Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 2GM20 Elbow

Yanmar 2GM20 Elbow 22 juni 2016 19:28 #747240

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Bestaat al een tijdje, wordt gemaakt door dit bedrijfje. Als mijn 'mixing elbow' doorgeroest is zou ik hem direct door zo'n RVS exemplaar vervangen. Maar de laatste keer dat ik hem bekeek leek hij nog prima. Is al wel weer even geleden :blush: , het is wel een onderdeel om in de gaten te houden. Het probleem is dat je hem intern niet kan inspecteren zonder de boel los te halen. Het probleem ontstaat vaak juist intern.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 19:32 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 22 juni 2016 22:01 #747273

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Je merkt het pas als het te laat is.

zie
www.pbo.co.uk/expert-advice/gi...lems-the-elbow-24029







Regular examination and replacement of the elbow is necessary to prevent major engine damage. Failure of the weld at the join of the inner and outer tubes can cause water to enter the engine through an open exhaust port and lead to hydro locking of the engine, which in turn can mean costly repair or replacement of the cylinder head and associated parts.
Read more at www.pbo.co.uk/expert-advice/gi...#yq2oKawziWYAQK4M.99
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 22 juni 2016 22:20 #747277

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Hier zie je wat er kan gebeuren :

Laatst bewerkt: 22 juni 2016 22:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 22 juni 2016 22:23 #747279

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Dat filmpje ken ik inderdaad, heel informatief. Zou je nou preventief moeten gaan vervangen na x jaar? Het loshalen van de stugge uitlaatslang is nu niet iets wat je voor je lol doet. Het zit (althans bij mij) niet op een heel bereikbare plaats.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 05:38 #747290

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Het waterinjectiepunt zit op een zodanige plaats, dat in geval van bezwijken van de las waarmee de binnenpijp is bevestigd, motorschade zal optreden. Zeker als je op zout water ligt, een (aandachts)punt. Gelukkig ken ik in mijn omgeving geen mensen die er mee te maken hebben gehad, dus erg vaak zal het niet voorkomen.

Zijdelings hiermee verbonden is de continu vochtige atmosfeer in de slang tussen de waterafscheider (waterlock) en de uitlaatbocht (elbow). Bij motorstilstand is in dit afgesloten gedeelte de vochtigheidsgraad per definitie 100%, en zal bij temperatuurverlaging condensatie optreden. Als de motor toevallig gestopt is in een positie dat er een uitlaatklep openstaat, dus ook condensatie in een cilinder. Dat is voor mij de reden, om tijdens de winterstop altijd de uitlaatslang van de uitlaatbocht los te nemen en los te laten hangen. Het biedt meteen een mooie gelegenheid, om de uitlaatbocht inwendig te controleren.
Laatst bewerkt: 23 juni 2016 05:39 door CeesS. Reden: tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 08:35 #747314

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Hmmmm, toch maar eens doen dan.

Lastig hoor, zo'n forum. Of het kost me geld omdat er weer iets besproken wordt waarvan ik denk "dat moet ik toch ook maar eens kopen" (van trilens radarreflector tot laminaatzeil), of het kost me werk (weer een uur dubbelgevouwen over de motor hangen om de uitlaatbocht te demonteren), of allebei (dat komt het meest voor eigenlijk). :evil:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 juni 2016 08:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 09:12 #747332

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Twee jaar geleden vastloper beleefd met deze motor. Diagnose: waterslag. Symptomen als in het filmpje. Die mixing elbow uit rvs is dus absoluut de moeite waard. Tegenwoordig gaat ook mijn uitlaatslang in de winter los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 09:21 #747334

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
CeesS filmpje was de aanleiding om een rvs elbow te kopen.

Voor de winterberging mix ik in het fijn filter 50% carter olie en diesel olie.
Dan gaat de vettige substantie door de brandstof pomp en verstuivers..
Als je de winter berging in gaat met een open uitlaat door de romp en de uitlaat klep staat open giert de hele winter wind en vocht heen en weer.
De lucht inlaat leent zich voor de laatste draai seconden om er wat olie in te spuiten.
Dan zijn de cilinders en zuigers ook bedekt met een laag olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 09:27 #747336

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
dehler schreef :
de laatste draai seconden om er wat olie in te spuiten
daar kun je dezelfe schades mee veroorzaken :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 10:15 #747347

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Vertel?
Olie inspuiten doe dit al vanaf 1993.
En niet met een spuitbus met brandbare gassen.
Een beetje carter olie.
Hierna torn ik de motor zodat het goed verdeeld is
Laatst bewerkt: 23 juni 2016 10:29 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 10:17 #747348

dehler schreef :
Tijdelijk wat meer tijd en ben regelmatig op internet aan het kijken.
3 dagen geleden Yanmar ingetoetst en daar kwam bij Speurders ineens een Elbow naar voren.
Maar dan een Roestvrij stalen.
De oude Elbow was al bij het eind al bijna door geroest en weer een stuk opgezet.
DE Elbow bestaat uit een buiten pijp waar het koelwater door heen gaat en een binnen pijp waar de uitlaat gassen door heen gaan.
Als de binnen pijp door gerot is dan bestaat er een grote kans dat er water in de motor kan komen.
Deze rvs pijp zal het niet mee gebeuren en ben er dan ook blij mee.
Zal nog even duren voordat ik deze ga monteren.
De uitlaat slang word dan ook vernieuwd.

Ik heb er weliswaar geen ervaring mee maar toch is zo'n mooie rvs elbow minder geschikt voor gebruik op zeewater.
Normaal rvs ( 316, 1.4404) is nl niet geschikt voor gebruik op zout water ( water met chlorides) , zeker niet bij de wat hogere temperaturen op die plek (35-45 graden). Daarbij kan nl spanningscheurcorrosie en vooral pitting optreden , vooral op de lassen.
Vervelende van die corrosievorm is dat hij weliswaar lokaal is maar erg snel kan gaan en plotseling tot lekkage's kan leiden.
Daarom is eigenlijk staal en nog beter gietijzer toch een betere keuze omdat daar de corrosie weliswaar over het hele oppervlak maar ook langzamer gaat.
Het kan wel met rvs maar dan zou je Duplex ( 1.4462 of 1.4463 ; www.mcb.nl/files/File/pdf/2609_duplexRVS_LL.pdf )moeten nemen wat qua materiaal duurder is ( 1,5-2 maal zo duur) en lastiger te lassen maar dat zal op een zo klein ding eigenlijk weinig op de prijs moeten uitmaken.
Eigenlijk raar dat men dat niet doet (neem ik even aan :unsure: ) want tegenwoordig weten de meesten wel dat je geen rvs appendages onder water op zeewater moet gebruiken .
Om dezelfde reden wordt tegenwoordig voor schroefassen vaak Duplex i.p.v. 316 gebruikt wat als extra voordeel heeft dat het sterker is waardoor een dunnere schroefas kan worden gebruikt wat de prijs weer lager maakt.
Ad
Laatst bewerkt: 01 juli 2016 21:11 door ilCigno. Reden: Foto's uit quote gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 10:36 #747355

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ad bedankt voor je heldere uitleg.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben.
De stalen elbow was niet zo lekker meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 11:09 #747366

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
dehler schreef :
Vertel?
je gaat een (niet samendrukbare)vloeistof in de verbrandingsruimte brengen terwijl de motor loopt. Dat kan net als water door de uitlaatpoort tot enorme schades aan het draaiend gedeelte leiden. "water to enter the engine through an open exhaust port and lead to hydro locking of the engine" dat dus. Maar goed, je doet het al sinds '96 dus dan kun je het gewoon blijven doen :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 11:15 #747370

Dit conserveren doet men toch alleen bij industriele motoren die voor lange tijd de mottenballen in gaan? Wat gebeurt er als je dit niet doet voor die paar maanden stilstand? Een aanslag vliegroest die na 1 torn weg is? Ik geloof dat dit meer een geloof is, geloof ik. Als het goed voelt: lekker doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 12:08 #747384

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ik heb er ook bij geschreven dat er geen liters olie maar een klein beetje ingespoten word.
Ook dat ik daarna ga tornen.
De hele winter staat de boot op de wal.
De uitlaat is open en kan het klimaat (wind vochtigheid) hier in beïnvloeden.
Er staat nog water in de uitlaat lock dus wat vliegroest kan ontstaan.
Dit probeer ik zo te voor komen.
De carter olie die ik voor de helft meng met diesel doe ik om de leidingen/brandstofpomp en verstuivers wat vettig te krijgen en water sporen voor de winter te beschermen.
Ja ik weet dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn.
Carter olie loopt een diesel trouwens ook op.
Kijk maar eens naar diesel die op hol slaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 12:14 #747391

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
prima man

...er komen zat onderwerpen voorbij waar ik geen verstand van heb dus daar lees ik mee en zeg nix.
Van motortjes weet ik wel een beetje(en leer gelukkig nog regelmatig bij) maar als je vindt dat mijn waarschuwing ongepast is staat het je natuurlijk vrij deze volkomen in de wind te slaan.

1 druppeltje te veel en je hebt een gat in je zuiger(of erger)

Fijne dag nog :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 23 juni 2016 12:22 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 15:36 #747433

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Ik tap mijn waterlock af, bovenop de waterlock naar de elbow zit 15cm slang schuin omhoog nooit bang geweest dat er die kant op water gaat het loopt leeg via de aftap.
Paar meter slang vanaf de waterlock omhoog en weer naar beneden naar de uitlaat boven de waterlijn daar hangt ook nog zo'n Vetus platte doos in.(Geluiddemper?) Nooit bang geweest dat er veel natte lucht in de winter naar de motor zal gaan.

Je zou toch eenvoudiger gewoon winters de uitlaat kunnen dichtstoppen?

Edit: Nee die geluiddemper is een zwanenhals....
Laatst bewerkt: 23 juni 2016 15:53 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 15:50 #747435

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Litlle Wings,
Niet zo snel geïrriteerd.
We leren van elkaar en ik heb geen enkele intentie om je waarschuwing ongepast te vinden.
Ik snap niet waar om je dat nu in eens schrijft.
Als het verkeerd over gekomen is dat vind ik dat spijtig.
Laatst bewerkt: 23 juni 2016 15:51 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 23 juni 2016 16:30 #747442

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
...alles ontspannen :) ik meende het uit je bericht te lezen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 24 juni 2016 07:43 #747520

Of je haalt een busje fogging oil, dan doe je eigelijk hetzelfde.
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 24 juni 2016 08:00 #747525

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6111
Er is voor dit doel speciale conserveringsolie te verkrijgen.

www.metropa-rotterdam.nl/indus...NSERVERINGSOLIE.html

of dit,www.smeermiddel.com/nl/smeermi...is-fluid-px/56/5.htm
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 24 juni 2016 09:31 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 24 juni 2016 09:21 #747543

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Zou fijn zijn als Fer zijn mening over mijn verhaal en andere eens zou uitspreken (schrijven).
Dat is de specialist.
Fogging oil doet eigenlijk het zelfde, voor mij nieuw en hier staat dat het schade voorkomt bij het opstarten.
Laatst bewerkt: 24 juni 2016 09:24 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 30 juni 2016 21:04 #749088

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Zoals ik hiervoor al aankondigde heb ik, na de waarschuwing van CeesS, mijn uitlaatbocht ook maar weer eens bekeken. Nou, de kudo's gaan naar Cees want wat ik zag viel niet mee. Het zou zo maar kunnen dat ik er maar net op tijd bij ben....

Dit is de zijkant van de uitlaatbocht. Van boven ziet hij er smetteloos uit. Bij een oppervlakkige inspectie zie je alleen de bovenkant.

Maar er onder was een waar slagveld ontstaan:

Zo te zien zit er een corrosiegaatje op de lasnaad en lekt er zelfs na een week stilstaan nog water uit. Dat wil zeggen dat ook de binnenbuis zo lek als een mandje is, anders kon er nooit water op deze plek komen.
Dit vraagt om onmiddellijke actie. Ondanks de bedenkingen rond de staalsoort heb ik toch maar de RVS uitlaatbocht besteld uit de VS, het type 'Exhaust Elbow for 3GM30F with a 5/8", or 16mm spigot, and "4-bolt" 2GM's'. De maker hiervan stuurde direct een mailtje dat hij hem op de post deed, erg attent.

Wordt vervolgd, onder meer over wat ik aantref bij het demonteren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 juni 2016 21:04 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 30 juni 2016 21:38 #749090

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ben benieuwd! Goed dat je gekeken hebt. Ga ik nu ook doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 07 juli 2016 21:37 #750614

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Bestelling uit de USA is binnen. Supersnel, in slechts 4 dagen tussen het moment dat Ben Cotton (de maker) het op de post deed en dat ik het in de brievenbus vond. Volgens Ben een record.


De uitlaatbocht ziet er erg netjes gemaakt uit, goed laswerk en nergens scherpe randjes. De wanddikte lijkt mij ook prima, al heb ik geen vergelijk natuurlijk.


Er wordt ook een pakking meegeleverd. Dit is van een type die ik nog niet kende. De buitenkant is overtrokken met dun geperforeerd metaal en ook het binnenrandje, wat bloot staat aan de hete uitlaatgassen, is voorzien van een metalen flensje. Het lijkt mij geen goedkoop ding in ieder geval.


Nu nog mijzelf motiveren om een dagje dubbelgevouwen op de grond van de boot aan de motor te gaan sleutelen :sick:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 21:38 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl