Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 05 mei 2019 18:36 #1043427

  • Markus92
  • Markus92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hi Richard,

240 Samsung cellen, BMS, Nikkelstrip (je hebt er behoorlijk wat nodig), en kabels (ik heb alles in 10 AWG uitgevoerd) + 2 x Koffer rond 800 EUR. Dit is exclusief gereedschap.

Wat voor accu's heb jij dan?

Groet,
Markus
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 18:37 door Markus92.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 05 mei 2019 18:44 #1043429

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Hallo Markus,

Welkom bij de discussie. Een mooie oplossing die je hebt gemaakt. Ik krijg veel van mijn informatie over veiligheid die mijn vrouw die bij een veiligheidsregio werkt. Op dit moment is er veel onderzoek en discussie over de veiligheid van accu's. En goed BMS is sowieso essentieel maar L-ION accu's scoren nog niet goed.

Een heel ander topic. Dit is wat ik al uitgevonden heb: De Protuar komt af en toe voor hele redelijke prijzen voorbij op Marktplaats. Denk dan aan ong. 300 euro of minder. De E-propulsion komt maar heel zelden langs maar is heel efficiënt en iets minder duur dan de Torqueedo. Torqueedo's worden veel meer op de Duitse E-bay (kleinanzeigen) aangeboden en tegen aantrekkelijkere prijzen.

Kijk ook eens naar de motoren van S&C. Dat zijn vrijwel zeker motoren van Caroute. Maar de service loopt dan via Nederland.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 05 mei 2019 18:50 #1043434

Mijn accu's waren (in 2010): lifepo4, 48 volt, 9 Ah per stuk. Mijn inkoopprijs was iets van 200 euro, kant en klaar gemonteerd.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 05 mei 2019 18:58 #1043443

Bert, staar je niet blind op de aandrijving.
Die koop je maar 1 keer, maar de accus moet je om de 6 a 10 jaar opnieuw kopen... en daar zit nog meer geld in ook...
Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 06 mei 2019 10:49 #1043637

  • Markus92
  • Markus92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Welkom bij de discussie. Een mooie oplossing die je hebt gemaakt. Ik krijg veel van mijn informatie over veiligheid die mijn vrouw die bij een veiligheidsregio werkt. Op dit moment is er veel onderzoek en discussie over de veiligheid van accu's. En goed BMS is sowieso essentieel maar L-ION accu's scoren nog niet goed.

Zeker zijn Lithium-ion cellen nog niet perfect. Maar de cellen die ik heb gebruikt zijn getest (door samsung zelf) tegen hitte, water, kortsluiting, over charge etc. en zelfs dan is er vrij weinig gebeurt. Ik zelf heb er redelijk vertrouwen in, maar iedereen moet het zelf beslissen.

Een heel ander topic. Dit is wat ik al uitgevonden heb: De Protuar komt af en toe voor hele redelijke prijzen voorbij op Marktplaats. Denk dan aan ong. 300 euro of minder. De E-propulsion komt maar heel zelden langs maar is heel efficiënt en iets minder duur dan de Torqueedo. Torqueedo's worden veel meer op de Duitse E-bay (kleinanzeigen) aangeboden en tegen aantrekkelijkere prijzen.

Kijk ook eens naar de motoren van S&C. Dat zijn vrijwel zeker motoren van Caroute. Maar de service loopt dan via Nederland.

Thanks voor je advies. S&C ga ik nog bekijken. Helaas zie ik de protruars niet zo vaak langskomen, maar ik heb er gelukig nog geen haast mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 06 mei 2019 15:23 #1043695

Protuar en Caroute/S&C heb ik ook zitten bekijken, maar het blijft lastig. De Protruar 4 zou bijvoorbeeld vergelijkbaar zijn met een 4pk benzine motor terwijl het opgenomen vermogen slechts ongeveer 2,5 pk betreft. Als daar nou eens de helft bij de schroef komt, dat schijnt al heel efficient te zijn, dan raakt die vergelijking echt kant noch wal.

Is er trouwens iemand die licht kan laten schijnen op het verschil tussen LifePo en li-ion? Het hierboven genoemde prijsverschil is nogal behoorlijk!
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 15:24 door blauweaaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 06 mei 2019 15:37 #1043700

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Kijk eens in het topic: een alles etende regelaar voor accu's.
Daar staat meer in over dit onderwerp dan je zo kunt 'verteren'. Met name als je alleen op prijs vergelijkt. Je kunt dan beter via Google zoeken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 06 mei 2019 16:08 #1043706

@bluaweaaf:
Het prijsverschil tussen LifePo en li-ion is niet zo groot, je moet de genoemde prijzen omrekenen naar vergelijkbare capacitieiten (Ah of Wh).

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 13 mei 2019 14:31 #1045733

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Ik kijk ook zo nu en dan naar elektrische buitenboordmotoren. Tot nu toe waren de mij bekende (Torqueedo) motoren welke mijn benzinemotor kunnen vervangen erg prijzig, of boden niet voldoende vermogen.

Ik ben wel positief verrast over die Aquamot motoren. Ze bieden veel opties.. ik ga dit volgen :)
Laatst bewerkt: 13 mei 2019 14:48 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 13 mei 2019 15:51 #1045765

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16748
Vorig jaar zagen we tot onze verbazing heel veel rubberbootjes met een electrische aandrijving op de Kanaaleilanden en Bretagne.
Super die dingen, nauwelijks of in ieder geval heel weinig herrie. We schaamden ons gewoon om met die pruttel Honda van ons rond te knetteren zo groot is het verschil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 13 mei 2019 18:21 #1045801

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@Holtere: welke types waren dat? Trolling motors (Minn Kota enzo) of ook wat serieuzere electrische buitenboordmotoren

@Wpoeyer: kijk ook eens bij Elva (www.elva.nl) Nederlands fabricaat, maar volgens mij niet goedkoper dan Torqueedo. Als je meer vermogen wil kan je ook bij E-0Propulsion kijken, die gaan tot 10 kw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 13 mei 2019 18:32 #1045809

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16748
Volgens mij die min kota en torqeedo.
Gewoon motortjes om mee naar de kant te varen maar vaak echt niet traag of zo!
Als ik voor de keus zou staan twijfelde ik geen moment!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 13 mei 2019 18:48 #1045815

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
holtere schreef :
Volgens mij die min kota en torqeedo.
Gewoon motortjes om mee naar de kant te varen maar vaak echt niet traag of zo!
Als ik voor de keus zou staan twijfelde ik geen moment!
Viel mij afgelopen jaar ook op, al die elektrische bbm op de kanaal eilanden.
Voornamelijk torqueedo.
Kom je dan zelf aanvaren met je honda luchtgekoelde bbm :dry:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 13 mei 2019 19:16 #1045823

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16748
Ik had hem al een keer gepost....gemaakt achteraf op Alderney...dit doen ze met de oude stink en herrie apparaten:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 07:43 #1091667

Hallo allemaal. Ik was al een tijdje op zoek naar een degelijke aandrijfset voor mijn zeilboot en kwam via dit forum op de S & C ETM-Tec 48V motor 3.0 met 2500Watt. Ze zeggen dat dat ca. 6 PK is. Nou heb ik het eerst geprobeerd met 4 loodaccu's van 110Ah. Dit vaarde best goed maar na een uurtje of twee half vermogen en 10 tot 15 km afgelegd te hebben was het einde. Na lang zoeken heb ik bij een bedrijf een Lithium-ion accu van 48V (nominale spanning) capaciteit 53Ah en gewicht van 13Kg laten maken. Alles keurig netjes in waterdichte Case voorzien van dikke stekkers. Door het lage gewicht kan ik en zelfs mijn dochter van 8 de Accu zo uit de boot dragen. De energiedichtheid is 2.5Kw. Tijdens de eerste vaart heb ik hoofdzakelijk het vermogen op de proef gesteld. Met deze lithium accu is de motor zeker met 6pk te vergelijken. De stuwkracht is echt enorm nu! Waar ik met de loodaccu's slechts 6 a 7 km/ haalde haal ik nu dik 11 km/h! Tot nu toe heb ik op één lading op gemiddeld 40 - 50% vermogen 80 km afgelegd over meerdere dagen, er was daarna nog meer als 50% capaciteit aanwezig. Ik ben zeer tevreden met deze oplossing met name omdat de motor relatief compact en licht is evenals de accu.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 07:49 door infiniti3d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 08:05 #1091678

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16748
Goh, dat lijkt een fantastisch setje B)
klein, handzaam, slechts een paar kleine slimme onderdelen, sterk genoeg, geen stinkende zooi meer meeslepen, geen onderhoud, geen herrie B) B) B)

Zou je niet een lijstje of overzicht willen maken met onderdelen, leveranciers en plusminus prijs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 08:06 #1091679

2500 Watt ( uitgaande as ) is precies hetzelfde als 3,4025 pk niet meer en niet minder.
De vaak opgegeven verschillen bij electrische aandrijving komen van het feit dat een electrische aandrijving ook bij lager toerental dan maximaal zijn maximum vermogen en vooral koppel kan houden wat bij een diesel niet zo is. Daarom kan , bij lager dan maximaal toerental van een elctrische aandrijving deze nog steeds 6 pk leveren terwijl dat bij een dieselmotor vrijwel lineair lager is.
Maar bij maximaal/nominaal toerental is 6 pk diesel 4,4085 KW en niets anders . Je kunt nu eenmaal niet meer vermogen uit een KW halen want KW IS ook gewoon de eenheid van vermogen.
Die 6pk die men altijd beweert is dus in principe onjuist . Beter zou het zijn dat ze aan vermogenscurve geven en die vergelijken met , in dit geval , een 6pk diesel . Dan wordt het duidelijker.
Éen PK is en blijft 0,7457 KW .
Daarom zul je met een 2500 watt electrische aandrijving nooit dezelfde maximale snelheid kunnen halen als met een 6pk diesel. Alleen bijv bij het halve toerental zul je WEL sneller gaan als bij een diesel op half toerental.
Echter , als je , om bijv. rompsnelheid te halen 6pk diesel nodig hebt zul je ook een 4,4 KW electrische aandrijvung nodig hebben en beslist niet minder.Nou ja , afgezien van een klein verlies in een keerkoppeling als je die tenminste niet nodig hebt bij een electromotor.
Je schroef weet nu eenmaal niet waar dat vermogen vandaan komt ;)

Misschien nog een vergelijking om e.e.a. iets duidelijker te maken.
Bij een dieselmotor hangt het vermogen af van de hoeveelheid diesel die verbrand kan worden met een , van het toerental afhankelijke hoeveelheid lucht. Beiden gaan DUS omlaag bij een lager toerental.
Bij een electromotor kun je bij een lager toerental zowel met voltage als stroom regelen waardoor je het product van beide zoveel mogelijk constant kunt houden. En stroom maal volt is nu eenmaal KW en dus ook pk.
Vandaar dat je bij een electromotor met de juiste regeling het vermogen min of meer constant kunt houden over een groot toerenbereik .
Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 08:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 09:12 #1091697

De accu heb ik besteld bij de Firma voerbootaccu.nl Zij doen hoofdzakelijk in 12V oplossingen voor de hengelsport zoals de stroomverzorging van dieptemeters en lichte 12V fluistermotoren. Ik dacht dat ze ook standaard 24V in het programma hebben. De accu die ik heb moest op maat worden gebouwd. Ze hebben mij verteld dat de module uit zogenaamde NMC prismatische cellen opgebouwd is. Deze kunnen beduidend meer last (Ampère) hebben dan cilindervormige cellen. Ook was er iets met de verbindingen die beter zijn voor hoge belasting. Omdat er intern minder serie of parallel (één van de twee, zover reikt mijn kennis niet) verbindingen zijn zou de accu ook veiliger zijn en minder storingsgevoelig. Wat mij het meest deed overtuigen is dat er bij deze accu's relatief eenvoudig in geval van een defect of mindere cell in het pakket deze vervangen kan worden. Wat ik nog vergeten ben te vermelden in mijn vorige bericht is dat op de EBM een voltmeter zit. Deze geeft bij aangesloten accu de spanning weer, bij motor uit gaven de loodaccu's volgeladen 54.8V aan en de Lithium accu geeft vol 54.6V. Het grote verschil is echter dat bij half gas de loodaccu's zakken naar minder dan 50Volt en bij vollast zelfs onder de 47V! De Lithium accu zakt van 54.6V naar 54.3 onder vollast, dit is slechts 0.3V! Ik denk dat daardoor er heel wat meer vermogen tot je beschikking staat en meer snelheid tov de loodaccu's. De motor, brushless ETM-tec 3.0 48V heb ik bij Fluistermotor.nl besteld, prijs rond de €1000,- De accu was een grotere investering, ik kon kiezen tussen een 37Ah en 53Ah. Ik vond de prijs in de eerste instantie redelijk fors maar toen ik het ging vergelijken met bijv. de Torqueedo accu's die dezelfde energiedichtheid hebben bleek de prijs toch niet zo overdreven. Ik meende dat de 37Ah rond de €2.5K zit en voor de 53ah heb ik 3.3K moeten betalen inclusief een 10Ah lader. Ik kan bij het wegvallen van de wind nu zonder problemen huiswaarts komen, ook als we wat verder weg op het wijd zijn. Bovendien voelt mijn 5.80m bootje nog steeds licht en wendbaar wat met die 4 loodaccu's wel anders was. Die wogen samen 120kg en de Lithium slechts 13Kg
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 09:14 door infiniti3d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 09:28 #1091702

ik kwam dit tegen, is wel voor kleine afstandjes, gezien de accu capaciteit...

www.depatools.nl/Greenworks-bu...boordmotor-G40TM55K4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 09:28 #1091703

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
infiniti3d schreef :
Hallo allemaal. Ik was al een tijdje op zoek naar een degelijke aandrijfset voor mijn zeilboot en kwam via dit forum op de S & C ETM-Tec 48V motor 3.0 met 2500Watt. Ze zeggen dat dat ca. 6 PK is. Nou heb ik het eerst geprobeerd met 4 loodaccu's van 110Ah. Dit vaarde best goed maar na een uurtje of twee half vermogen en 10 tot 15 km afgelegd te hebben was het einde. Na lang zoeken heb ik bij een bedrijf een Lithium-ion accu van 48V (nominale spanning) capaciteit 53Ah en gewicht van 13Kg laten maken. Alles keurig netjes in waterdichte Case voorzien van dikke stekkers. Door het lage gewicht kan ik en zelfs mijn dochter van 8 de Accu zo uit de boot dragen. De energiedichtheid is 2.5Kw. Tijdens de eerste vaart heb ik hoofdzakelijk het vermogen op de proef gesteld. Met deze lithium accu is de motor zeker met 6pk te vergelijken. De stuwkracht is echt enorm nu! Waar ik met de loodaccu's slechts 6 a 7 km/ haalde haal ik nu dik 11 km/h! Tot nu toe heb ik op één lading op gemiddeld 40 - 50% vermogen 80 km afgelegd over meerdere dagen, er was daarna nog meer als 50% capaciteit aanwezig. Ik ben zeer tevreden met deze oplossing met name omdat de motor relatief compact en licht is evenals de accu.

Ik heb naar deze motor al wat onderzoek gedaan. De leverancier in Nederland is recent in andere handen overgegaan. De fabrikant is vrijwel zeker Caroute, de gelijkenis is gewoon te groot. Kijk zelf maar: www.caroute-outdoor.com/
Ze maken hele interessante motoren, ook pods en knutselsetjes. Ze hanteren eigenlijk onder hun eigen naam alleen Ebay en Amazon als verkoopkanaal. Ze hebben een actief facebook kanaal waar meer recente info op staat dan op hun website. Wie op Amazon de feedback terugleest ziet ook wal wat missers van het bedrijf, vooral verpakking en verzending. Hoewel de Nederlandse leverancier heel erg geheimzinnig deed over de herkomst van de motor (waarom toch?) betaal je in Nederland eigenlijk helemaal geen gekke prijs voor het product. Ik had contact met een Nederlander in Hong Kong die ze ook kon leveren, maar het scheelde eigenlijk niet veel. Ze positioneren zich zelf als concurrent van Torqueedo en nadrukkelijk niet van trolling motoren. Ik ben erg blij met deze praktijkervaring. Kan je iets over de bouwkwaliteit zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 09:35 #1091705

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Je zou voor een 48 volt accu ook contact op kunnen nemen met deze persoon via Marktplaats.
link.marktplaats.nl/m1431573371

Ik heb geen aandelen en ik heb er geen ervaring mee, maar hij adverteert al langere tijd op Marktplaats. Ik vind het er verzorgd uit zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 09:43 #1091706

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Stefanvanvee schreef :
ik kwam dit tegen, is wel voor kleine afstandjes, gezien de accu capaciteit...

www.depatools.nl/Greenworks-bu...boordmotor-G40TM55K4

Inderdaad best een grappig idee, een elektrische buitenboordmotor combineren met een afneembare accu die ook in de bouw of groenvoorziening wordt gebruikt. Maar de capaciteit is natuurlijk heel erg beperkt. Ik heb gekeken naar mogelijkheden om te combineren met een fietsaccu, die hebben een veel groter capaciteit en zijn ook een mooi compact pakketje. Natuurlijk moet je dan wel zelf aan de knutsel.

Heel af en toe wordt er op Marktplaats een Torqueedo T801 aangeboden met kapotte of zonder accu. Die gebruikt een 36 volt accu die niet meer gemaakt wordt maar dat is wel een veel voorkomend voltage bij fietsaccu's. Dat wil ik een keer proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 09:44 #1091707

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
infiniti3d schreef :
Nou heb ik het eerst geprobeerd met 4 loodaccu's van 110Ah. Dit vaarde best goed maar na een uurtje of twee half vermogen en 10 tot 15 km afgelegd te hebben was het einde. Na lang zoeken heb ik bij een bedrijf een Lithium-ion accu van 48V (nominale spanning) capaciteit 53Ah en gewicht van 13Kg laten maken. Alles keurig netjes in waterdichte Case voorzien van dikke stekkers. Door het lage gewicht kan ik en zelfs mijn dochter van 8 de Accu zo uit de boot dragen. De energiedichtheid is 2.5Kw. Tijdens de eerste vaart heb ik hoofdzakelijk het vermogen op de proef gesteld. Met deze lithium accu is de motor zeker met 6pk te vergelijken. De stuwkracht is echt enorm nu! Waar ik met de loodaccu's slechts 6 a 7 km/ haalde haal ik nu dik 11 km/h! Tot nu toe heb ik op één lading op gemiddeld 40 - 50% vermogen 80 km afgelegd over meerdere dagen, er was daarna nog meer als 50% capaciteit aanwezig.

Dat lithium-ion accu-setje van 53 Ah is zonder meer erg interessant. Zeker als het doet wat je beschrijft.

Maar Ah's zijn gewoon Ah's. Of ze nu uit een ouderwetse loodzuur-accu komen of uit een lithium-ion accu. Dat je met de loodaccu's slechts 10 - 15 km ver kwam en met de lithium-ion na 80 km. nog 50% capaciteit over hebt, duidt er naar mijn idee op dat iets niet klopt in de vergelijking.

Òf de loodaccu's waren niet nieuw en al veel van hun capaciteit kwijt, òf je overdrijft de verdienste van de lithium-ion accu.

Dit nog even los van de vraag of de omstandigheden bij beiden metingen gelijk waren (veel/weinig wind en golfslag, stroom mee of tegen enz.)

Dat neemt niet weg dat zo'n lithium-ion setje, gezien het gewicht en het gegeven dat je die 53 Ah (wat èrg weinig lijkt voor de aandrijving van een electrische bbm) volledig kan benutten zonder de accu te beschadigen (bij een loodaccu blijft er van die 110 Ah maar eveneens 55 Ah effectief benutbaar over), een interssante investering is voor iedereen die bijvoorbeeld electrisch wil varen met een bijbootje of een ander klein geval.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 09:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 09:55 #1091709

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Ad (Yellow Boat) heeft natuurlijk helemaal gelijk als hij stelt dat 1kW gelijk is aan 1kW.
Wel is het zo dat (verbrandings)motor fabrikanten de zaak wat rooskleurig voorspiegelen. Ze geven bv als vermogen het indicateur vermogen of krukas vermogen op. En een elektro aandrijving heeft over het algemeen een grotere schroef diameter wat voor een beter rendement zorgt. In de praktijk kan je dus (aanzienelijk) meer met met een kW e dan een kW buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 10:11 #1091719

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
infiniti3d schreef :
Bovendien voelt mijn 5.80m bootje nog steeds licht en wendbaar wat met die 4 loodaccu's wel anders was. Die wogen samen 120kg en de Lithium slechts 13Kg

Vier 12V loodaccu's van 25 - 30 ah (samen dus 110 Ah wegen geen 120 kg, maar hoogstens 40 kg.
Bovendien zijn er in de klasse van 25 - 30 Ah nauwelijks 12V semitractie accu's te koop. Met een beetje pech gebruikte je dus startaccu's. Die zijn op hun beurt weer totaal ongeschikt als stroombron voor een electrische bbm. Ze zijn snel kapot als je meer 20 % van de capaciteit gebruikt.

Nu je ook een indicatie geeft van de prijs wordt ook duidelijk dat we over een prijsverhouding van meer dan 1 (loodaccu) op 20 (lithium-ion accu).

Ja, dan mag het ook wel een stukje beter zijn ..
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 10:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl