Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo seal ontluchten

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 20:13 #748002

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Bij mij zit er een belichter in het buitenkoelwater die tevens met een slang op het seal zit.
De lucht uit het seal laten doe ik alleen als het zakie uit het water is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 20:16 #748003

Eigenwijs schreef :
Lig je niet per ongeluk met je kiel in de blubber. En is de lucht geen lucht maar methaan? Je zou eens kunnen proberen er een aansteker bij te houden tijdens ontluchten ( wel een beetje uitkijken voor je wenkbrouwen).
Baasklusje kennende installeert hij direkt een methaangas turbine.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 20:19 #748004

30 cm onder de kiel op de vaste ligplek....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 20:53 #748026

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
In de seal kan lucht komen door een bellenbaan te varen zoals bij de Krammer sluis.
Dit kan door schroef cavitatie.
En ongetwijfeld meer oorzaken.
Voor het varen even ontluchten en dan doe je met een seal een tijd.
Inderdaad ieder jaar wat vet er in en dan kan je lang mee doen.
De verhalen dat iemand er 10 jaar niets mee doet prachtig maar is de goden verzoeken om ellende en dus ineens lekkage
Er zitten twee afdichtingen achter elkaar en horen alle met vet en water gesmeerd te worden.
Dan verbranden de afdichtingen niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 20:55 #748027

Waterblok schreef :
Bij mij zit er een belichter in het buitenkoelwater die tevens met een slang op het seal zit.
Waar (op welke plek) zit die slang in het buitenkoelwater ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 21:21 #748043

dehler schreef :
In de seal kan lucht komen door een bellenbaan te varen zoals bij de Krammer sluis.
Dit kan door schroef cavitatie.
En ongetwijfeld meer oorzaken.
Voor het varen even ontluchten en dan doe je met een seal een tijd.
Inderdaad ieder jaar wat vet er in en dan kan je lang mee doen.
De verhalen dat iemand er 10 jaar niets mee doet prachtig maar is de goden verzoeken om ellende en dus ineens lekkage
Er zitten twee afdichtingen achter elkaar en horen alle met vet en water gesmeerd te worden.
Dan verbranden de afdichtingen niet.

Dat wil dus zeggen dat als de tweede afdichting watersmering krijgt, de eerste afdichting lek is..?

Voor wat het waard is.., mij hebben ze ooit verteld, dat de tweede afdichting de 'reserve' is en die dus als de eerste goed afdicht geen watersmering krijgt, en daarom gesmeerd moet worden met vet.
Vond ik plausibel klinken.

Maar zal er morgen voor de zekerheid weer eens in knijpen. :)
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 26 juni 2016 21:50 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 21:44 #748054

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Volgens mij hoeft die radice seal niet aangesloten te worden op een watertoevoer. Dat is meer bedoeld voor motorboten met een hoge snelheid (tot 30 knp).
Dat is de reden waarom in de meeste gevallen het slangetje naar een punt boven de waterlijn wordt geleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 26 juni 2016 22:42 #748057

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb pas de Volvo seal (minimaal 1x per trip ontluchten, soms vaker) laten vervangen door een versie met beluchter. Dat blijkt geen succes! Tijdens het zeilen loopt de seal leeg, dus de as wordt warm. Ontluchten door knijpen in de seal heeft geen effect, er komt alleen maar meer lucht naar binnen.

Ik ga nu de beluchterslang maar dichtmaken met een kogelkraantje of zoiets, want dit lijkt nergens op. De nieuwe versie is erger dan de 10 jaar oude, versleten, seal. Dat is toch raar, vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 05:24 #748062

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Delphi32 schreef :
Ik heb pas de Volvo seal (minimaal 1x per trip ontluchten, soms vaker) laten vervangen door een versie met beluchter. Dat blijkt geen succes! Tijdens het zeilen loopt de seal leeg, dus de as wordt warm. Ontluchten door knijpen in de seal heeft geen effect, er komt alleen maar meer lucht naar binnen.

Ik ga nu de beluchterslang maar dichtmaken met een kogelkraantje of zoiets, want dit lijkt nergens op. De nieuwe versie is erger dan de 10 jaar oude, versleten, seal. Dat is toch raar, vind ik.

Neen dat is niet raar. Je trekt tijdens het varen vacuüm... dus lucht in het slangetje denkt hé leuk daar is het minder 'druk' daar wil ik heen. Het is daarom dat men spreekt van een water toevoer.
Heb je een intercooler? Zo ja dan zit daar vast een 8 mm aftakking op. Deze kan je aansluiten op de watertoevoer. Dan wordt hij altijd geforceerd water gesmeerd.
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 05:26 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 07:40 #748078

Zorgen maak ik me in het geheel niet; de vorige seal heeft 10 jaar zonder lekken zijn werk gedaan, dus deze gaat mij overleven!

Ai, da's wel een heel slechte prognose...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 08:37 #748090

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Noballast schreef :
Waterblok schreef :
Bij mij zit er een belichter in het buitenkoelwater die tevens met een slang op het seal zit.
Waar (op welke plek) zit die slang in het buitenkoelwater ?

Dat is een goeie, denk na de warmtewisselaar ergens, is een combi met de beluchter van de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 08:47 #748096

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30050
Delphi32 schreef :
Ik heb pas de Volvo seal (minimaal 1x per trip ontluchten, soms vaker) laten vervangen door een versie met beluchter. Dat blijkt geen succes! Tijdens het zeilen loopt de seal leeg, dus de as wordt warm. Ontluchten door knijpen in de seal heeft geen effect, er komt alleen maar meer lucht naar binnen.

Ik ga nu de beluchterslang maar dichtmaken met een kogelkraantje of zoiets, want dit lijkt nergens op. De nieuwe versie is erger dan de 10 jaar oude, versleten, seal. Dat is toch raar, vind ik.

Sluit de beluchter aan op de koelwaterslang die uit je warmtewisselaar naar je uitlaat loopt en voedt hem aldus met water. Waarschijnlijk heeft dat koelwatercircuit al een beluchter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 08:48 #748097

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30050
Waterblok schreef :
Noballast schreef :
Waterblok schreef :
Bij mij zit er een belichter in het buitenkoelwater die tevens met een slang op het seal zit.
Waar (op welke plek) zit die slang in het buitenkoelwater ?

Dat is een goeie, denk na de warmtewisselaar ergens, is een combi met de beluchter van de uitlaat.

Zo zit het bij mij ook, in ieder geval. Zie ook deze pots:
www.zeilersforum.nl/index.php/...i-siphon-klep#633631
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 08:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 10:07 #748116

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
lodewijk stegman schreef :
Waterblok schreef :
Noballast schreef :
Waterblok schreef :
Bij mij zit er een belichter in het buitenkoelwater die tevens met een slang op het seal zit.
Waar (op welke plek) zit die slang in het buitenkoelwater ?

Dat is een goeie, denk na de warmtewisselaar ergens, is een combi met de beluchter van de uitlaat.

Zo zit het bij mij ook, in ieder geval. Zie ook deze pots:
www.zeilersforum.nl/index.php/...i-siphon-klep#633631

Ja da's waar ook heb daar alles al eens uitgebreid beschreven...

@Noballast wat daar niet staat is waarvandaan het water naar de beluchter wordt gevoerd, kom ik op terug!

Edit: Effe gezocht in foto's:
Afsluiter-wierpot-impellerpomp
dan omhoog onder kajuitingang 20 cm boven de motor de beluchter en weer naar beneden achterzijde warmtewisselaar.
Van de beluchter een dunnere slang naar het seal. en een slang los in motorruimte waaruit hij piest als beluchter niet goed afsluit.
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 10:34 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 10:34 #748128

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
vorige bericht aangepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 10:55 #748136

Zoals ik eerder schreef: je wilt helemaal geen beluchter hebben naar de ruimte achter het seal! Je wilt een ontluchter hebben! Een open verbinding met een stuk slang tot boven de waterlijn zal stilliggend een ontluchtende functie hebben (heb je niets aan want je ligt stil) en zou varend heel goed een beluchtende functie kunnen krijgen (vanwege de hierboven genoemde onderdruk in de koker). Dat is het laatste wat je wilt!

Geen open slangetje gebruiken dus: niets doen, of een koelwater-injectie toepassen, dat voert evt aanwezige lucht af via de koker.

Zat nog te denken: de lipseals zijn eigenlijk ook een soort terugslagklep vanwege de richting waarmee ze om de as klemmen. Water/lucht kan niet vanuit de as in de boot, wel andersom. Zou het mogelijk kunnen zijn dat er hierdoor (richting van de seals icm onderdruk) lucht door de seal heen gezogen wordt richting as? Of zal dat teveel weersrand geven waardoor de lucht er echt alleen van onder af in kan?
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 10:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 11:04 #748139

Nachtvlinder schreef :
Zou het mogelijk kunnen zijn dat er hierdoor (richting van de seals icm onderdruk) lucht door de seal heen gezogen wordt richting as? Of zal dat teveel weersrand geven waardoor de lucht er echt alleen van onder af in kan?

Ik denk dat de lucht idd van binnenuit langs de as door de lipjes van de seal erin gaat. Ietsje onderdruk door de snelheid (ook zeilend), en het is gebeurd.
Van achteren lucht naar binnen wil er bij mij eigenlijk niet in; als de schroef caviteert ontstaat er geen lucht maar vacuümbellen met hooguit waterdamp. Die bellen imploderen weer, en waterdamp wordt water. Geen lucht. Ook de diepte (bij mij ca 40 cm onder waternivo) is volgens mij prohibitief voor lucht.

Ik zal het eens proberen. Motor de haven uit, zeil op, ontluchten, uurtjes zeilen en dan voor de motor start kijken of er lucht in de seal is gekomen tijdens het zeilen.
Als iemand anders dat wil testen, be my guest.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 11:13 #748146

Mooi, dan is er een hypothese nu ;)

Voortbordurend daarop: dan wordt dit effect wss groter bij:
-slecht uitgelijnde installaties of feller schuddende motoren (1-cilinders)
-installaties met tijdens het zeilen een meedraaiende schroefas
-oudere en daardoor stuggere seals
-sneller varende boten
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 11:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 11:15 #748147

Nachtvlinder schreef :
-sneller varende boten

Dat zal bij mij de oorzaak zijn dan :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 11:17 #748148

LOL, dacht nog even zal in hem alvast inzetten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 17:58 #748256

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Nachtvlinder schreef :
Mooi, dan is er een hypothese nu ;)

Voortbordurend daarop: dan wordt dit effect wss groter bij:
-slecht uitgelijnde installaties of feller schuddende motoren (1-cilinders)
-installaties met tijdens het zeilen een meedraaiende schroefas
-oudere en daardoor stuggere seals
-sneller varende boten

Precies....

Eventueel kan je de onderste aanvullen/vervangen voor enkel stuggere seals. (deze hoeven niet perse ouder te zijn.)

Wij hebben het indertijd getest met onze stugge nieuwe seal. (Na drie uur enkel zeilen (vaste meedraaiende schroef (geen motor aangehad)). Resultaat: Seal te warm en "vol" lucht.

Nu dus een soepele seal, beter uitgelijnde aandrijving, en water injectie. Enige extra optie is dan nog een klapschroef....Maar dan varen we Thomas voorbij :silly:
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 17:59 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 27 juni 2016 18:31 #748265

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
En als je hard achteruit slaat kan er dan lucht in de seal komen?
Volgens mij is dat schip afhankelijk.
Mijn Optima romp is bijna plat waar de schroef zich bevind en de romp ligt niet diep.
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 18:42 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 29 juni 2016 22:47 #748897

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
groom schreef :
Heb je een intercooler? Zo ja dan zit daar vast een 8 mm aftakking op. Deze kan je aansluiten op de watertoevoer. Dan wordt hij altijd geforceerd water gesmeerd.
Ik heb geen intercooler, gewoon direct gekoelde motor.

Ik heb dan volgens mij 2 opties:
1. beluchter dichtmaken met bv een kogelkraantje of desnoods een stop, als ie maar dicht is;
2. aftakking maken van de koelwaterinlaat, tussen impellerpomp en afsluiter, en daarop dan de beluchter aansluiten

Optie 2 klinkt mij zelf heel erg logisch en voor de hand liggend, maar de monteur vond dat geen goed idee. Het is me niet helemaal duidelijk waarom dat niet zou kunnen. Iemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 30 juni 2016 08:46 #748928

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Delphi32 schreef :
groom schreef :
Heb je een intercooler? Zo ja dan zit daar vast een 8 mm aftakking op. Deze kan je aansluiten op de watertoevoer. Dan wordt hij altijd geforceerd water gesmeerd.
Ik heb geen intercooler, gewoon direct gekoelde motor.

Ik heb dan volgens mij 2 opties:
1. beluchter dichtmaken met bv een kogelkraantje of desnoods een stop, als ie maar dicht is;
2. aftakking maken van de koelwaterinlaat, tussen impellerpomp en afsluiter, en daarop dan de beluchter aansluiten

Optie 2 klinkt mij zelf heel erg logisch en voor de hand liggend, maar de monteur vond dat geen goed idee. Het is me niet helemaal duidelijk waarom dat niet zou kunnen. Iemand?

Zoals ik hierboven schreef: Bij mijn (indirecte) koelsysteem gaat ALLE buitenwater van de impellerpomp door de beluchter en dan de motor (warmtewisselaar) in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal ontluchten 30 juni 2016 13:02 #748993

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Delphi32 schreef :
groom schreef :
Heb je een intercooler? Zo ja dan zit daar vast een 8 mm aftakking op. Deze kan je aansluiten op de watertoevoer. Dan wordt hij altijd geforceerd water gesmeerd.
Ik heb geen intercooler, gewoon direct gekoelde motor.

Ik heb dan volgens mij 2 opties:
1. beluchter dichtmaken met bv een kogelkraantje of desnoods een stop, als ie maar dicht is;
2. aftakking maken van de koelwaterinlaat, tussen impellerpomp en afsluiter, en daarop dan de beluchter aansluiten

Optie 2 klinkt mij zelf heel erg logisch en voor de hand liggend, maar de monteur vond dat geen goed idee. Het is me niet helemaal duidelijk waarom dat niet zou kunnen. Iemand?


Je moet het ding geen beluchter noemen. Het is bedoeld om water te injecteren. Je voorstel 2 zou er voor zorgen dat hij water gaat aanzuigen.
Hij moet aan de perskant van je impeller zitten. Hij gaat bij jou door je blok bij mij door de intercooler verder toch geen hydraulisch verschil?
Laatst bewerkt: 30 juni 2016 13:18 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl