Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vol synthetische motorolie in MD2B ?

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 07:56 #786717

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Ik heb nog een flinke hoeveelheid vol-synthetische motorolie (5w40) staan, van een auto die ik niet meer heb:
wat kan er gebeuren als ik dit in mijn VP MD2B zou doen ?
Er staat minerale olie voorgeschreven voor deze motor, maar destijds (=1973) bestond nog geen vol-synthetische olie.

Groet,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 08:00 #786718

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Niet doen. Lekker bij mineraal houden in die md2b

Heb je elders ook al eerder als.antwoord gehad

watersportforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=2932
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 08:03 #786721

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Inderdaad niet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 08:29 #786727

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9242
Niet doen.

Een motor en de olie zijn behoorlijk nauw op elkaar afgestemd.

De afdcithingen hebben een andere chemische bestendingheid nodig.

De viscositeitscurve en draaggedrag zijn anders.

Daarbij kunnen diverse dopes niet gemengd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 11:06 #786775

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Gebruik al jaren volledige synthetisch olie in mijn Volvo MD7a en ook in de keerkoppeling.

Nooit problemen tegengekomen die verband houden met de toegepaste oliesoort.

Volledig synthetische olie heeft zo veel betere eigenschappen dan minerale of een half synthetische olie.

Hoewel Volvo het gebruik synthetische olie af raad.

Als je motor erg vervuild is moet je dit uiteraard niet doen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 11:39 #786783

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Soms heb je geluk in het leven ? B) maar is niet vanzelfsprekend. Maar vraag me af waarom je enig risico neemt of wilt nemen ? Stel me dan altijd voor dat je in slecht weer o.i.d. bent en je motor keihard nodig zou hebben b.v. en de motor loopt in de soep en later blijkt dat het door verkeerde olie komt. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 11:57 #786785

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17592
De viscositeit van multigrade olie wordt aangegeven met twee getallen. Het eerste getal is de viscositeit bij lage temperatuur de tweede is de viscositeit bij 100o Celsius.
Wat nu opgemerkt moet worden is dat de voorgeschreven olie voor de MD2B bij lage temperatuur veel dikker is dan de synthetische. De voorgeschreven olie bereikt pas bij 100o de zelfde viscositeit als de synthetische. Het is echter het geval dat die temperatuur bij de MD2B, als het goed is, nooit gehaald zal worden. Het betreft een direct gekoelde motor die een bedrijfstemperatuur van ±60o heeft. De synthetische olie zal bij die temperatuur een veel grotere viscositeit hebben dan de minerale variant. Het gevolg van het gebruik van synthetische olie is dat je met veel te dunne olie rondvaart. Met op den duur alle gevolgen van dien.

Conclusie niet doen dus.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 12:05 #786790

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Zo dramatisch is het natuurlijk niet. Als bezwaar wordt soms aangegeven dat de afdichtingen van een oudere motor niet bestand zouden zijn tegen volledig synthetische olie en er lekkage kan ontstaan.

Hiervan niets gemerkt.

Het is al een oude discussie. Persoonlijk prefereer ik, als technicus, de betere smeer eigenschappen van volledige synthetisch olie boven de eventuele nadelige gevolgen.

Mijn MD7A heeft interkoeling en een 80o thermostaat, waardoor motor op een hogere bedrijfstemperatuur werkt. Hetgeen ook wat gunstiger is voor de smeerolie.

Nogmaals met een motor vol sludge moet je dit natuurlijk niet toepassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 12:07 #786793

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17592
brambo schreef :
Zo dramatisch is het natuurlijk niet. Als bezwaar wordt soms aangegeven dat de afdichtingen van een oudere motor niet bestand zouden zijn tegen volledig synthetische olie en er lekkage kan ontstaan.

Hiervan niets gemerkt.

Het is al een oude discussie. Persoonlijk prefereer ik, als technicus, de betere smeer eigenschappen van volledige synthetisch olie boven de eventuele nadelige gevolgen.

Mijn MD7A heeft interkoeling en een 80o thermostaat, waardoor motor op een hogere bedrijfstemperatuur werkt. Hetgeen ook wat gunstiger is voor de smeerolie.

Nogmaals met een motor vol sludge moet je dit natuurlijk niet toepassen.

Good for you.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 12:20 #786794

Meeste wat hierboven genoemd wordt is echt absolute onzin!!!

Vol synthetische olie is veel beter dan welke oudere olie soort ook, en gedraagd zich veel stabieler, in smering koeling etc

Dat je keerringen eraan gaan??? dat kan inderdaad, maar dan waren je keerringen ook al aan gort, alleen de dopes van de syn olie helpen een een lekkage die toch wel was gekomen naar een veel eerder tijdstip.

Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan, de motoren die dat wel zijn zijn :

1- Zwaar vervuilde motoren inwendig, door de dopes komt het los en verstopt de kanalen.
(dat is ook meteen het meeste risico)

Lager speling etc, in die "speling" zat boel oude meuk wat los komt en voilla.
(veel lager risico, maar kan)

Deze motor was al end of life of versleten!!! denk nu eens na over het stuk lopen in zwaar weer ;)

Mijn Farymann loopt na revisie op castol vol syn, bijna 2 dagen volgas gelopen 16 uur per dag.

