Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vaste of klapschroef

vaste of klapschroef 03 sept 2018 07:54 #975000

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17995
Ik heb in 2016 mijn vaste schroef (Yanmar SD20 saildrive met 15x11" als schroef) ingewisseld voor een 16" Flexofold 2-blads klapschroef. Het verhaal daaromheen staat hier. Helaas zijn alle foto's weggevallen met dank aan Postimg.org

Flexofold heeft een merkwaardige reputatie als het gaat om de prestaties in zijn achteruit. Ofwel het werkt helemaal niet (de bladen klappen niet uit), ofwel het werkt fantastisch (zie ook de al aangehaalde test). Ik heb beide situaties mogen ervaren. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik nu erg tevreden ben over de prestaties van de Flexofold schroef die ik nu heb. De zeileigenschappen zijn met name met licht weer merkbaar verbeterd. De prestaties op de motor zijn vooruit beter en achteruit vrijwel even goed als de vaste alu 2-bladschroef die ik daarvoor had.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 07:55 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 08:11 #975011

It Paradyske schreef :

Dan de factor gebruik van de boot: toerzeilen of wedstrijdzeilen, dat zou de keuze kunnen beïnvloeden.


Precies, voor wedstrijdzeilers heeft een klapschroef geen toegevoegde waarde, dat wordt toch wel gecompenseerd in de handicap.

Niet helemaal mee eens. In onze rating is een vaste schroef 2 punten waard.
Mijn rating is rond de 103. 2 pt is dus minder dan 2%.
Als ik een halve knoop win (ik lees sommige zeggen meer dan 0.5kt) in licht weer, waar we normaal een gemiddelde van een knoop of 3 halen, dan levert dat veeel meer op dan die 2 punten verlies in rating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 08:44 #975018

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6059
Iemand ervaring met Kiwiprop?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 08:49 #975019

Die Flexofold klinkt als een gok. Als ze goeie afterservice hebben wil ik die gok wel nemen maar zo klinkt het dan ook weer niet..

Maar van Gori hoor ik hetzelfde.
3-blad is geen optie voor mij, boot is te klein, hebben ze niet in die maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 09:09 #975027

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4463
Elan 384 schreef :
Ik heb al zeker 7 jaar geleden de vaste schroef vervangen door een Volvo 3 blad klapschroef.
Al die jaren werkt de klapschroef zonder probleem...Remmen en snelheid achteruit geen wezenlijk verschil met vaste schroef
Onderhoud is simpel. Klein beetje aangroei weg borstelen en smeren als je onderwaterschip schoonmaakt.
Zo’n robuuste klapschroef kost wel wat maar je hebt er jarenlang onbezorgd plezier van.

Wij hebben inmiddels ook 7 jaar ervaring met een Volvo 3 blads klapschroef. Tot nu toe probleemloze schroef, klapt altijd goed uit. Vooruit veel power, vergelijkbaar met vaste schroef. Achteruit beduidend minder kracht en behoorlijk wieleffect, maar we hebben geen vergelijking met vaste schroef onder deze boot.

Bij de sporadische incidenten op zee met vistuig tot nu toe altijd goed losgekomen, ik denk mede dankzij dichtklappen schroef onder zeil.

Al met al bij ons zeer betrouwbaar gebleken en uitstekend mee te varen (als je rekening houdt met de werking in achteruit).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 09:32 #975038

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Bas van Dijk schreef :
Ik ben heel benieuwd.

Wat noem jij enorm Joop?

Voor mij is de rompsnelheid net onder de 7 knopen.

In het gebied tussen de 3 en 6.5kn is het maar zo een halve knoop, soms meer er bij. Het gevoel dat je zeilt me de handrem erop is echt weg. En oh ja, binnen geen herrie meer van de meedraaiende saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 10:35 #975060

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Niet meedraaiend geeft een vaste schroef behoorlijk wat weerstand. Zodra een vaste schroef mee gaat draaien is de weerstand flink minder geworden.
Dat geldt voor een 2blads, maar ook een 3blads en het onderlinge verschil is meedraaiend klein.
Bij de Proost (3blads, vast) gaat dat meedraaien beginnen rond de 3 knopen en stopt meestal onder de 2.8 knopen. Met weinig wind is het goed te merken. Bij meer wind zijn de voortstuwende krachten zo groot dat het niet merkbaar is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 10:43 #975062

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Proost schreef :
Niet meedraaiend geeft een vaste schroef behoorlijk wat weerstand. Zodra een vaste schroef mee gaat draaien is de weerstand flink minder geworden.
Dat geldt voor een 2blads, maar ook een 3blads en het onderlinge verschil is meedraaiend klein.
Bij de Proost (3blads, vast) gaat dat meedraaien beginnen rond de 3 knopen en stopt meestal onder de 2.8 knopen. Met weinig wind is het goed te merken. Bij meer wind zijn de voortstuwende krachten zo groot dat het niet merkbaar is.
Er is een test geweest in Yachting Montly enkele jaren geleden waar in werd aangetoond dat een vast staande schroef minder snelheids verlies gaf als een meedraaiende schroef!
Iets wat dus tegen je gevoel in gaat.
echter het probleem zit onder andere bij saildrives van Yanmar waarbij men aangeeft dat je de schroef mee moet laten draaien omdat anders de koppeling te veel slijt.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 10:47 #975063

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16533
Je moet die geluidjes aan boord maar net willen ook. Ben je lekker aan het zeilen...motortje uit en dan zzzzzzzzz.... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 10:50 #975066

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
holtere schreef :
Je moet die geluidjes aan boord maar net willen ook. Ben je lekker aan het zeilen...motortje uit en dan zzzzzzzzz.... :S
dus??? gewoon een klapschroef monteren en die uit laten rekenen door de leverancier/fabrikant van de klapschroef.
en iedereen zal wel een positieve of negatieve ervaring met een merk kennen , dus ga gewoon voor een gerenomeerde , Volvo, gori flexofold.....
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 11:03 #975073

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.

Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 11:03 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 11:03 #975074

blommie schreef :
Er is een test geweest in Yachting Montly enkele jaren geleden waar in werd aangetoond dat een vast staande schroef minder snelheids verlies gaf als een meedraaiende schroef!
Iets wat dus tegen je gevoel in gaat.
echter het probleem zit onder andere bij saildrives van Yanmar waarbij men aangeeft dat je de schroef mee moet laten draaien omdat anders de koppeling te veel slijt.

In deze test van YM staat anders het tegenovegestelde .
www.yachtingmonthly.com/gear/lock-prop-let-spin-29526

En mij lijkt het ook erg onlogisch dat een koppeling zou slijten als alles stil staat .
Als ik dat betreffende stukje van Yanmar lees trek ik daar trouwens ook de conclusie uit dat de schroef stil staat als de bediening in neutraal staat door de speciale constructie van de Yanmar saildrive koppeling. Kennelijk gaat die alleen in zijn vrij als de motor draait :unsure:
Zie plaatje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 11:08 #975076

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Gaat over Sail-Drive? Niet algemeen voor schroefas met KK lijkt me.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 11:14 #975077

Proost schreef :
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.

Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.

Jongens, geen ruzie maken hier over.
Die weerstand is namelijk helemaal afhankelijk van de weerstand in de schroefas en keerkoppeling.
Als die weerstand 0 (nul) is, dan spint de schroef vrolijk mee, zonder slip, en dus (vrijwel) zonder weerstand.

Is er wel wat weerstand dan wordt de schroef iets afgeremd, en veroorzaakt dus weerstand, maar er blijft een niet turbulente stroming. Als je de schroefas steeds verder afremt, zal ook de weerstand van de schroef steeds groter worden, die heeft dan ergens een maximum, staat de schroef helemaal stil, dan breekt de flow af, en wordt de weerstand, weer iets minder.
Er is dus ergens een optimum in maximale weerstand tussen stilstaan en wrijvingsloos meedraaien.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 11:22 #975080

Ik zie iig heel weinig verschil in snelheid als ik mijn schroef laat meedraaien of vast zet, vaak geprobeerd..

iig, ik was nog met Flexofold aan het overleggen en vroeg ze naar de problemen hier op het forum door verschillende mensen gemeld. Antwoord:
A folding propeller (all kinds) open due to centrifugal force. It´s a very strong natural phenomena. If the propeller is turned (by the engine) it WILL open.

So, a very likely reason for a folding propeller not opening, is a worn or broken clutch (preventing the propeller of being turned by the engine).



By the way, the guys who says that their Flexofold don´t work are most welcome to contact us directly! We´ll help them to understand and solve the matter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 11:22 #975081

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
blommie schreef :
Proost schreef :
Niet meedraaiend geeft een vaste schroef behoorlijk wat weerstand. Zodra een vaste schroef mee gaat draaien is de weerstand flink minder geworden.
Dat geldt voor een 2blads, maar ook een 3blads en het onderlinge verschil is meedraaiend klein.
Bij de Proost (3blads, vast) gaat dat meedraaien beginnen rond de 3 knopen en stopt meestal onder de 2.8 knopen. Met weinig wind is het goed te merken. Bij meer wind zijn de voortstuwende krachten zo groot dat het niet merkbaar is.
Er is een test geweest in Yachting Montly enkele jaren geleden waar in werd aangetoond dat een vast staande schroef minder snelheids verlies gaf als een meedraaiende schroef!
Iets wat dus tegen je gevoel in gaat.

Dat klopt, want het is ook gewoon niet waar.

Een schroef levert een axiale kracht afhankelijk van de hoeveelheid "slip".

Die kracht is nul als de schroef die snelheid draait dat het water zonder weerstand kan passeren. Als de schroef in voorwaartse richting sneller draait, gaat hij pas stuwkracht leveren. Als hij langzamer draait, gaat hij remmen. Van langzamer, via stilstaan naar achteruit draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 11:48 #975084

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16533
en iedereen zal wel een positieve of negatieve ervaring met een merk kennen , dus ga gewoon voor een gerenomeerde , Volvo, gori flexofold.....
En vooral negeren wat anderen aan ervaringen opschrijven hier.
Beste advies: even sparen en koop een Maxprop B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 12:05 #975088

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Negeren wat anderen voor ervaringen hebben? Sluit het forum maar, geen toegevoegde waarde dan. B)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 12:07 #975089

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Yellow Boat schreef :
blommie schreef :
Er is een test geweest in Yachting Montly enkele jaren geleden waar in werd aangetoond dat een vast staande schroef minder snelheids verlies gaf als een meedraaiende schroef!
Iets wat dus tegen je gevoel in gaat.
echter het probleem zit onder andere bij saildrives van Yanmar waarbij men aangeeft dat je de schroef mee moet laten draaien omdat anders de koppeling te veel slijt.

In deze test van YM staat anders het tegenovegestelde .
www.yachtingmonthly.com/gear/lock-prop-let-spin-29526

En mij lijkt het ook erg onlogisch dat een koppeling zou slijten als alles stil staat .
Als ik dat betreffende stukje van Yanmar lees trek ik daar trouwens ook de conclusie uit dat de schroef stil staat als de bediening in neutraal staat door de speciale constructie van de Yanmar saildrive koppeling. Kennelijk gaat die alleen in zijn vrij als de motor draait :unsure:
Zie plaatje.
Ad
Dat is de SD 20, ik heb een sd50 koppeling, die gaat gewoon slijten, en met een stilstaande schroef gebeurt dat snel.... ervaring helaas....
Vwb het verhaal van YM , je hebt gelijk :P ik zat effe te pitten.....
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 12:13 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 12:09 #975090

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17995
Bas van Dijk schreef :
Antwoord:
A folding propeller (all kinds) open due to centrifugal force. It´s a very strong natural phenomena. If the propeller is turned (by the engine) it WILL open.

So, a very likely reason for a folding propeller not opening, is a worn or broken clutch (preventing the propeller of being turned by the engine).
Dat had je inderdaad al eens eerder gepost en ik blijf het antwoord van Flexofold afdoen als / kul / cover my ass / negeer het probleem / (doorhalen wat je niet van toepassing denkt te vinden). Buiten de gerapporteerde ervaringen van anderen die het fenomeen van 'niet uitklappende bladen in achteruit' beschrijven -inclusief de video- kan Flexofold het toch moeilijk op een motorisch probleem gooien als de ene set bladen niet en de andere set bladen wél uitklapt, zoals bij mij het geval was.

Flexofold heeft een groot probleem met bepaalde bladen die niet goed uitklappen in z'n achteruit, maar wil dat niet toegeven en laat daardoor de consument volledig in het duister welke bladen goed of 'fout' zijn. Ik kan Flexofold van harte aanbevelen als je een klapschroef zoekt, maar maak met de leverancier héle duidelijke afspraken over vervangingskosten, hellingen e.d. voor het geval zich dit probleem voordoet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 12:10 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 12:17 #975092

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Nadeel van maxprop is dat die nogal eens last hebben van pitting.
Dit als gevolg van cavitatie doordat de omloopsnelheid binnenin en buitenaan nogal verschillen.
Dit heb je dan weer niet met een klapschroef.
Bij mijn vorige boot kon ik dus de maxprop , werfgemonteerd weggooien, en ben toen verder gegaan met een gori klapschroef.
Daarnaast beleef er altijd ook veel rommel achter hangen wat niet met de klapschroef gebeurt tijdens zeilen.
Ook is een klapschroef iets goedkoper, gori versus maxprop dan .
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 12:31 #975097

Ben het volledig met je eens, behavlve de uitspraak dat ik dat al eens eerder had gepost. Was ik niet iig, kreeg dit 10 minuten geleden zelf binnen :-)

ilCigno schreef :
Bas van Dijk schreef :
Antwoord:
A folding propeller (all kinds) open due to centrifugal force. It´s a very strong natural phenomena. If the propeller is turned (by the engine) it WILL open.

So, a very likely reason for a folding propeller not opening, is a worn or broken clutch (preventing the propeller of being turned by the engine).
Dat had je inderdaad al eens eerder gepost en ik blijf het antwoord van Flexofold afdoen als / kul / cover my ass / negeer het probleem / (doorhalen wat je niet van toepassing denkt te vinden). Buiten de gerapporteerde ervaringen van anderen die het fenomeen van 'niet uitklappende bladen in achteruit' beschrijven -inclusief de video- kan Flexofold het toch moeilijk op een motorisch probleem gooien als de ene set bladen niet en de andere set bladen wél uitklapt, zoals bij mij het geval was.

Flexofold heeft een groot probleem met bepaalde bladen die niet goed uitklappen in z'n achteruit, maar wil dat niet toegeven en laat daardoor de consument volledig in het duister welke bladen goed of 'fout' zijn. Ik kan Flexofold van harte aanbevelen als je een klapschroef zoekt, maar maak met de leverancier héle duidelijke afspraken over vervangingskosten, hellingen e.d. voor het geval zich dit probleem voordoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 12:37 #975100

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4463
ilCigno schreef :
Flexofold heeft een groot probleem met bepaalde bladen die niet goed uitklappen in z'n achteruit, maar wil dat niet toegeven en laat daardoor de consument volledig in het duister welke bladen goed of 'fout' zijn. Ik kan Flexofold van harte aanbevelen als je een klapschroef zoekt, maar maak met de leverancier héle duidelijke afspraken over vervangingskosten, hellingen e.d. voor het geval zich dit probleem voordoet.

Voor mij is niet helemaal duidelijk hoe je Flexofold van harte kunt aanbevelen als je tegelijkertijd constateert dat ze een groot probleem hebben met bepaalde bladen die niet goed uitklappen in z'n achteruit (en dat niet toe willen geven). Niemand wil schade varen (of erger), ook niet met goede garantie afspraken. Of begrijp ik je niet goed?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 12:38 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 12:58 #975104

Volgens mij komt de issue af en toe voor en is het duidelijk dat ze er niet goed op reageren. Maar als de schroef het op jouw boot goed doet dan is het een prima schroef, zo klinkt het voor mij. Dus het is een gok maar als hij het doet dan doet hij het. Gevaar voor schade lijkt me dan beperkt: hij doet het niet en dan ga je zoeken of vervangen, of hij doet het wel..
Hans V schreef :
ilCigno schreef :
Flexofold heeft een groot probleem met bepaalde bladen die niet goed uitklappen in z'n achteruit, maar wil dat niet toegeven en laat daardoor de consument volledig in het duister welke bladen goed of 'fout' zijn. Ik kan Flexofold van harte aanbevelen als je een klapschroef zoekt, maar maak met de leverancier héle duidelijke afspraken over vervangingskosten, hellingen e.d. voor het geval zich dit probleem voordoet.

Voor mij is niet helemaal duidelijk hoe je Flexofold van harte kunt aanbevelen als je tegelijkertijd constateert dat ze een groot probleem hebben met bepaalde bladen die niet goed uitklappen in z'n achteruit (en dat niet toe willen geven). Niemand wil schade varen (of erger), ook niet met goede garantie afspraken. Of begrijp ik je niet goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste of klapschroef 03 sept 2018 13:24 #975112

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
It Paradyske schreef :
Proost schreef :
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.

Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.

Jongens, geen ruzie maken hier over.
Die weerstand is namelijk helemaal afhankelijk van de weerstand in de schroefas en keerkoppeling.
Als die weerstand 0 (nul) is, dan spint de schroef vrolijk mee, zonder slip, en dus (vrijwel) zonder weerstand.

Is er wel wat weerstand dan wordt de schroef iets afgeremd, en veroorzaakt dus weerstand, maar er blijft een niet turbulente stroming. Als je de schroefas steeds verder afremt, zal ook de weerstand van de schroef steeds groter worden, die heeft dan ergens een maximum, staat de schroef helemaal stil, dan breekt de flow af, en wordt de weerstand, weer iets minder.
Er is dus ergens een optimum in maximale weerstand tussen stilstaan en wrijvingsloos meedraaien.

Een prima fysische beschrijving van de weerstand van een meedraaiende of een stilstaande schroef. Voor de topic : "Ideeen voor ......hydrogenerator" heb ik grafiekjes getoond van koppel dat wordt opgewekt door een gesleepte schroef en de daarbij behorende weerstand. Zo'n grafiek is ook van toepassing op een meedraaiende schroef, die wrijvingsweerstand ondervindt in de asafdichting, keerkoppeling etc. Afhankelijk van die rotatieweerstand wordt de schroef afgeremd en ontstaat er weerstand.
Als illustratie in bijgevoegd grafiekje (voor een gegeven schroef en 3 m/s vaarsnelheid) geeft een wrijvingskoppel Q1 een sleepweerstand van T1. Neemt het wrijvingskoppel toe, dan neemt ook de weerstand toe. Q2 -> T2
Bij een wrijving Q3, draaiend, ontstaat de maximale weerstand T3.
Bij een stilstaande schroef is de weerstand ongeveer T2 en dus lager dan T3.
Het kan dus wel.
In het YM verhaal wordt voor de test de schroef van een BBM gebruikt, die vrijdraaiend nauwelijks rotatie weerstand ondervindt. Een beperkte conclusie dus van YM.

Jan

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl