Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vaste of klapschroef

vaste of klapschroef 05 sept 2018 16:07 #975885

Bas van Dijk schreef :
Oh, die is weer nieuw voor mij..
Hoe kom ik daarachter?

PS excuses aan TS, ik heb dit draadje een beetje gekaapt...

Jeroen-pion schreef :
holtere schreef :
Leuke discussie evengoed worden de vele toffe eigenschappen van een vaanstand hier vergeten.
Een is dat een vaanstand een betere achteruitwerking heeft dan zelfs een vaste schroef
twee is dat je de spoed kunt aanpassen en niet meer afhankelijk bent van de veelvuldig voorkomende brakke schroefberekeningen waardoor je boot niet goed loopt. (nee, ruilen doen ze niet)
Drie is dat het extra rotzooi vangen volgens eigen ervaring nihil is.
vier is dat de extra weerstand t.o.v. een klapper natuurlijk wel aanwezig is maar als argument is dat verschil nauwelijks serieus te nemen.
vijf is dat de schroefwerking wel merkbaar blijft maar je boot ligt niet meer dwars in het water voordat er enige beweging achteruit komt.
zes is dat je met bovenstaande een veel beter beheersbare boot krijgt die onder alle omstandigheden doet wat je wilt. Ook fijn voor anderen aan boord en spaart misschien wel een boegschroef.
Minpunt is dat een vaanstand wat duurder is natuurlijk maar ik ken niemand die terug wil naar een klapper

Nog een puntje niet alle keerkoppelingen kunnen tegen een klapschroef

Naja kunnen is groot woord, bv de yanmar 2gm20 heeft meestal koppeling met conussen, die zetten eerst de as in beweging dan klapt de schroef pas open die “knal” vinden de meeste conus aan gedreven koppelingen niet zo fijn , ze slijten harder zeg maar

De farymann r30 met bv een hurt tandiewelen overbrenging ( meest gebruikt) kent die weer niet.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 17:39 #975935

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17995
Yanmar is 100% eigenaar van Flexofold....

Overigens heb ik zelf nog nooit iets gemerkt van een 'knal' van de klapschroef. Wellicht verschilt dat ook per merk. De Radice schroeven hebben ten opzichte van andere merken bijvoorbeeld veel gewicht aan het uiteinde van de bladen. Ik kan mij voorstellen dat dit wel effect heeft op de wijze hoe de schroef openklapt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 17:46 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 19:15 #975968

ilCigno schreef :
Yanmar is 100% eigenaar van Flexofold....

Overigens heb ik zelf nog nooit iets gemerkt van een 'knal' van de klapschroef. Wellicht verschilt dat ook per merk. De Radice schroeven hebben ten opzichte van andere merken bijvoorbeeld veel gewicht aan het uiteinde van de bladen. Ik kan mij voorstellen dat dit wel effect heeft op de wijze hoe de schroef openklapt.

Ik heb dit vrij recent zowel bij Abma Sneek yanmar dealer en werdt daarna bevestigd door bakker IJlst .

Tis geen ramp maar wel verschil tussen vast / vouwen / vaanstand

Welke 3 versies voorbij kwamen voor de nieuwe aandrijflijn van de pion :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 19:34 #975974

Tja.. Nu weet ik het helemaal niet meer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 19:47 #975982

Bas van Dijk schreef :
Tja.. Nu weet ik het helemaal niet meer..

Sta je in de klapstand of de vaanstand? :P
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 19:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 20:00 #975986

momenteel in de wisselstand...

Moet mijn spoed nodig bijstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 06 sept 2018 14:57 #976259

Bas van Dijk schreef :
momenteel in de wisselstand...

Moet mijn spoed nodig bijstellen.

met spoed :laugh:

met plezier alles doorgelezen,weet nu dat het een klapschroef word ipv een vaste.
er zit een volvo brommer in de boot dus laat ik verder door volvo adviseren
iedereen bedankt voor het advies
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 06 sept 2018 15:44 #976287

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6068
mocht iemand n.a.v dit verhaal nog een goede linkse 15x12 radice voor schroefas willen proberen dan heb ik er nog eentje liggen die is overgebleven na de hermotorisering.
moet nog een keer op marktplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vaste of klapschroef 06 sept 2018 16:47 #976317

HPV schreef :
mocht iemand n.a.v dit verhaal nog een goede linkse 15x12 radice voor schroefas willen proberen dan heb ik er nog eentje liggen die is overgebleven na de hermotorisering.
moet nog een keer op marktplaats.

Helaas. Ik heb 12x8 nodig.
Paar keer te heet wassen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vaste of klapschroef 06 sept 2018 16:52 #976320

We hadden het trouwens over het nut voor wedstrijden ivm rating. Ik legde al uit dat volgens mij de rating lang niet genoeg compenseert maar er is nog een ander effect. Wij varen vooral woensdag avond club wedstrijden en vaak gaat na 9 uur de wind liggen in de zomer. Diverse keren meegemaakt dat de rest al in de haven is een wij op halve mijl voor de finish stil liggen op stromend water ( of erger)

Dus dan heb je dubbel nadeel van dat je langzaam bent. En dat zit uiteraard niet in de rating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 06 sept 2018 19:07 #976396

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6965
De rating compenseert in de basis gemiddeld genoeg. Soms echter te laag en soms teveel. Stel je vaart je rompsnelheid heb je wel een bonus ten opzichte van een identiek schip met klapschroef die ook rompsnelheid vaart. Bij weinig wind is het andersom zoals je zei. Het woensdag avond perspectief is wel valide wat mij betreft.
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 19:07 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vaste of klapschroef 06 sept 2018 19:14 #976401

Beauty schreef :
De rating compenseert in de basis gemiddeld genoeg. Soms echter te laag en soms teveel. Stel je vaart je rompsnelheid heb je wel een bonus ten opzichte van een identiek schip met klapschroef die ook rompsnelheid vaart. Bij weinig wind is het andersom zoals je zei. Het woensdag avond perspectief is wel valide wat mij betreft.

Ik merk heel duidelijk dat wij veel met achter liggen als er weinig wind is iig. Zoals ik zei compenseert de rating 2% voor vaste schroef. Dat zou dus maar 0.1 kts zijn op 5kts. Met stroom tegen een weing wind worden we iig al alle kanten voorbij gestoken. Niet gezegd dat dat (alleen) aan mijn schoef ligt natuurlijk...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 06 sept 2018 19:23 #976406

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6965
We zeggen voor 5 knopen hetzelfde, dan is het blijkbaar te weinig. Bij rompsnelheid teveel. Gemiddeld volgens de software voldoende. Dat is echter voor bijna alles wat je doet aan je boot. Zeilen die je net niet kan zetten (spinaker) terwijl een ander er geen op de brief heeft staan etc. Ik snap je afweging echter prima hoor, wilde alleen nuanceren dat een hit in je rating in de praktijk de ene keer groter is dan de andere keer. Bij zeilen met 25 knopen heeft een G1 ook een nadeel in je rating (als je hem niet zet) en had je ook gewild dat je hem niet bij je had, dat bedoel ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 06 sept 2018 20:28 #976426

Hi,
Ja, ik snap je en ik we zijn het eens hoor..

Punt is dat ik bijna nooit mijn rompsnelheid haal, zeker niet op de woensdagavond wedstrijden, maar goed, dat is een ander verhaal, daar is al een heel lang draadje over geweest op dit forum. :-)


Beauty schreef :
We zeggen voor 5 knopen hetzelfde, dan is het blijkbaar te weinig. Bij rompsnelheid teveel. Gemiddeld volgens de software voldoende. Dat is echter voor bijna alles wat je doet aan je boot. Zeilen die je net niet kan zetten (spinaker) terwijl een ander er geen op de brief heeft staan etc. Ik snap je afweging echter prima hoor, wilde alleen nuanceren dat een hit in je rating in de praktijk de ene keer groter is dan de andere keer. Bij zeilen met 25 knopen heeft een G1 ook een nadeel in je rating (als je hem niet zet) en had je ook gewild dat je hem niet bij je had, dat bedoel ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl