meer dan 70 jaar en wordt oa door Britse en USA Marine gebruikt voor de reiniging van warmtewisselaars en condensors. Mijn klanten in NL zet ik liever niet op dit forum maar zijn bij mij op te vragen.
Corrosie rapporten zijn beschikbaar.