Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 10:41 #1091726

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Volgens mij bedoelde hij 4 accu's van elk 110Ah en dan klopt het gewicht wel weer. Anders was hij net aan de haven uit gekomen, denk ik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 10:44 #1091727

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
En hij heeft voor dat geld een prachtige custom made oplossing gekregen. Als je er een standaard scootmobiel accu inzet en eerlijk vergelijkt (tot hoever kun je de 110ah traditionele accu leegtrekken) is de vergelijking al heel veel gunstiger.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 11:22 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 10:51 #1091729

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
Bert65 schreef :
Volgens mij bedoelde hij 4 accu's van elk 110Ah en dan klopt het gewicht wel weer. Anders was hij net aan de haven uit gekomen, denk ik.

Als je met 440 Ah loodaccu zoveel korter vaart dan met 53 Ah lithium-ion, dan wordt het allemaal nog onwaarschijnlijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:00 #1091733

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Er is helemaal geen sprake van 440Ah, want het is geen 12V systeem.

Het is 110Ah @ 48V vs. 53Ah @ 48V
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 11:00 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:00 #1091734

Bert65 schreef :
infiniti3d schreef :
Hallo allemaal. Ik was al een tijdje op zoek naar een degelijke aandrijfset voor mijn zeilboot en kwam via dit forum op de S & C ETM-Tec 48V motor 3.0 met 2500Watt. Ze zeggen dat dat ca. 6 PK is. Nou heb ik het eerst geprobeerd met 4 loodaccu's van 110Ah. Dit vaarde best goed maar na een uurtje of twee half vermogen en 10 tot 15 km afgelegd te hebben was het einde. Na lang zoeken heb ik bij een bedrijf een Lithium-ion accu van 48V (nominale spanning) capaciteit 53Ah en gewicht van 13Kg laten maken. Alles keurig netjes in waterdichte Case voorzien van dikke stekkers. Door het lage gewicht kan ik en zelfs mijn dochter van 8 de Accu zo uit de boot dragen. De energiedichtheid is 2.5Kw. Tijdens de eerste vaart heb ik hoofdzakelijk het vermogen op de proef gesteld. Met deze lithium accu is de motor zeker met 6pk te vergelijken. De stuwkracht is echt enorm nu! Waar ik met de loodaccu's slechts 6 a 7 km/ haalde haal ik nu dik 11 km/h! Tot nu toe heb ik op één lading op gemiddeld 40 - 50% vermogen 80 km afgelegd over meerdere dagen, er was daarna nog meer als 50% capaciteit aanwezig. Ik ben zeer tevreden met deze oplossing met name omdat de motor relatief compact en licht is evenals de accu.

Ik heb naar deze motor al wat onderzoek gedaan. De leverancier in Nederland is recent in andere handen overgegaan. De fabrikant is vrijwel zeker Caroute, de gelijkenis is gewoon te groot. Kijk zelf maar: www.caroute-outdoor.com/
Ze maken hele interessante motoren, ook pods en knutselsetjes. Ze hanteren eigenlijk onder hun eigen naam alleen Ebay en Amazon als verkoopkanaal. Ze hebben een actief facebook kanaal waar meer recente info op staat dan op hun website. Wie op Amazon de feedback terugleest ziet ook wal wat missers van het bedrijf, vooral verpakking en verzending. Hoewel de Nederlandse leverancier heel erg geheimzinnig deed over de herkomst van de motor (waarom toch?) betaal je in Nederland eigenlijk helemaal geen gekke prijs voor het product. Ik had contact met een Nederlander in Hong Kong die ze ook kon leveren, maar het scheelde eigenlijk niet veel. Ze positioneren zich zelf als concurrent van Torqueedo en nadrukkelijk niet van trolling motoren. Ik ben erg blij met deze praktijkervaring. Kan je iets over de bouwkwaliteit zeggen?

Ik ben over de bouwkwaliteit zeer te spreken, alle schroeven cq koppelingen en schacht zijn RVS. De motor spiegelopname is gietaluminium of een legering. Wat mij direct opviel was dat er nagenoeg geen speling of enigszins beweging in het bracket zit wat bij goedkopere motoren wel het geval is normaal. Doordat de motor brushless is, is het geluidsniveau iets hoger dan bij een borstelmotor maar zeker niet storend of irritant. In de eerste instantie had ik twijfels over deze motor omdat vergelijkbare veel duurder zijn. Ook is hij zoutwater bestendig. Mij is verteld dat een brushless motor ook efficiënter is en minder slijtage vertoont?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:04 #1091735

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bert65 schreef :
Je zou voor een 48 volt accu ook contact op kunnen nemen met deze persoon via Marktplaats.
link.marktplaats.nl/m1431573371

Ik heb geen aandelen en ik heb er geen ervaring mee, maar hij adverteert al langere tijd op Marktplaats. Ik vind het er verzorgd uit zien.

De verkoper heeft (voor zover ik kan zien) geen foto geplaatst van hoe het er binnen zijn kunststof boxen uitziet. Met name bij dit soort portable toepassingen (schokken en stoten, rechtop en liggend) is het belangrijk dat de LFP cellen goed worden ondersteund (lichte compressie). De tijd is voorbij dat fabrikanten beweerden dat je hun accu's in iedere stand kon monteren/gebruiken; de cellen bevatten geen zuur met platen zoals loodaccu's maar blijken toch wel iets kwetsbaarder dan men aanvankelijk dacht.

Ik ben benieuwd hoe deze aanbieder dat heeft opgelost.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 12:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:05 #1091736

Bert65 schreef :
Je zou voor een 48 volt accu ook contact op kunnen nemen met deze persoon via Marktplaats.
link.marktplaats.nl/m1431573371

Ik heb geen aandelen en ik heb er geen ervaring mee, maar hij adverteert al langere tijd op Marktplaats. Ik vind het er verzorgd uit zien.

Deze modules moeten om 48V te krijgen in serie geschakeld worden. Je hebt er dan 4 nodig, in elke accu zit een BMS is mij verteld en deze in serie schakelen werd mij ten zeerste afgeraden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:06 #1091738

Menno schreef :
Er is helemaal geen sprake van 440Ah, want het is geen 12V systeem.

Het is 110Ah @ 48V vs. 53Ah @ 48V

Dank U!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:14 #1091742

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
infiniti3d schreef :
Bert65 schreef :Je zou voor een 48 volt accu ook contact op kunnen nemen met deze persoon via Marktplaats.
link.marktplaats.nl/m1431573371

Ik heb geen aandelen en ik heb er geen ervaring mee, maar hij adverteert al langere tijd op Marktplaats. Ik vind het er verzorgd uit zien.
Deze modules moeten om 48V te krijgen in serie geschakeld worden. Je hebt er dan 4 nodig, in elke accu zit een BMS is mij verteld en deze in serie schakelen werd mij ten zeerste afgeraden!

Dat kan ik mij voorstellen, maar hij levert ook losse cellen en hij bood ook wel eens een 48 volt systeem aan. Misschien kan hij het voor je maken. Overigens zie je dat deze aanbieder voor de foto wel in serie heeft geschakeld. Ik kwam overigens, toen ik zocht naar een goedkope 48V LifePo4 accu uit bij accu's voor een scootmobiel of golfcar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:15 #1091743

Bert65 schreef :
Volgens mij bedoelde hij 4 accu's van elk 110Ah en dan klopt het gewicht wel weer. Anders was hij net aan de haven uit gekomen, denk ik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Inderdaad Bert65. Het betrof 4x Deepcycle Varta Tractie of SemieTractie 12V 110Ah Accu's in serie. Dit maakt 48V 110Ah (NOMINAAL SPANNING) x 30kg per stuk = 120kg Excuses voor de hoofdletters maar ik wil daar mee een misverstand verduidelijken. Namelijk; het door de fabrikant opgegeven vermogen van 2500watt is ook nominaal bij 48V ingangsspanning. Mijn Lithium accu is dik 6Volt hoger en daarmee gaat je al snel naar 3000watt en meer. Ik heb de motor ook achter een kleinere sloep gehad en daarmee haal ik ruim 12Km/h. Ik weet niet wat een 6pk brandstof doet kwa snelheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:15 #1091744

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
Menno schreef :
Er is helemaal geen sprake van 440Ah, want het is geen 12V systeem.

Inderdaad. Ik maakte een vergissing. 4 in serie geschakelde 12V/110 Ah accu's geven 110 Ah bij 48V.
Het is 110Ah @ 48V vs. 53Ah @ 48V

Ook als je ervan uitgaat dat bij de loodaccu's slechts 55 Ah effectief kan worden gebruikt, dan blijf ik het merkwaardig vinden dat je met die Li-on accu's ineens 5x zover kunt varen. Want zoals ik al eerder schreef: Ah's zijn Ah's.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 11:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:20 #1091745

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@Infinity3D: link.marktplaats.nl/m1438947880 dit is de zelfde aanbieder. De derde of vierde foto is een 48V accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:23 #1091747

Bert65 schreef :
infiniti3d schreef :
Bert65 schreef :Je zou voor een 48 volt accu ook contact op kunnen nemen met deze persoon via Marktplaats.
link.marktplaats.nl/m1431573371

Ik heb geen aandelen en ik heb er geen ervaring mee, maar hij adverteert al langere tijd op Marktplaats. Ik vind het er verzorgd uit zien.
Deze modules moeten om 48V te krijgen in serie geschakeld worden. Je hebt er dan 4 nodig, in elke accu zit een BMS is mij verteld en deze in serie schakelen werd mij ten zeerste afgeraden!

Dat kan ik mij voorstellen, maar hij levert ook losse cellen en hij bood ook wel eens een 48 volt systeem aan. Misschien kan hij het voor je maken. Overigens zie je dat deze aanbieder voor de foto wel in serie heeft geschakeld. Ik kwam overigens, toen ik zocht naar een goedkope 48V LifePo4 accu uit bij accu's voor een scootmobiel of golfcar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik zou zelf niet met losse cellen iets in elkaar gaan zetten, buiten het feit dat ik er geen technische kennis van heb koop ik liever bij een gerenommeerd bedrijf dat verstand van zaken heeft en goede garantie voorwaarden biedt. Bij het zien van de plastic omhulsels en het hogere gewicht komt ook de vraag of dit waterdicht is of dat je het nog weer ergens moet gaan inbouwen. De accu die ik heb laten maken zit in een Pelican Case die is 100% waterdicht en blijft zelfs drijven!
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 11:25 door infiniti3d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:29 #1091749

rooiedirk schreef :
Ad (Yellow Boat) heeft natuurlijk helemaal gelijk als hij stelt dat 1kW gelijk is aan 1kW.
Wel is het zo dat (verbrandings)motor fabrikanten de zaak wat rooskleurig voorspiegelen. Ze geven bv als vermogen het indicateur vermogen of krukas vermogen op. En een elektro aandrijving heeft over het algemeen een grotere schroef diameter wat voor een beter rendement zorgt. In de praktijk kan je dus (aanzienelijk) meer met met een kW e dan een kW buitenboordmotor.

Ik vrees dat jij zelf degene bent die een roze bril op heeft maar laten we eens gaan rekenen.
Een keeerkoppeling heeft ongeveer een verlies van 3% wat dus bij 6 pk betekent dat er nog 5,82pk aan de schroefas komt.
Ga je dan uit van een schroefefficientie van 60-65% dan blijft er voor de voorstuwing dus nog 3,49 tot hooguit 3,78 pk over .
Het moge duidelijk zijn dat je dat nooit met 2500 Watt oftewel 3,4 pk kunt realiseren want zelfs met bijv. een schroefefficientie van 75% ,wat al erg hoog is, haal je nog maar 2,55 pk voortstuwingsenergie die voor de voortstuwing beschikbaar is.
Als ze er nou bij zouden zeggen dat die 3,4 pk slechts efectief hooguit 2,55 pk brengt en dat vergelijkt met die 3,49 of 3,78 pk dan kan ik daar nog een beetje in meegaan maar dat is dan voor de diesel nog steeds ruim 35% meer voortstuwingsvermogen dan bij de electromotor .
Hoe dan ook , dezelfde voorstuwingsenergie als bij een 6 pk diesel kan ik er niet van maken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:29 #1091750

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Anyway, ik ben heel erg blij dat we nog een alternatief voor de mooie maar ook erg prijzige Torqueedo motoren kunnen noteren. En of er nu dezelfde afstand of vier keer de zelfde afstand mee overbrugd kan worden, ik til liever die LifePo4 accu uit en in de boot dan die AGM accu's.
Ik vrees dat als je een beetje bereik wil hebben met je elektrische motor dat je niet makkelijk om een vorm van lithium accu heen kunt. Die uitvinders hebben natuurlijk niet voor niets de Nobelprijs gewonnen!

Misschien moeten de ontwerpers van Caroute nog eens naar het uiterlijk kijken want ik heb wel het idee dat je duizend euro neertelt voor wat er wel heel erg uitziet als een trolling motor. Het is natuurlijk wel een heel doelmatig ontwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:31 #1091751

Meer bereik haal je vooral door minder snel te varen. Op vol gas gaat het hard hoor, met verbruik dan dus.
en het is een zeilboot niet waar, omhoog die lappen! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:33 #1091753

Wadloper schreef :
Menno schreef :
Er is helemaal geen sprake van 440Ah, want het is geen 12V systeem.

Inderdaad. Ik maakte een vergissing. 4 in serie geschakelde 12V/110 Ah accu's geven 110 Ah bij 48V.
Het is 110Ah @ 48V vs. 53Ah @ 48V

Ook als je ervan uitgaat dat bij de loodaccu's slechts 55 Ah effectief kan worden gebruikt, dan blijf ik het merkwaardig vinden dat je met die Li-on accu's ineens 5x zover kunt varen. Want zoals ik al eerder schreef: Ah's zijn Ah's.

Een loodaccu heeft een veel hogere interne weerstand. Je krijgt er geen 110Ah in in praktijk. Daarnaast is de zelf ontlading extreem hoog waardoor je, tegen de tijd, ritje naar de ligplaats, je alles hebt aangesloten etc al heel wat spanning bent verloren. Bij lagere temperaturen is dit nog merkbaarder. Wanneer je de accu's in de boot kan laten zitten en een oplaadmogelijkheid op de ligplaats hebt is het allemaal wel te doen. Echter zal je de loodaccu's aan het einde van het seizoen achter een druppellader moeten laten overwinteren op een vorstvrije plaats. Moet je dus alsnog slepen met die zware dingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:40 #1091754

Bert65 schreef :
Anyway, ik ben heel erg blij dat we nog een alternatief voor de mooie maar ook erg prijzige Torqueedo motoren kunnen noteren. En of er nu dezelfde afstand of vier keer de zelfde afstand mee overbrugd kan worden, ik til liever die LifePo4 accu uit en in de boot dan die AGM accu's.
Ik vrees dat als je een beetje bereik wil hebben met je elektrische motor dat je niet makkelijk om een vorm van lithium accu heen kunt. Die uitvinders hebben natuurlijk niet voor niets de Nobelprijs gewonnen!

Misschien moeten de ontwerpers van Caroute nog eens naar het uiterlijk kijken want ik heb wel het idee dat je duizend euro neertelt voor wat er wel heel erg uitziet als een trolling motor. Het is natuurlijk wel een heel doelmatig ontwerp.

Ik heb de motor juist genomen voor het compacte ontwerp. Inderdaad, Elon Musk zal het vast niet bij het verkeerde eind hebben met zijn Tesla's :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 11:55 #1091758

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
best een leuk alternatief voor een buitenboordmotor...
de accu is onwijs duur als je vermogen wilt. ik zou zeker 6 pk willen, al vaar ik vaak op half gas ..maar op het Noordzeekanaal bf 6 tegen heb ik toch wel wat vermogen nodig, waddenzee ook wel stroom tegen.

wat wel leuk is dat je de accu (lipo) 2000 keer kan laden, scheelt 2000x tanken van benzine en dat is dik geld wat je bespaard, de electra kan ik in van de stroomaansluiting gebruiken.

Nog een leuke prijsdaling van de accu en het is echt interessant.
het is jammer dat je rekening moet houden met veiligheid qua vermogen en accuduur, voor de haven in en uit is het perfect al en kan je met een klein accuutje al zat hebben .
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:00 #1091760

peter1 schreef :
best een leuk alternatief voor een buitenboordmotor...
de accu is onwijs duur als je vermogen wilt. ik zou zeker 6 pk willen, al vaar ik vaak op half gas ..maar op het Noordzeekanaal bf 6 tegen heb ik toch wel wat vermogen nodig, waddenzee ook wel stroom tegen.

wat wel leuk is dat je de accu (lipo) 2000 keer kan laden, scheelt 2000x tanken van benzine en dat is dik geld wat je bespaard, de electra kan ik in van de stroomaansluiting gebruiken.

Nog een leuke prijsdaling van de accu en het is echt interessant.
het is jammer dat je rekening moet houden met veiligheid qua vermogen en accuduur, voor de haven in en uit is het perfect al en kan je met een klein accuutje al zat hebben .

Dat besparen van brandstof is ook een ding natuurlijk. De lijst met voordelen van elektrisch aandrijven is te lang om hier neer te zetten. Er zit één nadeel aan en dat is de prijs, met name als je iets goeds wilt met garantie. De hogere eerste investering haal je er op lange termijn makkelijk uit, behalve als je probeert een paar honderd euro te besparen en spul aanschaft dat na twee jaar kapot is.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 12:02 door infiniti3d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:18 #1091762

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Daar was dit item voor bedoeld. Iedereen kent Torqueedo en dat is goed spul (hoewel, de travel 801 en 401 accu's....) en dat geldt ook voor E-propulsion (hoewel ik daar nog geen gebruiker over gehoord heb) maar ik was en ben benieuwd over elektrische buitenboordmotoren zijn die iets vriendelijker zijn geprijsd maar toch goed genoeg zijn. Er is overigens volgens mij nog één forumlid die met een 24V systeem van S&C (Caroute) vaart. Ook hij gaf aan heel tevreden te zijn.

Nu nog wat ervaringen van een Haswing Protuar (4 of 5).
En ook Rhino, die erg degelijke trolling motoren maakt, (ook brushless) is ook met een 24 volt motor gekomen, maar 110 lbs. Maar het begin is er.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:19 #1091763

roozeboos schreef :
Meer bereik haal je vooral door minder snel te varen. Op vol gas gaat het hard hoor, met verbruik dan dus.
en het is een zeilboot niet waar, omhoog die lappen! :)

En dat geldt precies hetzelfde voor een diesel als voor een electrische aandrijving.
Alleen is electriciteit natuurlijk vele malen goedkoper dan diesel nl, ongeveer €1,65 per KW en per uur motorvermogen tegen maar zo'n €0,25 voor electriciteit per KW per uur .

Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:31 #1091765

Yellow Boat schreef :
roozeboos schreef :
Meer bereik haal je vooral door minder snel te varen. Op vol gas gaat het hard hoor, met verbruik dan dus.
en het is een zeilboot niet waar, omhoog die lappen! :)

En dat geldt precies hetzelfde voor een diesel als voor een electrische aandrijving.
Alleen is electriciteit natuurlijk vele malen goedkoper dan diesel nl, ongeveer €1,65 per KW en per uur motorvermogen tegen maar zo'n €0,25 voor electriciteit per KW per uur .

Ad

Zoveel verschil :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:31 #1091766

Mijn 2300 kilo Tapas trekt 5 ampere uit de 56 volt lithiums op 700 toeren. Haal dan een snelheid van 2 knoop.
Heb niet even bijdehand wat ie bij 4,5 knoop trekt, maar dat is een heel stuk meer.

Overigens is die 2 knoop in en uit de haven een prima snelheid
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fluistermotoren; alternatieven voor Torqeedo 11 okt 2019 12:40 #1091768

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
infiniti3d schreef :
Een loodaccu heeft een veel hogere interne weerstand. Je krijgt er geen 110Ah in in praktijk. Daarnaast is de zelf ontlading extreem hoog waardoor je, tegen de tijd, ritje naar de ligplaats, je alles hebt aangesloten etc al heel wat spanning bent verloren.

Je hoeft mij er niet meer van te overtuigen dat allerlei eigenschappen van Li-on accu's beter zijn dan die van loodzuuraccu's. Dat zijn gewoon feiten. Als dat niet zou zijn, zouden de prijzen die dergelijke accu's moeten opbrengen helemaal niet te rechtvaardigen zijn.
Dat je uit een 110 Ah loodaccu in de praktijk maar 55 Ah kunt halen, schreef ik al eerder. Maar bij zowel bij de lood-accu als bij de li-on blijft er dus ruim 50 Ah nuttige capaciteit over en dat zijn gewoon dezelfde Ah's. Lagere inwendige weerstand of niet.

Wat je hierboven zegt over het tempo waarmee de zelfontlading van een loodzuur-accu verloopt is echt onzin. Loodzuur-accu's hebben inderdaad een aanzienlijke zelf-ontlading (hoewel dit bij calcuim-accu's ook betrekkelijk laag is), maar we spreken in dat geval over een aantal procenten per week of maand. Binnen 24 uur is van zelfontlading nog niets te merken.
Dat jij denkt dat dit wel zo is, doet me vermoeden dat de lood-accu's die je eerder gebruikte eigenlijk al bijna aan het eind van hun nuttige leven waren
Bij lagere temperaturen is dit nog merkbaarder.

Bij lage temperaturen neemt het tempo van de zelfontlading juist af
Wanneer je de accu's in de boot kan laten zitten en een oplaadmogelijkheid op de ligplaats hebt is het allemaal wel te doen. Echter zal je de loodaccu's aan het einde van het seizoen achter een druppellader moeten laten overwinteren op een vorstvrije plaats. Moet je dus alsnog slepen met die zware dingen

Een zonnepaneeltje van een paar tientjes doet wonderen, zeker als dat een paar dagen de tijd krijgt om de accu weer op peil te brengen. Overwinteren in de boot is voor een goed geladen lood-accu ook geen enkel probleem. Een volledig geladen accu bevriest niet.

Nogmaals: ik gun je het plezier van je Li-on accu volledig, maar je moet wel een beetje realistisch blijven als je over lood-accu's praat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl