Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 01 juni 2016 16:52 #741060

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Is het mogelijk om een zinkanode aan te brengen in de warmtewisselaar van een Vetus M2.06?

Ik vraag dit voor een kennis die met zijn Grinde op de Canarische eilanden ligt. Het aluminium huis van de warmtewisselaar is aan de uiteinden zwaar aangetast door corrosie. Dit na ongeveer 6 jaar. Hij heeft nu een nieuwe besteld a raison van ruim 750 euro. Het zou prettig zijn als dat niet over 6 jaar opnieuw nodig is. :(

Ik heb vage berichten gehoord over mensen die een anode hebben aangebracht in het huis van de warmtewisselaar, maar geen idee hoe. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 01 juni 2016 18:55 #741098

Ik denk dat dit kan, maar zou ook naar de oorzaak kijken.

Ik zeg dit omdat ik een vergelijkbaar probleem had. De overgang weerstand tussen motorblok en saildrive was bij mijn boot te laag.

Na onderzoek bleek dat het probleem lag bij de bevestiging van de Bowdenkabel te liggen.
Deze bevestiging van de transmissie-kabel was niet geïsoleerd tov de gaskabel.
Ik heb de koppeling van de bowdenkabel vervangen door een kunststof exemplaar.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 01 juni 2016 20:59 #741154

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Zelfde ervaring met een m2.d5 (zie dit draadje)

Ik heb uiteindelijk ook een nieuw huis moeten bestellen. Volgens mij kun je die putcorrosie moeilijk voorkomen met een anode, maar vind het een interessant idee.'
Het vetus ontwerp van de warmtewisselaar is gewoon 3x niks als je het mij vraagt.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 01 juni 2016 22:13 #741176

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Twist schreef :
Ik heb uiteindelijk ook een nieuw huis moeten bestellen. Volgens mij kun je die putcorrosie moeilijk voorkomen met een anode, maar vind het een interessant idee.'
Het vetus ontwerp van de warmtewisselaar is gewoon 3x niks als je het mij vraagt.

Het huis is van aluminium en de eindkappen zijn van brons. Deze materialen alleen gescheiden door een O-ring, in combinatie met warm zout water, dat lijkt mij ook vragen om galvanische problemen. Het aanbrengen van een zinkanode die zich opoffert voor het aluminium zou toch wel verbetering moeten geven...
Ik zoek de beste manier om 1 of 2 zinkanode toe te voegen. Misschien aan beide zijden van het huis een gat boren, draad tappen en een bout met zinken punt indraaien?
Laatst bewerkt: 01 juni 2016 22:16 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 06:20 #741188

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7178
Het huis is van aluminium en de eindkappen zijn van brons. Deze materialen alleen gescheiden door een O-ring, in combinatie met warm zout water, dat lijkt mij ook vragen om galvanische problemen.
Ik ken de vetus motor niet, maar als eigenaar van een alu bootje weet ik dat je galvanische corrosie kan voorkomen door te isoleren.
Je zou kunnen proberen een rubber pakking tussen deksel en huis te plaatsen en onder de bout een isolatie ring. Dan rond de bout in het "deksel gat" een stukje tape. (evt iets uitboren).
Er is dan geen elektrische verbinding meer tussen huis en deksel, en dus ook geen galvanische corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 07:51 #741214

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Ik heb een M2O2 van Vetus, nog maar 4 jaar oud.
(Is in principe dezelfde motor als de M2O6 maar beperkt in toerental )
Als ik dit zo lees zou ik deze best ook maar eens gaan nakijken :sick: .
Zou het mogelijk zijn om de eindkappen te laten maken in hetzelfde materiaal als het huis ?
Dan heb je het hele probleem met galvanische corrosie niet meer ?
Voor 1 enkele installatie waarschijnlijk niet te doen, maar indien we met meerdere hetzelfde probleem hebben ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 07:52 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 08:19 #741223

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29228
jmarinis schreef :
Twist schreef :
Ik heb uiteindelijk ook een nieuw huis moeten bestellen. Volgens mij kun je die putcorrosie moeilijk voorkomen met een anode, maar vind het een interessant idee.'
Het vetus ontwerp van de warmtewisselaar is gewoon 3x niks als je het mij vraagt.

Het huis is van aluminium en de eindkappen zijn van brons. Deze materialen alleen gescheiden door een O-ring, in combinatie met warm zout water, dat lijkt mij ook vragen om galvanische problemen. Het aanbrengen van een zinkanode die zich opoffert voor het aluminium zou toch wel verbetering moeten geven...

Als ik me niet vergis is zink iets edeler dan aluminium. Ik denk dat je moet zoeken naar anodes van magnesium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 08:27 #741227

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Juist!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 08:56 #741238

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 551
>Het vetus ontwerp van de warmtewisselaar is gewoon 3x niks als je het mij vraagt.

Helemaal mee eens: 3x Kwalitatief Uiterst Teleurstellend
Ook bij mijn 6 jaar oude M2.06 de uiteinden compleet weggerot. Aluminium huis, gietijzeren eindstuken en dan koperen buizen met zout water erin. Het enige wat de zaak isoleert zijn de O-ringen op de uiteinden...
Hier de Vetus jongelui wel eens op aangesproken op de Hiswa, maar die halen daar hun schouders over op.
Het is wel zo dat het manual van de motor goed is, onderdelen zijn verkrijgbaar en 't basisblokje loopt prima. Nog even een "private rant" de engineer die bedacht heeft dat de waterpomp achterstevoren weggestopt een goed idee is, moeten ze een brandende zaterdagskrant onder z'n zakie houden...
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 08:57 #741239

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29228
Faran schreef :
Juist!

Ja, en dan nog is de vraag hoe effectief dat is, gezien het kleine verschil in edelheid tussen aluminium en magnesium. De isoleeroplossing van Rooie Dirk is een betere oplossing, lijkt me. Gezien de O-ring zijn de bouten waarmee de kopeinden zijn vastgezet in principe het enige electrische contact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 09:14 #741246

lodewijk stegman schreef :
jmarinis schreef :
Twist schreef :
Ik heb uiteindelijk ook een nieuw huis moeten bestellen. Volgens mij kun je die putcorrosie moeilijk voorkomen met een anode, maar vind het een interessant idee.'
Het vetus ontwerp van de warmtewisselaar is gewoon 3x niks als je het mij vraagt.

Het huis is van aluminium en de eindkappen zijn van brons. Deze materialen alleen gescheiden door een O-ring, in combinatie met warm zout water, dat lijkt mij ook vragen om galvanische problemen. Het aanbrengen van een zinkanode die zich opoffert voor het aluminium zou toch wel verbetering moeten geven...

Als ik me niet vergis is zink iets edeler dan aluminium. Ik denk dat je moet zoeken naar anodes van magnesium.

Als dat puur aluminium zou zijn is dat juist , zink is vrijwel even edel als aluminium, maar ik neem aan dat het een aluminium gietlegering is zoals bijv. ook bij saildrives wordt gebruikt maar ook dat voor schepen is een stuk edeler dan puur aluminium. En dat is nou juist wat edeler dan zink.Met magnesium zou ik voorzichtig zijn , met name als je op zee water vaart. Vandaar dat je bijv. op saildrives op zee geen magnisium gebruiken moet.
Ad
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 09:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 09:31 #741253

lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Juist!

Ja, en dan nog is de vraag hoe effectief dat is, gezien het kleine verschil in edelheid tussen aluminium en magnesium. De isoleeroplossing van Rooie Dirk is een betere oplossing, lijkt me. Gezien de O-ring zijn de bouten waarmee de kopeinden zijn vastgezet in principe het enige electrische contact.

Daarom schrijft Vetus ook voor bij elke demontage zowel de O-ringen te vernieuwen en goed in te vetten en ook de fiber onderlegringetjes ( schijnen trouwens tegenwoordig van kunststof te ijn) van die bouten.
Wat ook nog zou kunnen is dat de pijpenbundel via vuil/afzettingen geleidend contact maakt met het aluminium huis.De speelt tussen beide is maar heel nauw en de pijpenbundel is immers ook van een koperlegering.Weliswaar zit dat deel in de koelvloeistof maar toch.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 09:44 #741265

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Yellow Boat schreef :
Als dat puur aluminium zou zijn is dat juist , zink is vrijwel even edel als aluminium, maar ik neem aan dat het een aluminium gietlegering is zoals bijv. ook bij saildrives wordt gebruikt maar ook dat voor schepen is een stuk edeler dan puur aluminium. En dat is nou juist wat edeler dan zink.Met magnesium zou ik voorzichtig zijn , met name als je op zee water vaart. Vandaar dat je bijv. op saildrives op zee geen magnisium gebruiken moet.
Ad

Ik denk ook dat magnesium in deze zoute en warme condities heftig reageert. Dus ik zou toch zink kiezen als materiaal voor de anodes, doe ik ook voor mijn aluminium boot op zout water.
Maar het zal niet meevallen om voldoende anode oppervlak te maken. Waarschijnlijk is isoleren inderdaad een beter idee dan proberen een anode aan te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 09:57 #741272

Dat isoleren zou je kunnen doen met siliconenkit en dan een van beide contactvlakken van tevoren dun insmeren met siliconenvet zodat demonteren mogelijk blijft.
Doe ik ook bij rvs op de mast en bij de rvs schroefjes waarmee de profielen van mijn rolreef aan elkaar zitten(wordt bij die van mij ook door Plastimo meegeleverd).
Een paar jaar geleden nog een rolreef uit elkaar geschroeft die een jaar of 10 niet los was geweest. Schroefjes gingen probleemloos los.

Ik denk dat ik die van mij toch ook eens uit elkaar haal want dat heb ik in de bijna 2500 draaiuren nog nooit gedaan. Is ook nooit nodig geweest.

Overigens heb ik eens rondgekeken naar andere merken warmtewisselaars aar eenzelfde constructie als bij Vetus met die O-ringen ziet je veel vaker .

Vetus had wel één foutje bij zijn motoren en dat is de temperatuurvoeler in de uitlaatbocht. Die van mij begon al na een paar honderd draaiuren plotseling te alarmeren. Bij controle bleek hij van messing wat uiteraard in het warme zeewater daar flink ontzinkt was waardoor er water bij de contacten kwam.
Na vervangen heb ik er echter nooit meer last van gehad ondanks dat de motor inmiddels veel meer draaiuren heeft gemaakt dan daarvoor. Misschien hebben ze dat ding verbeterd?
Ad
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 10:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:05 #741279

Twist schreef :
Het vetus ontwerp van de warmtewisselaar is gewoon 3x niks als je het mij vraagt.
Je drukt je nog netjes uit. Ook ik heb Vetus daar op aangesproken maar ze verwijzen doodleuk naar de onderhoudsinterval van de rubber ringetjes :(
Was nog een dure grap, zo'n nieuw warmtewisselaarhuis voor een M4.14
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:11 #741286

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29228
Yellow Boat schreef :
Ik denk dat ik die van mij toch ook eens uit elkaar haal want dat heb ik in de bijna 2500 draaiuren nog nooit gedaan. Is ook nooit nodig geweest.

Dat laatste merk je pas als het eigenlijk al te laat is, lijkt me. Hetzij omdat de motor te warm wordt, of omdat er lekkage ontstaat.

Valt me wel van je tegen, Ad.
In de gebruikershandleiding voor de Vetus-motoren is het schoonmaken van de warmtewisselaar weliswaar de enige onderhoudsactiviteit waar geen tijdsinterval voor wordt gegeven, maar een bewust bekwame schipper als jij had daar naar mijn idee toch allang eens naar moeten kijken..

Ik heb er overigens bij mijn eigen M3.09 ook nog nooit naar gekeken, maar die heeft nog maar 800 uur gelopen en dat voornamelijk op zoet water.

De gebruikershandleiding geeft aan dat de twee koppen van het warmtewisselaarshuis ieder met met één centrale bout vastzitten. Een nylon ring onder de kop zou dus het contact tussen huis en kop moeten onderbreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:16 #741291

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29228
Noballast schreef :
Twist schreef :
Het vetus ontwerp van de warmtewisselaar is gewoon 3x niks als je het mij vraagt.
Je drukt je nog netjes uit. Ook ik heb Vetus daar op aangesproken maar ze verwijzen doodleuk naar de onderhoudsinterval van de rubber ringetjes :(

Mja. Zeg ik net dat er in de gebruikershandleiding over die onderhoudsinterval niks wordt gezegd. Wat er wel staat is dat die ringen na het schoonmaken van de warmtewisselaar door nieuwe ringen moeten worden vervangen.

Maar wanneer die warmtewisselaar moet worden schoongemaakt laat Vetus geheel aan de beoordeling van de eigenaar over..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:27 #741295

lodewijk stegman schreef :
Maar wanneer die warmtewisselaar moet worden schoongemaakt laat Vetus geheel aan de beoordeling van de eigenaar over..
Staat er toch echt in hoor, 800 uur. Deze heb ik zojuist van internet geplukt. Maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur of dit ook in mijn originele handleiding heeft gestaan.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:31 #741297

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29228
Noballast schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar wanneer die warmtewisselaar moet worden schoongemaakt laat Vetus geheel aan de beoordeling van de eigenaar over..
Staat er toch echt in hoor, 800 uur. Deze heb ik zojuist van internet geplukt. Maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur of dit ook in mijn originele handleiding heeft gestaan.

Dan vertelt Vetus twee verschillende verhalen. In deze handleiding (die ik bij de motor heb gekregen) staat keurig hoe je dat schoonmaken van de warmtewisselaar doet, maar niet om de hoeveel uur dat moet gebeuren.

Maar goed. Zelf ben ik er dus, blijkens jouw informatie, net aan toe, dus we zullen binnenkort eens kijken..

Zou je de link van jouw handleiding willen geven? Ik ben benieuwd wat daar nog meer in staat, dat niet in mijn handleiding staat. Over het luchtfilter staat bijvoorbeeld ook niks in mijn handleiding..
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 10:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:38 #741298

www.vetusweb.com/manuals/files...38%20r03%2009-99.pdf

Edit: nou valt mij op dat ik in het andere draadje ook een plaatje uit de M4.14 manual heb gknipt waar het weer niet bij staat. Blijkbaar zijn er verschillende versies ....
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 10:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:45 #741300

Vetus is een z.g. Handelsonderneming. Die zorgen ervoor dat ze zoveel mogelijk HANDEL hebben.
Ringetje, nieuwe onderdelen, van alles. Allemaal handel!

Een motor koop je bij een motorenfabrikant.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:54 #741304

lodewijk stegman schreef :
Noballast schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar wanneer die warmtewisselaar moet worden schoongemaakt laat Vetus geheel aan de beoordeling van de eigenaar over..
Staat er toch echt in hoor, 800 uur. Deze heb ik zojuist van internet geplukt. Maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur of dit ook in mijn originele handleiding heeft gestaan.

Dan vertelt Vetus twee verschillende verhalen. In deze handleiding (die ik bij de motor heb gekregen) staat keurig hoe je dat schoonmaken van de warmtewisselaar doet, maar niet om de hoeveel uur dat moet gebeuren.

Maar goed. Zelf ben ik er dus, blijkens jouw informatie, net aan toe, dus we zullen binnenkort eens kijken..

Zou je de link van jouw handleiding willen geven? Ik ben benieuwd wat daar nog meer in staat, dat niet in mijn handleiding staat. Over het luchtfilter staat bijvoorbeeld ook niks in mijn handleiding..

De Vetus motoren ,althans de M serie, hebben helemaal geen luchtfilters. Wel een aanzuigkap t.b.v. geluiddemping maar daar zit verder niks in.www.4uboot.nl/lucht-inlaatkasten.html
Een luchtfilter op een boot in een min of meer gesloten motorruimte lijkt me ook , in tegenstelling tot in een auto , weinig zinvol .
Dezelfde motorblokken zie je ook in machines en 45 km autootjes en daar hebben die motoren uiteraard wel een luchtfilter.Vandaar dat die ook genoemd wordt in de workshop manual van die Mitsubishi motoren.

En v.w.b. het wel of niet regelmatig schoonmaken.
vetus schrijft wel vaker zaken voor die de fabrikant heel anders voorschrijft . Vetus zegt bijv.voor olie verversen "elke 100 uur of een keer per jaar"en Mitsubishi in zijn workshop manual "elke 250 uur of een keer per jaar".
Ad
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 11:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:55 #741305

Baasklusje schreef :
Ringetje, nieuwe onderdelen, van alles. Allemaal handel!
Reden waarom ik niet gauw een Volvo Penta zou kopen :laugh:

De Vetus kwam met de boot mee. Na 12 jaar mishandeling deed hij het nog steeds prima, muv een doorgerot warmtewisselaarhuis dan.

Ik heb mij voorgenomen om voor mijn nieuwe motor (Yanmar 3YM30) wat aardiger te zijn ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 10:56 #741306

Baasklusje schreef :
Vetus is een z.g. Handelsonderneming. Die zorgen ervoor dat ze zoveel mogelijk HANDEL hebben.
Ringetje, nieuwe onderdelen, van alles. Allemaal handel!

Een motor koop je bij een motorenfabrikant.....

Is Mitsubishi wel een motorenfabrikant?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode in warmtewisselaar Vetus M2.06 02 juni 2016 11:11 #741311

Evaluationcopy schreef :
Baasklusje schreef :
Vetus is een z.g. Handelsonderneming. Die zorgen ervoor dat ze zoveel mogelijk HANDEL hebben.
Ringetje, nieuwe onderdelen, van alles. Allemaal handel!

Een motor koop je bij een motorenfabrikant.....

Is Mitsubishi wel een motorenfabrikant?

Jazeker wel , diezelfde motoren worden trouwens ook voor bijv. de Sole gebruikt en Drinkwaard mariniseert ze zelf.
Vandaar dat je de workshop manuals ook kunt vinden op een van de sde Mitsubishi website .
mitsubishi.download-serviceman...l-instant-downlo.htm

En als je alleen bij een motorenfabrikant wilt kopen kom je dus eigenlijk alleen bijv. bij Yanmar terecht.
De meeste jachtmotoren zijn trouwens gemariniseerde industriediesel .En iemand zal een motor toch moeten mariniseren Ook Volvo Penta bouwt allang niet meer zelf zijn motoren. Niet zo raar natuurlijk want om een motor alleen voor de watersport te ontwikkelen en te bouwen zou ze al gauw onbetaalbaar maken.
En wie precies de diesels van Vetus mariniseert weet ik ook niet maar ik betwijfel of dat Vetus zelf is.
Ad
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 11:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl