Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vaste of klapschroef

vaste of klapschroef 05 sept 2018 10:41 #975732

It Paradyske schreef :
boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
Proost schreef :
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.

Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.

Jongens, geen ruzie maken hier over.
Die weerstand is namelijk helemaal afhankelijk van de weerstand in de schroefas en keerkoppeling.
Als die weerstand 0 (nul) is, dan spint de schroef vrolijk mee, zonder slip, en dus (vrijwel) zonder weerstand.

Is er wel wat weerstand dan wordt de schroef iets afgeremd, en veroorzaakt dus weerstand, maar er blijft een niet turbulente stroming. Als je de schroefas steeds verder afremt, zal ook de weerstand van de schroef steeds groter worden, die heeft dan ergens een maximum, staat de schroef helemaal stil, dan breekt de flow af, en wordt de weerstand, weer iets minder.
Er is dus ergens een optimum in maximale weerstand tussen stilstaan en wrijvingsloos meedraaien.

Dus autogyro's storten neer?


Soms, maar meestal niet, de propellor draait namelijk niet wrijvingsloos.

Klopt, die word door een motor aangedreven, de rotor echter draait vrij en wrijvingsloos en zorgt voor de lift. De draaiende rotor zorgt voor meer lift dan vleugels van de zelfde oppervlak.

Een meedraaiende schroef beweegt veel sneller door het water waardoor de bladen meer lift krijgen en dus harder (kunnen) remmen.
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 10:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 10:53 #975740

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7923
lodewijk stegman schreef :
holtere schreef :
Bij Maxprop en anderen kun je dat altijd zelf even doen.

Maar daarvoor moet je wel bij de schroef kunnen; begrijp ik dat goed?
Ja, bij een type kan dat zwemmend, een ander type (de mijne) moet uit elkaar. In dat laatste geval dus vooral geschikt om een goede spoed/pitch bij je boot te vinden en dan met rust te laten.

Wat ècht mooi zou zijn is een schroef die traploos verstelbaar is en waarbij dat verstellen vanuit de kuip kan gebeuren. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een kleine spoed minder wielwerking geeft, maar wel stuwkracht achteruit. Als je wel behoefte hebt aan wielwerking (nee, ik hoef geen boegschroef), dan vergroot je de spoed weer tot de normale 'kruis'-stand.
Dat bestaat. Niet alleen bij hele grote bootjes maar ook in onze maat. Ik zag dat op vakantie veel bij Noorse vissersbootjes en een familielid van me heeft zo'n schroef achter zijn Sabb in zijn noorse zeilbootje. Lijkt me redelijk ideaal. Alleen al om het vergroten van de spoed als je minder vermogen nodig hebt. Toerental van de motor (en dus lawaai) zakt dan.
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 10:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 11:02 #975743

Alweer 17 jaar Maxprop. Elk jaar even de vetspuit erop en weer probleemloos varen.
Spoed ooit even geoptimaliseerd met 4 graden erbij. Nog nooit iets aan blijven hangen.
Ik onderschrijf alles wat holtere noemt.
Vroeger een Wisco klapschroef gehad. Met 25 pk erop met 32voeter gaat dat wel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 11:28 #975754

Ik laat mijn boot in principe het hele jaar in het water. Zou dat een probleem zijn voor die MaxProp? De Flexofold is onderhoudsvrij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 11:31 #975756

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16533
De Flexofold is onderhoudsvrij.
Voor die Maxprop zou je uiterlijk wel om de twee jaar moeten smeren.
Die Flexofold geeft je een een grote kans op een abonnement op koppijn van de stress. Behoudens bij diegenen die hem fantastisch vinden natuurlijk :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 11:50 #975762

Bas van Dijk schreef :
De Flexofold is onderhoudsvrij.

Ja en nee :huh:
Dit schrijven ze letterlijk:
"The only maintenance required is to keep propeller clean.
No need to oil or grease, the parts are water lubricated as soon as in the water.
"

En juist dat eerste ( vervuiling) kan een oorzaak zijn dat de bladen zwaarder gaan uitklappen en inklappen wat allerlei problemen kan geven.
Bijv. kalkaanslag zal de wrijving van bewegende delen zeker negatief beinvloeden.
Constructief qua lagering van de asjes en tandwielen ( metaal op metaal)is een Flexofold niet echt anders geconstrueerd dan andere klapschroeven waar wel degelijk naast schoonmaken regelmatig smeren wordt voorgeschreven.
Flexofold kan dus altijd vervuiling de schuld geven van problemen want die vervuiling zal er altijd wel zijn. En juist die vervuiling van de draaipunten zal minder zijn als je de boel regelmatig smeert en dus ook schoonmaakt.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 11:53 #975764

Snap ik maar schoonmaken kan onder water, smeren niet.

Maar goed, ik snap de argumenten. Het prijsverschil geeft me ook wel hoofdpijn moet ik zeggen. Ik was net gewend aan de prijs voor een klapschroef...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 11:56 #975767

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16533
Het prijsverschil geeft me ook wel hoofdpijn moet ik zeggen. Ik was net gewend aan de prijs voor een klapschroef...
Kun je hier aangeven wat een klapper kost en wat een Maxprop gaat kosten?
(Gori, Flexofold, Volvo)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 11:59 #975769

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6068
peter1 schreef :
waarom hebben ze geen buitenboordmotoren met een klapschoef ? zou toch best kunnen.
dan zou de motor in de bun ineens veel minder weerstand hebben

Een Volvo MB2A50S is eigenlijk een Honda motor op een aangepast buitenboordmotor staartstuk waar een soort saidrive van gemaakt is.
De schroef was een standaard tweeblads buitenboordmotor schroef, met een breekpen op een verder rechte as.
Hier kon wisco destijds een klapschroef voor leveren die speciaal gemaakt werd.
En die werkte prima. Alleen een breekpen onder water is niet handig...

Off topic:
Veel plezier van gehad gedurende drie weken, toen scheidde zich de bronzen kern van het epoxy huis van de schroef en zal alleen de bronzen kern nog op de as... (vastgezet met een kroonmoer en splitpen)
Onder garantie een nieuwe met een gewijzigde bevestiging, nu met een zelfborgende moer.
Resultaat na drie weken hele schroef weg.
Bleek dat er een zwaardere breekpen in had gemoeten (niet verteld) en door manoeuvreren bij fonejacht was de pen gebroken. Met als gevolg dat de "zelfborgende" moer van de as afliep en t hele zooitje daar nu al 25 jaar wacht op een nieuwe eigenaar.
Garantie??? Verkeerd gemonteerd volgens de verkoper... Mag ik m alsnog wurgen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 12:00 #975770

holtere schreef :
Het prijsverschil geeft me ook wel hoofdpijn moet ik zeggen. Ik was net gewend aan de prijs voor een klapschroef...
Kun je hier aangeven wat een klapper kost en wat een Maxprop gaat kosten?
(Gori, Flexofold, Volvo)

Flexofold offerte is 870 euro.
Maxprop's liggen op het dubbele of hoger (hangt van het aantal bladen af).

Volvo weet ik niet, Gori denk ik in de orde van Flexofold.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 12:02 #975771

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27024
Philip schreef :
lodewijk stegman schreef :
holtere schreef :
Bij Maxprop en anderen kun je dat altijd zelf even doen.

Maar daarvoor moet je wel bij de schroef kunnen; begrijp ik dat goed?
Ja, bij een type kan dat zwemmend, een ander type (de mijne) moet uit elkaar. In dat laatste geval dus vooral geschikt om een goede spoed/pitch bij je boot te vinden en dan met rust te laten.

Wat ècht mooi zou zijn is een schroef die traploos verstelbaar is en waarbij dat verstellen vanuit de kuip kan gebeuren. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een kleine spoed minder wielwerking geeft, maar wel stuwkracht achteruit. Als je wel behoefte hebt aan wielwerking (nee, ik hoef geen boegschroef), dan vergroot je de spoed weer tot de normale 'kruis'-stand.
Dat bestaat. Niet alleen bij hele grote bootjes maar ook in onze maat. Ik zag dat op vakantie veel bij Noorse vissersbootjes en een familielid van me heeft zo'n schroef achter zijn Sabb in zijn noorse zeilbootje. Lijkt me redelijk ideaal. Alleen al om het vergroten van de spoed als je minder vermogen nodig hebt. Toerental van de motor (en dus lawaai) zakt dan.

Ja, dat zijn die ouwe Sabb's met omkeerschroef, vermoed ik.
Maar als ik me niet vergis zit je dan ook vast aan een starre verbinding tussen motor en schroefas. Je verstaging gaat trillen als een gitaarsnaar.

Maar ja; ik zie ook niet hoe je zoiets vanuit de ku zou moeten bedien dan door de schroefas.
Trillingsvrij en zo'n bediening is een beetje veelgevraagd, geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 13:04 #975789

boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
Proost schreef :
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.

Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.

Jongens, geen ruzie maken hier over.
Die weerstand is namelijk helemaal afhankelijk van de weerstand in de schroefas en keerkoppeling.
Als die weerstand 0 (nul) is, dan spint de schroef vrolijk mee, zonder slip, en dus (vrijwel) zonder weerstand.

Is er wel wat weerstand dan wordt de schroef iets afgeremd, en veroorzaakt dus weerstand, maar er blijft een niet turbulente stroming. Als je de schroefas steeds verder afremt, zal ook de weerstand van de schroef steeds groter worden, die heeft dan ergens een maximum, staat de schroef helemaal stil, dan breekt de flow af, en wordt de weerstand, weer iets minder.
Er is dus ergens een optimum in maximale weerstand tussen stilstaan en wrijvingsloos meedraaien.

Dus autogyro's storten neer?


Soms, maar meestal niet, de propellor draait namelijk niet wrijvingsloos.

Klopt, die word door een motor aangedreven, de rotor echter draait vrij en wrijvingsloos en zorgt voor de lift. De draaiende rotor zorgt voor meer lift dan vleugels van de zelfde oppervlak.

Nee, ik bedoel de rotor.
Die ondervindt luchtweerstand tijdens het draaien, dus wordt wat afgeremd...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 13:05 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 13:07 #975790

Bas van Dijk schreef :
Snap ik maar schoonmaken kan onder water, smeren niet.

Maar goed, ik snap de argumenten. Het prijsverschil geeft me ook wel hoofdpijn moet ik zeggen. Ik was net gewend aan de prijs voor een klapschroef...

Of smeren onder water niet kan hangt een beetje van de vereiste werkzaamheden af om dat vet erin te krijgen en van het type vetnippel (en van de omvang van je longen). Op de Autoprop die ik onder mijn Fisher had hield ik het smeren onder water in ieder geval niet voor onmogelijk.
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 13:08 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 13:16 #975793

Bas van Dijk schreef :
holtere schreef :
Het prijsverschil geeft me ook wel hoofdpijn moet ik zeggen. Ik was net gewend aan de prijs voor een klapschroef...
Kun je hier aangeven wat een klapper kost en wat een Maxprop gaat kosten?
(Gori, Flexofold, Volvo)

Flexofold offerte is 870 euro.
Maxprop's liggen op het dubbele of hoger (hangt van het aantal bladen af).

Volvo weet ik niet, Gori denk ik in de orde van Flexofold.

Wil je echt goedkoop dan is Eliche Radice ook nog een mogelijkheid.
Die beginnen al onder de €500.
Ik vaar er al 15 jaar en zo'n 2300 motoruren mee zonder problemen. Maak heem wel elke 2 jaar schoon als ik hem er sowieso af haal ( als de boot op de kant staat) en smeer hem dan meteen.
Volvo Penta leverde ze jarenlang ( tot ca. 2008) onder hun eigen merk tegen bijna het dubbele.
Enige nadeel, ze zijn bij levering niet gepolijst ( wel goed glad) zoals bijv. de Flexofolds en co.
Hier het goedkoopste: www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html
In Nederland is Allpa de importeur . Daar kun je via vrijwel elke watersportshop bestellen tegen de prijs die in de Allpa catalogus op de Allpa website staat.
Eventueel is www.sillette.co.uk/ElicheRadicefoldingpropellers.html ook een mogelijkheid ( en laat je door die mooie glans niet misleiden want zo mooi gepollijst zijn ze niet ).In werkelijkheid zien ze eruit zoals op onderstaand plaatje.
Ad
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 13:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 13:32 #975798

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:04 #975808

It Paradyske schreef :
boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
Proost schreef :
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.

Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.

Jongens, geen ruzie maken hier over.
Die weerstand is namelijk helemaal afhankelijk van de weerstand in de schroefas en keerkoppeling.
Als die weerstand 0 (nul) is, dan spint de schroef vrolijk mee, zonder slip, en dus (vrijwel) zonder weerstand.

Is er wel wat weerstand dan wordt de schroef iets afgeremd, en veroorzaakt dus weerstand, maar er blijft een niet turbulente stroming. Als je de schroefas steeds verder afremt, zal ook de weerstand van de schroef steeds groter worden, die heeft dan ergens een maximum, staat de schroef helemaal stil, dan breekt de flow af, en wordt de weerstand, weer iets minder.
Er is dus ergens een optimum in maximale weerstand tussen stilstaan en wrijvingsloos meedraaien.

Dus autogyro's storten neer?


Soms, maar meestal niet, de propellor draait namelijk niet wrijvingsloos.

Klopt, die word door een motor aangedreven, de rotor echter draait vrij en wrijvingsloos en zorgt voor de lift. De draaiende rotor zorgt voor meer lift dan vleugels van de zelfde oppervlak.

Nee, ik bedoel de rotor.
Die ondervindt luchtweerstand tijdens het draaien, dus wordt wat afgeremd...

Dan zijn we het eens lijkt me? een draaiende schroef heeft de potentie om veel meer weerstand te geven dan een vaste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:15 #975816

holtere schreef :
Leuke discussie evengoed worden de vele toffe eigenschappen van een vaanstand hier vergeten.
Een is dat een vaanstand een betere achteruitwerking heeft dan zelfs een vaste schroef
twee is dat je de spoed kunt aanpassen en niet meer afhankelijk bent van de veelvuldig voorkomende brakke schroefberekeningen waardoor je boot niet goed loopt. (nee, ruilen doen ze niet)
Drie is dat het extra rotzooi vangen volgens eigen ervaring nihil is.
vier is dat de extra weerstand t.o.v. een klapper natuurlijk wel aanwezig is maar als argument is dat verschil nauwelijks serieus te nemen.
vijf is dat de schroefwerking wel merkbaar blijft maar je boot ligt niet meer dwars in het water voordat er enige beweging achteruit komt.
zes is dat je met bovenstaande een veel beter beheersbare boot krijgt die onder alle omstandigheden doet wat je wilt. Ook fijn voor anderen aan boord en spaart misschien wel een boegschroef.
Minpunt is dat een vaanstand wat duurder is natuurlijk maar ik ken niemand die terug wil naar een klapper

Nog een puntje niet alle keerkoppelingen kunnen tegen een klapschroef
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:17 #975819

Oh, die is weer nieuw voor mij..
Hoe kom ik daarachter?

PS excuses aan TS, ik heb dit draadje een beetje gekaapt...

Jeroen-pion schreef :
holtere schreef :
Leuke discussie evengoed worden de vele toffe eigenschappen van een vaanstand hier vergeten.
Een is dat een vaanstand een betere achteruitwerking heeft dan zelfs een vaste schroef
twee is dat je de spoed kunt aanpassen en niet meer afhankelijk bent van de veelvuldig voorkomende brakke schroefberekeningen waardoor je boot niet goed loopt. (nee, ruilen doen ze niet)
Drie is dat het extra rotzooi vangen volgens eigen ervaring nihil is.
vier is dat de extra weerstand t.o.v. een klapper natuurlijk wel aanwezig is maar als argument is dat verschil nauwelijks serieus te nemen.
vijf is dat de schroefwerking wel merkbaar blijft maar je boot ligt niet meer dwars in het water voordat er enige beweging achteruit komt.
zes is dat je met bovenstaande een veel beter beheersbare boot krijgt die onder alle omstandigheden doet wat je wilt. Ook fijn voor anderen aan boord en spaart misschien wel een boegschroef.
Minpunt is dat een vaanstand wat duurder is natuurlijk maar ik ken niemand die terug wil naar een klapper

Nog een puntje niet alle keerkoppelingen kunnen tegen een klapschroef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:20 #975821

En dat allemaal voor max 0.5kn sneller.
Als je de mogelijkheden om problemen te krijgen met je mechanische voortbeweging een sbekijkt is de lijst al redelijk enkel en alleen met de motor.
Neem dan nog eens de klapschroef bij.....
Nee bedankt, niet voor mij. Ik hou het liever zo simpel en betrouwbaar mogelijk... B)

en bij deze weer iets meer on topic
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 14:21 door zuipschuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:25 #975827

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Ik heb nog steeds op mijn kimkieler een vaste schroef. Als je over wier, netten en andere rommel vaart, dan is alles wat tussen de kielen komt voor de schroef. Als je dus niet uitkijkt, dan kun je er veel last van hebben. Ik ben vele malen onder het schip gedoken om de rommel eruit te halen. Een klapschroef zal tijdens het zeilen natuurlijk minder gauw vuil oppikken. Bij de motorvaart kan het net zo gemakkelijk voorkomen als met een vaste schroef.
Een vaanstandschroef is op een kimkieler net zo gevoelig voor het oppikken van rommel als een vaste schroef.
Met Flexofold heb ik indertijd wel contact gehad over een klapschroef. Hun voorstel was een schroef met een diameter, die heel dicht bij de romp kwam. Bij een alternatief met een iets kleinere diameter en iets meer spoed kon men geen garantie geven op de goede werking. Ja, en de achteruitstuwkracht was toch al een zwak punt.
Heel lang geleden kwam ik op de HISWA de Foldomatic klapschroef tegen van Hasselfors. Het unieke aan deze schroef is, dat bij achteruitslaan de bladen worden gelocked, waardoor de stuwkracht achteruit niet terugvalt, maar vergelijkbaar blijft met vooruit.
Ik vond nog een folder. Hasselfors is overgenomen door Selden en de schroef komt niet meer voor in het productenoverzicht.
Op het internet is onder "Hasselfors Foldomatic" nog informatie te vinden, o.a. testresultaten in vergelijking met Gori, waarbij stuwkrachten vooruit en achteruit werden gemeten en ook afstopafstanden.

Indertijd heb ik ook metingen gedaan, waarbij ik het snelheidsverlies van een meegesleepte vaste schroef van 15" heb bepaald. Ik vond ongeveer 0,2 knoop verlies bij een snelheid van 3 a 4 knoop. Voor mij geen getal om me daar zorgen over te maken. Ik zet m'n schroef altijd stil tijdens het zeilen.
Een groot voordeel blijft de betrouwbaarheid van een vaste schroef om snel te kunnen afstoppen.

Misschien komt er weer eens zo'n Foldomatic op de markt.

Jan

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:33 #975832

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16533
Flexofold offerte is 870 euro.
Maxprop's liggen op het dubbele of hoger (hangt van het aantal bladen af).

Volvo weet ik niet, Gori denk ik in de orde van Flexofold.
Geen appels met peren (twee en drieblads op een hoop gooien)
Onze 16" drieblads hebben we 2000 voor betaald. Vraag links en rechts wat offertes op want daar zit wel muziek in. Ik neem aan dat tweeblads in de maat 14 inch zo'n 1200 euro is.
Onze komt hier vandaan, even een mailtje aan wagen:
www.boatshopfryslan.nl/bootbes...-vaanstandschroeven-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:47 #975837

boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
boarderbas schreef :
It Paradyske schreef :
Proost schreef :
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.

Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.

Jongens, geen ruzie maken hier over.
Die weerstand is namelijk helemaal afhankelijk van de weerstand in de schroefas en keerkoppeling.
Als die weerstand 0 (nul) is, dan spint de schroef vrolijk mee, zonder slip, en dus (vrijwel) zonder weerstand.

Is er wel wat weerstand dan wordt de schroef iets afgeremd, en veroorzaakt dus weerstand, maar er blijft een niet turbulente stroming. Als je de schroefas steeds verder afremt, zal ook de weerstand van de schroef steeds groter worden, die heeft dan ergens een maximum, staat de schroef helemaal stil, dan breekt de flow af, en wordt de weerstand, weer iets minder.
Er is dus ergens een optimum in maximale weerstand tussen stilstaan en wrijvingsloos meedraaien.

Dus autogyro's storten neer?


Soms, maar meestal niet, de propellor draait namelijk niet wrijvingsloos.

Klopt, die word door een motor aangedreven, de rotor echter draait vrij en wrijvingsloos en zorgt voor de lift. De draaiende rotor zorgt voor meer lift dan vleugels van de zelfde oppervlak.

Nee, ik bedoel de rotor.
Die ondervindt luchtweerstand tijdens het draaien, dus wordt wat afgeremd...

Dan zijn we het eens lijkt me? een draaiende schroef heeft de potentie om veel meer weerstand te geven dan een vaste.

Yep, helemaal!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 14:56 #975842

Deed ik niet (appels en peren) de Maxiprop 2 blads zit rond de 1600 euro

Bedankt voor de link, zal eens vragen.

holtere schreef :
Flexofold offerte is 870 euro.
Maxprop's liggen op het dubbele of hoger (hangt van het aantal bladen af).

Volvo weet ik niet, Gori denk ik in de orde van Flexofold.
Geen appels met peren (twee en drieblads op een hoop gooien)
Onze 16" drieblads hebben we 2000 voor betaald. Vraag links en rechts wat offertes op want daar zit wel muziek in. Ik neem aan dat tweeblads in de maat 14 inch zo'n 1200 euro is.
Onze komt hier vandaan, even een mailtje aan wagen:
www.boatshopfryslan.nl/bootbes...-vaanstandschroeven-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 15:53 #975877

Mooie illustratie van hoe tot de watersport is. Veel te veel aanbieders die veel te duur aanbieden.

Volgens de gangbare "regels" van de marktwerking g zou zo'n schroef voor een honderdje of 2 te koop moeten kunnen zijn, maar met lage aantallen door veel concurrentie, die in stand blijft door een grote vertakking van importeurs, agenten en groothandels die er hele dikke marges overheen zetten kost het zo het tienvoudige.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 05 sept 2018 16:07 #975884

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Hier ook een Radice. Zit er nu 15 jaar op sinds nieuw en is sinds 2 jaar een échte klapschroef, ding klappert ontzettend bij stationair, lage toeren en achteruit. Speling van de bladen op de assen.
Moet dus ook wat nieuws maar denk voor die 12 jaar er zo weer een aan te schaffen, super in voor en achteruit, en voor 500 euro te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl