2500 Watt ( uitgaande as ) is precies hetzelfde als 3,4025 pk niet meer en niet minder.
De vaak opgegeven verschillen bij electrische aandrijving komen van het feit dat een electrische aandrijving ook bij lager toerental dan maximaal zijn maximum vermogen en vooral koppel kan houden wat bij een diesel niet zo is. Daarom kan , bij lager dan maximaal toerental van een elctrische aandrijving deze nog steeds 6 pk leveren terwijl dat bij een dieselmotor vrijwel lineair lager is.
Maar bij maximaal/nominaal toerental is 6 pk diesel 4,4085 KW en niets anders . Je kunt nu eenmaal niet meer vermogen uit een KW halen want KW
IS ook gewoon de eenheid van vermogen.
Die 6pk die men altijd beweert is dus in principe onjuist . Beter zou het zijn dat ze aan vermogenscurve geven en die vergelijken met , in dit geval , een 6pk diesel . Dan wordt het duidelijker.
Éen PK is en blijft 0,7457 KW .
Daarom zul je met een 2500 watt electrische aandrijving nooit dezelfde maximale snelheid kunnen halen als met een 6pk diesel. Alleen bijv bij het halve toerental zul je WEL sneller gaan als bij een diesel op half toerental.
Echter , als je , om bijv. rompsnelheid te halen 6pk diesel nodig hebt zul je ook een 4,4 KW electrische aandrijvung nodig hebben en beslist niet minder.Nou ja , afgezien van een klein verlies in een keerkoppeling als je die tenminste niet nodig hebt bij een electromotor.
Je schroef weet nu eenmaal niet waar dat vermogen vandaan komt
Misschien nog een vergelijking om e.e.a. iets duidelijker te maken.
Bij een dieselmotor hangt het vermogen af van de hoeveelheid diesel die verbrand kan worden met een , van het toerental afhankelijke hoeveelheid lucht. Beiden gaan DUS omlaag bij een lager toerental.
Bij een electromotor kun je bij een lager toerental zowel met voltage als stroom regelen waardoor je het product van beide zoveel mogelijk constant kunt houden. En stroom maal volt is nu eenmaal KW en dus ook pk.
Vandaar dat je bij een electromotor met de juiste regeling het vermogen min of meer constant kunt houden over een groot toerenbereik .
Ad