Dan heb ik een Alfaatje Guillia 2.0 Nord lust het spul als geen ander, en komt toch echt uit de tijd dat half syntheet heel hip was ;)

Wel moet je checken welke olie je gebruikt in het algemeen, maar geldt dat niet voor alles ? :unsure:

Dus loopt je motor op 10w40 api dat en dat zie manual, zoek je daar de de syntheet bij die daar in elk geval aan vol doet.

Weet je nou die motor van mij is een oudje, olie verversen is de afgelopen 15 ~ 20 jaar te weinig uitgevoerd en vaak ook nog met goedkope bagger :evil: tja dan zou ik voor safe gaan en lekker houden wat het beestje altijd te eten heeft gehad.

Maar om syn olie nogmaals als engine killer te bestempelen is absolute onzin!!!! die motoren waren al ver heen, en het proces is iets versnelt :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 12:23 #786795

van oilspecifications.org een lijstje additieven in moderne olie.
Sommige daarvan zal een MD2 niet leuk vinden....

Detergent Additive
An additive mixed to fuel and lubricants in order to keep the engine clean. The most used detergent additives in motor oils are metallic soaps that have enough base reserves to neutralize the acids formed during engine operation.

Dispersant Additive
An additive, which keeps the solid contaminants in colloid suspension, thus prevents the oil sludge and varnish buildup on the engine parts. This additive is usually non metallic (ashless) and it’s used together with detergent additives.

EP Additive
Lubricant additive that prevents the seizing of the sliding surfaces under extreme pressure conditions.

Anti foam additive
An additive to reduce the foaming of petroleum products. Can be silicone to destroy the surface bubbles or polymer to reduce the count of small internal bubbles.

Anti-Wear Additive
An additive that creates a thin layer with good adhesive properties in order to prevent metal-to-metal contact at high-load spots.

Corrosion Inhibitor
An additive that protects the lubricated metal parts from the chemical attacks caused by water or other contaminants.

Viscosity modifier
Lubricant additive, usually a polymer that provides beneficial rheological properties to lubricating oils, such as reducing the tendency of an oil’s viscosity to change with temperature.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 12:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 12:39 #786797

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17592
Jeroen-pion schreef :
Mijn Farymann loopt na revisie op castol vol syn, bijna 2 dagen volgas gelopen 16 uur per dag.

Mijn VP van mijn vorige boot heeft nu zonder revisie 6500 uur er opzitten. :P 32 uur ?? :laugh:

We zitten niet op één lijn wat betreft verwachting hoe lang een motor mee moet kunnen.
Fake it till you make it
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 12:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 13:45 #786813

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Jeroen, Je hebt gelijk voor de meeste motoren die pakkingen en keeringen van synthetisch materiaal hebben. En eerlijk gezegd dat zijn de meesten. Maar dat is zeker voor oudere motoren niet altijd te zeggen. Bij deze motoren die bog geen synthetische pakkingen hebben zullen altijd lekkages optreden. Bij de motoren die al wel synthetische pakkinhen hebben zal er alleen lekkage optreden bij keerringen indien dit op koolresten of vervuiling nog heeft afgedicht.
In dat geval was hij toch al erg dicht bij een revisie.
Maar zeker motoren van voor de 90 er jaren is er de mogelijkheid dat er nog ouderwetse pakkingen zijn. Enkel na een revisie zou ik daar een syntheet in durven gooien.
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 13:46 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 14:14 #786819

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17592
Gewone synthetische olie ( 5W40 )is bij de lage bedrijfstemperatuur van een direct gekoelde motor te dun. De lagers en oliepomp zijn voor die dunnere olie niet ontworpen. Dus de oliefilm is te dun. Gevolg een te lage oliedruk en assen liggen in lagering te rammelen.
Je zou dus een dikkere variant synthetische olie nodig hebben. Alleen die zijn moeilijk te verkrijgen.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 14:33 #786821

3Noreen schreef :
Gewone synthetische olie ( 5W40 )is bij de lage bedrijfstemperatuur van een direct gekoelde motor te dun. De lagers en oliepomp zijn voor die dunnere olie niet ontworpen. Dus de oliefilm is te dun. Gevolg een te lage oliedruk en assen liggen in lagering te rammelen.
Je zou dus een dikkere variant synthetische olie nodig hebben. Alleen die zijn moeilijk te verkrijgen.

De SAE spec is 5w 40 is 5w40

Wat jij nu zegt is dat een lampje van 100 watt van 10 jaar terug een andere watt aanduiding heeft dan een lampje anno 2016.

100w is 100 w

Motor olie van 5w40 is viscositeit 5 koud en 40 warm, er wordt nergens in de wereld gesproken tenzij je een vol syntheet hebt die is volgens de verpakking wel 5w maar eigenlijk <5w

Als je de verschillende olien volgens dezelfde normering vergelijkt is het antwoord eenduidig.

We gaan ook niet zeggen motor 1 heeft 100 DIN pk en motor2 heeft een hoger vermogen door er gemakshalve even een gunstige normering langs te leggen, appels met peren vergelijken :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 15:00 #786825

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Nog een aanvullend advies voor jullie oliebollen:

een volledig plantaardige olie nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 15:03 #786826

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Ter aanvulling:
er zit nu mineraal '15W40 Diesel'in.

Groet,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 15:14 #786833

Ik vind de discussie erg interessant en zeker ook de technische onderbouwing van alle voors en tegens.

Ik snap alleen niet dat TS een paar liter olie over heeft en die dan maar in zijn motor wil gooien. Koop gewoon een 5 liter vaatje bij de automaterialen zaak in de juiste specs en gooi dat erin. Kost hoogstens 20 of 25 euro en dan is deze discussie overbodig. Daar zou ik geen enkel risico voor willen lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 15:20 #786838

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Helemaal eens met Maarten-Jan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 15:42 #786847

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De dunne oliesoorten zijn ontwikkeld voor de moderne motoren. Lagere inwendige wrijving,dus zuiniger. De motorenfabrieken houden daar rekening mee door o.a. lagerspelingen kleiner te maken. De syntheten hebben betere eigenschappen dan de normale olie. Een hele belangrijke eigenschap is dat de oliefilm sterker waardoor het mogelijk is met hele klein spelingen te werken zonder dat er contact ontstaat tussen de te smeren delen.
Ik zou mooi 15 w 40 blijven gebruiken voor je MD2
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 15:55 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 16:09 #786856

douwe schreef :
De dunne oliesoorten zijn ontwikkeld voor de moderne motoren. Lagere inwendige wrijving,dus zuiniger. De motorenfabrieken houden daar rekening mee door o.a. lagerspelingen kleiner te maken. De syntheten hebben betere eigenschappen dan de normale olie. Een hele belangrijke eigenschap is dat de oliefilm sterker waardoor het mogelijk is met hele klein spelingen te werken zonder dat er contact ontstaat tussen de te smeren delen.
Ik zou mooi 15 w 40 blijven gebruiken voor je MD2

Zeker bij een diesel erg belangrijk met de hogere compressie, goed opgemerkt!

Verder vermelde TS niet wat er nu voor geschreven staat, maar als dat in zijn geval 15w40 is kan de olie die hij heeft staan zeker niet laat dat duidelijk zijn. Ken zeker niet alle motoren en zegt mij ook even niets wat daar in moet in de MD2B

Maar nogmaals met een goede vol syntheet van 15w40 is dus niets mis.

Wat er eventueel kan gebeuren val ik in herhaling ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 16:21 #786858

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De st schrijf dat mineraal is voorgeschreven en dit moet een 15w40 zijn dat er niet bij stond maar bij MD motoren gebruikelijk is.



Scheepsdiesel gebruiken minerale olie ten zij in de handleiding expleziet staat dat het een synthetisch olie


Scheepsdiesel met onse moderne automotoren vergelijken is onzin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 16:22 #786859

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17592
Jeroen-pion schreef :

De SAE spec is 5w 40 is 5w40

Wat jij nu zegt is dat een lampje van 100 watt van 10 jaar terug een andere watt aanduiding heeft dan een lampje anno 2016.

100w is 100 w

Motor olie van 5w40 is viscositeit 5 koud en 40 warm, er wordt nergens in de wereld gesproken tenzij je een vol syntheet hebt die is volgens de verpakking wel 5w maar eigenlijk <5w

Als je de verschillende olien volgens dezelfde normering vergelijkt is het antwoord eenduidig.

We gaan ook niet zeggen motor 1 heeft 100 DIN pk en motor2 heeft een hoger vermogen door er gemakshalve even een gunstige normering langs te leggen, appels met peren vergelijken :whistle: :whistle:

De dikte is 40 bij warm. Dat warm is volgens SAE gespecificeerd als 212°F Dus niet handwarm badwater ook niet roodgloeiend heet. Nee precies bij 212°F. Nu wil het geval dat de MD2B, god moge het behoeden, NOOIT 212°F wordt. De MD2B wordt slechts 140°F. Bij die temperatuur is 5W40 synthetische olie aanzienlijk dunner dan minerale multigrade olie 20W40

Het is net zo iets als een 100Watt lamp voor 230Volt van thuis naar de boot meenemen en vinden dat hij het ook wel doet op de 12Volt accuspanning. Hij zal dan geen 100Watt verbruiken en waardeloos weinig licht produceren.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 16:23 #786861

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Op mijn site staat het een en ander over olieen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 23 nov 2016 16:27 #786862

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
3Noreen schreef :
De synthetische olie zal bij die temperatuur een veel grotere viscositeit hebben dan de minerale variant. Het gevolg van het gebruik van synthetische olie is dat je met veel te dunne olie rondvaart.

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar voor het goede begrip, bedoel je niet het tegenovergestelde?

Dat synthetische olie dus een veel lagere viscositeit heeft (dus dunner is) dan minerale bij relatief lage temperatuur?
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 16:28 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl