Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:55 #1091777

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Yellow Boat schreef :
En dat geldt precies hetzelfde voor een diesel als voor een electrische aandrijving.
Alleen is electriciteit natuurlijk vele malen goedkoper dan diesel nl, ongeveer €1,65 per KW en per uur motorvermogen tegen maar zo'n €0,25 voor electriciteit per KW per uur .
Waar haal je dat vandaan?

Diesel kost in 'onze' vrij simpele dieselmotoren zo'n 0,2 kg per uur per pk.
Dat is dus 0,31 liter per kwh (bij 20 graden).
Met de huidige prijzen dus zo'n €0,46 per kwh.

Nog steeds stuk duurder dan electra (thuis tenminste, menig haven komt in de buurt) maar wel heel wat goedkoper dan jij stelt.

Of neem je slijtage, onderhoud en afschrijving ook mee van je diesel? want dan moet je dat bij electra ook doen. Alleen de accu slijtage is doorgaans al meer dan de stroom kost, heb ik eens uitgerekend met de toen goedkoopst mogelijke accu (euro/kwh).
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 12:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:03 #1091781

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Dat gewicht van de accus is op zich geen probleem als je als balast kan gebruiken, bv in de kiel of bij een zwaardboot op de bodem, ik heb daar een paar honderd kilo balast liggen, als ik dat zou kunnen verwijderen , dan zou daar een heel groot accupakket kunnen liggen en is mijn boot geen gram zwaarder, eigenlijk lichter vanwege de afwezigheid van de benzinetank en lichtere motor.

Bij een kielboot zou zoiets eigenlijk in de kiel moeten en dan is het meteen gekoeld, in de zomer wel te doen, in de winter zal hij dan als het heel erg vriest zelfs beschermd zijn tegen kou onder water.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:13 #1091785

Mmm , wat doe ik dan verkeerd vraag ik me af.
Nog maar een keer en dan "op papier"
De verbrandingswaarde van diesel is 36*10^9 Joules per m3 dus 36000 kjoules per liter.
Daarvan blijft bij 36% efficientie van de motor dus 12960 KJ per uur van over wat 12960/3600 =3,6KW is en dat kost je dan inderdaad 3,6*0,31 oftewel 1,116 liter per uur oftewel iets van €1,45 per uur.
En 3,6 KWh kost je ca. €0,9 per uur . Scheelt dus inderdaad "maar" een factor 1,6 ongeveer .
Kennelijk inderdaad wat verkeerd gedaan bij mijn eerste berekening maar wat precies weet ik niet , zal wel en tikfoutje geweest zijn :whistle:
:blush: :blush:

Maar of die 60% verschil de kosten van de ombouw naar een electrische aandrijving rechtvaardigen , denk het niet.
En bij het geringe gebruik van de motor op een zeilboot hoef je ook weer niet heiliger dan de Paus te zijn dacht ik zo.
Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:19 #1091787

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Stroom in de jachthaven zit bij mijn box en kost niks extras, terwijl ik benzine bij de pomp moet betalen.
nu tank ik niet veel, al vaar ik wel vaak maar zo snel mogelijk dat ding uit, ik zou per jaar vermoedelijk 20-50 liter tanken, zoiets want ik heb echt geen idee



Yellow Boat schreef :
Mmm , wat doe ik dan verkeerd vraag ik me af.
Nog maar een keer en dan "op papier"
De verbrandingswaarde van diesel is 36*10^9 Joules per m3 dus 36000 kjoules per liter.
Daarvan blijft bij 36% efficientie van de motor dus 12960 KJ per uur van over wat 12960/3600 =3,6KW is en dat kost je dan inderdaad 3,6*0,31 oftewel 1,116 liter per uur oftewel iets van €1,45 per uur.
En 3,6 KWh kost je ca. €0,9 per uur . Scheelt dus inderdaad "maar" een factor 1,6 ongeveer .
Kennelijk inderdaad wat verkeerd gedaan bij mijn eerste berekening maar wat precies weet ik niet , zal wel en tikfoutje geweest zijn :whistle:
:blush: :blush:
Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:22 #1091789

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Todat de halve haven electrisch vaart...
Bij mij was dat ook zo maar na de komst wat elektrisch varende scheepjes heeft de havenmeester heel snel wat kWh meters opgehangen. En buiten dat: bijtanken zal vooral in juist andere havens dan mijn eigen moeten gebeuren.

Maar laat die paar euro's voor de electra nou niet de deal-breaker zijn. De running costs zijn nog steeds goedkoper dan of even duur als bij diesel en nog meer bij benzine.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:22 #1091790

Ja , maar dat is lang niet overal zo en onderweg op een langere reis , als je dus veel meer mijlen maakt dan rond je eigen ligplaats, is dat meestal niet zo. Daar is €0,50 per KWH eerder heel gewoon .
Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:43 #1091794

Geachte hollanders, het gaat niet altijd om geld.... :dry:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 13:54 #1091797

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Zoiets zeg ik ook vaak tegen mijn vrouw als ik weer eens wat koop voor mijn boot

dit is ook wel leuk



roozeboos schreef :
Geachte hollanders, het gaat niet altijd om geld.... :dry:
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 14:18 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 14:39 #1091815

roozeboos schreef :
Geachte hollanders, het gaat niet altijd om geld.... :dry:

Redeneer jij ook zo in je bedrijf?
Vast niet en waarom zou een particulier dan wel geld moeten uitgeven zonder dat er iets van een terugverdientijd uitkomt?
Ik heb de laatste par jaar al zo'n dikke €7000 uitgegeven om energie te besparen en er liggen nog investeringen van zo'n €1300 te wachten .
En dat allemaal zonder subsidie :(
Maar die betalen zich wel in rond de tien jaar terug .
En dan heb ik het nog niet eens over een warmtepomp of andere "gasvrij" investeringen die zich waarschijnlijk sowieso nooit terug zullen verdienen.
Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 14:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 14:56 #1091823

jezus, YB.
Wat heeft dat nu met mijn bedrijf te maken?

Ik heb de tapas niet omgebouwd om geld te besparen, hoor. En TS vast ook niet. Dat gaat ook niet lukken, overigens.
Of je moet een hele lange adem hebben, en je boot vooral niet verkopen.

Zoals ik al zei, er zijn meer redenen om electrisch te gaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 17:39 #1091879

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
. Als je er een standaard scootmobiel accu inzet en eerlijk vergelijkt (tot hoever kun je de 110ah traditionele accu leegtrekken) is de vergelijking al heel veel gunstiger.

Scootmobiel erachter knopen met schoepenwieltjes heb je ook geen ebbm nodig!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 18:22 #1091891

Ik hoop dat ik ontopic wat nuttige informatie heb kunnen toevoegen met mijn ervaring met de Caroute motor. De serie heet bij fluistermotor.nl Aqua en is verkrijgbaar in 3 modellen namelijk; 12V 80lbs, 24V 120lbs en 48V 160lbs. Alle modellen zijn borstelloos. Wat wel interessant is om te vermelden is dat volgens de manual die bij de motor zat het 12V model ook op 24V kan en het 24V ook op 48V kan. Je zou dus eerst met 24V 2x12V loodaccu’s kunnen starten en later pas de lithium accu upgrade kunnen doen. Zelfs dan kun je nog afwegen of je een 24V, of wanneer meer stuwkracht gewenst is, je upgrade naar 48Volt lithium accu. Je kunt het ook bij de loodaccu’s laten want die functioneren prima maar zijn voor mij praktisch gezien geen optie.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 18:25 door infiniti3d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 18:53 #1091903

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Dank je wel

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 12:09 #1325307

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Haswing Ventura 160lbs komt binnenkort uit. 2,4Kw en 24V
neptun-yachten.shop/shop/motor...f-5-0-fernschaltung/
Moest er iemand al ervaring met deze motor hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 12:40 #1325313

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Interessant, 2,4 kW zou net een mooi vermogen zijn voor mijn bootje om van de tweetakt af te kunnen. Ik zie nog geen Nederlandse leveranciers hiermee. Goed dat er wat meer keus komt in deze categorie.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 12:58 #1325319

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
Bootman.nl heeft wel andere modellen van Haswing, o.a. de Protruar 5.0. Die is er wel alleen met bediening op de motor, niet met remote.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 13:13 #1325323

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6504
Ik heb dit voorjaar de Haswing Protruar 1.0 gekocht voor ons (ook nieuwe) bijbootje. Prima ding. Geschikt voor zoet en zout water, kan gewoon op een 12 volt accu en heeft genoeg stuwkracht om ook wat golven en stroming te weerstaan. Hij had van mij alleen wat korter mogen zijn, want als je hem instelt op een voor een bijbootje normale diepte zit de bedieningshendel wel wat hoog. Hetgeen misschien wel voor iedere vergelijkbare fluistermotor geldt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 13:24 #1325326

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
In ieder geval goed om te horen dat de kwaliteit niet tegenvalt. Een langstaart heb ik voor de zeilboot juist nodig natuurlijk. Moet eens rekenen wat ik aan accucapaciteit nodig zou hebben, want dat wordt mogelijk nog de grootste kostenpost op deze manier. Haven uit, 2x sluis, 2x zeilen hijsen en strijken, haven weer in, aan minimaal een uur vaartijd zit je al gauw.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 13:54 #1325336

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
Haven in/uit en hijsen/strijken doe je vaak met weinig snelheid. Op vol vermogen verbruikt zo'n motor 100A, maar met 10A zit je waarschijnlijk ook al rond de 2 knts (beetje afhankelijk van de boot natuurlijk).
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 13:54 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 14:03 #1325340

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Hij had van mij alleen wat korter mogen zijn, want als je hem instelt op een voor een bijbootje normale diepte zit de bedieningshendel wel wat hoog. Hetgeen misschien wel voor iedere vergelijkbare fluistermotor geldt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

klopt wel. Voor die rubberbootjes kan er meestal wel een halve meter af. Zou lichter zijn en makkelijker op te bergen.
De grote markt is voor de visboten om te trollen en die zijn wat hoger!
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 14:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 14:03 #1325341

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Ja, nu met de 5 pk tweetakt vaar ik ook nooit lang op vol vermogen. Om met zeilen hijsen op de stuurautomaat de kop in de golven te houden is soms half gas nodig, en de bruggen van de A7 door wil je de boel ook niet teveel ophouden. De boot weegt 2,4 ton, maar als het eenmaal in beweging is dan loopt het wel.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 15:43 #1325365

Kennen jullie deze al?

Volg hem al een tijdje, ook vanwege zijn hydrogenerator.

Klikkerdeklik



Laatst bewerkt: 15 sept 2021 15:52 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 15:45 #1325366

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Inmiddels heb ik ook wat ervaring met de Epropulsion op onze dingy. Het is een 1kw model en het bootje een 230 cm lange (of korte) Lodestar. Het prestatieniveau ligt op het zelfde niveau als een 2,5 pk viertakt. In de haven vergeleken met de zelfde maat boot met een 2,5 pk Suzuki. De electromotor is zelfs iets eerder op snelheid.

Het meest opvallende is naast de doodse stilte (ook geen nare piep of zo) het enorme verschil in verbruik per gevraagd vermogen. Op vol vermogen vaar je een uur en een kwartier, maar op 80 % ga je net zo hard en hou je het al drie uur vol.

Het is jammer dat een merk als Haswing zich nog niet aan een model met ingebouwde accu heeft gewaagd. Nu is dat speelveld verdeeld tussen drie merken (Torqueedo, Aquamot en Epropulsion) die qua prijs nauwelijks voor elkaar onderdoen.

Ook de Evo van Epropulsion heeft een Hydrogenerator

Ik denk dat die 2,5KW Haswing het prima zal doen op je zeilbootje maar met 24 volt zou ik de kabels zo kort (en dik) mogelijk houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 15:58 #1325370

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6504
Bert65 schreef :

Het is jammer dat een merk als Haswing zich nog niet aan een model met ingebouwde accu heeft gewaagd. Nu is dat speelveld verdeeld tussen drie merken (Torqueedo, Aquamot en Epropulsion) die qua prijs nauwelijks voor elkaar onderdoen.

Dat was voor mij juist een reden om een Haswing te kopen. Geen gedoe met een ingebouwde accu in een proprietary form factor waar je veel te veel geld voor betaalt. Ik heb gewoon zelf een dikke LiFePO4 accu gebouwd. Veel te dik eigenlijk, dus komende winter ga ik de accu's van de zeilboot en de bijboot maar omruilen denk ik.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 15 sept 2021 18:55 #1325426

Eclips schreef :
[…]

Dat was voor mij juist een reden om een Haswing te kopen. Geen gedoe met een ingebouwde accu in een proprietary form factor waar je veel te veel geld voor betaalt. Ik heb gewoon zelf een dikke LiFePO4 accu gebouwd. Veel te dik eigenlijk, dus komende winter ga ik de accu's van de zeilboot en de bijboot maar omruilen denk ik.

Mwah, prijs zal wel meevallen tov zelfbouw van dezelfde kwaliteit, functionaliteit en gebruiksgemak. Er zitten in zo’n accu natuurlijk een BMS en iets voor cell balancing. Als je ze open kraakt dan zul je de Lithium-ion cellen gewoon zien zitten en kun je eventueel rotte vervangen. En de accu behuizing sluit naadloos (duh) aan op de rest van de motor.

Maar ook ik vind ze duur, maar als je het vergelijkt met andere leveranciers van 1kWh Lithium accu’s dan valt het wel mee. Gebruiksgemak weegt voor mij zwaarder: volledig gebruiksklare bbm aan 1 stuk, snel te monteren en verwijderen en (vaak) waterdicht (Torqeedo iig 1 uur op 1m diepte).

Als ik een (grotere) dinghy zou hebben met een plek voor een ‘vaste’ accu dan zou ik voor zoiets als een Torqeedo Cruise gaan icm een zelfbouw accu.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 18:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl