Waarom zou een synthetische bereide smeerolie een rubber pakking oplossen? Indien het één van de genoemde dopes is die de niet-synthetische pakkingen oplost, welke dope doet dat dan en hoe komt dat?
Ik vind de argumenten van Jeroen hout snijden:
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan, de motoren die dat wel zijn zijn :
1- Zwaar vervuilde motoren inwendig, door de dopes komt het los en verstopt de kanalen.
(dat is ook meteen het meeste risico)
Lager speling etc, in die "speling" zat boel oude meuk wat los komt en voilla.
(veel lager risico, maar kan)
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 16:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
23 nov 2016 16:40 #786871
Het gaat niet om persoonlijke meningen maar om feiten . waarom adviseerde oa volvo petna nog steeds minerale olie , zo maar of toch om de bekende feiten, verhalen of zo iets
3 noreen heeft het over de lage temp van 212 graden F....maar dat zal de KOELwater temp zijn, die heeft denk ik weinig te maken met de OLIE temp....die zal een stuk hoger zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
23 nov 2016 16:46 #786875
-Welk bestanddeel lost niet-synthetische pakkingen op?
-Of zijn de verhalen dat oude motoren gaan lekken een gevolg van het oplossen van aangekoekt vuil zoals Jeroen beredeneert?
Zou graag wat feiten hierover willen leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
23 nov 2016 16:52 #786877
3 noreen heeft het over de lage temp van 212 graden F....maar dat zal de KOELwater temp zijn, die heeft denk ik weinig te maken met de OLIE temp....die zal een stuk hoger zijn
feiten:
koelwater MD2B ±60°C koelwater moderne automotor ±90°C. Mogelijk is er een verband met de temperatuur van de olie.
Ik sluit me aan bij Fer
Succes met het topic verder
Wel een mooi topic als ik weer eens naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik mijn kennis niet wil delen.
Een synthetische 15W40 heeft toch hetzelfde temperatuurgedrag als een minerale 15W40!?
Je moet er natuurlijk geen 5W40 ingooien wanneer 15W40 voorgeschreven is!
Lost GTL diesel eigenlijk ook pakkingen op dan? Die is ook gesynthetiseerd namelijk. In het boekje van mijn motor staat dat ie geschikt is voor "diesel". Daarmee wordt natuurlijk minerale diesel bedoeld!
Ook succes met het draadje trouwens - zou goed zijn deze jaarlijkse discussie eindelijk eens met wat onderbouwing ipv nagepraat af te kunnen sluiten.
Wat jij nu zegt is dat een lampje van 100 watt van 10 jaar terug een andere watt aanduiding heeft dan een lampje anno 2016.
100w is 100 w
Motor olie van 5w40 is viscositeit 5 koud en 40 warm, er wordt nergens in de wereld gesproken tenzij je een vol syntheet hebt die is volgens de verpakking wel 5w maar eigenlijk <5w
Als je de verschillende olien volgens dezelfde normering vergelijkt is het antwoord eenduidig.
We gaan ook niet zeggen motor 1 heeft 100 DIN pk en motor2 heeft een hoger vermogen door er gemakshalve even een gunstige normering langs te leggen, appels met peren vergelijken
De dikte is 40 bij warm. Dat warm is volgens SAE gespecificeerd als 212°F Dus niet handwarm badwater ook niet roodgloeiend heet. Nee precies bij 212°F. Nu wil het geval dat de MD2B, god moge het behoeden, NOOIT 212°F wordt. De MD2B wordt slechts 140°F. Bij die temperatuur is 5W40 synthetische olie aanzienlijk dunner dan minerale multigrade olie 20W40
Het is net zo iets als een 100Watt lamp voor 230Volt van thuis naar de boot meenemen en vinden dat hij het ook wel doet op de 12Volt accuspanning. Hij zal dan geen 100Watt verbruiken en waardeloos weinig licht produceren.
jij schrijft over sae specificaties wil jij mij het verschil aangeven tussen een sae w40 en een andere w40...? je doet precies wat ik zeg norm1 voor olie 1 en norm 2 voor olie 2
Multigrade daar is hij, elke olie is multigrade tegenwoordig half vol etc
Sinds single grade uit de mode is, men had geen zin in de winter een andere olie te gebruiken in de zomer, is alle olie multigrade geworden.
ook hier kom je met een term, die in DEZE discussie niet iets toevoegd
Bovendien staat de W niet voor Warm maar voor winter, dat even terzijde
3 noreen heeft het over de lage temp van 212 graden F....maar dat zal de KOELwater temp zijn, die heeft denk ik weinig te maken met de OLIE temp....die zal een stuk hoger zijn
feiten:
koelwater MD2B ±60°C koelwater moderne automotor ±90°C. Mogelijk is er een verband met de temperatuur van de olie.
Ik sluit me aan bij Fer
Succes met het topic verder
Wel een mooi topic als ik weer eens naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik mijn kennis niet wil delen.
ja vaak is de olie temperatuur nog hoger, 100 graden is geen uitzondering
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 00:21 #786992
Ik vind dit een mooi filmpje over de viscositeit van olie:
De man zegt dat de temp/viscositeit-curve van een minerale en een synthetische olie gelijk zijn. Als dat klopt zou de olietemp inderdaad niet uitmaken 3Noreen.
Interessant filmpje, ik hoop dat het allemaal klopt wat hij zegt.
Dit lost het probleem van TS niet op overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 05:49 #786996
Ik koop de olie voor mijn VPmotor altijd bij de VPdealer.
Die wil dan altijd heel precies weten voor welk type motor het is.
En dan komt uit het magazijn de juiste olie.
Dit topic bewijst weer eens dat je niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te zijn
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 08:15 #787018
Een synthetische 15W40 heeft toch hetzelfde temperatuurgedrag als een minerale 15W40!?
Je moet er natuurlijk geen 5W40 ingooien wanneer 15W40 voorgeschreven is!
Lost GTL diesel eigenlijk ook pakkingen op dan? Die is ook gesynthetiseerd namelijk. In het boekje van mijn motor staat dat ie geschikt is voor "diesel". Daarmee wordt natuurlijk minerale diesel bedoeld!
Ook succes met het draadje trouwens - zou goed zijn deze jaarlijkse discussie eindelijk eens met wat onderbouwing ipv nagepraat af te kunnen sluiten.
Ik vind dit een mooi filmpje over de viscositeit van olie:
De man zegt dat de temp/viscositeit-curve van een minerale en een synthetische olie gelijk zijn. Als dat klopt zou de olietemp inderdaad niet uitmaken 3Noreen.
Interessant filmpje, ik hoop dat het allemaal klopt wat hij zegt.
Dit lost het probleem van TS niet op overigens.
Interessant wat de levensduur doet met minerale olie. Dat wist ik niet precies.
Dat een minerale en synthetische olie (VAN GELIJKE RATING) nieuw dezelfde karakteristiek hebben, is duidelijk.
Maar even intunen op 4:50. Daar zegt deze meneer dat je NIET moet afwijken van wat de fabrikant voorschrijft.
Wat hij niet vertelt, is dat de dopes in mineraal en synthetisch elkaar kunnen bijten. Dat wil zeggen dat, om om te schakelen van de een naar de ander, je tenminste 2 keer kort achter elkaar de olie moet wisselen. Dit om de motor te "spoelen". In motorfietsenland (waar de specifieke belastingen veeeeel hoger zijn) is dit genoegzaam bekend.
En om dan nog terug te komen op de opmerkingen van Jeroen-Pion. Ja, het kan best prima aflopen. Aan de andere kant, weet ik dit: ik ben zo'n mannetje wat dit soort constructies ontwerpt en test. Het ontwerp van een goed glijlager met een oliedruksmering (wat onze krukassen en big-ends zijn) is een heel krikkel evenwicht tussen oliedruk, pompcapaciteit, diameter van oliesproeiers, lagerspeling en viscositeit.
Daarin zijn speling en viscositeit behoorlijk temperatuursafhankelijk. Het is niet zo heel makkelijk om dit spel goed te laten gaan.
Kogellagers en zuigers (allebei niet drukgesmeerd) zijn veel minder kritisch.
De vraag of het fundamenteel kan is alleen per motor type te beantwoorden.
Of t nu direct mis zal gaan, als je omschakeling netjes doet (olie en filter 2x vervangen) is niet eens de vraag. De werkelijke vraag is, of je t risico wilt lopen. Zeker als je t bedoelt als TS: kan ik deze ouwe meuk door mn scheepsmotortje draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 08:37 #787023
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan,
Vraag Jeroen eens naar bewijs voor die stelling; er is zero kans dat hij dat kan leveren. En daardoor is zijn bewering geen argument maar pure fantasie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 09:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 09:47 #787052
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan,
Vraag Jeroen eens naar bewijs voor die stelling; er is zero kans dat hij dat kan leveren. En daardoor is zijn bewering geen argument maar pure fantasie.
Het is ook niet waar.
In het begin van de vol-synthetische olie is daar veel mee geexperimenteerd in de motorracerij. Met, door onkunde en onwetendheid, desastreuze gevolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 09:54 #787054
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan,
Vraag Jeroen eens naar bewijs voor die stelling; er is zero kans dat hij dat kan leveren. En daardoor is zijn bewering geen argument maar pure fantasie.
Dat doet hij zelf toch al? Direct na de nog door jou geciteerde komma?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 10:21 #787062
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan,
Vraag Jeroen eens naar bewijs voor die stelling; er is zero kans dat hij dat kan leveren. En daardoor is zijn bewering geen argument maar pure fantasie.
Ik nodig de op gelegenheid heren graag eens uit bij onze R&D afdeling van cummins, zal je verbazen hoeveel fantasie ze daar hebben .
Krijg je in een 4 uur durende masterclass olie een hele andere kijk op olie in motoren, dan de onderbuik aannames die hier gegeven worden
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 10:30 #787067
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan,
Vraag Jeroen eens naar bewijs voor die stelling; er is zero kans dat hij dat kan leveren. En daardoor is zijn bewering geen argument maar pure fantasie.
Nou lever jij dan maar het bewijs dat ik niet de waarheid spreek, jij beweert het dus mag je het nu ook aantonen.
Anders is het een loze opmerking, zonder enige vorm van onderbouwing ook gebaseerd op pure fantasie
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 11:54 #787092
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan,
Vraag Jeroen eens naar bewijs voor die stelling; er is zero kans dat hij dat kan leveren. En daardoor is zijn bewering geen argument maar pure fantasie.
Nou lever jij dan maar het bewijs dat ik niet de waarheid spreek, jij beweert het dus mag je het nu ook aantonen.
Anders is het een loze opmerking, zonder enige vorm van onderbouwing ook gebaseerd op pure fantasie
Doet mij aan boer Koekoek denken.
Vraag aan Koekoek uit de 2e kamer:"Kunt u dat bewijzen mijnheer Koekoek"?
Koekoek: "Bewijst u het tegen deel"!
Boer Koekoek slimheid
ik hoef niet zoveel te bewijzen, je mag wat van me kennis van zaken van diesels aannemen, je mag het ook complete onzin vinden, mij om het even.
Hier rijd ik met een techneut van MAN Europe samen met een MAN TGA18 een ritje met een nieuwe cummins, welke nu getest wordt voor de aankomende euro 7 motoren.
Kennelijk wordt ik hier voor gevraagd door beide bedrijven omdat ze kennelijk in mij toch wel een serieus iemand zien die goede feedback kan geven hoe de motor draait en presteert en de data tijdens het rijden goed kan loggen .
Hier persen we trouwens uit een motor het maximale koppel in Frankrijk met op een dieplader een trafo van 65ton up hill 10%, meer details over de motor mag ik helaas niet geven
Ik wordt nogal vaak gevraagd voor een scheepsdiesel, vandaar dat ik opmerkte : weer eens wat anders dan een scheeps diesel......tja die had mijn collega niet zo snel door
Denk wat je wilt, ik hoef mij niet te bewijzen, hou d'r ook niet van, riekt naar opscheppen, ik doe gewoon mijn dingetjes op heel veel verschillende vlakken die toch dicht bij elkaar liggen, daar verdien ik geld mee, en stort dat het liefste in mijn Pion
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Is niet rot of persoonlijk bedoeld maar ik vertrouw net ietsje meer op mijn VP2003 handleiding van jouw betoog , komt inderdaad door onervarenheid en gebrek aan kennis maar niet iedereen kan nu eenmaal alles weten over een scheepsmotor en olie en de eigenschappen daarvan ondanks dat ik 41 jaar bij de grootste olieboer heb gewerkt in het land
En eerlijk gezegd wil ik ook niet alles weten want daar hebben ze handleidingen voor geschreven en dat daar heel wat (geld)politiek bij zit zal best wel maar waar is dat niet van daag de dag ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Vol synthetische motorolie in MD2B ?
24 nov 2016 13:43 #787126
Is niet rot of persoonlijk bedoeld maar ik vertrouw net ietsje meer op mijn VP2003 handleiding van jouw betoog , komt inderdaad door onervarenheid en gebrek aan kennis maar niet iedereen kan nu eenmaal alles weten over een scheepsmotor en olie en de eigenschappen daarvan ondanks dat ik 41 jaar bij de grootste olieboer heb gewerkt in het land
En eerlijk gezegd wil ik ook niet alles weten want daar hebben ze handleidingen voor geschreven en dat daar heel wat (geld)politiek bij zit zal best wel maar waar is dat niet van daag de dag ?
Maar dat zeg ik toch ook niet, je manual verteld je wat je moet of het beste kunt gebruiken!
Grappig is dat het pdf'je van mephisto van mercruiser een update bevat van een wijziging.
Dit komt zeer vaak voor, bij de release van de motor worden de specs vast gesteld, dan gaat zo'n motor de gebruiksfase in, dan gaan er motoren stuk, elke fabrikant kijkt waarom dat is gebeurt.
Dan kan blijken dat er een modificatie nodig is om verdere garantie claims te voorkomen, dus zorg ook dat je dan het laatste manual hebt met de laatste rev date
Het enige waar ik op reageerde is het feit dat mineraal half of vol syntheet je motor slopen, ik geef hier direct na aan wat wel de gevolgen kunnen zijn en hoe deze ontstaan.
Dus ik dacht dat ik behoorlijk had uitgelegd, waarom je het NIET moet doen, niet omdat het in je Manual staat dat je het NIET moet doen maar ook wat het in de motor doet, en waarom hij eventueel stuk kan gaan.
maar zet daar de kanttekening bij dat als de motor gezond is, je zeker een hoogwaardigere olie kunt gebruiken, dan bv een mineraal.
Het risico van bv loskomende vervuiling is er niet want deze motor is schoon.
Ik heb het ook niet over afwijken van de viscositeit van de olie alleen over de samenstelling dat is totaal iets anders.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Voor mij is die technical note van Mazda die Mephisto gepost heeft voldoende bewijs dat synthetische olie lekkage kan geven door aantasting van sommige rubbersoorten.
De stelling dat lekkage dus slechts veroorzaakt zou kunnen worden door het afbreken van aangekoekte vervuiling (die bij oude vervuilde motoren bijdragen aan de afdichting) is dus onjuist.