Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vol synthetische motorolie in MD2B ?

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 14:05 #787129

Nachtvlinder schreef :
Voor mij is die technical note van Mazda die Mephisto gepost heeft voldoende bewijs dat synthetische olie lekkage kan geven door aantasting van sommige rubbersoorten.

De stelling dat lekkage dus slechts veroorzaakt zou kunnen worden door het afbreken van aangekoekte vervuiling (die bij oude vervuilde motoren bijdragen aan de afdichting) is dus onjuist.

ZUCHT wie beweert dat hier dan ??? niemand!!, verder is dat nog het minste probleem, de "Rommel"verstopt je olie kanalen, zoals ik eerder zei, dat is pas een serieus probleem wat er kan optreden, als je er achter komt kun je ook je trouwe dieseltje weg gooien.

Poosje terug nog een motor onder handen gehad waar nooit de olie was ververst, ja met het juiste spul bijgevuld, inwendig was het net een schoonsteen zoveel aanslag, heb nog een foto van de kleppen zal eens zoeken , modder, gooi daar nu geen nieuwe verse olie op, als dat gaat rond zweven einde oefening, althans grote kans.

Motor gedemonteerd, carter deksel eraf als de andere deksels, spoelen schoonmaken, in elkaar zetten, en weer olie erop.

Verder is de rotatie motor zoals genoemd, inderdaad een behoorlijk afwijkende motor, maar dan ook werkelijk in alles.

Het lekken van keerringen komt voor uit het feit dat de keerringen door de jaren heen uitharden, en niet meer flexibel zijn, soms gooien mensen een additief in de olie die de keerringen weer soepel zou maken, soms werkt dit soms niet.

Een uitgeharde keerring is niet bevorderlijk voor de as die daar in loopt, overmatige slijtage, en slechte afdichting.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 14:18 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 15:09 #787142

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Snapt er nog iemand waarom die fijne dunne volsynthetische olie eigenlijk in gebruik gekomen is? Als je dat weet, dan snap je ook waarom het geen meerwaarde heeft in al die oude ;) dieseltjes.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 15:36 #787149

Proost schreef :
Snapt er nog iemand waarom die fijne dunne volsynthetische olie eigenlijk in gebruik gekomen is? Als je dat weet, dan snap je ook waarom het geen meerwaarde heeft in al die oude ;) dieseltjes.

Als jij dit gelezen hebt snap je wat het voordeel is van synthetische olie, nu moet ik wel zeggen dat de ANWB dit schrijft, niet 1 van de betrouwbaarste info bronnen.

Hier leggen ze het een beetje in jip en janneke taal uit



klik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 16:09 #787159

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :
ik hoef niet zoveel te bewijzen, je mag wat van me kennis van zaken van diesels aannemen, je mag het ook complete onzin vinden, mij om het even.

Hier rijd ik met een techneut van MAN Europe samen met een MAN TGA18 een ritje met een nieuwe cummins, welke nu getest wordt voor de aankomende euro 7 motoren.



Kennelijk wordt ik hier voor gevraagd door beide bedrijven omdat ze kennelijk in mij toch wel een serieus iemand zien die goede feedback kan geven hoe de motor draait en presteert en de data tijdens het rijden goed kan loggen ;) .

Hier persen we trouwens uit een motor het maximale koppel in Frankrijk met op een dieplader een trafo van 65ton up hill 10%, meer details over de motor mag ik helaas niet geven :evil:

Ik wordt nogal vaak gevraagd voor een scheepsdiesel, vandaar dat ik opmerkte : weer eens wat anders dan een scheeps diesel......tja die had mijn collega niet zo snel door :laugh: :laugh: :laugh:

Denk wat je wilt, ik hoef mij niet te bewijzen, hou d'r ook niet van, riekt naar opscheppen, ik doe gewoon mijn dingetjes op heel veel verschillende vlakken die toch dicht bij elkaar liggen, daar verdien ik geld mee, en stort dat het liefste in mijn Pion :woohoo: :woohoo:

Toch heb ik aan het bovenstaand een keer getwijfeld toen je in een andere post beweerde dat je bij een motor alleen brandstof hoefde toe te voeren om een motor te laten draaien.
Misschien had je de text niet helemaal goed geredigeerd ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 16:13 #787162

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Jeroen-pion schreef :
Ik nodig de op gelegenheid heren graag eens uit bij onze R&D afdeling van cummins, zal je verbazen hoeveel fantasie ze daar hebben

Lijkt me een goed idee ! Wanneer gaan we ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 16:16 #787164

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17591
Fake it till you make it
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 16:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 16:28 #787166

3Noreen schreef :
In older engines where the carbon has built up over a number of years detergents can have a scouring effect, causing the carbon to flake off, blocking up oil galleries and spray jets

inderdaad, wat ik al zo'n beetje in mijn eerste reaktie zei in dit topic:

Er is nog nooit een motor stuk gelopen omdat hij van mineraal of half naar syntetisch is gegaan, de motoren die dat wel zijn zijn :

1- Zwaar vervuilde motoren inwendig, door de dopes komt het los en verstopt de kanalen.
(dat is ook meteen het meeste risico)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 17:31 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 16:31 #787168

CeesS schreef :
Jeroen-pion schreef :
Ik nodig de op gelegenheid heren graag eens uit bij onze R&D afdeling van cummins, zal je verbazen hoeveel fantasie ze daar hebben

Lijkt me een goed idee ! Wanneer gaan we ?

Ik zal een mailtje versturen of ze data kunnen geven, waar ze een rondleiding willen geven, als ik daar antwoord op heb, zal ik dat hier posten.

Zeer leuk en leerzaam :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 16:38 #787172

douwe schreef :
Jeroen-pion schreef :
ik hoef niet zoveel te bewijzen, je mag wat van me kennis van zaken van diesels aannemen, je mag het ook complete onzin vinden, mij om het even.

Hier rijd ik met een techneut van MAN Europe samen met een MAN TGA18 een ritje met een nieuwe cummins, welke nu getest wordt voor de aankomende euro 7 motoren.



Kennelijk wordt ik hier voor gevraagd door beide bedrijven omdat ze kennelijk in mij toch wel een serieus iemand zien die goede feedback kan geven hoe de motor draait en presteert en de data tijdens het rijden goed kan loggen ;) .

Hier persen we trouwens uit een motor het maximale koppel in Frankrijk met op een dieplader een trafo van 65ton up hill 10%, meer details over de motor mag ik helaas niet geven :evil:

Ik wordt nogal vaak gevraagd voor een scheepsdiesel, vandaar dat ik opmerkte : weer eens wat anders dan een scheeps diesel......tja die had mijn collega niet zo snel door :laugh: :laugh: :laugh:

Denk wat je wilt, ik hoef mij niet te bewijzen, hou d'r ook niet van, riekt naar opscheppen, ik doe gewoon mijn dingetjes op heel veel verschillende vlakken die toch dicht bij elkaar liggen, daar verdien ik geld mee, en stort dat het liefste in mijn Pion :woohoo: :woohoo:

Toch heb ik aan het bovenstaand een keer getwijfeld toen je in een andere post beweerde dat je bij een motor alleen brandstof hoefde toe te voeren om een motor te laten draaien.
Misschien had je de text niet helemaal goed geredigeerd ;)

Ik kan me die post nog wel herinneren , wat ik zei was en laat ik het nu anders formuleren, we regelen de hoeveelheid brandstof in de motor.

Duurt niet lang meer en ook dat is niet meer waar, sinds de turbo en de turbo met variable schoepenverstelling en de nu steeds meer gebruikt bi turbo (klein / groot) zijn we de ook de lucht aardig aan het regelen.

Dus in zoverre, zeg ik het niet juist over de huidige generatie motoren, en heb jij helemaal gelijk, dat het niet juist is wat ik zeg! :blush:

Maar bij onze bootjes............ :lol:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 16:39 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 17:10 #787174

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik plaatste dat service bulletin van die rx8 inderdaad een beetje expres omdat dat inderdaad een zeer byzondere en gevoelige wankelmotor is.

Maar ook omdat dat een van de motoren is waarvan ik met zekerheid wist dat deze een keerring type hadden van een rubbertype wat niet goed gaat in combinatie met synthetische olie. Terwijl het wel een.motor is waar je vanuit je gevoel snel een synthetische olie in zou willen gebruiken.

En dat is juist om aan te geven dat leeftijd of complexiteit weinig zegt. Maar dat het verstandig is om niet eigenwijs te zijn en altijd het advies van de fabrikant te volgen. Bjj geen advies is mineraal 15 w 40 altijd eem veilige keuze. Immers geen olie is slechter dan verkeerde olie

Maar jeroen, leuk die olie sessie. Count me in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 21:56 #787250

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
In deze discussie worden telkens de verschillende eigenschappen van motorolie door elkaar gehaald.

- De basisolie Synthetisch of Mineraal
- De dopes
- De viscositeit: SAE
- De kwaliteit/specificatie: API, ACEA en/of proprietary specificatie

Er bestaat geen causaliteit tussen deze eigenschappen, wel een correlatie.

@ TS; Doe maar niet.
En dan niet omdat het een synthetische olie betreft, maar omdat de dopes in moderne motorolien vuil losweken dat beter op zijn plaats blijft zitten. Met name bij keerringen gaat het nogal eens lekken na overschakelen op hoogwaardige olie

@ Jeroen-pion; Als Alfist noem je je Bella toch geen Guillia.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 22:01 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 22:54 #787264

Ome Ed schreef :
In deze discussie worden telkens de verschillende eigenschappen van motorolie door elkaar gehaald.

- De basisolie Synthetisch of Mineraal
- De dopes
- De viscositeit: SAE
- De kwaliteit/specificatie: API, ACEA en/of proprietary specificatie

Er bestaat geen causaliteit tussen deze eigenschappen, wel een correlatie.

@ TS; Doe maar niet.
En dan niet omdat het een synthetische olie betreft, maar omdat de dopes in moderne motorolien vuil losweken dat beter op zijn plaats blijft zitten. Met name bij keerringen gaat het nogal eens lekken na overschakelen op hoogwaardige olie

@ Jeroen-pion; Als Alfist noem je je Bella toch geen Guillia.

Sorry Ome Ed ik blijf dat steeds verkeerd spellen, dan te bedenken dat ik ruim 10 jaar eigenaar was van een Italiaanse garage ;)

Maar hoe het rijd is gelukkig niet te beschrijven, dus daar ga ik de mist niet mee in :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 24 nov 2016 23:52 #787267

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Jeroen-pion schreef :
Maar hoe het rijd is gelukkig niet te beschrijven, dus daar ga ik de mist niet mee in :laugh:

Alleen Alfisten begrijpen dat. :)
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 07:10 #787280

Alfisten.... Zijn dat die mensen die in auto's rijden die minder lang meegaan dan de olie die erin zit?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 08:07 #787294

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30050
Baasklusje schreef :
Alfisten.... Zijn dat die mensen die in auto's rijden die minder lang meegaan dan de olie die erin zit?

Nee, dat zijn die lui waar de verzekeringsmaatschappijen van balen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 08:15 #787299






BK en de Stegosaurus die beide op mij reageren, JULLIE vervelen je echt :woohoo: wat is er aan de hand jongens?????
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 nov 2016 08:17 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 11:16 #787348

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
:laugh: :laugh: :laugh:
hou nou op, ben nog aan t werk en word steeds verleid om hier te gluren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 12:20 #787355

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Baasklusje schreef :
Alfisten.... Zijn dat die mensen die in auto's rijden die minder lang meegaan dan de olie die erin zit?

Nee

lodewijk stegman schreef :
Nee, dat zijn die lui waar de verzekeringsmaatschappijen van balen.

Na meer dan een miljoen km ervaring, incl. 5 Alfa's, 82% no-claim korting. Stegman zelf?
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 13:41 #787372

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :





BK en de Stegosaurus die beide op mij reageren, JULLIE vervelen je echt :woohoo: wat is er aan de hand jongens?????

Heel eenvoudig! En voor mij geldt dat ook! HET ZEILSEIZOEN IS AFGELOPEN!!!!! ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 nov 2016 13:43 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 15:10 #787396

Ome Ed schreef :
Na meer dan een miljoen km ervaring, incl. 5 Alfa's

Heb je daar meer dan 5 Alfa's voor nodig, die miljoen km?
Dat kan ook met 2 Volvo's.... :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 15:53 #787404

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Baasklusje schreef :
Ome Ed schreef :
Na meer dan een miljoen km ervaring, incl. 5 Alfa's

Heb je daar meer dan 5 Alfa's voor nodig, die miljoen km?
Dat kan ook met 2 Volvo's.... :woohoo:

Iets van peren met appels vergelijken ?? :laugh: :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 15:55 #787405

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30050
Ome Ed schreef :

Na meer dan een miljoen km ervaring, incl. 5 Alfa's, 82% no-claim korting.

Gefeliciteerd, Ome Ed.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 16:25 #787409

douwe schreef :
Jeroen-pion schreef :





BK en de Stegosaurus die beide op mij reageren, JULLIE vervelen je echt :woohoo: wat is er aan de hand jongens?????

Heel eenvoudig! En voor mij geldt dat ook! HET ZEILSEIZOEN IS AFGELOPEN!!!!! ;)

Hou toch op Stegosaurus en BK reageren nooit op mijn als ik zelden iets zinnigs zeg, als ze nu wel op onzin van mij reageren, dan uhm...............

Is het 50+ bingooooo paleis failliet ofzo ? :unsure: :unsure: :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 nov 2016 16:25 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 16:34 #787413

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het gaat lekker hier, 3 pagina’s waarmee de topic start niet is geholpen.

Het lijkt mij het beste dat de mods even wat wissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol synthetische motorolie in MD2B ? 25 nov 2016 16:40 #787415

Fer schreef :
Het gaat lekker hier, 3 pagina’s waarmee de topic start niet is geholpen.

Het lijkt mij het beste dat de mods even wat wissen

Nou dan kunnen ze ondertussen het halve forum wissen van deze week :laugh: :laugh: :laugh:

On topic ik geloof dat de vraag van zijn olie meer dan goed is beantwoord ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 nov 2016 16:41 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl