Meeste wat hierboven genoemd wordt is echt absolute onzin!!!
Vol synthetische olie is veel beter dan welke oudere olie soort ook, en gedraagd zich veel stabieler, in smering koeling etc
Dat je keerringen eraan gaan??? dat kan inderdaad, maar dan waren je keerringen ook al aan gort, alleen de dopes van de syn olie helpen een een lekkage die toch wel was gekomen naar een veel eerder tijdstip.
Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan, de motoren die dat wel zijn zijn :
1- Zwaar vervuilde motoren inwendig, door de dopes komt het los en verstopt de kanalen.
(dat is ook meteen het meeste risico)
Lager speling etc, in die "speling" zat boel oude meuk wat los komt en voilla.
(veel lager risico, maar kan)
Deze motor was al end of life of versleten!!! denk nu eens na over het stuk lopen in zwaar weer
Mijn Farymann loopt na revisie op castol vol syn, bijna 2 dagen volgas gelopen 16 uur per dag.
Dan heb ik een Alfaatje Guillia 2.0 Nord lust het spul als geen ander, en komt toch echt uit de tijd dat half syntheet heel hip was
Wel moet je checken welke olie je gebruikt in het algemeen, maar geldt dat niet voor alles ?
Dus loopt je motor op 10w40 api dat en dat zie manual, zoek je daar de de syntheet bij die daar in elk geval aan vol doet.
Weet je nou die motor van mij is een oudje, olie verversen is de afgelopen 15 ~ 20 jaar te weinig uitgevoerd en vaak ook nog met goedkope bagger

tja dan zou ik voor safe gaan en lekker houden wat het beestje altijd te eten heeft gehad.
Maar om syn olie nogmaals als engine killer te bestempelen is absolute onzin!!!! die motoren waren al ver heen, en het proces is iets versnelt