Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie!

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 07 nov 2017 21:17 #889039

Ik heb al een tijdje 'last' van problemen met de koeling van mijn 39 jaar oude Volvo Penta MD7A motor.
Er komt vrij weinig koelwater uit de uitlaat, en (vooral) de kop wordt erg warm. Er is op het forum vrij veel over de problemen met de koeling van deze motor te vinden, en uiteraard heb ik die verhalen uitgebreid gelezen.

Daaruit heb ik geconcludeerd dat ook mijn motor ook weleens last zou kunnen hebben van verstopte koelkanalen, en dus werd het van de winter maar eens tijd om die op te lossen ;)
Via Fer heb ik de complete set met benodigde onderdelen aangeschaft, en afgelopen vrijdag ging de boot op de kant, dus was dat gelijk een mooie gelegenheid om de motor maar eens van binnen te bekijken...

Het viel me eigenlijk nog niet echt tegen wat ik zag, maar ik zou ook graag even jullie mening erover horen, zie de foto`s. Er zat wel aardig wat zwarte roetaanslag in de kop en het uitlaatspruitstuk. Ik vond de cilinders er wel aardig goed uitzien, maar dat is zonder ook maar enige voorkennis. Kan er iemand iets over zeggen op basis van de foto's? Er zaten in ieder geval geen duidelijke groeven in de cilinderwanden, en als ik er diesel op gooide bleef het er gewoon netjes op staan.

Wel aardig wat roest op de verbinding thermostaathuis met waterverdeler:



Verder wel her en der wat roest:




De kop is eraf!




En verder thuis: de waterverdeler / uitlaatspruitstuk. Hier zit wel duidelijk meer rommel in:




Wat wel echt opviel is de 'toegang' van het koelwater naar het uitlaatspruitstuk, dit zat helemaal dicht. Wat erin zat was echter zacht, het leek meer op vergane rubbertjes ofzo, en het was er ook zo uit:




En dan de onderkant van de kop zelf, ook wel wat troep in de gaatjes:



Het verwijderen van de verstuivers was nog wel een klusje. De eerste ging er nog redelijk makkelijk uit na wat kruipolie erbij gespoten te hebben. Toen hij eenmaal wat bewoog kon ik hem er zo uittrekken. De tweede wilde echter niet los. Die heb ik eruit gedrukt door de draadeinden waarmee de verstuiver normaal op z`n plek gehouden wordt tijdelijk te vervangen door wat lange bouten en een ring en een moer ONDER de plaatjes waarmee de verstuiver vast zit. Door die moeren omhoog te draaien kon ik de verstuiver eruit drukken. Ook toen hij eenmaal bewoog, kon hij er niet zomaar uit, maar door gewoon rustig om en om de moeren omhoog te draaien is het gelukt.

Ik heb nog wel 1 vraag: waar zit de 'drain' voor het koelwater ergens? Ik heb de motor tot nu toe altijd in de winter gevuld met antivries, dus ik heb nog nooit de noodzaak gezien het water eruit te laten lopen. Is het toevallig het rood omcirkelde geval op onderstaande foto?




Ik zal jullie verder op de hoogte houden van de vorderingen!

Reinier
Laatst bewerkt: 07 nov 2017 21:26 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 07 nov 2017 22:14 #889056

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Je hebt het in elk geval grondig aan gepakt. Op basis van de foto's zou ik me niet zorgen maken over je blok. Echter een monteur met ervaring zal daar vast nog wel wat in zien. Zeker als hij de onderdelen in het echt kan zien.
Je bevestigt wel mijn beeld dat het lichten van de kop minder noodzakelijk is dan het demonteren van koelwater/uitlaatspruitstuk.

Het rode cirkeltje zit idd om de aftapplug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 07 nov 2017 23:12 #889075

Ik denk inderdaad dat het voor de koelproblemen goed zou kunnen werken om de kop te laten zitten en het uitlaatspruitstuk er wel af te halen. Kop en blok zal dan met spoelen een heel eind goedkomen.
Echter: dat weet je pas als je de kop eraf hebt ;)

Nu kan ik wel gelijk de boel eens even goed reinigen (er zat/zit op sommige plekken wel 2 mm dik roet op) en de kleppen weer netjes slijpen. Ik kon het niet laten om de eerste klep even te proberen, en die zag er vrij snel een stuk beter uit. Dus met wat meer tijd komt dat denk ik wel goed.

Mooi dat dat inderdaad de aftapplug is. Jammer alleen dat het ding nogal aardig vastzat, en met de spullen die ik bij me had kreeg ik hem nog niet los. Binnenkort maar even met wat meer gereedschap EN de kruipolie aan de slag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 09 nov 2017 18:39 #889703

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Het zag er bij mijn kop/blok ook zo uit. De gaten in de kop zaten wel dichter, deze heb vooral met een trekveer en oxaalzuur open gekregen. Het uitlaatspruitstuk zat bij mij ook helemaal dicht. Voorzover ik heb kunnen zien zijn de plekken waar de koelleiding op het spruitstuk komen essentieel voor de doorstroming. Ik heb deze met veel werk open gekregen, waarbij ik ook vriesdoppen heb moeten verwijderen om er goed bij te kunnen.

Vergeleken met mijn cilinders zien deze er netjes uit, bij mij was er veel roet. Startte de motor gemakkelijk voordat je begon met je onderhoud? Ga je de verstuivers nog af laten persen om deze te controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 09 nov 2017 20:39 #889740

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Dat klinkt als een hele normale manier om een verstuiver die niet mee wil werken er uit te halen.
Verder op basis van de foto's: Alles schoonmaken en weer in elkaar zetten, ziet er goed uit
verstuivers afpersen zou ik zeker aanraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 10 nov 2017 16:35 #889943

Beste Reinier, naar aanleiding van de werkzaamheden aan de Volvo-Penta 7 A wil ik nog enkele aanvullingen plaatsen.
Deze week hebben mijn zeilmaat en ik een Volvo-Penta 7 B uit elkaar gehaald omdat de motor een "zachte vastloper"had gehad. Wij hebben deze motor overgenomen van een zeilkennis die in de revisie c.q. restauratie geen brood meer zag. Hem was meegedeeld door een bevriende reparateur dat revisie meer zou kosten dan de waarde van het gehele blok.
Deze 7 B stond voor ons eigenlijk te boek als leverancier van reserveonderdelen. We hebben deze motor nu in de werkplaats gedemonteerd, het enige dat nog aan de motor zit is de krukas en de nokkenas.
De vermoedelijke oorzaak van de vastloper is zeer waarschijnlijk dat de koelkanalen in de cilinderkop voor het grootste deel dicht zaten met roest en troep, die niet door filters is tegengehouden. Door oververhitting is de voorste zuiger( het dichtst bij het vliegwiel) gaan vreten omdat ook de onderste zuigerveer was gebroken. Opmerkelijk was dat deze olieschraapveer, toen we deze van de zuiger haalden, in stukken uit elkaar viel Het is daarom verstandig het gehele koelsysteem schoon te maken, de doorgangen van het koelwater naar de cilinderkop ook geheel schoon te maken alsmede ook in de cilinderkop de koelwaterkanalen geheel te reinigen. Hoe het uitlaatspruitstuk er aan toe is moeten we nog nazien maar ook dat zijn we van plan geheel schoon te maken. Nu de motor in de werkplaats staat kun je beter alles maar schoonmaken en ook de delen die nog goed werken na te lopen want je hebt het blok toch uit de boot. Wat nog wel opvalt bij deze motor dat ik een specifiek motor nummer nog niet heb kunnen vinden We moeten daarom FER nog eens vragen waar het motornummer te vinden is en waar we kunnen vinden dat deze Penta een 7B is. Dat is nodig om een nieuwe zuiger en andere onderdelen te bestellen en het werkplaatshandboek ook te kunnen bestellen. Tevens hebben we een nieuwe bevestiging voor de startmotor nodig . In de nu gemonteerde zit een breuk waardoor de bevestiging van de startmotor niet betrouwbaar is.
Hoe deze restauratie verder verloopt laten we hier op het Forum nog weten zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
Deze klus houdt ons voorlopig wel weer van de straat en uit de kroeg ;) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 10 nov 2017 18:26 #889979

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het motor nr staat op de voorkant van de motor, vliegwiel kant.

Macht je onderdelen nodig hebben en part nr bekent zijn kan ik wel even voor je kijken wat ze echt kosten. Ben volvo petna onderdelen dealer sjoemelaar :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 10 nov 2017 18:27 #889980

Beste Koko,
met de opmerking dat het niet direct noodzakelijk is de cilinderkop te lichten ben ik het niet helemaal eens. In ons geval is gebleken, bij het lichtten van de cilinderkop, dat de gaten van de koelkanalen wel grotendeels dichtgeslibt waren. Hierdoor werd de koeling van de kop m.i. belangrijk beinvloed
waardoor een "vastloper"werd veroorzaakt. Nu je er gemakkelijk bij kunt is een controle van de cilinderkop geen overbodige luxe. Je kunt ermee schade door een vastloper voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 10 nov 2017 18:34 #889981

Beste Fer,
op de voorkant heb ik een lang nummer zien staan welke blijkbaar ingegoten was in de voorplaat. Omdat ik de aantekeningen in de werkplaats heb laten liggen verwacht ik deze gegevens begin volgende week. Zodra deze binnen zijn geef ik deze wel door.
Dat je een "sjoemelaar " bent is een opmerking die ik geheel voor jouw rekening laat :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 10 nov 2017 20:43 #890010

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De VP verkoop en inkoop prijs staat vast nezij ten zij je wat sjoemeld ;)

motor nr kan ik niets mee , deze werden niet genoteerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 10 nov 2017 20:51 #890011

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Alphons; dank voor de heads up. Nu was ik er niet meteen vanuit gegaan dat het lichten van de kop overbodig zou zijn. Wel dat het reinigen van het spruitstuk een goed begin is.
Ik heb bij mijn motor gemeten met een infrarood thermometer op een draaiend blok. Daar krijg je een aardig beeld van de koeling. Eventueel kan je dat doen voor en na het reinigen van het uitlaatspruitstuk

Zou jij een verslag willen maken van wat je aantreft in het spruitstuk? Dat zou misschien een beeld geven van ernst en gevolgen van vervuiling van het spruitstuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 10 nov 2017 21:12 #890014

Ik heb de Volvo MD 7A "gereviseerd" na koelings problemen (2000). Het plan was nieuwe zuigers, lagers etc. Na raadpleging van een revisiebedrijf kwam ik er achter dat ik voor de onderdelen alleen bij VP terecht kon omdat deze "beschermt" zijn. De zuigers (Mahle) mag niemand ander leveren. De oplossing was nieuwe zuigerveren (van de oude waren enkele gebroken en zaten deels vast in de groef), voorzichtig opwerken van de oude zuigers en ophonen van de cilinders met een hoonborstel, schoonmaken van de koelkanalen en nieuwe pakkingen. Voor iets meer dan 100 gulden had ik weer een goed startende en goed lopende motor, zonder koelingsproblemen en olieverbruik tot heden ten dage.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 11 nov 2017 18:18 #890280

Goeden avond Koko,
natuurlijk houden wij je op de hoogte van wat we aantreffen bij het schoonmaken van het uitlaatspruitstuk alsmede van de problemen die we nog tegenkomen bij de operatie van deze Volvo-Penta-motor. Wij hebben het sterke vermoeden dat de motor te warm is geweest en daardoor een "vastloper"heeft gehad. We gaan echter komende week de cilinderkop demonteren om te kijken hoe de kleppen en de klepzittingen er aan toe zijn. Tevens krijgen de klepveren een inspectie. Hoogstwaarschijnlijk vervangen we de klepveren. We houden je op de hoogte hoe de operatie Volvo/P verloopt. Wat ons al wel opgevallen is zijn de bijna dicht zittende koelkanalen in de cilinderkop.
Als je verstandig bent inspecteer je de cilinderkop wanneer je het uitlaatspruitstuk gereed hebt. Veel succes,
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 17:46 #890567

Hoi Alphons,

Uit je bericht begrijp ik dat je al weet dat de koelkanalen in de cilinderkop dicht zijn geslikt, maar je hebt de kop zelf er nog niet vanaf? Die truc zou ik graag weten, scheelt dan (de volgende keer ;) ) een koppakking

Als je foto’s hebt, zie ik ze graag, altijd goed om wat vergelijkingsmateriaal te hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 17:52 #890568

Ik ben inmiddels weer iets verder, de kleppen zijn weer schoon en zien er goed uit.

Van de 2 kleine kleppen vind ik de zitting alleen niet zo mooi, terwijl de grote er na dezelfde hoeveelheid slijpen er prima uitzien


Verder verbaasde het me dat de koperen (?) verstuiverbehuizingen onder de kop uitsteken. Is dat normaal???



Verder ga ik de verstuivers zeker laten testen (al afgesproken met Fer), het zou me niks verbazen als die ook niet helemaal 100% meer zijn na al die jaren..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 19:03 #890589

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is normaal dat de koperen sleeve uitsteekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 19:09 #890592

Fer schreef :
Het is normaal dat de koperen sleeve uitsteekt.

Ah, gelukkig...
Ik vroeg me al af hoe dat anders gekomen kon zijn :unsure:

Heb je ook nog een mening over de klapzittingen? Moet ik gewoon verder blijven slijpen tot ze echt glad zijn, of is dat niet nodig / niet aan te raden?
Laatst bewerkt: 12 nov 2017 19:11 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 19:33 #890599

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Klepzittingen moet je freezen pas dan worden ze weer mooi van vorm en kun je een nieuwe of goed geslepen klep er op pas slijpen, wat je nu aan het doen bent lijdt tot te brede sluitvlakken welke te weinig vlaktedruk hebben voor een goede warmte overdracht.
Voor je het weet zit je weer met een slechtlopende motor en compressieverlies t kloten.

Mijn advies zou toch zijn om de kleppen gewoon te vervangen en de klepzetels te laten freezen
dan heb je op beide kanten weer een strak afdichtvlak wat je dan ook nog maar minimaal op elkaar hoeft in te slijpen. als het al nodig is, heb laatst een paar koppen gereviseerd en het revisie bedrijf wat de zittingen heeft vervangen hebben niets aan de nieuwe kleppen hoeven inschuren .

sucses met sleutelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 20:40 #890619

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ReinierZeilt schreef :
Fer schreef :
Het is normaal dat de koperen sleeve uitsteekt.

Ah, gelukkig...
Ik vroeg me al af hoe dat anders gekomen kon zijn :unsure:

Heb je ook nog een mening over de klapzittingen? Moet ik gewoon verder blijven slijpen tot ze echt glad zijn, of is dat niet nodig / niet aan te raden?


de ziitingen zitten er niet heel slecht uit maar pesookljjk zou ik de klepzitting laten slijpen / frezen door eeen revisie bedrijf, de kosten bedragen z'n 150 euro vermoed ik en je heb dan perfect sluitende kleppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 20:58 #890626

Beste Reinier,
we hebben inderdaad de cilinderkop van het blok afgehaald. Eerst alle smeerolie uit het carter afgetapt want het is nodig om de carterpan van het blok te kunnen halen. En dat is nodig om bij de drijfstanglagers te komen. Als je de drijfstanglagers hebt gedemonteerd kun je de zuigers uit de cilinders halen en kun je de schade vaststellen (visueel) die een vastgelopen zuiger in het blok heeft aangericht. Wat ik reeds in eerste instantie vreemd heb gevonden dat de koelkanalen zulke kleine diameter hebben. Waarom destijds de motorconstructeurs dat hebben gedaan is mij een raadsel en m.i. vragen om moeilijkheden. Wat er nu eerst aan de beurt komt is het blok en de cilinderkop binnenwerks schoonmaken . Daarna worden de cilinders gehoond en worden de cilinders opgemeten met de meetklok. Dat is van belang om te weten welke maat zuigerveren we nodig hebben. Daarna zijn de kleppen en klepzittingen aan de beurt. Dus voorlopig hebben we nog wel hieraan wat werk. We hebben begrepen dat de motor,die je onder handen hebt, ook te lijden heeft gehad van oververhitting. In dat geval zeker de cilinderkop van het blok halen en nadat de cilinderkop is schoongemaakt, de cilinderkop laten "vlakken " door een bedrijf dat deze klus aan kan. Een nieuwe koppakking heb je zeker nodig maar daaraan kan FER je wel helpen. Van deze klus zal ik proberen plaatjes te maken en te plaatsen ter "leering en de vermaeck".
.
We houden je op de hoogte van wat we gedurende deze operatie tegenkomen.
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 12 nov 2017 22:26 #890641

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Alphons B schreef :
Wat ik reeds in eerste instantie vreemd heb gevonden dat de koelkanalen zulke kleine diameter hebben. Waarom destijds de motorconstructeurs dat hebben gedaan is mij een raadsel en m.i. vragen om moeilijkheden.

ER zitten 6 of 8 kanalen in de overgang van kop naar blok.
Deze verspreide gaten zorgen ervoor dat er een goede verdeling van de koelwaterstroom door blok en kop plaatsvind met een niet te lage stroomsnelheid.
Constructeurs hebben daar goed over nagedacht. Ze hebben meer verstand van motoren dan wij allemaal samen. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 nov 2017 22:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 13 nov 2017 08:07 #890666

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Ik heb mijn kop laten frezen en vlakken voor 140 euro, ben heel benieuwd naar de werking als alles weer in elkaar zit :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 13 nov 2017 11:39 #890715

Hoi Leo,

Ik had je bericht nog niet gezien, ik heb je net een PB gestuurd over dat vlakken etc :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 13 nov 2017 12:00 #890721

Beste Douwe,
als we het juist geteld hebben voeren 8 koelwaterkanalen naar de cilinderkop. In de praktijk blijkt dat dit toch te weinig is want anders zouden de motoren van Volvo/Penta niet regelmatig te lijden hebben van oververhitting. Als de koelkanalen in het blok en de cilinderkop wat ruimer bemeten waren hadden deze motoren niet zo snel last van oververhitting. Ik weet echter niet wat Volvo in de gebruiksaanwijzing en het werkplaatshandboek heeft staan over periodiek onderhoud aan deze motoren vooral wat het koelsysteem betreft. Blijkbaar verdient een spoelbeurt in de winterstalling van de motorkoeling met oxaalzuur of een sodaoplossing wel aanbeveling. Een gesloten koelsysteem d.m.v. een warmtewisselaar met gebruikmaking van koelvloeistof is wel beter maar als ik de prijs zie die een gesloten systeem kost, zijn dat investeringen die je niet snel doet bij motoren die ouder zijn dan 25 jaar.
Blijkbaar is de capaciteit van de koelwaterpomp bij oudere motoren toch niet voldoende.
En of Volvo/Penta destijds bij het ontwerpen van deze motor hierover heeft nagedacht hebben wij zo onze twijfels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen Volvo Penta MD7A: koprevisie! 13 nov 2017 15:50 #890752

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Alphons B schreef :
Beste Douwe,
als we het juist geteld hebben voeren 8 koelwaterkanalen naar de cilinderkop. In de praktijk blijkt dat dit toch te weinig is want anders zouden de motoren van Volvo/Penta niet regelmatig te lijden hebben van oververhitting. Als de koelkanalen in het blok en de cilinderkop wat ruimer bemeten waren hadden deze motoren niet zo snel last van oververhitting. Ik weet echter niet wat Volvo in de gebruiksaanwijzing en het werkplaatshandboek heeft staan over periodiek onderhoud aan deze motoren vooral wat het koelsysteem betreft. Blijkbaar verdient een spoelbeurt in de winterstalling van de motorkoeling met oxaalzuur of een sodaoplossing wel aanbeveling. Een gesloten koelsysteem d.m.v. een warmtewisselaar met gebruikmaking van koelvloeistof is wel beter maar als ik de prijs zie die een gesloten systeem kost, zijn dat investeringen die je niet snel doet bij motoren die ouder zijn dan 25 jaar.
Blijkbaar is de capaciteit van de koelwaterpomp bij oudere motoren toch niet voldoende.
En of Volvo/Penta destijds bij het ontwerpen van deze motor hierover heeft nagedacht hebben wij zo onze twijfels.

Wie zijn "wij"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl